de organizare şi funcţionare a Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat"
+
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Regia Autonomă "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", denumita în continuare regie, asigura administrarea, păstrarea integrităţii şi protejarea bunurilor aparţinând domeniului public al statului, destinate asigurării serviciilor publice de interes naţional – de reprezentare şi protocol pentru Senat, Camera Deputaţilor, Presedintie, Guvern şi Curtea Constituţională -, în structura prevăzută în anexa nr. 2 la hotărâre, precum şi a bunurilor aparţinând domeniului privat al statului, pe care le are în administrare. +
Articolul 2(1) Regia este persoana juridică şi funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară; activitatea acesteia se desfăşoară în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu cele ale prezentului regulament. … (2) Secretariatul General al Guvernului îndeplineşte faţă de regie atribuţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare pentru ministerul de resort. … +
Articolul 3Sediul regiei este în municipiul Bucureşti, str. Moliere nr. 2-4, sectorul 1. +
Capitolul 2Obiectul de activitate +
Articolul 4Obiectul de activitate al regiei îl constituie, în principal:1. administrarea, conservarea, protejarea şi întreţinerea bunurilor din domeniul public al statului, destinate serviciilor publice de interes naţional – de reprezentare şi protocol pentru Senat, Camera Deputaţilor, Presedintie, Guvern şi Curtea Constituţională -, precum şi a celor proprietate privată a statului, pe care le are în administrare;2. asigurarea serviciilor de reprezentare şi protocol pentru Senat, Camera Deputaţilor, Presedintie, Guvern, Curtea Constituţională şi pentru alte instituţii publice de interes naţional;3. administrarea, conservarea, protejarea şi întreţinerea imobilelor în care îşi desfăşoară activitatea Preşedinţia şi Guvernul, pe bază de contracte de prestări de servicii;4. administrarea imobilelor cu destinaţie de resedinte oficiale şi a celorlalte locuinţe de protocol;5. exploatarea, în condiţii de eficienta economică, a bunurilor mobile şi imobile, proprietate a regiei sau administrate de aceasta, şi valorificarea comercială a lor în modalităţile permise de lege;6. închirierea spaţiilor de locuit, precum şi a celor cu alta destinaţie decât cea de locuit, în condiţiile legii; închirierea spaţiilor ca sedii pentru ministere, autorităţi şi instituţii publice, partide politice, asociaţii, fundaţii, unităţi aparţinând cultelor religioase, unităţi din domeniul presei sau al editurilor, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului;7. valorificarea, prin negociere, la tarife stabilite pe criterii economice, către alţi beneficiari a capacităţilor rămase disponibile în anumite perioade, de maximum 3 luni, după asigurarea serviciilor de reprezentare şi protocol şi a celor necesare instituţiilor publice centrale;8. prestarea de servicii specifice pentru întreţinerea sediilor administrative ale instituţiilor publice şi ale agenţilor economici;9. executarea lucrărilor de conservare, întreţinere, construcţii şi reparaţii la imobilele şi instalaţiile proprii, precum şi pentru terţi; executarea de confecţii metalice şi din lemn;10. prestarea de servicii specifice în domeniile hotelier şi alimentaţie publică, de agrement şi de refacere fizica, activităţi de asistenţa sanatoriala;11. conservarea, dezvoltarea şi valorificarea, în condiţiile legii, a fondului forestier, agricol şi cinegetic, creşterea pasarilor, piscicultura, apicultura;12. producţia agricolă, vegetala şi animala, şi valorificarea acesteia; prelucrarea şi conservarea legumelor şi a fructelor, fabricarea băuturilor alcoolice distilate, fabricarea produselor lactate şi a branzeturilor, fabricarea produselor de panificatie şi patiserie, cultura florilor şi plantelor ornamentale, prelucrarea şi conservarea carnii;13. fabricarea produselor pentru hrana animalelor;14. argasirea şi finisarea blanurilor, confecţionarea articolelor din blana;15. producţie poligrafica şi editoriala; realizarea tipariturilor pentru Senat, Camera Deputaţilor, Presedintie, Guvern, Curtea Constituţională, ministere, alte instituţii publice centrale şi alţi beneficiari;16. producerea şi emiterea, în condiţiile legii, a paşapoartelor, a permiselor de conducere auto, a certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor şi a altor documente şi tiparituri cu caracter special; tipărirea de formulare tipizate şi/sau cu regim special, documente cu caracter administrativ specifice activităţii financiar-contabile şi de trezorerie, titluri de stat, titluri de proprietate, înscrisuri de stat, acte de identitate şi imprimate confidenţiale, carnete de muncă, carnete de marinar, carnete de sănătate şi cărţi de alegator;17. alte activităţi anexe producţiei de tiparituri; producţia de accesorii pentru utilaje tipografice; producţia de bannere;18. comerţ cu amănuntul şi cu ridicată, activităţi de alimentaţie publică, operaţiuni de export-import;19. fabricarea stampilelor din cauciuc şi a altor însemne specifice fiecărei instituţii solicitante;20. difuzarea produselor specifice obiectului de activitate al regiei prin concesionarea drepturilor de vânzare altor agenţi economici sau prin reţea proprie;21. efectuarea operaţiunilor de transport şi a altor servicii specifice obiectului propriu de activitate;22. efectuarea de experimentari, studii, prognoze şi norme în domeniul specific de activitate;23. organizarea acţiunilor de formare şi perfecţionare profesională în domeniul specific de activitate;24. asigurarea, conform prevederilor legale în vigoare, a colaborării şi cooperării tehnice, ştiinţifice şi tehnologice cu firme din ţara şi din străinătate, în sistem de reprezentare şi/sau prin asociere pentru produsele specifice domeniului de activitate;25. organizarea de licitaţii în domeniu, în ţara şi în străinătate;26. administrarea parcului auto propriu şi asigurarea prestaţiilor de transport pentru aparatul de lucru al Guvernului şi pentru activităţile de reprezentare şi protocol;27. servicii de transport intern şi internaţional; service auto; şcoala de soferi; producţie de piese de schimb şi subansambluri pentru mijloace de transport auto;28. activităţi legate de gestionarea salilor de spectacole, organizarea de expoziţii, proiectia de filme, jocuri distractive şi de noroc;29. tranzacţii imobiliare;30. activităţi specifice agentiilor de turism;31. realizarea altor activităţi care au legătură cu obiectul sau de activitate. +
Capitolul 3Patrimoniul şi structura regiei +
Articolul 5(1) Patrimoniul regiei este de 828.292.370 mii lei, potrivit bilanţului contabil încheiat la data de 30 iunie 2000. … (2) Pentru realizarea serviciilor publice de interes naţional – de reprezentare şi protocol – regia are în administrare bunurile din domeniul public al statului prevăzute în anexa nr. 3 la hotărâre. … (3) Bunurile din domeniul privat al statului aflate în administrarea regiei sunt prevăzute în anexa nr. 4 la hotărâre. … (4) Regia este proprietara bunurilor prevăzute în anexa nr. 5 la hotărâre, iar în exercitarea dreptului de proprietate regia poseda, foloseşte şi dispune în mod autonom de aceste bunuri, în vederea realizării scopului pentru care a fost constituită. … (5) Regia nu poate aduce ca aport în cadrul operaţiunilor de asociere bunurile din domeniul public al statului pe care le are în administrare. … +
Articolul 6(1) Regia are în structura sa sucursalele şi complexele, cu statut de unităţi fără personalitate juridică, prevăzute în anexa nr. 2 la hotărâre. … (2) Modul de organizare şi funcţionare a sucursalelor şi complexelor, relaţiile acestora cu regia, precum şi relaţiile dintre ele se stabilesc prin regulamente de organizare şi funcţionare aprobate de administratorul/administratorii regiei. … (3) Structura organizatorică şi funcţională a sucursalelor şi complexelor, precum şi modificarea repartizării patrimoniului între acestea se aproba de administratorul/administratorii regiei, cu avizul Secretariatului General al Guvernului. … +
Capitolul 4Conducerea şi gestionarea activităţii regiei +
Articolul 7(1) Conducerea şi gestionarea activităţii regiei sunt asigurate, în condiţiile legii, de administrator/administratori, în limita competentelor şi atribuţiilor stabilite prin contractul de administrare sau prin actul de numire, după caz. Administratorul unic sau preşedintele consiliului de administraţie este şi director general al regiei, calitate în care asigura conducerea activităţii curente a regiei. … (2) Pentru aducerea la îndeplinire a criteriilor de performanţă ale regiei, stabilite şi negociate anual, administratorul/administratorii au următoarele atribuţii: … 1. reprezintă regia în relaţiile cu autorităţile publice, cu terţe persoane fizice şi juridice;2. încheie acte juridice în numele regiei, conform legii;3. iau măsurile necesare pentru realizarea sarcinilor încredinţate de ministerul de resort sau prevăzute de lege;4. concep şi aplica strategii şi/sau politici de dezvoltare a regiei;5. selectioneaza, angajează şi concediază personalul, cu respectarea prevederilor legislaţiei muncii şi a contractului colectiv de muncă;6. negociaza contractul colectiv de muncă şi încheie contractele individuale de muncă;7. dispun şi iau deciziile care se impun, potrivit legii, pentru a asigura bunul mers al regiei şi gestionarea pe principii de eficienta economică a întregii activităţi şi a întregului patrimoniu;8. aproba structura organizatorică şi funcţională a sucursalelor şi complexelor regiei, precum şi organigramele şi statele de funcţii ale acestora;9. analizează şi aproba listele cuprinzând lucrările de investiţii proprii, asigura avizarea documentaţiilor tehnico-economice, urmăresc modul de realizare a lucrărilor şi asigura condiţiile necesare pentru punerea în funcţiune la termen a obiectivelor de investiţii;10. propun, potrivit legii, investiţiile a căror valoare este de competenţa altor organe;11. supun spre aprobare bugetul de venituri şi cheltuieli;12. propun spre aprobare ministerului de resort bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi;13. organizează şi exercită controlul financiar propriu, conform prevederilor legale;14. închiriază şi concesioneaza, în condiţiile legii, bunuri din domeniul public al statului, aflate în administrarea regiei;15. stabilesc, în condiţiile legii, modul de amortizare a activelor corporale şi necorporale din patrimoniul regiei;16. fundamentează planul de cheltuieli pentru administrarea, protejarea, întreţinerea şi conservarea bazei materiale destinate activităţilor de reprezentare şi protocol, în vederea cuprinderii cheltuielilor respective în bugetele instituţiilor beneficiare;17. încheie, în numele regiei, contracte de împrumut pe termen lung, mediu şi scurt şi negociaza cu băncile modul de rambursare a împrumuturilor, conform prevederilor legale;18. aproba înstrăinarea bunurilor mobile şi imobile din proprietatea regiei, cu respectarea prevederilor legale;19. aproba preţurile şi tarifele pentru produsele şi prestaţiile regiei, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;20. aproba colaborarea, cooperarea sau asocierea regiei cu persoane juridice şi fizice, din ţara şi din străinătate, precum şi participarea regiei la constituirea de societăţi comerciale, cu avizul Secretariatului General al Guvernului;21. aproba şi dispun, în condiţiile legii, luarea măsurilor pentru imputarea şi recuperarea pagubelor rezultate din culpa angajaţilor regiei şi, după caz, ai sucursalelor şi complexelor;22. asigura respectarea reglementărilor legale privind protecţia mediului înconjurător pentru patrimoniul şi activităţile specifice regiei;23. aproba regulamentul de ordine interioară al regiei şi regulamentele de organizare şi funcţionare a sucursalelor şi complexelor, precum şi normele de protecţie şi securitate a muncii şi cele pentru prevenirea şi stingerea incendiilor;24. aproba normele de perisabilitate şi scazamintele pentru sucursalele şi complexele din structura regiei;25. aproba, atunci când este cazul şi când exista justificări întemeiate, lipsurile peste normele legate de scazamintele stabilite la pct. 24;26. dispun punerea în aplicare a hotărârilor definitive şi irevocabile ale instanţelor judecătoreşti cu privire la retrocedarea de bunuri şi valori;27. aproba cumpărarea de bunuri constituind imobilizari corporale şi bunuri mobile, care se afla în faza de retrocedare ca urmare a hotărârilor instanţelor judecătoreşti, definitive şi irevocabile, dacă retrocedarea ar avea impact negativ asupra activităţii regiei;28. organizează activităţi de formare şi perfecţionare profesională a salariaţilor, urmărind pregătirea specifică şi reorientarea unor categorii de salariaţi, în contextul mutatiilor ce intervin în obiectul de activitate al regiei;29. sesizează instanţele de judecată şi formulează plângeri penale împotriva persoanelor fizice şi juridice care aduc atingere patrimoniului regiei;30. adopta orice alte măsuri şi decizii menite să asigure bunul mers al activităţii regiei. +
Articolul 8(1) Directorul general al regiei poate constitui un comitet director la nivel de regie şi la nivelul fiecărei sucursale şi al fiecărui complex, căruia îi deleagă o parte din atribuţiile sale. … (2) Comitetul director la nivel de regie este format din directorul general al regiei şi directorii executivi, iar comitetul director la nivel de sucursale şi complexe este format din directorul coordonator şi directorii executivi sau şefii de servicii, după caz. … (3) Pe perioada absentei de la serviciu directorul general al regiei deleagă atribuţiile sale unui director executiv. … (4) Comitetul director se intalneste în şedinţa saptamanala pentru rezolvarea operativă a problemelor curente. … (5) Comitetul director din sucursale şi complexe prezintă trimestrial raportul sau de activitate directorului general. … (6) Deciziile comitetului director se iau cu majoritatea absolută a voturilor membrilor săi. Votul nu poate fi dat prin delegaţie. … (7) În comitetul director directorul general poate atrage specialişti din diverse sectoare de activitate, remuneraţi pe bază de convenţii civile de prestări de servicii, încheiate în conformitate cu prevederile legale în vigoare. … +
Articolul 9Administratorul/administratorii sunt remuneraţi cu o indemnizaţie stabilită potrivit reglementărilor legale în vigoare. +
Articolul 10Fără autorizarea administratorului/administratorilor membrii comitetului director nu pot avea calitatea de administratori, membri în comitetul director, cenzori sau asociaţi cu răspundere nelimitată în societăţi comerciale concurente sau având acelaşi obiect de activitate cu cel al regiei şi nu pot exercita acelaşi comerţ sau altul concurent, pe cont propriu sau prin intermediul altei persoane, sub sancţiunea revocării şi răspunderii pentru daune. +
Articolul 11După încheierea bilanţului contabil anual şi a contului de profit şi pierderi administratorul/administratorii prezintă Secretariatului General al Guvernului un raport asupra activităţii desfăşurate de regie în anul precedent şi asupra programului de activitate pe anul în curs. +
Articolul 12Gestiunea regiei este asigurata de administratorul/administratorii acesteia şi este controlată de organele de specialitate ale statului. +
Capitolul 5Bugetul şi administrarea acestuia. Relaţii financiare +
Articolul 13(1) Regia întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, conform modelelor elaborate de Ministerul Finanţelor. … (2) Bugetele de venituri şi cheltuieli ale sucursalelor şi complexelor din structura regiei asigura funcţionarea corecta şi dezvoltarea tehnologică, la nivelul standardelor, ale activităţilor de producţie, prestări de servicii, întreţinere, protejare şi conservare a bunurilor din domeniul public al statului destinate activităţii de reprezentare şi protocol. … (3) Bilanţul contabil anual şi contul de profit şi pierderi se aproba de Ministerul Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României. … (4) Sucursalele şi complexele îşi organizează şi îşi conduc evidenţa contabilă în conformitate cu prevederile legale. Acestea întocmesc anual bugetul de venituri şi cheltuieli şi bilanţul contabil ca părţi integrante din bugetul, respectiv bilanţul, regiei. … +
Articolul 14Operaţiunile de încasări şi plati în lei şi în valută se efectuează de regie prin conturi deschise la bănci şi prin casieria proprie, potrivit prevederilor legale. +
Capitolul 6Relaţii comerciale +
Articolul 15Relațiile comerciale dintre regie și terți se bazează pe raporturi contractuale. +
Articolul 16(1) Preţurile şi tarifele pentru produsele şi prestările de servicii executate de regie se stabilesc potrivit reglementărilor legale în vigoare. … (2) Pentru produsele şi serviciile realizate cu titlu de monopol de stat preţurile şi tarifele se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei. … +
Capitolul 7Dispoziţii finale +
Articolul 17(1) Litigiile de orice fel în care este implicata regia sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti, potrivit legii. … (2) În litigiile referitoare la dreptul de administrare asupra bunurilor din domeniul public şi privat al statului şi la dreptul de proprietate asupra bunurilor din patrimoniul propriu, în instanţa regia sta în nume propriu. … (3) În litigiile referitoare la dreptul de proprietate asupra bunurilor din domeniul public şi privat al statului pe care le administrează regia are obligaţia sa arate instanţei cine este titularul dreptului de proprietate, potrivit prevederilor Codului de procedura civilă şi ale Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia. Regia răspunde, în condiţiile legii, pentru prejudiciile cauzate ca urmare a neîndeplinirii acestei obligaţii. De asemenea, neîndeplinirea acestei obligaţii poate atrage revocarea dreptului de administrare. … +
Articolul 18Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte prevederi legale care reglementează activitatea regiilor autonome.––-