Notă …
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.074 din 28 august 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 3 septembrie 2024. +
Articolul 1(1)Comitetul interministerial pentru etichetarea cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale, denumit în continuare „Comitet“, se constituie în vederea avizării etichetării cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale prevăzute la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2024 privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde.(2)Comitetul are rol de coordonare a procesului de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale, potrivit prevederilor normelor metodologice prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre.(3)Comitetul este constituit ca organism, fără personalitate juridică, format din specialiști, la nivel de conducere și la nivel de execuție, reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, ai Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și ai Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă. +
Articolul 2Comitetul are următoarele atribuții:a)analizează și avizează propunerile de etichetare a cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale; … b)elaborează raportul privind rezultatele etichetării cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale, care se publică pe site-ul Ministerului Finanțelor; … c)informează, după caz, ordonatorii principali de credite și/sau structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale, dacă apar surse noi de referință; … d)colaborează cu ordonatorii principali de credite, cu structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale și cu reprezentanții din cadrul instituțiilor publice în funcție de domeniul analizat, în vederea îndeplinirii atribuțiilor sale; … e)propune participarea în cadrul sesiunilor de lucru ale Comitetului și a altor invitați, în funcție de subiectele aflate pe ordinea de zi. … +
Articolul 3(1)Comitetul are în componența sa 15 membri, după cum urmează:a)8 reprezentanți din cadrul Ministerului Finanțelor, inclusiv președintele Comitetului; … b)5 reprezentanți din cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, inclusiv vicepreședintele Comitetului; … c)2 reprezentanți din cadrul Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă. … (2)Membrii Comitetului se desemnează conform prevederilor art. 8 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2024, astfel:a)prin ordin al ministrului finanțelor se desemnează persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a); … b)prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor se desemnează persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b); … c)prin ordin al secretarului general al Guvernului se desemnează persoanele prevăzute la alin. (1) lit. c). … +
Articolul 4(1)La nivelul Comitetului funcționează un secretariat tehnic ai cărui membri sunt desemnați prin ordin al ministrului finanțelor, la propunerea președintelui.(2)Secretariatul tehnic asigură lucrările operative care privesc relația dintre Comitet și ordonatorii principali de credite și/sau structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale, verifică dacă documentațiile transmise de aceștia sunt cele prevăzute în anexa C la normele metodologice prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre, administrează registrele prevăzute la art. 8 alin. (1) și asigură lucrările specifice de organizare a ședințelor Comitetului, inclusiv convocarea membrilor acestuia. +
Articolul 5(1)În desfășurarea activității, Comitetul poate solicita puncte de vedere instituțiilor a căror activitate este orientată spre aspecte legate de mediu și climă.(2)În vederea realizării unui proces operativ și eficient de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale, Comitetul, cu sprijinul secretariatului tehnic, poate organiza sesiuni de consultări cu alte entități, de interes public sau privat, implicate sau cu responsabilități în domenii vizate de obiectivele de mediu privind domeniul schimbărilor climatice, în special, dar fără a se limita la, mediul economic, academic, organizații neguvernamentale. +
Articolul 6(1)Comitetul își desfășoară activitatea în cadrul Ministerului Finanțelor și se întrunește în ședințe ordinare, ori de câte ori este necesar, în vederea îndeplinirii atribuțiilor prevăzute la art. 5 și 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2024. Comitetul se poate întruni și în ședințe extraordinare, la cererea președintelui sau a vicepreședintelui.(2)Secretariatul tehnic, la propunerea președintelui sau a vicepreședintelui, după caz, asigură convocarea Comitetului ulterior primirii documentației complete aferente cererii privind avizarea etichetării cheltuielilor bugetare/cheltuielilor fiscale. Convocarea Comitetului se face, de regulă, cu 3 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru ședință, prin intermediul poștei electronice sau telefonic. Odată cu convocarea se transmit membrilor Comitetului proiectul ordinii de zi și materialele ce urmează să fie supuse discuțiilor.(3)După caz, la ședințele Comitetului pot participa, la cererea acestuia, în calitate de invitați, reprezentanți din alte instituții.(4)În cazul ședințelor extraordinare, convocarea se face prin intermediul poștei electronice sau telefonic, de regulă, cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de ședința respectivă.(5)Comitetul decide cu majoritate simplă, respectiv prin votul a jumătate plus unu din voturile exprimate de membrii prezenți, avizarea etichetării cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale, rezultatul fiind consemnat într-o decizie. În cazul în care nu se ajunge la consens, președintele sau vicepreședintele, după caz, decide. +
Articolul 7(1)Președintele Comitetului are următoarele atribuții:a)coordonează întreaga activitate a Comitetului și reprezintă Comitetul în relațiile cu ordonatorii principali de credite și/sau cu structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale și cu reprezentanții din cadrul altor instituții publice, în funcție de domeniul analizat; … b)convoacă și conduce ședințele Comitetului; … c)propune aprobarea agendei de lucru; … d)propune aprobarea minutei ședinței anterioare a Comitetului; … e)coordonează activitatea secretariatului tehnic; … f)poate delega exercitarea unor atribuții din competența sa și poate încredința mandatul de reprezentare vicepreședintelui ori altor persoane din cadrul Comitetului; … g)certifică prin decizie rezultatele procesului de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale privind obiectivele de mediu transmise de către ordonatorii principali de credite și/sau structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale, astfel încât acestea să poată fi utilizate la elaborarea raportului privind rezultatele etichetării cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale. … (2)Vicepreședintele, în lipsa președintelui, îndeplinește toate atribuțiile acestuia.(3)Dacă președintele și vicepreședintele sunt în imposibilitate temporară de a-și exercita funcțiile, Comitetul poate delega unul dintre membrii săi pentru a îndeplini, parțial sau în totalitate, atribuțiile președintelui. +
Articolul 8(1)Secretariatul tehnic al Comitetului gestionează:a)Registrul pentru evidența cererilor privind avizarea etichetării cheltuielilor bugetare/cheltuielilor fiscale adresate Comitetului; … b)Registrul pentru evidența avizelor Comitetului. … (2)Secretariatul tehnic al Comitetului are următoarele atribuții:a)asigură lucrările operative ce privesc relația dintre Comitet și ordonatorii principali de credite și/sau structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale; … b)verifică dacă documentațiile transmise de ordonatorii principali de credite și de structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale sunt cele prevăzute în anexa C la normele metodologice prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre; … c)transmite convocatorul și documentele de lucru de pe ordinea de zi a ședinței Comitetului; … d)pregătește și transmite documentele și materialele-suport pentru ședințele Comitetului; … e)asigură evidența registrelor prevăzute la alin. (1); … f)asigură arhivarea, în format electronic, a tuturor documentelor referitoare la activitatea Comitetului, cu respectarea legislației în vigoare în domeniul arhivistic; … g)întocmește procesul-verbal al ședinței care conține deliberările membrilor Comitetului și îl transmite în format electronic tuturor membrilor Comitetului; … h)întreprinde demersuri pentru actualizarea secțiunii dedicate Comitetului de pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor; … i)comunică ordonatorilor principali de credite și/sau structurii responsabile cu etichetarea cheltuielilor fiscale avizul Comitetului, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data adoptării sale, prin poșta electronică. … (3)Membrii secretariatului tehnic al Comitetului verifică următoarele:a)dacă toți ordonatorii principali de credite și/sau structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale au/a transmis cererea privind avizarea etichetării cheltuielilor bugetare/cheltuielilor fiscale; … b)dacă documentele menționate în cererea privind avizarea etichetării cheltuielilor bugetare/cheltuielilor fiscale se regăsesc în totalitate în materialele transmise de ordonatorii principali de credite și/sau de structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale, conform procedurii descrise la art. 6 alin. (4) din normele metodologice prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre; … c)dacă măsurile aferente programelor bugetare se regăsesc în bugetul ordonatorului principal de credite; … d)existența informațiilor așa cum sunt prevăzute la art. 6 alin. (4) din normele metodologice prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre. … ––