de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Maşini şi Instalaţii destinate Agriculturii şi Industriei Alimentare – INMA
+
Capitolul I +
Articolul 1(1) Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Maşini şi Instalaţii destinate Agriculturii şi Industriei Alimentare – INMA, denumit în continuare institut naţional, este persoană juridică română, aflată în coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, denumit în continuare minister coordonator. … (2) Institutul naţional funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, calculează amortismente, conduce evidenţa contabilă în regim economic şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, precum şi cu prevederile prezentului regulament. … +
Articolul 2(1) Institutul naţional este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul specific de activitate. … (2) Institutul naţional contribuie, în principal, la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului specific şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice stabilite prin programele naţionale de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică. … +
Capitolul IIObiectul de activitate +
Articolul 3(1) Obiectul de activitate al institutului naţional cuprinde, în principal: … A. Activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare:a) în cadrul Planului naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare: … 1. cercetarea fundamentală orientată în aprofundarea fenomenelor legate de structura şi de rezistenţa materialelor utilizate în construcţia echipamentelor tehnice destinate agriculturii şi industriei alimentare, dezvoltarea proceselor şi stabilirea relaţiilor dintre factorii de ordin agrobiologic, pedoclimatici, tehnico-economici şi organele de lucru ale echipamentelor pentru agricultură şi industrie alimentară;2. cercetarea aplicativă în scopul creării de echipamente tehnice cu performanţe ridicate prin realizarea de: modele funcţionale, modele experimentale, prototipuri, standuri, platforme, staţii-pilot, tehnologii de mecanizare;3. testarea tractoarelor, maşinilor şi instalaţiilor pentru agricultură şi industrie alimentară pe baza procedurilor elaborate în conformitate cu reglementările Uniunii Europene şi internaţionale;4. standardizarea-tipizarea şi unificarea organologică a tractoarelor, maşinilor, instalaţiilor şi utilajelor pentru agricultură şi industrie alimentară, prin adoptarea standardelor ISO, CEN şi elaborarea de standarde noi structurate în concordanţă cu prevederile ISO şi CEN;5. elaborarea de studii şi cercetări aplicative în vederea restructurării, retehnologizării şi modernizării construcţiei de tractoare, maşini, instalaţii şi utilaje pentru agricultură şi industrie alimentară;6. elaborarea de strategii, studii de diagnoză şi prognoză privind dezvoltarea tehnologiilor de mecanizare şi construcţiei tractoarelor, maşinilor, instalaţiilor, utilajelor pentru agricultură şi industrie alimentară, inclusiv asistenţă tehnică acordată organelor centrale, regionale şi locale;b) alte activităţi de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică: … 1. dezvoltarea tehnicilor experimentale şi a măsurătorilor, în condiţii de laborator şi în exploatare, în vederea evaluării performanţelor echipamentelor tehnice şi a tehnologiilor de mecanizare pentru agricultură şi industrie alimentară;2. elaborarea metodologiilor şi procedurilor de proiectare-optimizare a soluţiilor tehnice pentru echipamentele tehnice şi tehnologiile de mecanizare în vederea încadrării acestora în cerinţele normelor şi reglementărilor europene şi internaţionale;3. elaborarea de sisteme informatizate în domeniul tehnologiilor de mecanizare, în construcţia echipamentelor tehnice pentru agricultură şi industrie alimentară, precum şi în domeniul resurselor regenerabile din agricultură;4. elaborarea de normative tehnice şi economice de interes naţional în domeniul tehnologiilor de mecanizare şi echipamentelor tehnice, precum şi a Registrului naţional al echipamentelor tehnice pentru agricultură;c) participarea la realizarea planurilor sectoriale şi a programelor-nucleu; … d) participarea în cadrul programelor internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare. … B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare:a) participarea la elaborarea strategiei domeniului; … b) proiecte de execuţie, asistenţă tehnică la implementare, programe de calcul pentru echipamente tehnice şi tehnologii de mecanizare pentru agricultură şi industrie alimentară; … c) expertize tehnice în domeniul proiectării, fabricaţiei, exploatării şi reparaţiei tractoarelor, maşinilor, instalaţiilor şi utilajelor pentru agricultură şi industrie alimentară; … d) efectuarea de încercări din domeniul reglementat şi nereglementat ale tractoarelor, maşinilor, instalaţiilor, utilajelor pentru agricultură şi industrie alimentară, ale componentelor acestora, precum şi analize chimice, metalografice şi examinări nedistructive prin diferite procedee, precum şi din alte domenii pentru care institutul naţional are capabilitate tehnico-ştiinţifică; … e) evaluarea capabilităţii proceselor în întreprinderile constructoare de tractoare, maşini, instalaţii şi utilaje agricole, precum şi în fermele agricole; … f) asistenţă tehnică la construcţia şi implementarea sistemelor de management de mediu, de risc, ecologic şi al calităţii; … g) prestări de servicii: … 1. incubare tehnologică şi de afaceri, audit tehnologic, evaluare, veghe şi prognoză tehnologică;2. elaborare de documentaţii tehnico-economice pentru investiţii tehnologice, consultanţă în domeniul proprietăţii şi asistenţă la exploatarea drepturilor de proprietate industrială;3. certificări de conformitate a produselor şi componentelor acestora din domeniul reglementat şi nereglementat, a sistemelor de management de mediu, de risc, ecologic, al calităţii;4. inspecţii la tractoare, maşini, instalaţii şi utilaje pentru agricultură şi industrie alimentară;5. inspecţii tehnice periodice la toate categoriile de vehicule;6. service auto, tractoare, maşini, instalaţii, utilaje agricole, montaj instalaţii gaz petrolier lichefiat.C. Activităţi de formare şi specializare profesională în domeniul propriu de activitate:a) cursuri pentru calificare şi recalificare profesională în domeniul tehnologiilor de mecanizare şi construcţiei echipamentelor tehnice pentru agricultură şi industrie alimentară, în condiţiile legii; … b) certificări de personal, în condiţiile legii. … D. Activităţi de editare şi tipărire a publicaţiilor de specialitate:a) reviste de specialitate; … b) cataloage de tehnologii de mecanizare şi echipamente tehnice; … c) studii, rapoarte, sinteze, volume de comunicări ştiinţifice, ghiduri, proceduri. … E. Activităţi de demonstrare, diseminare şi transfer tehnologic al rezultatelor cercetărilor din domeniul tehnologiilor de mecanizare şi echipamentelor tehnice pentru agricultură şi industrie alimentarăF. Activităţi de valorificare a rezultatelor cercetării-dezvoltării şi inovării în domeniul tehnologiilor de mecanizare şi echipamentelor tehnice pentru agricultură şi industrie alimentarăG. Activităţi pentru susţinerea cercetării-dezvoltării şi inovării în domeniul propriu de activitate:a) execuţie de unicate şi serii mici de echipamente tehnice sau componente pentru agricultură şi industrie alimentară; … b) microproducţie pentru valorificarea rezultatelor cercetărilor experimentale; … c) activităţi de instruire şi perfecţionare pentru fabricanţi, dealeri şi utilizatori de tehnologii de mecanizare şi echipamente tehnice; … d) execuţie de lucrări agricole, expoziţii de profil, leasing, închirieri de utilaje sau spaţii. … (2) Activităţile prevăzute la alin. (1) pot fi efectuate şi în cadrul unor programe sau contracte externe. Institutul poate efectua activităţi de comerţ interior şi de import-export, de cooperare economică şi ştiinţifică internaţională, exclusiv pentru realizarea obiectului său de activitate, potrivit legii. … (3) În cadrul obiectului său de activitate, institutul naţional poate colabora şi la realizarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi de apărare naţională sau poate desfăşura şi alte activităţi conexe, cu aprobarea ministerului coordonator. … +
Capitolul IIIPatrimoniu +
Articolul 4(1) Patrimoniul institutului naţional, stabilit pe baza situaţiilor financiare anuale la 31 decembrie 2003, este de 29.242.902 mii lei, din care: imobilizări corporale şi necorporale 13.805.874 mii lei şi active circulante 15.437.028 mii lei. … (2) Institutul naţional administrează, cu diligenţa unui bun proprietar, bunuri proprietate publică şi privată a statului, precum şi bunuri proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publică a statului administrate de institutul naţional, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, după caz, se înregistrează distinct în patrimoniul acestuia. … (3) Rezultatele cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice aparţin institutului naţional, în calitate de persoană juridică executantă, precum şi ordonatorului principal de credite, în egală măsură, dacă prin contract nu s-a prevăzut altfel. Administrarea, înregistrarea în evidenţa contabilă a institutului naţional, precum şi înstrăinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002. … (4) În exercitarea atribuţiilor sale, institutul naţional posedă şi foloseşte bunuri aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate. … (5) Institutul naţional poate realiza servicii sau activităţi de microproducţie prin asociere în participaţiune, în scopul stimulării valorificării rezultatelor cercetării, cu aprobarea ministerului coordonator şi a autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. … (6) Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare. … +
Capitolul IVStructura organizatorică şi funcţională +
Articolul 5(1) Institutul naţional are, în cadrul structurii sale organizatorice, subunităţi fără personalitate juridică, departamente, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate. Subunităţile sunt: … a) Sucursala INMA Cluj-Napoca, str. Alexandru Vaida Voievod nr. 59, judeţul Cluj; … b) Sucursala INMA Timişoara, Bd. Revoluţiei 1989 nr. 15A, judeţul Timiş; … c) Punct de lucru, Calea Bucureştilor nr. 247, oraşul Otopeni, judeţul Ilfov; … d) Punct de lucru, şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 67, sectorul 1, Bucureşti. … (2) Structura organizatorică a institutului naţional se aprobă prin ordin al conducătorului ministerului coordonator, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, şi cuprinde, pe lângă structura organizatorică prevăzută la alin. (1), şi următoarele compartimente: compartimentul juridic, compartimentul de marketing, compartimentul financiar-contabil, compartimentul de audit şi control financiar, compartimentul de diseminare a informaţiilor, relaţii publice şi mass-media. … (3) În funcţie de specificul activităţii, prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unităţi din ţară sau din străinătate. … +
Capitolul VOrganele de conducere +
Articolul 6Conducerea institutului naţional este asigurată de:a) consiliul de administraţie; … b) comitetul de direcţie; … c) directorul general. … +
Articolul 7Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institutul naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific. +
Articolul 8(1) Relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii sunt stabilite de directorul general, care poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie. … (2) Conducătorii subunităţilor din structura institutului naţional răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia. … Consiliul de administraţie +
Articolul 9(1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al conducătorului ministerului coordonator, la propunerea conducerii autorităţii de stat de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit. … (2) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu: … a) directorul general al institutului naţional, care este preşedintele consiliului de administraţie; … b) preşedintele consiliului ştiinţific al institutului naţional; … c) un reprezentant al autorităţii de stat pentru cercetaredezvoltare; … d) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice; … e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. … (3) Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie sunt specialişti din domeniu, propuşi de ministerul coordonator. … (4) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de abateri ori de nerespectare a îndatoririlor ce le revin sau demisie. … +
Articolul 10(1) Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivă din această calitate. … (2) Pentru activitatea desfăşurată, în calitatea de membru al consiliului de administraţie, aceştia beneficiază de o indemnizaţie lunară stabilită de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din salariul de bază al directorului general al institutului naţional. … (3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa în aceeaşi calitate la alte unităţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente. … (4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte unităţi cu acelaşi profil sau cu care institutul naţional se află în relaţii comerciale directe. … +
Articolul 11(1) Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii: … a) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domenului propriu de activitate; … b) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura acestuia; … c) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la ministerul coordonator în vederea aprobării conform reglementărilor legale; … d) analizează şi avizează situaţiile financiare anuale, pe care le supune spre aprobare ministerului coordonator, şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în anul precedent; … e) analizează realizarea criteriilor de performanţă şi raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institutul naţional şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; … f) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institutul naţional; … g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii; … h) aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor legale; … i) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 32 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; … j) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută; … k) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă; … l) aprobă criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul institutului naţional. … (2) Consiliul de administraţie exercită orice alte atribuţii stabilite, potrivit prevederilor legale. … +
Articolul 12Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, avizat de ministerul coordonator. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. +
Articolul 13(1) Consiliul de administraţie se întruneşte, de regulă, o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului naţional o cer, la convocarea preşedintelui sau, după caz, a vicepreşedintelui, precum şi la solicitarea unei treimi din numărul membrilor consiliului de administraţie. … (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedintele ales de membrii acestuia. … +
Articolul 14(1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramată într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. … (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unu din numărul total al membrilor. … +
Articolul 15La şedinţele consiliului de administraţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat. +
Articolul 16Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerată conform prevederilor legale. +
Articolul 17(1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi răspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional. … (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institutul naţional nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au anunţat în scris despre aceasta ministerul coordonator. … (3) Membrii consiliului de administraţie care nu respectă prevederile art. 10 alin. (3) şi (4) răspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt. … +
Articolul 18În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administraţie prezintă ministerului coordonator un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 19Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional. Atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie.Comitetul de direcţie +
Articolul 20(1) Conducerea operativă a institutului naţional este asigurată de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a institutului naţional. … (2) La şedinţele comitetului de direcţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat. … +
Articolul 21(1) Comitetul de direcţie exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie. … (2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din: … a) strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional; … b) programul anual de cercetare-dezvoltare; … c) bugetul de venituri şi cheltuieli; … d) programul de investiţii; … e) sistemul de asigurare a calităţii; … f) alte obligaţii. … +
Articolul 22Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele institutului naţional o impun, la convocarea directorului general sau, după caz, a înlocuitorului acestuia. +
Articolul 23(1) La nivelul subunităţilor din institutul naţional se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare aprobat de consiliul de administraţie al institutului naţional şi este prezidat de directorul subunităţii respective. … (2) Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie. … Directorul general +
Articolul 24(1) Activitatea curentă a institutului naţional este condusă de directorul general, numit pentru o perioadă de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungită pentru o perioadă de cel mult 4 ani. … (2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al ministrului coordonator. … +
Articolul 25Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate; … b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul subunităţilor şi departamentelor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie; … c) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional; … d) numeşte directorii şi conducătorii compartimentelor din structura organizatorică a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie; … e) angajează şi concediază personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă; … f) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate din negocierea directă; … g) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; … h) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export, prin compartimentele proprii specializate; … i) analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor cercetării, inclusiv activitatea compartimentului de marketing; … j) are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat; … k) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional; … l) exercită orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie. … Consiliul ştiinţific +
Articolul 26(1) Consiliul ştiinţific este format din minimum 5 membri, reprezentând principalele compartimente din cadrul institutului naţional care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare. … (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite în domeniu, salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institutul naţional. … (3) Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorul ştiinţific al institutului naţional. … (4) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de către membrii consiliului ştiinţific. … (5) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie. … +
Articolul 27Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare; … b) analizează, avizează şi urmăreşte realizarea lucrărilor de cercetare ştiinţifică; … c) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional; … d) avizează hotărârile consiliului de administraţie care implică politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii; … e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională, încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; … f) organizează şi coordonează desfăşurarea manifestărilor cu caracter ştiinţific; … g) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; … h) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţară şi în străinătate. … +
Capitolul VIBugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestuia.Relaţii financiare +
Articolul 28(1) Institutul naţional întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, situaţiile financiare anuale, potrivit reglementărilor legale în vigoare. … (2) Situaţiile financiare anuale se aprobă de ministerul coordonator, în condiţiile legii. … +
Articolul 29(1) Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de ministerul coordonator şi se aprobă prin ordin al ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. … +
Articolul 30Institutul naţional determină anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată. +
Articolul 31(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli stabilit, potrivit legii. … (2) Salariul de bază al directorului general se stabileşte prin ordin al ministrului coordonator, potrivit reglementărilor legale în vigoare. … +
Articolul 32(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent. … (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor Publice. … +
Articolul 33(1) Institutul naţional hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin ministerul coordonator, potrivit legii. … (2) Ministerul coordonator va cuprinde în bugetul său de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, achiziţionării de aparatură, echipamente şi instalaţii pentru institutul naţional. … (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă potrivit legii. … +
Articolul 34(1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului naţional se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România şi prin unităţi de trezorerie. … (2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutară stabilite prin actele normative în vigoare. … (3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior, aferente obiectului său de activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare specializate cu sediul în România. … +
Articolul 35Institutul naţional îşi organizează controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii. +
Capitolul VIIReglementarea litigiilor +
Articolul 36Litigiile institutului naţional cu persoane fizice sau persoane juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor judecătoreşti române de drept comun. +
Capitolul VIIIDispoziţii finale +
Articolul 37Statutul de institut naţional se reînnoieşte periodic prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.–-