REGULAMENT din 27 august 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MEDIULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 11 septembrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 879 27/08/2018
ART. 1REFERIRE LAORDIN 1964 13/12/2007
ART. 1REFERIRE LAHG 2151 30/11/2004
ART. 2REFERIRE LALEGE 49 07/04/2011
ART. 2REFERIRE LAOUG 57 20/06/2007 ANEXA 4
ART. 5REFERIRE LALEGE 49 07/04/2011
ART. 5REFERIRE LAOUG 57 20/06/2007 ART. 21
ART. 15REFERIRE LALEGE 49 07/04/2011
ART. 15REFERIRE LAORDIN 410 11/04/2008
ART. 15REFERIRE LAPROCEDURA 11/04/2008
ART. 15REFERIRE LAOUG 57 20/06/2007
ART. 15REFERIRE LALEGE 407 09/11/2006
ART. 20REFERIRE LAORDIN 159 24/06/2011
ART. 20REFERIRE LAREGULAMENT 18/04/2011
ART. 21REFERIRE LALEGE 49 07/04/2011
ART. 21REFERIRE LAOUG 57 20/06/2007
ART. 22REFERIRE LAORDIN 979 10/07/2009
ART. 22REFERIRE LAOUG 57 20/06/2007 ANEXA 4
ART. 24REFERIRE LALEGE 86 27/06/2014
ART. 24REFERIRE LAOUG 34 23/04/2013
ART. 24REFERIRE LALEGE 49 07/04/2011
ART. 24REFERIRE LACOD SILVIC (R) 19/03/2008
ART. 24REFERIRE LAOUG 57 20/06/2007 ART. 27
ART. 24REFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991
ART. 26REFERIRE LAORDIN 410 11/04/2008
ART. 29REFERIRE LALEGE 49 07/04/2011
ART. 29REFERIRE LAOUG 57 20/06/2007 ART. 28
ART. 38REFERIRE LALEGE 54 19/03/2012
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 879 27/08/2018
ActulCONTINUT DEORDIN 879 27/08/2018
ActulREFERIT DEORDIN 879 27/08/2018





Notă
Aprobat prin Ordinul nr. 879 din 27 august 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 779 din 11 septembrie 2018.
 + 
Articolul 1ROSPA0012 Brațul Borcea împreună cu ROSCI0319 Mlaștina de la Fetești, IV.34 Pădurea Canton Hățiș și ROSCI0278 Bordușani – Borcea (fără partea care se suprapune cu ROSPA0017 Canaralele de la Hârșova), denumite în continuare arii naturale protejate (ANP), au fost înființate după cum urmează:1.ROSPA0012 Brațul Borcea a fost desemnat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.284/2007 privind declararea ariilor de protecție specială avifaunistică ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în România, cu modificările și completările ulterioare. Situl Natura 2000 ROSPA0012 Brațul Borcea este situat pe teritoriile administrative ale județelor Ialomița și Călărași, în Regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia, regiunea biogeografică stepică.2.ROSCI0319 Mlaștina de la Fetești a fost desemnat prin Ordinul ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 1.964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanță comunitară, ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în România, cu modificările ulterioare. Situl Natura 2000 ROSCI0319 Mlaștina de la Fetești este situat pe teritoriile administrative ale județelor Călărași și Ialomița, în Regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia, regiunea biogeografică stepică.3.ROSCI0278 Bordușani – Borcea a fost desemnat prin Ordinul ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 1.964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanță comunitară, ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în România, cu modificările ulterioare. Situl Natura 2000 ROSCI0278 Bordușani – Borcea este situat în procent de 100% pe teritoriul administrativ al județului Ialomița, în Regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia, regiunea biogeografică stepică. Situl se suprapune parțial cu ROSPA0012 Brațul Borcea și cu ROSPA0017 Canaralele de la Hârșova.4.Pădurea Canton Hățiș (IV.34) a fost desemnată prin Hotărârea Guvernului nr. 2.151/2004 privind instituirea regimului de arie naturală protejată pentru noi zone, nu se suprapune cu celelalte 3 arii protejate enumerate mai sus, dar a fost propusă pentru atribuirea în custodie împreună cu acestea. Pădurea Canton Hățiș este o rezervație naturală de tip forestier, ce se întinde pe teritoriul administrativ al comunei Bordușani, județul Ialomița, în lunca joasă îndiguită a Dunării. + 
Articolul 2Scopul ANP este conservarea, menținerea și, acolo unde este cazul, readucerea într-o stare de conservare favorabilă a speciilor de animale, plante și habitate de interes conservativ prevăzute în anexele nr. 2,3,4A și 4B la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 3Limitele ANP menționate la art. 1 au fost stabilite prin actele normative prin care au fost înființate. Acestea sunt puse la dispoziția factorilor interesați pe pagina web a Ministerului Mediului (www.mmediu.ro), în format shapefile, având sistemul național de referință geografică în sistemul național de proiecție Stereografic 1970. + 
Articolul 4ANP sunt situate în județele Călărași și Ialomița, pe următoarele unități administrativ-teritoriale:a)ROSPA0012 Brațul Borcea – județul Călărași: Borcea, Dichiseni, Jegălia, Modelu, Roseți, Unirea, și județul Ialomița: Bordușani, Fetești, Făcăeni, Stelnica;b)ROSCI0319 Mlaștina de la Fetești – județul Călărași: Borcea și județul Ialomița: Fetești;c)ROSCI0278 Bordușani-Borcea – județul Ialomița: Bordușani, Făcăeni, Giurgeni, Vlădeni;d)IV.34 Pădurea Canton Hățiș – județul Ialomița: Bordușani. + 
Articolul 5Respectarea prezentului regulament este obligatorie pentru toate persoanele fizice și juridice care dețin sau administrează terenuri și alte bunuri și/sau care desfășoară activități în perimetrul acestor situri, în concordanță cu prevederile art. 21 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 6Responsabilitatea administrării ANP revine custodelui desemnat de către Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate. + 
Articolul 7Accesul/Vizitarea în ANP se poate face solitar sau în grupuri organizate. În ANP sunt interzise acțiuni care ar putea pune în pericol elementele de biodiversitate, respectiv:a)abandonarea sau depozitarea deșeurilor de orice natură;b)abandonarea sau depozitarea substanțelor toxice în perimetrul ANP sau în imediata apropiere a acestora (500 m);c)distrugerea sau degradarea panourilor informative, indicatoarelor, construcțiilor, împrejmuirilor, barierelor, plăcilor, stâlpilor, a semnelor de delimitare sau a semnelor de marcaj de pe traseele turistice și a altor mijloace de amenajare și semnalizare;d)intrarea în incinta oricărui stabiliment atribuit conservării biodiversității, loc îngrădit, piețe de monitoring, semnalizate prin orice mijloace;e)aprinderea focului sau orice alte activități care pot provoca incendii.
 + 
Articolul 8Circulația cu autovehicule este permisă numai pe drumurile publice, de exploatare forestieră sau de exploatare agricolă până în dreptul indicatoarelor, semnelor sau barierelor care limitează accesul. Restricțiile de acces nu se aplică vehiculelor care deservesc interesele de management ale sitului și ale administratorilor de terenuri din zonă. + 
Articolul 9Pentru diminuarea deranjului asupra biodiversității și evitarea accidentelor în ANP, viteza maximă de deplasare pe drumurile de exploatare agricolă și forestieră este de 5 km/h. + 
Articolul 10Personalul custodelui, împuternicit cu legitimație de custode, are drept de acces și control pe toate terenurile deținute cu orice titlu din ANP. + 
Articolul 11Tarifele încasate de către custode sunt percepute în conformitate cu lista de tarife aprobată de către Ministerul Mediului. + 
Articolul 12Se exceptează de la plata tarifului de vizitare următoarele categorii:a)personalul și voluntarii custodelui;b)elevii și pensionarii;c)personalul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva;d)membrii Academiei Române;e)împuterniciții custodelui, inclusiv reprezentanții altor instituții sau autorităților administrației publice aflați în exercitarea atribuțiilor de serviciu;f)localnicii care au domiciliul în una dintre localitățile suprapuse ANP;g)persoanele cu dizabilități;h)personalul forțelor de ordine;i)persoanele fizice și juridice care desfășoară activități de cercetare;j)reprezentanții autorităților administrației publice centrale pentru protecția mediului și ai structurilor din subordine;k)proprietarii și administratorii de terenuri, precum și titularii de activități.
 + 
Articolul 13Pe terenurile care fac parte din fondul forestier inclus în ANP se vor executa numai lucrările prevăzute de amenajamentele silvice aprobate, cu respectarea obiectivelor de conservare ale speciilor și habitatelor de interes conservativ. + 
Articolul 14Pe suprafața unui hectar de pădure se vor păstra cel puțin 9 arbori scorburoși și bătrâni ce au diametrul mai mare de 90 cm. În situația în care pe suprafața unui hectar de pădure numărul de arbori scorburoși și bătrâni cu diametrul de 90 cm este mai mic de 9 se vor menține toți arborii care prezintă aceste caracteristici. + 
Articolul 15Activitățile de gospodărire a vânatului se vor organiza și desfășura în conformitate cu: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, Ordinul ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 410/2008 pentru aprobarea Procedurii de autorizare a activităților de recoltare, capturare și/sau achiziție și/sau comercializare, pe teritoriul național sau la export, a florilor de mină, a fosilelor de plante și fosilelor de animale vertebrate și nevertebrate, precum și a plantelor și animalelor din flora și, respectiv, fauna sălbatice și a importului acestora, cu modificările și completările ulterioare, și Legea vânătorii și protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 16Managementul speciilor de interes cinegetic din ANP se face conform prevederilor legislației specifice din domeniu și ține cont de măsurile de conservare a speciilor și habitatelor de interes comunitar, precum și de prevederile planului de management, după aprobarea acestuia. + 
Articolul 17Planurile de management cinegetic vor fi corelate cu planul de management aprobat al ANP. + 
Articolul 18Gestionarul fondului de vânătoare are obligația de a anunța cu o săptămână înainte custodele despre intenția de organizare a evaluării vânatului. + 
Articolul 19Faptele ilegale din domeniul vânătorii pot fi semnalate de personalul custodelui și sancționate de instituțiile statului cu atribuții în zona ANP. + 
Articolul 20Este interzis pescuitul pe lacurile Bentul Mare, Bentul Mic și Bentul Mic – Cotoi, cu excepția pescuitului recreativ, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și al ministrului mediului și pădurilor nr. 159/1.266/2011 privind aprobarea condițiilor de practicarea pescuitului recreativ/sportiv, regulamentului de practicare a pescuitului recreativ/sportiv și modelelor permiselor de pescuit recreativ/sportiv în ariile naturale protejate și a legislației în vigoare referitoare la pescuitul recreativ. + 
Articolul 21Activitățile privind protecția fondului piscicol, pescuitul și acvacultura se supun prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, și legislației specifice din domeniu. + 
Articolul 22Orice activitate de introducere a speciilor de plante și animale alohtone în ANP se supune prevederilor Ordinului ministrul mediului nr. 979/2009 privind introducerea de specii alohtone, intervențiile asupra speciilor invazive, precum și reintroducerea speciilor indigene prevăzute în anexele nr. 4A și 4B la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, pe teritoriul național. + 
Articolul 23Activitatea de capturare a resurselor acvatice vii din interiorul ANP în scop industrial se va face cu avizul custodelui, în conformitate cu prevederile legale. + 
Articolul 24Activitatea pastorală se supune următoarelor reglementări:a)pășunatul animalelor domestice este reglementat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare. Custodele are dreptul de a verifica în teren respectarea gradului de încărcare cu animale a acestor pășuni pentru stabilirea impactului acestei activități asupra biodiversității și pentru stabilirea unor eventuale restricții în zonele afectate;b)pășunatul se efectuează în perioada 1 aprilie – 30 noiembrie a fiecărui an. În afara acestei perioade prezența animalelor domestice pe pășuni este interzisă;c)pășunatul și tranzitarea pădurilor cu animale domestice către zonele de pășune, adăpat și adăpostire se supun Legii nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările și completările ulterioare;d)proprietarii stânelor au obligativitatea de a nu lăsa câinii liberi atunci când oile nu sunt la pășunat;e)scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol ori silvic a terenurilor aflate pe raza ANP se supune prevederilor art. 27 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare;f)este interzisă incendierea vegetației în oricare perioadă a anului dacă nu se impune ca o măsură de carantină fitosanitară, pentru prevenirea răspândirii unor boli sau dăunători specifici, caz în care este obligatoriu acceptul autorității competente pentru protecția mediului. Nu se admit nici incendieri controlate ale miriștilor, stufului, tufărișurilor, vegetației de pe diguri, zone agricole și altele asemenea;g)curățarea pășunilor de arbuști se poate face numai în perioada 1 octombrie – 15 martie.
 + 
Articolul 25Pentru protecția biodiversității mediului acvatic din interiorul ANP se interzice:a)spălarea de vehicule, autovehicule, utilaje, aparatură, materiale, recipiente, produse și altele asemenea, în apele naturale de suprafață sau pe malurile acestora;b)deversarea apelor uzate, fecaloid menajere, a detergenților și substanțelor toxice în apele subterane, lacurile naturale sau de acumulare, în bălți, heleșteie și iazuri;c)introducerea sau depozitarea deșeurilor de orice fel în apele naturale de suprafață;d)introducerea în apele de suprafață a substanțelor explozive, tensiunii electrice, narcoticelor sau a altor substanțe periculoase;e)interzicerea tăierii stufului în perioada 1 martie – 31 octombrie.
 + 
Articolul 26Recoltarea de resurse din flora și fauna sălbatică din ANP se supune prevederilor Ordinului ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 410/2008, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 27În ANP sunt interzise orice activități de obținere, cultivare, depozitare, prelucrare și comercializare a organismelor vii modificate genetic. + 
Articolul 28Cultivarea terenurilor arabile se supune reglementărilor specifice în domeniu:a)este interzisă folosirea de fertilizanți, erbicide și pesticide din categoria celor care sunt interzise pentru a fi aplicate în România;b)îngrășămintele organice naturale (gunoiul de grajd, mustul de gunoi de grajd, urină, dejecțiile, lichide sau semifluide, compostul și îngrășămintele verzi în amestec cu materiale vegetale folosite la așternut) pot fi aplicate în afara lunilor de iarnă și după retragerea apelor de primăvară;c)este interzisă tăierea arborilor solitari, pâlcurilor de arbori și aliniamentelor de arbori/arbuști din interiorul parcelelor agricole sau de la marginea acestora fără avizul custodelui.
 + 
Articolul 29Regimul construcțiilor este stabilit prin planurile generale de urbanism ale localităților care au suprafețe din ANP incluse în teritoriile lor administrative. Pe teritoriul ANP realizarea de construcții permanente sau temporare se face cu respectarea legislației de mediu în vigoare și cu avizul custodelui. Orice plan sau proiect care nu are o legătură directă ori nu este necesar pentru managementul ANP, dar care ar putea afecta în mod semnificativ ariile, singur sau în combinație cu alte planuri ori proiecte, este supus unei evaluări adecvate a efectelor potențiale asupra ANP, avându-se în vedere obiectivele de conservare ale acestuia, conform prevederilor art. 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 30Administratorii căilor de comunicații rutiere au obligația de a nu afecta habitatele naturale în cazul executării lucrărilor de întreținere care pot afecta zonele din afara amprizei drumului. + 
Articolul 31Activitatea de cercetare științifică pe teritoriul ANP se va desfășura cu avizul custodelui, care sprijină logistic, la solicitare și în măsura posibilităților, activitatea de cercetare. + 
Articolul 32Persoanele și instituțiile care derulează activități de cercetare pe teritoriul ANP vor transmite custodelui rezultatele cercetării, în situația în care aceste informații sunt publice. + 
Articolul 33Recoltarea de probe din ANP pentru temele de cercetare științifică, analize sau ca material educativ se poate face numai cu acordul custodelui, iar solicitantul va specifica în cerere informațiile privind calitatea, cantitatea și locul de prelevare a probelor. + 
Articolul 34Activitatea de repopulare în ANP cu specii de plante și animale extincte se poate face pe baza unor studii avizate de unitățile de cercetare și cu avizul Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii din cadrul Academiei Române. + 
Articolul 35Activitățile turistice de pe teritoriul ANP vor fi monitorizate de către custode, acesta putând face recomandări sau impune restricții la fața locului cu privire la problemele apărute în buna desfășurare a activităților turistice. + 
Articolul 36Deschiderea de trasee turistice, întreținerea marcajelor turistice și amplasarea panourilor indicatoare și informative se fac numai cu avizul custodelui și după omologarea acestora conform prevederilor legale. + 
Articolul 37Organizarea de competiții și manifestări de grup de orice fel, cursuri sau tabere, care presupun accesul pe teren în ANP, se face numai cu avizul custodelui. + 
Articolul 38Turiștii sau localnicii care desfășoară activități de picnic în sit au obligativitatea respectării prevederilor Legii nr. 54/2012 privind desfășurarea activităților de picnic. + 
Articolul 39Este interzisă perturbarea liniștii în spațiile deschise din interiorul ANP prin orice fel de mijloace: pocnitori, artificii, folosirea de echipamente audio (ce depășesc limitele legale), cu excepția zgomotelor produse de echipamentele folosite pentru îndepărtarea exemplarelor din speciile de faună de interes cinegetic. + 
Articolul 40Sunt interzise aprinderea și eliberarea lampioanelor pe teritoriul ariilor naturale protejate și în proximitate, la mai puțin de 1 km. + 
Articolul 41Pe teritoriul ANP, regimul deșeurilor se reglementează astfel:a)este interzisă abandonarea deșeurilor de orice fel;b)depozitarea deșeurilor se face cu respectarea condițiilor legale;c)autoritățile administrației publice locale de pe raza ANP au responsabilitatea asigurării colectării și transportării deșeurilor menajere din localități la punctele de colectare a deșeurilor;d)autoritățile administrației publice locale de pe raza ANP au responsabilitatea de a desființa depozitele ilegale de deșeuri aflate pe teritoriul lor administrativ;e)deținătorii de terenuri cu orice titlu de proprietate au obligația de a asigura luarea măsurilor de curățare a terenurilor de deșeurile abandonate.
 + 
Articolul 42Fotografierea sau filmarea în scop comercial fără aprobarea custodelui este interzisă. + 
Articolul 43Modalitatea de emitere a avizului se realizează în conformitate cu prevederile legale. + 
Articolul 44Încălcarea dispozițiilor prezentului regulament atrage, după caz, răspunderea contravențională, penală, materială sau civilă, conform legislației în vigoare. + 
Articolul 45Încălcarea prevederilor din prezentul regulament constituie contravenție, dacă faptele nu au fost săvârșite astfel încât, potrivit legii penale, să constituie infracțiuni. + 
Articolul 46Indiferent de natura răspunderii, urmările prejudiciilor aduse mediului prin încălcarea prezentului regulament vor fi remediate de făptaș, indiferent de culpă, restabilind condițiile anterioare producerii prejudiciului. Costurile pentru repararea prejudiciului vor fi suportate de autorul prejudiciului, în conformitate cu principiul „poluatorul plătește“. + 
Articolul 47Verificarea respectării prezentului regulament se face de către custode și de către personalul organelor statului cu competențe în zona ANP. + 
Articolul 48Custodele are obligația de a sesiza instituțiile abilitate despre orice încălcare a prezentului regulament a cărei soluționare nu ține de competența sa. + 
Articolul 49Orice persoană fizică sau juridică care desfășoară activități/proiecte/planuri pe suprafața ANP are obligația de a asista personalul custodelui în activitatea de verificare și control al activităților al căror titular este și de a permite prelevarea de probe din teren și furnizarea de informații. + 
Articolul 50În cazul producerii de fenomene de forță majoră, precum inundații, incendii, calamități, epizootii, focare de infecții și altele asemenea, instituțiile abilitate intervin conform prevederilor legale, iar custodele va participa activ, în măsura posibilităților, la acțiunile de alertare și mobilizare în vederea prevenirii și eliminării efectelor unor asemenea evenimente. + 
Articolul 51Prezentul regulament poate fi revizuit inclusiv la propunerea custodelui, în urma modificării condițiilor sau a prevederilor legale care au stat la baza elaborării lui, în baza recomandărilor ce derivă din studii sau monitorizarea stării de conservare a speciilor sau habitatelor, respectiv a activităților ce se desfășoară pe raza ariilor naturale protejate. + 
Articolul 52Prezentul regulament poate fi consultat de către factorii interesați pe pagina proprie de internet a custodelui și va fi pus la dispoziția consiliilor locale de pe raza ANP.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x