Notă …
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.434 din 27 aprilie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 376 din 3 mai 2023. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)Promovarea pe loc a judecătorilor în funcții de execuție, în gradul profesional imediat superior, precum și promovarea efectivă la tribunale, tribunale specializate și la curți de apel se fac numai prin concurs, organizat la nivel național, în limita numărului de locuri scoase la concurs, pentru promovarea pe loc, respectiv a posturilor vacante existente, pentru promovarea efectivă.(2)Promovarea personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, al Ministerului Public, al Ministerului Justiției, precum și al instituțiilor coordonate sau subordonate acestora se face prin concursul de promovare pe loc organizat pentru judecători, în condițiile legii și ale prezentului regulament, dacă s-a optat pentru susținerea concursului de promovare în vederea obținerii gradului profesional imediat superior alături de judecători. +
Articolul 2Concursurile de promovare în funcții de execuție se organizează pe baza unor criterii obiective de apreciere a performanțelor profesionale ale judecătorilor, precum și a conduitei acestora în cazul concursului de promovare efectivă, prevăzute de prezentul regulament. +
Articolul 3Concursurile de promovare prevăzute la art. 1 se organizează anual sau ori de câte ori este necesar de Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, denumită în continuare Secția pentru judecători, cu sprijinul Institutului Național al Magistraturii. +
Capitolul IIConcursul de promovare pe loc, în gradul profesional imediat superior +
Secţiunea 1Dispoziții comune +
Articolul 4(1)În condițiile prevăzute de lege, promovarea pe loc a judecătorilor în funcții de execuție se face în gradul imediat superior celui pe care îl deține judecătorul, până la nivelul curții de apel.(2)Locurile scoase la concurs pentru promovarea pe loc se stabilesc la nivel național, corespunzător gradelor instanțelor ierarhic superioare pentru care se organizează concursul, de către Secția pentru judecători. Numărul de locuri scoase la concursul pentru promovarea pe loc la instanțe nu poate depăși 20% din totalul posturilor vacante pe fiecare nivel de instanțe.(3)În cadrul fiecărui grad, locurile se stabilesc separat, pe materii de concurs. Alocarea locurilor pe materii de concurs se realizează de către Secția pentru judecători, ținând cont de ponderea numărului de cauze la nivelul gradului de jurisdicție pentru care se scot locurile la concurs și de necesitățile instanțelor. +
Articolul 5(1)Promovarea în funcții de execuție a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor se poate face doar în gradul imediat superior celui deținut, în cadrul instituției unde își desfășoară activitatea, până la gradul profesional corespunzător judecătorului de curte de apel.(2)Locurile scoase la concurs pentru promovarea în funcții de execuție se stabilesc de către ordonatorul principal de credite, cu consultarea instituțiilor coordonate sau subordonate în cazul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor care își desfășoară activitatea în cadrul acestora.(3)Anterior anunțării concursului, președintele Consiliului Superior al Magistraturii va transmite Ministerului Public, Ministerului Justiției, precum și Inspecției Judiciare și Institutului Național al Magistraturii intenția de a organiza concursul de promovare pe loc, în vederea stabilirii locurilor scoase la concurs pentru promovarea în funcții de execuție a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor din cadrul acestora și, după caz, al instituțiilor coordonate sau subordonate. +
Secţiunea a 2-aCondiții pentru înscrierea la concurs +
Articolul 6(1)Pot participa la concursul de promovare pe loc, în gradul profesional imediat superior, judecătorii care îndeplinesc, până la data corespunzătoare ultimei zile inclusiv a termenului de înscriere la concurs, condițiile de vechime prevăzute la art. 128 alin. (1) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor și procurorilor, care la ultima evaluare au avut calificativul „foarte bine“ și nu au fost sancționați disciplinar în ultimii 3 ani, cu excepția cazurilor în care a intervenit radierea sancțiunii disciplinare.(2)La calcularea condiției minime de vechime pentru a participa la concursul de promovare pe loc se ia în considerare vechimea în funcția de judecător sau procuror.(3)La calcularea condiției minime de vechime pentru a participa la concursul de promovare pe loc nu se ia în considerare perioada în care judecătorul a avut calitatea de auditor de justiție.(4)În cazul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, la calcularea condiției minime de vechime pentru a participa la concursul de promovare se ia în considerare atât perioada în care candidații au îndeplinit această funcție, cât și perioada în care au îndeplinit funcția de judecător sau procuror. +
Articolul 7(1)Data, locul organizării concursului de promovare pe loc, locurile scoase la concurs, stabilite conform art. 4 alin. (2) și (3) și, după caz, art. 5 alin. (2), modul de desfășurare a concursului, calendarul de desfășurare, precum și materiile la care se susține concursul se stabilesc prin hotărâre a Secției pentru judecători. Tematica și bibliografia pentru concurs se stabilesc prin hotărâre a Secției pentru judecători, cu sprijinul Institutului Național al Magistraturii.(2)Informațiile prevăzute la alin. (1) se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii, cu cel puțin 60 de zile înainte de data stabilită pentru concurs. În același termen, aceste date se comunică, împreună cu cererea tipizată de înscriere, elaborată de comisia de organizare, tuturor curților de apel, care le vor transmite de îndată instanțelor din circumscripția lor, precum și, dacă este cazul, Ministerului Public și Ministerului Justiției, care le vor transmite instituțiilor coordonate sau subordonate acestora, Inspecției Judiciare și Institutului Național al Magistraturii, pentru a fi publicate pe paginile de internet ale acestora și aduse la cunoștința tuturor judecătorilor și, după caz, personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor.(3)În termen de cel mult 15 zile de la data publicării informațiilor prevăzute la alin. (1), cei interesați pot depune cereri de înscriere la concurs la Institutul Național al Magistraturii, în care se menționează gradul profesional în care se dorește promovarea pe loc și materia de concurs aferentă locului pentru care se optează.(4)Fiecare candidat poate formula o singură opțiune cu privire la materiile de concurs prevăzute de prezentul regulament.(5)Candidatul poate reveni asupra opțiunii formulate până la data expirării termenului de înscriere. +
Secţiunea a 3-aOrganizarea și desfășurarea concursului de promovare pe loc +
§ 1.Comisiile de concurs +
Articolul 8(1)Secția pentru judecători numește prin hotărâre comisia de organizare a concursului, comisia de elaborare a subiectelor și comisia de soluționare a contestațiilor. (2)Nu pot face parte din comisii persoanele care au soțul sau soția, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaților. Toți membrii comisiilor completează declarații în acest sens. Dacă incompatibilitatea se ivește ulterior desemnării membrilor comisiilor, persoana în cauză are obligația să se retragă și să comunice de îndată această situație președintelui comisiei în vederea înlocuirii sale. În cazul comisiei de organizare a concursului, desemnarea unei alte persoane în locul membrului incompatibil se realizează doar dacă este necesar.(3)O persoană poate face parte dintr-o singură comisie. Din aceeași comisie sau din comisii diferite nu pot face parte soți, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv. +
Articolul 9Comisia de organizare a concursului se compune din președinte, vicepreședinte și membri, desemnați din rândul personalului din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Superior al Magistraturii și al Institutului Național al Magistraturii, inclusiv al celor cu funcții de conducere. Responsabilii de sală și supraveghetorii, precum și alte persoane care desfășoară activitatea pentru buna organizare a concursului sunt desemnați de președintele comisiei de organizare. +
Articolul 10(1)Comisia de organizare a concursului are, în principal, următoarele atribuții:1.centralizează cererile de înscriere la concurs, întocmește listele de înscriere, verifică îndeplinirea de către candidați a condițiilor legale de participare la concurs, întocmește și publică lista candidaților care îndeplinesc condițiile legale de participare la concurs, precum și lista finală a candidaților; … 2.controlează și îndrumă acțiunile privind organizarea și desfășurarea concursului, constând, în principal, în: identificarea și, după caz, închirierea spațiilor adecvate pentru susținerea probelor de concurs, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenței medicale pe parcursul desfășurării concursului și a pazei necesare pentru păstrarea ordinii publice la centrele de concurs și de evaluare, asigurarea cheltuielilor prevăzute de lege pentru membrii comisiilor; … 3.asigură paza subiectelor și a lucrărilor scrise la sediul Consiliului Superior al Magistraturii și al Institutului Național al Magistraturii, la centrele de concurs și în timpul transportului acestora; … 4.asigură confecționarea ștampilelor-tip pentru concurs, numerotate; … 5.instruiește responsabilii de sală; … 6.repartizează candidații pe săli pentru probele scrise, în ordine alfabetică, și dispune afișarea listelor pe ușile sălilor în care se desfășoară concursul, precum și publicarea acestora pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii; … 7.preia de la comisiile de elaborare a subiectelor subiectele pentru probele scrise și baremele de evaluare și notare, în plicuri sigilate; … 8.păstrează în condiții de deplină siguranță subiectele și baremele de evaluare și notare; … 9.distribuie candidaților materialele pentru susținerea probelor scrise; … 10.afișează baremele de evaluare și notare la centrele de concurs, la încheierea probelor scrise, și asigură publicarea acestora, precum și a subiectelor de concurs pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii; … 11.organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de concurs la centrul de evaluare și răspunde de securitatea acestora; … 12.ia măsuri pentru ca în spațiile în care își desfășoară activitatea comisiile de concurs ori în care se desfășoară probele scrise de concurs să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisie sau neprevăzute de prezentul regulament; … 13.asigură respectarea procedurii de evaluare și notare; … 14.asigură publicarea pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii a listelor cu rezultatele concursului; … 15.calculează mediile generale obținute de candidați și întocmește listele finale; … 16.analizează desfășurarea și rezultatele concursului și prezintă concluziile Secției pentru judecători; … 17.informează de îndată Secția pentru judecători cu privire la orice situație deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament, precum și cu privire la orice situație care impune anularea unor subiecte, cum ar fi pierderea, deteriorarea ori desecretizarea unui subiect; … 18.propune Secției pentru judecători eventualele modificări în modul de organizare și desfășurare a concursului; … 19.îndeplinește orice alte atribuții necesare bunei desfășurări a concursului. … (2)Membrii comisiei de organizare a concursului își desfășoară activitatea în timpul programului normal de lucru de la Consiliul Superior al Magistraturii sau, după caz, Institutul Național al Magistraturii. În mod excepțional, în situații temeinic justificate, membrii comisiei de organizare a concursului își pot desfășura activitatea și în afara programului normal de lucru, cu aprobarea președintelui comisiei de organizare a concursului. +
Articolul 11(1)Președintele comisiei de organizare a concursului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuțiilor prevăzute la art. 10.(2)În acest scop, președintele comisiei de organizare a concursului stabilește atribuțiile pentru membrii comisiei, instrucțiunile pentru responsabilii de sală și supraveghetori, precum și sarcinile ce revin curților de apel, tribunalelor și judecătoriilor, în vederea bunei desfășurări a concursului.(3)Președinții instanțelor răspund de ducerea la îndeplinire a dispozițiilor prevăzute mai sus, sub coordonarea președintelui comisiei de organizare a concursului.(4)Președintele comisiei de organizare a concursului soluționează situațiile de incompatibilitate a membrilor comisiei pe care o conduce. Situațiile de incompatibilitate a președintelui comisiei de organizare sunt soluționate de Secția pentru judecători. +
Articolul 12(1)Comisia de elaborare a subiectelor și comisia de soluționare a contestațiilor sunt alcătuite din judecători de la Înalta Curte de Casație și Justiție, judecători de la curțile de apel și formatori de la Institutul Național al Magistraturii. În cadrul acestor comisii pot fi desemnate și cadre didactice universitare care au cel puțin gradul de conferențiar. Desemnarea membrilor comisiilor se face numai pe baza consimțământului acestora, exprimat anterior.(2)Prin hotărârea de numire a comisiilor prevăzute la alin. (1), în cadrul acestora se înființează subcomisii pentru fiecare materie de concurs pentru care s-au formulat opțiuni.(3)Institutul Național al Magistraturii solicită consimțământul formatorilor și, prin intermediul președintelui Înaltei Curți de Casație și Justiție și al președinților curților de apel, consimțământul judecătorilor, în scopul desemnării în comisiile de concurs și, după centralizare, transmite rezultatele la Secția pentru judecători. Consimțământul pentru desemnarea într-o comisie de concurs se consideră dat atât pentru calitatea de membru titular, cât și pentru calitatea de membru supleant în comisie.(4)La solicitarea comisiei de organizare, Institutul Național al Magistraturii poate solicita și consimțământul unor cadre didactice universitare pentru a fi desemnate în comisiile de concurs, dispozițiile alin. (3) fiind aplicabile în mod corespunzător.(5)Institutul Național al Magistraturii poate propune, cu rol consultativ, Secției pentru judecători componența comisiilor de concurs pe baza opțiunilor formulate de judecători, formatori sau cadrele didactice universitare.(6)Dispozițiile art. 11 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.(7)În comisiile prevăzute la alin. (1) sunt numiți și membri supleanți care îi vor înlocui, de drept, în ordinea stabilită de Secția pentru judecători prin hotărârea de numire a comisiilor de concurs, pe acei membri ai comisiei care, din motive întemeiate, nu își pot exercita atribuțiile. Înlocuirea se efectuează de președintele comisiei de elaborare a subiectelor sau al comisiei de soluționare a contestațiilor.(8)Numărul membrilor comisiilor se stabilește de Secția pentru judecători, în funcție de numărul candidaților și de materiile pentru care aceștia au optat. Pentru fiecare materie de concurs, subcomisia de elaborare a subiectelor și subcomisia de soluționare a contestațiilor au același număr de membri, dar nu mai puțin de 3 membri. Subiectele de drept procesual civil sunt elaborate de o subcomisie desemnată de Secția pentru judecători dintre membrii comisiei de elaborare a subiectelor, iar contestațiile la dreptul procesual civil sunt soluționate de o subcomisie desemnată de Secția pentru judecători dintre membrii comisiei de soluționare a contestațiilor. Subiectele de drept procesual penal sunt elaborate de membrii subcomisiei care elaborează subiectele la materia drept penal, iar contestațiile la dreptul procesual penal sunt soluționate de membrii subcomisiei care soluționează contestațiile la materia drept penal.(9)Din comisiile prevăzute la alin. (1) nu pot face parte membrii Consiliului Superior al Magistraturii sau persoane din conducerea Consiliului Superior al Magistraturii ori a Institutului Național al Magistraturii.(10)Contractele de participare a membrilor comisiilor de elaborare a subiectelor și de soluționare a contestațiilor, prin care se stabilesc modalitățile de plată și atribuțiile ce le revin, se încheie între aceștia și un reprezentant al Consiliului Superior al Magistraturii, potrivit dispozițiilor prezentului regulament.(11)Declarațiile și contractele de participare în comisii se centralizează de comisia de organizare a concursului și se păstrează alături de celelalte documente de concurs.(12)Judecătorii și personalul asimilat judecătorilor și procurorilor care sunt membri în comisiile de concurs prevăzute la alin. (1) își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile art. 234 alin. (3) din Legea nr. 303/2022. +
Articolul 13(1)Comisiile și subcomisiile de elaborare a subiectelor și de soluționare a contestațiilor sunt conduse de câte un președinte, desemnat dintre membrii acestora, prin hotărârea prevăzută la art. 8 alin. (1). Președintele unei comisii este și președintele subcomisiei din care face parte.(2)Președinții comisiei și ai subcomisiilor de elaborare a subiectelor exercită, alături de atribuțiile care le revin în calitate de membri, și următoarele atribuții:a)coordonează activitatea comisiei sau a subcomisiei; … b)veghează la respectarea regulilor prevăzute la art. 14 pct. 1; … c)stabilesc timpul de concurs, în limitele atribuțiilor ce le revin. … (3)Președinții comisiei și ai subcomisiilor de soluționare a contestațiilor, alături de atribuțiile care le revin în calitate de membri, coordonează activitatea comisiei sau a subcomisiei. +
Articolul 14Subcomisiile de elaborare a subiectelor au, în principal, următoarele atribuții:1.elaborarea subiectelor pentru probele scrise, cu respectarea următoarelor reguli:a)să fie în concordanță cu tematica și bibliografia aprobate și publicate pentru concurs; … b)să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă grad de complexitate corespunzător conținutului tematicii și bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit; … c)să fie, de regulă, diferențiate în funcție de gradul instanței; … d)să se evite repetarea subiectelor de la concursurile anterioare; … e)să nu conțină probleme controversate în doctrină sau practică; … f)să asigure o repartizare echilibrată a răspunsurilor corecte și a numărului de răspunsuri corecte între variantele de răspuns; … g)timpul necesar rezolvării subiectelor să nu depășească timpul alocat desfășurării probelor de concurs; … … 2.predarea către comisia de organizare a concursului, înainte de desfășurarea probelor scrise, a subiectelor și baremelor de evaluare și notare, în plicuri sigilate. … +
Articolul 15(1)Subcomisiile de soluționare a contestațiilor, constituite pentru fiecare materie de concurs pentru care s-au formulat opțiuni, examinează, sub coordonarea președintelui comisiei de soluționare a contestațiilor și cu consultarea subcomisiilor de elaborare a subiectelor, în limita motivelor invocate de candidați, contestațiile la bareme.(2)În cazul în care subcomisia de soluționare a contestațiilor respinge toate contestațiile, baremele inițiale de evaluare și notare devin definitive.(3)În cazul în care membrii subcomisiei de soluționare a contestațiilor apreciază că răspunsul corect este altul decât cel indicat în barem sau că răspunsul corect indicat în barem nu este singurul răspuns corect ori că se impune anularea uneia sau mai multor întrebări din testul-grilă, iar membrii subcomisiei de elaborare a subiectelor sunt de acord cu această soluție, subcomisia de soluționare a contestațiilor adoptă baremele definitive.(4)În situațiile prevăzute la alin. (3), dacă membrii subcomisiei de soluționare a contestațiilor și cei ai subcomisiei de elaborare a subiectelor nu ajung la un acord, baremele de evaluare și notare definitive se stabilesc de către aceste subcomisii reunite, cu votul majorității membrilor. În scopul realizării majorității, președintele comisiei de soluționare a contestațiilor asigură medierea. Dacă membrii comisiilor au mai mult de două opinii, cei ale căror păreri se apropie mai mult sunt datori să se unească într-o singură opinie.(5)În situația în care, în urma soluționării contestațiilor la barem, se apreciază că răspunsul corect la una dintre întrebări este în mod evident altul decât cel indicat în barem, fără a fi incidente dispozițiile alin. (6), se corectează baremul și se va acorda punctajul corespunzător întrebării respective numai candidaților care au indicat răspunsul corect stabilit prin baremul definitiv.(6)În ipoteza în care, în urma soluționării contestațiilor la barem, se apreciază că răspunsul indicat ca fiind corect în baremul inițial nu este singurul răspuns corect, baremul definitiv va cuprinde atât punctajul corespunzător variantei de răspuns stabilite de comisia de elaborare a subiectelor în baremul inițial, cât și punctajul corespunzător variantei de răspuns stabilite de comisia de contestații.(7)În situația în care, în urma soluționării contestațiilor la barem, se anulează una sau mai multe întrebări din testul-grilă, punctajul corespunzător întrebărilor anulate se acordă tuturor candidaților.(8)În situațiile prevăzute la alin. (4), în ipoteza în care nu se poate realiza majoritatea, baremul definitiv va cuprinde atât varianta de răspuns stabilită de comisia de elaborare a subiectelor în baremul inițial, cât și varianta de răspuns stabilită de comisia de contestații, punctajul corespunzător întrebării respective acordându-se pentru ambele variante.(9)În situațiile prevăzute la alin. (4), în ipoteza în care nu se poate realiza majoritatea, dacă subcomisia de soluționare a contestațiilor apreciază că se impune anularea uneia sau a mai multor întrebări din testul-grilă, iar subcomisia de elaborare a subiectelor nu este de acord cu această soluție, întrebările respective se anulează și punctajul corespunzător acestora se acordă tuturor candidaților.(10)Contestațiile la barem se soluționează în termen de 3 zile de la expirarea termenului de contestare. Soluția se motivează în termen de 3 zile de la expirarea termenului pentru soluționarea contestațiilor. Baremele definitive stabilite în urma soluționării contestațiilor se publică de îndată pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii.(11)Secția pentru judecători poate să dispună sancționarea, cu reducerea drepturilor bănești cuvenite pentru activitatea prestată, a membrilor comisiilor care sunt răspunzători pentru anularea unor subiecte sau modificarea unor bareme, în măsura în care se reține reaua-credință sau grava neglijență a acestora. Acestor persoane le poate fi interzisă și participarea în comisii similare pe o perioadă de până la 3 ani.(12)Sancțiunile prevăzute la alin. (11) se aplică în funcție de circumstanțele concrete și proporțional cu consecințele produse.(13)Subcomisiile de soluționare a contestațiilor reevaluează lucrările scrise ale căror note inițiale au fost contestate și acordă note conform baremelor de evaluare și notare definitive. +
§ 2.Desfășurarea concursului de promovare pe loc +
Articolul 16(1)Centralizarea cererilor de înscriere la concurs și verificarea îndeplinirii condițiilor legale de participare la concurs se realizează de comisia de organizare a concursului.(2)Cu cel puțin 25 de zile înainte de data desfășurării concursului, comisia de organizare a concursului întocmește lista candidaților care îndeplinesc condițiile legale de participare la concurs. Lista candidaților se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii.(3)Candidații respinși în urma verificării pot formula contestații în termen de 48 de ore de la publicarea listei prevăzute la alin. (2). Contestațiile se depun la sediile curților de apel, respectiv, în cazul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, la instituțiile la care acesta funcționează, și se înaintează de îndată, prin fax sau e-mail, comisiei de organizare a concursului.(4)Contestațiile sunt soluționate de Secția pentru judecători prin hotărâre definitivă.(5)Comisia de organizare a concursului întocmește, de îndată după pronunțarea hotărârii Secției pentru judecători, lista finală a candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs, care se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii. +
Articolul 17(1)Concursul pentru promovarea pe loc constă în susținerea unor probe scrise cu caracter teoretic și practic.(2)Probele scrise cu caracter teoretic și practic se susțin la:a)una dintre următoarele materii, în funcție de opțiunea candidatului:– drept civil; … – drept penal; … – drept administrativ; … – drept financiar și fiscal; … – dreptul muncii și asigurărilor sociale; … … b)drept procesual civil pentru materiile de specialitate: drept civil, drept administrativ, drept financiar și fiscal, dreptul muncii și asigurărilor sociale sau drept procesual penal pentru materia de specialitate drept penal. … (3)În cadrul probelor prevăzute la alin. (2) se vor evalua, indiferent de specializare, și cunoștințele în materia jurisprudenței Înaltei Curți de Casație și Justiție, a Curții Constituționale, a Curții Europene a Drepturilor Omului și a Curții de Justiție a Uniunii Europene. +
Articolul 18(1)Probele scrise se desfășoară în două etape și constau în:a)susținerea unei probe scrise tip grilă pentru verificarea cunoștințelor teoretice; … b)susținerea unei probe scrise tip grilă pentru verificarea cunoștințelor practice. … (2)Proba scrisă tip grilă pentru verificarea cunoștințelor teoretice cuprinde 25 de întrebări din materiile de concurs prevăzute la art. 17 alin. (2), astfel:a)15 întrebări din următoarele materii, în funcție de opțiunea candidatului: drept civil, drept penal, drept administrativ, drept financiar și fiscal sau dreptul muncii și asigurărilor sociale; … b)10 întrebări din dreptul procesual civil sau, după caz, din dreptul procesual penal. … (3)La proba scrisă pentru verificarea cunoștințelor teoretice fiecare răspuns corect primește 0,40 puncte în sistemul de notare de la 0 la 10.(4)Proba scrisă tip grilă pentru verificarea cunoștințelor practice cuprinde 20 de întrebări din materiile de concurs prevăzute la art. 17 alin. (2), astfel:a)10 întrebări din următoarele materii, în funcție de opțiunea candidatului: drept civil, drept penal, drept administrativ, drept financiar și fiscal sau dreptul muncii și asigurărilor sociale; … b)10 întrebări din dreptul procesual civil sau, după caz, din dreptul procesual penal. … (5)La proba scrisă pentru verificarea cunoștințelor practice fiecare răspuns corect primește 0,50 puncte în sistemul de notare de la 0 la 10.(6)Evaluarea răspunsurilor la întrebările probelor scrise se realizează prin procesare electronică.(7)Probele scrise se susțin în același interval orar, potrivit timpului de concurs stabilit de comisia de elaborare a subiectelor, și constau în lucrări distincte pentru verificarea cunoștințelor teoretice și, respectiv, pentru verificarea cunoștințelor practice. +
Articolul 19(1)Cu cel puțin 24 de ore înainte de susținerea probelor scrise, comisia de organizare a concursului repartizează candidații pe săli, în ordine alfabetică, și dispune publicarea listelor candidaților pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii, precum și afișarea acestora pe ușile sălilor în care se desfășoară concursul.(2)Accesul candidaților în săli este permis pe baza unui act de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probelor. În mod excepțional, pot fi admiși candidați în sală și cu mai puțin de 30 de minute înainte de începerea probelor, dar nu și după deschiderea plicului cu subiecte.(3)Înainte de aducerea subiectelor în săli, supraveghetorii aduc la cunoștința candidaților modul de desfășurare a probelor și modul de completare a datelor personale pe teza de concurs tipizată. +
Articolul 20(1)Se interzice candidaților să dețină asupra lor pe timpul desfășurării probelor scrise orice fel de lucrări care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum și orice mijloc electronic de comunicare. Candidații pot folosi în timpul concursului acele materiale a căror posibilitate de utilizare este menționată explicit în tematica și bibliografia de concurs. Supraveghetorii verifică respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli. Nerespectarea acestor dispoziții duce la eliminarea din sală a candidatului, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu.(2)Candidații se așează în ordine alfabetică, conform listelor afișate. Candidații primesc teze de concurs tipizate pe care își scriu cu majuscule numele și prenumele și completează citeț celelalte date de pe colțul paginii care urmează să fie lipit, precum și coli obișnuite pentru ciorne, marcate cu ștampila Consiliului Superior al Magistraturii.(3)Colțul tezei de concurs tipizate se lipește și se ștampilează în momentul predării lucrării, numai după ce persoanele care supraveghează în sală au verificat identitatea candidaților și completarea corectă a tuturor datelor prevăzute și după ce responsabilii de sală semnează în interiorul porțiunii din pagină care urmează să fie sigilată.(4)Înscrierea numelui candidatului pe tezele tipizate în afara rubricii care se sigilează și orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrării atrag anularea lucrării scrise respective.(5)Frauda dovedită atrage eliminarea candidatului din concurs. Se consideră fraudă și încălcarea dispozițiilor alin. (1) și (4). În aceste cazuri responsabilul de sală consemnează într-un proces-verbal faptele constatate și măsurile luate, iar lucrarea scrisă se anulează cu mențiunea „fraudă“. Procesul-verbal se comunică comisiei de organizare a concursului și candidatului respectiv.(6)Sancțiunea prevăzută la alin. (5) se aplică și pentru depășirea timpului pentru formularea răspunsurilor la probele scrise tip grilă, stabilit de comisia de elaborare a subiectelor. +
Articolul 21(1)Niciun membru al comisiei nu poate părăsi centrul de concurs și nu poate comunica în exterior conținutul subiectelor de concurs până la încheierea probelor scrise.(2)Responsabilii de săli primesc plicurile cu subiecte de la președinte, vicepreședinte sau un membru al comisiei de organizare a concursului, verifică integritatea acestora, le deschid și distribuie subiectele multiplicate fiecărui candidat.(3)Pe parcursul desfășurării probelor scrise membrii comisiei de organizare a concursului și supraveghetorii de săli nu pot da candidaților indicații referitoare la rezolvarea subiectelor și nu pot aduce modificări subiectelor sau baremelor. Comisia de elaborare a subiectelor poate transmite candidaților precizări privind eventualele erori materiale constatate în redactarea subiectelor. Dacă din acest motiv este afectat timpul alocat rezolvării subiectelor, președintele comisiei de organizare, la propunerea președintelui comisiei de elaborare a subiectelor, poate dispune prelungirea timpului de concurs în mod corespunzător.(4)Baremele de evaluare și notare se afișează la centrele de concurs la încheierea probelor scrise și se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii. În termen de 3 zile de la publicarea baremelor, candidații pot face contestații la bareme, care se transmit prin fax sau e-mail ori se depun la Institutul Național al Magistraturii și se soluționează potrivit art. 15 alin. (1)-(10). +
Articolul 22(1)Din momentul deschiderii plicului cu subiecte niciun candidat nu mai poate intra în sală și niciun candidat nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă și semnează de predarea acesteia. Candidații care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susține proba scrisă.(2)În cazuri excepționale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoțit de una dintre persoanele care supraveghează, până la revenirea în sala de concurs.(3)Timpul destinat elaborării lucrării scrise, stabilit de comisia de elaborare a subiectelor, se socotește din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor de concurs pentru fiecare candidat.(4)Pentru elaborarea lucrării scrise candidații folosesc numai cerneală sau pastă de culoare neagră. Nu se folosește altă hârtie decât cea distribuită candidaților de către supraveghetori. Rezolvarea subiectelor se face exclusiv pe teza de concurs tipizată, iar soluțiile scrise pe ciorne sau pe foaia cu subiecte nu se iau în considerare.(5)În cazul în care unii candidați doresc să își transcrie lucrarea, fără să depășească timpul stabilit, aceștia primesc alte teze tipizate. Colile folosite inițial se anulează pe loc de către supraveghetori, menționându-se pe ele „Anulat“, se semnează de 2 supraveghetori și se păstrează în condițiile stabilite pentru documentele de concurs.(6)Fiecare candidat primește atâtea teze de concurs tipizate și atâtea coli de ciornă câte îi sunt necesare. +
Articolul 23(1)Pe măsură ce își încheie lucrările, candidații le predau supraveghetorilor, semnând de predarea acestora.(2)La expirarea timpului acordat, candidații predau lucrările în faza în care se află, sub semnătură, fiind interzisă depășirea timpului stabilit. Ultimii 3 candidați rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.(3)Pentru fiecare sală se întocmește un proces-verbal.(4)Ciornele și lucrările anulate se strâng separat și se păstrează de comisia de organizare a concursului alături de celelalte documente de concurs.(5)Supraveghetorii predau lucrările scrise, sub semnătură, președintelui sau unui membru al comisiei de organizare a concursului. +
Articolul 24Rezultatele obținute de candidați la probele scrise se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii, prin folosirea unor coduri atribuite candidaților. +
Articolul 25(1)Candidații pot contesta notele obținute la probele scrise.(2)Contestațiile se depun la curțile de apel, respectiv, în cazul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, la instituțiile la care acesta funcționează, în termen de 3 zile de la publicarea rezultatelor, care le transmit de îndată, prin fax sau e-mail, la Institutul Național al Magistraturii.(3)În vederea soluționării contestațiilor, lucrările scrise se renumerotează și se sigilează, fiind înscrise într-un borderou separat.(4)Lucrările se predau președintelui comisiei de soluționare a contestațiilor, însoțite de un borderou de predare-primire în care se menționează numărul de ordine al lucrărilor. +
Articolul 26Nota acordată de comisia de soluționare a contestațiilor este definitivă și nu poate fi mai mică decât nota contestată. +
Articolul 27(1)După soluționarea contestațiilor, comisia de organizare a concursului întocmește listele finale, pentru fiecare grad profesional și materie separat.(2)Rezultatele finale ale concursului se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii.(3)Publicarea rezultatelor finale obținute de candidați la probele de concurs se realizează prin folosirea codurilor atribuite potrivit art. 24. Dispozițiile prezentului alineat nu sunt aplicabile în ceea ce privește publicarea tabelului candidaților declarați admiși la concurs. +
Articolul 28(1)Nota obținută la concurs este media notelor obținute la proba teoretică și proba practică, în următoarea pondere: 75% proba practică și 25% proba teoretică.(2)Pentru a fi declarat admis la concurs, candidatul trebuie să obțină cel puțin media generală 7, dar nu mai puțin de 5 la fiecare dintre cele două probe de concurs. +
Articolul 29(1)Rezultatele finale se prezintă Secției pentru judecători, în vederea validării.(2)Secția pentru judecători poate invalida, în tot sau în parte, concursul de promovare, în cazurile în care constată că nu au fost respectate condițiile prevăzute de lege ori de prezentul regulament cu privire la organizarea concursului sau că există dovada săvârșirii unei fraude.(3)În termen de cel mult 30 de zile de la comunicarea rezultatelor finale, Secția pentru judecători dispune, prin hotărâre, promovarea judecătorilor declarați admiși. În cazul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, promovarea se dispune de conducătorul instituției unde acesta este încadrat.(4)Promovarea se realizează în ordinea mediilor obținute, în limita numărului de locuri scoase la concurs aferente gradului profesional și materiei pentru care s-a optat.(5)La medii egale, Secția pentru judecători suplimentează numărul de locuri scoase la concurs, astfel încât să fie declarați admiși toți candidații care au obținut medii egale cu cea a ultimului candidat declarat admis, corespunzător gradului și materiei pentru care a candidat. În cazul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, suplimentarea numărului de locuri scoase la concurs se dispune de ordonatorul principal de credite. +
Capitolul IIIConcursul de promovare efectivă +
Secţiunea 1Dispoziții comune +
Articolul 30(1)În condițiile prevăzute de lege, promovarea efectivă a judecătorilor în funcții de execuție se face la instanța imediat superioară, până la nivelul curții de apel.(2)Posturile scoase la concurs pentru promovarea efectivă se stabilesc de către Secția pentru judecători, pentru fiecare instanță, în mod distinct pe secții și specializări, în urma consultării instanțelor, în funcție de necesarul de resurse umane, în limita posturilor vacante existente la tribunale și curți de apel.(3)Judecătorii care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pot candida pentru promovarea efectivă la oricare dintre instanțele pentru care s-au stabilit posturi vacante scoase la concurs, indiferent de instanța la care funcționează. +
Secţiunea a 2-aCondiții pentru înscrierea la concurs +
Articolul 31(1)Pot participa la concursul de promovare efectivă judecătorii care îndeplinesc, până la data corespunzătoare ultimei zile inclusiv a termenului de înscriere la concurs, condițiile de vechime prevăzute la art. 128 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, au avut calificativul „foarte bine“ la ultima evaluare, nu au fost sancționați disciplinar în ultimii 3 ani, cu excepția cazurilor în care a intervenit radierea sancțiunii disciplinare, și au funcționat efectiv timp de cel puțin un an la instanța ierarhic inferioară.(2)La calcularea condiției minime de vechime pentru a participa la concursul de promovare efectivă se ia în considerare vechimea în funcția de judecător sau procuror.(3)La calcularea condiției minime de vechime pentru a participa la concursul de promovare efectivă nu se ia în considerare perioada în care judecătorul a avut calitatea de auditor de justiție. +
Articolul 32(1)Data, locul organizării concursului, posturile scoase la concurs, stabilite conform art. 30 alin. (2), modul de desfășurare a concursului și calendarul de desfășurare se stabilesc prin hotărâre a Secției pentru judecători.(2)Informațiile prevăzute la alin. (1) se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii și se comunică, împreună cu cererea tipizată de înscriere, elaborată de comisia de organizare, tuturor curților de apel, care le vor transmite de îndată instanțelor din circumscripția lor pentru a fi aduse la cunoștința tuturor judecătorilor.(3)În termen de cel mult 15 zile de la data publicării informațiilor prevăzute la alin. (1), cei interesați pot depune cereri de înscriere la concurs la Institutul Național al Magistraturii, în care menționează instanța la care solicită promovarea și secția și specializarea pentru care optează, fiecare candidat putând formula o singură opțiune.(4)În cazul instanțelor în cadrul cărora funcționează mai multe secții pentru care s-au scos la concurs posturi pentru a căror ocupare este necesară cel puțin o specializare comună, candidații care aleg specializarea comună pot opta pentru una sau pentru mai multe dintre aceste secții, indicându-le în ordinea preferințelor.(5)Candidatul poate reveni asupra opțiunii formulate sau asupra ordinii de preferință a opțiunilor multiple prevăzute la alin. (4) până la data expirării termenului de înscriere. +
Secţiunea a 3-aOrganizarea și desfășurarea concursului de promovare efectivă +
§ 1.Comisiile de concurs +
Articolul 33(1)Secția pentru judecători numește, prin hotărâre, comisia de organizare a concursului și comisia de evaluare.(2)Dispozițiile art. 8 alin. (2) și (3) și ale art. 9 se aplică în mod corespunzător.(3)Președintele comisiei de organizare poate desemna, la solicitarea curților de apel, una sau două persoane din cadrul instanțelor de judecată pentru a contribui la buna desfășurare a activității comisiei de evaluare constituite la nivelul curții de apel, în funcție de numărul candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs. +
Articolul 34(1)Comisia de organizare a concursului are, în principal, următoarele atribuții:1.centralizează cererile de înscriere la concurs, întocmește listele de înscriere, verifică îndeplinirea de către candidați a condițiilor legale de participare la concurs, întocmește și publică lista candidaților care îndeplinesc condițiile legale de participare la concurs, precum și lista finală a candidaților; … 2.controlează și îndrumă acțiunile privind organizarea și desfășurarea concursului; … 3.publică punctajele obținute de candidați ca urmare a evaluării; … 4.publică rezultatul contestațiilor; … 5.întocmește listele cu rezultatele finale ale concursului și asigură publicarea lor pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii; … 6.analizează desfășurarea și rezultatele concursului și prezintă concluziile Secției pentru judecători; … 7.informează de îndată Secția pentru judecători cu privire la orice situație deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament; … 8.propune Secției pentru judecători eventualele modificări în modul de organizare și desfășurare a concursului; … 9.îndeplinește orice alte atribuții necesare bunei desfășurări a concursului. … (2)Membrii comisiei de organizare a concursului își desfășoară activitatea în timpul programului normal de lucru de la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul Național al Magistraturii sau, după caz, de la instanțe. În mod excepțional, în situații temeinic justificate, membrii comisiei de organizare a concursului își pot desfășura activitatea și în afara programului normal de lucru, cu aprobarea președintelui comisiei de organizare a concursului. +
Articolul 35(1)Președintele comisiei de organizare a concursului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuțiilor prevăzute la art. 34.(2)Dispozițiile art. 11 alin. (2)-(4) se aplică în mod corespunzător. +
Articolul 36(1)Pentru evaluarea activității și conduitei candidaților, la nivelul fiecărei curți de apel în cadrul căreia s-au stabilit posturi vacante scoase la concurs, luând în considerare și instanțele din circumscripția acesteia, se constituie o comisie de evaluare.(2)Comisia de evaluare este alcătuită din președintele curții de apel, care este și președintele comisiei, și 4 membri din rândul judecătorilor de la curtea de apel, cu specializarea corespunzătoare secțiilor în cadrul cărora sunt posturile vacante scoase la concurs, propuși de colegiul de conducere al curții de apel pe baza consimțământului scris, exprimat anterior.(3)Dacă apreciază necesar, la propunerea colegiului de conducere al curții de apel, Secția pentru judecători poate constitui atât o comisie de evaluare a candidaților pentru promovarea la curtea de apel, cât și o comisie de evaluare a candidaților pentru promovarea la tribunalele sau tribunalele specializate din circumscripția curții de apel. În acest caz, comisia de evaluare a candidaților pentru promovarea la curtea de apel este alcătuită potrivit dispozițiilor alin. (2), iar comisia de evaluare a candidaților pentru promovarea la tribunale sau tribunale specializate este alcătuită din președintele curții de apel, care este și președintele comisiei, și 4 membri din rândul judecătorilor de la curtea de apel sau de la tribunalele ori tribunalele specializate din circumscripția acesteia, cu specializarea corespunzătoare secțiilor în cadrul cărora sunt posturile vacante scoase la concurs, propuși de colegiul de conducere al curții de apel pe baza consimțământului scris, exprimat anterior. Membrii comisiei de evaluare care au calitatea de judecători la tribunale sau tribunale specializate sunt propuși de colegiul de conducere al curții de apel, la recomandarea colegiilor de conducere ale instanțelor în cadrul cărora funcționează.(4)În situațiile prevăzute la alin. (2) și (3), în cazul imposibilității îndeplinirii atribuțiilor de către președintele curții de apel, comisia de evaluare este condusă de vicepreședintele curții de apel sau, după caz, de unul dintre vicepreședinți, desemnat de Secția pentru judecători. În cazul imposibilității constituirii comisiei de evaluare cu numărul de membri prevăzut la alin. (2) și (3), la propunerea colegiului de conducere al curții de apel, Secția pentru judecători poate stabili un număr mai mic de membri.(5)Comisia de organizare a concursului solicită colegiilor de conducere ale curților de apel să transmită propunerile pentru desemnarea membrilor comisiilor, pe care le înaintează Secției pentru judecători.(6)În cazul prevăzut la alin. (1), comisia de evaluare constituită la nivelul curții de apel realizează atât evaluarea activității și conduitei candidaților pentru promovarea la curtea de apel, cât și evaluarea activității și conduitei candidaților pentru promovarea la tribunalele sau tribunalele specializate din circumscripția acesteia.(7)Președintele comisiei de evaluare, alături de atribuțiile care îi revin în calitate de membru al comisiei, coordonează activitatea acesteia.(8)Dispozițiile art. 11 alin. (4) și ale art. 12 alin. (7) și (9)-(12) se aplică în mod corespunzător. În situația prevăzută la alin. (3), dispozițiile art. 8 alin. (3) teza I nu sunt aplicabile președintelui comisiilor de evaluare.(9)În cazul în care un membru al comisiei de evaluare a fost evaluat anterior, la un concurs de promovare efectivă, de o comisie de evaluare din care a făcut parte unul dintre candidați, acesta are obligația să se retragă din comisia de evaluare și să comunice această situație președintelui comisiei în vederea înlocuirii sale.(10)La solicitarea președintelui comisiei de evaluare, componența acesteia poate fi modificată prin hotărâre a Secției pentru judecători, în cazul în care candidații care îndeplinesc condițiile de participare la concurs nu au formulat opțiuni pentru una sau mai multe dintre specializările corespunzătoare secțiilor în cadrul cărora sunt posturile vacante scoase la concurs, dispozițiile alin. (5) fiind aplicabile în mod corespunzător. +
§ 2.Desfășurarea concursului de promovare efectivă +
Articolul 37(1)Centralizarea cererilor de înscriere la concurs și verificarea îndeplinirii condițiilor legale de participare se realizează de comisia de organizare a concursului.(2)În termenul prevăzut de calendarul concursului, comisia de organizare a concursului întocmește lista candidaților care îndeplinesc condițiile legale de participare la concurs. Lista candidaților se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii.(3)Dispozițiile art. 16 alin. (3)-(5) se aplică în mod corespunzător. +
Articolul 38Concursul de promovare efectivă constă în susținerea unei probe având ca obiect evaluarea activității și conduitei candidaților din ultimii 3 ani de activitate efectiv desfășurată. +
Articolul 39(1)În cadrul probei prevăzute la art. 38, pentru evaluarea activității sunt avute în vedere hotărârile judecătorești redactate de candidați în perioada supusă evaluării.(2)Hotărârile judecătorești prevăzute la alin. (1) trebuie să fie relevante pentru activitatea profesională a candidatului, să aibă obiecte diferite și să fie întocmite în faze procesuale diferite, în măsura în care este posibil.(3)Printre actele prevăzute la alin. (1) se pot regăsi și hotărâri judecătorești desființate sau casate, urmând a fi atașate și deciziile pronunțate în căile de atac.(4)Pentru evaluarea activității, imediat după publicarea listei finale a candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs, comisia de evaluare solicită instanțelor în cadrul cărora își desfășoară activitatea candidații listele hotărârilor judecătorești pronunțate și redactate de către aceștia în ultimii 3 ani de activitate efectiv desfășurată, cu evidențierea datei și numărului hotărârii, a numărului de dosar în care aceasta a fost pronunțată, a obiectului cauzei, a stadiului procesual, a tipului hotărârii, a soluției pronunțate și cu mențiunea că aceasta a fost desființată/casată, dacă este cazul. Listele sunt generate exclusiv în format electronic.(5)În cazul candidaților care în perioada supusă evaluării și-au desfășurat activitatea în cadrul mai multor instanțe, listele hotărârilor judecătorești pronunțate și redactate de către aceștia sunt solicitate de la fiecare dintre aceste instanțe.(6)Imediat după primirea listelor prevăzute la alin. (4), comisia de evaluare stabilește criterii unitare pe fiecare specializare pentru selectarea aleatorie a câte 10 hotărâri judecătorești pentru fiecare candidat, ce vor fi supuse evaluării. La stabilirea criteriilor de selecție, comisia de evaluare va ține seama și de dispozițiile alin. (2).(7)Nu vor fi avute în vedere hotărârile judecătorești prin care se ia act de renunțarea la judecată, de renunțarea la drept sau de retragerea unei căi de atac, se pronunță suspendarea judecării procesului, se constată perimarea ori cererea este anulată și nici hotărârile judecătorești care consfințesc tranzacția intervenită între părți sau care au ca obiect încuviințarea executării silite, confirmarea renunțării la urmărirea penală ori acordul de recunoaștere a vinovăției. Comisia de evaluare poate stabili, pentru toți candidații pe care îi evaluează, și alte categorii de hotărâri care nu vor fi avute în vedere la realizarea selecției.(8)Pe baza criteriilor stabilite potrivit alin. (6) și (7), comisia de evaluare realizează selecția hotărârilor judecătorești, cu sprijinul comisiei de organizare și al aplicației informatice special furnizate în acest scop de către Consiliul Superior al Magistraturii.(9)După selecția realizată potrivit alin. (8), comisia de evaluare solicită de la instanțele în cadrul cărora își desfășoară activitatea candidații hotărârile selectate. Dacă hotărârile sunt disponibile în sistemul ECRIS, comisia de evaluare le poate obține prin accesarea acestui sistem.(10)Instanțele transmit comisiei de evaluare hotărârile judecătorești solicitate în termen de 5 zile de la primirea adreselor. Hotărârile sunt înaintate și în format electronic, împreună cu fișele ECRIS ale dosarelor în care au fost pronunțate.(11)Odată cu cererea de înscriere la concurs, candidatul poate transmite comisiei de evaluare, în copii certificate, cel mult 5 hotărâri judecătorești redactate în perioada supusă evaluării, indiferent de materia în care au fost pronunțate și de obiectul acestora, care vor fi avute în vedere la evaluarea activității.(12)Comisia de evaluare analizează, pentru toți candidații, și modul în care aceștia au respectat jurisprudența unitară a Înaltei Curți de Casație și Justiție sau a instanțelor superioare, solicitând în acest sens informațiile pe care le apreciază necesare de la instanțele în cadrul cărora își desfășoară activitatea candidații. +
Articolul 40(1)Imediat după publicarea listei finale a candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs, comisia de evaluare solicită instanțelor în cadrul cărora își desfășoară activitatea candidații transmiterea documentelor necesare și a datelor statistice pentru verificarea modului în care aceștia respectă termenele de soluționare a lucrărilor, cu privire la întreaga perioadă supusă evaluării.(2)În vederea verificării respectării termenelor rezonabile de soluționare a cauzelor și de redactare a hotărârilor ori de efectuare a altor lucrări, se solicită date statistice sau orice documente necesare privind:a)activitatea candidatului: numărul de ședințe de judecată, numărul de cauze la care a participat la judecată, numărul de cauze soluționate, numărul de hotărâri redactate, numărul de hotărâri nemotivate în termen, numărul mediu de zile cu care a fost depășit acest termen, perioada medie de soluționare a cauzelor de către candidat, alte activități desfășurate în exercitarea atribuțiilor de serviciu; … b)activitatea instanței la secția la care a funcționat judecătorul: încărcătura medie de cauze pe judecător, numărul mediu de participări în ședințe de judecată, timpul mediu de soluționare pe tipuri de cauze, numărul mediu de hotărâri redactate de judecători, numărul mediu de hotărâri neredactate în termen; … c)fișele ECRIS ale dosarelor prevăzute la art. 39 alin. (10) și (11). … (3)Primind solicitarea comisiei de evaluare prevăzută la alin. (1), președintele instanței în cadrul căreia își desfășoară activitatea candidatul ia măsurile necesare pentru strângerea informațiilor prevăzute la alin. (2) și pentru transmiterea acestora în cel mai scurt timp.(4)În cazul candidaților care în perioada supusă evaluării și-au desfășurat activitatea în cadrul mai multor instanțe, documentele necesare pentru verificarea respectării termenelor de soluționare a lucrărilor sunt solicitate de la fiecare dintre aceste instanțe.(5)Comisia de evaluare va avea în vedere și fișele ECRIS ale dosarelor prevăzute la art. 39 alin. (10) și (11), analizând informațiile din sistemul ECRIS referitoare la fiecare dintre aceste dosare. +
Articolul 41Dispozițiile art. 39 și 40 se aplică în mod corespunzător judecătorului de supraveghere a privării de libertate. Lista încheierilor pronunțate de judecătorul de supraveghere a privării de libertate și informațiile necesare pentru verificarea respectării termenelor de soluționare a lucrărilor se transmit comisiei de evaluare de către președintele instanței de la care provine judecătorul de supraveghere a privării de libertate, pe baza datelor din registrele în care este evidențiată activitatea acestuia. +
Articolul 42(1)Imediat după publicarea listei finale a candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs, comisiile de evaluare solicită, cu privire la fiecare candidat, opinia motivată a secției corespunzătoare specializării candidatului de la instanța ierarhic superioară celei la care funcționează acesta. În acest scop, președintele de secție consultă judecătorii secției, cu respectarea confidențialității opiniilor exprimate, și consemnează rezultatul într-un referat semnat și datat, care se transmite comisiei de evaluare.(2)În cazul în care la instanța ierarhic superioară celei la care funcționează candidatul există mai multe secții cu specializare comună, se procedează la consultarea tuturor secțiilor cu specializare comună, fiind întocmit un referat unic semnat de președinții secțiilor respective.(3)Opinia secției sau a secțiilor corespunzătoare specializării candidatului are rol consultativ pentru comisia de evaluare. +
Articolul 43(1)Comisia prevăzută la art. 36 efectuează evaluarea activității în funcție de următoarele criterii:a)capacitatea de analiză și sinteză, coerența în exprimare; … b)argumentația sub aspectul clarității și logicii, analiza argumentată a cererilor și apărărilor formulate de părți, respectarea jurisprudenței unitare a Înaltei Curți de Casație și Justiție și a curților de apel; … c)respectarea termenelor rezonabile de soluționare a cauzelor și de redactare a hotărârilor, ținând seama de volumul de activitate rezultat din datele prevăzute la art. 40 alin. (2). … (2)Criteriile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) privesc evaluarea hotărârilor judecătorești.(3)Punctajul maxim total ce poate fi atribuit ca urmare a evaluării activității este de 60 de puncte, pentru fiecare dintre criteriile prevăzute la alin. (1) putând fi acordate cel mult 20 de puncte.(4)Comisia acordă un singur punctaj total pentru fiecare candidat, președintele comisiei asigurând medierea în caz de divergențe între membrii comisiei. +
Articolul 44(1)Evaluarea conduitei candidaților din ultimii 3 ani de activitate efectiv desfășurată se face, prin prisma criteriilor prevăzute la art. 45, pe baza înregistrărilor unor ședințe de judecată în care completul a fost condus de candidat, a datelor existente la dosarul profesional și a informațiilor solicitate de la Inspecția Judiciară referitoare la eventualele abateri disciplinare și încălcări ale Codului deontologic al judecătorilor și procurorilor din perioada supusă evaluării, precum și a oricăror alte informații despre candidat care pot fi verificate.(2)În acest scop, imediat după publicarea listei finale a candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs, comisia de evaluare solicită instanțelor în cadrul cărora aceștia și-au desfășurat activitatea în perioada supusă evaluării, Direcției resurse umane și organizare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii și Inspecției Judiciare informațiile necesare pentru evaluarea conduitei candidaților.(3)Comisia de evaluare stabilește un număr relevant de ședințe de judecată în care completul a fost condus de candidați, în privința cărora va solicita înregistrările de la instanțele în cadrul cărora aceștia și-au desfășurat activitatea în perioada supusă evaluării. Comisia de evaluare poate proceda la ascultarea prin sondaj a înregistrărilor primite.(4)Dispozițiile prezentului articol se aplică în mod corespunzător pentru evaluarea conduitei judecătorului de supraveghere a privării de libertate. +
Articolul 45(1)Comisia prevăzută la art. 36 efectuează evaluarea conduitei candidaților în funcție de următoarele criterii:a)atitudinea corespunzătoare în relația cu justițiabilii, avocații, experții, interpreții în timpul ședinței de judecată și în îndeplinirea altor îndatoriri profesionale, folosirea unui ton adecvat, politicos, evitarea manifestărilor și atitudinilor arogante sau disprețuitoare, capacitatea de a gestiona situațiile ivite în sala de judecată; … b)capacitatea de a colabora cu ceilalți membri care compun, respectiv constituie completul de judecată, precum și comportamentul și comunicarea cu ceilalți judecători și cu personalul din cadrul propriei instanțe sau din cadrul instanțelor superioare ori inferioare ierarhic. … (2)Punctajul maxim total ce poate fi atribuit ca urmare a evaluării conduitei este de 40 de puncte, pentru fiecare dintre criteriile prevăzute la alin. (1) putând fi acordate cel mult 20 de puncte.(3)Comisia acordă un singur punctaj total pentru fiecare candidat, președintele comisiei asigurând medierea în caz de divergențe între membrii comisiei. +
Articolul 46(1)Comisiile de evaluare întocmesc un raport motivat în care se arată punctajele obținute pentru fiecare criteriu și punctajul total obținut de candidat, precum și motivarea acordării acelui punctaj.(2)Raportul de evaluare prevăzut la alin. (1) se transmite comisiei de organizare.(3)Punctajul total obținut de fiecare candidat se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii. Dispozițiile art. 24 se aplică în mod corespunzător. Imediat după publicarea punctajului total, comisia de organizare comunică fiecărui candidat, prin e-mail, raportul de evaluare. +
Articolul 47(1)Împotriva punctajului obținut la evaluare candidatul poate face contestație în termen de 48 de ore de la publicare, expunând argumentele pentru care critică punctajul acordat.(2)Contestația se transmite prin fax sau e-mail ori se depune la Institutul Național al Magistraturii, conform indicațiilor din anunțul privind posibilitatea depunerii contestațiilor, și se înaintează spre soluționare Secției pentru judecători, în termenul prevăzut de calendarul concursului.(3)În vederea soluționării contestațiilor, la cererea comisiei de organizare, comisia de evaluare transmite de îndată Secției pentru judecători mapa candidatului, care conține toate documentele care au stat la baza evaluării, precum și raportul motivat al comisiei.(4)Secția pentru judecători analizează contestația, în raport cu criticile formulate și cu documentele prevăzute la alin. (3), și, dacă apreciază că se impune admiterea acesteia, procedează la o nouă evaluare a candidatului pe baza criteriilor și punctajelor prevăzute la art. 43 și 45. Pe o fișă de evaluare nominală, fiecare membru al Secției pentru judecători acordă punctajele corespunzătoare, potrivit art. 43 alin. (3) și art. 45 alin. (2). În acest caz, în urma reevaluării candidatului, niciun punctaj acordat nu poate fi mai mic decât cel obținut la evaluarea inițială. Punctajul total obținut ca urmare a admiterii contestației este definitiv și se calculează ca medie aritmetică a punctajelor acordate de fiecare dintre membrii prezenți ai Secției pentru judecători.(5)În cazul în care, în raport cu criticile formulate și cu documentele prevăzute la alin. (3), Secția pentru judecători apreciază că se impune respingerea contestației, nu se mai face o nouă evaluare a candidatului pe baza criteriilor și punctajelor prevăzute la art. 43 și 45. +
Articolul 48(1)După soluționarea contestațiilor, comisia de organizare a concursului întocmește lista cu rezultatele finale ale concursului, stabilindu-se pentru fiecare candidat dacă este admis sau respins, în funcție de punctajul obținut.(2)Punctajele totale finale obținute de candidați se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii.(3)Dispozițiile art. 27 alin. (3) se aplică în mod corespunzător.(4)Pentru a fi declarat admis la concurs, candidatul trebuie să obțină un punctaj total de cel puțin 70 de puncte. +
Articolul 49(1)Dispozițiile art. 29 alin. (1)-(3) se aplică în mod corespunzător.(2)Promovarea efectivă se face în ordinea punctajelor obținute, în limita numărului de posturi scoase la concurs, în raport cu opțiunea candidatului. În cazul în care candidații au formulat mai multe opțiuni în condițiile art. 32 alin. (4), se va ține seama de ordinea de preferință indicată de aceștia.(3)La punctaje egale au prioritate candidații care au vechime mai mare în funcția de judecător, iar în cazul în care egalitatea se păstrează după aplicarea acestui criteriu va fi avută în vedere vechimea în gradul profesional deținut. Dacă egalitatea se păstrează și după aplicarea acestor criterii, vor fi declarați admiși toți candidații care au punctaje egale cu punctajul ultimului candidat declarat admis, dispunându-se, după caz, măsurile necesare pentru majorarea schemelor de personal, în condițiile legii.(4)În circumscripțiile instanțelor unde o minoritate națională are o pondere de cel puțin 50% din numărul locuitorilor, la medii egale au prioritate candidații cunoscători ai limbii acelei minorități. +
Articolul 50(1)Judecătorii care îndeplinesc condiția prevăzută la art. 48 alin. (4), dar care nu au fost promovați ca urmare a lipsei posturilor vacante, pot fi promovați în posturile ce se vacantează la instanțele pentru care au optat la înscriere, în termen de 6 luni de la data validării concursului.(2)Dispozițiile art. 49 alin. (2)-(4) se aplică în mod corespunzător. +
Capitolul IVDispoziții tranzitorii și finale +
Articolul 51(1)Prin excepție de la dispozițiile art. 3, până la data de 31 decembrie 2025 nu pot fi organizate concursuri de promovare pe loc.(2)Dispozițiile art. 6 alin. (3) și ale art. 31 alin. (3) intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2026. Până la această dată, la calcularea condiției minime de vechime pentru a participa la concursul de promovare efectivă se ia în considerare și perioada cât judecătorul a avut calitatea de auditor de justiție. +
Articolul 52(1)Anunțurile sau documentele care se publică pe paginile de internet potrivit prezentului regulament sau se afișează în condițiile prezentului regulament cuprind, în mod obligatoriu, data și ora publicării ori afișării anunțului sau documentului respectiv.(2)În cazul anunțurilor sau documentelor care se publică, potrivit prezentului regulament, pe paginile de internet ale mai multor instituții, publicarea se face, pe cât posibil, simultan. Dacă acest lucru nu este posibil, termenele curg de la data sau, după caz, ora publicării ultimului anunț sau document.(3)Termenele prevăzute de prezentul regulament se calculează potrivit art. 181 și următoarele din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 53Înscrierea candidaților, depunerea documentelor prevăzute de lege și de prezentul regulament, formularea contestațiilor, precum și orice alte aspecte stabilite de comisia de organizare a concursului de promovare pe loc sau a concursului de promovare efectivă se pot realiza și prin intermediul mijloacelor de comunicare electronică, inclusiv prin intermediul unei platforme informatice puse la dispoziție de Consiliul Superior al Magistraturii, în condițiile anunțate de comisia de organizare a concursului. +
Articolul 54(1)Toate documentele întocmite pentru concursul de promovare pe loc, precum și documentele depuse la comisia de organizare și la Consiliul Superior al Magistraturii în cadrul concursului de promovare efectivă se păstrează în arhiva Consiliului Superior al Magistraturii, prin grija Direcției resurse umane și organizare. Cu excepția rapoartelor de evaluare și a documentelor înaintate Consiliului Superior al Magistraturii în condițiile art. 47 alin. (3), celelalte documente elaborate sau depuse la comisiile de evaluare în cadrul concursului de promovare efectivă se păstrează la curțile de apel și se înaintează Consiliului Superior al Magistraturii în format electronic.(2)Lucrările de la concursul de promovare pe loc în gradul profesional imediat superior și rapoartele de evaluare elaborate în cadrul concursului de promovare efectivă se păstrează în original la dosarele profesionale ale candidaților. +
Articolul 55Dispozițiile prezentului regulament se aplică în mod corespunzător judecătorilor militari, participarea la concursul de promovare efectivă la Curtea Militară de Apel fiind condiționată de deținerea calității de judecător militar.