REGULAMENT din 26 august 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 503 din 19 octombrie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 21 09/08/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 69
ART. 1REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 77
ART. 1REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 78
ART. 1REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 79
ART. 1REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 80
ART. 1REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 81
ART. 1REFERIRE LAOUG 29 22/10/1998 ART. 6
ART. 2REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 34
ART. 2REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 72
ART. 2REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 79
ART. 4REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998
ART. 4REFERIRE LAOUG 29 22/10/1998
ART. 5REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998
ART. 5REFERIRE LAOUG 29 22/10/1998
ART. 7REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 72
ART. 7REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 79
ART. 8REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 80
ART. 8REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
ART. 10REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 81
ART. 11REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
ART. 15REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
ART. 16REFERIRE LALEGE 10 25/11/1972
ART. 16REFERIRE LACODUL MUNCII 25/11/1972
ART. 21REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 78
ART. 21REFERIRE LACODUL PENAL (R) 16/04/1997
ART. 21REFERIRE LACOD PR. PENALA (R) 01/01/1968
ART. 22REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998
ART. 22REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 79
ART. 22REFERIRE LALEGE 90 12/07/1996 ART. 41
ART. 22REFERIRE LALEGE 137 29/12/1995
ART. 22REFERIRE LAHG 127 30/03/1994
ART. 23REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 79
ART. 25REFERIRE LALEGE 90 12/07/1996 ART. 41
ART. 25REFERIRE LALEGE 137 29/12/1995
ART. 25REFERIRE LAHG 127 30/03/1994
ART. 26REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 80
ART. 26REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
ART. 28REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998
ART. 37REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968 ART. 40
ART. 40REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998 ART. 79
ART. 42REFERIRE LACODUL PENAL (R) 16/04/1997
ART. 42REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
ART. 42REFERIRE LACOD PR. PENALA (R) 01/01/1968
ART. 42REFERIRE LACOD PR. CIVILA (R) 24/02/1948
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 29 22/10/1998
ANEXA 2REFERIRE LAOUG 63 28/12/1998
ANEXA 4REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
ANEXA 4REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968 ART. 40
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 21 09/08/2002
ActulREFERIT DEORDIN 26 29/10/2001
ActulREFERIT DEPROCEDURA 29/10/2001
ActulREFERIT DEORDIN 17 25/07/2001
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 25/07/2001
ActulREFERIT DEORDIN 33 03/12/2001
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 03/12/2001
ActulREFERIT DEDECIZIE 168 03/07/2000
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 03/07/2000
ActulREFERIT DEORDIN 8 06/12/2000
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 06/12/2000
ActulAPROBAT DEDECIZIE 33 26/08/1999
ActulCONTINUT DEDECIZIE 33 26/08/1999
ActulREFERIT DEDECIZIE 75 22/11/1999
ANEXA 1REFERIT DEMETODOLOGIE 03/12/2001

de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementările emise în domeniul energiei electrice şi termice



 + 
Capitolul IDispoziţii generaleTemei legal + 
Articolul 1Prezentul regulament de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementările emise în domeniul energiei electrice şi termice, denumit în continuare regulament, este emis în conformitate cu prevederile art. 6 lit. k) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei – ANRE, denumita în continuare ANRE, precum şi ale art. 69 lit. g) şi ale art. 77-81 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica şi termica.Competenţa
 + 
Articolul 2(1) Punerea în aplicare a prevederilor regulamentului va fi asigurata de personalul împuternicit al ANRE şi de personalul împuternicit al consiliilor locale, în conformitate cu prevederile art. 72 alin. (1) lit. a) şi ale art. 79 alin. (4) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998.(2) Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor este în drept sa controleze performanţele energetice ale aparatelor, utilajelor şi ale echipamentelor energetice destinate consumatorilor, în conformitate cu prevederile art. 34 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998, şi poate notifica ANRE săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 22.(3) Competenţa în efectuarea de controale şi inspecţii, respectiv în constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevăzute la art. 22, au şi organele prevăzute la art. 25, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.Scop şi domeniu de aplicare
 + 
Articolul 3Prezentul regulament prezintă procedura de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementările emise în domeniul energiei electrice şi termice.
 + 
Articolul 4Sancţiunile prevăzute de prezentul regulament se aplică:a) persoanei fizice/juridice care desfăşoară activităţi neautorizate în domeniul energiei electrice/termice;b) persoanei juridice titulare de licenţa/autorizaţie, care nu respecta obligaţiile sale legale, conditionarile, restricţiile, limitarile, interdicţiile ori sarcinile prevăzute în licenţa/autorizaţie;c) persoanei fizice/juridice care încalcă dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 29/1998, ale Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998, precum şi dispoziţiile reglementărilor emise de ANRE.
 + 
Articolul 5Încălcarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 29/1998, ale Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 şi ale reglementărilor emise de ANRE atrage, după caz, răspunderea materială, disciplinară, administrativă, penală sau civilă.Glosar de termeni
 + 
Articolul 6În înţelesul prezentului regulament, următorii termeni se definesc astfel:* acces la reţea – dreptul agenţilor economici care produc şi furnizează energie electrica, precum şi al consumatorilor de energie electrica de a se racorda şi de a folosi, în condiţiile legii, serviciile reţelelor de transport şi de distribuţie;* autoritate competentă – ANRE;* autorizaţie – act tehnic şi juridic prin care se acordă unei persoane juridice, române sau străine, permisiunea de a construi, de a pune şi de a menţine în funcţiune sau de a modifica o instalatie de producere, transport, dispecerizare şi distribuţie a energiei electrice şi termice;* consumator – persoana fizica sau juridică, română sau străînă, care cumpăra sau consuma energie electrica şi/sau termica pentru uzul propriu şi, eventual, pentru un alt consumator aflat în apropiere;* consumator captiv – consumatorul de energie electrica şi/sau termica, care, din motive de configuratie a reţelei, este obligat sa contracteze furnizarea energiei cu un distribuitor/furnizor;* furnizor – persoana juridică, titular al unei licenţe de furnizare, care asigura alimentarea cu energie electrica şi/sau termica a unuia sau mai multor consumatori, pe baza unui contract de furnizare;* indicatori (standarde) de calitate – norme tehnice, economice şi operaţionale cu caracter obligatoriu, referitoare la parametrii de calitate ai serviciului de alimentare cu energie electrica şi/sau termica (durate de intervenţii şi de tensiune, frecventa, temperatura etc.);* licenţa – act tehnic şi juridic prin care se acordă unei persoane juridice, română sau străînă, permisiunea:– de exploatare comercială a instalaţiilor de producere, transport, stocare, dispecerizare, distribuţie şi de măsurare a energiei electrice şi/sau termice;– de furnizare (comercializare) a energiei electrice sau termice;* operator comercial – entitatea operaţională a Companiei Naţionale de Electricitate – S.A., care asigura (mijloceste) pe piaţa energiei încheierea aranjamentelor comerciale cu energie electrica, referitoare la cantităţile tranzacţionate şi la preţ;* operator de distribuţie – entitate operaţională care deţine, exploatează, întreţine, modernizează şi dezvolta reţeaua electrica/termica de distribuţie;* operator de sistem (dispecer) – entitatea operaţională a Companiei Naţionale de Electricitate – S.A., care are misiunea de a asigura funcţionarea coordonata a instalaţiilor de producere a energiei electrice şi termice şi de transport al energiei electrice, componente ale Sistemului electroenergetic naţional – SEN;* ordine de merit – ordinea în care ofertanţii producători de energie sunt luaţi în considerare de către dispecer pentru acoperirea cererii de energie electrica; se stabileşte în ordinea descrescătoare a preţurilor de oferta pentru centrale/grupuri a căror funcţionare nu este impusa de restricţiile de producere existente;* permis – act tehnic şi juridic, emis de autoritatea competentă, prin care se autorizează o persoană juridică, română sau străînă, sa pună în funcţiune o instalatie de producere, transport, dispecerizare şi distribuţie a energiei electrice şi/sau termice;* producător de energie electrica/termica – persoana juridică, titular al unei licenţe de exploatare comercială a unei capacităţi de producere, având ca specific activitatea de producere a energiei electrice/termice în scopul vânzării;* reţele de transport şi de distribuţie – reţele electrice (linii, staţii şi posturi de transformare) şi reţele termice (conducte şi puncte termice);* sectorul (domeniul) energiei electrice şi termice – ansamblul agenţilor economici, al activităţilor şi instalaţiilor aferente, de producere, transport, dispecerizare, distribuţie şi furnizare a energiei electrice şi termice, inclusiv importul şi exportul energiei electrice, precum şi schimburile de energie electrica cu sistemele electroenergetice ale ţărilor vecine;* Sistem electroenergetic naţional (SEN) – ansamblul instalaţiilor electroenergetice interconectate, situate pe teritoriul tarii, prin care se realizează producerea, transportul, distribuţia şi utilizarea energiei electrice;* titular de autorizaţie/licenţa – persoana juridică deţinătoare a unei autorizaţii/licenţe eliberate de către autoritatea competentă.
 + 
Capitolul IIAgenţi constatatori şi auditori de terta parte: calitate, atribuţii, exercitareAgenţi constatatori + 
Articolul 7(1) Calitatea de agent constatator, în înţelesul prezentului regulament, o au personalul împuternicit al ANRE, precum şi personalul împuternicit al consiliilor locale, în conformitate cu dispoziţiile art. 72 alin. (1) lit. a) şi ale art. 79 alin. (4) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998.(2) Serviciul inspecţii, auditare din cadrul Departamentului licenţe, autorizari şi reglementări tehnice al ANRE va asigura coordonarea activităţii agenţilor constatatori.
 + 
Articolul 8Agenţii constatatori au următoarele atribuţii:a) să efectueze controale şi inspecţii periodice la agenţii economici din sectorul energiei electrice şi termice şi la consumatorii de energie, în vederea verificării modului de aplicare a reglementărilor emise de ANRE, precum şi a constatării şi sanctionarii contravenţiilor prevăzute la art. 22;b) sa ceara informaţii şi explicaţii verbale şi/sau în scris, după caz, în legătura cu problemele care formează obiectul controlului, în vederea constatării şi sanctionarii contravenţiilor prevăzute la art. 22;c) să constate contravenţiile şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, potrivit dispoziţiilor legii şi ale prezentului regulament;d) sa ia măsura confiscării lucrărilor produse, dobândite sau care au servit la săvârşirea contravenţiilor din domeniul energiei electrice şi termice, în condiţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificările ulterioare, în conformitate cu prevederile art. 80 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998;e) sa sesizeze organele de urmărire penală în legătura cu infracţiunile constatate cu ocazia exercitării atribuţiilor de serviciu.
 + 
Articolul 9În exercitarea atribuţiilor agenţii constatatori au următoarele obligaţii:a) să îşi decline calitatea, legitimandu-se în prealabil;b) să efectueze controalele şi sa încheie procesele-verbale de constatare a contravenţiilor, cu obiectivitate;c) sa păstreze secretul informaţiilor cu caracter confidenţial, deţinute ca urmare a exercitării atribuţiilor de serviciu, şi sa nu le facă publice decât în cazurile expres prevăzute de reglementările legale în vigoare;d) sa nu pretindă şi sa nu primească bunuri sau bani, sa nu îşi creeze avantaje în legătura cu serviciul sau prin exercitarea funcţiei.
 + 
Articolul 10(1) În vederea constatării abaterilor, agenţii constatatori au acces, în condiţiile legii, în clădiri, încăperi, la instalaţii şi în orice alt loc, până la receptoarele de energie, şi au dreptul sa exercite măsurători, determinări şi recoltari de probe pentru analize. Proprietarii şi agenţii economici care exploatează aceste clădiri, locuri sau instalaţii sunt obligaţi sa pună la dispoziţie agenţilor constatatori documentele şi actele specifice activităţilor lor.(2) Organele de poliţie şi ale Ministerului Public sunt obligate sa acorde sprijin, la cerere, agenţilor constatatori, în conformitate cu prevederile art. 81 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998.
 + 
Articolul 11Contravenţiile se constata prin procese-verbale încheiate de agenţii constatatori potrivit atribuţiilor de serviciu, în condiţiile prevăzute de prezentul regulament şi de Legea nr. 32/1968, cu modificările ulterioare.
 + 
Articolul 12Eliberarea şi evidenta carnetelor de procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, a chitanţierelor, a registrelor de evidenta a proceselor-verbale şi a autorizaţiilor de control, conform anexelor nr. 1-4 la prezentul regulament, se fac la nivelul ANRE de către Serviciul inspecţii, auditare, cu respectarea regulilor privind evidenta şi circuitul imprimatelor cu regim special.
 + 
Articolul 13Procesele-verbale şi chitantierele vor fi inseriate şi vor purta ştampila autorităţii competente să constate contravenţiile şi să aplice sancţiunile.
 + 
Articolul 14(1) Evidenta proceselor-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor se tine în registre de evidenta. Procesele-verbale şi chitantierele consumate se arhivează conform criteriilor aplicate imprimatelor cu regim special.(2) Lunar, agenţii constatatori raportează şefului ierarhic superior situaţia proceselor-verbale întocmite şi a amenzilor aplicate.(3) Agenţii constatatori din cadrul consiliilor locale vor transmite trimestrial Serviciului inspecţii, auditare din cadrul ANRE un raport detaliat privind evidenta proceselor-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.
 + 
Articolul 15(1) Agentului constatator care, cu rea-credinţa sau dând dovada de neglijenţa repetată în îndeplinirea atribuţiilor, prezintă procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, lovite de nulitate, i se poate suspenda/anula împuternicirea de a constata şi de a aplica sancţiuni contravenţionale.(2) Lipsa mentiunilor cu privire la numele şi prenumele contravenientului, la fapta săvârşită şi la data comiterii acesteia sau a semnăturii agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal de constatare a contravenţiei.(3) Lipsa mentiunilor cu privire la data şi locul încheierii procesului-verbal, la numele, prenumele şi/sau la calitatea agentului constatator, precum şi a semnăturii contravenientului poate atrage anularea procesului-verbal de constatare a contravenţiei în conformitate cu prevederile Legii nr. 32/1968.
 + 
Articolul 16Agentului constatator care se face vinovat de fapta prezentată la art. 15 alin. (1) i se pot aplica sancţiuni disciplinare, conform dispoziţiilor Codului muncii.Auditori de terta parte
 + 
Articolul 17Auditorii de terta parte sunt numiţi prin decizie a preşedintelui ANRE, la recomandarea asociaţiilor profesionale din domeniul energiei electrice şi termice sau a instituţiilor de specialitate, în vederea efectuării de controale şi inspecţii, prevăzute prin reglementări sau dispuse, după caz, de ANRE, şi a constatării faptelor şi împrejurărilor ce pot forma obiectul contravenţiilor prevăzute la art. 22.
 + 
Articolul 18Pentru a dobândi calitatea de auditor de terta parte solicitantul trebuie să aibă cunoştinţe în sectorul energiei electrice şi termice, pregătire tehnica de specialitate, experienţa în efectuarea inspectiilor şi constatărilor de acest gen de minimum 2 ani şi sa nu aibă interese directe/indirecte în sector.
 + 
Articolul 19(1) Auditorii de terta parte au următoarele atribuţii:a) să efectueze controale şi inspecţii la agenţii economici din sectorul energiei electrice şi termice şi la consumatorii de energie, în limitele prevăzute în autorizaţia eliberata de ANRE;b) să constate faptele şi împrejurările ce pot forma obiectul contravenţiilor prevăzute la art. 22 şi sa înştiinţeze ANRE, printr-un referat detaliat şi motivat, despre cele constatate.(2) În exercitarea atribuţiilor auditorii de terta parte au obligaţia de a păstra secretul informaţiilor cu caracter confidenţial de care au luat cunoştinţa, de a nu le face publice decât în cazurile prevăzute de reglementările legale în vigoare şi de a nu pretinde sau primi bunuri ori alte avantaje în legătura cu exercitarea atribuţiilor ce le revin.
 + 
Articolul 20După primirea referatului menţionat la art. 19 alin. (1) lit. b) agenţii constatatori vor proceda în conformitate cu prevederile cap. III, în vederea constatării săvârşirii contravenţiei şi aplicării sancţiunii corespunzătoare.
 + 
Capitolul IIIAbateri de la reglementările emise în domeniul energiei electrice şi termiceInfracţiuni + 
Articolul 21Săvârşirea infracţiunilor prevăzute la art. 78 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 atrage răspunderea penală în condiţiile prevăzute de Codul penal şi de Codul de procedură penală.Contravenţii: notiune şi sancţionare
 + 
Articolul 22Constituie contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa poată fi considerate infracţiuni, următoarele fapte:a) desfăşurarea, fără obţinerea autorizaţiei, a licenţei sau a permisului obligatoriu, a oricărei activităţi care necesita un asemenea document potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 şi reglementărilor elaborate în baza ei [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];b) folosirea unor practici menite sa influenteze formarea libera a preţurilor pe piaţa energiei electrice [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];c) reducerea neautorizata a capacităţii de producţie sau de furnizare a energiei electrice şi/sau termice de către producători, precum şi refuzul nejustificat de alimentare a consumatorului [prevăzute la art. 79 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998], ceea ce implica neefectuarea reparaţiilor în termenele declarate, reducerea stocurilor de apa, materii prime, piese de schimb sub limita de siguranţă, transferul proprietăţii/controlului asupra unor active fără obţinerea tuturor acordurilor şi autorizaţiilor;d) nerespectarea dispoziţiilor operative ale operatorului de sistem [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];e) exploatarea unor instalaţii care nu respecta condiţiile tehnice de securitate şi care pot dăuna persoanelor fizice, proprietăţii şi/sau mediului înconjurător [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. e) şi h) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998], ceea ce implica nerespectarea normelor de protecţie a muncii şi nerespectarea condiţiilor tehnice din autorizaţiile de înfiinţare şi funcţionare, precum şi din permisele de punere în funcţiune;f) refuzul nejustificat al accesului la reţelele de transport şi de distribuţie al oricărui solicitant intern sau extern [prevăzut la art. 79 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];g) revânzarea de energie electrica de către un terţ fără acordul furnizorului [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];h) refuzul de a permite verificările şi inspectiile prevăzute prin reglementări sau dispuse, după caz, de ANRE, precum şi obstructionarea acesteia în îndeplinirea atribuţiilor sale [prevăzute la art. 79 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];i) neprezentarea datelor şi informaţiilor solicitate de autoritatea competentă, necesare pentru desfăşurarea activităţii ANRE, şi nerealizarea măsurilor dispuse de aceasta [prevăzute la art. 79 alin. (1) lit. j) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998], ceea ce implica furnizarea de către agenţii economici din sectorul energiei electrice şi termice de informaţii incorecte/incomplete ANRE, precum şi neaplicarea, aplicarea parţială sau incorectă a deciziilor ANRE;j) neasigurarea stocului minim de combustibil, conform art. 8 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. k) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998], ceea ce implica şi nerespectarea condiţiilor stipulate în licentele de producere;k) depăşirea limitelor maxime admise privind emisiile de noxe [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. l) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998], stabilite prin normele emise de autorităţile de mediu, conform Legii nr. 137/1995 privind protecţia mediului;l) nerealizarea obligaţiilor de producere şi/sau de ofertare către operatorul comercial de către producătorul de energie care este obligat să le efectueze, conform prevederilor legale, fără confirmarea operatorului de sistem (a dispecerului) [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. m) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];m) orice acţiune din partea operatorului de sistem de alterare nejustificată a ordinii de merit a capacităţilor de producere [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. n) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998]. Operatorul comercial va notifica aceste acţiuni ANRE;n) furnizarea unor informaţii incomplete sau eronate partenerilor externi ai SEN din partea operatorului de sistem [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. o) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];o) transmiterea de date cu caracter confidenţial privind operaţiunile comerciale [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. p) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];p) întârzierea nejustificată în racordarea noilor consumatori sau în realimentarea acestora după întrerupere [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. q) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];q) executarea de săpături sau de orice fel de lucrări în zonele de protecţie a instalaţiilor, fără consimţământul prealabil al titularului acestora [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. r) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];r) nerespectarea indicatorilor de calitate stabiliţi prin reglementările în vigoare [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. s) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];s) practicarea de tarife care conduc la alterarea preţului mediu la consumator cu peste 15% [prevăzută la art. 79 alin. (1) lit. u) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998], ceea ce implica împiedicarea consumatorului de a alege preţul dorit, prin invocarea lipsei aparaturii de măsura/contorizare adecvate sau prin fortarea alimentării consumatorilor care dispun de racorduri la mai multe niveluri de tensiune, astfel încât sa preia cantităţi mai mari la niveluri corespunzătoare unor tarife mai ridicate.
 + 
Articolul 23(1) În cazul contravenţiilor prevăzute la lit. a)-i) amenda care se aplică este de 3.000.000 lei pentru persoanele fizice şi de 500.000.000 lei pentru persoanele juridice.(2) În cazul contravenţiilor prevăzute la lit. j)-s) amenda este de 1.000.000 lei pentru persoanele fizice şi de 100.000.000 lei pentru persoanele juridice şi se aplică persoanei care se face vinovata de săvârşirea lor [conform art. 79 alin. (2) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998].
 + 
Articolul 24Sancţiunea contravenţională se aplică persoanei juridice sau persoanei fizice responsabile, după caz.
 + 
Articolul 25(1) Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii vor fi făcute de către agenţii constatatori împuterniciţi în acest scop de ANRE, respectiv de consiliile locale, potrivit dispoziţiilor cap. II şi III.(2) Pentru constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevăzute la art. 22 lit. e) şi k) agenţii constatatori vor colabora cu inspectorii pentru protecţia mediului din cadrul Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 137/1995 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 127/1994 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele pentru protecţia mediului înconjurător.(3) Pentru constatarea şi sancţionarea contravenţiei prevăzute la art. 22 lit. e) agenţii constatatori ai ANRE vor colabora cu inspectorii pentru protecţia muncii din cadrul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, în conformitate cu prevederile art. 41 din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996.(4) Pentru constatarea şi sancţionarea contravenţiilor agenţii constatatori ai ANRE şi ai consiliilor locale vor colabora cu Oficiul Concurentei, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat din cadrul Ministerului Industriei şi Comerţului, cu Biroul Roman de Metrologie Legală, Ministerul Public, Ministerul de Interne şi cu alte organe competente, conform prevederilor legale în vigoare.Confiscari
 + 
Articolul 26Lucrările produse, dobândite sau care au servit la săvârşirea infracţiunilor şi/sau a contravenţiilor sunt supuse confiscării, în condiţiile prevăzute de Codul penal, respectiv de Legea nr. 32/1968, cu modificările ulterioare, în conformitate cu prevederile art. 80 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998.Procedura de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor
 + 
Articolul 27(1) Constatarea săvârşirii contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac prin proces-verbal, conform anexei nr. 1 la prezentul regulament, încheiat de agenţii constatatori.(2) Agenţii constatatori primesc carnete de procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, precum şi chitanţiere pentru încasarea amenzilor.
 + 
Articolul 28(1) În cazul săvârşirii de către aceeaşi persoana fizica/juridică a doua sau mai multe contravenţii, sancţiunea amenzii se aplică pentru fiecare în parte.(2) Când contravenţiile au fost constatate prin acelaşi proces-verbal, amenzile cumulate potrivit alin. (1) nu pot depăşi dublul valorii maxime prevăzute în Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 pentru contravenţia cea mai grava.
 + 
Articolul 29(1) O dată cu aplicarea amenzii contravenţionale agentul constatator va fixa şi un termen de conformare, cuprins în intervalul o săptămâna – o luna, care poate fi prelungit de ANRE în cazurile în care apreciază ca acest lucru se impune.(2) În cadrul acestui termen contravenientul are obligaţia să intre în legalitate sau, după caz, sa restabileasca legalitatea.
 + 
Articolul 30Neconformarea cu măsura dispusă de agentul constatator, ca reprezentant al ANRE, constituie contravenţia prevăzută la art. 22 lit. i) şi se sancţionează potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.
 + 
Articolul 31(1) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei se semnează pe fiecare pagina de agentul constatator şi de contravenient.(2) În cazul în care contravenientul este prezent la încheierea procesului-verbal, i se înmânează o copie de pe acesta.(3) În situaţia în care contravenientul nu este de fata sau refuza sa primească procesul-verbal, agentul constatator va menţiona aceasta în prezenta a cel puţin unui martor.(4) Agentul constatator va preda copia de pe procesul-verbal şefului ierarhic superior, care va depune toate diligenţele pentru a-i comunică contravenientului procesul-verbal de constatare a contravenţiei în termen de cel mult 10 zile de la data constatării acesteia.
 + 
Articolul 32(1) Prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei agentul constatator aplica amenda contravenţională şi dispune, după caz, confiscarea lucrărilor produse, dobândite sau care au servit la săvârşirea contravenţiei, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(2) Contravaloarea bunurilor confiscate se constituie venit la bugetul de stat.(3) În caz de anulare a procesului-verbal, lucrurile confiscate se restituie celui în drept.
 + 
Articolul 33Dacă prin săvârşirea contravenţiei s-a pricinuit o paguba, pretenţiile materiale vor fi valorificate pe calea acţiunii civile, supusă regulilor generale de drept material şi procesual civil.
 + 
Articolul 34(1) În cazul în care contravenientul achită pe loc agentului constatator jumătate din minimul amenzii, iar prin contravenţie nu s-a cauzat nici o paguba şi nu exista lucruri supuse confiscării, procesul-verbal nu se mai încheie.(2) În aceasta situaţie plata amenzii va fi dovedită cu chitanţa eliberata de agentul constatator, specificându-se contravenţia pentru care a fost încasată amenda.
 + 
Articolul 35(1) Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plângere în termen de 15 zile de la data comunicării acestuia. Plângerea se soluţionează de judecătoria în a carei raza teritorială s-a săvârşit contravenţia.(2) Până la soluţionarea plângerii executarea sancţiunii contravenţionale se suspenda.
 + 
Articolul 36(1) Hotărârea judecătorească prin care s-a soluţionat plângerea este definitivă şi executorie.(2) Hotărârea poate fi atacată cu recurs. Recursul se soluţionează de tribunalul în a cărui raza teritorială se afla judecătoria a carei hotărâre este atacată.
 + 
Articolul 37(1) Dacă, după expirarea termenului de plată, contravenientul nu a achitat amenda, aceasta se pune în executare conform prevederilor art. 40 din Legea nr. 32/1968, cu modificările ulterioare, prin comunicarea din oficiu, către organul financiar în a cărui raza teritorială se afla domiciliul contravenientului a procesului-verbal de constatare a contravenţiei.(2) Comunicarea procesului-verbal către administraţia financiară se face conform anexei nr. 4 la prezentul regulament.
 + 
Articolul 38Aplicarea sancţiunii se prescrie, dacă, în termen de 3 luni de la data săvârşirii contravenţiei, aceasta nu este constatată.
 + 
Articolul 39(1) Executarea sancţiunii se prescrie, dacă procesul-verbal de constatare a contravenţiei nu a fost comunicat celui sancţionat în termen de o luna de la data aplicării sancţiunii.(2) Executarea sancţiunii se prescrie în termen de un an de la data aplicării ei, chiar dacă contravenientul a exercitat calea de atac.Notificarea abaterilor
 + 
Articolul 40Conducerea operatorului comercial, operatorului de sistem, operatorului de transport, operatorului de distribuţie şi/sau a furnizorului, care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, ia cunoştinţa de săvârşirea unei fapte ce poate constitui una dintre contravenţiile prevăzute la art. 22 (art. 79 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998), va notifica, conform reglementărilor legale, ANRE sau, după caz, consiliului local ori celorlalte organe prevăzute la art. 25 faptele şi împrejurările constatate.
 + 
Articolul 41După primirea notificării agenţii constatatori vor proceda în conformitate cu prevederile cap. III în vederea constatării săvârşirii contravenţiei şi aplicării sancţiunii corespunzătoare.
 + 
Capitolul IVDispoziţii finale + 
Articolul 42Dispoziţiile prezentului regulament se completează cu prevederile Legii nr. 32/1968, cu modificările ulterioare, ale Codului de procedura civilă, Codului penal şi ale Codului de procedura penală.
 + 
Articolul 43Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul regulament.
 + 
Articolul 44Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Anexa 1AUTORITATEA NAŢIONALA DE REGLEMENTAREIN DOMENIUL ENERGIEIPROCES – VERBALde constatare şi sancţionare a contravenţiilor nr. …….încheiat în ziua de …………., luna ……………, anul …….., în localitatea ………………, judeţul ……….Subsemnatul ………………., agent constatator autorizat de către Autoritatea Naţionala de Reglementare în Domeniul Energiei, cu sediul în ……….., având legitimaţia nr. …………, eliberata de ANRE, cu ocazia controlului efectuat la …………………., localitatea ……………….., str. ……… nr. …., judeţul ………………….., am constatat următoarele: ………………..………………………………………………………..………………………………………………………..………………………………………………………..Cele arătate constituie contravenţie/contravenţii prevăzută/prevăzute la art. …… alin. ….. lit. …. din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica şi termica/Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei – ANRE, de care se face vinovata persoana fizica/juridică …………………………….., cu domiciliul/sediul în localitatea …………………, str. ………………, nr. ….., bl. …., sc. .., ap. …., judeţul/sectorul ……………….., identificata cu buletinul/cartea de de identitate seria …. nr ……….., eliberat/eliberata de ……………….. la data de ……………….., înregistrată la registrul comerţului cu nr. ………………………. .Fata de cele constatate contravenientul se amendează cu suma de ………. lei, conform art. ….. alin. ….. lit. ….. din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 63/1998/Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 29/1998.De asemenea, se dispune confiscarea următoarelor: ……………………Alte măsuri: ……………………………………………………..Semnături:Agent constatator, (Martor), Contravenient,……………… ……….. ………………..Contravaloarea amenzii trebuie achitată în termen de cel mult 15 zile de la data primirii copiei de pe procesul-verbal, urmând a fi virata în contul nr. ……………, deschis la ………………., constituindu-se venit la bugetul de stat. Confirmarea plăţii amenzii va fi depusa la autoritatea de care aparţine agentul constatator.Contravenientul (nu) se angajează sa plătească în termen de 48 de ore jumătate din cuantumul amenzii, respectiv suma de …………………. lei.Neplata amenzii în termen de 15 zile de la data luării la cunoştinţa de procesul-verbal atrage executarea silită.Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plângere în termen de 15 zile de la data primirii copiei de pe acesta.Plângerea se soluţionează de judecătoria în a carei raza teritorială a/au fost săvârşită/săvârşite contravenţia/contravenţiile.Contravenientul, semnand procesul-verbal, recunoaşte ca a primit o copie de pe acesta.Contravenientul refuzând să semneze procesul-verbal/nefiind prezent, cele constatate sunt confirmate de martorul/martorii …………….., domiciliat/domiciliaţi în ……………………………., identificat/identificati cu ………………….. .Obiecţiile contravenientului: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Prezentul proces-verbal a fost încheiat în ………….. exemplare, un exemplar fiindu-i comunicat contravenientului.Agent constatator ContravenientNumele şi prenumele …………….. Am primit un exemplarSemnătura ……………………… Semnătura ……………..Martor/Martori Funcţia ……………….Semnătura ……………………… Ştampila
 + 
Anexa 2AUTORITATEA NAŢIONALA DE REGLEMENTAREIN DOMENIUL ENERGIEIAUTORIZAŢIEDl/Dna ………………………, având funcţia de …………….., în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica şi termica şi ale Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 33/1999 pentru aprobarea Regulamentului de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementările emise în domeniul energiei electrice şi termice, se împuterniceşte:1. să efectueze controale şi inspecţii periodice la agenţii economici din sectorul energiei electrice şi termice şi la consumatorii de energie, în vederea verificării modului de aplicare a reglementărilor emise de Autoritatea Naţionala de Reglementare în Domeniul Energiei, precum şi a constatării şi sanctionarii contravenţiilor prevăzute la art. 22 din regulament;2. să constate contravenţiile şi să aplice sancţiunile corespunzătoare;3. sa ia măsura confiscării lucrărilor produse, dobândite sau care au servit la săvârşirea contravenţiilor din domeniul energiei electrice şi termice, în conformitate cu dispoziţiile legale.Autorizaţia este valabilă pentru o perioadă de ……………./nelimitat.Data eliberării Preşedinte,………….. ……………..
 + 
Anexa 3REGISTRUL DE EVIDENTAa proceselor-verbale

*Font 6*
Nr.
crt.

Data
inregis-
trarii

Data/locul
incheierii
procesului-
verbal

Numele şi
prenumele
agentului
constatator

Situatia
de fapt

Inca-
drarea
contra-
ventiei

Numele
şi
prenumele/
Denumirea
contrave-
nientului
Domiciliul/
Sediul
contra-
venientului

Obiectii

Angajament
de plată

Amenda

Alte
masuri

Modul
de
comu-
nicare

Date
de
identificare
a
martorului

Depunerea/
Solutionarea
plangerii

Finalizarea
procesului-
verbal

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

 + 
Anexa 4AUTORITATEA NAŢIONALA DEREGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEICătreAdministraţia financiară a …………….Adresa ………………Va transmitem alăturat procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei nr. ………. din data de …………….., prin care ……..(numele şi prenumele/denumirea persoanei fizice/juridice)……………., domiciliată/cu sediul în ………………………….., str ……….. nr. ……, bl. …., sc. ….., et. …., ap. ……, sectorul/judeţul ………………., a fost sancţionată contravenţional, amenda fiind în cuantum de ………. lei.Procesul-verbal de constatare a contravenţiei a rămas definitiv la data de …………, prin expirarea termenului prevăzut de Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificările ulterioare, pentru plata amenzii.Conform prevederilor art. 40 din Legea nr. 32/1968, procesul-verbal rămas definitiv constituie titlu executoriu. Ca urmare, va solicitam sa procedati la punerea sa în executare, potrivit prevederilor legale.Şef serviciu inspecţii, auditare, Oficiul juridic……………………… ……………––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x