REGULAMENT din 23 septembrie 2019

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 781 din 26 septembrie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 13 05/02/2020
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 188 23/09/2019
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 51 08/03/2006
ART. 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 51 08/03/2006
ART. 3REFERIRE LALEGE 325 14/07/2006
ART. 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019
ART. 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019 ART. 1
ART. 4REFERIRE LALEGE 121 18/07/2014
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 51 08/03/2006
ANEXA 0REFERIRE LAORDIN 188 23/09/2019
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 325 14/07/2006
ANEXA 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 51 08/03/2006
ANEXA 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019
ANEXA 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019 ART. 1
ANEXA 3REFERIRE LALEGE 121 18/07/2014
ANEXA 3REFERIRE LALEGE (R) 51 08/03/2006
ANEXA 4REFERIRE LAORDIN 188 23/09/2019
ANEXA 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019
ANEXA 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019 ART. 1
ANEXA 4REFERIRE LALEGE 325 14/07/2006
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 13 05/02/2020
ActulAPROBAT DEORDIN 188 23/09/2019
ActulCONTINUT DEORDIN 188 23/09/2019
ActulREFERIT DEORDIN 188 23/09/2019





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 188 din 23 septembrie 2019, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 26 septembrie 2019.
 + 
Capitolul IScop și domeniu de aplicare + 
Articolul 1Prezentul regulament stabilește:a)etapele necesar a fi parcurse și condițiile impuse în vederea emiterii, de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, a avizelor tehnice privind eficiența energetică prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006;b)cerințele privind conținutul documentației tehnice depuse la Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei de către solicitanții de aviz;c)atribuțiile Comisiei de avizare tehnică a proiectelor finanțate prin Programul Termoficare;d)condițiile privind clasarea unei cereri de emitere a avizului. + 
Articolul 2Prezentul regulament se aplică de către ANRE și autoritățile administrației publice locale din unitățile administrativ-teritoriale care doresc să obțină finanțare conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006.
 + 
Capitolul IIAbrevieri și definiții + 
Articolul 3În prezentul regulament sunt utilizate următoarele abrevieri:

AAPL autoritate a/autorități ale/administrației publice locale (consiliu local, consiliu județean, Consiliul General al Municipiului București, primarul)
ANRE Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei
DEE Departamentul pentru eficiență energetică din cadrul ANRE
GES gaze cu efect de seră
MDRAP Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice
SACET sistem/sisteme de alimentare centralizată cu energie termică, conform prevederilor Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările ulterioare
UAT unitate/unități administrativ-teritorială/teritoriale (comună, oraș, municipiu, județ)

 + 
Articolul 4(1)Termenii utilizați în prezentul regulament au semnificațiile prevăzute în:a)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006;b)Legea nr. 121/2014 privind eficiența energetică, cu modificările și completările ulterioare;c)Regulamentul (UE) nr. 601/2012 al Comisiei din 21 iunie 2012 privind monitorizarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în conformitate cu Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului.(2)În înțelesul prezentului regulament, termenii specifici utilizați au următoarele semnificații:

Aviz avizul tehnic privind eficiența energetică a proiectelor de modernizare, reabilitare, retehnologizare, extindere sau înființare a SACET, emis de ANRE în conformitate cu prevederile prezentului regulament
Comisie Comisia de avizare tehnică a proiectelor finanțate prin Programul Termoficare, constituită conform prevederilor prezentului regulament
Economie de energie economia de energie primară estimată a se obține în urma implementării unui proiect, exprimată în tone echivalent petrol, determinată de reducerea, după caz, a consumului de combustibil, respectiv a consumului/pierderii de energie finală (energie electrică și/sau termică)
Factor de emisie rata medie de emisii a unui gaz cu efect de seră raportată la datele de activitate ale unui flux de surse, presupunând că oxidarea este completă în cazul arderii și conversia este integrală pentru toate celelalte reacții chimice
Factor de oxidare raportul dintre carbonul oxidat în CO_2 ca urmare a arderii și carbonul total conținut în combustibil, exprimat ca fracție, considerând monoxidul de carbon (CO) emis în atmosferă drept cantitatea molară echivalentă de CO_2
Lege aplicabilă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006
Program Termoficare-> programul multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților, aprobat prin legea aplicabilă
Proiect-> proiect de investiție pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea unui SACET
Reducere emisii GES-> reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră corespunzătoare economiei de energie primară estimată a se obține în urma implementării unui proiect, exprimată în tone echivalent CO_2, determinată în principal de reducerea emisiilor de CO_2 și, după caz, a emisiilor de GES, altele decât CO_2
Regulament MDRAP-> Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare, aprobat prin ordin comun al ministrului dezvoltării regionale și administrației publice, al ministrului finanțelor publice și al ministrului mediului, conform prevederilor art. I alin. (42) din legea aplicabilă>
Sistem eficient sistem centralizat de încălzire sau răcire care utilizează cel puțin: 50% energie din surse regenerabile, 50% căldură reziduală, 75% energie termică produsă în cogenerare sau 50% dintr-o combinație de tipul celor sus-menționate
Solicitant de aviz (solicitant) reprezentantul legal al AAPL dintr-o UAT, care transmite către ANRE cererea de emitere a unui aviz conform prevederilor prezentului regulament, în vederea accesării fondurilor din Programul Termoficare

 + 
Capitolul IIIComisia de avizare tehnică a proiectelor finanțate prin Programul Termoficare + 
Articolul 5(1)În vederea analizării și soluționării cererilor de emitere a avizului, în cadrul ANRE se constituie Comisia de avizare tehnică a proiectelor finanțate prin Programul Termoficare. (2)Comisia este formată din 6 specialiști ANRE și include un președinte, 4 membri, dintre care unul are calitatea de înlocuitor al președintelui, precum și un secretar fără drept de vot. Componența nominală a comisiei este stabilită prin decizie a vicepreședintelui ANRE – șef al DEE.(3)În baza opiniilor fundamentate ale specialiștilor care o compun, comisia stabilește propunerea de soluționare a fiecărei cereri de emitere a avizului, propunere pe care o înaintează vicepreședintelui ANRE – șef al DEE. + 
Articolul 6(1)Comisia se întrunește în prezența a cel puțin 3 dintre membrii săi, incluzând președintele sau înlocuitorul acestuia, la convocarea președintelui/înlocuitorului acestuia. Frecvența ședințelor depinde de volumul de lucru al comisiei.(2)Deciziile comisiei sunt adoptate prin vot, cu majoritate simplă. În caz de egalitate, votul președintelui sau, după caz, al înlocuitorului acestuia este determinant. (3)Fiecare membru al comisiei, inclusiv președintele sau, după caz, înlocuitorul acestuia, are dreptul la formularea unei opinii separate față de decizia adoptată cu votul majorității, opinie care va fi consemnată în procesul-verbal al ședinței comisiei. + 
Articolul 7(1)Comisia are următoarele atribuții:a)analizează/verifică documentațiile tehnico-economice depuse de solicitanții de aviz, conform criteriilor prevăzute în fișa de verificare tehnică;b)după caz, formulează și transmite observații și solicitări de completare/corectare a documentației; documentațiile completate/corectate depuse de către solicitanții de aviz se reanalizează de către comisie;c)dacă se consideră necesar, organizează întâlniri cu solicitanții de aviz pentru clarificări suplimentare;d)decide cu privire la propunerea de emitere a avizului sau, în condițiile alin. (2), de clasare a cererii de emitere a avizului;e)întocmește procesul-verbal al fiecărei ședințe, cuprinzând argumentele și concluziile analizei documentațiilor prevăzute la lit. a) și b) și, de asemenea, deciziile și opiniile participanților la vot;f)întocmește referatul de avizare și proiectul de aviz sau, după caz, în condițiile alin. (2), proiectul de adresă privind clasarea cererii de emitere a avizului, documente ce sunt însușite prin semnătură de către participanții la vot;g)înaintează vicepreședintelui ANRE – șef al DEE proiectul de aviz, în cazul îndeplinirii tuturor condițiilor necesare emiterii, sau proiectul de adresă privind clasarea cererii de emitere a avizului, în caz contrar;h)păstrează evidența cererilor de emitere a avizelor și a documentațiilor tehnico-economice primite, precum și a documentelor rezultate din activitatea comisiei;i)publică semestrial pe site-ul ANRE lista cu avizele acordate conform prezentului regulament, care cuprinde:(i)numărul avizului;(ii)data acordării avizului;(iii)denumirea beneficiarului avizului (AAPL);(iv)denumirea proiectului;(v)valorile anuale ale economiei totale de energie și ale reducerii totale a emisiilor de GES estimate a se obține prin implementarea proiectului.(2)Cererea de emitere a avizului este clasată dacă, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii conform prevederilor prezentului regulament, solicitantul de aviz nu completează/corectează documentația corespunzător observațiilor și solicitărilor transmise potrivit alin. (1) lit. b).
 + 
Capitolul IVCondiții generale privind cererea de emitere a avizului + 
Articolul 8(1)Avizul tehnic privind eficiența energetică se emite de către ANRE la cererea AAPL dintr-o UAT, referitor la eficiența energetică a unui proiect de modernizare, reabilitare, retehnologizare și extindere sau înființare a SACET, măsurată prin valorile economiei de energie și ale reducerii emisiilor de GES estimate a fi realizate prin implementarea proiectului.(2)Avizele se emit numai pentru proiecte de investiții în instalații care aparțin SACET.
 + 
Articolul 9(1)Pentru obținerea avizului, solicitantul trebuie să înainteze ANRE o cerere conform modelului prezentat în anexa nr. 1, împreună cu documentația tehnico-economică a proiectului.(2)Documentația tehnico-economică prevăzută la alin. (1) trebuie să includă, pentru fiecare proiect:a)strategia de alimentare cu energie termică a localității;b)hotărârea AAPL de aprobare a strategiei de alimentare cu energie termică a localității;c)studiul de fezabilitate al proiectului;d)hotărârea AAPL de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului;e)fișa privind eficiența investiției, completată conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, având anexat un memoriu tehnico-economic, documente asumate prin semnătură de către reprezentantul legal al AAPL. (3)Documentația se transmite prin poștă sau se depune de către solicitant direct la sediul central al ANRE, atât în format material, cât și în format electronic.(4)După caz, ANRE poate solicita și alte informații/ documente considerate relevante pentru emiterea avizului. + 
Articolul 10(1)Lucrările corespunzătoare proiectului pentru care se solicită acordarea avizului trebuie să fie cuprinse explicit în Strategia de alimentare cu energie termică a localității aprobată la nivelul UAT. (2)Strategia de alimentare cu energie termică aprobată la nivelul UAT trebuie să respecte cerințele din legea aplicabilă și din regulamentul MDRAP.
 + 
Articolul 11(1)Studiul de fezabilitate al proiectului trebuie să fie întocmit conform cerințelor actelor normative aplicabile și să conțină calculul economiei de energie și calculul reducerii corespunzătoare a emisiilor de GES estimate a fi obținute prin implementarea proiectului, precum și durata de recuperare a investiției. Studiul de fezabilitate trebuie să prezinte comparativ mai multe scenarii tehnico-economice, dintre care se alege soluția tehnico-economică propusă. Aceasta va fi fundamentată pe baza indicatorilor specifici rezultați din analiza cost-beneficiu, inclusiv în ceea ce privește valorificarea potențialului de cogenerare de înaltă eficiență și utilizarea surselor regenerabile de energie sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în regulamentul MDRAP.(2)Din studiul de fezabilitate trebuie să rezulte în mod clar și fundamentat parametrii corespunzători ai proiectului pentru care se solicită emiterea avizului, cel puțin cei prevăzuți în fișa privind eficiența investiției, conform art. 12 alin. (1).(3)În cadrul studiului de fezabilitate trebuie să fie prezentate toate datele tehnice și valorile de referință/implicite utilizate, metoda de calcul și actele normative aplicabile în baza cărora au fost determinate valorile economiei anuale de energie și a reducerii anuale a emisiilor de GES, estimate a se obține în urma implementării proiectului. + 
Articolul 12(1)Fișa privind eficiența investiției trebuie să conțină următoarele elemente:a)datele generale privind proiectul, în concordanță cu datele din studiul de fezabilitate, respectiv:(i)valoarea investiției, conform devizului general;(ii)termenul de punere în funcțiune;(iii)durata de recuperare a investiției;(iv)durata de viață rămasă a echipamentelor principale din instalația în cadrul căreia se implementează proiectul;b)valorile indicatorilor tehnico-economici privind eficiența de producere, pierderile de energie termică în rețele și/sau alți indicatori considerați relevanți (de exemplu, consum propriu tehnologic de energie electrică, emisii de GES etc.), rezultați din datele și calculele prezentate în studiul de fezabilitate, în două situații: înainte de realizarea proiectului (situația actuală) și după implementarea proiectului;c)valorile economiei de energie și ale reducerii emisiilor de GES după implementarea proiectului, rezultate din studiul de fezabilitate;d)valorile de eficiență a investiției, determinate prin raportarea valorii investiției la valoarea totală a economiei de energie, respectiv la valoarea totală a reducerii de GES estimate a se obține prin implementarea proiectului, pe durata de recuperare a investiției;e)rata de branșare la SACET a consumatorilor de energie termică în situația actuală și cea estimată după implementarea proiectului.(2)Memoriul tehnico-economic anexat fișei privind eficiența investiției cuprinde cel puțin:a)prezentarea datelor privind consumul actual de energie termică din localitate (inclusiv curba clasată);b)prezentarea situației actuale a alimentării cu energie termică în localitate (în sistem centralizat și/sau individual, cu producerea energiei termice în cogenerare și/sau capacități de producere separată, din combustibili fosili și/sau surse regenerabile de energie, cu rețea de transport/distribuție energie termică etc.);c)descrierea obiectivelor proiectului;d)prezentarea scenariilor tehnico-economice analizate în cadrul studiului de fezabilitate și a indicatorilor specifici rezultați din analiza cost-beneficiu, care fundamentează soluția tehnico-economică propusă;e)o schemă tehnologică simplificată a SACET, care să conțină, după caz, modificările față de situația actuală, determinate de implementarea proiectului;f)prezentarea gradului de valorificare a potențialului de cogenerare de înaltă eficiență (cu argumentarea situațiilor în care, în soluția tehnico-economică propusă, acesta este nevalorificat sau valorificat parțial), conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în regulamentul MDRAP;g)fundamentarea gradului de utilizare a surselor regenerabile de energie și/sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în regulamentul MDRAP;h)prezentarea lucrărilor corespunzătoare proiectului în soluția tehnico-economică propusă, cu evidențierea: (i)măsurilor care se preconizează că vor conduce la economii de energie;(ii)naturii economiei de energie preconizată (reducerea consumului de combustibil, reducerea consumului de energie electrică, reducerea consumului/pierderii de energie termică);(iii)categoriilor de combustibil vizate în calculul reducerii emisiilor de GES;i)indicarea încadrării SACET, după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, în categoria sistemelor eficiente, dacă este cazul;j)referirea la proiecte viitoare care să vizeze valorificarea potențialului de cogenerare de înaltă eficiență la nivelul rezultat din analiza cost-beneficiu, dacă este cazul;k)indicarea încadrării concrete a lucrărilor prevăzute la lit. h) în cuprinsul strategiei de alimentare cu energie termică a localității;l)indicarea încadrării concrete a lucrărilor prevăzute la lit. h) în prevederile legii aplicabile;m)prezentarea sintetică/tabelară, după caz, a datelor de calcul privind consumuri de combustibil/resurse primare, producții/livrări/pierderi de energie termică, consumuri de energie electrică, emisii de GES, la nivel anual, comparativ înainte și după implementarea proiectului, care fundamentează valoarea economiei de energie estimată a se obține prin implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă și valoarea corespunzătoare a reducerii emisiilor de GES;n)prezentarea sintetică/tabelară a componentelor economiei de energie estimate a se obține după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, respectiv:(i)valorile economiilor de combustibil și categoria/ categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul;(ii)valorile economiilor de energie finală (energie electrică și/sau energie termică), valorile economiilor de energie primară (combustibil) corespunzătoare acestora și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul;o)prezentarea sintetică/tabelară a componentelor reducerii emisiilor de GES estimate după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, respectiv:(i)valorile reducerii emisiilor de CO_2, valorile factorului de emisie, factorului de oxidare și puterii calorifice inferioare utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare;(ii)valorile reducerii emisiilor de GES, altele decât CO_2, valorile factorului de emisie utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul. + 
Articolul 13(1)Toate datele și informațiile din documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) trebuie să fie corecte, coerente și consistente și să fundamenteze complet valorile economiilor de energie și a reducerilor de emisii GES estimate a se obține în urma implementării proiectului. (2)Informațiile privind SACET, proiectul, datele tehnice de calcul, precum și rezultatele privind economia de energie și reducerea emisiilor de GES din memoriul tehnico-economic trebuie să corespundă cu cele din studiul de fezabilitate al proiectului. (3)Denumirea proiectului menționată în cererea de emitere a avizului trebuie să se regăsească identic în documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. c)-e).(4)Valoarea investiției menționată în fișa privind eficiența investiției trebuie să se regăsească identic în studiul de fezabilitate și în hotărârea AAPL de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului.
 + 
Capitolul VProcedura de soluționare a cererii de emitere a avizului + 
Articolul 14Avizul se emite de către vicepreședintele ANRE – șef al DEE, pe baza referatului de avizare întocmit de comisie, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii documentației tehnico-economice complete și corecte, care răspunde integral observațiilor și/sau solicitărilor transmise de comisie. În anexa nr. 3 este prezentat modelul de aviz. + 
Articolul 15(1)Procesul de emitere a avizului parcurge următoarele etape:a)secretarul comisiei înregistrează în registrul de evidență al comisiei cererea de emitere a avizului și documentația tehnico-economică transmisă de solicitantul de aviz:(i)inițial;(ii)în urma observațiilor și/sau solicitărilor de completare/ corectare transmise de comisie;b)fiecare membru al comisiei analizează documentația prevăzută la lit. a) în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) lit. a) și b);c)în urma ședinței comisiei și a votului exprimat de fiecare membru, pe baza fișei de verificare tehnică a proiectului completată, comisia decide, după caz, întocmirea:(i)adresei de transmitere a observațiilor și/sau solicitărilor de completare/corectare a documentației;(ii)referatului de avizare și a proiectului de aviz;(iii)proiectului adresei privind clasarea cererii de emitere a avizului;d)secretarul comisiei transmite solicitantului de aviz, după caz:(i)adresa cu observații și/sau solicitări de completare/ corectare a documentației;(ii)copia avizului, emis de vicepreședintele ANRE – șef al DEE; în condițiile prevăzute la art. 18, originalul este predat solicitantului, comisia păstrând o copie;(iii)adresa privind clasarea cererii de emitere a avizului.(2)Etapele prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. c) pct. (i) și lit. d) pct. (i) se pot parcurge iterativ, până la îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 13, fără a se depăși termenul prevăzut la art. 16.(3)Pentru fiecare cerere de emitere a unui aviz comisia completează o fișă de verificare tehnică a proiectului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4. În cazul în care există criterii la care este bifat răspunsul „NU“, comisia formulează solicitări de clarificare/completare. Documentația se consideră corect și complet constituită după primirea tuturor clarificărilor/ completărilor solicitate, astfel încât pentru toate criteriile să fie bifat răspunsul „DA“. + 
Articolul 16Completarea/Corectarea documentației tehnico-economice conform observațiilor și solicitărilor comisiei trebuie realizată în termen de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării la ANRE a cererii de emitere a avizului. + 
Articolul 17(1)În cazul în care, în termenul prevăzut la art. 16, nu sunt îndeplinite condițiile pentru emiterea avizului, secretarul comisiei întocmește o adresă privind clasarea cererii de emitere a avizului, ce va fi transmisă solicitantului conform prevederilor art. 15 alin. (1) lit. d) pct. (iii) și, spre știință, MDRAP.(2)Solicitantul poate relua demersurile de emitere a avizului, pe baza unei cereri noi și a documentației aferente, întocmite cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
 + 
Articolul 18În cazul emiterii avizului, beneficiarul poate ridica de la sediul ANRE, prin reprezentant împuternicit, documentul în original.
 + 
Capitolul VIDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 19(1)Avizele tehnice privind eficiența energetică emise de ANRE anterior intrării în vigoare a legii aplicabile își păstrează valabilitatea și vor fi completate, printr-un aviz de completare, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării solicitării beneficiarului (AAPL), care evidențiază reducerea corespunzătoare a emisiilor de GES estimată a fi obținută prin implementarea proiectului.(2)Odată cu solicitarea de completare a avizului, beneficiarul trebuie să transmită fundamentarea privind reducerea emisiilor de GES estimată a fi obținută prin implementarea proiectului, împreună cu numărul avizului deținut, denumirea proiectului și motivația pentru care se solicită completarea avizului.(3)Fundamentarea prevăzută la alin. (2) poate fi prezentată în studiul de fezabilitate completat corespunzător sau într-un document separat și trebuie să conțină datele și relațiile de calcul, actele normative de referință și valoarea estimată a reducerii emisiilor de GES. Este necesar ca datele de calcul să fie în concordanță cu cele existente în studiul de fezabilitate; dacă se utilizează date și informații suplimentare față de cele cuprinse în studiul de fezabilitate, acestea trebuie fundamentate. + 
Articolul 20Pentru soluționarea cererilor de emitere a avizelor aflate în analiză la data intrării în vigoare a legii aplicabile se aplică prevederile din actele normative în vigoare la data înregistrării respectivelor cereri la ANRE. + 
Articolul 21Documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. a)-d) se depun la ANRE în copie certificată conform cu originalul. Documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. e) se transmit la ANRE și în format electronic prelucrabil. + 
Articolul 22Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul regulament.
 + 
Anexa nr. 1la regulament
Cerere pentru emiterea avizului
– model Antet - autoritate a/autorități ale administrației publice locale (consiliu local, consiliu județean, Consiliul General al Municipiului București, primarul) - AAPL->>Nr. de înregistrare ………../data …………….Către: Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul EnergieiSubsemnatul/Subsemnata, ……………………, având calitatea de reprezentant legal al …………………, în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, vă rog să emiteți un aviz tehnic privind eficiența energetică pentru proiectul ……………………… .În acest sens, anexăm următoarele documente:a)strategia de alimentare cu energie termică a localității – în copie certificată conform cu originalul;b)hotărârea Consiliului …………………. de aprobare a strategiei de alimentare cu energie termică a localității – în copie certificată conform cu originalul;c)studiul de fezabilitate al proiectului – în copie certificată conform cu originalul;d)hotărârea Consiliului …………………. de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului – în copie certificată conform cu originalul;e)fișa privind eficiența investiției asumată prin semnătură de reprezentantul legal al AAPL; f)memoriul tehnico-economic asumat prin semnătură de reprezentantul legal al AAPL, întocmit conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficiența energetică în cadrul Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei.
Numele și prenumele->
Semnătura
Data->>
 + 
Anexa nr. 2la regulament
Fișă privind eficiența investiției
– model
FIȘĂ PRIVIND EFICIENȚA INVESTIȚIEI
I.Date generale

UM Valoarea
Denumirea proiectului
Valoarea investiției, fără TVA lei
Termenul de punere în funcțiune luni
Durata de recuperare a investiției luni
Durata de viață rămasă a echipamentelor principale din instalația în cadrul căreia se implementează proiectul luni

II.Evoluția indicatorilor

Indicatorul UM Situația actuală După implementarea proiectului
Pierderi de energie termică în rețele – pentru rețeaua de transport %
Pierderi de energie termică în rețele – pentru rețeaua de distribuție și în puncte termice %
Eficiența unităților de cogenerare %
Eficiența unităților de producere separată %
……………………….. (alți indicatori considerați relevanți și care pot evidenția atingerea obiectivului specific al proiectului)

III.Economia anuală de energie estimată după implementarea proiectului

UM Valoarea
Economia de energie tep

IV.Reducerea anuală de emisii de gaze cu efect de seră (GES) estimată după implementarea proiectului

UM Valoarea
Reducerea de emisii GES t ech CO_2

V.Eficiența investiției (determinată pe baza economiei de energie, respectiv a reducerii emisiilor de GES pe durata de recuperare a investiției)

EFICIENȚA INVESTIȚIEI
lei/tep lei/t ech CO_2

VI.Rata de branșare a consumatorilor de energie termică la sistemul/sistemele de alimentare centralizată cu energie termică (SACET), definit/definite conform prevederilor Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările ulterioare

Rata de branșare la SACET (% din totalul consumatorilor de energie termică din localitate)
Situația actuală Estimată după implementarea proiectului

VII.Anexă: Memoriul tehnico-economic asumat prin semnătură de reprezentantul legal al autorității/administrației publice locale (consiliu local, consiliu județean, Consiliul General al Municipiului București, primarul) (AAPL), întocmit conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficiența energetică în cadrul Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 188/2019. NOTĂ:Fișa se va întocmi pentru fiecare proiect în parte.
Data: ................->
Numele și prenumele, semnătura reprezentantului legal al AAPL
 + 
Anexa nr. 3la regulament
Aviz
– model
Nr. ……………../data …………….
AVIZ TEHNIC
privind eficiența energetică a Proiectului …………….., în localitatea …………., județul ……….
Ca urmare a cererii transmise de …………….., prin Adresa nr. …………….., înregistrată la Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) cu nr. …………….., împreună cu documentația tehnico-economică aferentă și completările/precizările transmise ulterior prin ………………..,având în vedere Referatul de avizare, întocmit de Comisia de avizare tehnică a proiectelor finanțate prin Programul multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților aprobat prin legea aplicabilă, înregistrat la ANRE cu nr. ……………..,în conformitate cu prevederile:– art. …………………*) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006;*) Se va completa, după caz, cu prevederile aplicabile.– Legii nr. 121/2014 privind eficiența energetică, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului de emitere a avizelor tehnice privind eficiența energetică în cadrul Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei,și ținând cont de prevederile Regulamentului privind implementarea Programului Termoficare, aprobat prin ordinul comun al ministrului dezvoltării regionale și administrației publice, al ministrului finanțelor publice și ministrului mediului conform prevederilor art. I alin. (42) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019,vicepreședintele ANRE – șef al Departamentului pentru eficiență energetică emite prezentul aviz tehnic. + 
Articolul 1Se avizează din punctul de vedere al eficienței energetice Proiectul ……………… al solicitantului ………….., care se estimează că va conduce la o economie anuală de energie de ………. [tep] și o reducere anuală de emisii de gaze cu efect de seră de ……… [t ech CO_2]. + 
Articolul 2Prezentul aviz tehnic este valabil numai împreună cu fișa privind eficiența investiției anexată, asumată de solicitant. + 
Articolul 3Prezentul aviz tehnic servește solicitantului în scopul obținerii unei cofinanțări a Proiectului ……………….., prin Programul Termoficare.

Vicepreședinte – șef al Departamentului pentru eficiență energetică,
………………………..
 + 
Anexa nr. 4 la regulament
Fișă de verificare tehnică a proiectului
– model
FIȘĂ DE VERIFICARE TEHNICĂ A PROIECTULUI

Nr. de înregistrare a cererii pentru emiterea avizului tehnic:
Solicitantul/localitatea:
Nr. crt. Criterii de verificare DA NU Comentarii/Observații
1. Cererea pentru emiterea avizului tehnic, transmisă la Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) de către solicitant, este conformă modelului prezentat în anexa nr. 1 la Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficiența energetică în cadrul Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a locuințelor, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 188/2019.
2.-> Toate secțiunile din cererea pentru emiterea avizului tehnic sunt completate cu datele/informațiile specifice solicitantului de aviz.
3.-> Cererea pentru emiterea avizului tehnic are anexate următoarele documente:
a) strategia de alimentare cu energie termică a localității, copie certificată conform cu originalul;->
b) hotărârea consiliului local, consiliului județean, Consiliului General al Municipiului București de aprobare a strategiei de alimentare cu energie termică a localității, copie certificată conform cu originalul;
c) studiul de fezabilitate al proiectului, copie certificată conform cu originalul;->
d) hotărârea consiliului local/consiliului județean/Consiliului General al Municipiului București de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului, copie certificată conform cu originalul;
e) fișa privind eficiența investiției, asumată prin semnătură de reprezentantul legal al autorității administrației publice locale (consiliul local, consiliul județean, Consiliul General al Municipiului București, primarul) - AAPL;->
f) memoriul tehnico-economic asumat prin semnătură de reprezentantul legal al AAPL, anexă la fișa privind eficiența investiției, întocmit conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficiența energetică în cadrul Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 188/2019.>
4. Strategia de alimentare cu energie termică a localității este actualizată conform prevederilor Regulamentului privind implementarea Programului Termoficare prevăzut la art. I alin. (42) dinOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019 (la fiecare 6 ani, pentru un orizont de timp de minimum 10 ani).
5.-> Strategia de alimentare cu energie termică a localității cuprinde în clar lucrările corespunzătoare proiectului pentru care se solicită emiterea avizului tehnic.
6.-> Fișa privind eficiența investiției este completată și semnată conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficiența energetică în cadrul Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 188/2019.>
7. Fișa privind eficiența investiției are în anexă memoriul tehnico-economic.
8. Fișa privind eficiența investiției conține următoarele elemente:
I. Date generale:
a) denumirea proiectului
b) valoarea investiției, fără TVA
c) termenul de punere în funcțiune
d) durata de recuperare a investiției
e) durata de viață rămasă a echipamentelor principale din instalația în cadrul căreia se implementează proiectul
II. Evoluția indicatorilor Indicatorii de mai jos sunt prezentați în situația actuală (înainte de implementarea proiectului) și după implementarea proiectului:
a) pierderile de energie termică în rețele – pentru rețeaua de transport [%]
b) pierderile de energie termică în rețele – pentru rețeaua de distribuție și puncte termice [%]
c) eficiența unităților de producere [%]
– cogenerare [%]
– producere separată [%]
d) alți indicatori considerați relevanți și care pot evidenția atingerea obiectivului specific al proiectului [de exemplu, consum propriu tehnologic de energie electrică, emisii de gaze cu efect de seră (GES) etc.]
III. Economia anuală de energie estimată după implementarea proiectului [tep]
IV. Reducerea anuală de emisii GES estimată după implementarea proiectului [t ech CO_2]
V. eficiența investiției (este determinată corect, pe baza economiei de energie, respectiv a reducerii emisiilor de GES pe durata de recuperare a investiției), [lei/tep], [lei/t ech CO_2]
VI. Rata de branșare la SACET a consumatorilor de energie termică [% din totalul consumatorilor de energie termică din localitate], în situația actuală și estimată după implementarea proiectului
VII. Anexă la fișa privind eficiența investiției: Memoriul tehnico-economic cuprinde cel puțin:
a) prezentarea datelor privind consumul actual de energie termică din localitate (inclusiv curba clasată)
b) prezentarea situației actuale a alimentării cu energie termică în localitate (în sistem centralizat și/sau individual, cu producerea energiei termice în cogenerare și/sau capacități de producere separată, din combustibili fosili și/sau surse regenerabile, cu rețea de transport/distribuție energie termică etc.)
c) descrierea obiectivelor proiectului
d) prezentarea scenariilor tehnico-economice analizate în cadrul studiului de fezabilitate și a indicatorilor specifici rezultați din analiza cost-beneficiu, care fundamentează soluția tehnico-economică propusă
e) schema tehnologică simplificată a sistemului/sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică (SACET), definit/definite conform prevederilor Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările ulterioare, cu evidențierea modificărilor față de situația actuală, rezultate după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă
f) prezentarea gradului de valorificare a potențialului de cogenerare de înaltă eficiență (cu argumentarea situațiilor în care, în soluția tehnico-economică propusă, acesta este nevalorificat sau valorificat parțial), conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare prevăzut la art. I alin. (42) dinOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019
g) prezentarea gradului de utilizare a surselor regenerabile de energie și/sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare prevăzut la art. I alin. (42) dinOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019
h) prezentarea lucrărilor corespunzătoare proiectului în soluția tehnico-economică propusă, cu evidențierea:->
(i.) măsurilor care se preconizează că vor conduce la economii de energie;
(ii.) naturii economiei de energie preconizată (reducerea consumului de combustibil, reducerea consumului de energie electrică, reducerea consumului/pierderii de energie termică);->
(iii.) categoriilor de combustibil vizate în calculul reducerii emisiilor de GES;
i) indicarea încadrării SACET, după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, în categoria sistemelor eficiente, dacă este cazul->
j) referirea la proiecte viitoare care să vizeze valorificarea potențialului de cogenerare de înaltă eficiență la nivelul rezultat din analiza cost-beneficiu, dacă este cazul
k) indicarea încadrării concrete a lucrărilor corespunzătoare proiectului în cuprinsul strategiei de alimentare cu energie termică a localității, fiind indicate în clar capitolul și pagina din strategie->
l) indicarea încadrării concrete a lucrărilor corespunzătoare proiectului în prevederile legii aplicabile
m) prezentarea sintetică/tabelară, după caz, a datelor de calcul privind consumuri de combustibil/resurse primare, producții/livrări/pierderi de energie termică, consumuri de energie electrică, emisii de GES, la nivel anual, comparativ înainte și după implementarea proiectului, care fundamentează valoarea economiei de energie estimată a se obține prin implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă și valoarea corespunzătoare a reducerii emisiilor de GES->
n) prezentarea sintetică/tabelară a componentelor economiei de energie estimate după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, respectiv:
(i.) valorile economiilor de combustibil și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul->
(ii.) valorile economiilor de energie finală (energie electrică și/sau energie termică), valorile economiilor de energie primară (combustibil) corespunzătoare acestora și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul
o) prezentarea sintetică/tabelară a componentelor reducerii emisiilor de GES estimate după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, respectiv:->
(i.) valorile reducerii emisiilor de CO_2, valorile factorului de emisie, factorului de oxidare și puterii calorifice inferioare utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare
(ii.) valorile reducerii emisiilor de GES, altele decât CO_2, valorile factorului de emisie utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul->
9. Studiul de fezabilitate:-> ->
a) este depus în integralitatea elementelor/capitolelor necesare verificării tehnice;->
b) conține calculul economiei de energie estimată a se obține după implementarea proiectului;
c) conține calculul reducerii emisiilor de GES estimate a se obține după implementarea proiectului;->
d) prevede durata de recuperare a investiției;
e) prezintă comparativ mai multe scenarii tehnico-economice;->
f) soluția tehnico-economică propusă este fundamentată pe baza indicatorilor specifici rezultați din analiza cost-beneficiu, inclusiv în ceea ce privește valorificarea potențialului de cogenerare de înaltă eficiență și utilizarea surselor regenerabile de energie sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare prevăzut la art. I alin. (42) dinOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019; >
g) datele și informațiile din cuprinsul studiului sunt coerente și consistente;
h) sunt prezentate datele, principiile, metodologia de calcul și actele normative care fundamentează valorile economiei de energie și reducerii emisiilor de GES după implementarea proiectului.
10. Datele și informațiile din documentele prezentate sunt corecte, coerente și consistente și fundamentează complet valorile economiilor de energie și reducerilor de emisii de GES estimate a se obține în urma implementării proiectului.
11. Informațiile privind SACET, proiectul, datele tehnice de calcul, precum și rezultatele privind economia de energie și reducerea emisiilor de GES din memoriul tehnico-economic corespund cu cele din studiul de fezabilitate al proiectului.
12. Denumirea proiectului menționată în cererea de acordare a avizului se regăsește identic în studiul de fezabilitate, în hotărârea consiliului local/consiliului județean/Consiliului General al Municipiului București de aprobare a studiului de fezabilitate și în fișa privind eficiența investiției.
13. Valoarea investiției menționată în fișa privind eficiența investiției se regăsește identic în studiul de fezabilitate și în hotărârea consiliului local/consiliului județean/Consiliului General al Municipiului București de aprobare a studiului de fezabilitate.
14. Alte aspecte ……………………….

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x