REGULAMENT din 23 noiembrie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.215 din 17 decembrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 300 21/12/2006
ActulABROGAT DEREGULAMENT 21/12/2006
ActulPUS IN APLICAREORDIN 501 23/11/2004
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 32ABROGA PEORDIN 128 26/05/2004
ART. 32ABROGA PEREGULAMENT 26/05/2004
ART. 32ABROGA PARTIAL PEORDIN 92 10/05/2002
ART. 32ABROGA PEREGULAMENT 10/05/2002
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 22
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 28
ART. 1REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999
ART. 4REFERIRE LAORDIN 192 30/07/2004
ART. 4REFERIRE LAREGULAMENT 30/07/2004
ART. 4REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999
ART. 5REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 2
ART. 5REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 14
ART. 6REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999
ART. 14REFERIRE LAORDIN 252 23/12/2002
ART. 14REFERIRE LAREGULAMENT 23/12/2002
ART. 14REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999
ART. 21REFERIRE LAORDIN 55 23/03/2004
ART. 21REFERIRE LAREGULAMENT 23/03/2004
ART. 30REFERIRE LAORDIN 27 06/03/2000
ART. 30REFERIRE LAREGULAMENT 06/03/2000
ART. 32ABROGA PEORDIN 128 26/05/2004
ART. 32ABROGA PEREGULAMENT 26/05/2004
ART. 32ABROGA PARTIAL PEORDIN 92 10/05/2002
ART. 32ABROGA PEREGULAMENT 10/05/2002
ART. 32REFERIRE LAORDIN 27 06/03/2000
ART. 32REFERIRE LAREGULAMENT 06/03/2000
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 300 21/12/2006
ActulABROGAT DEREGULAMENT 21/12/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 501 23/11/2004
ActulPUS IN APLICAREORDIN 501 23/11/2004
ActulREFERIT DEORDIN 528 31/12/2004
ActulREFERIT DEREGULAMENT 31/12/2004
ART. 2REFERIT DEGHID 01/04/2024

privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate



În temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 22 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Concurenţei adoptă prezentul regulament.INTRODUCERE + 
Articolul 1(1) Ieşirea întreprinderilor ineficiente de pe piaţă este o consecinţă normală a funcţionării acesteia. Faptul că o întreprindere care se află în dificultate este salvată de stat nu poate constitui regula. Ajutoarele pentru operaţiunile de salvare şi restructurare au fost la originea unora dintre cele mai controversate cazuri de ajutor de stat în trecut şi se numără printre tipurile de ajutor cu cele mai importante efecte de distorsiune a concurenţei. Principiul general al interzicerii ajutoarelor de stat, prevăzut în Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie, în consecinţă, să rămână regula, iar posibilităţile de derogare trebuie limitate.(2) Acordarea de ajutoare pentru salvare şi restructurare unor întreprinderi în dificultate nu poate fi considerată legitimă decât cu respectarea anumitor condiţii. Ea poate fi justificată, de exemplu, prin raţiuni de politică socială sau regională, de necesitatea de a lua în considerare rolul benefic al întreprinderilor mici şi mijlocii în economie sau, în mod excepţional, de interesul menţinerii unei structuri de piaţă concurenţială, atunci când dispariţia unor întreprinderi ar putea determina o situaţie de monopol sau de oligopol îngust. Pe de altă parte, nu ar fi justificată menţinerea în viaţă a unei întreprinderi în mod artificial într-un sector confruntat pe termen lung cu supracapacitate structurală sau când ea nu poate supravieţui decât prin intermediul intervenţiilor repetate ale statului.
 + 
Capitolul IDefiniţii şi domeniul de aplicareConceptul de "întreprindere în dificultate" + 
Articolul 2(1) În sensul prezentului regulament, Consiliul Concurenţei consideră că o întreprindere este în dificultate atunci când nu este capabilă, fie prin resurse financiare proprii, fie prin resursele pe care poate să le obţină de la proprietari/acţionari sau creditori, să acopere pierderile care, în absenţa unei intervenţii din exterior din partea autorităţilor publice, vor conduce, pe termen scurt sau mediu, aproape sigur la ieşirea din circuitul economic a acesteia.(2) În mod concret, o întreprindere este considerată ca fiind în dificultate, în principiu şi indiferent de mărimea ei, în sensul prezentului regulament, în următoarele împrejurări:a) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social şi a mai mult de un sfert din capital în ultimele 12 luni; saub) în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte din asociaţi este ţinută nelimitat pentru datoriile întreprinderii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din evidenţele contabile ale societăţii, şi când mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut în cursul ultimelor 12 luni; sauc) pentru întreprinderile de orice formă juridică, când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile pentru a fi supusă unei proceduri prevăzute de legislaţia privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului.(3) Chiar dacă nici una dintre condiţiile prevăzute la alin. (2) nu este îndeplinită, o întreprindere poate totuşi să fie considerată în dificultate, mai ales dacă suntem în prezenţa caracteristicilor obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, precum creşterea pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creşterea volumului stocurilor, supracapacitate de producţie, scăderea fluxului de numerar, creşterea datoriilor, creşterea sarcinilor financiare şi scăderea sau dispariţia valorii activului net. În cazurile cele mai grave, întreprinderea poate să fi devenit insolvabilă sau să facă obiectul unor proceduri colective de insolvenţă în conformitate cu dispoziţiile legale privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului. În ultimul caz, prezentul regulament se aplică oricărui eventual ajutor acordat în contextul unei astfel de proceduri, în vederea menţinerii în activitate a întreprinderii. În orice caz, o întreprindere în dificultate este eligibilă numai dacă nu poate să se redreseze cu resursele proprii sau cu fondurile pe care le obţine de la proprietarii/acţionarii săi ori de pe piaţă.(4) În sensul prezentului regulament, o întreprindere nou-constituită nu este eligibilă pentru acordarea ajutorului pentru salvare sau restructurare, chiar dacă poziţia sa financiară iniţială este precară. Astfel este, în special, cazul unei întreprinderi create prin lichidarea unei întreprinderi preexistente sau prin preluarea numai a activelor acesteia. O întreprindere este considerată, în principiu, nou-creată în decursul primilor 3 ani de la începerea activităţii sale în domeniul respectiv. Numai după această perioadă ea va deveni eligibilă pentru acordarea ajutorului pentru salvare sau restructurare, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:a) să poată fi calificată ca întreprindere în dificultate în sensul prezentului regulament;b) să nu aparţină unui grup de societăţi în alte condiţii decât cele prevăzute la alin. (5).(5) O societate care face parte dintr-un grup sau care este preluată de un grup nu este în mod normal eligibilă la acordarea ajutorului pentru salvare sau restructurare, cu excepţia cazului când se poate demonstra că dificultăţile sale sunt specifice şi nu rezultă dintr-o alocare arbitrară a costurilor în cadrul grupului şi că aceste dificultăţi sunt prea grave pentru a fi rezolvate în cadrul grupului. Dacă o întreprindere în dificultate creează o filială, filiala împreună cu întreprinderea în dificultate care controlează vor fi considerate ca un grup care va putea primi ajutor de stat în condiţiile prezentului regulament.
Definiţia ajutorului pentru salvare şi a ajutorului pentru restructurare + 
Articolul 3(1) Prezentul regulament se aplică atât ajutorului pentru salvare, cât şi ajutorului pentru restructurare, pentru că în ambele cazuri autorităţile publice se află în faţa unei întreprinderi care se află în dificultate, iar salvarea şi restructurarea sunt adeseori două faze ale aceleiaşi operaţiuni, chiar dacă ele presupun mecanisme distincte.(2) Ajutorul pentru salvare este, prin natura sa, o asistenţă cu caracter temporar şi reversibil. Acesta are drept obiectiv principal să permită menţinerea întreprinderii în dificultate în circuitul economic în perioada necesară elaborării unui plan de restructurare sau de lichidare. Principiul general este că ajutorul pentru salvare face posibilă susţinerea temporară a unei întreprinderi confruntate cu o deteriorare importantă a situaţiei sale financiare, care se reflectă într-o criză acută de lichidităţi sau de insolvabilitate tehnică. Acest sprijin temporar trebuie să acorde timpul necesar pentru analiza circumstanţelor care au condus la dificultăţile cu care se confrunta întreprinderea şi pentru elaborarea unui plan care să permită remedierea acestora. Mai mult, ajutorul pentru salvare trebuie să fie limitat la minimum necesar. În alţi termeni, un ajutor pentru salvare oferă unei întreprinderi în dificultate un sprijin de scurtă durată, care nu depăşeşte 6 luni. Ajutorul trebuie să constea într-o susţinere financiară reversibilă sub formă de garanţii la împrumuturi sau de împrumuturi, cu o rată a dobânzii cel puţin comparabilă cu cea aplicabilă împrumuturilor acordate întreprinderilor sănătoase şi, mai ales, cu rata dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României. Măsurile structurale care nu necesită intervenţie imediată, precum participarea nemijlocită şi automată a statului la fondurile proprii ale întreprinderii, nu pot fi finanţate printr-un ajutor pentru salvare.(3) Din moment ce un plan de restructurare sau de lichidare pentru care un ajutor a fost solicitat este stabilit şi pus în aplicare, orice ajutor suplimentar va fi considerat ajutor pentru restructurare. Măsurile ce trebuie implementate imediat pentru oprirea pierderilor, inclusiv măsurile structurale (de exemplu, retragerea imediată dintr-un domeniu de activitate ce cauzează pierderi), pot fi finanţate printr-un ajutor pentru salvare, sub rezerva condiţiilor prevăzute la cap. II lit. A, pentru ajutoarele individuale, şi la cap. III secţiunea III. Cu excepţia utilizării procedurii simplificate, prevăzută la art. 9, furnizorii vor trebui să demonstreze că aceste măsuri structurale trebuie luate imediat. Ajutorul pentru salvare nu poate fi acordat în mod normal pentru restructurarea financiară.(4) Pe de altă parte, restructurarea se va baza pe un plan fezabil, coerent şi de mare anvergură, care vizează restabilirea viabilităţii întreprinderii pe termen lung. Restructurarea implică de obicei unul sau mai multe dintre următoarele elemente: reorganizarea şi raţionalizarea activităţilor întreprinderii pe o bază cât mai eficientă, implicând, de regulă, retragerea din activităţile generatoare de pierderi, restructurarea activităţilor existente care pot redeveni competitive şi uneori diversificarea lor în direcţia unor activităţi noi şi rentabile. Restructurarea industrială trebuie să fie însoţită, de regulă, de restructurarea financiară (injecţii de capital, reducerea gradului de îndatorare etc.). Totuşi, operaţiunile de restructurare, în sensul prezentului regulament, nu se pot limita la un ajutor financiar destinat asanării pierderilor anterioare, fără a interveni asupra cauzelor acestor pierderi.
Domeniul de aplicare a prezentului regulament + 
Articolul 4Prezentul regulament se aplică întreprinderilor din toate sectoarele economiei, cu excepţia sectorului industriei carbonifere*1), siderurgiei, agriculturii, pescuitului şi acvaculturii, fără a prejudicia aplicarea regulilor sectoriale specifice privind întreprinderile în dificultate pentru sectoarele în care asemenea reguli sunt stabilite.____________*1) Prezentul regulament exceptează tipurile de cărbune cărora li se aplică Regulamentul privind ajutorul de stat în domeniul industriei carbonifere, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 192 din 30 iulie 2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 736 din 16 august 2004.
Compatibilitatea cu Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările şi completările ulterioare + 
Articolul 5(1) Prevederile art. 2 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, prevăd posibilitatea ca ajutorul care intră sub incidenţa art. 2 alin. (1) din aceasta să fie considerat compatibil cu mediul concurenţial normal. Cu excepţia cazurilor prevăzute în art. 2 alin. (2) din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, în special ajutorul pentru înlăturarea efectelor unor dezastre sau calamităţi naturale, care nu sunt avute în vedere aici, singura bază pentru considerarea drept compatibil a ajutorului pentru salvare şi restructurare este art. 14 din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare.(2) Având în vedere că însăşi existenţa sa este în pericol, o întreprindere în dificultate nu poate fi considerată un instrument pentru promovarea altor obiective de politică publică, până când viabilitatea sa este asigurată. În consecinţă, ajutorul pentru întreprinderile în dificultate poate contribui la dezvoltarea activităţilor economice fără să aibă efecte negative asupra mediului concurenţial normal dacă sunt îndeplinite condiţiile prezentului regulament. În măsura în care regiunile României sunt zone asistate în baza hărţii regionale a României, Consiliul Concurenţei va ţine seama de considerentele regionale, conform art. 20.(3) Analiza ajutorului pentru salvare sau restructurare nu trebuie să fie afectată de schimbările în structura proprietăţii întreprinderii care primeşte ajutor.
Beneficiarii de ajutor anterior ilegal + 
Articolul 6În cazul în care unei întreprinderi în dificultate i s-a acordat anterior ajutor ilegal, în legătură cu care Consiliul Concurenţei a adoptat o decizie negativă, şi nu a avut loc o recuperare a acestuia în conformitate cu prevederile Legii nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, analiza oricărui ajutor pentru salvare sau restructurare pentru aceeaşi întreprindere va ţine cont mai întâi de efectul cumulativ al ajutorului anterior şi al noului ajutor şi, în al doilea rând, de faptul că ajutorul anterior nu a fost rambursat.
 + 
Capitolul IICondiţii generale pentru autorizarea ajutorului pentru salvarea şi/sau restructurarea întreprinderilor în dificultate notificate individual Consiliului Concurenţei + 
Articolul 7Acest capitol se referă în exclusivitate la măsurile de ajutor notificate individual Consiliului Concurenţei. În anumite condiţii, Consiliul Concurenţei poate autoriza scheme de ajutor pentru salvare sau pentru restructurare; aceste condiţii de autorizare sunt prevăzute în cap. III.
A. Ajutorul de stat pentru salvare + 
Articolul 8(1) Pentru a fi autorizat de Consiliul Concurenţei, ajutorul pentru salvare, aşa cum a fost definit în art. 3, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:a) să consiste în sprijin de trezorerie acordat întreprinderii sub formă de garanţii pentru împrumuturi sau sub formă de împrumuturi; în ambele cazuri, împrumutul trebuie să fie acordat cu o rată a dobânzii cel puţin comparabilă cu cea aplicabilă împrumuturilor acordate întreprinderilor sănătoase şi mai ales cu rata de referinţă a Băncii Naţionale a României; orice împrumut trebuie rambursat şi orice garanţie trebuie să expire într-un interval de până la 6 luni de la plata primei tranşe către întreprindere;b) să fie justificat prin raţiuni sociale grave şi să nu inducă efecte negative inacceptabile asupra mediului concurenţial normal;c) să fie însoţit, cu ocazia notificării, de un angajament al furnizorului de a transmite Consiliului Concurenţei, într-un termen maximal de 6 luni care începe să curgă de la data autorizării ajutorului pentru salvare sau, în cazul unui ajutor nenotificat, de la data primei puneri în aplicare a măsurii în chestiune, fie un plan de restructurare sau de lichidare, fie dovada că împrumutul a fost integral rambursat şi/sau că garanţia a expirat;d) să se limiteze la suma necesară pentru a menţine întreprinderea în circuitul economic pe durata pentru care a fost autorizat ajutorul; o asemenea sumă poate include ajutorul pentru măsuri structurale urgente în concordanţă cu art. 3 alin. (3); suma necesară trebuie să se bazeze pe nevoile de lichidităţi ale întreprinderii pentru a nu mai suferi pierderi; pentru determinarea cuantumului se va avea în vedere rezultatul aplicării formulei prevăzute în anexă; orice ajutor pentru salvare care depăşeşte rezultatul aplicării acestei formule va trebui explicat în detaliu;e) să respecte condiţia prevăzută la art. 24 ("prima şi ultima dată").(2) Dacă furnizorii au prezentat un plan de restructurare în interval de 6 luni de la data autorizării sau, în cazul ajutorului nenotificat, de la implementarea măsurii, termenul limită pentru rambursarea împrumutului sau pentru expirarea garanţiei este prelungit până când Consiliul Concurenţei adoptă o decizie asupra planului, cu excepţia cazului când Consiliul Concurenţei consideră o asemenea prelungire ca nejustificată.(3) Consiliul Concurenţei va deschide o investigaţie dacă furnizorii nu trimit:a) un plan de restructurare credibil şi motivat sau un plan de lichidare; saub) dovada că împrumutul a fost rambursat integral şi/sau că garanţia a expirat înainte de împlinirea termenului de 6 luni.(4) Consiliul Concurenţei poate decide să deschidă o investigaţie, dacă va considera că împrumutul sau garanţia a fost utilizată defectuos sau că, după expirarea termenului de 6 luni, neîndeplinirea obligaţiei rambursării ajutorului nu mai poate fi justificată.(5) Autorizarea unui ajutor pentru salvare nu implică necesarmente ca ajutoarele ţinând de un plan de restructurare să fie apoi autorizate, acestea trebuind să fie examinate pe fond.
Procedura simplificată + 
Articolul 9Consiliul Concurenţei va depune toate diligenţele pentru a adopta o decizie în termen de o lună cu privire la ajutorul pentru salvare care îndeplineşte toate condiţiile prevăzute la art. 8 şi care întruneşte cumulativ criteriile următoare:a) întreprinderea în cauză îndeplineşte cel puţin unul dintre cele 3 criterii prevăzute la art. 2 alin. (2);b) ajutorul pentru salvare este limitat la cuantumul rezultat în urma aplicării formulei prevăzute în anexă şi nu depăşeşte echivalentul în lei a 10 milioane euro.
B. Ajutorul de stat pentru restructurareI. Principiul de bază + 
Articolul 10Ajutorul de stat pentru restructurare ridică anumite probleme de concurenţă, întrucât poate să transfere o parte inechitabilă a poverii ajustării structurale şi a problemelor sociale şi economice care decurg din aceasta asupra altor producători care nu beneficiază de ajutor şi asupra altor furnizori de ajutor de stat. Principiul general trebuie, prin urmare, să permită acordarea ajutorului pentru restructurare numai în condiţiile în care se poate demonstra că nu contravine mediului concurenţial normal şi acordurilor internaţionale la care România este parte. Acest lucru este posibil numai cu îndeplinirea unor criterii stricte şi dacă este sigur că avantajele care rezultă din supravieţuirea agentului economic vor compensa orice distorsionare a concurenţei (de exemplu, atunci când este clar că efectul net al disponibilizărilor rezultate din falimentul întreprinderii, combinat cu efectele pe care le poate avea asupra furnizorilor, ar exacerba problemele referitoare la şomaj sau, în mod excepţional, când dispariţia societăţii ar conduce la o situaţie de monopol sau de obligopol îngust), cu luarea, în principiu, a unor măsuri compensatorii adecvate în favoarea concurenţilor.
II. Condiţii pentru autorizarea ajutorului + 
Articolul 11Consiliul Concurenţei va aproba ajutorul numai cu îndeplinirea cumulativă a condiţiilor prevăzute în art. 12-18.
Eligibilitatea societăţii + 
Articolul 12Societatea trebuie să poată fi considerată în dificultate, în sensul prevederilor art. 2.
Restabilirea viabilităţii pe termen lung + 
Articolul 13(1) Acordarea ajutorului este condiţionată de implementarea planului de restructurare, care stă la baza evaluării Consiliului Concurenţei, în cazul tuturor măsurilor de ajutor individual, cu excepţia celor vizând întreprinderi mici şi mijlocii, aşa cum este prevăzut la art. 21.(2) Planul de restructurare, a cărui durată trebuie să fie cât mai scurtă posibil, trebuie să restaureze viabilitatea pe termen lung a societăţii într-un interval rezonabil şi pe baza unor evaluări realiste cu privire la condiţiile de funcţionare viitoare. Prin urmare, ajutorul pentru restructurare trebuie să fie corelat cu un plan de restructurare viabil la care se angajează furnizorul respectiv. Planul conţinând toate detaliile relevante trebuie prezentat Consiliului Concurenţei şi trebuie să cuprindă, în special, un studiu de piaţă. Ameliorarea viabilităţii trebuie să rezulte în principal din măsuri interne conţinute în planul de restructurare; ea nu poate să se bazeze pe factori externi, precum fluctuaţia preţurilor şi a cererii, asupra cărora întreprinderea nu are o mare influenţă, decât numai dacă ipotezele cu privire la evoluţia pieţei sunt general recunoscute. Restructurarea trebuie să cuprindă abandonarea activităţilor care ar rămâne generatoare de pierderi structurale chiar şi după restructurare.(3) Planul de restructurare trebuie să descrie circumstanţele care au condus la apariţia dificultăţilor societăţii, prin aceasta asigurându-se o bază pentru analiza faptului că măsurile sunt cele adecvate. Trebuie să se aibă în vedere, printre altele, situaţia prezentă şi de perspectivă a cererii şi ofertei pe piaţa relevantă a produsului, cu scenarii care să reflecte ipotezele optimiste, pesimiste şi intermediare şi punctele tari şi cele slabe ale societăţii. Planul de restructurare trebuie să permită întreprinderii să progreseze către o nouă structură, care să îi ofere perspectiva viabilităţii pe termen lung şi să îi permită să funcţioneze cu resurse proprii.(4) Planul trebuie să asigure o schimbare radicală care va permite întreprinderii, după finalizarea restructurării, să îşi acopere integral costurile, inclusiv amortizarea şi cheltuielile financiare.(5) Recuperarea scontată a investiţiilor trebuie să fie suficientă astfel încât să permită întreprinderii restructurate să concureze prin propriile forţe pe piaţa liberă. Dacă dificultăţile întreprinderii provin din deficienţe ale sistemului de guvernare corporativă, acestea trebuie să facă obiectul unor adaptări corespunzătoare.
Prevenirea oricărei distorsiuni excesive a concurenţei + 
Articolul 14(1) În vederea minimizării cât mai mult posibil a efectelor negative asupra condiţiilor de comerţ, astfel încât efectele pozitive urmărite să contracareze efectele negative, se vor lua măsuri compensatorii. În caz contrar, se va considera că ajutorul este incompatibil cu mediul concurenţial normal. Pentru stabilirea caracterului corespunzător al măsurilor compensatorii, Consiliul Concurenţei va avea în vedere obiectivul de restabilire a viabilităţii pe termen lung.(2) Printre aceste măsuri se numără cesiunile de active, reduceri ale capacităţii de producţie sau ale prezenţei pe piaţă şi reducerea barierelor la intrare pe pieţele în cauză. La analiza caracterului corespunzător al măsurilor compensatorii, Consiliul Concurenţei va lua în considerare structura pieţei şi condiţiile de concurenţă pentru a se asigura că nici una dintre aceste măsuri nu conduce la deteriorarea structurii pieţei, având, de exemplu, efectul indirect de creare a unei situaţii de monopol sau de oligopol îngust. Dacă furnizorul poate demonstra că o astfel de situaţie ar putea apărea, atunci măsura compensatorie trebuie stabilită astfel încât să se evite o astfel de împrejurare.(3) Măsurile vor fi proporţionale cu efectele distorsionante cauzate de ajutor şi, în special, cu mărimea şi importanţa relativă a societăţii pe piaţă (pieţe). Ele ar trebui să aibă loc cu precădere pe piaţa (pieţele) în care societatea va avea o poziţie semnificativă după restructurare. Nivelul reducerii va fi stabilit de la caz la caz. Consiliul Concurenţei va stabili importanţa măsurilor compensatorii necesare pe baza studiului de piaţă anexat la planul de restructurare şi, dacă este cazul, pe baza oricăror alte informaţii puse la dispoziţia sa, inclusiv a celor furnizate de părţile interesate. Reducerea trebuie să fie parte integrantă a restructurării, aşa cum este ea stipulată în planul de restructurare. Acest principiu se va aplica indiferent dacă divizările au loc înainte sau după acordarea ajutorului de stat, atât timp cât ele fac parte din restructurare. Stoparea şi renunţarea definitivă la activităţile generatoare de pierdere, care sunt absolut necesare restabilirii viabilităţii, nu vor fi considerate reduceri ale capacităţii sau ale prezenţei pe piaţă, atunci când sunt analizate măsurile compensatorii. O astfel de analiză va ţine cont de orice ajutor pentru salvare acordat anterior.(4) Totuşi, această condiţie nu se aplică în mod normal întreprinderilor mici, întrucât se poate presupune că ajutorul ad-hoc acordat întreprinderilor mici nu afectează de obicei un mediu concurenţial normal, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în regulile de ajutor de stat într-un anumit sector sau dacă beneficiarul operează pe o piaţă afectată de supracapacitate pe termen lung.(5) Atunci când beneficiarul operează pe o piaţă afectată de supracapacitate structurală pe termen lung, aşa cum este definită în Regulamentul multisectorial privind ajutorul regional pentru proiecte mari de investiţii, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 252/2002 privind punerea în aplicare a regulamentelor Consiliului Concurenţei, elaborate în baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 165 din 17 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, ar putea fi necesar ca reducerea capacităţii de producţie sau a prezenţei sale pe piaţă să fie de 100%. În aceste cazuri, Consiliul Concurenţei va permite numai acel ajutor care atenuează costurile sociale de restructurare, în conformitate cu art. 22 şi cu regulile privind ajutorul de protecţie a mediului pentru dezafectarea amplasamentelor poluate care, în caz contrar, ar fi abandonate.
Ajutor limitat la minimum necesar: contribuţie reală, lipsită de ajutor + 
Articolul 15(1) Suma şi intensitatea ajutorului trebuie să fie limitate strict la costurile minime de restructurare necesare, pentru a permite restructurarea în funcţie de resursele financiare existente ale întreprinderii, acţionarilor săi sau ale grupului din care face parte. O astfel de evaluare va lua în considerare orice ajutor pentru salvare acordat anterior. Se anticipează ca beneficiarii de ajutor să aducă o contribuţie semnificativă la planul de restructurare din propriile resurse, inclusiv din vânzarea de active neesenţiale pentru supravieţuirea întreprinderii ori din finanţări externe în condiţii de piaţă. O astfel de contribuţie este un semn că pieţele au încredere în valoarea practică a restabilirii viabilităţii. O astfel de contribuţie trebuie să fie reală, adică efectivă, cu excluderea oricăror profituri potenţiale viitoare, precum cele din fluxul de numerar (cash flow) şi trebuie să fie cât mai substanţială.(2) În mod normal, Consiliul Concurenţei va considera că următoarele contribuţii la restructurare sunt corespunzătoare: cel puţin 25% pentru întreprinderi mici, cel puţin 40% pentru întreprinderi mijlocii şi cel puţin 50% pentru întreprinderi mari. În situaţii excepţionale şi în cazuri extrem de dificile, ce trebuie demonstrate de către furnizori, Consiliul Concurenţei poate accepta o contribuţie reală mai scăzută.(3) Pentru limitarea efectului de distorsionare a concurenţei, valoarea ajutorului sau forma în care acesta este acordat va fi de o astfel de natură încât să se evite ca societatea să primească un surplus de lichidităţi ce ar fi folosit în scopul unor activităţi agresive, de distorsiune a pieţei, fără legătură cu procesul de restructurare. Consiliul concurenţei va analiza, în consecinţă, nivelul pasivelor societăţii după restructurare, inclusiv situaţia ce urmează oricărei amânări sau reduceri a datoriilor sale, în special în contextul continuării activităţii sale după începerea procedurii colective de faliment. Nu vor fi acordate ajutoare pentru finanţarea unei investiţii noi care nu este esenţială pentru restabilirea viabilităţii întreprinderii.
Condiţii specifice pentru autorizarea ajutorului + 
Articolul 16Pe lângă măsurile compensatorii descrise în art. 14, Consiliul Concurenţei poate impune orice condiţii şi obligaţii pe care le consideră necesare pentru a se asigura că ajutorul nu distorsionează mediul concurenţial normal, în eventualitatea în care furnizorii în cauză nu s-au angajat să adopte astfel de prevederi. De exemplu, Consiliul Concurenţei poate solicita furnizorilor:a) să ia ei înşişi anumite măsuri (de exemplu, să deschidă anumite pieţe, legate direct sau indirect de activităţile societăţii, pentru alţi operatori);b) să impună anumite obligaţii societăţii beneficiare;c) să se abţină de la acordarea altor tipuri de ajutor către societatea beneficiară pe perioada de restructurare.
Implementarea completă a planului de restructurare şi respectarea condiţiilor + 
Articolul 17(1) Beneficiarul trebuie să implementeze integral planul de restructurare şi să execute orice altă obligaţie prevăzută în decizia de autorizare a ajutorului. Consiliul Concurenţei va considera drept aplicare abuzivă a ajutorului orice defecţiune de executare a planului sau de respectare a obligaţiilor stabilite în decizia de autorizare.(2) Dacă operaţiunile de restructurare acoperă mai mulţi ani şi implică valori semnificative ale ajutorului de stat, Consiliul Concurenţei poate solicita ca plata ajutorului de restructurare să fie împărţită în rate şi poate pune următoarele condiţii la plata fiecărei rate:a) confirmarea, înainte de fiecare plată, a realizării fiecărei etape din planul de restructurare, în conformitate cu programul stabilit; saub) autorizarea, înainte de fiecare plată, după ce s-a verificat că planul este implementat în mod satisfăcător.
Monitorizarea şi raportul anual + 
Articolul 18(1) Consiliului Concurenţei trebuie să i se ofere posibilitatea să se asigure că planul de restructurare este realizat în mod corespunzător, prin rapoartele periodice şi detaliate transmise de furnizorii în cauză.(2) În cazul ajutorului către întreprinderi mari, primul dintre aceste rapoarte va fi în mod normal transmis Consiliului Concurenţei nu mai târziu de 6 luni de la momentul autorizării ajutorului. Ulterior, rapoartele vor fi transmise Consiliului Concurenţei cel puţin o dată pe an, la o dată stabilită, până când se poate considera că obiectivele planului de restructurare au fost îndeplinite. Ele trebuie să includă toate informaţiile necesare Consiliului Concurenţei pentru a putea monitoriza implementarea programului de restructurare, programul de plăţi către societate şi situaţia sa financiară, precum şi respectarea oricăror condiţii sau obligaţii stipulate în decizia de aprobare a ajutorului. Ele trebuie să includă mai ales toate informaţiile relevante prevăzute la art. 23 asupra oricărui ajutor pe care societatea l-a primit, indiferent de obiectiv, fie pe baze individuale, fie în baza unei scheme generale, pe perioada restructurării. În situaţia în care Consiliul Concurenţei are nevoie de confirmarea imediată a anumitor informaţii, ca de exemplu asupra închiderii sau a reducerilor de capacitate, poate solicita rapoarte cu o frecvenţă mai mare.(3) În cazul ajutorului pentru întreprinderi mici şi mijlocii, transmiterea anuală a unei copii a situaţiei financiare va fi, în mod normal, suficientă, cu excepţia situaţiei când decizia de autorizare a ajutorului impune condiţii mai riguroase.
III. Modificarea planului de restructurare + 
Articolul 19(1) Dacă ajutorul de restructurare a fost autorizat, furnizorii în cauză pot, în timpul perioadei de restructurare, să solicite Consiliului Concurenţei să fie de acord cu schimbările aduse planului de restructurare şi valorii ajutorului. Consiliul Concurenţei poate permite astfel de schimbări cu condiţia îndeplinirii următoarelor condiţii:a) planul revizuit va indica la rândul lui restabilirea viabilităţii într-un interval rezonabil de timp;b) dacă valoarea ajutorului este mărită, orice măsură compensatorie solicitată va fi mai cuprinzătoare decât cele impuse iniţial;c) dacă măsurile compensatorii propuse sunt mai mici decât cele prevăzute iniţial, valoarea ajutorului va fi redusă în mod corespunzător;d) noul program de punere în aplicare a măsurilor compensatorii nu va putea fi întârziat în raport cu cel iniţial adoptat decât pentru raţiuni neimputabile întreprinderii beneficiare sau furnizorului de ajutor; în caz contrar, suma ajutorului trebuie să fie redusă în mod corespunzător.(2) Dacă condiţiile impuse de Consiliul Concurenţei sau angajamentele luate de furnizorul ajutorului sunt relaxate/reduse ulterior deciziei Consiliului Concurenţei, suma ajutorului va fi redusă corespunzător sau alte condiţii pot fi impuse.(3) Dacă furnizorii aduc modificări la un plan de restructurare aprobat fără informarea la timp a Consiliului Concurenţei, atunci Consiliul Concurenţei va demara procedura de investigaţie.
IV. Ajutorul de restructurare în zonele asistate + 
Articolul 20(1) Consiliul Concurenţei va ţine cont de necesităţile dezvoltării regionale atunci când va analiza ajutorul de restructurare în zonele asistate. Faptul că o întreprindere în dificultate este situată într-o zonă asistată nu justifică totuşi o abordare permisivă a ajutorului pentru restructurare: pe termen mediu şi lung, o regiune nu beneficiază cu nimic de pe urma faptului că societăţile sunt sprijinite în mod artificial. Mai mult, în scopul dezvoltării regionale, este în interesul regiunii ca aceasta să utilizeze resurse astfel încât să fie dezvoltate cât mai curând acele activităţi viabile şi durabile. În fine, trebuie minimizată distorsionarea concurenţei chiar şi în cazul acordării unui ajutor întreprinderilor din zonele asistate. În acest context trebuie avute în vedere şi posibilele efecte secundare negative ce pot apărea în zona respectivă şi în alte zone asistate.(2) Astfel criteriile enumerare la art. 12-19 se aplică în mod egal şi zonelor asistate, chiar şi atunci când se iau în considerare necesităţile dezvoltării regionale. Totuşi, în zonele asistate şi cu excepţia cazului în care regulile de ajutor de stat pentru anumite sectoare prevăd altfel, condiţiile de autorizare a ajutorului pot fi mai puţin stricte în ceea ce priveşte realizarea măsurilor compensatorii şi mărimea contribuţiei beneficiarului. Dacă necesităţile dezvoltării regionale o justifică, în situaţiile în care o reducere a capacităţii sau a prezenţei pe piaţă pare a fi măsura cea mai adecvată pentru evitarea oricărei distorsiuni excesive a concurenţei, reducerea solicitată va fi mai mică în zonele asistate decât în zonele neasistate, corespunzător hărţii regionale a României.
V. Ajutor de restructurare pentru întreprinderi mici şi mijlocii + 
Articolul 21(1) Ajutorul acordat întreprinderilor mici, aşa cum sunt ele definite în Regulamentul privind ajutorul de stat pentru întreprinderi mici şi mijlocii, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 55/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, tinde să afecteze condiţiile comerciale mai puţin decât cel acordat întreprinderilor mijlocii şi mari. Acelaşi lucru este valabil şi pentru ajutorul de restructurare, astfel încât condiţiile stipulate în art. 12-19 se aplică cu mai puţină stricteţe în următoarele privinţe:a) ajutorul nerambursabil către întreprinderile mici nu va fi de obicei legat de măsurile compensatorii (art. 14 alin. 4), cu excepţia cazului în care este altfel stipulat în regulile de ajutor de stat privind un anumit sector;b) cerinţele privind conţinutul rapoartelor vor fi mai puţin severe pentru întreprinderile mici şi mijlocii (art. 18).(2) Cu toate acestea, principiul "prima şi ultima dată" (menţionat în art. 24) se va aplica în mod deplin şi întreprinderilor mici şi mijlocii.(3) Pentru întreprinderile mici şi mijlocii planul de restructurare nu trebuie autorizat de către Consiliul Concurenţei. Totuşi, planul trebuie să îndeplinească cerinţele stipulate în art. 13 alin. 2-5 şi să fie aprobat de către furnizorii în cauză şi transmis Consiliului Concurenţei. Ajutorul nerambursabil trebuie să fie acordat cu condiţia realizării complete a planului de restructurare. Obligaţia de a verifica îndeplinirea acestor condiţii revine furnizorilor.
VI. Ajutorul destinat să acopere costurile sociale de restructurare + 
Articolul 22(1) Planurile de restructurare implică în mod normal reduceri sau abandonarea activităţilor generatoare de pierderi. Astfel de replieri sunt adeseori necesare în interesul raţionalizării şi eficientizării, şi independent de reducerile de capacitate care ar putea fi impuse drept condiţie a acordării ajutorului. Orice motivaţie ar sta la baza lor, aceste măsuri vor conduce în general la reduceri ale personalului întreprinderilor beneficiare.(2) Obligaţiile pe care o întreprindere trebuie să şi le asume în virtutea legislaţiei muncii sau a contractelor colective de muncă încheiate cu sindicatele în materie de plăţi compensatorii pentru disponibilizări şi/sau pensionări anticipate fac parte din costurile normale pe care o întreprindere trebuie să le finanţeze din resursele proprii. În aceste condiţii, orice contribuţie a statului la aceste costuri trebuie considerată ca ajutor de stat, indiferent dacă plăţile sunt efectuate direct către întreprindere ori personalului printr-o agenţie guvernamentală.(3) Nu există nici o obiecţie a priori faţă de un astfel de ajutor atunci când el este acordat întreprinderilor în dificultate, întrucât ar aduce beneficii economice care sunt mai presus de interesele întreprinderii în cauză, facilitând schimbările structurale şi diminuând greutăţile.(4) Pe lângă acoperirea costurilor plăţilor compensatorii pentru disponibilizări şi/sau pensionări anticipate, ajutorul se acordă de obicei în baza unei anumite scheme de restructurare pentru instruire, consultanţă şi asistenţă de ordin practic pentru identificarea de alternative de angajare, asistenţă pentru reamplasare şi instruire profesională, precum şi asistenţă pentru angajaţii care doresc să înceapă o afacere. Consiliul Concurenţei va avea întotdeauna o abordare favorabilă atunci când ajutorul este acordat societăţii în dificultate.(5) Tipul de ajutor descris la alin. 2-4 va fi identificat clar în planul de restructurare, întrucât ajutorul pentru măsuri sociale în beneficiul exclusiv al angajaţilor concediaţi nu este luat în considerare în scopul stabilirii ariei de extindere a măsurilor compensatorii menţionate în art. 14.
VII. Necesitatea de informare a Consiliului Concurenţei asupra oricărui ajutor acordat societăţii beneficiare în timpul perioadei de restructurare + 
Articolul 23(1) La analiza unui ajutor de restructurare primit de către o întreprindere mare sau mijlocie în baza prezentului regulament, acordarea oricărui alt ajutor în timpul perioadei de restructurare, chiar şi în conformitate cu o schemă care a fost deja autorizată, este susceptibilă a influenţa analiza Consiliului Concurenţei asupra ariei de extindere a măsurilor compensatorii solicitate.(2) În notificările de ajutor de restructurare către o întreprindere mare sau mijlocie se va indica orice alt ajutor de orice tip, care urmează a fi acordat societăţii beneficiare în timpul perioadei de restructurare, cu excepţia cazului în care ele fac obiectul regulii pragului minim. La analiza ajutorului de restructurare, Consiliul Concurenţei va lua în considerare acest ajutor.(3) Orice ajutor acordat efectiv unei întreprinderi mari sau mijlocii în timpul perioadei de restructurare, inclusiv ajutorul acordat în conformitate cu o schemă autorizată, va fi notificat individual la Consiliul Concurenţei dacă acesta nu a fost informat în această privinţă la momentul deciziei sale privind ajutorul de restructurare.(4) Consiliul Concurenţei se va asigura că acordarea ajutorului pe baza schemelor de ajutor autorizate nu este susceptibilă să eludeze prevederile prezentului regulament.
C. "Prima şi ultima dată" + 
Articolul 24(1) Un ajutor pentru salvare este o operaţiune cu caracter excepţional, vizând, în principal, menţinerea unei întreprinderi în circuitul economic pe o perioadă limitată, în cursul căreia viitorul său poate fi evaluat. Nu trebuie să fie posibil a autoriza acordarea repetată de ajutoare pentru salvare care s-ar limita la menţinerea status quo-ului (situaţiei anterioare), amânând inevitabilul şi deplasând între timp problemele economice şi sociale asupra altor producători mai performanţi sau asupra altor potenţiali furnizori. Prin urmare, un ajutor pentru salvare nu trebuie acordat decât o singură dată (condiţia "prima şi ultima dată"). Conform aceluiaşi principiu, pentru a evita ca unele întreprinderi să fie neloial asistate atunci când ele nu pot supravieţui decât graţie unor intervenţii repetate ale autorităţilor publice, ajutoarele pentru restructurare nu trebuie să fie acordate decât o singură dată. În fine, dacă un ajutor pentru salvare este acordat unei întreprinderi care a primit deja un ajutor pentru restructurare, se poate considera că dificultăţile beneficiarului au caracter recurent şi că intervenţiile repetate ale statului dau loc la distorsiuni ale concurenţei. Astfel de intervenţii repetate ale statului nu vor fi autorizate.(2) Atunci când notifică un ajutor pentru salvare sau de restructurare la Consiliul Concurenţei, furnizorii vor specifică dacă societatea în cauză a mai primit deja ajutor de salvare sau de restructurare în trecut, inclusiv orice astfel de ajutor înainte de data intrării în vigoare a prezentului regulament şi orice ajutor nenotificat. În privinţa ajutorului nenotificat, Consiliul Concurenţei va lua în considerare posibilitatea ca acest ajutor să poată fi declarat compatibil cu mediul concurenţial normal altfel decât ca ajutor pentru salvare sau restructurare. Într-o asemenea situaţie şi dacă s-au scurs mai puţin de 10 ani de la acordarea ajutorului pentru salvare, de la încheierea perioadei de restructurare sau de la încetarea aplicării planului de restructurare (luându-se în considerare evenimentul survenit cel mai recent), Consiliul Concurenţei nu va autoriza un nou ajutor pentru salvare ori pentru restructurare. Excepţii de la această regulă sunt permise în următoarele cazuri:a) dacă un ajutor pentru restructurare urmează unui ajutor pentru salvare în cadrul aceleiaşi operaţiuni de restructurare;b) dacă un ajutor pentru salvare a fost acordat cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 8 şi nu a fost urmat de o restructurare cu sprijinul statului, dacă:(i) în mod rezonabil, se poate sconta pe viabilitatea pe termen lung a întreprinderii după acordarea ajutorului pentru salvare; şi(îi) un nou ajutor pentru salvare sau un ajutor pentru restructurare devine necesar după cel puţin cinci ani, datorită unor împrejurări imprevizibile, neimputabile întreprinderii; o împrejurare imprevizibilă este o situaţie pe care echipa managerială a întreprinderii nu o putea nicicum prevedea la momentul elaborării planului de restructurare şi care nu se datorează unor neglijenţe sau erori de management al întreprinderii şi nici unor decizii ale grupului de care ea aparţine;c) în considerarea unor circumstanţe excepţionale şi imprevizibile neimputabile întreprinderii.(3) În cazurile enumerate la alin. (2) lit. b) şi c), procedura prevăzută la art. 9 nu poate fi aplicată.(4) Eventualele modificări ale statutului proprietăţii întreprinderii beneficiare, intervenite ca urmare a acordării ajutorului sau a oricărei proceduri judiciare sau administrative având ca efect asanarea bilanţului său contabil, reducerea angajamentelor sale sau purgarea de datoriile sale anterioare nu afectează cu nimic aplicarea regulii prevăzute la alin. (2), atâta vreme cât este vorba de menţinerea în activitate a aceleiaşi întreprinderi.(5) Când un grup de întreprinderi a beneficiat de un ajutor pentru salvare sau pentru restructurare, Consiliul Concurenţei nu va autoriza, în principiu, acordarea unui nou ajutor pentru salvare sau pentru restructurare grupului însuşi şi nici vreuneia dintre entităţile care fac parte din el, numai dacă o perioadă de 10 ani se va fi scurs după acordarea ajutorului pentru salvare, de la finalizarea perioadei de restructurare sau după ce aplicarea planului de restructurare a fost întreruptă, fiind luat în considerare momentul survenit cel mai recent. Când o entitate aparţinând unui grup a primit ajutor pentru salvare sau pentru restructurare, grupul, în ansamblul său, precum şi celelalte entităţi care fac parte din el, cu excepţia beneficiarului anterior al ajutorului, rămân eligibile pentru aceste ajutoare pentru salvare sau restructurare, sub rezerva respectării celorlalte dispoziţii ale prezentului regulament. Furnizorul trebuie să se asigure că nici un ajutor nu va fi transmis prin grup sau prin alte entităţi care fac parte din el către beneficiarul anterior al ajutorului de stat.(6) În cazul unei întreprinderi care preia active de la o altă întreprindere, în special a unei întreprinderi care a fost supusă uneia dintre procedurile prevăzute la alin. (4) sau unei proceduri colective de insolvenţă în aplicarea legislaţiei reorganizării judiciare şi a falimentului şi care deja a primit ea însăşi un ajutor pentru salvare sau restructurare, întreprinderea achizitoare nu este supusă principiului "prima şi ultima dată", în măsura în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:a) întreprinderea achizitoare este în mod clar distinctă de vechea întreprindere;b) întreprinderea achizitoare a dobândit activele vechii întreprinderi la preţul pieţei;c) lichidarea sau reorganizarea judiciară şi răscumpărarea vechii întreprinderi nu constituie în speţă doar modalităţi de evaluare a principiului "prima şi ultima dată": Consiliul Concurenţei ar putea constata că acesta este scopul urmărit dacă, de exemplu, dificultăţile întâmpinate de achizitor erau în mod clar previzibile atunci când a avut loc răscumpărarea activelor vechii întreprinderi.(7) În orice caz, având în vedere că ajutorul în vederea achiziţionării de active constituie ajutor pentru investiţia iniţială, acesta nu poate fi autorizat în baza acestui regulament.
 + 
Capitolul IIIScheme de ajutor pentru întreprinderi mici şi mijlociiI. Principii generale + 
Articolul 25Consiliul Concurenţei va autoriza scheme de acordare de ajutor pentru salvare şi/sau restructurare destinate întreprinderilor mici şi mijlocii aflate în dificultate, numai în cazurile în care întreprinderile respective corespund definiţiei întreprinderilor mici şi mijlocii din anexa Regulamentului privind ajutorul de stat pentru întreprinderi mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare. Sub rezerva dispoziţiilor speciale ce urmează, compatibilitatea unor astfel de scheme va fi apreciată în considerarea condiţiilor prevăzute la art. 2-24, cu excepţia art. 9, care nu se aplică schemelor de ajutor. Orice ajutor acordat în baza unei scheme şi neîndeplinind vreuna dintre aceste condiţii trebuie să fie notificat individual şi autorizat în prealabil de către Consiliul Concurenţei.
II. Eligibilitate + 
Articolul 26(1) Cu excepţia cazurilor în care se prevede altfel în regulile privind ajutorul de stat pentru sectoare specifice, acordarea de ajutor către întreprinderi mici şi mijlocii, în baza unor scheme care au fost autorizate începând cu data de aplicare a prezentului Regulament, va fi exceptată de la notificarea individuală doar atunci când respectivele întreprinderi îndeplinesc cel puţin unul dintre cele trei criterii menţionate la art. 2 alin. (2).(2) Ajutorul acordat unor întreprinderi care nu îndeplinesc nici unul dintre cele trei criterii trebuie notificat individual Consiliului Concurenţei, astfel ca acesta să poată evalua dacă întreprinderile în cauză pot fi considerate întreprinderi aflate în dificultate.(3) Ajutorul acordat unor întreprinderi active pe o piaţă în care există supracapacitate structurală pe termen lung, indiferent de mărimea beneficiarului, trebuie, de asemenea, să fie notificat individual Consiliului Concurenţei, astfel încât acesta să îl poată evalua în baza art. 14 alin. (5).
III. Condiţii pentru autorizarea schemelor de ajutor pentru salvare + 
Articolul 27(1) Pentru a fi autorizate de Consiliul Concurenţei, schemele de ajutor pentru salvare trebuie să îndeplinească condiţiile stipulate la art. 8 alin. (1) lit. a), b), d) şi e). Mai mult, ajutorul pentru salvare nu poate fi acordat pe o perioadă mai lungă de 6 luni, perioadă pe parcursul căreia trebuie efectuată o analiză a situaţiei întreprinderii respective.(2) Înainte de împlinirea perioadei maxime stabilite la alin. (1), furnizorul de ajutor trebuie să fi aprobat un plan de restructurare sau un plan de lichidare, în caz contrar Consiliul Concurenţei putând solicita curţii de apel obligarea beneficiarului la rambursarea împrumutului şi a ajutorului corespunzător primei de risc.(3) Orice ajutor acordat pe o perioadă mai lungă de 6 luni sau nerambursat după 6 luni trebuie să fie notificat individual la Consiliul Concurenţei.
IV. Condiţii de autorizare a schemelor de ajutor pentru restructurare + 
Articolul 28Consiliul Concurenţei va autoriza scheme de ajutor pentru restructurare, numai dacă acordarea ajutorului este subordonată implementării în totalitate de către beneficiar a unui plan de restructurare aprobat de furnizorul ajutorului respectiv şi îndeplinind următoarele condiţii:a) restabilirea viabilităţii: se aplică criteriile stipulate în art. 13;b) prevenirea oricărei distorsionări excesive a concurenţei: ajutorul acordat întreprinderilor mici fiind mai puţin susceptibil să denatureze concurenţa, principiul prevăzut la art. 14 nu se aplică, cu excepţia cazurilor unde se stipulează altfel în regulile privind ajutorul de stat pentru sectoare specifice; schemele vor prevedea ca întreprinderile beneficiare să nu îşi mărească capacitatea în timpul perioadei de restructurare;c) limitarea ajutorului la minimul necesar: se aplică principiile stipulate în art. 15;d) modificarea planului de restructurare: orice modificări aduse planului de restructurare trebuie să fie în conformitate cu regulile menţionate la art. 19.
V. Condiţii comune pentru autorizarea schemelor de salvare şi/sau restructurare + 
Articolul 29(1) Schemele trebuie să specifice suma maximă de ajutor care poate fi acordată oricărei întreprinderi, ca parte a unei operaţiuni care include ajutor pentru salvare şi/sau restructurare, inclusiv în cazul în care planul este modificat. Orice ajutor care depăşeşte această sumă trebuie să fie notificat individual Consiliului Concurenţei. Suma maximă de ajutor de stat acordată pentru ajutorul combinat pentru salvarea şi restructurarea uneia şi aceleiaşi întreprinderi nu poate fi mai mare decât echivalentul a 10 milioane euro, incluzând orice ajutor obţinut din alte surse sau în baza altor scheme.(2) Principiul "prima şi ultima dată" prevăzut la art. 24 este pe deplin aplicabil.(3) Furnizorul de ajutor trebuie, de asemenea, să notifice individual Consiliului Concurenţei când o întreprindere preia activele unei alte întreprinderi care, la rândul ei, a primit ajutor pentru salvare sau restructurare.
VI. Monitorizarea şi rapoartele anuale + 
Articolul 30Art. 18 nu se aplică schemelor de ajutor. Totuşi, autorizarea schemelor de ajutor va fi însoţită de obligaţia de a prezenta, în mod normal anual, un raport asupra modului de operare a schemei respective, conţinând informaţiile prevăzute în Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificării unui ajutor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 27/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 24 martie 2002, cu modificările ulterioare. Rapoartele trebuie, de asemenea, să includă o listă a tuturor întreprinderilor beneficiare, indicând pentru fiecare dintre ele:a) numele întreprinderii;b) codul sectorial al întreprinderii, utilizând codurile de clasificare CAEN;c) numărul angajaţilor;d) cifra de afaceri anuală şi valoarea bilanţului contabil;e) suma ajutorului acordat;f) suma şi forma contribuţiei beneficiarului;g) dacă este cazul, forma şi gradul măsurilor compensatorii;h) dacă este cazul, orice ajutor pentru restructurare sau altă formă de sprijin asemănător care a fost primit anterior;i) dacă întreprinderea beneficiară a fost sau nu lichidată sau i s-au aplicat proceduri colective de insolvabilitate înainte de finalizarea perioadei de restructurare.
 + 
Capitolul IVDispoziţii tranzitorii şi finale + 
Articolul 31(1) Consiliul Concurenţei va propune, în temeiul art. 13 din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, ca furnizorul de ajutor să ia măsuri corespunzătoare cu privire la un ajutor existent, în conformitate cu alin. (2) şi (3) ale acestui articol. Autorizarea în viitor a oricărei scheme de ajutor este supusă condiţiei respectării acestor prevederi.(2) Furnizorii de ajutor de stat care au acceptat propunerea Consiliului Concurenţei trebuie să modifice schemele de ajutor existente care vor rămâne în aplicare timp de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, cu scopul de a le armoniza.(3) Furnizorii de ajutor de stat au obligaţia să anunţe acceptarea acestor măsuri corespunzătoare în decurs de o lună de la primirea scrisorii care propune măsurile corespunzătoare.
 + 
Articolul 32(1) Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Anexa face parte integrantă din prezentul regulament.(3) Dispoziţiile prezentului regulament se aplică în conformitate cu Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificării unui ajutor de stat şi în conformitate cu Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 27/2000, cu modificările ulterioare.(4) Prezentul regulament se aplică ajutoarelor de stat notificate după intrarea sa în vigoare, precum şi ajutoarelor de stat notificate înainte de intrarea sa în vigoare, dar pentru care decizia Consiliului Concurenţei este ulterioară acestei date sau Consiliul Concurenţei nu a emis încă o decizie.(5) La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 92/2002 privind punerea în aplicare a regulamentelor Consiliului Concurenţei, elaborate în baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002, cu modificările şi completările ulterioare.(6) Prezentul regulament transpune în legislaţia românească comunicatul Comisiei Europene – Linii directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004.
 + 
Anexă──────la regulament──────────────Formula*1) de calcul al valorii maxime a ajutorului pentru salvare care poate face obiectul procedurii simplificate: EBIT(t) + amortizare(t) + (capital de lucru(t) – capital de lucru(t-1) ──────────────────────────────────────────────────────────────────────                                 2Formula se bazează pe rezultatele operaţionale (din exploatare) ale întreprinderii (EBIT, profit înainte de impozitare şi aplicare a dobânzilor) înregistrat în anul anterior acordării/notificării ajutorului (indicat prin t). La această sumă a fost adăugată amortizarea, apoi modificările apărute în capitalul de lucru trebuie adăugate la total. Modificarea apărută în capitalul de lucru se calculează ca diferenţă între activele pe termen scurt şi pasivele pe termen scurt*2) pentru ultimele situaţii financiare închise. În mod similar, dacă ar exista provizioane la nivelul rezultatului din exploatare, acestea vor trebui să fie clar indicate, iar rezultatul nu ar trebui să includă astfel de provizioane.____________*1) EBIT (profit brut înainte de impozitare şi aplicarea dobânzilor după cum este stipulat în contabilitatea anuală, precedentă anului în care s-a aplicat, indicată cu t), trebuie să fie mărită cu amortizarea survenită în aceeaşi perioadă plus modificările survenite în capitalul de lucru în decursul unei perioade de 2 ani (anul precedent aplicării şi anul anterior acestuia), împărţită la 2 pentru a determina valoarea corespunzătoare pentru 6 luni, adică perioada normală pentru a permite ajutor pentru salvare.*2) Activele curente: lichidităţi, creanţe (conturi de clienţi şi conturi de debitori), alte active curente şi cheltuieli plătite în avans, stocuri.Pasive curente: datorii financiare, obligaţii comerciale (conturi de furnizori şi creditori) şi alte pasive curente, venit amânat, alte obligaţii cumulate, obligaţii fiscale.Formula are ca obiectiv estimarea fluxului de numerar operaţional negativ al întreprinderii în anul precedent solicitării ajutorului (sau precedent acordării ajutorului în cazul ajutoarelor nenotificate). O jumătate din această sumă ar trebui să ţină întreprinderea în funcţiune pentru o perioadă de 6 luni. În concluzie, rezultatul formulei trebuie să fie împărţit la 2.Această formulă poate fi aplicată doar atunci când rezultatul este negativ.În cazul în care formula conduce la un rezultat pozitiv, trebuie furnizată o explicaţie detaliată, demonstrând că întreprinderea este în dificultate, conform art. 10 şi 11.

       
  Exemplu:
  Profit brut (înainte de impozitare şi aplicarea dobânzilor) (mil. euro) (12)  
  Amortizare (mil. euro) (2)  
  Bilanţ contabil (mil. euro) Decembrie 31, X Decembrie 31, XO
  Active pe termen scurt    
  Lichidităţi sau echivalent 10 5
  Creanţe 30 20
  Stocuri 50 45
  Sarcini plătite în avans 20 10
  Alte active pe termen scurt 20 20
  Total active pe termen scurt 130 100
  Pasive pe termen scurt    
  Datorii (Obligaţii) 20 25
  Cheltuieli cumulate 15 10
  Venituri anticipate 5 5
  Total pasive curente 40 40
  Capital de lucru 90 60
  Modificări în capitalul de lucru (30)  

Valoarea maximă a ajutorului pentru salvare = [-12 + 2 + (-30)]/2 = echivalentul a 20 milioane euro.În cazul în care rezultatul formulei este mai mare decât echivalentul a 10 milioane euro, procedura simplificată descrisă la art. 9 nu poate fi utilizată.Dacă această limită este depăşită, iniţiatorul ajutorului de stat are obligaţia să explice modul în care au fost determinate nevoile de lichidităţi ale întreprinderii şi valoarea ajutorului pentru salvare.________________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x