Notă …
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 264 din 23 februarie 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 213 din 3 martie 2022. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, denumită în continuare AIAS, este înființată și funcționează potrivit prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2009 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 55/2010, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare OG nr. 26/2009, și ale prezentului regulament, fiindu-i aplicabile dispozițiile Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea și prevenirea accidentelor și incidentelor survenite în aviația civilă și de abrogare a Directivei 94/56/CE, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 996/2010, și ale Regulamentului (UE) nr. 376/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 3 aprilie 2014 privind raportarea, analiza și acțiunile subsecvente cu privire la evenimentele de aviație civilă, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Directivei 2003/42/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Regulamentelor (CE) nr. 1.321/2007 și (CE) nr. 1.330/2007 ale Comisiei, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 376/2014.(2)AIAS este instituție publică cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, finanțată potrivit dispozițiilor art. 6 din OG nr. 26/2009. +
Articolul 2În sensul prezentului regulament, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)investigator AIAS – persoană angajată în cadrul AIAS pe un post de inspector aeronautic – pilot sau inspector aeronautic – inginer, încadrată în unul dintre gradele profesionale de investigator potrivit dispozițiilor art. 11 alin. (6); … b)investigator-șef – un investigator AIAS căruia i se atribuie, pe baza calificărilor sale, responsabilitatea de a organiza, conduce și controla o investigație privind siguranța; … c)investigație privind siguranța – o procedură efectuată de o autoritate responsabilă cu investigațiile privind siguranța aviației civile, în scopul prevenirii unor accidente și incidente în domeniul aviației, care include culegerea și analizarea informațiilor, expunerea concluziilor, inclusiv determinarea cauzelor și/sau a factorilor contributivi și, atunci când este cazul, formularea de recomandări privind siguranța aviației civile; … d)standarde internaționale și practici recomandate – standardele și practicile recomandate în domeniul investigării accidentelor și incidentelor de aviație, emise de Organizația Aviației Civile Internaționale. … +
Capitolul IIDesfășurarea activităților AIAS +
Articolul 3(1)AIAS îndeplinește atribuțiile principale prevăzute la art. 7 din OG nr. 26/2009.(2)Pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (1), AIAS colaborează cu autorități ale administrației publice centrale și locale, organisme de drept public sau privat, interne sau internaționale, și, după caz, poate contracta serviciile unor experți sau ale unor organisme române ori străine specializate. (3)AIAS poate face parte din organizații și asociații din țară și din străinătate, în calitate de membru sau observator, în măsura în care nu se aduce atingere independenței sale, și poate colabora cu alte organisme similare și cu operatori economici din țară și din străinătate din domeniul său de activitate. +
Articolul 4(1)Activitățile de investigații privind siguranța se desfășoară potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 996/2010, ale OG nr. 26/2009, precum și ale cap. XIII din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian.(2)Activitățile de raportare și analiză privind evenimentele de aviație civilă se desfășoară potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 376/2010, ale OG nr. 26/2009, precum și ale Legii nr. 21/2020.(3)În activitatea AIAS, precum și la redactarea notificărilor referitoare la producerea evenimentelor de aviație civilă și a rapoartelor de investigație privind siguranța, preliminare și finale, se utilizează limba română și, în funcție de situație, limba engleză. +
Articolul 5(1)Directorul general al AIAS stabilește, prin decizie, componența comisiilor de investigații, inclusiv desemnarea investigatorului-șef, care este și președintele comisiei de investigații. În cadrul acestor comisii pot participa specialiști din cadrul altor instituții, asociații sau organizații naționale și/sau internaționale. (2)Pe tot parcursul desfășurării activităților de investigații privind siguranța, investigatorii AIAS prezintă, la cerere, legitimația și insigna de investigator AIAS.(3)Sigla, modelul legitimației și insigna de investigator corespunzătoare gradului profesional deținut se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.(4)Investigatorii AIAS desfășoară activitățile de investigații, după caz, pe tot teritoriul României și/sau în străinătate, potrivit dispozițiilor dreptului intern și internațional aplicabil.(5)Investigatorul-șef este desemnat de directorul general al AIAS din rândul investigatorilor AIAS, în conformitate cu procedurile interne. +
Articolul 6Pentru îndeplinirea atribuțiilor sale, AIAS poate achiziționa, închiria, deține și/sau folosi clădiri, terenuri, mijloace de transport, echipamente de protecție, aparatură tehnică adecvată, tehnologii software, licențe, precum și alte dotări, facilități și instrumente de lucru necesare desfășurării activităților de investigații privind siguranța și de analiză, în condițiile legii. +
Articolul 7AIAS poate desfășura și alte activități pentru valorificarea unor produse din activități proprii, chirii, prestații editoriale, studii, proiecte, lucrări, alte prestări de servicii, pe bază de tarife aprobate de Consiliul de conducere al AIAS. +
Capitolul IIIStructura organizatorică +
Articolul 8În cadrul AIAS funcționează compartimente specializate care sunt organizate și structurate în funcție de următoarele criterii:a)rolul și responsabilitățile AIAS prevăzute de lege; … b)volumul, complexitatea și specificul activităților de investigații privind siguranța și de analiză, aflate într-un proces evolutiv continuu; … c)frecvența situațiilor care necesită intervenția AIAS; … d)caracterul operativ, tehnic și administrativ al activităților desfășurate; … e)nivelul de pregătire necesar și nevoile de specializare/ perfecționare ale personalului. … +
Articolul 9Atribuțiile compartimentelor specializate din cadrul AIAS se stabilesc prin regulamentul intern, care va fi aprobat prin hotărâre a Consiliului de conducere. +
Capitolul IVPersonalul AIAS +
Articolul 10(1)Personalul AIAS este format din personal angajat cu contract individual de muncă în condițiile legii și încadrat conform nomenclatoarelor de funcții din anexele la Legea cadru nr. 153/2017.(2)În cadrul AIAS își desfășoară activitatea și personal provenit din activități de voluntariat, practică și internship. +
Articolul 11(1)Condițiile generale de ocupare a posturilor de inspectori aeronautici din cadrul AIAS sunt următoarele:a)să dețină studii superioare absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă; și … b)să dețină cunoștințe de limba engleză la nivel avansat. … (2)Condițiile specifice de ocupare a posturilor de inspector aeronautic – pilot sunt următoarele:a)să dețină calificarea de personal aeronautic navigant – pilot, atestată cu diplome sau certificate specifice acestui domeniu; și … b)să dețină o experiență de zbor de minimum 10 ani și 5.000 de ore de zbor sau să dețină o experiență de zbor de minimum 5 ani pe aeronave cu masa maximă la decolare mai mare de 5.700 kg și 3.000 de ore de zbor; și … c)să dețină sau să fi deținut funcția de comandant de echipaj și/sau pilot instructor. … (3)Condițiile specifice de ocupare a posturilor de inspector aeronautic – inginer sunt următoarele:a)să dețină studii superioare absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă în domeniul ingineriei aerospațiale; și … b)să dețină sau să fi deținut certificare de personal tehnic aeronautic și o experiență de minimum 5 ani în una sau mai multe din activitățile legate de proiectarea, certificarea, fabricația, inspecția, întreținerea și reparația aeronavelor cu masa maximă la decolare mai mare de 5.700 kg sau să dețină o experiență de minimum 10 ani în una sau mai multe din activitățile de exploatare, fabricare, inspecție, întreținere, reparații ale aeronavelor, investigații privind siguranța sau într-o altă funcție de inspector aeronautic în domeniul siguranței aviației civile. … (4)Condițiile specifice pentru ocuparea celorlalte posturi de inspector aeronautic din cadrul AIAS, necesare îndeplinirii atribuțiilor prevăzute la art. 7 din OG nr. 26/2009, se stabilesc prin fișele de post aferente posturilor respective, ținând cont de experiența în domeniul siguranței aviației civile și de competențele/calificările necesare posturilor respective.(5)Condițiile de ocupare a celorlalte categorii de posturi din cadrul AIAS se stabilesc prin fișele de post aferente posturilor respective, potrivit dispozițiilor legale aplicabile.(6)În funcție de pregătire și experiența în activitățile de investigații privind siguranța, personalul angajat pe posturile de inspector aeronautic – pilot și inspector aeronautic – inginer este încadrat în 4 grade profesionale, după cum urmează:a)investigator debutant – presupune absolvirea unui curs introductiv, recunoscut de AIAS, conform standardelor internaționale și practicilor recomandate din domeniul investigațiilor privind siguranța; … b)investigator asistent – presupune o experiență minimă de 2 ani în realizarea de investigații privind siguranța și absolvirea unor cursuri de bază, recunoscute de AIAS, conform standardelor internaționale și practicilor recomandate din domeniul investigațiilor privind siguranța; … c)investigator superior – presupune o experiență minimă de 4 ani în realizarea de investigații privind siguranța și absolvirea unor cursuri avansate, recunoscute de AIAS, conform standardelor internaționale și practicilor recomandate din domeniul investigațiilor privind siguranța; … d)investigator principal – presupune o experiență minimă de 6 ani în realizarea de investigații privind siguranța și absolvirea unor cursuri specializate, recunoscute de AIAS, conform standardelor internaționale și practicilor recomandate din domeniul investigațiilor privind siguranța. … (7)Încadrarea investigatorilor AIAS în grad profesional se face prin decizie a directorului general al AIAS. (8)Investigatorii AIAS participă la forme de pregătire periodică, recunoscute de AIAS, necesare pentru a asigura menținerea competențelor existente și însușirea de competențe noi care să țină cont de evoluțiile din domeniul investigațiilor privind siguranța, fără a depăși 2 ani între două forme de pregătire periodică. +
Articolul 12(1)Atribuțiile, obligațiile și responsabilitățile individuale ale personalului AIAS se stabilesc prin fișa postului, care reprezintă anexă la contractul individual de muncă și care se aprobă de directorul general al AIAS, potrivit dispozițiilor legale.(2)Angajarea personalului AIAS pe funcții de execuție se face prin concurs.(3)Promovarea, modificarea, suspendarea și încetarea raporturilor de muncă ale personalului AIAS se realizează prin decizie a directorului general.(4)Numirea și revocarea personalului cu funcții de conducere se fac de către Consiliul de conducere al AIAS, la propunerea directorului general al AIAS, potrivit dispozițiilor art. 11 alin. (5) lit. f) din OG nr. 26/2009.(5)Personalul AIAS poate reprezenta AIAS în relațiile cu terții, în condițiile acordate de mandatul directorului general al AIAS.(6)Personalul AIAS poate constitui sau poate face parte din organizații profesionale și sindicale, cu respectarea dispozițiilor legale aplicabile.(7)La nivelul AIAS se poate încheia contract colectiv de muncă, prin care să se stabilească clauze privind condițiile de muncă, precum și alte drepturi și obligații ce decurg din raporturile de muncă, prin negociere colectivă la nivel de instituție, cu respectarea dispozițiilor legale aplicabile. +
Articolul 13Pentru evitarea incompatibilităților și a conflictului de interese, investigatorilor AIAS le este interzis să facă parte din organele de conducere, să dețină acțiuni sau părți sociale și să desfășoare activități remunerate în cadrul oricărei entități care își desfășoară activitatea în domeniul aviației civile. +
Capitolul VOrganele de conducere +
Articolul 14(1)Conducerea AIAS este asigurată de către un consiliu de conducere, format din 5 membri, al cărui președinte este directorul general al AIAS.(2)Directorul general al AIAS și membrii Consiliului de conducere al AIAS sunt numiți și revocați prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii. +
Articolul 15(1)Directorul general al AIAS trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiții:a)să dețină o experiență de minimum 10 ani în domeniul siguranței aviației civile în cadrul unor operatori aerieni, autorități de supervizare a siguranței aviației civile sau autorități de investigații privind siguranța aviației civile, din care cel puțin 4 ani în funcții de conducere; … b)să dețină studii superioare absolvite cu diplomă de licență sau echivalent în domeniul ingineriei aerospațiale sau să dețină studii superioare absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă în domenii relevante pentru activitatea AIAS, cumulat cu o experiență de zbor de minimum 5 ani în funcția de comandant de aeronavă civilă. … (2)Salarizarea directorului general al AIAS se stabilește, în condițiile legii, prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.(3)Atribuțiile și responsabilitățile directorului general sunt prevăzute în fișa postului, care se aprobă de Consiliul de conducere al AIAS. +
Articolul 16(1)În exercitarea atribuțiilor ce îi revin, prevăzute la art. 11 alin. (6) din OG nr. 26/2009, directorul general emite decizii.(2)Atribuțiile directorului general pot fi delegate, prin decizia acestuia, persoanelor cu funcție de conducere din compartimentele AIAS, cu aprobarea Consiliului de conducere al AIAS.(3)În exercitarea atribuțiilor și luarea deciziilor, directorul general trebuie să se asigure că sunt respectate dispozițiile art. 2 alin. (3) și (5) din OG nr. 26/2009. +
Articolul 17(1)Pe perioada mandatului, directorul general și membrii Consiliului de conducere trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să nu dețină acțiuni sau părți sociale, direct ori indirect, la administratorii de infrastructură de transport aerian, la autorități de reglementare sau de siguranță aeriană, la operatori aerieni și la orice parte ale cărei interese ar putea intra în conflict cu atribuțiile încredințate; … b)să nu facă parte din organele de conducere ale entităților prevăzute la lit. a); … c)să nu desfășoare activități remunerate pentru oricare dintre entitățile prevăzute la lit. a). … (2)Mandatul directorului general sau al unui membru al Consiliului de conducere încetează în următoarele situații:a)prin revocare de către ministrul transporturilor și infrastructurii ca urmare a constatării că directorul general sau respectivul membru al Consiliului de conducere se află în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1); … b)în caz de condamnare penală prin hotărâre judecătorească definitivă, pentru care nu a intervenit reabilitarea; … c)prin demisie; … d)prin revocare de către ministrul transporturilor și infrastructurii ca urmare a constatării neîndeplinirii atribuțiilor ce îi revin; … e)în urma decesului. … +
Articolul 18(1)Consiliul de conducere își desfășoară activitatea în ședințe ordinare și extraordinare, în conformitate cu propriul regulament de organizare și funcționare și cu alte acte normative aplicabile.(2)Regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului de conducere se aprobă prin hotărâre a Consiliului de conducere. (3)Indemnizațiile membrilor Consiliului de conducere se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, potrivit dispozițiilor art. 11 alin. (3) din OG nr. 26/2009. +
Articolul 19(1)Consiliul de conducere îndeplinește, în conformitate cu legislația în vigoare, atribuțiile prevăzute la art. 11 alin. (5) din OG nr. 26/2009.(2)Pe lângă atribuțiile prevăzute la art. 11 alin. (5) din OG nr. 26/2009, Consiliul de conducere îndeplinește și următoarele atribuții:a)aprobă cererea de afiliere a AIAS ca membru sau observator în cadrul unor asociații sau organizații din domeniul de activitate al AIAS; … b)aprobă tarifele pentru valorificarea produselor rezultate din activitățile proprii, chirii, prestații editoriale, studii, proiecte, lucrări, cursuri, seminare, conferințe specifice și alte prestări de servicii sau din exploatarea bunurilor administrate. … (3)Consiliul de conducere exercită orice alte atribuții care îi revin din prezentul regulament. +
Articolul 20(1)Consiliul de conducere se întrunește lunar sau ori de câte ori este necesar, la cererea președintelui sau a două treimi din numărul membrilor săi.(2)Hotărârile Consiliului de conducere se iau cu majoritatea voturilor membrilor acestuia. Votul este deschis, egal și direct.(3)Consiliul de conducere este asistat de un secretar, numit de către președintele Consiliului de conducere dintre angajații AIAS.(4)Secretarul nu are drept de vot în cadrul ședințelor Consiliului de conducere. +
Articolul 21Pentru luarea unor decizii complexe, Consiliul de conducere poate atrage în activitatea de analiză experți și specialiști din diferite sectoare de activitate, urmând ca activitatea acestora să fie remunerată în condițiile legii. +
Capitolul VIBugetul de venituri și cheltuieli +
Articolul 22AIAS întocmește anual bugetul de venituri și cheltuieli și îl supune aprobării, potrivit legii. +
Articolul 23Excedentele anuale rezultate din execuția bugetului de venituri și cheltuieli al AIAS rămân la dispoziția AIAS și se reportează în anul următor, în conformitate cu legislația în vigoare. +
Articolul 24AIAS poate realiza și poate dispune de venituri și poate face cheltuieli în lei și în valută, în condițiile prevăzute de actele normative în vigoare.