privind organizarea şi funcţionarea centrelor şi a cabinetelor de asistenţa psihopedagogică
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) Centrele judeţene de asistenţa psihopedagogică, denumite în continuare CJAP, respectiv centrul municipiului Bucureşti de asistenţa psihopedagogică – CMBAP, sunt unităţi conexe ale învăţământului preuniversitar, care funcţionează în fiecare judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti, în baza art. 49 alin. (1) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată. … (2) Cabinetele de asistenţa psihopedagogică funcţionează în unităţile de învăţământ la care sunt înmatriculaţi cel puţin 800 de elevi. Unităţile de învăţământ cu mai puţin de 800 de elevi sunt arondate unui cabinet de asistenţa psihopedagogică, în funcţie de resursele umane calificate şi dotările materiale specifice. … +
Articolul 2(1) CJAP/CMBAP sunt instituţii subordonate organizatoric şi financiar inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. CJAP/CMBAP sunt subordonate din punct de vedere metodologic Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei. … (2) Activităţile cabinetelor de asistenţa psihopedagogică sunt coordonate de către CJAP/CMBAP. … (3) De activitatea CJAP/CMBAP răspunde un inspector şcolar general adjunct. … (4) Fondurile băneşti provenite de la buget sunt gestionate prin contabilitatea inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. Consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, la începutul anului bugetar, stabileşte fondurile aferente pentru CJAP/CMBAP. … (5) CJAP/CMBAP prezintă, la cererea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului sau a inspectorilor generali în subordinea cărora se afla, rapoarte privind activitatea proprie. … +
Articolul 3(1) CJAP/CMBAP organizează acţiuni de cunoaştere şi consiliere psihopedagogică a elevilor, realizate individual şi colectiv, acţiuni cu părinţii prin consultaţii individuale şi colective, precum şi acţiuni de colaborare cu comunitatile locale, în scopul orientarii şcolare şi profesionale, orientarii carierei elevilor, prin informare, documentare, consiliere, acestea fiind monitorizate şi evaluate periodic de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. … (2) Cabinetele de asistenţa psihopedagogică din unităţile de învăţământ asigura în permanenta informarea, cunoaşterea şi consilierea psihopedagogică a elevilor, prin consultaţii individuale şi colective, acţiuni de îndrumare a părinţilor şi de colaborare cu comunitatile locale, în scopul orientarii şcolare, profesionale şi a carierei elevilor. … +
Articolul 4Inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti asigura centrelor şi cabinetelor de asistenţa psihopedagogică spaţii corespunzătoare, în cabinete sau laboratoare, destinate exclusiv desfăşurării activităţilor de cunoaştere şi consiliere psihopedagogică a elevilor, în cadrul unităţilor de învăţământ. +
Articolul 5CJAP/CMBAP colaborează cu unităţi şi instituţii de învăţământ, cu direcţiile judeţene pentru protecţia copilului, cu agenţiile judeţene de ocupare şi formare profesională, cu alte organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale, cu inspectoratul judeţean de poliţie (compartimentul prevenire), precum şi cu alte persoane juridice care au atribuţii în domeniul educaţiei. +
Articolul 6Activitatea CJAP/CMBAP nu se subordonează doctrinelor promovate de partide sau formaţiuni politice. În spaţiile aparţinând CJAP/CMBAP sunt interzise:a) funcţionarea partidelor sau formatiunilor politice; … b) desfăşurarea activităţii de organizare şi propaganda politica; … c) prozelitismul religios; … d) activităţile care încalcă normele generale de moralitate. … +
Capitolul IIOrganizarea CJAP/CMBAP şi a cabinetelor de asistenţa psihopedagogică +
Articolul 7Orientarea şcolară şi profesională desfăşurată în CJAP/CMBAP şi în cabinetele de asistenţa psihopedagogică se realizează prin: asistenţa psihologică, asistenţa pedagogica şi orientarea carierei elevilor. +
Articolul 8(1) Categoriile de personal care funcţionează în cadrul CJAP/CMBAP sunt: … a) personal de conducere; … b) personal didactic; … c) personal didactic auxiliar; … d) personal nedidactic. … (2) Personalul de conducere – coordonatorul CJAP/CMBAP, asimilat funcţiei de director de unitate de învăţământ gimnaziala prevăzută la art. 21 alin. (1) din Legea nr. 128/1997, poate fi profesor cu specializarea în pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie, pedagogie socială sau, în mod excepţional, profesor, absolvent al Facultăţii de Filosofie-Istorie (promotiile 1978-1989, grupe opţionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, având cel puţin gradul didactic II şi o vechime de minimum 5 ani în activitatea de asistenţa psihopedagogică. … (3) Ocuparea funcţiei de coordonator al CJAP/CMBAP se face prin concurs organizat de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, conform metodologiilor elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru funcţiile de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ gimnaziale. … (4) Salarizarea coordonatorului se face conform dispoziţiilor art. 51 alin. (2) din Legea nr. 128/1997. … +
Articolul 9În cadrul CJAP/CMBAP funcţiile didactice sunt: profesor psihopedagog, profesor psiholog, profesor sociolog, profesor pedagog social sau, în mod excepţional, profesor, absolvent al Facultăţii de Filosofie-Istorie (promotiile 1978-1989, grupe opţionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997. +
Articolul 10În cadrul CJAP/CMBAP funcţiile didactice auxiliare sunt: asistent social, laborant, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 128/1997. +
Articolul 11În cadrul CJAP/CMBAP funcţia nedidactica este cea de secretar. +
Articolul 12Structura organizatorică, statul de funcţii şi numărul de personal didactic, didactic auxiliar şi nedidactic din structura CJAP/CMBAP sunt aprobate anual de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, la propunerea inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. +
Articolul 13Cabinetele de asistenţa psihopedagogică au prevăzut în statul de funcţii un post de profesor având una dintre specializările: pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie, pedagogie socială sau, în mod excepţional, profesor, absolvent al Facultăţii de Filosofie-Istorie (promotiile 1978-1989, grupe opţionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997. +
Articolul 14Încadrarea CJAP/CMBAP, precum şi a cabinetelor şcolare şi interşcolare de asistenţa psihopedagogică cu personal didactic şi didactic auxiliar se face pe bază de concurs, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1), (2) şi (3) şi ale art. 19 alin. (1) din Legea nr. 128/1997. +
Capitolul IIIFuncţionarea CJAP/CMBAP şi a cabinetelor de asistenţa psihopedagogică +
Secţiunea 1Stabilirea normei didactice +
Articolul 15(1) Norma didactica a personalului didactic din CJAP/CMBAP se stabileşte potrivit prevederilor art. 43 lit. e) din Legea nr. 128/1997 şi conform Ordonanţei Guvernului nr. 103/1998 privind structura normei didactice în învăţământul preuniversitar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 109/1999. … (2) Norma didactica a personalului didactic din CJAP/CMBAP cuprinde un număr de 40 de ore pe săptămâna, repartizate astfel: … a) 18 ore/săptămâna, care constau în: activităţi de asistenţa psihopedagogică, desfăşurate individual şi colectiv cu elevii, consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare şcolară şi profesională, activităţi de consiliere a părinţilor, cadrelor didactice, participare la şedinţe cu părinţii, la comisiile metodice şi consiliile pedagogice cu tematica specifică, centralizarea datelor pentru elaborarea materialelor informative pe problematica orientarii şcolare şi profesionale la nivel judeţean, întocmirea şi realizarea de programe de informare şi consiliere privind cariera, activităţi de cercetare ştiinţifică cu tematica psihopedagogică; 2-4 ore de predare în specialitatea înscrisă pe diploma; … b) 22 de ore/săptămâna, care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementara, pregătirea şi corectarea rezultatelor examinarilor, stabilirea măsurilor şi întocmirea programelor de intervenţie şi evaluare psihopedagogică, activităţi de documentare ştiinţifică, colaborarea cu comunitatile locale. … +
Articolul 16(1) Norma didactica a personalului didactic din cabinetele de asistenţa psihopedagogică se stabileşte potrivit prevederilor art. 43 lit. e) din Legea nr. 128/1997 şi conform Ordonanţei Guvernului nr. 103/1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 109/1999. … (2) Norma didactica a personalului didactic din cabinetele de asistenţa psihopedagogică cuprinde un număr de 40 de ore pe săptămâna, repartizate astfel: … a) 18 ore/săptămâna, care constau în: activităţi de asistenţa psihopedagogică, desfăşurate individual şi colectiv cu elevii, consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare şcolară şi profesională, activităţi de consiliere a părinţilor, cadrelor didactice, participare la şedinţe şi lectorate cu părinţii, la comisiile metodice şi consiliile pedagogice cu tematica specifică; 2-4 ore de predare în specialitatea înscrisă pe diploma; … b) 22 de ore/săptămâna, care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementara; pregătirea şi corectarea rezultatelor examinarilor, stabilirea măsurilor şi întocmirea programelor de intervenţie şi evaluare psihopedagogică, activităţi metodico-ştiinţifice, colaborarea cu comunitatile locale. … +
Secţiunea a 2-aAtribuţiile CJAP/CMBAP şi ale cabinetelor de asistenţa psihopedagogică +
Articolul 17CJAP/CMBAP au următoarele atribuţii:a) oferă informare, consiliere, documentare şi îndrumare pentru elevi, părinţi şi profesori pe diferite teme: cunoaştere şi autocunoastere, adaptarea elevilor la mediul şcolar, adaptarea şcolii la nevoile elevilor, optimizarea relaţiilor şcoala-elevi-părinţi; … b) asigura prin intermediul metodelor, procedeelor şi tehnicilor specifice prevenirea şi diminuarea factorilor care determina tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic; … c) asigura examinarea psihologică a elevilor la cererea părinţilor, a şcolii sau a inspectoratelor şcolare în situaţii de esec şcolar, abandon şcolar, conflicte; … d) propun şi organizează programe de orientare a carierei elevilor în şcoli; … e) asigura servicii de consiliere şi cursuri pentru părinţi; … f) coordonează şi sprijină cabinetele de asistenţa psihopedagogică din şcoli şi licee; … g) colaborează cu personalul de la centrele medicale de igiena şi profilaxie; … h) colaborează cu personalul de la agenţiile locale de ocupare şi formare profesională; … i) sprijină activitatea metodica a profesorilor şi dirigintilor; … j) elaborează studii psihosociologice privind opţiunile elevilor claselor terminale vizând clasificarile profesionale prin învăţământul profesional şi liceal, precum şi tipurile de şcoli din cadrul reţelei; … k) înaintează inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti studii de specialitate privind elementele de prognoza şi analiza referitoare la oferta pieţei forţei de muncă în zona (evoluţie, dinamica, profesii pe cale de dispariţie, profesii noi), în vederea orientarii şcolare, profesionale şi a carierei elevilor din judeţ; … l) sunt implicate alături de inspectoratul şcolar judeţean în examinarea propunerilor tuturor unităţilor şcolare din reţea şi a ofertei privind planul de şcolarizare; … m) coordonează acţiunea de derulare a proiectelor/programelor, parteneriatelor educaţionale interne sau internaţionale derulate pe plan local, vizând problematica consilierii, orientarii şcolare, profesionale şi a carierei elevilor în parteneriat cu autorităţile de învăţământ, autorităţile locale, asociaţii şi fundaţii cu preocupări în domeniu; … n) monitorizează, prin intermediul echipei operative a profesorilor din centru, situaţiile deosebite din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti (abandon şcolar ridicat, risc privind consumul de droguri, tulburări comportamentale) în care din motive obiective nu au putut fi normate catedre în cabinete şcolare, urmând să prezinte rapoarte semestriale privind modul de rezolvare a acestora. … +
Articolul 18Cabinetele de asistenţa psihopedagogică au următoarele atribuţii:a) asigura informarea şi consilierea elevilor, părinţilor şi profesorilor pe diferite subiecte: cunoaştere şi autocunoastere, adaptarea elevilor la mediul şcolar, adaptarea şcolii la nevoile elevilor, optimizarea relaţiilor şcoala-elevi-părinţi; … b) asigura prevenirea sau diminuarea factorilor care determina tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic prin intermediul metodelor, procedeelor şi tehnicilor specifice; … c) asigura examinarea psihologică a elevilor la cererea părinţilor, a şcolii sau a inspectoratelor şcolare în situaţii de esec şcolar, abandon şcolar, dizarmonii în structura personalităţii, conflicte; … d) propun şi organizează programe de orientare şcolară, profesională şi a carierei elevilor în şcolile unde îşi desfăşoară activitatea, în colaborare cu consilierii educativi; … e) asigura servicii de consiliere şi cursuri pentru părinţi; … f) sprijină activitatea metodica a profesorilor şi dirigintilor; … g) elaborează studii psihosociologice privind opţiunile elevilor claselor terminale vizând clasificarile profesionale prin învăţământul profesional şi liceal, precum şi tipurile de şcoli din cadrul reţelei. … +
Articolul 19Atribuţiile personalului de conducere, a personalului didactic, a personalului didactic auxiliar şi a personalului nedidactic din centrele şi cabinetele de asistenţa psihopedagogică sunt prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare şi în Regulamentul de ordine interioară ale CJAP/CMBAP, precum şi în fişa postului. Acestea se supun aprobării inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, respectiv coordonatorului CJAP/CMBAP pentru personalul din cabinetele de asistenţa psihopedagogică. +
Articolul 20Personalul didactic încadrat în cabinetele şcolare şi interşcolare de asistenţa psihopedagogică sprijină activitatea comisiilor metodice ale învăţătorilor şi profesorilor, activitatea de consiliere şi orientare a dirigintilor din unităţile de învăţământ în care funcţionează cabinetele şcolare şi interşcolare. +
Capitolul IVDispoziţii finale +
Articolul 21Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale CJAP/CMBAP, precum şi a cabinetelor de asistenţa psihopedagogică se asigura conform legii. +
Articolul 22CJAP/CMBAP, precum şi cabinetele de asistenţa psihopedagogică pot beneficia de sprijin material şi financiar din partea unor persoane fizice şi juridice, potrivit prevederilor art. 170 alin. (3) din Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările ulterioare. +
Articolul 23Personalul didactic şi didactic auxiliar din CJAP/CMBAP, precum şi din cabinetele de asistenţa psihopedagogică beneficiază de toate drepturile prevăzute de Legea nr. 128/1997.––-