pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind concentrările economice, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 385/2010
În temeiul art. 27 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Concurenţei adoptă prezentul regulament. +
Articolul IRegulamentul privind concentrările economice, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 385/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 553 şi 553 bis din 5 august 2010, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(1) Noţiunea de «concentrare economică» include acele operaţiuni care au ca rezultat modificări de durată ale controlului întreprinderilor şi, prin urmare, în structura pieţei, cuprinzând şi operaţiunile care conduc la crearea de societăţi în comun care îndeplinesc în mod durabil toate funcţiile unei entităţi economice autonome. Prin «întreprindere», în sensul legii, se înţelege orice operator economic angajat într-o activitate constând în oferirea de bunuri sau de servicii pe o piaţă dată, independent de statutul său juridic şi de modul de finanţare, astfel cum este definită în jurisprudenţa Uniunii Europene."2. La articolul 4 alineatul (8), partea introductivă se modifică şi va avea cuprins:"(8) Cifrele de afaceri sunt înlocuite:".3. La articolul 4, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:"(9) În situaţiile în care, faţă de elementele specifice ale unei operaţiuni de concentrare economică, nu rezultă cu certitudine dacă aceasta este supusă sau nu obligaţiei de notificare, părţile vor notifica operaţiunea Consiliului Concurenţei, în vederea emiterii unei adrese/decizii, în termenele prevăzute la art. 46 alin. (1), (2) şi (4) din lege."4. La articolul 12, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(3) Cu toate acestea, în anumite cazuri, Consiliul Concurenţei poate iniţia revenirea la procedura completă de analiză a unei concentrări economice ca urmare a furnizării informaţiilor prevăzute de formularul complet de notificare din anexa nr. I. În mod similar, Consiliul Concurenţei poate decide că o concentrare economică pentru care a fost depus un formular de notificare în formă completă să fie analizată potrivit regulilor procedurii simplificate."5. La articolul 13, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:"Consiliul Concurenţei va aplica procedura simplificată în principal următoarelor categorii de concentrări economice:".6. La articolul 19, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(1) În măsura în care crearea unei societăţi în comun, reprezentând o concentrare economică potrivit prevederilor art. 10 alin. (1) din lege, are ca obiect sau ca efect coordonarea comportamentului concurenţial al întreprinderilor rămase independente, o astfel de coordonare este evaluată în conformitate cu criteriile prevăzute la art. 5 alin. (1)-(3) din lege, precum şi cu cele menţionate la art. 101 alin. (1) şi (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, pentru a se stabili dacă operaţiunea este sau nu compatibilă cu un mediu concurenţial normal."7. La articolul 28, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(4) Informaţiile colectate potrivit prevederilor art. 35 alin. (1) şi (2), art. 35^1 şi 36 din lege pot fi folosite doar pentru scopul aplicării legislaţiei în domeniul concurenţei. Consiliul Concurenţei va putea sesiza şi alte instituţii sau autorităţi publice în condiţiile în care sunt descoperite aspecte care ţin de competenţa acestora, cum este cazul identificării unor posibile încălcări ale legislaţiei în domeniul fiscal. Comunicarea va privi doar acele informaţii care privesc posibila încălcare a unor norme legale şi va avea în vedere respectarea caracterului confidenţial al informaţiilor aflate în posesia Consiliului Concurenţei."8. La articolul 29, alineatele (4), (5), (7) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"(4) În realizarea investigaţiilor privind concentrările economice, Consiliul Concurenţei poate să ia declaraţii de la orice persoană fizică sau de la reprezentantul legal al persoanei juridice care consimte să dea astfel de declaraţii. Persoanele fizice ale căror declaraţii pot fi primite sunt, printre alţii, angajaţi ai persoanei juridice sau colaboratori ai acesteia. Prin «reprezentant legal» se înţelege administratorul, directorul şi orice altă persoană cu atribuţii de conducere şi reprezentare în cadrul persoanei juridice.(5) Cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 42 alin. (1) din lege, în orice procedură de investigaţie având ca obiect o operaţiune de concentrare economică sau, după caz, încălcarea dispoziţiilor art. 15 din lege, Consiliul Concurenţei acordă întreprinderilor participante ocazia de a-şi exprima în scris observaţiile cu privire la conţinutul raportului de investigaţie. În observaţiile scrise, destinatarii raportului de investigaţie pot solicita în mod expres organizarea de audieri de către Consiliul Concurenţei. Atunci când apreciază că este util pentru stabilirea adevărului în cauza investigată, Consiliul Concurenţei poate organiza audieri şi în lipsa unei solicitări din partea destinatarilor raportului de investigaţie. Data până la care trebuie trimise observaţiile, respectiv data audierii, după caz, sunt fixate de preşedintele Consiliului Concurenţei. … ……………………………………………………………..(7) O copie a raportului va fi transmisă spre luare la cunoştinţă persoanelor supuse investigaţiei, acordând acestora un termen de minimum 30 de zile în care să îşi formuleze observaţiile. Persoanelor a căror audiere a fost admisă potrivit prevederilor alin. (6) li se va trimite copia raportului numai la cerere şi dacă preşedintele Consiliului Concurenţei apreciază că este util în interesul investigaţiei. … ……………………………………………………………..(9) În situaţia în care, în urma declanşării unei investigaţii din oficiu privind încălcarea art. 15 din lege, se constată că aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încălcarea legii care să justifice impunerea de măsuri sau sancţiuni de către Consiliul Concurenţei, acesta, prin ordin al preşedintelui, va putea închide investigaţia şi va informa de îndată părţile implicate. În situaţia în care investigaţia a fost declanşată ca urmare a unei plângeri şi se constată că aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încălcarea legii care să justifice impunerea de măsuri sau sancţiuni de către Consiliul Concurenţei, închiderea investigaţiei se va face prin decizia Plenului Consiliului Concurenţei, în urma audierii părţilor implicate, dacă autorul plângerii solicită acest lucru." … 9. După articolul 29 se introduce o nouă secţiune, secţiunea V, cuprinzând articolul 29^1, cu următorul cuprins:"SECŢIUNEA VConcentrările economice susceptibile să prezinte riscuri pentru siguranţa naţionalăArticolul 29^1Procedura privind concentrările economice susceptibile să prezinte riscuri pentru siguranţa naţională(1) În situaţiile în care o operaţiune de preluare a controlului asupra unor întreprinderi sau a unor active prezintă riscuri pentru siguranţa naţională, Guvernul, la propunerea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, va emite o hotărâre prin care aceasta să fie interzisă, cu respectarea competenţei Comisiei Europene în acest domeniu. Prin «operaţiune de preluare a controlului asupra unor întreprinderi sau a unor active», în înţelesul art. 46 alin. (9) din lege, se înţelege dobândirea de către o persoană a posibilităţii exercitării unei influenţe determinante, pe baza drepturilor, contractelor sau oricăror altor metode, separat ori în asociere şi cu luarea în considerare a circumstanţelor de fapt şi de drept în cauză, asupra unor întreprinderi sau a unor active de interes din punctul de vedere al siguranţei naţionale, care pot funcţiona şi care au o utilitate economică de sine stătătoare. Analiza prevăzută de art. 46 alin. (9) din lege va avea loc indiferent dacă operaţiunea de preluare a controlului reprezintă în acelaşi timp şi o operaţiune de concentrare economică, în înţelesul art. 10-15 din lege. … (2) Ori de câte ori înregistrează o notificare a unei concentrări economice, Consiliul Concurenţei va comunică Consiliului Suprem de Apărare a Ţării sau entităţii desemnate de acesta, printr-o infrastructură de date secretizate, numărul de înregistrare a operaţiunii şi informaţii de bază privind tranzacţia: modul de realizare (achiziţie, fuziune etc.), părţile la concentrare şi datele de identificare ale acestora, domeniul de activitate al părţilor la concentrare şi obiectul tranzacţiei (întreprinderi sau active). … (3) În termen de 30 de zile de la data acestei comunicări, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării va informa Consiliul Concurenţei în cazul în care consideră că o operaţiune de concentrare economică este susceptibilă să fie analizată şi din punctul de vedere al siguranţei naţionale. Consiliul Concurenţei va informa de îndată părţile notificatoare cu privire la faptul că operaţiunea notificată este în atenţia Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. … (4) Din momentul în care întreprinderile iau cunoştinţă de faptul că operaţiunea de concentrare economică urmează a fi analizată şi din punctul de vedere al siguranţei naţionale, acestea vor comunică direct Consiliului Suprem de Apărare a Ţării orice informaţii şi documente necesare în vederea efectuării analizei, cu asigurarea confidenţialităţii acestora. … (5) Analiza efectuată de către Consiliul Concurenţei din perspectiva regulilor de concurenţă se desfăşoară în paralel cu analiza efectuată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării din punctul de vedere al siguranţei naţionale, iar Consiliul Concurenţei va putea emite o decizie cu privire la operaţiunea în cauză, chiar şi înainte de finalizarea analizei cu privire la siguranţa naţională. … (6) Analiza în ceea ce priveşte riscurile pentru siguranţa naţională va fi efectuată în termen de cel mult 45 de zile de la data comunicării tuturor informaţiilor şi documentelor necesare de către părţile la concentrare. Rezultatul analizei va fi comunicat în termen de 5 zile părţilor la concentrare, precum şi Guvernului, în situaţia în care Consiliul Suprem de Apărare a Ţării propune emiterea unei hotărâri a Guvernului prin care operaţiunea să fie interzisă. … (7) În situaţia realizării unei concentrări economice în una dintre modalităţile prevăzute de art. 10 alin. (1) şi (2) din lege, dar care nu depăşeşte pragurile prevăzute de art. 14 din lege, partea sau părţile care dobândesc controlul vor trimite direct Consiliului Suprem de Apărare a Ţării o informare care va conţine datele prevăzute la alin. (2) din prezentul articol, în vederea analizării tranzacţiei din punctul de vedere al siguranţei naţionale. Prevederile alin. (4) şi (6) din prezentul articol rămân aplicabile." … 10. La articolul 30 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:"(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează, potrivit art. 50 din lege, cu amendă de la 0,1% la 1% din cifra de afaceri totală din anul financiar anterior sancţionării următoarele fapte, săvârşite cu intenţie sau din neglijenţă de întreprinderi ori asociaţii de întreprinderi:".11. La articolul 30, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(2) Constituie contravenţii şi se sancţionează, potrivit art. 50^1 alin. (1) din lege, cu amendă de la 1.000 lei la 20.000 lei faptele autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale, constând în:a) furnizarea cu intenţie ori din neglijenţă de informaţii inexacte, incomplete sau care induc în eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea informaţiilor şi documentelor solicitate, potrivit prevederilor art. 35 alin. (1) lit. b) din lege; … b) furnizarea cu intenţie ori din neglijenţă de informaţii inexacte sau care induc în eroare, ca răspuns la o solicitare efectuată potrivit prevederilor art. 35 alin. (2) din lege." … 12. La articolul 30 alineatul (3), partea introductivă şi litera c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"(3) În materia concentrărilor economice, constituie contravenţii şi se sancţionează, potrivit art. 51 din lege, cu amendă de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării următoarele fapte, săvârşite cu intenţie sau din neglijenţă de întreprinderi ori asociaţii de întreprinderi:……………………………………………………………c) punerea în practică a unei operaţiuni de concentrare economică declarate incompatibilă printr-o decizie a Consiliului Concurenţei, potrivit prevederilor art. 46 alin. (4) lit. a) din lege;". … 13. La articolul 30, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(5) În conformitate cu dispoziţiile art. 51^1 alin. (2) din lege, în cazul întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi nou-înfiinţate care nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancţionării, aceasta va fi sancţionată cu:a) amendă de la 10.000 lei la 1.000.000 lei, în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 50 din lege; … b) amendă de la 15.000 lei la 2.500.000 lei, în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 51 alin. (1) lit. b)-e) din lege." … 14. La articolul 31, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(3) Potrivit art. 50^1 alin. (2) din lege, în cazul în care, cu intenţie sau din neglijenţă, fapta instituţiei ori a autorităţii administraţiei publice centrale sau locale de nefurnizare a informaţiilor solicitate persistă după termenul stabilit de către Consiliul Concurenţei, acesta va putea aplica conducătorului instituţiei ori autorităţii administraţiei publice centrale sau locale o amendă cominatorie de până la 5.000 lei pentru fiecare zi de întârziere."15. La articolul 33 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:"(2) În cazul contravenţiilor prevăzute la art. 51 alin. (1) lit. b)-e) din lege, dacă, după primirea raportului de investigaţie şi exercitarea dreptului de acces la dosar, în condiţiile art. 44, sau în cadrul audierilor, întreprinderea recunoaşte, în mod expres, săvârşirea faptei anticoncurenţiale şi, acolo unde este cazul, propune remedii care duc la înlăturarea cauzelor încălcării, aceasta va fi reţinută ca circumstanţă atenuantă specială sub forma colaborării în cadrul procedurii administrative şi va determina diminuarea cuantumului amenzii cu un procent cuprins între 10% şi 30% din nivelul de bază determinat potrivit instrucţiunilor adoptate de Consiliul Concurenţei, inclusiv atunci când acesta este stabilit la minimul prevăzut de lege. Pentru ca reducerea să fie acordată este necesar ca recunoaşterea să fie directă şi neechivocă."16. La articolul 36, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(2) Instanţa poate dispune, la cerere, suspendarea executării deciziei atacate. În cazul amenzilor, suspendarea se va dispune doar cu condiţia plăţii unei cauţiuni, conform regulilor aplicabile creanţelor bugetare, în baza prevederilor art. 47^1 alin. (2) din lege."17. La articolul 36, alineatul (4) se abrogă.18. La articolul 38, după alineatul (6) se introduc patru noi alineate, alineatele (7)-(10), cu următorul cuprins:"(7) În cazul unei concentrări economice notificabile atât în România la Consiliul Concurenţei, cât şi în cel puţin un alt stat membru al Uniunii Europene (concentrare economică «multijurisdicţională»), părţilor la concentrare li se recomandă să acorde Consiliului Concurenţei permisiunea de a transmite informaţii confidenţiale cu privire la operaţiunea în cauză autorităţilor de concurenţă din statele membre implicate în evaluarea aceleiaşi concentrări economice.(8) În acest sens, părţile la concentrare pot furniza Consiliului Concurenţei Formularul privind transmiterea de informaţii confidenţiale*1), prevăzut în anexa nr. III, inclusiv în faza prealabilă notificării respectivei concentrări economice, dacă este cazul. Acest formular poate fi adaptat la circumstanţele specifice ale cazului, dar este esenţial să permită schimbul efectiv de informaţii confidenţiale dintre Consiliul Concurenţei şi autorităţile de concurenţă comunitare implicate în evaluarea aceleiaşi concentrări economice. … ––––*1) Anexă la documentul "Best Practices on Cooperation between EU Naţional Competition Authorities în Merger Review", adoptat de către Comisia Europeană în cadrul Reţelei Europene de Concurenţă (ECN).(9) Dacă părţile la concentrare au furnizat Consiliului Concurenţei Formularul privind transmiterea de informaţii confidenţiale, Consiliul Concurenţei va putea transmite*2) autorităţilor de concurenţă din statele membre implicate în evaluarea aceleiaşi concentrări economice informaţiile confidenţiale în cauză, fără o notificare prealabilă a părţilor la concentrare. … ––––*2) Prin punctul de contact al Reţelei Europene de Concurenţă.(10) Informaţiile confidenţiale cu privire la care părţile au furnizat Formularul privind transmiterea de informaţii confidenţiale nu vor putea fi utilizate de Consiliul Concurenţei în niciun alt scop decât cel al evaluării concentrării economice relevante." … 19. Articolul 40 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Anexele nr. I-III fac parte integrantă din prezentul regulament."20. După anexa nr. II se introduce o nouă anexă, anexa nr. III, al cărei cuprins este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. +
Articolul IIOrice procedură întreprinsă de Consiliul Concurenţei în materia concentrărilor economice având ca obiect o investigaţie deschisă anterior datei de 14 iulie 2011 sau o notificare cu privire la care nu a fost emisă o decizie până la această dată va fi îndeplinită cu respectarea condiţiilor şi cerinţelor prevăzute de Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele din prezentul regulament. +
Articolul IIIPrezentul regulament va fi pus în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Anexăla regulament(Anexa nr. III la Regulamentul nr. 385/2010)FORMULAR PRIVIND TRANSMITEREA DE INFORMAŢII CONFIDENŢIALEReferitor la: cazul înregistratcu nr. ….. la Consiliul ConcurenţeiÎn numele întreprinderii A, confirm că întreprinderea A, sub rezerva condiţiilor şi a limitărilor prevăzute în prezentul formular, este de acord să renunţe la beneficiul confidenţialităţii conferit de art. 62 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (în continuare „obligaţia de confidenţialitate”), care împiedică Consiliul Concurenţei să divulge către [autoritatea de concurenţă X] informaţii confidenţiale obţinute de la întreprinderea A în legătură cu concentrarea economică propusă cu întreprinderea B. Mai exact, întreprinderea A este de acord ca autoritatea de concurenţă din România să transmită către [autoritatea de concurenţă X] orice documente, declaraţii, date şi informaţii furnizate de întreprinderea A, precum şi propriile analize interne ale Consiliului Concurenţei, care conţin sau se referă la materiale furnizate de întreprinderea A, care altfel ar fi interzisă în baza obligaţiei de confidenţialitate*1).–––*1) Acest formular este destinat pentru acele situaţii în care se are în vedere o renunţare la beneficiul confidenţialităţii prevăzut de art. 62 din Legea nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la oricare şi la toate documentele şi informaţiile furnizate către Consiliul Concurenţei. Pot fi situaţii în care o astfel de renunţare largă nu se doreşte. În aceste cazuri, părţile pot opta pentru o renunţare limitată ca scop, astfel încât să permită autorităţilor de concurenţă să discute cu privire la posibilele remedii pe care părţile le au în vedere ori pentru a discuta probleme specifice, cum ar fi definirea pieţei produsului sau barierele la intrarea pe piaţă.Această renunţare la beneficiul confidenţialităţii conferit de art. 62 din Legea nr. 21/1996, republicată cu modificările şi completările ulterioare, se acordă numai în ceea ce priveşte divulgarea informaţiilor confidenţiale către [autoritatea de concurenţă X] şi numai cu condiţia ca [autoritatea de concurenţă X] să le trateze ca informaţii confidenţiale pe care le obţine de la Consiliul Concurenţei, în conformitate cu termenii din scrisoarea anexată de la [autoritatea de concurenţă X]*2). Acest acord nu constituie o renunţare de către întreprinderea A la drepturile sale în temeiul obligaţiei de confidenţialitate cu privire la protecţia acordată întreprinderii A împotriva dezvăluirilor directe sau indirecte către orice terţe părţi, altele decât [autoritatea de concurenţă X].–––*2) [Autoritatea de concurenţă X] ar trebui să furnizeze o scrisoare în care să descrie standardul de protecţie a informaţiilor confidenţiale aplicabil de către aceasta. (În unele cazuri, poate fi suficient pentru părţi şi Consiliul Concurenţei dacă această scrisoare este direcţionată către persoana de contact a reprezentanţilor părţilor, cu o confirmare scrisă că [autoritatea de concurenţă X] este de acord cu termenii din acea scrisoare.)Întreprinderea A furnizează acest formular privind transmiterea de informaţii confidenţiale, cu condiţia şi înţelegând faptul că, în ceea ce priveşte informaţiile pe care Consiliul Concurenţei le obţine de la întreprinderea A şi le furnizează către [autoritatea de concurenţă X] în temeiul acestui formular, Consiliul Concurenţei va continua să protejeze confidenţialitatea acestor informaţii faţă de alte părţi, în conformitate cu obligaţia de confidenţialitate.O copie a acestui formular este transmisă către [persoana de contact din autoritatea de concurenţă X].Locul şi data:……………….Semnătura:……………….Numele şi funcţia:……………….În numele:……………….–––-