Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 2.358 din 22 decembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 19 din 10 ianuarie 2011. +
Capitolul IPrevederi generale +
Articolul 1În sensul prezentului regulament, se introduc următoarele sintagme, ale căror semnificații sunt detaliate mai jos:a)EHEM – echipamentele hidroelectromecanice aferente barajelor încadrate în categoriile de importanță A, B, C și D; … b)experți EHEM – experți pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor încadrate în categoriile de importanță A, B, C și D; … c)evaluarea siguranței EHEM – evaluarea stării de siguranță în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor încadrate în categoriile de importanță A, B, C și D; … d)comisie de atestare – comisie organizată pe lângă autoritatea publică centrală din domeniul apelor pentru atestarea experților EHEM. … +
Capitolul IICorpul de experți EHEM +
Articolul 2Evaluarea siguranței EHEM se realizează în condițiile prevăzute de Normativul tehnic privind evaluarea stării de siguranță în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice ale evacuatorilor de ape mari ai barajelor, NTLH – 050, de către experți EHEM atestați, conform prevederilor prezentului regulament. +
Articolul 3(1)Se constituie corpul de experți EHEM, în baza prevederilor Ordinului ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 1.216/2008 privind aprobarea Normativului tehnic pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice ale evacuatorilor de ape mari ai barajelor NTLH – 050, publicat în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 722 din 24 octombrie 2008, cu modificările ulterioare.(2)Corpul experților EHEM este format din maximum 25 de membri. +
Capitolul IIIStructura corpului de experți EHEM +
Articolul 4(1)Atestarea experților EHEM este realizată de către o comisie de atestare a cărei componență nominală este numită prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor, conform prevederilor prezentului regulament.(2)Atestarea experților EHEM se face pe bază de analiză de dosar de activitate și calificare profesională și prin susținerea unui interviu. +
Articolul 5(1)Componența comisiei de atestare este următoarea:a)un președinte, care reprezintă conducerea autorității publice centrale din domeniul apelor; … b)un vicepreședinte – directorul direcției care gestionează problemele de siguranță a construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor; … c)membri:– un reprezentant al autorității publice centrale din domeniul apelor; … – 2 reprezentanți din învățământul tehnic superior de specialitate; … – 2 reprezentanți ai deținătorilor cu orice titlu de baraje; … – un reprezentant al institutelor de proiectare specializate în domeniu; … – un secretar; … … d)3 membri supleanți. … (2)Secretariatul comisiei de atestare va fi asigurat de către direcția care gestionează problemele de siguranță a construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor.(3)Comisia de atestare este valabil constituită prin prezența obligatorie a președintelui sau a vicepreședintelui și a cel puțin două treimi din numărul total al membrilor.(4)Membrii comisiei de atestare beneficiază de o indemnizație de ședință stabilită prin ordin al conducătorul autorității publice centrale din domeniul apelor, potrivit Legii nr. 40/1991 cu privire la salarizarea Președintelui și Guvernului României, precum și a personalului Președinției, Guvernului și al celorlalte organe ale puterii executive, republicată, cu modificările ulterioare, în raport cu timpul lucrat în afara programului normal de lucru.(5)Comisia de atestare are un casier însărcinat cu plata indemnizațiilor specificate la alin. (4). Casierul este numit prin decizie a directorului general al Administrației Naționale „Apele Române”. +
Capitolul IVSelecția, atestarea și revocarea experților EHEM +
Articolul 6Pentru obținerea atestatului de expert EHEM se pot înscrie persoane fizice, absolvenți de învățământ superior tehnic, cu experiență de minimum 10 ani în domeniul EHEM. +
Articolul 7(1)În vederea susținerii interviului pentru obținerea atestatelor de expert EHEM, candidații vor depune un dosar de activitate și calificare profesională cuprinzând următoarele documente:a)cerere-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1; … b)copie legalizată a diplomei de studii; … c)cel puțin o recomandare, semnată de reprezentantul legal al unor unități din domeniul proiectării, exploatării sau execuției EHEM sau din partea unei/unor asociații profesionale reprezentative pentru domeniu, care să confirme experiența de 10 ani a solicitantului; … d)curriculum vitae; … e)memoriu de activitate în domeniul de atestare; … f)cazier judiciar la zi; … g)dovada achitării tarifului de verificare a dosarului. … (2)Membrii comisiei de atestare pot solicita dobândirea calității de expert EHEM; în acest caz, pentru analiza dosarului de activitate și calificare profesională, precum și pentru interviu, aceștia vor fi înlocuiți în comisia de atestare cu membri supleanți. +
Articolul 8(1)Anunțul privind organizarea atestării experților EHEM se publică și se actualizează pe site-ul autorității publice centrale din domeniul apelor.(2)Dosarele de activitate și calificare profesională se depun și se țin în evidență la direcția care gestionează problemele de siguranță a construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, prin grija secretariatului comisiei de atestare.(3)Candidații care, conform conținutului dosarului de activitate și calificare profesională, îndeplinesc condițiile pentru atestare vor fi convocați, prin grija secretariatului comisiei de atestare, pentru susținerea interviului. Convocarea se face cu o anticipare de cel puțin 10 zile față de data stabilită pentru desfășurarea ședinței de atestare. +
Articolul 9(1)În urma verificării dosarelor de activitate și calificare profesională, comisia de atestare decide:a)convocarea pentru susținerea interviului în vederea obținerii atestatului de expert EHEM; … b)solicitarea de completări la dosar; … c)respingerea dosarului. … (2)Deciziile comisiei de atestare se consemnează într-un proces-verbal al ședinței, întocmit de secretariatul comisiei de atestare.(3)În cazul în care comisia de atestare solicită completări sau clarificări, candidatului i se vor comunica termenul de depunere și documentele solicitate. Nedepunerea, în termen, a documentelor solicitate conduce automat la respingerea dosarului.(4)În cazul în care comisia de atestare decide respingerea dosarului de activitate și calificare profesională, candidatului i se vor comunica motivele care au condus la această decizie, în termen de 15 zile de la data ședinței de analiză. Dosarele respinse se restituie candidatului, pe bază de semnătură.(5)Decizia de respingere a dosarului de activitate și calificare profesională poate fi contestată în scris și depusă la autoritatea publică centrală din domeniul apelor, în termen de 5 zile de la comunicare.(6)Contestațiile vor fi analizate și soluționate în termen de 30 de zile de la data depunerii de către o comisie de analiză și soluționare a contestațiilor, denumită în continuare comisie de contestații.(7)Comisia de contestații este formată din trei membri: doi reprezentanți ai unor asociații profesionale reprezentative pentru domeniul construcțiilor hidrotehnice și un reprezentant al învățământului superior tehnic de specialitate, care nu fac parte din comisia de atestare a experților, propuși de către direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor și cu aprobarea conducerii acesteia. Secretariatul comisiei de contestații este asigurat de direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor.(8)Deciziile comisiei de contestații se iau cu majoritatea simplă a membrilor prezenți.(9)Deciziile comisiei de contestații vor fi comunicate contestatarilor în termen de 10 zile de la data soluționării acestora și sunt definitive și obligatorii pentru aceștia.(10)În cazul unor situații speciale bine fundamentate ședințele de analiză a dosarelor profesionale ale comisiei de atestare, ședințele pentru prelungirea atestatelor, precum și interviul în vederea obținerii atestatului de expert pentru evaluarea siguranței EHEM se pot desfășura și în sistem online, prin intermediul unor aplicații de comunicare specifice.(11)Programarea ședințelor de analiză a dosarelor profesionale, ședințelor pentru prelungirea atestatelor sau a interviului online, după caz, precum și stabilirea ordinii de zi, a planului de interviu și a bibliografiei se vor face de secretariatul tehnic al comisiei de atestare cu cel puțin 10 zile înainte de data desfășurării acestora/acestuia, cu aprobarea președintelui/ vicepreședintelui comisiei.(12)Ordinea de zi a ședinței, planul de interviu și bibliografia, în format digital, sunt transmise membrilor comisiei de atestare de către secretariatul tehnic al comisiei de atestare, cu cel puțin 3 zile înainte de data ședinței/interviului desfășurat(e) online.(13)În ziua ședinței de analiză sau a interviului desfășurat(e) online membrii comisiei de atestare, secretariatul tehnic, precum și candidații participă la ședința de avizare utilizând aplicația web stabilită în prealabil de secretariatul comisiei de atestare, în baza invitațiilor primite prin e-mail.(14)În cazul ședințelor online, după analiza dosarelor profesionale, membrii comisiei transmit calificative «admis» sau «respins» prin intermediul aplicației web utilizate pentru desfășurarea ședinței, iar acestea sunt consemnate de secretariatul tehnic în procesul-verbal de ședință. În cazul unor calificative «respins» ale membrilor comisiei, aceștia transmit online motivele care au stat la baza acestor decizii pentru a fi consemnate în procesul-verbal de ședință.(15)În cazul interviului desfășurat online membrii comisiei transmit calificativele «admis» sau «respins» prin intermediul aplicației web utilizate pentru desfășurarea ședinței, iar acestea sunt consemnate de secretariatul tehnic în procesul-verbal de ședință. În cazul calificativelor «respins» ale membrilor comisiei, aceștia transmit online motivele care au stat la baza acestor decizii pentru a fi consemnate în procesul-verbal de ședință.(16)În cazul în care comisia de atestare decide respingerea candidatului în urma interviului, acesta poate face contestație în scris și o va depune la autoritatea publică centrală din domeniul apelor, în termen de 5 zile de la comunicare.(17)Contestațiile depuse vor fi analizate și soluționate, în termen de 30 de zile, de comisia de contestații prevăzută la alin. (6) și (7), iar deciziile comisiei se vor lua și vor fi comunicate candidatului potrivit alin. (8) și (9).(18)Modul în care se vor organiza și desfășura ședințele de atestare în sistem online se va stabili de către secretariatul comisiei de atestare, cu aprobarea președintelui/ vicepreședintelui comisiei.(19)Suportul tehnic pentru desfășurarea ședințelor de avizare în sistem online este asigurat de compartimentul IT din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor.(la 09-07-2021,
Articolul 9 din Capitolul IV a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 992 din 24 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 679 din 09 iulie 2021
)
+
Articolul 10(1)Lista corpului de experți EHEM constituit potrivit prevederilor prezentului regulament se avizează de către Biroul operativ al Comisiei naționale pentru siguranța barajelor și a altor lucrări hidrotehnice (B.O. CONSIB), se actualizează periodic și se publică pe site-ul autorității publice centrale din domeniul apelor și în publicațiile de specialitate din domeniu.(2)Experții EHEM vor răspunde solicitărilor B.O. CONSIB în cazul necesității efectuării în regim de urgență a evaluării siguranței EHEM în situații excepționale (după viituri sau cutremure importante, incidente, accidente, avarii, ruperi), în cazul contraexpertizelor solicitate de beneficiarii expertizelor și/sau de organele abilitate conform legii să controleze barajele. +
Articolul 11Direcția care gestionează problemele de siguranță a construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor emite, în termen de 30 de zile de la data ședinței, atestatul de expert EHEM, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2. +
Articolul 12(1)Atestatul de expert EHEM este valabil pe o perioadă de 5 ani de la data eliberării, cu posibilitatea prelungirii valabilității acestuia pentru o perioadă de încă 5 ani.(2)Prelungirea valabilității atestatului de expert EHEM se face în baza analizării de către comisia de atestare a unui nou dosar de activitate și calificare profesională pe care expertul îl depune la direcția care gestionează problemele de siguranță a construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor cu cel puțin 30 de zile înainte de data expirării termenului de valabilitate.(3)Dosarul de activitate și calificare profesională pentru prelungirea valabilității atestatului de expert EHEM va conține:a)cerere de prelungire; … b)memoriu de activitate în domeniul de atestare, pentru perioada de când acesta este expert EHEM; … c)dovada de achitare a tarifului de prelungire a valabilității atestatului de expert EHEM; … d)cazier judiciar la zi. … (4)Nerespectarea prevederilor alin. (1) aduce suspendarea dreptului de exercitare a activității de expert EHEM pentru o perioadă de până la 90 de zile, situație care se va consemna și în Lista corpului de experți EHEM.(5)Abateri repetate de la prevederile alin. (1) determină revocarea dreptului de exercitare a activității de expert EHEM și scoaterea din Lista corpului de experți EHEM. +
Articolul 13(1)Tariful pentru verificarea dosarului de activitate și calificare profesională este de 200 lei.(2)Tariful pentru eliberarea atestatului de expert EHEM este de 300 lei.(3)Tariful pentru prelungirea valabilității atestatului de expert EHEM este de 200 lei.(4)Tarifele prevăzute la alin. (1)-(3) vor fi actualizate periodic, în raport cu rata inflației, prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor.(5)Sumele prevăzute la alin. (1)-(3) încasate de la persoanele fizice care solicită atestarea se depun în contul pentru siguranța barajelor deschis de Administrația Națională „Apele Române” la Trezoreria Municipiului București. Numărul de cont va fi comunicat candidaților prin grija secretariatului comisiei de atestare. Copiile dovezilor de plată a tarifelor se depun la dosarele de activitate și calificare profesională ale candidaților.(6)Pentru fiecare membru sau, după caz, membru supleant al comisiei de atestare indemnizația de ședință este de până la nivelul salariului minim brut pe țară; pentru secretarul comisiei de atestare indemnizația de ședință este de până la 75% din nivelul salariului minim brut pe țară; pentru casierul comisiei de atestare indemnizația de ședință este de până la 50% din nivelul salariului minim brut pe țară.(7)Sumele depuse în contul precizat la alin. (5) au următoarele destinații:a)plata indemnizațiilor cuvenite membrilor comisiei de atestare și persoanelor menționate la alin. (6); … b)plata unor studii de fundamentare a unor acte normative, de reglementare sau norme tehnice din domeniul siguranței EHEM; … c)plata pentru efectuarea de contraexpertize dispuse de Comisia națională pentru siguranța barajelor și a altor lucrări hidrotehnice (CONSIB) în situația unor contestații ale beneficiarului sau ale organelor abilitate cu controlul în domeniul siguranței EHEM; … d)plata unor expertize pentru evaluarea siguranței EHEM determinate de situații speciale; … e)cheltuieli de dotare cu aparatură de secretariat și birotică pentru desfășurarea activității comisiei de atestare; … f)cheltuieli de documentare pentru achiziționarea de publicații de specialitate (periodice, manuale, cărți de specialitate, volume ale unor conferințe etc.); … g)cheltuieli de participare la manifestări interne sau internaționale pe probleme din domeniul siguranței EHEM. … (8)Plata indemnizațiilor de ședință către membrii comisiei de atestare, precum și achizițiile în vederea bunei desfășurări a ședințelor de atestare se efectuează pe bază de referat de necesitate avizat de B.O. CONSIB; decontările se fac prin grija casierului, pe bază de documente justificative și cu respectarea prevederile legale în vigoare. +
Articolul 14(1)Membrii corpului de experți EHEM vor deține și vor utiliza ștampile individuale de experți atestați EHEM.(2)Ștampila experților EHEM are formă rotundă, cu două cercuri concentrice, unul exterior, de regulă cu diametrul de 50 mm, și altul interior, cu diametrul de 30 mm. În partea superioară se înscriu numele, prenumele și inițiala tatălui expertului, iar în partea inferioară se va înscrie "Expert EHEM". În interior se înscrie, în partea superioară, "ROMÂNIA", iar în partea inferioară, denumirea actualizată a autorității publice centrale din domeniul apelor. În partea centrală se va înscrie numărul atestatului emis de autoritatea publică centrală din domeniul apelor pentru expertul în cauză.(3)Ștampilele se confecționează pe cheltuială proprie de către experții EHEM; în momentul schimbării denumiri autorității publice centrale din domeniul apelor, ștampilele rămân valabile conform atestatelor care poartă amprenta acestor ștampile.(4)Ștampilele se aplică de experții EHEM pe documentațiile de evaluare a siguranței EHEM, precum și pe alte documente întocmite în activități desfășurate în domeniul siguranței EHEM și sunt valabile împreună cu semnătura olografă a acestora. +
Articolul 15(1)Experții EHEM încetează să mai facă parte din corpul de experți în următoarele cazuri:a)la expirarea termenului pentru care s-a eliberat atestatul de expert EHEM, dacă acesta nu a fost prelungit; … b)prin decesul titularului; … c)la cererea titularului, înregistrată la direcția care gestionează problemele de siguranță a construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor. … (2)Atestatul de expert EHEM se revocă:a)dacă persoana fizică certificată a fost condamnată prin sentință definitivă pentru fapte comise în exercitarea profesiei; … b)în caz de inactivitate a titularului pe o perioadă mai mare de 5 ani; … c)dacă pentru persoana fizică atestată a fost efectuată o sesizare a organelor abilitate cu controlul în domeniul siguranței barajelor sau lucrărilor publice privind exercitarea necorespunzătoare a profesiei, sesizare analizată și validată de comisia de atestare. … (3)Atestatul de expert EHEM este suspendat:a)pe perioada în care titularul atestatului ocupă o funcție care, în conformitate cu prevederile legii, intră în conflict de interese sau incompatibilitate cu exercitarea funcției de expert EHEM; declarația expertului EHEM prin care se precizează conflictul de interese se depune la direcția care gestionează problemele de siguranță a construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor; … b)dacă pentru persoana fizică atestată a fost emisă o decizie a comisiei de atestare privind suspendarea, efectuată ca urmare a unei sesizări a organelor abilitate cu controlul în domeniul siguranței barajelor sau lucrărilor publice, precum și de către alte autorități din domeniile de specialitate. Sesizarea privind exercitarea necorespunzătoare a profesiei se depune la direcția care gestionează problemele de siguranță a construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor și va fi analizată de comisia de atestare care va decide, după caz, suspendarea sau menținerea calității de expert EHEM. … +
Capitolul VCondițiile de exercitare a calității de expert EHEM +
Articolul 16Evaluarea siguranței EHEM se realizează de către experți EHEM în conformitate cu prevederile art. 2, pentru fiecare obiectiv în parte. +
Articolul 17(1)Angajarea expertului EHEM se face de către beneficiarul expertizei – deținătorul cu orice titlu al barajului în condițiile legii.(2)În exercitarea activității de evaluare a siguranței EHEM, experții EHEM vor respecta condițiile de evitare a situațiilor de conflict de interese. În acest sens, vor depune o declarație pe propria răspundere că nu au fost sau nu sunt implicați în diferite etape de proiectare, execuție sau urmărire a comportării în timp a EHEM respective. +
Articolul 18(1)Expertul EHEM este direct răspunzător, în condițiile legii, pentru soluțiile și recomandările făcute în evaluarea siguranței EHEM, inclusiv pentru consecințele acestora.(2)Aplicarea soluțiilor și/sau a recomandărilor expertului EHEM, care vor fi avizate de expertul pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajului, este în sarcina deținătorului cu orice titlu, care răspunde, conform legii, de siguranță barajelor din patrimoniu. +
Articolul 19(1)Contestarea evaluării siguranței EHEM se poate face, potrivit legii, de deținătorul cu orice titlu sau de organele abilitate să controleze siguranța barajelor.(2)Contestația se soluționează prin reanalizarea documentației de evaluare a siguranței EHEM sau printr-o contraexpertiză realizată de experți EHEM nominalizați de B.O. CONSIB, care se analizează și se avizează în cadrul B.O. CONSIB, concluziile și recomandările acesteia devenind definitive și obligatorii pentru contestatar. +
Articolul 20Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. +
Anexa nr. 1la regulamentCERERE – TIPîn vederea obținerii atestatului de expertpentru evaluarea stării de siguranță în exploatarea echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor– model -Subsemnatul/Subsemnata, ……………………., domiciliat/domiciliată în ………………., str. ……………… nr. …., județul/sectorul ………., bloc nr. ……, sc. ….., ap. ……, codul numeric personal ………………….., buletin/carte de identitate seria ….. nr. ………., eliberat/eliberată de ………. la data …………., solicit obținerea/prelungirea valabilității atestatului de expert pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor, eliberat de autoritatea publică centrală din domeniul apelor.Anexez toate documentele precizate în art. 7 alin. (1) din Regulamentul privind organizarea și atestarea corpului de experți pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor încadrate în categoriile de importanță A, B, C și D, NTLH-051.DataNumele și prenumele…………………..Semnătura………………….. +
Anexa nr. 2la regulament(Autoritatea publică centrală din domeniul apelor)ATESTATde expert pentru evaluarea stării de siguranță înexploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelornr. …… din ………………– model În baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranța barajelor, republicată, ale Ordinului ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 1.216/2008 privind aprobarea Normativului tehnic pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice ale evacuatorilor de ape mari ai barajelor – NTLH – 050, cu modificările ulterioare, ale Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. 2.358/2010 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și atestarea corpului de experți pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor încadrate în categoriile de importanță A, B, C și D, NTLH – 051, ale Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. ………/………… pentru aprobarea componenței nominale a comisiei de atestare a corpului de experți pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor și ale Procesului-verbal nr. ….. din data ……… al comisiei de atestare,(Autoritatea publică centrală din domeniul apelor) emite următorul atestat:Domnul/Doamna ………………………., domiciliat/domiciliată în ………………., str. ………………. nr. ……, județul/sectorul …….., bloc nr. ….., sc. ….., ap. ……, codul numeric personal …………………, buletin/carte de identitate seria ….. nr. ………., eliberat(ă) de ……….. la data …………., se atestează ca expert pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor.Prezentul atestat a fost emis la data de …………. și este valabil până la data de …………… .Președintele comisiei de atestare,……………………………………………………………..(semnătura și parafa reprezentantului conduceriiautorității publice centrale din domeniul apelor)Expert atestat, Secretarul comisiei de atestare,…………………… ………………….(ștampila și semnătura expertului) (semnătura)Atestatul a fost emis în două exemplare, egal valabile. Ex. nr. 1 din 2 (Ex. nr. 2 din 2).–-