REGULAMENT din 22 aprilie 1993

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 108 din 27 mai 1993
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 4MODIFICAT DEHG 394 09/04/2008
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 32REFERIRE LALEGE 84 21/07/1992
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEHG 156 22/04/1993
ART. 4MODIFICAT DEHG 394 09/04/2008

de organizare şi functionare a Administraţiei Zonei Libere Sulina



 + 
Capitolul 1Prevederi generale + 
Articolul 1Denumirea: Administratia Zonei Libere Sulina.
 + 
Articolul 2Forma juridica: Administratia Zonei Libere Sulina este persoana juridica, cu statut de regie autonoma, funcţionează pe bază de gestiune economica şi autonomie financiară şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prezentul regulament de organizare şi functionare şi cu legislatia română în vigoare.
 + 
Articolul 3Sediul Administraţiei Zonei Libere Sulina este în orasul Sulina, str. I nr. 202, judeţul Tulcea.Acest sediu va putea fi schimbat în condiţiile legii.
 + 
Articolul 4Delimitarea geografica a Zonei libere Sulina este:– Perimetrul P I: în suprafaţa de 34.894 mp, delimitat la nord de Canalul Sulina, la sud de Spitalul Sulina şi drumul de acces la bazinul Portului de tranzit Sulina, la vest de sediul Administraţiei Fluviale a Dunarii de Jos Sulina şi la est de Complexul hotelier Sulina.– Perimetrul P II: în suprafaţa de 121.500 mp, delimitat la nord de o latura de 275 m perpendiculara pe latura de est a bazinului, la sud şi la est, de teritoriul cistigat din mare şi la vest, de bazinul Portului de tranzit Sulina.– Perimetrul P III: în suprafaţa de 36.300 mp, delimitat la nord de Canalul Sulina, la sud, pe o latura de 60 m, de bazinul Portului de tranzit Sulina în zona malului şi limita platformei portuare amenajate, la est, pe o latura de 220 m, de bazinul Portului de tranzit Sulina şi la vest, de limita platformei portuare amenajate.– Perimetrul P IV: în suprafaţa de 128.703 mp, constituit din platforma pe zona de sud-vest a bazinului Portului de tranzit Sulina cu urmatoarele dimensiuni: latura nordica de 162 m, latura estica de 65 m şi 202 m, latura sudica de 228 m şi latura vestica de 192 şi 245 m;– Perimetrul P V: în suprafaţa de 306.450 mp, delimitat la nord pe o lungime de 1.980 m între +km 4 şi +km 23 +80 de Canalul Sulina, la sud de limita construita a orasului Sulina pe o lungime de 725 m şi de drumul de acces oras-plaja pe o lungime totala de 575 m, la vest de cladirea Hotelului Sulina pe o lungime de 250 m, la est pe o lungime de 1.815 m de litoralul Marii Negre (digul şi canalul de protecţie a orasului) şi pe o lungime de 350 m de Societatea Comerciala "Piscicola" Sulina – S.A.– Perimetrul P VI: în suprafaţa de 330.850 mp, constituit în bazinul maritim al Portului de tranzit Sulina.– Perimetrul P VII: în suprafaţa de 50.150 mp, constituit din bazinul fluvial.
 + 
Capitolul 2Obiectul de activitate + 
Articolul 5Administratia Zonei Libere Sulina are ca obiect de activitate:– administrarea şi exploatarea comerciala a portului şi a suprafetei declarate zona libera, organizarea şi realizarea intregii game de acte şi fapte de comert pentru care este abilitata să le desfăşoare prin prezentul regulament.– în calitate de administrator al bunurilor din patrimoniu, administreaza şi asigura exploatarea bazinelor, danelor, cheiurilor, platformelor, magaziilor, instalaţiilor, utilajelor, cladirilor social-administrative, grupurilor sociale, statiilor de transformare etc., aflate în dotare proprie, şi colaboreaza cu toţi agentii economici, persoane fizice şi juridice române sau straine, în activităţi de investitii şi modernizari ale mijloacelor din dotare, de productie industriala, hoteliera şi alte activităţi specifice regimului de zona libera.
 + 
Articolul 6Administratia Zonei Libere Sulina are urmatoarele atribuţii:a) administrarea intregii infrastructuri a Portului liber Sulina şi a teritoriilor declarate zona libera şi a suprastructurii din dotarea proprie;b) repararea şi întreţinerea construcţiilor din administrare;c) întreţinerea în stare de functionare a facilitatilor privind aprovizionarea cu apa, agent termic şi energie electrica;d) întreţinerea cailor rutiere de acces;e) salubrizarea-depoluarea bazinelor portuare, a cladirilor şi construcţiilor situate în Zona libera Sulina şi preluarea reziduurilor petroliere, menajere şi industriale;f) inregistrarea situaţiei statistice a datelor de productie şi financiare ale agentilor economici care utilizeaza Zona libera Sulina şi centralizarea informaţiilor privind traficul portuar de la toţi agentii economici de pe platforma portuara;g) avizarea şi coordonarea realizării activităţilor în Zona libera Sulina, prin eliberarea de licente, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, tuturor utilizatorilor zonei libere, agenti economici, persoane fizice şi juridice române sau straine, în scopul dezvoltării echilibrate a zonei, al evitarii concurentei neloiale şi al protejarii mediului ambiant;h) stabilirea tarifelor minime anuale pentru toate activităţile care se desfăşoară în teritoriul Zonei libere Sulina şi supunerea lor aprobării Ministerului Transporturilor;i) stabilirea, în condiţiile legii, a preturilor pentru marfurile ce se comercializeaza în nume propriu sau în cooperare cu alti agenti economici, persoane fizice sau juridice române sau straine, în perimetrul Zonei libere Sulina;j) solicitarea Ministerului Transporturilor, pe baza unor studii de fezabilitate, a extinderii teritoriului zonei libere stabilit prin hotărâre guvernamentala;k) insotirea echipei de control al trecerii frontierei în calitate de reprezentant al Administraţiei Zonei Libere Sulina la navele care opereaza în zona libera; de asemenea, poate îndeplini activităţi specifice de agenturare şi navlosire în cazul în care este nominalizata expres ca agent al carausului;m) luarea de măsuri pentru folosirea rationala şi în condiţii de eficienta şi siguranţa a mijloacelor de transport şi a utilajelor pentru respectarea normativelor tehnice privind întreţinerea şi repararea acestora;n) aprobarea documentatiilor tehnice şi a proiectelor de execuţie a noilor obiective economice (inclusiv hoteliere) realizate prin mijloace proprii de către agentii economici români sau straini sau în cooperare cu acestia, în conformitate cu legislatia în vigoare;o) asigurarea aplicarii normelor de protecţie a muncii şi a mediului înconjurător şi controlarea modului de respectare a acestora;p) organizarea activităţii de prevenire şi stingere a incendiilor terestre şi la bordul navelor;r) intocmirea şi executarea, conform legii, a bugetului de venituri şi cheltuieli pentru activitatea proprie;s) informarea, periodic sau la cerere, a Ministerului Transporturilor asupra activităţilor desfăşurate în Zona libera Sulina şi a eficientei acestora;t) elaborarea de studii şi programe privind proportiile, nivelurile şi ritmurile de dezvoltare a activităţilor proprii de exploatare imediata şi de perspectiva pentru dezvoltarea, modernizarea şi sistematizarea Portului liber Sulina;u) eliberarea licentelor tuturor agentilor economici utilizatori ai zonei libere, în conformitate cu instrucţiunile Ministerului Transporturilor;v) asigurarea semnalizarii şi balizarii canalelor de acces, bazinelor şi cheiurilor, în conformitate cu normele de siguranţă a navigatiei;x) asigurarea pilotajului, remorcajului şi manevrelor în Portul liber Sulina şi în rada acestuia;y) elaborarea de norme tehnice privind construcţia, modernizarea, întreţinerea şi exploatarea infrastructurii şi suprastructurii portuare din dotare;w) asigurarea mentinerii adincimilor la dane, în bazine şi pe senal, a semnalizarii şi balizarii canalelor de acces;z) organizarea şi asigurarea controlului şi pazei la portile de acces şi în perimetrul imprejmuit, astfel incit sa nu se permita accesul persoanelor şi al marfurilor decit în condiţiile reglementarilor speciale.
 + 
Articolul 7În Zona libera Sulina se pot desfăşura urmatoarele activităţi:a) manipularea, depozitarea, sortare, masurarea, ambalarea, condiţionarea, prelucrarea, asamblarea, fabricarea, marcarea, testarea, licitarea, vinzarea-cumpararea, expertizarea, dezmembrarea marfurilor, transporturi şi expeditii interne şi internationale;b) organizarea de expozitii;c) organizarea operaţiunilor de bursa şi financiar-bancare;d) organizarea de cantine şi restaurante, precum şi de magazine de desfacere sau comercializare în perimetrul zonei libere;e) inchirierea sau concesionarea terenurilor şi cladirilor din zona libera, în conformitate cu prevederile art. 12 din prezenta hotărâre;f) controlul calitativ şi cantitativ al marfurilor;g) aprovizionarea navelor şi a altor mijloace de transport care opereaza în zona libera sau tranziteaza Canalul Sulina;h) prestări de servicii, precum şi alte activităţi specifice zonelor libere.
 + 
Articolul 8Activităţile prevăzute mai sus se realizează de agentii economici utilizatori ai Zonei libere Sulina, cu avizul şi pe baza licentelor eliberate de Administratia Zonei Libere Sulina, în conformitate cu instrucţiunile Ministerului Transporturilor.Agentia zonelor libere din cadrul Ministerului Transporturilor acorda autorizaţii pentru activităţile realizate de Administratia Zonei Libere Sulina în nume propriu sau în colaborare cu alti agenti economici, persoane fizice şi juridice române sau straine.
 + 
Articolul 9Introducerea sau scoaterea în şi din Zona libera Sulina a bunurilor de orice fel, a mijloacelor de transport, se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare în ceea ce priveste controlul sau supravegherea vamala, controlul de frontieră, controlulsanitar-veterinar sau fitosanitar, după caz.
 + 
Capitolul 3Patrimoniul + 
Articolul 10Administratia Zonei Libere Sulina are un patrimoniu în valoare de 1.452.467 mii lei.
 + 
Articolul 11Administratia Zonei Libere Sulina este administratorul bunurilor din patrimoniul sau. În exercitarea dreptului de administrare, aceasta foloseşte şi dispune în mod autonom de bunurile din patrimoniu pentru realizarea obiectului sau de activitate şi beneficiaza de rezultatele utilizarii acestora, potrivit legislaţiei în vigoare.
 + 
Capitolul 4Organele de conducere ale Administraţiei Zonei Libere Sulina + 
Articolul 12Conducerea Administraţiei Zonei Libere Sulina este asigurata de:– consiliul de administratie;– directorul general. Acesta este şi preşedintele consiliului de administratie şi este numit de acesta, cu avizul Ministerului Transporturilor.
 + 
Articolul 13Consiliul de administratie se numeste prin ordinul ministrului transporturilor şi este compus din 7 membri, după cum urmeaza:– un reprezentant al Ministerului Finanţelor;– un reprezentant al Ministerului Transporturilor;– economisti, ingineri, juristi, tehnicieni dintre salariaţii Administraţiei Zonei Libere Sulina sau din afara acesteia, specialisti în ramura de activitate.Ministerul Transporturilor poate inlocui unii membri ai consiliului de administratie pentru activitate necorespunzatoare.La lucrarile consiliului de administratie pot participa, ca invitati, şi delegaţi al altor organe sau institutii, pentru consultare.Activitatea consiliului de administratie se desfăşoară pe baza regulamentului propriu de functionare.
 + 
Articolul 14Membrii consiliului de administratie sunt numiti pe o perioadă de 4 ani, iar jumătate din ei pot fi inlocuiti la fiecare 2 ani.Membrii consiliului de administratie nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie şi nu pot participa la conducerea societatilor comerciale cu care Administratia Zonei Libere Sulina intretine relatii de afaceri sau cu care are interese contrare.
 + 
Articolul 15Membrii consiliului de administratie îşi păstrează calitatea de angajat la unitatea de la care provin, cu toate drepturile şi oblibaţiile derivind din aceasta calitate.Pentru activitatea depusa în consiliul de administratie, acestia primesc o indemnizatie lunara stabilita de acesta.
 + 
Articolul 16Consiliul de administratie se intruneste ori de cite ori interesele Administraţiei Zonei Libere Sulina o cer, la solicitarea presedintelui, care stabileste ordinea de zi, sau la solicitarea a cel puţin jumătate plus unu din membrii săi, dar cel puţin o dată pe luna.
 + 
Articolul 17Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanti din diferite sectoare, a caror activitatea poate fi compensata material conform înţelegerii pe bază de contract civil.
 + 
Articolul 18Consiliul de administratie poate lua hotărâri numai în prezenta a cel puţin jumătate plus unu din membrii săi. Dacă aceasta majoritate nu este realizata, intrunirea consiliului se reprogrameaza într-un termen de cel mult 15 zile, cu aceeasi ordine de zi.
 + 
Articolul 19Consiliul de administratie are, în principal, urmatoarele atribuţii:a) aproba conceptia şi strategia de dezvoltare a Zonei Libere Sulina, aproba introducerea de noi tehnologii şi modernizarea celor existente, întreţinerea functionalitatii tuturor construcţiilor hidrotehnice şi repararea construcţiilor din administrare;b) analizeaza bilantul contabil anual şi contul de profit şi pierderi şi le inainteaza Ministerului Finanţelor pentru a fi aprobate;c) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli;d) aproba sau supune spre aprobare, potrivit competentelor, investiţiile ce urmeaza a se realiza de către administratie;e) aproba structura organizatorica a administraţiei şi stabileste nivelurile de salarizare a personalului în functie de studii şi munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege, întocmeşte nomenclatoarele de functii şi salarii tarifare, indicatoarele tarifare de calificare şi reglementarile privind drepturile de personal;f) aproba înfiinţarea de noi compartimente de activitate sau desfiintarea acestora;g) stabileste atribuţiile, competentele şi relatiile compartimentelor din aparatul propriu al administraţiei cu tertii;h) aproba volumul maxim al creditelor bancare ce pot fi contractate pentru investitii;i) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor bunuri sau servicii din patrimoniul administraţiei;j) aproba constituirea fondului de rezerva, a fondului de dezvoltare şi a altor fonduri, în condiţiile legii;k) aproba, în condiţiile legii, angajarea şi efectuarea unor cheltuieli de orice natura, inclusiv de orice natura, pentru investitii, tranzactii financiare şi comerciale, vinzari sau închirieri de bunuri mobile sau imobile care nu mai sunt necesare sau ale caror cheltuieli de întreţinere sunt nejustificate economic;l) aproba nivelul minim anual al tarifelor şi taxelor pentru toate activităţile şi prestaţiile la intern ce se pot efectua în Zona libera Sulina, în valută, pe baza analizei complete şi comparative, şi le supune spre avizare Ministerului Transporturilor;m) aproba preturile de desfacere ale marfurilor destinate vinzarii în valută prin unitatile proprii sau mandatare, în functie de reglementarile financiare legale în vigoare;n) aproba nivelurile taxelor pentru eliberarea de licente utilizatorilor Zonei libere Sulina, agentilor economici, persoane fizice sau juridice române sau straine, pentru desfăşurarea de către acestia, în nume propriu, de activităţi în Zona libera Sulina;o) aproba nivelurile comisioanelor de intermediere pe care Administratia Zonei Libere Sulina le percepe pentru inchirierea de spatii amenajate sau neamenajate pentru realizarea de diverse obiective din domeniul comercial, turistic, industrial, al prestatiilor de servicii etc.;p) aproba propunerile prezentate de directorul general al Administraţiei Zonei Libere Sulina privind cooperarea cu diversi agenti economici cu capital strain şi român;r) numeste şi revoca directorii administraţiei;s) aproba contractele de cooperare cu agentii economici, persoane fizice sau juridice române sau straine; stabileste, împreună cu organele Ministerului de Interne, organele vamale etc., relatiile şi condiţiile de colaborare pentru asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor şi marfurilor, precum şi pentru asigurarea ordinii publice în Zona libera Sulina;t) asigura respectarea prevederilor legale privind protectia mediului înconjurător, salubrizarea-depoluarea bazinului portuar şi preluarea reziduurilor petroliere, menajere şi a gunoiului de la nave;u) prezinta anual Ministerului Transporturilor un raport asupra activităţii desfăşurate în perioada expirată şi asupra programului de activitate în curs;v) exercita orice alte atribuţii ce îi revin potrivit prevederilor legale în vigoare şi regulamentului de organizare şi functionare şi aproba orice alte măsuri care privesc activitatea administraţiei.
 + 
Articolul 20Directorul general al administraţiei reprezinta interesele acesteia în raport cu tertii şi în faţa organelor şi organizaţiilor din tara şi din strainatate. În desfăşurarea activităţii curente directorul general poate delega o parte din atribuţiile sale directorilor de specialitate.
 + 
Articolul 21Directorul general are, în principal, urmatoarele atribuţii şi competente:a) conduce sedintele consiliului de administratie;b) asigura conducerea curenta a administraţiei;c) dispune, urmareste şi asigura aducerea la indeplinire a hotărârilor consiliului de administratie şi a prevederilor legale aplicabile administraţiei;d) aproba regulamentele şi instrucţiunile de serviciu pentru administrarea, pastrarea şi întreţinerea mijloacelor materiale din dotarea administraţiei, dezvoltarea şi modernizarea acestora, precum şi pentru operaţiunile comerciale, financiare şi contabile specifice şi de recrutare, pregatire şi perfectionare a personalului;e) aproba angajarea şi concedierea personalului din aparatul administraţiei;f) numeste şi revoca conducătorii compartimentelor functionale;g) indeplineste orice alte atribuţii şi aproba orice alte măsuri privind activitatea administraţiei, potrivit competentelor acordate.
 + 
Capitolul 5Bugetul de venituri şi cheltuieli + 
Articolul 22Administratia Zonei Libere Sulina întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilantul contabil şi contul de profit şi pierderi, după modelele stabilite de Ministerul Finanţelor. Bilantul contabil anual şi contul de profit şi pierderi se publică în Monitorul Oficial al României. Partea a IV-a.
 + 
Articolul 23Administratia este obligata să-şi acopere din activitatea proprie cheltuielile şi sa realizeze profit.
 + 
Articolul 24Bugetul de venituri şi cheltuieli se stabileste pentru fiecare exercitiu financiar şi cuprinde:– venituri din aplicarea tarifelor de închiriere şi concesionare, sume provenite din încasări din activitatea de comert, de servicii, din taxe de licente, comisioane etc.;– cheltuieli din: valori consumate în activitatea de baza, inclusiv cheltuielile de personal, amortizarea mijloacelor fixe, întreţinerea, repararea şi exploatarea mijloacelor din patrimoniu, cheltuieli de administrare, rambursarea creditelor, plata dobinzilor, precum şi alte cheltuieli prevăzute de actele normative în vigoare.Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte anual şi se defalca pe trimestre.
 + 
Articolul 25Consiliul de administratie constituie fondurile prevăzute de legislatia în vigoare şi hotaraste crearea şi a altor fonduri.
 + 
Articolul 26Administratia Zonei Libere Sulina hotaraste cu privire la investiţiile care urmeaza a fi realizate, în limita competentelor ce îi sunt acordate, stabileste nivelul surselor proprii de finanţare şi determina volumul alocatiilor necesare de la bugetul de stat şi, după caz, al creditelor bancare pentru obiectivele de investitii.
 + 
Capitolul 6Dispozitii finale + 
Articolul 27Modul de contractare, de stabilire a volumului activităţilor de comert şi a altor servicii specifice administraţiei, regimul de functionare a acesteia şi a compartimentelor sale functionale se stabilesc prin regulamente şi instrucţiuni aprobate conform competentelor.
 + 
Articolul 28Pentru lucrarile cu ciclu lung de execuţie, Administratia Zonei Libere Sulina poate incheia contracte pe lucrari sau pentru prestarea altor activităţi, cu plăţile esalonate în rate, a caror achitare poate fi prevăzută în mai multe exercitii bugetare consecutive.Pentru asigurarea continuitatii activităţilor obiectivelor cu caracter industrial se pot constitui stocuri de siguranţă, ale caror mijloace de finanţare se inscriu în bugetul de cheltuieli.
 + 
Articolul 29Relatiile comerciale ale Administraţiei Zonei Libere Sulina cu alte regii sau societăţi comerciale se vor desfăşura pe bază de contracte guvernate de principiul libertatii contractuale, potrivit legii.
 + 
Articolul 30Administratia Zonei Libere Sulina va putea practica în raporturile sale cu tertii preţuri şi tarife decurgind din actiunea conjugata a cererii şi ofertei, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 31Litigiile Administraţiei Zonei Libere Sulina cu persoane fizice sau juridice române sau straine sunt de competenţa instanţelor judecătorești din România. Litigiile pot fi solutionate şi pe cale amiabila sau prin arbitraj, în condiţiile prevăzute de lege.
 + 
Articolul 32Dispozitiile prezentului regulament se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere şi cu alte prevederi legale în vigoare.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x