de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare Ştiinţifică în domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale – I.N.C.S.M.P.S. Bucureşti
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) Institutul Naţional de Cercetare Ştiinţifică în domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale – I.N.C.S.M.P.S. Bucureşti, denumit în continuare I.N.C.S.M.P.S., este persoană juridică română în coordonarea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, denumit în continuare MMSSF. … (2) I.N.C.S.M.P.S. funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, calculează amortismente şi conduce evidenţa contabilă în regim economic şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, precum şi ale prezentului regulament. … +
Articolul 2(1) I.N.C.S.M.P.S. îşi desfăşoară activitatea de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domenii de interes naţional privind piaţa muncii, managementul resurselor umane, dezvoltarea socială şi protecţia socială în România. … (2) I.N.C.S.M.P.S. participă la fundamentarea, implementarea şi monitorizarea strategiei de dezvoltare a domeniului specific şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice stabilite prin programele naţionale de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică. … +
Capitolul IIObiectul de activitate +
Articolul 3În cadrul obiectului de activitate I.N.C.S.M.P.S. desfăşoară următoarele tipuri de activităţi:A. Activităţi de cercetare-dezvoltare1. În cadrul Planului naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare, pentru realizarea planurilor sectoriale şi a programelor-nucleu, în cadrul programelor internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare, având ca tematică:a) piaţa muncii: … – resursele de muncă;– cererea de forţă de muncă;– şomajul;– prognoze privind piaţa muncii;– sistemul informaţional al pieţei muncii;– salariul, salariul minim şi echilibrul pieţei muncii;– instituţii şi agenţi ai pieţei muncii;– dialogul social;– legislaţia muncii;b) educaţia continuă: … – evaluarea impactului sistemelor de educaţie, formare şi perfecţionare profesională asupra eficienţei pieţei muncii;– evaluarea tehnicilor şi metodelor de formare şi perfecţionare profesională;– evaluarea cerinţelor de calificare la nivel naţional, sectorial şi de ramură, în funcţie de nevoile pieţei muncii;c) managementul resurselor umane: … – analiză diagnostic privind sistemele de recrutare, selecţie, evaluare, promovare;– politici şi sisteme salariale la nivel de firmă: analiză, studiu de impact asupra dezvoltării economice şi sociale;– relaţii de muncă: relaţii conflictuale-neconflictuale, parteneriat, comunicare-informare – analiză diagnostic, impact;– sisteme şi tehnici de negociere – analize comparative, impact;– motivaţia muncii: forme, metode, modele de cointeresare;– normarea muncii;d) politici sociale şi fenomene sociale: … – sărăcia şi excluziunea socială – evaluare, scenarii, politici;– incluziune şi coeziune socială – analiză diagnostic, evaluare impact, politici;– sisteme de asigurări sociale şi politici de asigurări – analiză diagnostic, evaluare impact, scenarii;– sisteme de asistenţă socială şi politici privind asistenţa socială în domeniul populaţiei şi familiei, vârstnicilor, copiilor, persoanelor cu dizabilităţi – analiză diagnostic, evaluare impact, scenarii;e) problematica socioumană în procesul de schimbare, modernizare şi integrare a României în structurile europene; … f) strategii şi modele de dezvoltare socioeconomică la nivel naţional, teritorial şi sectorial; … g) managementul macro- şi microeconomic. … 2. Alte activităţi de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică:– cercetare aplicativă pentru agenţii economici în domeniul specific de activitate.B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare, desfăşurate în domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului coordonator şi cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare şi, după caz, cu autorizarea din partea instituţiilor abilitate, constând în:a) formare şi specializare profesională; … b) consultanţă şi asistenţă de specialitate; … c) editare şi tipărire a publicaţiilor de specialitate; … d) prestări de servicii; … e) participare la realizarea transferului tehnologic; … f) alte activităţi, în condiţiile legii. … +
Capitolul IIIPatrimoniul +
Articolul 4(1) I.N.C.S.M.P.S. are un patrimoniu propriu în valoare de 4.537.656 mii lei, conform situaţiilor financiare încheiate la data de 31 decembrie 2003, din care: imobilizări corporale şi necorporale 1.891.115 mii lei şi active circulante 2.646.541 mii lei. … (2) I.N.C.S.M.P.S. administrează, cu diligenţa unui bun proprietar, bunuri proprietate publică şi privată a statului, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publică şi privată a statului administrate de I.N.C.S.M.P.S., precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, după caz, se înregistrează distinct în patrimoniul acestuia. … (3) Rezultatele cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice aparţin I.N.C.S.M.P.S., în calitate de persoană juridică executantă, şi ordonatorului principal de credite, în egală măsură, dacă prin contract nu s-a prevăzut altfel. Administrarea, înregistrarea în evidenţa contabilă, precum şi înstrăinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002. … (4) În exercitarea drepturilor sale, I.N.C.S.M.P.S. posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate. … (5) I.N.C.S.M.P.S. poate realiza servicii prin asociere în participaţiune, în scopul stimulării valorificării rezultatelor cercetării, cu aprobarea MMSSF şi a autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. … (6) Patrimoniul I.N.C.S.M.P.S. poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare. … +
Capitolul IVStructura organizatorică şi funcţională +
Articolul 5(1) I.N.C.S.M.P.S. poate avea în structură subunităţi, cu sau fără personalitate juridică, departamente, compartimente, secţii, colective şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate. … (2) Structura organizatorică a I.N.C.S.M.P.S. se aprobă prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri. … (3) Prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unităţi din ţară sau din străinătate. … +
Capitolul VOrganele de conducere +
Articolul 6Conducerea I.N.C.S.M.P.S. este asigurată de:a) consiliul de administraţie; … b) comitetul de direcţie; … c) directorul general. … +
Articolul 7Coordonarea activităţii de cercetare-dezvoltare- inovare este asigurată de consiliul ştiinţific. +
Articolul 8(1) Relaţiile dintre subunităţile aflate în structura I.N.C.S.M.P.S., precum şi relaţiile acestora cu terţii sunt stabilite de directorul general, care poate acorda împuterniciri de reprezentare, cu avizul consiliului de administraţie. … (2) Conducătorii subunităţilor din structura I.N.C.S.M.P.S. răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia. … Consiliul de administraţie +
Articolul 9(1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al Ministrului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducerii autorităţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit. … (2) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu: … – directorul general al I.N.C.S.M.P.S., care este preşedintele consiliului de administraţie;– preşedintele consiliului ştiinţific al I.N.C.S.M.P.S.;– un reprezentant al autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare;– un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;– un reprezentant al MMSSF.(3) Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie sunt specialişti din domeniu, propuşi de MMSSF. … (4) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin. … +
Articolul 10(1) Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau la unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivă din această calitate. … (2) Pentru activitatea desfăşurată în calitate de membru al consiliului de administraţie, aceştia beneficiază de o indemnizaţie lunară stabilită de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din salariul de bază al directorului general al I.N.C.S.M.P.S. … (3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa în aceeaşi calitate la alte unităţi cu care I.N.C.S.M.P.S. are relaţii contractuale sau interese concurente. … (4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte unităţi cu acelaşi profil sau cu care I.N.C.S.M.P.S. se află în relaţii comerciale directe. … +
Articolul 11Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:a) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia de cercetare-dezvoltare-inovare şi programele rezultate din aceasta, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu de activitate; … b) aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor legale; … c) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 32 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; … d) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută; … e) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă; … f) aprobă criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul I.N.C.S.M.P.S.; … g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea ori închirierea unor bunuri din patrimoniul I.N.C.S.M.P.S., în condiţiile legii; … h) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a I.N.C.S.M.P.S., înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura acestuia; … i) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de I.N.C.S.M.P.S.; … j) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la ministerul coordonator în vederea aprobării conform reglementărilor legale; … k) analizează şi avizează situaţiile financiare şi contul de profit şi pierdere, pe care le supune spre aprobare MMSSF, şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de I.N.C.S.M.P.S. în anul precedent; … l) analizează realizarea criteriilor de performanţă şi raportarea trimestrială privind activitatea realizată de I.N.C.S.M.P.S. şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru bugetar; … m) alte atribuţii exercitate potrivit prevederilor legale. … +
Articolul 12Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, avizat de MMSSF. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea I.N.C.S.M.P.S., cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. +
Articolul 13(1) Consiliul de administraţie se întruneşte de regulă o dată pe lună sau ori de câte ori interesele I.N.C.S.M.P.S. o cer, la convocarea preşedintelui, a vicepreşedintelui sau la solicitarea unei treimi din numărul membrilor consiliului de administraţie. … (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele acestuia, iar în lipsa lui, de vicepreşedintele ales de către membrii consiliului de administraţie. … +
Articolul 14(1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramată într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. … (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unu din numărul total al membrilor. … +
Articolul 15La şedinţele consiliului de administraţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din I.N.C.S.M.P.S. sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat. +
Articolul 16Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerată conform prevederilor legale. +
Articolul 17(1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi răspund solidar pentru gestionarea patrimoniului I.N.C.S.M.P.S. … (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru I.N.C.S.M.P.S. nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au anunţat în scris despre aceasta MMSSF. … (3) Membrii consiliului de administraţie care nu respectă prevederile art. 10 alin. (3) şi (4) răspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate I.N.C.S.M.P.S. ca urmare a acestui fapt. … +
Articolul 18În primul trimestru al fiecărui an consiliul de administraţie prezintă MMSSF un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 19Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de I.N.C.S.M.P.S. Atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie.Comitetul de direcţie +
Articolul 20(1) Conducerea operativă a I.N.C.S.M.P.S. este asigurată de un comitet de direcţie compus din directorul general şi conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a institutului naţional. … (2) La şedinţele comitetului de direcţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din I.N.C.S.M.P.S. sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat. … +
Articolul 21(1) Comitetul de direcţie exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie. … (2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete, necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din: … a) strategia programelor de dezvoltare a I.N.C.S.M.P.S.; … b) programul anual de cercetare-dezvoltare-inovare; … c) bugetul de venituri şi cheltuieli al I.N.C.S.M.P.S.; … d) programul de investiţii; … e) sistemul de asigurare a calităţii; … f) alte obligaţii. … +
Articolul 22Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele I.N.C.S.M.P.S. o impun. +
Articolul 23(1) La nivelul subunităţilor din I.N.C.S.M.P.S. se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare aprobat de Consiliul de administraţie al I.N.C.S.M.P.S. şi care este prezidat de directorul subunităţii respective. … (2) Comitetul de conducere al subunităţilor exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al I.N.C.S.M.P.S. şi aprobate de consiliul de administraţie. … Directorul general +
Articolul 24(1) Activitatea curentă a I.N.C.S.M.P.S. este condusă de directorul general, numit pentru o perioadă de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungită pentru o perioadă de cel mult 4 ani. … (2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al conducătorului MMSSF. … +
Articolul 25(1) Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi: … a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele I.N.C.S.M.P.S. în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate; … b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul subunităţilor şi departamentelor I.N.C.S.M.P.S., precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie; … c) numeşte directorii şi conducătorii compartimentelor din structura organizatorică a I.N.C.S.M.P.S., în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie; … d) angajează şi concediază personalul I.N.C.S.M.P.S., conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă; … e) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul I.N.C.S.M.P.S. şi a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; … f) aprobă salariile rezultate din negocierea directă; … g) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; … h) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export, prin compartimentele proprii specializate; … i) analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor cercetării, inclusiv activitatea compartimentului de marketing; … j) are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate I.N.C.S.M.P.S. de la bugetul de stat; … k) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea I.N.C.S.M.P.S.; … l) exercită orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie; … m) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a I.N.C.S.M.P.S.; … n) exercită orice alte atribuţii delegate de consiliul de administraţie; … (2) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, directorul general emite decizii. … Consiliul ştiinţific +
Articolul 26(1) Consiliul ştiinţific este format din 7 membri, reprezentând principalele compartimente din cadrul I.N.C.S.M.P.S., care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare. … (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite în domeniu, salariaţi ai I.N.C.S.M.P.S., aleşi pe 4 ani prin vot secret de către salariaţii cu studii superioare din I.N.C.S.M.P.S. … (3) Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorul ştiinţific ai I.N.C.S.M.P.S. … (4) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de către membrii consiliului ştiinţific. … (5) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie. … +
Articolul 27Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:a) elaborează strategia de cercetare-dezvoltare a I.N.C.S.M.P.S. şi planurile proprii de cercetare-dezvoltare; … b) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al I.N.C.S.M.P.S.; … c) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională, încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; … d) analizează, avizează şi monitorizează realizarea lucrărilor de cercetare ştiinţifică; … e) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; … f) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţară şi în străinătate; … g) aplică hotărârile consiliului de administraţie care implică politica de cercetare-dezvoltare-inovare a I.N.C.S.M.P.S. şi a domeniului; … h) organizează şi coordonează desfăşurarea manifestărilor ştiinţifice. … +
Capitolul VIBugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestuia.Relaţii financiare +
Articolul 28(1) I.N.C.S.M.P.S. întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, situaţiile financiare anuale, potrivit reglementărilor în vigoare. … (2) Situaţiile financiare anuale se aprobă de către MMSSF, în condiţiile legii. … +
Articolul 29(1) Veniturile şi cheltuielile I.N.C.S.M.P.S. se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de MMSSF şi se aprobă prin ordin al conducătorului MMSSF, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice. … +
Articolul 30I.N.C.S.M.P.S. determină anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată. +
Articolul 31(1) Salariile individuale ale personalului I.N.C.S.M.P.S. se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli stabilit, potrivit legii. … (2) Salariul de bază al directorului general se stabileşte prin ordin al conducătorului MMSSF, potrivit reglementărilor legale în vigoare. … +
Articolul 32(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale I.N.C.S.M.P.S. nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent. … (2) Contractarea de credite bancare peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea MMSSF, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor Publice. … +
Articolul 33(1) I.N.C.S.M.P.S. hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de activitate, finanţate din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin MMSSF, potrivit legii. … (2) MMSSF va cuprinde în bugetul său de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, achiziţionării de aparatură, echipamente şi instalaţii pentru I.N.C.S.M.P.S. … (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă potrivit legii. … +
Articolul 34(1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale I.N.C.S.M.P.S. se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale şi prin unităţi de trezorerie cu sediul în România. … (2) I.N.C.S.M.P.S. poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutare stabilite prin actele normative în vigoare. … (3) I.N.C.S.M.P.S. poate efectua operaţiuni de comerţ exterior aferente obiectului său de activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare specializate cu sediul în România. … +
Articolul 35I.N.C.S.M.P.S. îşi va organiza controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii. +
Capitolul VIIReglementarea litigiilor +
Articolul 36Litigiile I.N.C.S.M.P.S. cu persoane fizice sau cu persoane juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor judecătoreşti române de drept comun. +
Capitolul VIIIDispoziţii finale +
Articolul 37Statutul de institut naţional se reînnoieşte periodic prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.–––-