privind utilizarea sistemelor computerizate de rezervare în transportul aerian
+
Articolul 1(1) Prezentul regulament cuprinde normele de utilizare a sistemelor computerizate de rezervare, care conţin produse de transport aerian, utilizate pe teritoriul României, indiferent de: … a) statutul sau naţionalitatea furnizorului de sistem; … b) sursa de informaţii utilizata sau localizarea unităţii centrale de procesare a datelor; … c) localizarea geografică a aeroporturilor între care este efectuat transportul aerian. … (2) Prezentul regulament se aplică şi în cazul în care în afisajul principal al sistemelor de rezervare menţionate la alin. (1) sunt încorporate şi produse de transport feroviar. … +
Articolul 2În sensul prezentului regulament, prin următorii termeni se înţelege:a) produs de transport aerian independent – transportul pe calea aerului al unui pasager între doua aeroporturi, incluzând orice servicii auxiliare aferente şi avantaje suplimentare oferite spre vânzare şi/sau vândute ca parte integrantă a produsului respectiv; … b) produs de transport aerian combinat – o combinaţie prestabilita între un produs de transport aerian independent şi alte servicii care nu sunt auxiliare transportului aerian, oferite spre vânzare şi/sau vândute împreună, incluse în acelaşi tarif; … c) produs de transport aerian – atât produsele de transport aerian independente, cat şi cele combinate; … d) serviciu aerian regulat – o serie de zboruri având următoarele caracteristici: … – sunt efectuate de o aeronava pentru transportul de pasageri, marfa şi/sau de posta, contra cost, de o asemenea maniera încât pentru fiecare zbor locurile sunt oferite consumatorilor spre vânzare individual, fie direct de transportatorul aerian, fie de agenţii autorizaţi ai acestuia;– sunt operate astfel încât să asigure traficul între aceleaşi doua sau mai multe puncte:● după un orar publicat; sau● prin zboruri cu o regularitate sau frecventa care îi conferă caracterul unei serii sistematice;e) tarif – preţul plătit pentru produsele de transport aerian independente şi condiţiile de aplicare a preţului respectiv; … f) sistem computerizat de rezervare, denumit în continuare SCR, – un sistem computerizat care conţine, printre altele, informaţii despre transportatorii aerieni, referitoare la orare, disponibilitati, tarife şi servicii conexe, oferind sau neoferind facilităţi prin care se pot face rezervari ori se pot emite bilete, în măsura în care unele sau toate aceste servicii sunt puse la dispoziţie abonatilor; … g) facilităţi de distribuţie – facilităţile asigurate de către un furnizor de sistem pentru oferirea de informaţii despre orarele transportatorilor, disponibilitati, tarife şi servicii conexe, precum şi pentru efectuarea de rezervari, emiterea de bilete sau orice alte servicii aferente; … h) furnizor de sistem – orice persoană juridică, inclusiv filialele acesteia, responsabilă de exploatarea sau comercializarea unui SCR; … i) transportator principal – orice transportator aerian care, direct sau indirect, singur sau împreună cu alţii, deţine sau are controlul efectiv asupra unui furnizor de sistem, precum şi orice transportator aerian pe care transportatorul principal îl deţine sau pe care îl controlează efectiv; … j) control efectiv – o relaţie constituită din drepturi, contracte sau orice alte mijloace care, separat ori împreună şi în conformitate cu prevederile legale aplicabile, oferă posibilitatea de exercitare directa sau indirecta a unei influente decisive asupra unei întreprinderi – transportatori şi/sau furnizori de sistem – prin: … – dreptul de a utiliza parţial sau în totalitate activele întreprinderii;– drepturi sau contracte care conferă o influenţa decisiva în privinta componentei, votului ori deciziilor structurilor de conducere ale întreprinderii sau conferă în orice alt mod influenţa decisiva în conducerea afacerilor întreprinderii;k) transportator afiliat – transportatorul aerian care are un contract cu un furnizor de sistem pentru distribuirea produselor de transport aerian prin intermediul unui SCR. În măsura în care un transportator principal utilizează facilităţile propriului SCR, el va fi considerat transportator afiliat; … l) abonat – o persoană, alta decât un consumator sau transportator afiliat, care utilizează un SCR în baza unui contract sau a oricărui alt aranjament financiar încheiat cu un furnizor de sistem. Un aranjament financiar exista atunci când se efectuează o plata specifică pentru serviciile unui furnizor de sistem sau atunci când se achiziţionează un produs de transport aerian; … m) consumator – orice persoană care este în căutare de informaţii cu privire la un produs de transport aerian şi/sau intenţionează sa cumpere un astfel de produs pentru folos personal; … n) afisaj principal – o expunere cuprinzatoare şi neutra de date privitoare la serviciile de transport aerian pe perechi de oraşe, pentru o anumită perioada; … o) durata călătoriei – diferenţa de timp dintre ora programata a plecării şi cea a sosirii; … p) îmbunătăţirea serviciului – orice produs sau serviciu, altul decât facilităţile de distribuţie, oferit abonatilor de către un furnizor de sistem în nume propriu şi care are legătură cu un SCR; … q) produs de transport feroviar independent – transportul pe calea ferată al unui pasager între doua gări, incluzând orice servicii auxiliare aferente şi avantajele suplimentare oferite spre vânzare sau vândute ca parte integrantă a produsului respectiv; … r) produs de transport feroviar combinat – o combinaţie prestabilita a unui produs de transport feroviar independent cu alte servicii care nu sunt auxiliare transportului feroviar, oferită spre vânzare sau vândută în acelaşi tarif; … s) produs de transport feroviar – atât produsele de transport feroviar independent, cat şi cele combinate; … t) bilet – un document valabil care da dreptul la transport ori un echivalent al acestuia, inclusiv sub forma electronică, eliberat sau autorizat de către transportator ori de agentul sau autorizat; … u) rezervare dubla – situaţia în care doua sau mai multe rezervari sunt efectuate pentru acelaşi pasager, dar în care este evident ca pasagerul respectiv nu va putea utiliza decât una dintre acestea. … +
Articolul 3(1) Furnizorul de sistem poate încheia contracte sau alte acte juridice cu transportatori principali, transportatori afiliati şi abonati. Furnizorul de sistem va avea personalitate juridică, respectiv calitatea de a acţiona şi de a fi acţionat în justiţie, în nume propriu, în condiţiile legii. … (2) Furnizorul de sistem va permite oricărui transportator aerian sa beneficieze, în mod egal şi nediscriminatoriu, de facilităţile sale de distribuţie, în limitele capacităţii sistemului respectiv şi în funcţie de orice alte constrângeri de ordin tehnic aflate în afară controlului furnizorului. … (3) a) Furnizorul de sistem este obligat: … – sa nu impună condiţii nerezonabile şi discriminatorii în contractul încheiat cu transportatorul afiliat;– sa nu solicite acceptarea unor condiţii suplimentare care, prin natura lor sau potrivit uzantelor comerciale, nu au legătură cu participarea la respectivul SCR;– să aplice aceleaşi condiţii pentru servicii de nivel similar.b) Furnizorul de sistem nu va impune drept condiţie de afiliere a unui transportator la propriul SCR neparticiparea acestui transportator, în acelaşi timp, la un alt sistem. … c) Transportatorul afiliat va putea sa rezilieze contractul încheiat cu un furnizor de sistem printr-un preaviz de cel puţin 6 luni, care nu va expira însă înainte de sfârşitul primului an al contractului. În acest caz furnizorul de sistem va avea dreptul sa recupereze numai cheltuielile direct determinate de rezilierea contractului. … (4) În situaţia în care furnizorul de sistem decide sa imbunatateasca facilităţile de distribuţie oferite sau echipamentul utilizat pentru asigurarea facilităţilor, acesta va asigura informarea corespunzătoare şi va oferi aceste îmbunătăţiri tuturor transportatorilor, începând cu aceeaşi dată şi în aceleaşi condiţii, fiind limitat numai de constrangerile de ordin tehnic aflate în afară controlului furnizorului de sistem, şi într-o asemenea maniera încât sa nu existe nici o diferenţa între transportatorii principali şi cei afiliati în ceea ce priveşte perioada de implementare a noilor îmbunătăţiri. … +
Articolul 4(1) a) Transportatorul principal nu va trata discriminatoriu un SCR concurent prin refuzul de a pune la dispoziţie acestuia, la cerere şi cu aceeaşi promptitudine ca şi în cazul propriului SCR, informaţii privind orarele, tarifele şi disponibilităţile referitoare la propriile servicii de transport aerian, similare cu cele pe care le pune la dispoziţie propriului SCR, sau prin refuzul de a distribui produsele sale de transport aerian printr-un alt SCR şi de a accepta sau confirma cu promptitudine o rezervare facuta printr-un SCR concurent pentru oricare dintre produsele sale de transport aerian distribuite şi prin propriul SCR. Cu toate acestea, transportatorul principal nu va fi obligat sa accepte şi sa confirme acele rezervari care nu sunt conforme cu tarifele şi condiţiile practicate de el. … b) Transportatorul principal nu este obligat sa suporte costurile generate de activităţile prevăzute la lit. a), excepţie făcând costurile cu reproducerea informaţiilor de furnizat şi costurile pentru rezervarile acceptate. Tariful pentru rezervare datorat unui SCR pentru o rezervare acceptată, efectuată conform dispoziţiilor prezentului articol, nu trebuie să depăşească tariful solicitat de acelaşi SCR transportatorilor afiliati, pentru o tranzacţie echivalenta. … c) Transportatorul principal va avea dreptul să efectueze controale pentru a se asigura ca cerinţele prevăzute la art. 7 alin. (1) sunt respectate de orice SCR concurent. … (2) Obligaţia impusa prin prezentul articol nu se aplică în favoarea unui SCR concurent în cazul în care respectivul SCR nu respecta dispoziţiile art. 6 sau 8 privind accesul neautorizat al transportatorilor principali la informaţii. … +
Articolul 5(1) Transportatorii afiliati şi orice alţi furnizori de produse de transport aerian se vor asigura ca datele pe care le pun la dispoziţie unui SCR sunt corecte, nu induc în eroare, sunt la fel de clare şi de cuprinzatoare ca şi cele puse la dispoziţie altor SCR. Aceste date vor da posibilitatea furnizorului de sistem sa îndeplinească cerinţele privind criteriile de clasificare menţionate în anexa nr. 1. Datele transmise prin intermediari nu vor putea fi manipulate de aceştia într-o maniera care să conducă la informaţii incorecte, confuze sau discriminatorii. Cerinţele stabilite în prezentul alineat se aplică şi serviciilor feroviare în ceea ce priveşte datele transmise pentru a fi incluse în afisajul principal. … (2) Furnizorul de sistem nu va putea sa utilizeze datele menţionate la alin. (1) într-o maniera care ar putea duce la oferirea de informaţii incorecte, confuze sau discriminatorii. … (3) Furnizorul de sistem va introduce şi va procesa datele oferite de transportatorii afiliati cu egala grija şi promptitudine, sub rezerva constrangerilor impuse de metoda de încărcare a datelor aleasă de către fiecare transportator afiliat şi de formatele standard utilizate de respectivul furnizor. … +
Articolul 6(1) Facilităţile de încărcare a datelor şi/sau de procesare oferite de un furnizor de sistem vor fi puse la dispoziţie tuturor transportatorilor principali şi afiliati, fără discriminare. În cazul în care exista standarde general acceptate ale industriei de transport aerian, furnizorii de sistem vor oferi facilităţi compatibile cu acestea. … (2) Furnizorul de sistem nu va rezerva o anumită procedura de încărcare a datelor şi/sau de procesare şi nici o alta facilitate de distribuţie numai pentru unul sau mai mulţi dintre transportatorii săi principali. … (3) Furnizorul de sistem se va asigura ca facilităţile sale de distribuţie sunt separate, în mod clar şi verificabil, de inventarul sau privat, precum şi de facilităţile de management şi marketing ale oricărui transportator. Separarea se va realiza fie logic, prin mijloace software, fie fizic, într-o asemenea maniera încât orice legătură între facilităţile de distribuţie şi facilităţile private să se realizeze numai printr-o interfata de tip "de la aplicaţie la aplicaţie". În cazul în care exista standarde general acceptate ale industriei de transport aerian, furnizorul de sistem va oferi interfete compatibile cu acestea. … (4) Indiferent de metoda de separare adoptată furnizorul de sistem va pune interfata prevăzută la alin. (3) la dispoziţie tuturor transportatorilor principali şi afiliati în mod nediscriminatoriu, aceştia bucurandu-se de un tratament egal în ceea ce priveşte procedurile, intrările şi ieşirile din sistem. … (5) Furnizorul de sistem va urmări ca oricare dintre terţii care furnizează în numele sau toate sau o parte din facilităţile propriului SCR să respecte dispoziţiile prezentului regulament. … +
Articolul 7(1) a) Afisajele generate de un SCR vor fi clare şi nediscriminatorii. … b) Furnizorul de sistem nu va afişa în mod intentionat sau din neglijenţa informaţii incorecte sau confuze în propriul SCR. … (2) Furnizorul de sistem are obligaţia: … a) sa pună la dispoziţie un afisaj sau afisaje principale pentru fiecare tranzacţie individuală efectuată prin propriul SCR şi sa includă în acestea datele furnizate de transportatorii afiliati cu privire la orarele de zbor, tipurile de tarife şi locurile disponibile, într-o maniera clara şi cuprinzatoare, fără discriminare sau preferinţe, în special în ceea ce priveşte ordinea în care sunt prezentate informaţiile; … b) să ofere consumatorului, la cererea acestuia, un afisaj principal limitat numai la serviciile regulate sau la cele neregulate; … c) în compunerea şi selectarea zborurilor pentru o anumită pereche de oraşe în scopul includerii în afisajul principal, sa nu facă nici o discriminare între aeroporturile care deservesc acelaşi oraş; … d) să asigure clasificarea optiunilor de zbor în afisajul principal în conformitate cu prevederile anexei nr. 1; … e) să aplice criteriile folosite la clasificare, în mod nediscriminatoriu, tuturor transportatorilor afiliati. … (3) În cazul în care furnizorul de sistem oferă informaţii referitoare la tarife, afişarea va fi neutra şi nediscriminatorie şi va include cel puţin tarifele practicate pe toate zborurile transportatorilor afiliati incluşi în afisajul principal. Sursa acestor informaţii va trebui să fie acceptată de transportatorii afiliati şi de furnizorul de sistem implicat. … (4) Informaţiile privind produsele combinate, referitoare, printre altele, la organizatorul călătoriei, tarife şi disponibilitati, nu vor fi incluse în afisajul principal. … (5) Nu se va considera o încălcare a prezentului regulament schimbarea de către un SCR a unui afisaj în scopul satisfacerii cerinţelor specifice ale unui consumator. … +
Articolul 8(1) Punerea la dispoziţie a informaţiilor dintr-un SCR, statistic sau în alta maniera, de către un furnizor de sistem se va face cu respectarea următoarelor cerinţe: … a) informaţiile asupra rezervarilor individuale identificabile se furnizează numai transportatorului sau transportatorilor aerieni care participa la serviciul vizat prin rezervarea respectiva şi abonatilor implicaţi în aceasta rezervare. Informaţiile de care dispune furnizorul de sistem, referitoare la rezervarile individuale identificabile, se arhiveaza off-line (într-o baza de date cu acces restrictionat) în termen de 72 de ore de la momentul în care a fost finalizată ultima formalitate aferentă rezervarii individuale şi se distrug după o perioadă de 3 ani. Accesul la aceste date nu este autorizat decât în caz de divergenta cu privire la modul de facturare a serviciilor SCR; … b) orice date referitoare la marketing, rezervari sau vânzări se furnizează cu respectarea următoarelor condiţii: … (i) datele se oferă nediscriminatoriu şi cu aceeaşi promptitudine tuturor transportatorilor afiliati şi principali;(îi) datele pot acoperi şi, la cerere, acoperă toţi transportatorii afiliati şi/sau abonatii, dar nu vor include nici o informaţie personală privind un pasager sau o persoană juridică beneficiara şi nici un fel de element care să permită, direct sau indirect, identificarea acestora;(iii) toate solicitarile privind furnizarea unor astfel de date sunt tratate cu aceeaşi atenţie şi promptitudine, în funcţie de metoda de transmitere aleasă de fiecare transportator;(iv) informaţiile se comunică, la cerere, transportatorilor afiliati şi/sau abonatilor într-o maniera globală şi în acelaşi timp selectiva din punct de vedere al pieţei pe care aceştia îşi exercită activitatea;(v) un grup de companii aeriene şi/sau de abonati este îndreptăţit sa cumpere datele în vederea unei prelucrari comune.(2) Furnizorul de sistem nu va pune la dispoziţie altor persoane care nu au legătură cu tranzacţia informaţii personale referitoare la un pasager, fără acordul respectivului pasager. … (3) Furnizorul de sistem va asigura, prin mijloace tehnice şi/sau prin măsuri de siguranţă cuprinzând cel puţin mijloacele software, respectarea prevederilor alin. (1) şi (2), astfel încât informaţiile oferite de către sau create pentru transportatorii aerieni sa nu poată fi accesate de unul sau de mai mulţi transportatori principali, cu excepţia situaţiilor permise de prezentul articol. … +
Articolul 9(1) Obligaţiile furnizorului de sistem faţă de transportatori, stipulate la art. 3, 5, 6, 7 şi 8, nu se vor aplica în cazul transportatorului al cărui SCR propriu, care funcţionează în afară teritoriului României, nu oferă transportatorilor aerieni români un tratament egal cu cel prevăzut de prezentul regulament. … (2) Obligaţiile transportatorilor principali sau afiliati, prevăzute la art. 4, 5 şi 10, nu se vor aplica în cazul unui SCR controlat de unul sau de mai mulţi transportatori aerieni străini în măsura în care, în afară teritoriului României, transportatorilor principali sau afiliati nu li se acordă de respectivul SCR un tratament echivalent cu cel prevăzut de prezentul regulament. … (3) Transportatorii aerieni principali sau afiliati care operează în România vor informa Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei cu privire la neaplicarea de către un SCR concurent, pe teritoriul altui stat, a unui tratament echivalent cu cel prevăzut în prezentul regulament, precum şi cu privire la identitatea entitatilor care controlează respectivul SCR. În cazul în care constata o discriminare în înţelesul alin. (1) şi (2), Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va informa în acest sens toţi furnizorii de sistem care funcţionează în România, precum şi transportatorii aerieni implicaţi. … (4) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei poate solicita unui SCR care respecta prevederile prezentului regulament pe teritoriul României, dar care în afară teritoriului României nu acorda transportatorilor principali sau afiliati români un tratament echivalent cu cel prevăzut de prezentul regulament, să îşi modifice modul de operare, în scopul eliminării respectivelor discriminări. … +
Articolul 10(1) Transportatorul principal nu va condiţiona, direct sau indirect, utilizarea unui anumit SCR de către un abonat de primirea vreunui comision sau a altei facilităţi pentru vânzarea produselor de transport aerian disponibile pe zborurile sale. … (2) Transportatorul principal nu va solicita unui abonat, direct sau indirect, utilizarea unui anumit SCR pentru vânzarea sau emiterea de bilete pentru oricare dintre produsele de transport aerian oferite, direct sau indirect, de respectivul transportator. … (3) Orice condiţie pe care un transportator aerian ar putea sa o impună unui agent de turism atunci când îl autorizeaza sa vândă şi sa emita bilete pentru produsele sale de transport aerian nu va putea sa aducă atingere alin. (1) şi (2). … +
Articolul 11(1) Furnizorul de sistem va pune la dispoziţie oricărui abonat, fără discriminare, toate facilităţile de distribuţie ale unui SCR. … (2) Furnizorul de sistem nu va solicita unui abonat să semneze un contract de exclusivitate şi nici nu va împiedica, direct sau indirect, un abonat sa utilizeze ori să se aboneze şi la alt sistem. … (3) O imbunatatire a serviciului acordată unui abonat va fi oferită de furnizorul de sistem tuturor abonatilor, fără discriminare. … (4) a) Furnizorul de sistem nu va impune condiţii nejustificate în contractele cu abonatii pentru a le permite utilizarea propriului SCR. … Abonatul va putea rezilia contractul încheiat cu un furnizor de sistem printr-un preaviz de cel puţin 3 luni, care nu va expira înainte de sfârşitul primului an al contractului. În acest caz furnizorul de sistem va avea dreptul sa recupereze numai cheltuielile direct determinate de rezilierea contractului.b) La rezilierea contractului furnizorul de sistem va recupera eventualele cheltuieli cu asigurarea echipamentului tehnic pus la dispoziţie abonatului. … (5) Furnizorul de sistem va trebui sa prevadă în fiecare contract încheiat cu abonatul următoarele condiţii: … a) afisajul principal, care se conformează prevederilor art. 7, să fie accesat pentru fiecare tranzacţie individuală, cu excepţia cazului în care un consumator solicita informaţii referitoare la un singur transportator aerian sau doar la produse de transport aerian combinat; … b) abonatul sa utilizeze datele puse la dispoziţie prin SCR într-o maniera care să nu conducă la o prezentare incorectă, confuza sau discriminatorie a informaţiilor către consumatori. … (6) Furnizorul de sistem nu va obliga un abonat sa accepte o ofertă de echipament tehnic sau software, dar va putea cere ca echipamentul tehnic şi software utilizate să fie compatibile cu propriul sistem. … +
Articolul 12(1) a) În ceea ce priveşte informaţiile furnizate printr-un SCR, abonatul va utiliza un afisaj neutru în conformitate cu art. 7 alin. (2), cu excepţia cazului în care este necesar un afisaj special pentru satisfacerea solicitării unui consumator. … b) Nici un abonat nu va utiliza informaţiile furnizate printr-un SCR într-un mod care să conducă la o prezentare incorectă, confuza sau discriminatorie a acestor informaţii către consumator. … c) Abonatul va efectua rezervari şi va elibera bilete în conformitate cu informaţiile conţinute în sistemul de rezervare utilizat sau asa cum a fost autorizat de transportatorul implicat. … d) Abonatul va informa fiecare consumator despre orice schimbare de mijloc de transport pe ruta în cauza, despre numărul de escale prevăzute, identitatea transportatorului aerian care operează efectiv zborul şi despre toate schimbările de aeroport necesare pe orice itinerar furnizat, în măsura în care aceste informaţii sunt afişate de SCR. Un abonat va informa consumatorul despre numele şi adresa furnizorului de sistem, despre scopul procesarii datelor, durata de păstrare a informaţiilor individuale, precum şi despre mijloacele prin care îşi poate exercita drepturile de acces la date. … e) Abonatul are obligaţia de a pune la dispoziţie consumatorului o copie printata a afisajului unui SCR, în cazul în care nu i se oferă un afisaj paralel, care să prezinte imaginea afişată în acel moment abonatului. … f) Orice persoană are dreptul să aibă acces efectiv şi gratuit la datele care o privesc, indiferent dacă aceste date sunt depozitate de un SCR sau de un abonat al acestuia. … (2) Abonatul va utiliza facilităţile de distribuţie ale unui SCR conform anexei nr. 2. … +
Articolul 13(1) a) Tarifele solicitate de un furnizor de sistem unui transportator afiliat vor fi nediscriminatorii, structurate în mod rezonabil în raport cu costul serviciului furnizat şi utilizat şi, în special, vor fi aceleaşi pentru un nivel similar al serviciului prestat. … Facturarea serviciilor unui SCR va fi suficient de detaliată pentru ca transportatorii afiliati să poată identifica exact ce fel de servicii au fost utilizate şi tarifele solicitate pentru acestea; facturile aferente tarifelor de rezervare vor conţine cel puţin următoarele informaţii pentru fiecare segment de călătorie:(i) tipul de rezervare SCR;(îi) numele pasagerului;(iii) ţara de origine;(iv) codul IATA-ARC de identificare a agentului;(v) codul oraşului;(vi) perechea de oraşe care formează segmentul în cauza;(vii) data rezervarii (a tranzacţiei);(viii) data zborului;(ix) numărul zborului;(x) codificarea statutului rezervarii;(xi) tipul (clasa) de servicii;(xii) indicatorul de recunoaştere a numelui clientului (PNR);(xiii) codul de rezervare/anulare.Informaţiile cuprinse în factura se oferă pe suport magnetic. Tariful pentru informaţiile cuprinse în factura, furnizate pe suport magnetic, nu trebuie să depăşească costul suportului propriu-zis, majorat cu costurile pentru transportul acestuia.Transportatorului aerian afiliat i se va oferi facilitatea de a fi informat când se efectuează orice rezervare sau tranzacţie pentru care urmează să fie încasat un tarif de rezervare. Dacă un transportator decide sa primească astfel de informaţii, acestuia i se va oferi şi opţiunea de a refuza o rezervare sau o tranzacţie, în afară de cazul în care rezervarea sau tranzacţia a fost deja acceptată. În cazul unui astfel de refuz transportatorul aerian nu va fi tarifat pentru respectiva rezervare sau tranzacţie.b) Orice tarif solicitat unui abonat de către un furnizor de sistem pentru închirierea echipamentului sau pentru alt serviciu va fi nediscriminatoriu, structurat rezonabil în raport cu costul serviciului furnizat şi utilizat şi, în special va fi acelaşi pentru un nivel similar al serviciului. Primele de productivitate acordate abonatilor de furnizorii de sistem sub forma reducerii taxelor de închiriere sau plăţii unor comisioane vor fi considerate ca făcând parte din costurile de distribuţie ale furnizorilor de sistem şi vor fi fundamentate pe segmentele pentru care biletele au fost eliberate. În cazul în care, sub rezerva prevederilor pct. 5 din anexa nr. 2, furnizorul de sistem nu ştie dacă un bilet a fost sau nu emis, acesta va lua în considerare notificarea numărului de bilet primită de la abonat. … Facturarea serviciilor unui SCR va fi suficient de detaliată pentru ca abonatii să poată vedea exact ce fel de servicii au fost utilizate şi ce tarife au fost solicitate pentru acestea.(2) Furnizorul de sistem va comunică părţilor interesate, inclusiv consumatorilor, la cerere, precizări privind procedurile în vigoare, tarifele şi facilităţile oferite de sistem, inclusiv informaţii privind interfatarea, editarea şi criteriile de afişare utilizate. Pentru consumatori aceste informaţii se furnizează gratuit şi privesc procesarea datelor individuale. Totuşi prezenta dispoziţie nu va obliga un furnizor de sistem sa divulge informaţii care fac obiectul unui drept de proprietate, cum ar fi cele referitoare la software. … (3) Orice modificări ale nivelului tarifelor, ale condiţiilor sau facilităţilor oferite, precum şi motivele care au stat la baza acestor modificări vor fi comunicate tuturor transportatorilor afiliati şi abonatilor, fără discriminare. … +
Articolul 14(1) Prevederile art. 7, ale art. 11 alin. (5) şi ale anexelor nu se aplică în cazul unui SCR utilizat de un transportator aerian sau un grup de transportatori aerieni: … – în biroul sau birourile proprii şi la ghiseele de vânzare clar identificate ca atare; sau– în vederea furnizarii informaţiilor şi/sau a facilităţilor accesibile prin intermediul unei reţele publice de telecomunicaţii, asigurând identificarea furnizorilor de informaţii, în mod clar şi fără întrerupere.(2) În cazul în care un transportator aerian efectuează direct rezervarea, acesta va trebui să respecte toate obligaţiile ce revin unui abonat conform prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) şi f). … +
Articolul 15(1) Furnizorul de sistem se va asigura ca supravegherea conformitatii tehnice a propriului SCR cu cerinţele art. 6 şi 8 este realizată de un auditor autorizat independent, pe parcursul unui an calendaristic. În acest scop auditorul va avea acces, în orice moment, la toate programele, procedurile, operaţiunile şi memorizarile efectuate pe calculatoarele sau sistemele informatice prin care furnizorul de sistem asigura distribuirea facilităţilor sale. Fiecare furnizor de sistem va transmite Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în termen de 4 luni de la sfârşitul anului calendaristic luat în considerare, raportul de inspecţie întocmit de auditor, însoţit de concluziile acestuia. … (2) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va analiza raportul prevăzut la alin. (1) şi va dispune luarea măsurilor necesare pentru respectarea prevederilor prezentului regulament, inclusiv efectuarea unor controale şi aplicarea de sancţiuni, în cazul în care se constata încălcări ale acestuia. … (3) Furnizorul de sistem va notifica transportatorilor afiliati, precum şi Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei identitatea auditorului cu cel puţin 3 luni înaintea desemnării acestuia şi cu cel puţin 3 luni înainte de fiecare reconfirmare anuală a desemnării. … (4) Dacă în termen de o luna de la notificare vreunul dintre transportatorii afiliati emite obiecţii cu privire la capacitatea auditorului de a realiza atribuţiile ce îi revin potrivit alin. (1), în următoarele doua luni şi după consultări cu auditorul, cu furnizorul de sistem şi cu orice altă parte care este legitim interesată, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei poate decide înlocuirea auditorului de către furnizorul de sistem. … +
Articolul 16(1) În conformitate cu prevederile acestui articol prezentul regulament se aplică şi în cazul includerii produselor de transport feroviar în afisajul unui SCR. … (2) Un furnizor de sistem poate decide sa includă servicii feroviare în afisajul principal al propriului SCR. … (3) În situaţia în care furnizorul de sistem decide sa includă produsele feroviare în afisajul principal al propriului SCR, va respecta cerinţele prevăzute la art. 3. … (4) Un operator de transport feroviar este asimilat, după caz, unui transportator principal sau unui transportator afiliat, în sensul prezentului regulament, în măsura în care a încheiat un acord cu un furnizor de sistem pentru distribuirea produselor sale prin utilizarea afisajului principal al unui SCR sau în măsura în care propriul sau sistem de rezervari este un SCR astfel cum este definit la art. 2 lit. f). Sub rezerva respectării dispoziţiilor alin. (5), aceste produse se tratează ca produse de transport aerian şi pot fi încorporate în afisajul principal al unui SCR în conformitate cu criteriile prezentate în anexa nr. 1. … (5) a) În cazul aplicării dispoziţiilor pct. 1 şi 2 din anexa nr. 1 la serviciile de transport feroviar, furnizorul de sistem va ajusta principiile de clasament în afisajul principal, ţinând seama de necesitatea de a informa consumatorii într-un mod adecvat cu privire la serviciile feroviare care reprezintă o soluţie concurentiala alternativa la serviciile aeriene. Furnizorii de sistem pot clasifica serviciile feroviare care comporta un număr limitat de opriri scurte la fel ca serviciile aeriene fără escala. … b) Furnizorii de sistem vor defini criterii clare pentru aplicarea prezentului articol în cazul serviciilor de transport feroviar. Aceste criterii vor reflecta în primul rând durata călătoriei şi vor avea în vedere necesitatea de a evita afişarea unui exces de informaţii. Criteriile se transmit Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, pentru informare, cu cel puţin două luni înainte de punerea lor în aplicare. … (6) În aplicarea prezentului articol orice referire la zboruri facuta în prezentul regulament este considerată ca vizează, în mod egal, şi serviciile de transport feroviar, iar orice referire la produsele de transport aerian este considerată ca include şi produsele de transport feroviar. … +
Articolul 17Furnizorii de sistem care oferă facilităţi de distribuţie pe teritoriul României sunt obligaţi sa transmită Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, prin scrisoare recomandată, următoarele informaţii:a) adresa sediului central; … b) adresa eventualelor filiale situate pe teritoriul României; … c) persoanele fizice sau juridice care deţin controlul efectiv asupra furnizorului de sistem, cu indicarea cetateniei, respectiv a naţionalităţii, precum şi a adresei acestora. … +
Articolul 18(1) Prezentul regulament se aplică fără a prejudicia reglementările în vigoare referitoare la securitatea şi protecţia datelor sau a informaţiilor. … (2) Beneficiarii drepturilor care decurg din prevederile art. 3 alin. (4), ale art. 6, 8 şi 15 nu pot renunţa la aceste drepturi pe cale contractuală sau prin alte mijloace. … +
Articolul 19Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. +
Anexa 1–––la regulament––––-CRITERIIde clasificare a zborurilor*) în afisajul principal1. În afară cazului în care un consumator solicita o ordine diferita pentru o tranzacţie individuală, în afisajul principal al unui SCR clasificarea optiunilor de zbor pentru ziua sau zilele solicitate se face în ordinea următoare:a) zborurile directe, fără escale, între perechile de oraşe implicate; … b) zborurile directe, cu escale, între perechile de oraşe implicate, fără schimbare de avion sau de tren; … c) zborurile de conexiune. … 2. Unui consumator trebuie să i se ofere cel puţin posibilitatea de a obţine, la cerere, un afisaj principal cuprinzând o clasificare a zborurilor în ordinea cronologică a plecarilor sau a sosirilor şi/sau în funcţie de durata totală a călătoriei. În afară cazului în care un consumator solicita un afisaj special, afisajul principal trebuie să conţină o clasificare în ordinea cronologică a plecarilor pentru zborurile menţionate la pct. 1 lit. a) şi în funcţie de durata totală a călătoriei pentru zborurile menţionate la pct. 1 lit. b) şi c).3. În cazul în care un furnizor de sistem optează sa afiseze, pentru orice pereche de oraşe, informaţii referitoare la orarele sau la tarifele transportatorilor neafiliati, fiind înţeles ca aceste informaţii nu se pot referi la toţi aceşti transportatori, astfel de informaţii trebuie prezentate într-un mod clar şi corect, care să nu producă nici o discriminare între transportatorii afisati.4. În situaţia în care, în baza datelor cunoscute de un furnizor de sistem, informaţiile privitoare la numărul serviciilor aeriene regulate directe şi la identitatea transportatorilor aerieni implicaţi nu sunt considerate complete, acest fapt trebuie să fie semnalat în mod clar în afisajul corespunzător.5. Zborurile, altele decât serviciile aeriene regulate, vor fi clar identificate.6. Zborurile cu escale pe ruta vor fi clar identificate.7. În cazul în care zborurile sunt asigurate de un transportator aerian, altul decât cel indicat prin codul de identificare a transportatorului aerian, operatorul care asigura efectiv zborul trebuie să fie clar identificat. Aceasta solicitare este obligatorie în toate cazurile, cu excepţia aranjamentelor încheiate ad-hoc, pe termen scurt.8. Furnizorul de sistem nu va utiliza spaţiul unui ecran dintr-un afisaj principal în asa fel încât să ofere un loc excesiv de important unei anumite optiuni de voiaj sau prezentând optiuni de călătorie nerealiste.9. Sub rezerva pct. 10 se aplică următoarele principii:a) în cazul serviciilor directe nici un zbor nu va figura mai mult de o dată într-un afisaj principal; … b) în cazul serviciilor cu tronsoane multiple, care implica o schimbare de aeronava, nici o combinaţie de zboruri nu va figura mai mult de o dată într-un afisaj principal; … c) zborurile care implica o schimbare de aeronava sunt tratate şi afişate ca zboruri de conexiune, câte o linie pentru fiecare tronson operat de o aeronava. … Cu toate acestea, printr-un SCR se va emite numai un cupon de zbor şi se va taxa o singura rezervare în cazul în care astfel de zboruri sunt operate de un singur transportator, utilizând acelaşi număr de zbor, iar transportatorul aerian respectiv solicita un singur cupon de zbor şi o singura rezervare.10. 1) În cazul în care transportatorii afiliati s-au asociat sau au încheiat alte aranjamente care, conform contractului, prevăd ca 2 sau mai mulţi dintre ei îşi asuma responsabilităţi distincte în ceea ce priveşte oferirea şi vânzarea produselor de transport aerian pentru un zbor sau o combinaţie de zboruri, termenii zbor (pentru servicii directe) şi combinaţie de zboruri (pentru servicii cu tronsoane multiple), utilizaţi la pct. 9, vor fi interpretati într-un mod care să permită ca fiecare transportator implicat – nu mai mult de 2 – sa figureze separat pe afisaj, cu codul sau de identificare ca transportator.2) În cazul în care sunt implicaţi mai mult de 2 transportatori, transportatorul care asigura efectiv zborul îi va desemna pe cei 2 transportatori care urmează sa beneficieze de prevederile pct. 10. 1). În absenta unor informaţii suficiente din partea transportatorului care asigura efectiv zborul, furnizorul de sistem îi va desemna pe cei 2 transportatori, pe o baza nediscriminatorie.11. Afisajul principal va include, în măsura posibilului, zborurile de conexiune cu serviciile regulate care sunt operate de transportatorii afiliati şi pentru construcţia cărora sunt utilizate cel puţin 9 puncte de conexiune. Furnizorul de sistem va accepta orice cerere a unui transportator afiliat pentru a include un zbor indirect, cu condiţia ca lungimea rutei sa nu depăşească 130% din distanta ortodromica ce separa cele doua aeroporturi sau cu condiţia ca aceasta sa nu conducă la excluderea zborurilor cu o durată totală a timpului de călătorie mai scurta decât a zborului indirect respectiv.––––-Notă …
*) Referirile la termenul zboruri din prezenta anexa au în vedere şi prevederile art. 16 alin. (6) din regulament. +
Anexa 2––-la regulament––––-UTILIZAREAfacilităţilor de distribuţie de către abonati1. Abonatul va tine o evidenta precisa a tuturor operaţiunilor de rezervare efectuate printr-un SCR. Aceasta evidenta implica în special extrasul numerelor de zbor, numerelor de identificare a rezervarilor, datei de călătorie, orelor de plecare şi de sosire, statutului tronsoanelor de zbor, numelui şi initialelor pasagerilor, cu adresa şi/sau cu numărul lor de telefon, şi al categoriei de tarifare. În cazul rezervarii sau anulării de spaţiu abonatul va avea grija ca numărul de identificare a rezervarii sa corespundă tarifului plătit de pasager.2. Abonatul nu va efectua, în mod deliberat, o dubla rezervare pentru unul şi acelaşi pasager. În cazul în care nu este disponibil un spaţiu confirmat care să răspundă alegerii clientului, pasagerul poate fi pus pe o lista de asteptare pentru zborul în cauza (dacă o lista de asteptare este disponibilă) şi confirmat pentru un zbor alternativ.3. În cazul în care un pasager anulează o rezervare, abonatul trebuie să elibereze imediat spaţiul respectiv.4. În cazul în care un pasager modifica itinerarul, abonatul va avea grija ca spaţiul şi toate serviciile conexe oferite în legătură cu acest spaţiu să fie anulate în momentul în care sunt efectuate noile rezervari.5. În măsura posibilului abonatul va solicita sau va efectua toate rezervarile aferente unui itinerar dat, precum şi toate modificările ulterioare privitoare la acest itinerar, prin intermediul unui singur SCR.6. Nici un abonat nu va solicita sau nu va vinde spaţiu pe o companie aeriană decât dacă este solicitat de către un consumator.7. Abonatul veghează ca fiecare bilet să fie eliberat în funcţie de situaţia rezervarii fiecărui tronson şi conform termenelor aplicabile. Abonatul nu va elibera un bilet care să menţioneze o rezervare confirmată şi un zbor determinat fără sa fi obţinut confirmarea respectivei rezervari.–––