privind transparenţa relaţiilor financiare dintre autorităţile publice şi întreprinderile publice, precum şi transparenţa financiară în cadrul anumitor întreprinderi(actualizat până la data de 17 martie 2006*)
–––-În temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Concurenţei adoptă prezentul regulament. +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Prezentul regulament reglementează procedurile privind asigurarea transparenţei relaţiilor financiare dintre autorităţile publice şi întreprinderile publice, precum şi transparenţa financiară în cadrul anumitor întreprinderi.Definiţii +
Articolul 2În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) autorităţi publice – Parlamentul, Preşedintele României, Guvernul, autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate, autorităţile administraţiei publice locale, alte autorităţi publice prevăzute de Constituţie; … b) întreprindere – orice persoană fizică sau juridică, indiferent de forma de organizare, care desfăşoară activităţi în scop lucrativ, total ori parţial; … c) întreprindere publică – orice întreprindere asupra căreia autorităţile publice pot exercita, direct sau indirect, o influenţă determinantă în virtutea dreptului lor de proprietate, a participării lor financiare ori a regulilor care guvernează activitatea acesteia; … d) influenţa determinantă din partea autorităţilor publice influenţa posibil a fi realizată, direct sau indirect, în relaţie cu o întreprindere la care aceste autorităţi deţin o participaţie majoritară la capitalul social subscris ori pot exercita majoritatea drepturilor de vot aferente acţiunilor emise sau pot să numească mai mult de jumătate din numărul membrilor consiliului de administraţie, personalului de conducere sau de control al întreprinderii; … e) întreprinderi publice care activează în sectorul industriei prelucrătoare – orice întreprindere al cărei obiect principal de activitate, reprezentând cel puţin 50% din totalul cifrei de afaceri anuale, se desfăşoară în domeniul industriei prelucrătoare. … Activităţile care se includ în sectorul industriei prelucrătoare sunt cele din Clasificarea activităţilor din economia naţională (CAEN), secţiunea D – Industria prelucrătoare, subsecţiunile DA până la DN inclusiv;f) serviciu de interes economic general reprezintă acel serviciu prestat în condiţii de piaţă, pentru care există obligaţii impuse de autorităţile publice privind accesul consumatorilor în mod nediscriminatoriu şi/sau alte obligaţii impuse; … g) activităţi diferite înseamnă, pe de o parte, toate produsele ori serviciile pentru care au fost acordate unei întreprinderi drepturi speciale sau exclusive ori toate serviciile de interes economic general pe care o întreprindere le prestează şi, pe de altă parte, orice alt produs sau serviciu care intră în obiectul de activitate al întreprinderii; … h) drepturile exclusive – drepturile acordate de o autoritate publică unei singure întreprinderi, prin orice instrument legislativ, de reglementare sau administrativ, de a presta un serviciu sau de a desfăşura o activitate în cadrul unei zone geografice date; … i) drepturile speciale – drepturile acordate de o autoritate publică unui număr limitat de întreprinderi, prin orice instrument legislativ, reglementar sau administrativ, care, în cadrul unei zone geografice date: … – limitează la două sau mai multe numărul întreprinderilor care sunt autorizate să presteze un serviciu sau să desfăşoare o activitate, altfel decât conform criteriilor obiective, proporţionale sau nediscriminatorii;– desemnează, altfel decât conform aceloraşi criterii, câteva întreprinderi concurente, autorizate pentru prestarea unui serviciu sau desfăşurarea unei activităţi;– conferă avantaje uneia sau mai multor întreprinderi, altfel decât conform aceloraşi criterii, care afectează substanţial capacitatea oricărei alte întreprinderi de a presta acelaşi serviciu sau de a desfăşura aceeaşi activitate în aceeaşi zonă geografică, în condiţii substanţial echivalente;j) cifra de afaceri netă cuprinde sumele provenind din vânzarea de bunuri şi servicii ce intră în categoria activităţilor curente ale întreprinderii, după deducerea taxei pe valoarea adăugată şi a altor impozite şi taxe aferente; … k) întreprindere supusă obligaţiei de a ţine contabilitate separată – orice întreprindere care beneficiază de drepturi speciale sau exclusive acordate prin/sau în baza unor acte normative ori administrative sau care este însărcinată cu prestarea unor servicii de interes economic general şi care primeşte, sub orice formă, o compensare pentru aceste prestaţii şi, totodată, desfăşoară şi alte activităţi. … –––-Lit. k) a art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. unic din REGULAMENTUL din 24 februarie 2006 pus în aplicare de ORDINUL nr. 32 din 24 februarie 2006 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 17 martie 2006. +
Articolul 3Relaţiile financiare dintre autorităţile publice şi întreprinderile publice trebuie să fie transparente, astfel încât să se evidenţieze în mod clar următoarele:a) punerea la dispoziţie în mod direct a unor fonduri publice, întreprinderilor publice avute în vedere, de către autorităţile publice; … b) punerea la dispoziţie întreprinderilor publice, prin intermediul altor întreprinderi publice sau al unor instituţii financiare, a unor fonduri publice de către autorităţile publice; … c) utilizarea efectivă a fondurilor publice primite de către întreprinderile publice. … +
Capitolul IIDomeniul de aplicare +
Articolul 4Prevederile prezentului regulament se aplică relaţiilor financiare dintre autorităţile publice şi întreprinderile publice, în ceea ce priveşte:a) compensarea pierderilor din activitatea de exploatare, respectiv punerea de către autorităţile publice la dispoziţie întreprinderilor publice, a unor sume pentru finanţarea curentă sau pentru acoperirea pierderilor curente; … –––-Lit. a) a art. 4 a fost modificată de pct. 2 al art. unic din REGULAMENTUL din 24 februarie 2006 pus în aplicare de ORDINUL nr. 32 din 24 februarie 2006 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 17 martie 2006.b) furnizarea de capital de către stat, respectiv punerea la dispoziţie întreprinderilor publice, a unor sume ca aport de capital; … –––-Lit. b) a art. 4 a fost modificată de pct. 2 al art. unic din REGULAMENTUL din 24 februarie 2006 pus în aplicare de ORDINUL nr. 32 din 24 februarie 2006 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 17 martie 2006.c) alocarea de fonduri nerambursabile de către autorităţile publice sau acordarea unor credite în termeni preferenţiali întreprinderilor publice; … d) acordarea de avantaje financiare întreprinderilor publice prin renunţarea la dividende sau la recuperarea oricăror sume datorate; … e) compensaţii pentru sarcinile financiare impuse de autorităţile publice. … f) renunţarea la obţinerea unor venituri normale de pe urma utilizării fondurilor publice. … –––-Lit. f) a art. 4 a fost introdusă de pct. 3 al art. unic din REGULAMENTUL din 24 februarie 2006 pus în aplicare de ORDINUL nr. 32 din 24 februarie 2006 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 17 martie 2006. +
Articolul 5Prezentul regulament nu se aplică relaţiilor financiare dintre autorităţile publice şi:a) Banca Naţională a României, responsabilă cu elaborarea şi aplicarea politicii monetare, valutare, de credit şi de plăţi; … b) instituţiile publice de credit, în ceea ce priveşte depozitele de fonduri publice plasate de către autorităţile publice în condiţii normale de piaţă; … c) întreprinderile publice a căror cifră de afaceri netă, cumulată pe ultimele două exerciţii financiare, anterioare exerciţiului financiar în care fondurile publice au fost alocate sau utilizate, a fost mai mică decât echivalentul în lei a 40 milioane euro. Pentru instituţiile publice de credit acest prag se cifrează la echivalentul în lei a 800 milioane euro pentru situaţia financiară anuală cumulată; … d) întreprinderile publice care activează în sectorul industriei prelucrătoare, a căror cifră de afaceri netă este mai mică decât echivalentul în lei a 250 milioane euro la sfârşitul ultimului exerciţiu financiar încheiat. … e) întreprinderile publice, cu privire la serviciile a căror prestare nu afectează, într-o măsură apreciabilă, comerţul dintre statele membre ale Uniunii Europene. … –––-Lit. e) a art. 5 a fost introdusă de pct. 4 al art. unic din REGULAMENTUL din 24 februarie 2006 pus în aplicare de ORDINUL nr. 32 din 24 februarie 2006 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 17 martie 2006. +
Articolul 6Prezentul regulament nu se aplică, de asemenea:a) întreprinderilor care beneficiază de drepturi speciale şi/sau exclusive sau cărora le-a fost încredinţată prestarea unui serviciu economic de interes general, a căror cifră de afaceri netă, cumulată pe ultimele două exerciţii financiare, precedente anului în care le-au fost acordate drepturile menţionate mai sus sau le-a fost încredinţată prestarea unui serviciu economic de interes general, a fost mai mică decât echivalentul în lei a 40 milioane euro. Pentru instituţiile publice de credit acest prag se cifrează la echivalentul în lei a 800 milioane euro pentru situaţia financiară anuală cumulată; … b) întreprinderilor cărora le-a fost încredinţată prestarea unui serviciu de interes economic general, conform legii, dacă compensările pe care le primesc, sub orice formă, au fost stabilite pe o perioadă determinată, conform unei proceduri deschise, transparente şi nediscriminatorii. … –––-Lit. b) a art. 6 a fost modificată de pct. 5 al art. unic din REGULAMENTUL din 24 februarie 2006 pus în aplicare de ORDINUL nr. 32 din 24 februarie 2006 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 17 martie 2006.c) întreprinderilor publice, cu privire la serviciile a căror prestare nu afectează, într-o măsură apreciabilă, comerţul dintre statele membre ale Uniunii Europene. … –––-Lit. c) a art. 6 a fost introdusă de pct. 6 al art. unic din REGULAMENTUL din 24 februarie 2006 pus în aplicare de ORDINUL nr. 32 din 24 februarie 2006 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 17 martie 2006. +
Capitolul IIIObligaţiile autorităţilor publice +
Articolul 7(1) În vederea asigurării transparenţei relaţiilor financiare, autorităţile publice au obligaţia: … a) să îşi organizeze evidenţa relaţiilor financiare care au loc între ele şi întreprinderile publice, precum şi evidenţa sumelor acordate pentru fiecare întreprindere publică, astfel încât să fie îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 3 lit. a) şi b); … b) să furnizeze informaţii, în maximum 15 zile lucrătoare de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenţei, în legătură cu relaţiile financiare existente între ele şi întreprinderile publice. … (2) Autorităţile publice vor organiza un compartiment distinct pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentului regulament. … Obligaţiile întreprinderilor publice +
Articolul 8În vederea asigurării transparenţei relaţiilor financiare, întreprinderile publice au obligaţia:a) să îşi organizeze evidenţa relaţiilor financiare care au loc între ele şi autorităţile publice, astfel încât să fie îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 3; … b) să păstreze timp de 5 ani, începând de la închiderea exerciţiului financiar în care fondurile publice au fost puse la dispoziţie întreprinderilor publice, informaţii referitoare la relaţiile financiare care au loc între acestea şi autorităţile publice; dacă acordarea fondurilor publice s-a derulat pe mai mulţi ani, atunci limita de timp de 5 ani începe de la ultimul exerciţiu financiar în care au fost primite fonduri publice; … c) să furnizeze informaţii, în maximum 15 zile lucrătoare de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenţei, în legătură cu relaţiile financiare existente între ele şi autorităţile publice; … d) să comunice Consiliului Concurenţei, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, îndeplinirea condiţiilor de încadrare în categoriile de întreprindere publică stabilite prin prezentul regulament. … Obligaţiile întreprinderilor publice care activează în sectorul industriei prelucrătoare +
Articolul 9(1) În vederea asigurării transparenţei relaţiilor financiare, întreprinderile publice care activează în sectorul industriei prelucrătoare şi a căror cifră de afaceri netă este mai mare decât echivalentul în lei a 250 milioane euro la sfârşitul ultimului exerciţiu financiar încheiat au următoarele obligaţii: … a) să îşi organizeze evidenţa relaţiilor financiare care au loc între ele şi autorităţile publice, astfel încât să fie îndeplinite cerinţele art. 3; … b) să păstreze timp de 5 ani informaţiile referitoare la relaţiile financiare care au loc între ele şi autorităţile publice; dacă acordarea fondurilor publice s-a derulat pe mai mulţi ani, atunci limita de timp de 5 ani începe de la ultimul exerciţiu financiar în care au fost primite fonduri publice; … c) să transmită Consiliului Concurenţei, în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea solicitării, un raport; … d) să transmită Consiliului Concurenţei, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la primirea solicitării, informaţiile suplimentare necesare pentru asigurarea transparenţei relaţiilor financiare care au loc între ele şi autorităţile publice; … e) să comunice Consiliului Concurenţei, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, îndeplinirea condiţiilor de încadrare stabilite prin prezentul regulament. … (2) Raportul prevăzut la alin. (1) lit. c) va fi întocmit în conformitate cu prevederile Directivei Consiliului CEE nr. 660/1978, emisă în temeiul art. 54 paragraful 3 lit. g) din Tratatul CEE, referitoare la conturile anuale ale anumitor forme de întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 222 din 14 august 1978, şi trebuie să cuprindă următoarele informaţii: … –––-Partea introd. a alin. (2) al art. 9 a fost modificată de pct. 7 al art. unic din REGULAMENTUL din 24 februarie 2006 pus în aplicare de ORDINUL nr. 32 din 24 februarie 2006 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 17 martie 2006.a) situaţiile financiare anuale; … b) hotărârile şi procesele-verbale ale adunărilor generale ale acţionarilor şi ale şedinţelor consiliului de administraţie; … c) informaţii referitoare la aportul de capital social în acţiuni şi modalitatea de realizare (în natură sau în numerar); … d) informaţii referitoare la destinaţia dividendelor plătite şi a profiturilor nedistribuite; … e) informaţii legate de primirea de alocaţii sau subvenţii nerambursabile şi condiţiile în care au fost primite şi utilizate; … f) informaţii legate de contractarea unor împrumuturi, cu precizarea condiţiilor de acordare, a ratei dobânzii şi a garanţiilor; … g) informaţii legate de garanţiile acordate de autorităţile publice pentru împrumuturi; … h) informaţii legate de apartenenţa la un grup de întreprinderi; … i) informaţii privind renunţarea de către stat la sumele ce îi sunt datorate, cum ar fi: rambursarea împrumuturilor, restituirea subvenţiilor neutilizate conform condiţiilor impuse de autorităţile publice, plata taxelor şi impozitelor, alte datorii similare etc.; … j) informaţii privind sumele provenite din donaţii şi sponsorizări, precum şi modul lor de folosire. … (3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică şi întreprinderilor publice care activează în sectorul industriei prelucrătoare şi care au filiale, persoane juridice române sau străine, aşa cum sunt ele definite în reglementările privind consolidarea conturilor. În acest caz raportul prevăzut la alin. (1) lit. c) trebuie să cuprindă, în plus, detalii asupra: … a) tuturor tranzacţiilor efectuate în interiorul aceluiaşi grup, cu alte grupuri de întreprinderi publice sau tranzacţii care se efectuează direct între întreprinderi publice din cadrul grupului ori filiale ale acestora şi autorităţi publice; … b) capitalului în acţiuni, inclusiv asupra capitalului în acţiuni furnizat în mod direct de către autorităţi publice sau orice alt capital în acţiuni primit de la un grup de întreprinderi publice ori de la alte întreprinderi publice, din interiorul sau din afara grupului respectiv. … Obligaţiile întreprinderilor care beneficiază de drepturi speciale sau exclusive ori care prestează servicii de interes economic general Art. 10. – (1) În vederea asigurării transparenţei financiare, întreprinderile care beneficiază de drepturi speciale sau exclusive ori care prestează servicii de interes economic general au următoarele obligaţii:a) să îşi stabilească o structură organizatorică şi financiară care să asigure ţinerea unei evidenţe contabile separate, astfel încât să se evidenţieze în mod clar: costurile şi veniturile aferente diferitelor activităţi; detalii complete asupra metodelor prin care costurile şi veniturile sunt redistribuite/alocate diferitelor activităţi; principiile contabile şi orice alte informaţii legate de modul în care se ţine contabilitatea separată; … b) să păstreze timp de 5 ani informaţiile privitoare la structura financiară şi organizatorică şi să le pună la dispoziţie Consiliului Concurenţei în maximum 15 zile lucrătoare de la primirea solicitării; … c) să păstreze timp de 5 ani informaţiile referitoare la relaţiile financiare care au loc între ele şi autorităţile publice, dacă este cazul; dacă acordarea fondurilor publice s-a derulat pe mai mulţi ani, atunci limita de timp de 5 ani începe de la ultimul exerciţiu financiar în care au fost primite fonduri publice; … d) să comunice Consiliului Concurenţei, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, îndeplinirea condiţiilor de încadrare ca întreprindere care beneficiază de drepturi speciale sau exclusive ori care prestează servicii de interes economic general, stabilite prin prezentul regulament. … (2) Prevederile alin. (1) nu se aplică întreprinderilor menţionate în acesta, când ele sunt supuse unor dispoziţii speciale din alte acte normative, şi nici celor pentru care România şi-a asumat anumite obligaţii faţă de Comunităţile Europene şi statele membre prin tratatele încheiate. … +
Capitolul IVDispoziţii comune şi finale +
Articolul 11(1) Prima raportare privind depăşirea pragurilor prevăzute la art. 5 şi 6 se face luându-se în calcul cifra de afaceri netă totală, realizată în ultimele două exerciţii financiare. (2) Transformarea în euro a cifrei de afaceri nete realizate se face utilizându-se cursul mediu anual de schimb lei/euro, publicat de Banca Naţională a României. … +
Articolul 12(1) Consiliul Concurenţei are obligaţia de a nu dezvălui informaţiile sau documentele obţinute în aplicarea prezentului regulament şi care au caracter de informaţii clasificate, acordat de deţinătorul informaţiilor în conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate. … (2) Aplicarea prevederilor alin. (1) nu împiedică publicarea informaţiilor generale sau a analizelor care nu conţin informaţii clasificate. … +
Articolul 13(1) România, prin Consiliul Concurenţei, va transmite Comisiei Europene, la cerere, informaţii cu privire la relaţiile financiare dintre autorităţile şi întreprinderile publice, precum şi cele referitoare la transparenţa financiară în cadrul anumitor întreprinderi. … (2) România, prin Consiliul Concurenţei, va transmite anual Comisiei Europene informaţii financiare privind activitatea fiecărei întreprinderi publice care activează în sectorul industriei prelucrătoare, elaborate în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2), precum şi orice alte informaţii considerate necesare pentru o evaluare completă a datelor transmise. De asemenea, România va transmite, prin autoritatea naţională de concurenţă, până la sfârşitul lunii martie a fiecărui an, o listă actualizată cu aceste informaţii, precum şi orice alte informaţii considerate necesare pentru o evaluare completă a datelor transmise. … –––-Art. 13 a fost modificat de pct. 8 al art. unic din REGULAMENTUL din 24 februarie 2006 pus în aplicare de ORDINUL nr. 32 din 24 februarie 2006 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 17 martie 2006.Intrarea în vigoare a prezentului regulament +
Articolul 14(1) Prezentul regulament se pune în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. … (2) Prevederile art. 5 lit. e), ale art. 6 lit. c), precum şi ale art. 13 alin. (2) se aplică începând cu data aderării României la Uniunea Europeană. … –––-Alin. (2) al art. 14 a fost introdus de pct. 9 al art. unic din REGULAMENTUL din 24 februarie 2006 pus în aplicare de ORDINUL nr. 32 din 24 februarie 2006 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 17 martie 2006.––-