REGULAMENT din 21 decembrie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 15 ianuarie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 129 11/12/2008
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 129 11/12/2008
ActulREFERIT DEORDIN 128 11/12/2008
ActulREFERIT DECOD TEHNIC 11/12/2008
ActulAPROBAT DEORDIN 45 21/12/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 45 21/12/2006

privind stabilirea solutiilor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public



Cod ANRE 45.1.217.0.00.21/12/06 + 
Capitolul IScop + 
Articolul 1(1) Prezentul regulament reglementeaza etapele şi procedurile necesare pentru stabilirea solutiei sau a variantelor de solutie tehnic posibile şi comparabile (rezonabile) din punct de vedere economic pentru racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public.(2) Regulamentul stabileste normele de continut pentru fisele şi studiile de solutie pentru racordarea la reteaua electrica a tuturor categoriilor de utilizatori.
 + 
Articolul 2Aplicarea regulamentului contribuie la asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la retelele electrice de interes public, oferind acestora posibilitatea de a alege varianta de solutie pe care, din punctul lor de vedere, o considera cea mai avantajoasă, tehnic şi economic, pentru racordarea la retea.
 + 
Capitolul IIDomeniu de aplicare + 
Articolul 3(1) Prevederile regulamentului se aplică la stabilirea solutiilor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public, respectiv la:a) elaborarea studiilor de solutie pentru utilizatorii noi sau existenti care se dezvolta;b) elaborarea studiilor de oportunitate a modificarii/îmbunătăţirii solutiilor de racordare a utilizatorilor existenti;c) elaborarea fiselor de solutie;d) emiterea avizelor tehnice de racordare de către operatorii de retea.(2) Prevederile regulamentului nu se aplică la stabilirea solutiilor de realizare a instalaţiilor de utilizare.
 + 
Capitolul IIITerminologie şi abrevieri + 
Articolul 4În regulament se folosesc urmatoarele moduri de indicare a gradului de obligativitate a prevederilor continute:– "trebuie", "este necesar", "urmeaza": indica obligativitatea stricta a respectarii prevederilor în cauza;– "de regula": indica faptul ca prevederea respectiva trebuie să fie aplicata în majoritatea cazurilor; nerespectarea unei astfel de prevederi trebuie să fie temeinic justificata în proiect;– "se recomanda": indica o rezolvare preferabila, care trebuie să fie avuta în vedere la solutionarea problemei; nerespectarea unei astfel de prevederi nu trebuie justificata în proiect;– "se admite": indica o solutie satisfăcătoare, care poate fi aplicata în cazuri particulare, fiind obligatorie justificarea ei în proiect.
 + 
Articolul 5În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile utilizate se definesc potrivit anexei nr. 1.
 + 
Capitolul IVActe normative de referinţa + 
Articolul 6(1) Aplicarea prezentului regulament se face prin coroborarea cu prevederile urmatoarelor acte normative:a) Legea energiei electrice;b) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public;c) Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori;d) Metodologie de stabilire a compensatiilor banesti între utilizatorii racordati în etape diferite prin instalatie comuna, la retele electrice de distribuţie;e) Metodologie de stabilire a tarifelor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de distribuţie de medie şi joasa tensiune;f) Procedura de solutionare a neintelegerilor privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public şi emiterea avizelor de amplasament;g) Procedura privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice în vecinatate de limita zonei de activitate a unor operatori de distribuţie;h) Procedura privind colaborarea operatorilor de distribuţie, de transport şi de sistem pentru avizarea racordarii utilizatorilor la retelele electrice;i) Avize tehnice de racordare – continut cadru;j) Contracte – cadru de racordare la retelele electrice de distribuţie;k) Codul Tehnic al Retelelor Electrice de Distribuţie;l) Codul Tehnic al Retelei Electrice de Transport;m) Contract cadru pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice.(2) Prin actele normative menţionate la alin. (1) se înţeleg cele în vigoare sau inlocuitoarele acestora.
 + 
Capitolul VClase de utilizatori şi principii de racordare la retelele electrice de interes public + 
Articolul 7Utilizatorii retelelor electrice de interes public se clasifica în functie de puterea maxima absorbita sau evacuata în punctele de delimitare, considerata în analiza de stabilire a solutiei de racordare şi dimensionare a instalatiei de racordare astfel:

     
  Clasa Putere maximă absorbită/evacuată (MVA)
  A               peste 50 MVA
  B               7,5 – 50 MVA
  C               2,5 – 7,5 MVA
  D               0,1 – 2,5 MVA
  E               0,03 – 0,1 MVA
  F               sub 0,03 MVA

 + 
Articolul 8În functie de puterea solicitata, distanta faţă de elementele retelei electrice de interes public existente şi caracteristicile ei, racordarea instalatiei utilizatorilor la aceasta se realizează, după caz:a) direct la reteaua electrica de distribuţie de joasa tensiune aferenta unui post de transformare;b) la reteaua electrica de distribuţie de joasa tensiune, la barele unui post de transformare;c) la reteaua electrica de distribuţie de medie tensiune, direct sau prin racord şi post de transformare MT/JT kV;d) la reteaua electrica de distribuţie de 110 kV, direct sau prin statie de transformare 110/MT kV;e) la reteaua electrica de transport, direct la tensiunea retelei sau prin statie de transformare cu raport de transformare corespunzător.
 + 
Articolul 9(1) Racordarea directa la reteaua electrica de distribuţie de joasa tensiune aferenta unui post de transformare se realizează:a) pentru utilizatori care se racordeaza prin bransament monofazat. De regula solutia de racordare prin bransament monofazat se adoptă pentru puteri de până la 11 kVA;b) pentru utilizatori care solicită bransament trifazat şi o putere sub 30 kVA.(2) Pentru utilizatori care solicită bransament trifazat şi o putere de 30 kVA sau mai mare, racordarea se realizează, după caz:a) la reteaua electrica de distribuţie de joasa tensiune aferenta unui post de transformare existent;b) la bara de joasa tensiune a unui post de transformare existent sau nou;c) la reteaua electrica de distribuţie, de joasa tensiune redistribuita între posturile de transformare ca urmare a construirii unui post de transformare nou;d) la reteaua electrica de distribuţie de medie tensiune, prin racord şi post de transformare propriu. În cazuri de excepţie, în condiţiile unor locuri de consum izolate, unde nu exista retea electrica de distribuţie de joasa tensiune, solutia se admite şi pentru utilizatori din categoriile prevăzute la alin. (1).
 + 
Articolul 10(1) Treptele de tensiune la care se face racordarea utilizatorilor, în functie de puterea solicitata şi momentul sarcinii, sunt date orientativ în tabelul nr. 1.Tabelul Nr. 1┌───────┬──────────────┬────────────┬─────────────┬────────────────────────────┐│ │ │ │ │ Posibilitati de racordare ││ │ │ │ Treapta │ a utilizatorului ││ │Sarcina maxima│ Momentul │ de tensiune ├──────────────┬─────────────┤│ Clasa │ de durata │ sarcinii │ la punctul │ Direct la │ ││ │ (MVA) │ (MVAkm) │ de racord │ tensiunea │ Prin ││ │ │ │ (kV) │retelei zonale│transformare ││ │ │ │ │ (kV) │ │├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┼│ A │ Peste 50 │ peste 1500 │ 400 │ ─ │ 400/110 kV ││ │ │ │ 220 │ 220 │ 220/110 kV ││ │ │ │ 110 │ 110 │ 110/MT kV ││ │ │ │ │ │ 220/MT kV │├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤│ B │ 7,5-50 │maximum 1500│ 110 │ 110 │ 110/MT kV │├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤│ C │ 2,5-7,5 │ 30-80 │ 110 │ 110 (20) │ 110/MT kV ││ │ │ │ 20 │ │20/6 (10) kV ││ │ │ │ │ │ 20/0,4 kV │├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤│ D │ 0,1-2,5 │maximum 8**)│ 20 │ 6*)-20 │ 20/0,4 kV ││ │ │maximum 3**)│ 10*) │ │ 10/0,4 kV ││ │ │ │ 6*) │ │ 6/0,4 kV │├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤│ E │ 0,03-0,1 │max 0,05**) │ 0,4 MT │ 0,4 │ MT/0,4 kV │├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤│ F │ <0,03 │ │ 0,4 │ 0,4 │ │└───────┴──────────────┴────────────┴─────────────┴──────────────┴─────────────┘_________Notă *) Tensiune existenta, dar care de regula nu se mai dezvolta.Notă **) Momentul sarcinii echivalente a circuitului de medie, respectiv de joasa tensiune (inclusiv cu sarcina noului consumator).(2) Stabilirea treptei de tensiune atunci când sunt mai multe posibilitati de racordare se face pe bază de calcule tehnico-economice.
 + 
Articolul 11Solutia (schema) de racordare a utilizatorilor poate avea una sau mai multe instalaţii de racordare corelat cu nivelul de siguranţă solicitat de utilizator şi cu posibilitatile concrete ale retelei electrice.
 + 
Articolul 12(1) Continuitatea în functionare poate fi caracterizata printr-o serie de indicatori (medii şi maximi) ai solutiei (schemei) de racordare rezultati din calcule de fiabilitate şi determinati la punctul (punctele) de delimitare, cu un anumit nivel de risc de depasire.(2) Indicatorii menţionaţi la alin. (1) pot fi:a) numărul mediu anual de intreruperi eliminate prin reparatii;b) numărul mediu anual de intreruperi eliminate prin manevre;c) durata medie a unei intreruperi, urmate de reparatii;d) numărul maxim anual de intreruperi eliminate prin reparatii;e) numărul maxim anual de intreruperi eliminate prin manevre;f) durata maxima de restabilire a alimentarii (evacuarii);g) durata medie totala anuală de intreruperi;h) numărul mediu (maxim) anual de intreruperi care pot depăşi o anumita durata de timp;i) alti indicatori medii sau maximi prevăzuţi şi determinati conform reglementarilor în vigoare.(3) Rezultatele obtinute din calculele de siguranţă sunt folosite pentru compararea variantelor de solutie de racordare şi alegerea de către utilizatori, direct sau prin consultanti de specialitate atestati, a variantei de solutie pe care, din punctul lor de vedere, o considera cea mai avantajoasă, tehnic şi economic, pentru racordarea la retea.
 + 
Capitolul VIStabilirea solutiei de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public + 
Articolul 13(1) Solutia de racordare a instalatiei de utilizare a unui utilizator la reteaua electrica de interes public se stabileste, după caz, pe bază de fisa de solutie sau studiu de solutie.(2) Fisa de solutie se elaboreaza de către operatorul de retea la instalatiile caruia se racordeaza instalatia utilizatorului.(3) Studiul de solutie se elaboreaza de către operatorul de retea la instalatiile caruia se racordeaza instalatia utilizatorului sau de către alti consultanti de specialitate atestati în condiţiile legii.
 + 
Secţiunea 1Fisa de solutie + 
Articolul 14Solutia de racordare se stabileste prin fisa de solutie pentru:a) utilizatorii de tip consumatori casnici individuali, indiferent de puterea solicitata;b) utilizatorii de tip consumatori care solicită o putere mai mica de 30 kVA, indiferent de categoria din care fac parte din punct de vedere al activităţii lor;c) utilizatorii de tip consumatori care se racordeaza la retele electrice de medie sau joasa tensiune, indiferent de puterea solicitata, dacă solutia de racordare este unica şi evidenta;d) utilizatori existenti care solicită un spor de putere ce poate fi acordat prin instalatiile de racordare existente, indiferent de tensiunea retelei la care sunt racordati.
 + 
Articolul 15(1) Din punct de vedere al continutului, fisa de solutie cuprinde:a) date privind reteaua sau elementul acesteia la care se face racordarea: caracteristici, date nominale, încărcare, rezerva de capacitate, etc.;b) datele energetice ale utilizatorului;c) solutia de racordare propusa şi prezentarea acesteia, cu precizarea datelor necesare pentru stabilirea tarifului de racordare;d) implicatiile adoptarii solutiei asupra retelei şi a celorlalţi utilizatori;e) după caz, precizarea dacă solutia de racordare prevede folosirea unei instalaţii de racordare realizata anterior pentru un prim utilizator şi prezentarea datelor care să permită calculul compensatiei cuvenite acestuia;f) orice alte date, informaţii şi argumente care să justifice solutia de racordare propusa şi/sau referitoare la condiţii pentru realizarea acesteia (avize, acorduri necesare, etc.).(2) Conţinutul concret al unei fise de solutie se stabileste în functie de categoria utilizatorilor conform art. 8 şi de particularitatile specifice fiecarui caz în parte, cu respectarea principiilor menţionate la alin. (1).(3) Un exemplu de continut al unei fise de solutie pentru racordarea unui utilizator de tip consumator la reteaua electrica de distribuţie de joasa tensiune aferenta unui post de transformare este prezentat în anexa 2. Acest continut poate fi modificat, completat şi/sau detaliat în concordanta cu prevederile alin. (1).
 + 
Articolul 16Fisa de solutie se elaboreaza, se avizeaza şi/sau se aproba de către operatorul de retea la instalatiile caruia se racordeaza instalatia utilizatorului în conformitate cu procedurile proprii.
 + 
Secţiunea a 2-aElaborarea studiului de solutie + 
Articolul 17Solutia de racordare se stabileste prin studiu de solutie pentru utilizatori care:a) se racordeaza la retele electrice având tensiunea nominala de 110 kV sau mai mare;b) sunt distribuitori sau au grupuri generatoare indiferent de tensiunea retelei la care se racordeaza;c) se racordeaza la retele electrice de distribuţie de medie sau joasa tensiune, în situaţiile în care sunt indeplinite simultan condiţiile:– utilizatorii nu se încadrează în categoriile prevăzute la art. 14;– sunt posibile cel puţin două variante de solutie de racordare, corespunzătoare tehnic şi comparabile economic; necesitatea elaborarii studiului de solutie este stabilita conform Regulamentului de racordare;d) solicita modificarea/îmbunătăţirea instalaţiilor de racordare existente sau cresterea gradului de siguranţă în punctul de delimitare, dacă lucrarile necesare nu pot fi stabilite prin fisa de solutie;e) prin tipul lor şi caracteristicile echipamentelor instalaţiilor de utilizare şi/sau al proceselor tehnologice impun necesitatea unei analize pentru stabilirea impactului racordarii asupra retelei şi a celorlalţi utilizatori şi stabilirea masurilor pentru incadrarea acestui impact în limitele normate.
 + 
Articolul 18(1) Pentru utilizatorii din categoria prevăzută la art. 17 lit. a), studiul de solutie cuprinde, de regula:a) prezentarea situaţiei energetice a retelei şi a utilizatorului, existente şi de perspectiva;b) variante de racordare posibile avute în vedere;c) variante de racordare reţinute şi analizate;d) calcule de regimuri permanente de functionare cu n şi n-1 elemente în functiune;e) calcule de regimuri de stabilitate statica şi tranzitorie pentru stabilirea impactului între sistem şi utilizator (numai pentru producători; dacă se considera necesară necesitatea calculului în alte cazuri, aceasta va fi justificata pentru fiecare caz în parte);f) calculul solicitarilor la scurtcircuit;g) calculul pierderilor de putere, după caz, la nivel de sucursala, filiala, SEN;h) calculul nivelului de siguranţă al retelei în punctul de delimitare; se calculeaza indicatorii prevăzuţi în standardele de performanţă şi/sau în contractele cadru precum şi cei solicitati de către utilizator;i) propuneri pentru furnizarea unor servicii de sistem, dacă este cazul;j) cerinţele de monitorizare şi reglaj, inclusiv interfata cu sistemele SCADA şi de telecomunicatii;k) modul în care sunt indeplinite cerinţele tehnice privind racordarea impuse prin Codul Tehnic al RET/RED sau prin alte norme;l) lucrarile necesare pentru realizarea instalatiei de racordare, pentru fiecare varianta retinuta şi analizata şi evaluarea costului acestora;m) lucrarile strict necesare în instalatiile operatorului de retea ca urmare a impactului aparitiei (dezvoltării) utilizatorului pentru fiecare varianta retinuta şi analizata şi evaluarea costului acestora.(2) Pentru utilizatorii din celelalte categorii prevăzute la art. 17, cu excepţia celei prevăzute la lit. a), studiul de solutie cuprinde, de regula:a) prezentarea situaţiei energetice a retelei şi utilizatorului, existente şi de perspectiva;b) variante de racordare posibile avute în vedere;c) variante de racordare reţinute şi analizate;d) calculul solicitarilor la scurtcircuit;e) calculul nivelului de siguranţă al retelei în punctul de delimitare; se calculeaza indicatorii prevăzuţi în standardele de performanţă şi/sau în contractele cadru precum şi cei solicitati de către utilizator;f) modul în care sunt indeplinite cerinţele tehnice privind racordarea impuse prin Codul Tehnic ai RED sau prin alte norme;g) lucrarile necesare pentru realizarea instalatiei de racordare, pentru fiecare varianta retinuta şi analizata şi evaluarea costului acestora;h) lucrarile strict necesare în instalatiile operatorului de retea ca urmare a impactului aparitiei (dezvoltării) utilizatorului pentru fiecare varianta retinuta şi analizata şi evaluarea costului acestora.
 + 
Articolul 19(1) În functie de particularitatile utilizatorului şi/sau specificul retelei, prin derogare de la art. 18 se admite ca în studiul de solutie:a) să fie facute suplimentar şi alte analize, la solicitarea utilizatorului (de exemplu compararea tehnico-economica a variantelor şi stabilirea variantei optime pentru utilizator);b) să se renunte la una sau mai multe dintre analizele prevăzute, dacă acestea nu sunt necesare.(2) Pentru utilizatorii perturbatori studiul de solutie trebuie să conţină suplimentar faţă de prevederile art. 18 analiza valorii perturbatiilor şi măsuri de încadrare în prevederile normelor tehnice specifice.
 + 
Articolul 20(1) Analizele cuprinse în studiile de solutie se elaboreaza în conformitate cu normele tehnice în vigoare.(2) La stabilirea solutiilor şi evaluarea lucrărilor aferente se are în vedere şi necesarul de echipamente şi instalaţii pentru măsurare şi transmitere/teletransmitere date şi/sau realizarea conducerii prin dispecer conform reglementarilor în vigoare.
 + 
Articolul 21Datele de intrare specifice fiecarui caz în parte necesare pentru efectuarea analizelor în vederea stabilirii solutiei de racordare se solicita şi se obtin de către elaboratorul studiului:a) de la utilizator, ca date de tema; de regula acestea sunt datele prezentate în anexele Codului Tehnic al RET, respectiv RED;b) de la operatorul de retea, în condiţiile prevăzute de Regulamentul de racordare.
 + 
Articolul 22La elaborarea studiilor de solutie se are în vedere ca:a) În cazul în care detine echipamente sau instalaţii la care intreruperea alimentarii cu energie electrica poate conduce la efecte economice şi/sau sociale deosebite (explozii, incendii, distrugeri de utilaje, accidente cu victime umane, poluarea mediului, etc.) utilizatorul are obligaţia ca prin solutii proprii, tehnologice şi/sau energetice, inclusiv prin sursa de interventie, să asigure evitarea unor astfel de evenimente în situaţiile când se intrerupe legătură cu SEN.b) Utilizatorul caruia, din cauza specificului activităţilor desfăşurate, intreruperea alimentarii cu energie electrica îi poate provoca pagube materiale importante şi care necesita o siguranţa în alimentare mai mare decat cea oferita de SEN este responsabil pentru luarea masurilor necesare evitarii acestor pagube, inclusiv pentru analiza şi stabilirea oportunitatii de a se dota cu surse proprii de energie electrica.c) În cazul prevederii unei centrale electrice la consumator, care se preconizeaza a functiona în paralel cu SEN, aceasta poate constitui o sursa de baza sau de rezerva de alimentare a utilizatorului, dar nu reprezinta sursa de interventie pentru echipamentele şi instalatiile de la pct. a.d) Indiferent de numărul de instalaţii electrice prin care un loc de consum este racordat la SEN, acesta constituie o singura sursa de alimentare pentru locul de consum respectiv.
 + 
Secţiunea a 3-aAvizarea studiului de solutie + 
Articolul 23(1) În conformitate cu prevederile Regulamentului de racordare, studiul de solutie se avizeaza de către operatorul de retea, indiferent de cine a fost elaborat.(2) Studiile de solutie se avizeaza atât de către operatorii de distribuţie cat şi de către operatorul de transport şi de sistem în toate cazurile în care prevad:a) racordarea grupurilor dispecerizabile la retelele electrice de distribuţie;b) racordarea utilizatorilor în statii de transformare 400 (220)/110 kV prin linii electrice de distribuţie cu tensiunea de 110 kV;c) mai multe variante pentru racordarea utilizatorilor, dintre care unele la reteaua electrica de transport, altele la retelele electrice de distribuţie.(3) Studiile de solutie, cu excepţiile de la alin. (2), se avizeaza de către operatorii de distribuţie dacă prezinta numai variante de racordare la o retea electrica de distribuţie, respectiv de către operatorul de transport şi de sistem, dacă prezinta numai variante de racordare la reteaua electrica de transport.
 + 
Articolul 24(1) Responsabilitatea prezentarii studiului de solutie în vederea avizarii de către operatorul de retea revine elaboratorului.(2) Avizarea studiului de solutie trebuie facuta înainte de predarea acestuia utilizatorului. Elaboratorul preda utilizatorului studiul de solutie împreună cu avizul operatorului/operatorilor de retea.
 + 
Articolul 25Avizarea studiilor de solutie prevăzute la art. 23 alin. (2) se face conform prevederilor "Procedurii privind colaborarea operatorilor de distribuţie, de transport şi de sistem pentru avizarea racordarii utilizatorilor la retelele electrice".
 + 
Articolul 26(1) Pentru avizarea de către operatorii de retea a studiilor de solutie prevăzute la art. 23 alin. (3) se parcurg, după caz, urmatoarele etape:a) depunerea studiului de solutie şi a cererii de avizare a acestuia;b) analiza preliminara a studiului de solutie şi stabilirea unor eventuale completari necesare;c) solicitarea completarii studiului de solutie de către elaborator, cu nominalizarea completarilor necesare;d) efectuarea completarilor şi transmiterea acestora operatorului de retea;e) programarea avizarii studiului de solutie;f) avizarea studiului de solutie şi emiterea avizului;g) transmiterea avizului elaboratorului studiului de solutie.(2) Studiul de solutie se depune la operatorul de retea sub forma tiparita şi pe suport electronic.(3) Eventualele completari ale studiului de solutie se solicita elaboratorului în scris în maximum:a) 5 zile lucratoare de la depunere, în cazul studiilor de solutie avizate de operatorii de distribuţie;b) 10 zile lucratoare de la depunere, în cazul studiilor de solutie avizate de operatorul de transport şi de sistem.(4) Durata procesului de avizare, de la primirea studiului de solutie complet/completat până la transmiterea avizului către elaborator nu va depăşi:a) 10 zile calendaristice pentru racordari din retele de medie sau joasa tensiune, respectiv 20 zile calendaristice pentru racordari din retele de 110 kV, în cazul studiilor de solutie avizate de operatorii de distribuţie;b) 30 zile calendaristice, în cazul studiilor de solutie avizate de operatorul de transport şi de sistem.
 + 
Articolul 27Refuzul avizarii unui studiu de solutie sau avizarea nefavorabila a lui şi motivele care justifica acest lucru se comunică în scris elaboratorului în cel mai scurt timp, în interiorul termenelor prevăzute la art. 26 alin. (4), dar nu la mai mult de 2 zile lucratoare de la data sedintei de avizare.
 + 
Capitolul VIIDispozitii finale + 
Articolul 28Neintelegerile între operatorii de retea şi elaboratorii studiilor de solutie privind conţinutul studiilor de solutie şi/sau avizarea acestora se solutioneaza conform reglementarii autorităţii competente.
 + 
Articolul 29Operatorii de retea vor revizui şi completa/adapta procedurile proprii în vederea respectarii prevederilor prezentului regulament.
 + 
Anexa 1───────la regulament─────────────TERMINOLOGIE ŞI ABREVIERI

       
  Acces la reţeaua electrică de interes public Dreptul agenţilor economici care produc şi/sau furnizează energie electrică, precum şi al consumatorilor de energie electrică de a se racorda şi de a folosi în condiţiile legii reţelele electrice de transport şi distribuţie.
  Autoritate competentă Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei – ANRE
  Aviz de amplasament Răspunsul scris al operatorului de reţea la cererea unui solicitant, în care se precizează punctul de vedere al acestuia faţă de propunerea de amplasament a obiectivului solicitantului
  Aviz Tehnic de Racordare Aviz scris valabil numai pentru un anumit amplasament, care se emite către operatorul de reţea, la cererea unui utilizator, asupra posibilităţilor şi condiţiilor de racordare la reţeaua electrică pentru satisfacerea cerinţelor utilizatorului precizate la solicitarea avizului.
  Compensaţie (bănească) Sumă de bani pe care un utilizator o plăteşte primului utilizator în cazul în care urmează să beneficieze de instalaţia de racordare realizată pentru acesta din urmă
  Consultant de specialitate atestat Persoană fizică sau juridică ce obţine de la organele abilitate prin lege dreptul de a acorda asistenţa tehnică, de a proiecta, a executa şi/sau a conduce execuţia de instalaţii electrice, în limita unor competente.
  Consumator (de energie electrică) Persoană fizică sau juridică care cumpără energie electrică pentru consumul propriu şi, eventual, pentru un subconsumator racordat în condiţiile legii la instalaţiile sale
  Consumator captiv Consumatorul care, din considerente tehnice, economice sau de reglementare, nu poate încheia contract cu un furnizor concurenţial
  Consumator casnic Consumatorul care utilizează energie electrică în exclusivitate în scopuri casnice (pentru iluminat artificial în interiorul şi exteriorul locuinţei, precum şi pentru funcţionarea receptoarelor electrocasnice din propria locuinţă). Receptoarele electrocasnice cuprind totalitatea bunurilor de larg consum destinate uzului propriu şi care sunt alimentate cu energie electrică la tensiunea de 230/400 V
  Consumator eligibil Consumatorul de energie electrică care poate să aleagă furnizorul şi să contracteze direct cu acesta energia necesară având acces la reţeaua de transport şi/sau de distribuţie
  Distribuţie Transmiterea energiei electrice prin reţelele de distribuţie de la reţelele de transport sau de la producători către instalaţiile consumatorilor
  Fişă de soluţie Documentaţie tehnică în care se stabileşte şi se propune soluţia de racordare la reţea a unui utilizator, atunci când aceasta este unică şi evidentă, şi care conţine un minim de elemente şi date ale reţelei şi utilizatorului, prin care se justifica soluţia propusă
  Furnizor Persoană juridică, titulară a unei licenţe de furnizare, care asigură alimentarea cu energie electrică a unuia sau mai multor consumatori, în baza unui contract de furnizare
  Grup (generator) Ansamblu de maşini rotative destinat să transforme energia de altă formă în energie electrică
  Grup dispecerizabil Grup generator care poate fi programat pe piaţa angro şi a cărui putere se încadrează în următoarele categorii:
    – grupuri generatoare hidroenergetice cu putere mai mare de 10 MW;
    – grupuri generatoare termoenergetice cu putere mai mare de 20 MW.
  Instalaţie de racordare (branşament – la joasă tensiune – şi racord la medie şi înaltă tensiune) Instalaţie electrică realizată între punctul de racordare la reţeaua electrică şi punctul de delimitare dintre operatorul de reţea şi utilizator.
  Instalaţie de utilizare Instalaţie electrică a utilizatorului, în aval de punctul de delimitare.
  Loc de consum Incinta sau zona în care sunt amplasate instalaţiile de utilizare ale unui consumator, inclusiv ale subconsumatorilor săi, unde se consumă energie electrică furnizată prin una sau mai multe instalaţii de racordare.
  Loc de producere Un consumator poate avea mai multe locuri de consum Incinta în care sunt amplasate instalaţiile de producere a energiei electrice ale unui utilizator al reţelei electrice
  Norme Standarde, coduri, regulamente, reglementări, instrucţiuni, prescripţii energetice, hotărâri şi alte acte normative, precum şi contracte sau alte documente oficiale
  Operator de distribuţie (OD) (distribuitor) Persoană juridică, titulară a unei licenţe de distribuţie, care deţine, exploatează, întreţine, modernizează şi dezvoltă reţeaua electrică de distribuţie
  Operator de transport şi de sistem (OTS) Persoană juridică, titulară de licenţă pentru transportul energiei electrice şi servicii de sistem
  Operator de reţea După caz, operatorul de transport şi de sistem sau operatorul de distribuţie
  Prim utilizator Un utilizator pentru care în baza tarifului de racordare achitat, se realizează o instalaţie de racordare folosită ulterior şi pentru racordarea altor utilizatori
  Producător (de energie electrică) Persoană fizică sau juridică, titulară de licenţă, de energie electrică având ca specific activitatea de producere a energiei electrice, inclusiv în cogenerare
  Punct de delimitare Loc în care instalaţiile utilizatorului se delimitează ca proprietate de instalaţiile operatorului de reţea
  Punct de racordare (la reţeaua electrică) Punct fizic din reţeaua electrică la care se racordează un utilizator
  Regulament de racordare Regulament privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public
  Reţea electrică Ansamblul de linii, inclusiv elementele de susţinere şi de protecţie a acestora, staţiile electrice şi alte echipamente electroenergetice conectate între ele.
    Reţeaua electrică poate fi reţea de transport sau reţea de distribuţie
  Reţea electrică de transport Reţeaua electrică de interes naţional şi strategic cu tensiunea de linie nominală mai mare de 110 kV
  Reţea electrică de distribuţie Reţeaua electrică cu tensiunea de linie nominală până la 110 kV inclusiv
  Reţea electrică de interes public Reţeaua electrică la care se pot racorda cel puţin doi utilizatori
  Sarcina maximă Cea mai mare dintre sarcinile medii (curent sau putere) care poate apărea într-un interval determinat de timp, denumit interval de cerere. La enunţarea sarcinii maxime trebuie precizat intervalul de cerere de referinţă pentru care se efectuează media, în funcţie de care se disting:
    a) sarcina maximă de durată (15 sau 60 minute), determinată pentru alegerea elementelor reţelei din condiţii termice şi pentru calculul pierderilor de putere;
    b) sarcina maximă de scurtă durată (de vârf), care poate dura 1-10 s şi care se ia în considerare la calculul fluctuaţiilor de tensiune în reţea, reglajul protecţiei maximale a instalaţiilor etc.
  Sistem electroenergetic Ansamblul instalaţiilor electroenergetice interconectate prin care se realizează producerea, transportul, conducerea operativă, distribuţia, furnizarea şi utilizarea energiei electrice
  Sistem Electroenergetic naţional (SEN) Sistem electroenergetic situat pe teritoriul Naţional. SEN constituie infrastructura de bază utilizată în comun de participanţii la piaţa de energie electrică
  Studiu de soluţie Documentaţie tehnico-economică în care, pe baza datelor şi cerinţelor unui utilizator şi a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se analizează şi se propun variante raţionale, posibile tehnic şi fezabile economic, pentru soluţii de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului
  Sursă de intervenţie Sursă de energie electrică de rezervă, aparţinând consumatorului, care în cazul întreruperii furnizării energiei electrice din SEN asigură alimentarea neîntreruptă sau realimentarea unui grup restrâns de receptoare, în scopul opririi în siguranţă a activităţii şi/sau evitării unor efecte economice şi sociale deosebite (explozii, incendii, distrugeri de utilaje, accidente cu victime umane, poluarea mediului, etc.)
  Sursă proprie de energie electrică Instalaţie pentru producerea de energie electrică aparţinând consumatorului
  Tarif de racordare Tarif reglementat plătit de utilizator operatorului de reţea pentru realizarea racordării
  Utilizator (de reţea electrică) Producător, operator de transport şi de sistem, operator de distribuţie, furnizor, consumator eligibil sau consumator captiv
  Utilizatori perturbatori Utilizatori care perturbă reţeaua la care se racordează, prin producerea de armonici, nesimetrie, flicker.

JT – joasa tensiuneMT – medie tensiunePT – post de transformareSEN – Sistem Electroenergetic NaţionalExemplu + 
Anexa 2────────la regulament─────────────FISA DE SOLUTIEpentru racordarea consumatorului   ……………….. din …………. str. ………………. nr. …..   în vederea racordarii pentru alimentarea cu energie electrica la o puteremaxima absorbita de ………….. kW/kVA   1. Date despre PT care alimenteaza reteaua   1.1. denumire, raport de transformare   1.2. numar şi putere transformatoare   1.3. tensiunea pe 0,4 kV la vârf de sarcina, masurata la data de …………   1.4. sarcina de vârf T1 R S T (A)                                         T2 R S T (A)   1.5. curentul nominal al sigurantelor generale                                                          T1 T2 (A)   2. Date despre retea (circuitul din care se racordeaza utilizatorul)   2.1. denumirea circuitului   2.2. sectia de 0,4 kV a PT pe care este racordata reteaua   2.3. curentul nominal al sigurantelor (A)   2.4. lungimea totala a retelei, din care pe S1 L1 material        secţiuni şi numar conductoare (faze) S2 L2 material   2.5. lungimea retelei de la PT la consumator   2.6. nr. consumatori cu S <= 11 kVA            – racordati la retea            – de la PT până la noul consumator   2.7. nr. consumatori cu S > 11 kVA racordati la retea, cons. 1 L1 M T        distanta de la PT până la locul racordarii şi tipul cons. 2 L2 M T        bransamentului (monofazat sau trifazat) cons. 3 L3 M T   2.8. încărcarea la vârf a circuitului, masurata R S T (A)        la data de ………………..   3. Schema simplificata a retelei, cu marcarea punctelor caracteristice   4. Nivele de tensiuni la – post                            – punct de racordare a noului consumator                            – capat de retea   5. Alte informaţii privind reteaua   6. Solutia propusa (avizata)   7. Detalii şi precizări privind avizele şi acordurile necesare pentru      realizarea solutiei propuse   8. Alte informaţii (prim utilizator, racordare la instalatia unui prim      utilizator etc.)   Aprobat ………………………..   Avizat …………………………   Elaborat ……………………….––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x