Notă …
Aprobat prin ORDINUL 691/C din 20 martie 2024, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 303 din 5 aprilie 2024. +
Articolul 1(1)Comisia de Dialog Social din cadrul Ministerului Justiției, denumită în continuare Comisia, constituită în temeiul art. 89 alin. (1), al art. 91 alin. (1) și al art. 92 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare, are în componența sa:a)secretarul de stat care coordonează activitatea de relație cu partenerii sociali, precum și reprezentanții Ministerului Justiției, numiți prin ordin al ministrului justiției; … b)reprezentanți ai partenerilor sociali – reprezentanții confederațiilor sindicale și patronale reprezentative la nivel național. Organizațiile sindicale și patronale, membre ale comisiilor de dialog social, desemnează prioritar din cadrul federațiilor sectoriale reprezentative afiliate câte un membru titular și câte un membru supleant. Reprezentanții partenerilor sociali pot fi însoțiți la ședințe de președinții organizațiilor sindicale sau patronale reprezentative la nivel național; … c)reprezentanții Camerei de Comerț și Industrie a României. Aceștia vor participa în calitate de invitați la Comisie în măsura în care ordinea de zi prezintă interes în domeniul lor de activitate; … d)reprezentantul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale. … (2)În funcție de tematica abordată, reprezentanții partenerilor sociali pot fi asistați de experți, care vor participa în baza unui mandat acordat de confederație.(3)La propunerea președintelui Comisiei, plenul Comisiei poate aproba participarea unor invitați cu statut nepermanent. În cazul dezbaterilor care necesită participarea reprezentanților altor instituții publice, autorități și agenții, președintele Comisiei, prin secretariatul Comisiei, are obligația de a-i invita la ședințele Comisiei.(4)Conducătorii sau reprezentanți ai unităților subordonate și ai celor aflate în coordonarea Ministerului Justiției participă la ședințele Comisiei când ordinea de zi cuprinde proiecte de acte normative care le reglementează activitatea acestora și dacă președintele Comisiei transmite, prin secretariatul Comisiei, o convocare în acest sens.(5)Nominalizarea/Înlocuirea membrilor titulari sau supleanți se face de către conducătorul confederației reprezentate în Comisie, prin adresă scrisă, transmisă secretariatului Comisiei.(6)Calitatea de membru al Comisiei poate înceta:a)în caz de revocare de către persoana care are competența numirii sale în cadrul Comisiei; … b)în caz de demisie; … c)în caz de deces. … +
Articolul 2Comisia are caracter consultativ și activitatea ei vizează, în special, următoarele:a)asigurarea unor relații cu partenerii sociali, care să permită o informare reciprocă permanentă asupra problemelor care sunt de domeniul de interes al Ministerului Justiției sau al partenerilor sociali, în vederea asigurării unui climat de pace și stabilitate socială; … b)consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra inițiativelor legislative sau de altă natură cu caracter economico- social din domeniul de activitate al Ministerului Justiției; … c)alte probleme din sfera de activitate a Ministerului Justiției asupra cărora partenerii sociali convin să discute. … +
Articolul 3(1)Președinția Comisiei este asigurată de secretarul de stat care coordonează activitatea de relație cu partenerii sociali sau, în situații speciale, de către un alt reprezentant al Ministerului Justiției, împuternicit prin ordin al ministrului justiției.(2)Președintele Comisiei are următoarele atribuții:a)convoacă membrii Comisiei și conduce ședințele acesteia; … b)propune ordinea de zi a ședințelor Comisiei; … c)asigură prezența la lucrările ședințelor Comisiei de dialog social a reprezentanților altor autorități și agenții aflate în coordonarea sau subordonarea Ministerului Justiției, precum și a invitaților cu statut nepermanent. … +
Articolul 4(1)Secretariatul Comisiei este asigurat de un reprezentant al Direcției elaborare acte normative în situația în care în cadrul Comisiei sunt dezbătute proiectele de acte normative inițiate de Ministerul Justiției, iar pentru restul problemelor supuse dezbaterii, secretariatul este asigurat de un reprezentant al Direcției resurse umane.(2)Secretariatul Comisiei are următoarele atribuții:a)întocmește și comunică ordinea de zi; … b)asigură transmiterea invitațiilor de participare la ședința Comisiei; … c)primește și arhivează documentele-suport relevante desfășurării ședințelor Comisiei și asigură transmiterea acestora către membrii Comisiei; … d)redactează minuta pentru fiecare ședință și asigură transmiterea acesteia către membrii Comisiei, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Consiliul Economic și Social; … e)asigură raportarea activității Comisiei către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale; … f)asigură arhivarea, în format electronic și pe format hârtie, a tuturor documentelor referitoare la reuniunile Comisiei; … g)întocmește lista participanților pentru accesul în Ministerul Justiției, la ședința Comisiei, pe baza confirmărilor primite de la invitați; … h)ține evidența copiilor hotărârilor judecătorești privind reprezentativitatea partenerilor sociali, membri ai Comisiei; … i)îndeplinește orice atribuții necesare bunei desfășurări a activității Comisiei. … (3)Orice solicitare de informații din partea membrilor Comisiei cu privire la activitatea Comisiei se adresează secretariatului, fie în format electronic, fie pe suport hârtie. +
Articolul 5(1)Comisia se întrunește lunar sau ori de câte ori este necesar în baza unei convocări făcute de președintele Comisiei.(2)Președintele Comisiei poate convoca o ședință extraordinară a Comisiei pentru dezbaterea unor probleme cu caracter urgent sau la cererea motivată a unor parteneri sociali.(3)Convocarea pentru ședințe se face în scris, prin e-mail sau fax, cu cel puțin 3 zile lucrătoare înaintea datei de desfășurare, cu comunicarea ordinii de zi, a documentelor de lucru, a locului, precum și a orei de desfășurare a ședinței. Partenerii de dialog social și/sau reprezentanții Camerei de Comerț și Industrie a României pot solicita completarea ordinii de zi cu alte puncte, cu aprobarea plenului Comisiei.(4)Convocarea pentru ședința prevăzută la alin. (2) se face în scris, prin e-mail sau fax, cu cel puțin o zi lucrătoare înaintea datei de desfășurare.(5)Confirmarea participării se poate face prin fax sau e-mail, la coordonatele comunicate de secretariatul Comisiei.(6)Ședința Comisiei nu necesită întrunirea unui anumit cvorum, prezența partenerilor sociali fiind voluntară, procedura de convocare fiind respectată dacă a fost realizată potrivit procedurii prevăzute de prezentul articol. +
Articolul 6(1)Pentru dezbaterea unor probleme cu caracter specific pot fi constituite grupuri de lucru cu caracter temporar, cu rolul de a sprijini activitatea Comisiei prin acordarea de consultanță de specialitate.(2)Grupurile de lucru sunt conduse de președintele Comisiei sau, în baza împuternicirii acestuia, de către un alt membru al Comisiei.(3)Grupurile de lucru analizează problemele cu caracter specific și propun membrilor Comisiei puncte de vedere și recomandări pentru soluționarea problemelor ridicate.(4)Membrii grupurilor de lucru cu caracter temporar sunt desemnați, după caz, de secretarul de stat care coordonează activitatea de relație cu partenerii sociali, respectiv de confederațiile sindicale și patronale reprezentative la nivel național, membre ale Comisiei de Dialog Social din cadrul Ministerului Justiției. +
Articolul 7(1)Ședințele Comisiei convocate pentru dezbaterea unor acte normative se întrunesc după ce actul normativ propus a fost aprobat de conducerea ministerului și înainte de transmiterea proiectului spre avizare la alte ministere.(2)Ședințele Comisiei se pot desfășura cu participarea fizică a membrilor și/sau în sistem online, prin utilizarea oricăror mijloace electronice, comunicate în documentul de convocare prevăzut la art. 5 alin. (3). +
Articolul 8(1)Președintele Comisiei are obligația de a pune la dispoziția membrilor Comisiei, în timp util, toate informațiile necesare elaborării unui punct de vedere argumentat.(2)Membrii Comisiei exprimă puncte de vedere care sunt consemnate în minuta ședinței.(3)Punctele de vedere adoptate în Comisie se consideră acceptate de către partenerii sociali ai căror reprezentanți nu au fost prezenți la ședințele Comisiei la care au fost invitați să participe. La propunerile formulate în scris de membrii Comisiei, Ministerul Justiției are obligația de a da un răspuns motivat în termen de 5 zile lucrătoare de la data ședinței Comisiei.(4)Punctele de vedere ale membrilor Comisiei cu privire la actele normative supuse dezbaterii în Comisie vor fi înaintate, anticipat, secretariatului Comisiei, în formă scrisă, după modelul: text inițial – propunere de modificare – motivare.(5)Actele normative dezbătute în cadrul Comisiei vor fi însoțite în circuitul de avizare de minuta ședinței Comisiei, în care sunt consemnate punctele de vedere ale membrilor Comisiei referitoare la actul normativ discutat. +
Articolul 9(1)După fiecare ședință a Comisiei, secretariatul acesteia întocmește o minută, care se va transmite către partenerii sociali prezenți la ședință, prin poșta electronică, pentru formularea de propuneri și observații legate de conținutul acesteia. Propunerile și observațiile se transmit secretariatului, prin poșta electronică, în termen de maximum 48 de ore. Forma finală a minutei va fi difuzată partenerilor sociali în ședința următoare, spre aprobare.(2)Minuta este transmisă și Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, precum și Consiliului Economic și Social, împreună cu lista de prezență. +
Articolul 10Confederațiile sindicale și patronale reprezentative la nivel național, membre ale Comisiei, vor transmite, în cel mult 15 zile de la momentul intrării în vigoare a prezentului regulament, lista membrilor titulari și supleanți, copiile după hotărârile judecătorești definitive privind reprezentativitatea și datele de contact la care vor fi transmise convocările și documentele de lucru (adresa de poștă electronică, numerele de telefon mobil și numerele de telefon fax). +
Articolul 11Direcția elaborare acte normative, Direcția resurse umane, precum și membrii Comisiei vor aduce la îndeplinire dispozițiile prezentului regulament.