Notă …
Pus în aplicare prin ORDINUL nr. 1.013 din 20 decembrie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 6 din 4 ianuarie 2022. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)Consiliul de supraveghere din domeniul naval este organizat și funcționează ca structură fără personalitate juridică în cadrul Consiliului Concurenței, în conformitate cu prevederile art. 66^1 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare (denumită în continuare Ordonanța Guvernului nr. 22/1999).(2)Consiliul de supraveghere din domeniul naval este independent din punct de vedere organizatoric, juridic, decizional și cu privire la deciziile de ordin financiar față de administrațiile prevăzute la art. 23 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999, față de utilizatorii de infrastructură de transport naval, precum și față de operatorii economici care desfășoară activități de transport naval prevăzute la art. 19 din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999. Din punct de vedere decizional, Consiliul de supraveghere din domeniul naval este independent față de orice autoritate publică. +
Articolul 2Consiliul de supraveghere din domeniul naval este autoritatea relevantă din România, în conformitate cu prevederile art. 17 din Regulamentul (UE) 2017/352 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 februarie 2017 de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare și a normelor comune privind transparența financiară a porturilor (denumit în continuare Regulament). +
Capitolul IIOrganizarea Consiliului de supraveghere din domeniul naval +
Articolul 3(1)Consiliul de supraveghere din domeniul naval este format din 5 membri, selectați în cadrul unei proceduri transparente, numiți prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței pentru o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului o singură dată. Președintele Consiliului de supraveghere din domeniul naval este numit dintre membrii Plenului Consiliului Concurenței.(2)În cazul vacantării unui loc în Consiliul de supraveghere din domeniul naval, pentru una dintre situațiile prevăzute la art. 66^1 alin. (9) lit. b)-d) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999, se va proceda la numirea unui nou membru pentru durata rămasă din mandat în funcția devenită vacantă, în condițiile legii. Membrii Consiliului de supraveghere din domeniul naval ale căror mandate au expirat rămân în funcție până la numirea succesorilor lor. +
Articolul 4(1)Pentru a fi numiți, membrii Consiliului de supraveghere din domeniul naval trebuie să îndeplinească, cumulativ, condițiile prevăzute la art. 66^1 alin. (5) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999. (2)Mandatul de membru al Consiliului de supraveghere din domeniul naval încetează:a)la expirarea duratei; … b)prin demisie; … c)prin deces; … d)prin revocare, dispusă prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței în cazurile prevăzute la art. 66^1 alin. (9), coroborat cu alin. (10) și (11) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999. … (3)Membrii Consiliului de supraveghere din domeniul naval nu pot deține nicio funcție sau responsabilitate profesională în cadrul operatorilor sau al entităților reglementate timp de 2 ani după încheierea mandatului lor. +
Articolul 5(1)Pentru activitatea depusă, membrii Consiliului de supraveghere din domeniul naval au dreptul la o indemnizație lunară de 20% din indemnizația lunară a președintelui Consiliului Concurenței.(2)Cheltuielile necesare desfășurării activității Consiliului de supraveghere din domeniul naval vor fi cuprinse în bugetul Consiliului Concurenței.(3)Consiliul de supraveghere din domeniul naval poate apela, în scopul îndeplinirii atribuțiilor sale legale, în cazuri speciale, la specialiști externi din domeniul naval sau adiacent. +
Capitolul IIIAtribuțiile Consiliului de supraveghere din domeniul naval, ale președintelui și ale membrilor acestuia +
Articolul 6(1)Consiliul de supraveghere din domeniul naval acționează în domeniul transportului naval, fără a aduce atingere competențelor Consiliului Concurenței de a aplica dispozițiile Legii concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (2)Consiliul de supraveghere din domeniul naval exercită următoarele atribuții:a)urmărește în ce măsură administrațiile prevăzute la art. 23 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 respectă prevederile art. 24 alin. (1) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999; … b)avizează normele de fundamentare a tarifelor prevăzute pentru utilizarea infrastructurii portuare și a infrastructurii de căi navigabile interioare, percepute de către administrațiile portuare prevăzute la art. 23 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999, precum și structura pe elemente de cheltuieli a acestora; … c)avizează normele de fundamentare a chiriei, respectiv a redevenței pentru închirierea și concesiunea/subconcesiunea terenurilor portuare care aparțin domeniului public al statului sau unităților administrativ-teritoriale, percepute de către administrațiile portuare prevăzute la art. 23 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999; … d)avizează normele de fundamentare a tarifelor percepute de către administrațiile portuare prevăzute la art. 23 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 pentru efectuarea serviciilor de siguranță și structura pe elemente de cheltuieli a acestor tarife și verifică proporționalitatea acestora cu costul serviciului furnizat; … e)urmărește aplicarea în mod nediscriminatoriu a tarifelor prevăzute la lit. b)-d), stabilite în conformitate cu art. 37 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999; … f)analizează din oficiu sau la plângere și se pronunță, prin decizie, cu privire la un tratament inechitabil sau discriminatoriu, aplicat prin deciziile administratorului infrastructurii de transport naval, în ceea ce privește:(i)accesul la infrastructura de transport naval; … (ii)nivelul și/sau structura chiriilor/redevențelor/tarifelor de utilizare, aplicate în legătură cu infrastructura portuară și de căi navigabile interioare, precum și efectuarea serviciilor de siguranță; … (iii)cerințele minime aplicate pentru furnizarea serviciilor de siguranță; … (iv)procedura de acordare/refuz a/al dreptului de a furniza servicii de siguranță; … … g)monitorizează și avizează procedura de elaborare a contractelor-cadru prevăzută la art. 40^1 din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999; … h)formulează recomandări pentru adoptarea de măsuri care să faciliteze dezvoltarea domeniului transportului naval; … i)colaborează cu alte autorități publice în îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin; … j)analizează periodic respectarea cadrului legal în domeniul său de activitate și face propuneri pentru îmbunătățirea acestuia, în concordanță cu reglementările Uniunii Europene; … k)efectuează schimburi de informații cu organisme de supraveghere similare din statele membre ale Uniunii Europene cu privire la activitatea, principiile și practicile lor decizionale, astfel încât acestea să fie armonizate. … (3)În scopul exercitării atribuției prevăzute la alin. (2) lit. k), Consiliul de supraveghere din domeniul naval participă la reuniunile periodice organizate de organismele de supraveghere similare din ale state membre ale Uniunii Europene sau de Comisia Europeană, precum și la alte activități similare.(4)Participarea Consiliului de supraveghere din domeniul naval la reuniunile prevăzute la alin. (3) se poate desfășura și prin mijloace electronice, care să întrunească condițiile tehnice necesare pentru identificarea participanților și care garantează securitatea și confidențialitatea. +
Articolul 7În exercitarea atribuțiilor sale de autoritate relevantă, Consiliul de supraveghere din domeniul naval monitorizează respectarea de către administrațiile portuare a obligațiilor prevăzute la art. 3, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13 și 15 din Regulament, analizează la plângere sau din oficiu și se pronunță, prin decizie, cu privire la nerespectarea prevederilor Regulamentului, având ca obiect:a)obligațiile cu privire la accesul pe piață pentru furnizarea serviciilor portuare în porturile maritime, precum și condițiile prevăzute la art. 3 din Regulament; … b)cerințele minime pentru furnizarea de servicii portuare, precum și procedura pentru asigurarea respectării cerințelor minime, prevăzute la art. 4 și 5 din Regulament; … c)prevederile privind limitarea numărului de furnizori de servicii portuare, conform art. 6 din Regulament; … d)limitările în sarcina operatorilor interni, stabilite conform art. 8 din Regulament; … e)prevederile referitoare la transparența relațiilor financiare, stabilite conform art. 11 din Regulament; … f)prevederile cu privire la stabilirea taxelor de servicii portuare, precum și a taxelor de utilizare a infrastructurii portuare, conform art. 12 și 13 din Regulament; … g)nerespectarea obligațiilor de consultare a utilizatorilor portuari și a altor părți interesate prevăzute la art. 15 din Regulament, inclusiv a obligației de respectare a confidențialității informațiilor sensibile din punct de vedere comercial. … +
Articolul 8(1)Condițiile pe care o solicitare adresată Consiliului de supraveghere din domeniul naval trebuie să le îndeplinească pentru a putea fi calificată ca plângere, precum și procedura de soluționare a plângerilor sunt aprobate prin Regulamentul privind analiza și soluționarea plângerilor prevăzute la art. 66^2 alin. (2) lit. f) și alin. (2^2) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 25/2021. (2)În exercitarea atribuțiilor sale, ori de câte ori Consiliul de supraveghere din domeniul naval constată că pot fi incidente prevederile legislației în materia concurenței și/sau a ajutorului de stat informează Consiliul Concurenței. +
Articolul 9Membrii Consiliului de supraveghere din domeniul naval au obligația păstrării confidențialității informațiilor și documentelor la care au acces în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 22/1999. În sensul asigurării acestei obligații, membrii Consiliului de supraveghere din domeniul naval nu vor pune la dispoziția altor părți datele și/sau înscrisurile la care au acces în vederea exercitării atribuțiilor funcției ocupate, cu excepția autorităților judiciare și a instanței de judecată. +
Articolul 10(1)Președintele Consiliului de supraveghere din domeniul naval are următoarele atribuții:a)reprezintă Consiliul de supraveghere din domeniul naval în fața autorităților și instituțiilor publice, din țară și străinătate, precum și a organismelor și organizațiilor internaționale din domeniul naval; … b)convoacă, conduce ședințele Consiliului de supraveghere din domeniul naval și supune la vot propunerile membrilor acestuia; … c)semnează corespondența, ca urmare a îndeplinirii atribuțiilor, potrivit prevederilor art. 66^1 și 66^2 din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999; … d)semnează deciziile și hotărârile Consiliului de supraveghere din domeniul naval emise în aplicarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 22/1999; … e)exercită orice alte atribuții care îi revin potrivit legii. … (2)Președintele Consiliului de supraveghere din domeniul naval poate delega puteri de reprezentare, prin mandat, oricăruia dintre membri, conducerii structurii de specialitate prevăzute la art. 12 sau inspectorilor de concurență, în mandat fiind menționate expres puterile delegate și durata exercitării lor. +
Articolul 11Membrii Consiliului de supraveghere din domeniul naval au următoarele atribuții:a)participă obligatoriu la ședințele Consiliului de supraveghere din domeniul naval, fie fizic, fie prin mijloace electronice care să întrunească condițiile tehnice necesare pentru identificarea participanților și care garantează securitatea și confidențialitatea; în situația absenței nemotivate de la ședințe, indemnizația prevăzută la art. 66^1 alin. (15) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 va fi diminuată în mod corespunzător; … b)participă la dezbaterile din cadrul ședințelor, deliberează și își exprimă votul în conformitate cu atribuțiile legale conferite; … c)semnează deciziile și hotărârile Consiliului de supraveghere din domeniul naval prin care se dispun măsuri și se aplică sancțiuni; … d)îndeplinesc orice alte atribuții conform delegării dispuse de președintele Consiliului de supraveghere din domeniul naval. … +
Articolul 12(1)În cadrul Consiliului Concurenței funcționează o structură organizatorică care asigură aparatul tehnic necesar desfășurării activității Consiliului de supraveghere din domeniul naval. Aceasta este subordonată Consiliului de supraveghere din domeniul naval în ceea ce privește exercitarea atribuțiilor prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 22/1999.(2)Structura organizatorică prevăzută la alin. (1) exercită atribuțiile prevăzute la art. 23 alin. (1) și (3) din Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Concurenței, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 985/2019, cu modificările ulterioare. (3)În cadrul structurii organizatorice sunt încadrate aceleași categorii de personal ca și în celelalte direcții ale Consiliului Concurenței. Funcția publică de specialitate este cea de inspector de concurență. Inspectorii de concurență din cadrul structurii organizatorice exercită puterile de inspecție în condițiile prevăzute de Legea nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 13(1)În exercitarea atribuțiilor sale, inclusiv a celor de autoritate relevantă în înțelesul Regulamentului, Consiliul de supraveghere din domeniul naval poate să solicite administratorului infrastructurii, precum și oricăror utilizatori ai infrastructurii portuare, furnizori de servicii portuare, operatori economici și/sau autorități publice, furnizarea informațiilor și documentelor relevante necesare exercitării atribuțiilor sale. (2)Informațiile solicitate conform prevederilor alin. (1) se furnizează în termenul stabilit prin cererea de informații, care nu poate depăși 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării acestora. În situații excepționale, Consiliul de supraveghere din domeniul naval poate acorda o prelungire a acestui termen. Furnizarea de informații inexacte, incomplete sau care induc în eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea informațiilor și documentelor solicitate constituie contravenție și se sancționează potrivit art. 68 alin. (1^1) lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999. +
Capitolul IVFuncționarea Consiliului de supraveghere din domeniul naval +
Secţiunea 1Convocarea ședințelor +
Articolul 14(1)Activitatea Consiliului de supraveghere din domeniul naval se desfășoară în ședințe ordinare și extraordinare.(2)Ședințele ordinare se desfășoară lunar, iar ședințele extraordinare ori de câte ori este necesar pentru analizarea unor situații care nu suportă întârziere.(3)Ședințele Consiliului de supraveghere din domeniul naval se pot desfășura și prin mijloace electronice care să întrunească condițiile tehnice necesare pentru identificarea participanților și care garantează securitatea și confidențialitatea comunicării. Răspunderea pentru garantarea confidențialității dezbaterilor aparține membrilor care participă la ședințele Consiliului de supraveghere din domeniul naval prin mijloace electronice. +
Articolul 15(1)Convocarea membrilor Consiliului de supraveghere din domeniul naval se face în scris de către președinte.(2)Convocarea va cuprinde data, ora, locul și, după caz, modalitatea în care se va desfășura ședința, precum și ordinea de zi.(3)Convocarea Consiliului de supraveghere din domeniul naval în ședință ordinară se va comunica, inclusiv prin e-mail, prin grija structurii organizatorice prevăzute la art. 12, cu cel puțin 5 zile înainte de desfășurarea ședinței.(4)În cazuri excepționale/urgente, convocarea Consiliului de supraveghere din domeniul naval în ședință extraordinară se va comunica prin mijloace electronice/telefonic, prin grija structurii organizatorice prevăzute la art. 12, în termen de două zile sau, după caz, cu nu mai puțin de 24 de ore înainte de desfășurarea ședinței.(5)Convocarea va fi însoțită de materialele ce urmează să fie supuse dezbaterilor. +
Secţiunea a 2-aDesfășurarea ședințelor +
Articolul 16(1)Ședințele Consiliului de supraveghere din domeniul naval sunt conduse de președinte sau, în absența acestuia, de un membru al Consiliului de supraveghere din domeniul naval desemnat de președinte. Președintele Consiliului de supraveghere din domeniul naval poate delega puteri de reprezentare oricăruia dintre membri, mandatul trebuind să menționeze expres puterile delegate și durata exercitării lor.(2)Proiectele înscrise pe ordinea de zi vor fi dezbătute în ordinea în care au fost înscrise. Ordinea de zi a ședințelor se aprobă la începutul fiecărei ședințe și poate fi completată sau modificată, la propunerea președintelui, cu votul a cel puțin 3 membri.(3)Dezbaterile din cadrul ședințelor Consiliului de supraveghere din domeniul naval au loc conform ordinii de zi, sunt înregistrate audio și video și se consemnează în procesul-verbal al ședinței.(4)Procesul-verbal al ședinței se redactează de către o persoană desemnată din cadrul structurii de specialitate prevăzute la art. 12, pe baza înregistrării audio și video și a consemnărilor din cadrul ședinței. Procesul-verbal va fi înregistrat în Registrul de procese-verbale al Consiliului de supraveghere din domeniul naval. +
Secţiunea a 3-aDeliberarea și decizia în cadrul ședințelor Consiliului de supraveghere din domeniul naval +
Articolul 17(1)În exercitarea atribuțiilor sale, inclusiv a celor de autoritate relevantă, Consiliul de supraveghere din domeniul naval emite decizii și hotărâri. (2)Deciziile Consiliului de supraveghere din domeniul naval se adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor prezenți. Fiecare membru dispune de un vot. În caz de paritate de voturi, prevalează soluția votată de președinte sau, după caz, de reprezentantul care îl înlocuiește. (3)Consiliul de supraveghere din domeniul naval aprobă prin hotărâre regulamente și instrucțiuni, care vor fi puse în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței și publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.(4)Consiliul de supraveghere din domeniul naval deliberează și decide valabil în cvorum de cel puțin 3 membri.(5)Deliberările Consiliului de supraveghere din domeniul naval nu sunt publice. Acestea se consemnează în cadrul unei minute, care nu este un document public, redactată de către o persoană desemnată din cadrul structurii de specialitate prevăzute la art. 12. (6)Data deliberării Consiliului de supraveghere din domeniul naval va fi inclusă în procesul-verbal al ședinței prevăzut la art. 18.(7)Membrii Consiliului de supraveghere din domeniul naval care au votat împotriva luării unei decizii în forma adoptată vor solicita menționarea opiniilor lor separate în procesul-verbal al ședinței. (8)Membrii Consiliului de supraveghere din domeniul naval se retrag din procesul decizional în cazul în care aceștia, soțul/soția acestora, rudele sau afinii de gradul II inclusiv au un interes personal de natură patrimonială care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor ce le revin. +
Secţiunea a 4-aComunicarea și contestarea deciziilor +
Articolul 18(1)Deciziile Consiliului de supraveghere din domeniul naval sunt obligatorii pentru toate părțile vizate de acestea.(2)Deciziile Consiliului de supraveghere din domeniul naval prin care se aplică amenzi constituie titluri executorii, fără vreo altă formalitate, în termen de 30 de zile de la comunicare.(3)Deciziile se redactează prin grija structurii de specialitate prevăzute la art. 12, se semnează de membrii Consiliului de supraveghere din domeniul naval și ulterior sunt comunicate părților implicate, cu respectarea termenelor legale.(4)Exemplarul care se comunică părților este semnat de președintele Consiliului de supraveghere din domeniul naval sau de reprezentantul desemnat de acesta, care l-a înlocuit la ședința în care a fost luată decizia. (5)Deciziile Consiliului de supraveghere din domeniul naval prin care sunt soluționate plângeri se comunică părților în termen de maximum 45 de zile lucrătoare de la deliberare. (6)Deciziile Consiliului de supraveghere din domeniul naval pot fi contestate la Curtea de Apel București, Secția contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicare. Instanța poate dispune, la cerere, suspendarea executării deciziei atacate, în condițiile legii. În cazul amenzilor, suspendarea se poate dispune cu condiția plății unei cauțiuni stabilite conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la creanțele bugetare.(7)Procesele-verbale de constatare și de aplicare a unor sancțiuni, întocmite în conformitate cu prevederile art. 67^1 din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999, pot fi contestate la Judecătoria Sectorului 1 București, în termen de 15 zile de la comunicare. Hotărârea judecătoriei se poate ataca cu recurs la Tribunalul București – Secția contencios administrativ, în termen de 15 zile de la comunicare. +
Secţiunea a 5-aRegistrele Consiliului de supraveghere din domeniul naval +
Articolul 19Registrele Consiliului de supraveghere din domeniul naval comune cu cele ale Consiliului Concurenței sunt următoarele:a)Registrul general de intrare și de ieșire a corespondenței; … b)Registrul de arhivă. … +
Articolul 20Registrele specifice Consiliului de supraveghere din domeniul naval sunt următoarele:a)Registrul de ședință, în care se consemnează convocatoarele, ordinea de zi, minutele deliberărilor și procesele-verbale ale ședințelor Consiliului de supraveghere din domeniul naval; … b)Registrul de decizii și hotărâri, în care se înregistrează deciziile și hotărârile Consiliului de supraveghere din domeniul naval; … c)alte registre necesare desfășurării activității Consiliului de supraveghere din domeniul naval, după caz. … +
Capitolul VDispoziții finale +
Articolul 21(1)Consiliul de supraveghere din domeniul naval întocmește și publică anual, pe pagina web proprie, raportul privind activitatea desfășurată.(2)Deciziile emise de către Consiliul de supraveghere din domeniul naval se publică pe pagina web proprie. La publicare se va ține seama de interesele legitime ale părților în cauză. Deciziile vor fi confidențializate într-o formă care asigură protejarea secretelor de afaceri ale părților.––