Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 152 din 20 decembrie 2019, publicat în Monitorul oficial, Partea I, nr. 9 din 8 ianuarie 2020. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Direcția fonduri externe nerambursabile, denumită în continuare DFEN, reprezintă structura de specialitate din cadrul aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, fără personalitate juridică, care asigură coordonarea și controlul activităților referitoare la gestionarea fondurilor externe nerambursabile, precum și elaborarea și punerea în aplicare a legislației care reglementează gestionarea acestui domeniu de activitate. +
Articolul 2(1)Pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin, DFEN are competență teritorială generală. DFEN coordonează, îndrumă și controlează, pe linie de specialitate, în conformitate cu atribuțiile prevăzute în legislația națională, europeană și regulamentele specifice, activitatea structurilor cu competențe în gestionarea fondurilor externe nerambursabile, denumite în continuare structuri de profil.(2)DFEN avizează oportunitatea înființării, reorganizării sau desființării, la nivelul MAI, a structurilor de profil. +
Capitolul II Organizarea DFEN +
Articolul 3(1)DFEN are următoarea structură organizatorică:a)conducerea DFEN; … b)Serviciul fonduri dedicate, denumit în continuare SFD; … c)Serviciul asistență fonduri structurale, denumit în continuare SAFS; … d)Biroul granturi externe, denumit în continuare BGE; … e)Compartimentul secretariat și informații clasificate, denumit în continuare CSIC; … f)Compartimentul structura de securitate, denumit în continuare CSS; … g)Compartimentul manageri publici, denumit în continuare CMP. … (2)Organigrama DFEN este prezentată în anexa nr. 1. +
Capitolul III Atribuțiile DFEN +
Articolul 4DFEN asigură coordonarea unitară a procesului de atragere, programare, gestionare, control și raportare a fondurilor externe nerambursabile, cu aplicabilitate în domeniul de competență. +
Articolul 5(1)DFEN exercită următoarele atribuții, în condițiile legii:a)coordonează și contribuie la elaborarea/monitorizarea programelor și planurilor generale sau sectoriale asumate la nivelul Guvernului sau al MAI, pe domeniul său de competență; … b)execută activități de îndrumare, sprijin și control la nivelul structurilor de profil pe linia atragerii și utilizării fondurilor externe nerambursabile, potrivit competențelor sale legale; … c)identifică oportunități de finanțare în vederea elaborării și implementării de proiecte care să contribuie la realizarea priorităților strategice ale MAI; … d)asigură consultanță de specialitate în inițierea și implementarea întregului portofoliu de documente al unui proiect cu finanțare din fonduri externe nerambursabile; … e)participă în comitete și grupuri de lucru interministeriale, respectiv coordonează grupuri de lucru specifice referitoare la definirea priorităților MAI și corelarea lor cu surse de finanțare potrivit competențelor sale legale; … f)elaborează puncte de vedere în domeniul său de competență și asigură suport decizional pentru conducerea MAI în procesul de coordonare a implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile; … g)monitorizează/controlează activitatea de implementare a proiectelor, la nivelul beneficiarilor, în conformitate cu reglementările în domeniu; … h)asigură îndeplinirea atribuțiilor de autoritate responsabilă pentru Fondul pentru azil, migrație și integrare 2014-2020 (FAMI) și Fondul pentru securitate internă 2014-2020 (FSI), în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 48/2015 privind stabilirea sistemului de management și control în vederea gestionării fondurilor acordate României prin Cadrul financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, cu modificările și completările ulterioare; … i)asigură îndeplinirea atribuțiilor de autoritate responsabilă pentru Programul general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii“, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.506/2007 privind abilitarea Ministerului Afacerilor Interne de a gestiona fondurile acordate României prin Programul general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii“; … j)îndeplinește atribuții specifice în calitate de autoritate competentă pentru Facilitatea Schengen și este organism intermediar la nivelul MAI pentru Facilitatea Schengen, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituțional pentru planificarea financiară, coordonarea, implementarea și auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen, cu modificările și completările ulterioare; … k)asigură îndeplinirea atribuțiilor de autoritate de implementare pentru proiectele cu finanțare PHARE și Facilitatea de tranziție pentru structurile MAI din domeniul Afaceri interne; … l)asigură îndeplinirea atribuțiilor de structură desemnată a operatorului de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2009-2014 pentru domeniul „Cooperare în spațiul Schengen și combaterea crimei organizate și a infracționalității transfrontaliere“, în domeniul său de competență, potrivit prevederilor Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 149/2013 privind structura organizatorică la nivelul Ministerului Afacerilor Interne în calitate de operator de program pentru domeniul de finanțare „Cooperare în spațiul Schengen și combaterea crimei organizate și a infracționalității transfrontaliere, inclusiv a traficului și a grupurilor infracționale itinerante“ din Mecanismul financiar norvegian pe perioada de programare 2009-2014, cu modificările ulterioare; … m)asigură îndeplinirea atribuțiilor de structură desemnată a operatorului de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021 pentru Programul Afaceri interne, în domeniul său de competență, potrivit prevederilor Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 39/2018 privind structura organizatorică la nivelul Ministerului Afacerilor Interne în calitate de operator de program pentru Programul Afaceri Interne, finanțat prin Mecanismul financiar norvegian pe perioada de programare 2014-2021; … n)reprezintă MAI în Comitetul de coordonare și în Comitetul de monitorizare pentru Programul de cooperare elvețiano-român, exercitând dreptul de vot în numele instituției și în condițiile legii; … o)reprezintă MAI în cadrul negocierilor pentru programarea viitoarelor cadre multianuale de finanțare ale Contribuției elvețiene, în conformitate cu prevederile și competențele legale; … p)asigură participarea, pe bază de mandat, după caz, la reuniunile comitetelor și grupurilor de lucru organizate la nivel european de către Comisia Europeană, Consiliul UE sau alte organisme europene/internaționale privind fondurile externe nerambursabile aferente cadrelor financiare multianuale anterioare, actuale sau viitoare; … q)exercită atribuții de verificare, control și raportare la toate nivelurile, prevăzute de regulamentele în vigoare din domeniile de competență și cadrul legal aplicabil; … r)coordonează, verifică și dispune măsuri privind modalitatea de introducere și actualizare a datelor din aplicațiile informatice dedicate gestionării fondurilor externe nerambursabile aflate în domeniul său de responsabilitate, la nivelul beneficiarilor; … s)colaborează, potrivit prevederilor legale în vigoare, cu instituții, organizații și organisme interne și internaționale, pe domeniul de competență; … t)asigură legătura cu instituțiile similare din alte state, respectiv cu instituțiile și organismele Uniunii Europene și statelor Spațiului Economic European (SEE) și ale Asociației Europene a Liberului Schimb (AELS). … (2)Pentru coordonarea măsurilor specifice necesare ocupării posturilor vacante din structurile de profil, DFEN desfășoară, potrivit dispozițiilor conducerii direcției, următoarele activități:a)participă la procedura de recrutare, selecție și organizare a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante; … b)desemnează reprezentanți în cadrul comisiilor de concurs și de soluționare a contestațiilor. … (3)DFEN îndeplinește și alte atribuții ce îi revin, potrivit normelor legale în vigoare. +
Capitolul IVConducerea DFEN +
Articolul 6(1)Conducerea DFEN este asigurată de director și un director adjunct, funcționari publici cu statut special.(2)Directorul conduce întreaga activitate a DFEN și o reprezintă în relațiile cu conducerea MAI, cu conducerile structurilor cu competențe în domeniu din celelalte ministere, instituții și autorități publice, precum și în relația cu alte organisme europene și internaționale.(3)Directorul DFEN poate delega, prin dispoziție, atribuții din competența sa directorului adjunct sau personalului din subordine, în condițiile legii.(4)Directorul DFEN îndeplinește atribuțiile menționate în fișa postului.(5)Directorul adjunct al DFEN îndeplinește atribuțiile menționate în fișa postului.(6)Gestionarea fluxului informațional se stabilește prin dispoziție a directorului, emisă conform atribuțiilor stabilite prin prezentul regulament.(7)Diagrama de relații a DFEN este prevăzută în anexa nr. 2. +
Articolul 7În calitate de conducător al unității, în sensul utilizat în cuprinsul Standardelor naționale de protecție a informațiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările și completările ulterioare, directorul răspunde de îndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 86 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 8Atribuțiile generale și specifice ale personalului din structurile DFEN se stabilesc prin fișele posturilor, care se aprobă conform statutului propriu al fiecărei categorii de personal. +
Articolul 9Conducerea DFEN și, după caz, șefii structurilor DFEN analizează în cadrul ședințelor de conducere stadiul și modul de îndeplinire a atribuțiilor și sarcinilor, a obiectivelor și activităților prevăzute în planurile de muncă, stabilind măsurile necesare pentru îmbunătățirea calității și eficienței activității DFEN. +
Capitolul V Atribuțiile structurilor DFEN +
Secţiunea 1Atribuțiile SFD +
Articolul 10(1)SFD îndeplinește atribuții referitoare la gestionarea și punerea în aplicare a programelor naționale finanțate din fonduri europene dedicate Afacerilor interne, la accesarea, coordonarea, monitorizarea și controlul proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne, implementate de structurile MAI sau de alte structuri naționale, și se asigură de coerența și complementaritatea proiectelor, precum și de nesuprapunerea surselor de finanțare.(2)SFD îndeplinește următoarele atribuții:a)asigură elaborarea cadrului legal național privind constituirea Sistemului de management și control pentru fiecare instrument financiar administrat, destinat domeniului Afaceri interne, în conformitate cu regulamentele UE; … b)participă la negocierea propunerilor de acte legislative europene privind instrumentele financiare dedicate domeniului Afaceri interne, în cadrul grupurilor de lucru/comitetelor organizate la nivelul Uniunii Europene; … c)acordă asistență pentru pregătirea proiectelor finanțate prin fonduri externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne; … d)sprijină instituțiile și structurile din subordinea MAI, precum și alte instituții în elaborarea fișelor de proiect propuse spre finanțare din fonduri externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne; … e)organizează procedurile de evaluare și selectare a proiectelor de monopol și de asistență tehnică, aprobă acordarea finanțării și semnează actele de finanțare aferente proiectelor de monopol și de asistență tehnică, potrivit procedurilor proprii, elaborate în aplicarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 514/2014 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a dispozițiilor generale privind Fondul pentru azil, migrație și integrare, precum și instrumentul de sprijin financiar pentru cooperarea polițienească, prevenirea și combaterea criminalității și gestionarea crizelor, precum și ale regulamentelor specifice fiecărui fond gestionat; … f)elaborează, împreună cu beneficiarii, propunerea de program național FSI și revizuirile ulterioare ale acestuia, coordonează procesul de elaborare și de revizuire a programului național FAMI și le supune aprobării Comitetului director; … g)elaborează, împreună cu autoritățile delegate, proiectul de ordin al ministrului afacerilor interne privind regulile de eligibilitate aplicabile cheltuielilor; … h)înaintează Comisiei Europene propuneri de programe naționale și eventualele revizuiri ulterioare, utilizând sistemul de schimb electronic de date; … i)organizează, în conformitate cu normele și practicile naționale în vigoare, consultări cu autoritățile și organismele implicate în aplicarea programului național FSI, furnizează consultanță și sprijin beneficiarilor în elaborarea propunerilor de proiecte și asigură coerența și complementaritatea dintre finanțarea în temeiul regulamentelor specifice fiecărui fond gestionat și alte instrumente ale Uniunii Europene și naționale relevante; … j)monitorizează obținerea rezultatelor generale și a impactului, astfel cum acestea au fost definite prin programele naționale; … k)efectuează, individual sau împreună cu autoritățile delegate, controale administrative sistematice și controale la fața locului, pe bază de eșantion, pentru proiectele de monopol și de asistență tehnică, conform Regulamentului (UE) nr. 514/2014, Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/840 privind controalele efectuate de autoritățile responsabile în temeiul Regulamentului (UE) nr. 514/2014 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a dispozițiilor generale privind Fondul pentru azil, migrație și integrare, precum și instrumentul de sprijin financiar pentru cooperarea polițienească, prevenirea și combaterea criminalității și gestionarea crizelor, precum și regulamentelor specifice; … l)verifică și autorizează cererile de fonduri depuse de beneficiarii proiectelor de monopol și de asistență tehnică, precum și cererile de transfer de fonduri întocmite de autoritatea delegată FAMI și le transmite autorității delegate financiare; … m)monitorizează îndeplinirea atribuțiilor autorităților delegate și proiectele de monopol și de asistență tehnică și verifică dacă cheltuielile declarate pentru aceste proiecte au fost suportate efectiv și dacă sunt în conformitate cu normele Uniunii Europene și cele naționale; … n)desfășoară activități de identificare și organizează echipele de control pentru constatarea neregulilor și stabilirea creanțelor bugetare, în calitatea de autoritate cu competențe în gestionarea fondurilor europene, conform atribuțiilor stabilite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, în situațiile în care autoritățile delegate și beneficiarii proiectelor de monopol finanțate din FAMI pot fi stabiliți ca debitori; … o)participă la verificarea sesizărilor interne sau externe, a aspectelor de natură administrativă, fizică și tehnică a proiectelor, precum și a alertelor la neregulă sau fraudă primite de către autoritatea responsabilă ori autoritatea delegată, pentru proiectele de monopol finanțate din FSI, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare; … p)raportează Comisiei Europene orice neregulă și progresele semnificative în desfășurarea procedurilor administrative și judiciare aferente; … q)reprezintă punct unic de contact răspunzător de schimbul de informații cu unitățile angajate în folosirea fondurilor și de menținere a contactului cu reprezentanții Comisiei Europene; … r)se asigură că activitatea de evaluare a programelor naționale este efectuată în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 514/2014 al Parlamentului European și al Consiliului; … s)se asigură că autoritatea de audit primește, în scopul desfășurării misiunilor de audit, toate informațiile necesare privind procedurile de gestionare utilizate și privind proiectele și acțiunile cofinanțate din FAMI și FSI; … t)elaborează și prezintă Comisiei Europene rapoartele anuale și finale privind punerea în aplicare a programelor naționale și cererile de plată a soldului, conform prevederilor regulamentelor specifice; … u)desfășoară activități de informare și publicitate și difuzează rezultatele programului și aprobă documentele privind publicitatea și vizibilitatea programelor naționale, a proiectelor de monopol și a acțiunilor finanțate; … v)asigură, împreună cu autoritatea delegată financiară și alte structuri abilitate, implementarea componentelor de asistență tehnică, în calitate de beneficiar de asistență tehnică și în care autoritatea de audit are calitatea de beneficiar; … w)elaborează procedurile interne de lucru corespunzătoare atribuțiilor pe care le îndeplinește sau actualizează procedurile existente, conform nevoilor apărute sau recomandărilor organismelor de control/audit; … x)menține legătura cu organismele naționale și internaționale care finanțează sau derulează programe cu finanțare externă nerambursabilă prin fonduri dedicate al căror beneficiar direct este MAI, structurile sale subordonate sau alte instituții cu competențe în domeniul Afaceri interne; … y)elaborează, analizează și emite puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative ce vizează accesarea/gestionarea eficientă a fondurilor externe dedicate domeniului Afaceri interne; … z)informează conducerea MAI asupra proiectelor gestionate și participă sau organizează ședințe, grupuri de lucru sau reuniuni având ca obiect analiza stadiului proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne. … (3)SFD asigură îndeplinirea atribuțiilor de autoritate responsabilă pentru Fondul pentru azil, migrație și integrare 2014-2020 și Fondul pentru securitate internă 2014-2020, conform prevederilor Regulamentului (UE) nr. 514/2014 cu privire la desemnarea și la responsabilitățile de gestionare și control ale autorităților responsabile și cu privire la statutul și la obligațiile autorităților de audit și ale Hotărârii Guvernului nr. 48/2015 privind stabilirea sistemului de management și control în vederea gestionării fondurilor acordate României prin Cadrul financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, cu modificările și completările ulterioare.(4)SFD asigură secretariatul Comitetului de monitorizare și al Comitetului director și coordonează Comitetul tehnic, organisme instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 77/2015 privind sistemul decizional și de coordonare pentru implementarea programelor naționale și pentru gestionarea asistenței financiare aferente Cadrului financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, cu modificările și completările ulterioare.(5)SFD asigură îndeplinirea atribuțiilor ce revin MAI în calitate de autoritate responsabilă pentru Fondul european de returnare, Fondul european de integrare a resortisanților țărilor terțe, Fondul european pentru refugiați și Fondul pentru frontierele externe din cadrul Programului general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii“, prevăzute de Ordinul ministrului administrației și internelor și al ministrului finanțelor publice nr. 277/3.009/2011 privind stabilirea cadrului general pentru planificarea strategică și financiară, gestionarea, implementarea și auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Fondul european pentru refugiați, Fondul european de returnare și Fondul european de integrare a resortisanților țărilor terțe din cadrul Programului general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii“ și de Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, și al ministrului fondurilor europene nr. 105/761/2014 privind stabilirea cadrului general pentru planificarea strategică și financiară, gestionarea, implementarea și auditarea utilizării asistenței financiare acordate României prin intermediul Fondului pentru Frontierele Externe din cadrul Programului general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii“.(6)SFD îndeplinește atribuții specifice în calitate de autoritate competentă pentru Facilitatea Schengen și este organism intermediar la nivelul MAI pentru Facilitatea Schengen, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituțional pentru planificarea financiară, coordonarea, implementarea și auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen, cu modificările și completările ulterioare.(7)SFD, în calitate de autoritate de implementare pentru programele PHARE și Facilitatea de tranziție, desfășoară activități specifice necesare raportării finale și închiderii oficiale a programelor anuale.(8)SFD asigură participarea, pe bază de mandat, după caz, la reuniunile comitetelor și grupurilor de lucru organizate la nivel european de către Comisia Europeană, Consiliul UE sau alte organisme europene/internaționale privind fondurile europene dedicate afacerilor interne aferente cadrelor financiare multianuale anterioare, actuale sau viitoare, precum și elaborarea anteproiectelor de mandat aferente participării reprezentanților României la aceste reuniuni. (9)SFD elaborează, analizează și propune spre avizare conducerii DFEN proiectele de acte normative care, prin obiectul de reglementare, au incidență în domeniul de activitate propriu. +
Secţiunea a 2-aAtribuțiile SAFS +
Articolul 11(1)SAFS îndeplinește atribuții referitoare la identificarea oportunităților de finanțare, accesarea, coordonarea, monitorizarea și controlul implementării programelor/proiectelor finanțate din fonduri externe structurale și de investiții, denumite în continuare FESI, și alte fonduri externe nerambursabile, pentru structurile MAI, cu excepția fondurilor gestionate de către Serviciul fonduri dedicate și Biroul granturi externe.(2)SAFS îndeplinește următoarele atribuții:a)participă în comitete și grupuri de lucru interministeriale, respectiv coordonează grupuri de lucru specifice referitoare la definirea priorităților MAI și corelarea lor cu surse de finanțare din domeniul de competență; … b)identifică și analizează surse de finanțare, din domeniul de competență, pentru atingerea priorităților și obiectivelor MAI și diseminează informații structurilor MAI care îndeplinesc criteriile de eligibilitate, asigurând complementaritatea și nesuprapunerea surselor de finanțare; … c)colaborează cu alte instituții publice și autorități finanțatoare și asigură comunicarea unitară a informațiilor despre sursele de finanțare din domeniul de competență; … d)coordonează procesul de monitorizare și verifică stadiul proiectelor finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență; … e)elaborează ghiduri, proceduri specifice și metodologii pentru facilitarea accesării și implementării proiectelor finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență; … f)analizează și avizează propunerile de proiecte finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență, elaborate de structurile MAI, potrivit priorităților strategice aprobate la nivelul MAI; … g)inițiază și implementează în colaborare cu alte structuri ale MAI proiecte finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență care să răspundă priorităților și nevoilor MAI; … h)elaborează cereri de finanțare, individual sau în colaborare cu alte structuri ale MAI, și oferă consultanță de specialitate în implementarea proiectelor finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență; … i)analizează și controlează stadiul de implementare a proiectelor finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență și informează conducerea MAI cu privire la cauzele generale ale posibilelor blocaje/întârzieri; … j)formulează propuneri de remediere a deficiențelor identificate și măsuri de echilibrare sau soluționare a diverselor situații de blocaje/întârzieri apărute în implementarea proiectelor finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență; … k)participă și organizează ședințe de informare și grupuri de lucru cu structurile MAI în domeniul fondurilor aflate în domeniul de competență; … l)elaborează analize, studii și rapoarte pe baza prelucrării, centralizării și valorificării informațiilor primite de la structurile MAI, în domeniul specific de activitate, în conformitate cu cerințele conducerii MAI; … m)asigură participarea, pe bază de mandat, la reuniunile comitetelor și grupurilor de lucru organizate la nivel european de către Comisia Europeană, Consiliul UE sau alte organisme europene/internaționale privind fondurile europene structurale și de investiții aferente cadrelor financiare multianuale actual și viitor; … n)reprezintă MAI în cadrul procesului național de programare a cadrului financiar multianual 2021-2027, în conformitate cu prevederile și competențele legale. … +
Secţiunea a 3-aAtribuțiile BGE +
Articolul 12(1)BGE îndeplinește atribuții referitoare la identificarea necesităților de finanțare, accesarea, coordonarea, monitorizarea și controlul implementării programelor/proiectelor finanțate prin granturi externe pe domeniul de competență.(2)BGE îndeplinește următoarele atribuții:a)asigură îndeplinirea atribuțiilor de structură desemnată a operatorului de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021 pentru Programul Afaceri interne, în domeniul său de competență, potrivit prevederilor Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 39/2018; … b)asigură îndeplinirea atribuțiilor de structură desemnată a operatorului de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2009-2014 pentru domeniul „Cooperare în spațiul Schengen și combaterea crimei organizate și a infracționalității transfrontaliere“, în domeniul său de competență, potrivit prevederilor Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 149/2013, cu modificările ulterioare; … c)gestionează în mod direct sau indirect mecanisme de tip grant, asigurând sprijin structurilor beneficiare, incluzând, după caz, dar fără a se limita la consultanță privind pregătirea fișelor de proiect, derularea negocierilor cu finanțatorul, încheierea acordurilor de finanțare, a parteneriatelor pentru proiecte finanțate prin granturi externe, a contractelor de finanțare etc., și se asigură de coerența și complementaritatea proiectelor, precum și de nesuprapunerea surselor de finanțare; … d)monitorizează lansarea de noi surse de finanțare externă prin mecanisme de tip grant dedicate afacerilor interne și informează structurile MAI cu privire la acestea; … e)exercită atribuții de raportare la nivel de programe, proiecte, fonduri și/sau inițiative finanțate prin mecanisme de grant, după caz, în conformitate cu regulamentele și cadrul legal aplicabil granturilor norvegiene aferente domeniului Afacerilor interne, inclusiv prin intermediul aplicațiilor informatice dedicate; … f)coordonează, monitorizează și controlează, la nivelul structurilor MAI, programarea și implementarea proiectelor finanțate prin Programul de cooperare româno-elvețian în conformitate cu normele aplicabile, reprezentând MAI în cadrul comitetelor directoare și al comitetelor de monitorizare, exercitând dreptul de vot în numele instituției și în condițiile legii; … g)elaborează note privind stadiul derulării proiectelor în urma verificării raportărilor transmise de beneficiari, respectiv a prelucrării, centralizării și valorificării informațiilor, conform prevederilor legale în vigoare și procedurilor interne de lucru; … h)exercită atribuții de monitorizare, verificare și control la nivel de proiecte și/sau inițiative finanțate prin mecanisme de grant, în conformitate cu regulamentele și cadrul legal aplicabil granturilor norvegiene aferente domeniului Afacerilor interne; … i)participă la întâlnirile de lucru cu organismele internaționale care inițiază sau sunt implicate în programe cu finanțare prin granturi externe de care pot beneficia structurile din MAI; … j)derulează negocieri în domeniul său de competență și cu respectarea prevederilor legale pentru atragerea de noi surse de finanțare externe de tip grant sau pentru viitoare cadre de programare ale mecanismelor existente, iar în acest sens stabilește parteneriate cu instituții sau state SEE sau terțe, precum și alte organizații guvernamentale sau de drept privat din România sau străinătate; … k)asigură legătura cu structurile MAI privind accesarea și gestionarea finanțărilor nerambursabile de tip grant și elaborează situații centralizatoare menite să asigure sprijin decizional conducerii MAI; … l)elaborează, analizează și emite puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative ce vizează accesarea/gestionarea eficientă a granturilor externe cu incidență asupra domeniului de activitate al MAI și contribuie la elaborarea și actualizarea cadrului legislativ în domeniul de competență; … m)participă și organizează ședințe de lucru/informare/ monitorizare cu beneficiarii granturilor externe, în domeniul său de competență; … n)reprezintă MAI în cadrul negocierilor pentru programarea viitorului cadru de finanțare al Contribuției elvețiene, în conformitate cu prevederile și competențele legale; … o)asigură dezvoltarea de instrumente informatice pentru managementul instrumentelor financiare aflate în domeniul său de competență, după caz, și coordonează, verifică și dispune măsuri privind modalitatea de introducere și actualizare a datelor de către structurile beneficiare. … +
Secţiunea a 4-aAtribuțiile CSIC +
Articolul 13(1)CSIC îndeplinește atribuții subsumate activităților de secretariat și de gestionare a informațiilor clasificate.(2)CSIC îndeplinește următoarele atribuții:a)asigură primirea/expedierea, înregistrarea, evidența, trierea și circuitul lucrărilor de secretariat, precum și a corespondenței clasificate, inclusiv prin stația de fax proprie și prin stația de e-mail, la nivelul DFEN; … b)asigură consultarea informațiilor clasificate de către personalul autorizat, cu respectarea normelor legale în vigoare; … c)primește, ține evidența și monitorizează modul de respectare a normelor în vigoare privind păstrarea ordinelor, dispozițiilor, instrucțiunilor, a regulamentelor și a literaturii de specialitate neclasificate/clasificate; … d)asigură executarea operațiunilor de păstrare, clasare, arhivare și inventariere a informațiilor clasificate ale DFEN; … e)asigură multiplicarea informațiilor clasificate pentru îndeplinirea atribuțiilor funcționale ale DFEN, potrivit normelor legale în vigoare; … f)coordonează activitatea de arhivare în cadrul DFEN, conform normelor legale în vigoare; … g)ține evidența ștampilelor și sigiliilor și controlează modul de respectare a normelor în vigoare referitoare la utilizarea și păstrarea acestora; … h)asigură primirea, evidența, trierea și înregistrarea petițiilor adresate conducerii DFEN, precum și organizarea audiențelor la nivelul unității; … i)asigură realizarea măsurilor organizatorice necesare desfășurării în condiții corespunzătoare a ședințelor de lucru și a întâlnirilor/audiențelor la conducerea DFEN, precum și difuzarea/îndeplinirea ordinelor, sarcinilor și hotărârilor adoptate cu aceste ocazii; … j)asigură organizarea grupurilor de lucru și a ședințelor desfășurate la nivelul DFEN, precum și difuzarea/îndeplinirea ordinelor, sarcinilor și hotărârilor adoptate cu aceste ocazii; … k)gestionează și monitorizează îndeplinirea dispozițiilor primite de la conducerea MAI; … l)asigură executarea operațiunilor aferente preluării și distribuirii drepturilor bănești și materiale cuvenite personalului DFEN, atât în mod individual, cât și colectiv; … m)asigură primirea și distribuirea către structurile DFEN a bunurilor materiale de resortul patrimoniu imobiliar, geniu, echipament audiovizual și participă la executarea inventarierii, conform prevederilor legale; … n)asigură primirea și distribuirea către structurile DFEN a bunurilor materiale de resortul comunicații și informatică; … o)asigură, distribuie și urmărește încadrarea în normele legale de consum a materialelor consumabile; … p)organizează și asigură desfășurarea activităților privind utilizarea regulamentară a autovehiculelor la nivelul DFEN; … q)asigură serviciul de curierat prin poșta specială și alte servicii de curierat; … r)asigură redactarea dispoziției zilnice, prin centralizarea propunerilor primite de la structurile din componența DFEN și aprobate de conducătorul acesteia, și ține evidența prezenței zilnice și a răspândirilor personalului DFEN, a învoirilor, permisiilor, concediilor medicale și de odihnă acordate acestuia, precum și a orelor suplimentare efectuate de acesta; … s)întocmește planificarea serviciului de permanență în cadrul DFEN și documentația aferentă; … t)asigură sprijin pentru activitățile desfășurate, la nivelul DFEN, pe linie de resurse umane. … +
Secţiunea a 5-aAtribuțiile CSS +
Articolul 14(1)CSS îndeplinește atribuțiile structurii de securitate la nivelul DFEN, precum și pe cele ale componentei de securitate pentru tehnologia informației și comunicații.(2)CSS coordonează, la nivelul DFEN, activitatea de protecție a informațiilor clasificate, în toate componentele acesteia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. +
Articolul 15(1)În exercitarea rolului său, pe linia protecției informațiilor clasificate, CSS îndeplinește următoarele atribuții:a)elaborează și supune aprobării conducerii DFEN normele interne privind protecția informațiilor clasificate, potrivit legii; … b)întocmește programul de prevenire a scurgerii de informații clasificate și îl supune avizării Direcției generale de protecție internă, denumită în continuare DGPI, iar după aprobare acționează pentru aplicarea acestuia; … c)coordonează activitatea de protecție a informațiilor clasificate, în toate componentele acesteia; … d)asigură relaționarea cu DGPI; … e)monitorizează activitatea de aplicare a normelor de protecție a informațiilor clasificate și modul de respectare a acestora; … f)consiliază conducerea DFEN în legătură cu toate aspectele privind securitatea informațiilor clasificate; … g)informează conducerea DFEN despre vulnerabilitățile și riscurile existente în sistemul de protecție a informațiilor clasificate și propune măsuri pentru înlăturarea acestora; … h)acordă sprijin reprezentanților DGPI pe linia verificării persoanelor pentru care se solicită accesul la informații clasificate; … i)organizează activități de pregătire specifică a personalului DFEN care are acces la informații clasificate; … j)asigură păstrarea și organizează evidența certificatelor de securitate și a autorizațiilor de acces la informații clasificate, inițiază procesul de solicitare a eliberării certificatelor de securitate, din dispoziția directorului DFEN; … k)întocmește și actualizează listele informațiilor clasificate elaborate sau păstrate de DFEN, pe clase și niveluri de secretizare; … l)prezintă conducătorului DFEN propuneri privind stabilirea obiectivelor, sectoarelor și locurilor de importanță deosebită pentru protecția informațiilor clasificate din sfera de responsabilitate și, după caz, solicită sprijinul DGPI; … m)efectuează, cu aprobarea conducerii DFEN, controale privind modul de aplicare a măsurilor legale de protecție a informațiilor clasificate. … (2)În exercitarea rolului său, pe linia componentei de securitate pentru tehnologia informației și comunicații, CSS îndeplinește următoarele atribuții:a)implementează și asigură măsurile de securitate, conform normelor în vigoare; … b)relaționează cu DGPI în situațiile în care: planifică dezvoltarea sau achiziția unor sisteme informatice și de comunicații (SIC) care stochează, procesează ori transmit informații clasificate; propune schimbări ale configurației de sistem, conectarea cu alte SIC, schimbarea modului de operare protejată a SIC, modificarea sau înlocuirea software-ului pentru optimizarea securității SIC; inițiază, după caz, proceduri de modificare a clasei ori nivelului de secretizare al SIC deja acreditate, planifică sau propune desfășurarea oricărei altei activități în scopul îmbunătățirii securității SIC acreditate; … c)solicită acreditarea/reacreditarea SIC de la DGPI; … d)solicită asistență de specialitate din partea DGPI pentru stabilirea cerințelor de securitate și procedurilor de aplicare necesare și respectarea acestora de către furnizorii de echipamente, pe durata întregului proces de dezvoltare, instalare și testare SIC; … e)răspunde de alegerea, implementarea, justificarea și controlul facilităților de securitate, de natură tehnică, care reprezintă parte componentă a SIC; … f)asigură exploatarea în condiții de securitate a SIC; … g)realizează legătura dintre contractant și DGPI; … h)participă la selecționarea, organizarea și realizarea pregătirii personalului cu atribuții în domeniul INFOSEC; … i)organizează și desfășoară convocări de instruire cu personalul DFEN și utilizatorii SIC; … j)verifică periodic sau în timp real implementarea măsurilor de protecție în SIC din cadrul DFEN, pentru a se asigura că securitatea acestuia este în concordanță cu cerințele de securitate aprobate de DGPI; … k)ține evidența echipamentelor SIC, proprietate privată, autorizate să funcționeze în incinta DFEN, conform normelor legale în vigoare; … l)cercetează incidentele de securitate și raportează rezultatele, ierarhic, către DGPI, concomitent cu aplicarea unor măsuri de reducere a consecințelor. … +
Secţiunea a 6-aAtribuțiile CMP +
Articolul 16CMP are următoarele atribuții:a)analizează/formulează puncte de vedere/propune spre avizare documentele de politici publice elaborate de structurile MAI și transmise spre consultare DFEN; … b)participă la elaborarea de strategii, planuri de acțiune și alte documente de planificare ale DFEN, în colaborare cu celelalte compartimente funcționale ale DFEN; … c)formulează propuneri de îmbunătățire a activității DFEN, diseminează instrumente de lucru specifice și concepte ale managementului public modern; … d)monitorizează modul de aplicare la nivelul DFEN a strategiilor și a altor documente programatice de la nivel național; … e)desfășoară activități specifice de asistență în domeniul fondurilor externe nerambursabile; … f)desfășoară activități de control în domeniul fondurilor externe nerambursabile; … g)participă la realizarea de analize ale stadiului de implementare a proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile; … h)participă la analizarea surselor de finanțare existente pentru atingerea priorităților și obiectivelor MAI; … i)participă la realizarea de analize și studii privind nevoile de finanțare ale structurile MAI și sursele de finanțare existente; … j)participă la elaborarea ghidurilor, procedurilor și metodologiilor pentru facilitarea accesării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile; … k)participă în grupuri de lucru specifice pentru identificarea nevoilor, stabilirea priorităților, identificarea surselor de finanțare în domeniul specific de activitate al MAI; … l)participă în echipe de proiect pentru elaborarea și implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, cu atribuții specifice stabilite prin ordinul de numire în echipa de proiect și prin contractul de finanțare; … m)participă la ședințe de informare și ateliere de lucru cu structurile din MAI în domeniul specific de activitate; … n)elaborează cereri de finanțare/fișe de proiecte pentru atingerea obiectivelor specifice ale DFEN; … o)colaborează cu alte instituții publice și autorități finanțatoare în domeniul fondurilor europene; … p)elaborează puncte de vedere și analizează documentele din domeniul de competență; … q)desfășoară activități privind noul cadru financiar multianual; … r)desfășoară activități pe linie de resurse umane, la nivelul DFEN, sub coordonarea conducerii direcției, la solicitarea și în limitele stabilite de Direcția generală management resurse umane. … +
Capitolul VIDispoziții finale +
Articolul 17Personalul DFEN are obligația de a cunoaște și de a aplica, în părțile ce îl privesc, prevederile prezentului regulament. +
Articolul 18Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. +
Anexa nr. 1*)la regulament*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ORGANIGRAMA
Direcției fonduri externe nerambursabile
+
Anexa nr. 2*) la regulament*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
DIAGRAMA DE RELAȚII
a Direcției fonduri externe nerambursabile
––