Notă …
Conținut de Ordinul nr. 468 din 2 aprilie 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 467 din 6 iunie 2018.În temeiul prevederilor art. 67 alin. (2) din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar aprobă prezentul regulament. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Scopul regulamentuluiPrezentul regulament reglementează procedurile privind analiza și soluționarea de către Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar a plângerilor privind încălcarea prevederilor Legii nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, denumită în continuare Lege, referitoare la asigurarea echitabilă și nediscriminatorie a accesului la infrastructura feroviară și infrastructura de servicii, precum și la tarifarea utilizării acestora, conform art. 56 alin. (2) și (3) din Lege. +
Articolul 2Analiza plângerilorConsiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, în calitate de organism de reglementare național unic, analizează solicitările întreprinderilor feroviare referitoare la posibile încălcări ale regulilor privind accesul la infrastructura feroviară și de servicii, precum și ale celor privind tarifarea utilizării acestora.La nivelul Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar există două modalități pentru a realiza acest lucru. Prima modalitate de denunțare a posibilelor încălcări ale prevederilor legii constă în depunerea unei plângeri. Cea de-a doua modalitate constă în transmiterea unei sesizări privind posibile comportamente de natură să îngrădească sau să limiteze accesul la infrastructura feroviară și de servicii ori de natură să discrimineze întreprinderea în privința sistemului de tarifare. Sesizarea care nu îndeplinește condițiile prevăzute de prezentul regulament pentru a fi considerată plângere poate constitui punctul de pornire pentru efectuarea, din proprie inițiativă, de către Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar a unei anchete pentru a investiga din oficiu posibilele încălcări ale Legii. +
Capitolul IICriterii privind admisibilitatea unei plângeri +
Articolul 3Obiectul plângeriiPentru a fi considerată admisibilă, o plângere depusă la Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar trebuie să aibă ca obiect un pretins tratament inechitabil sau discriminatoriu cu privire la accesul la infrastructura feroviară și infrastructura de servicii, precum și la tarifarea utilizării acestora, conform prevederilor art. 56 alin. (2) și (3) din Lege. +
Articolul 4Condiția demonstrării unui interes legitim(1)Doar un solicitant, în sensul art. 3 pct. 28 din Lege, care demonstrează un interes legitim poate avea calitatea de reclamant, fiind îndreptățit să înainteze Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar o plângere referitoare la un posibil tratament inechitabil sau discriminatoriu cu privire la accesul la infrastructura feroviară și infrastructura de servicii, precum și la tarifarea utilizării acestora, conform prevederilor art. 56 alin. (2) și (3) din Lege. (2)Reclamantul trebuie să demonstreze un interes legitim direct sau indirect. Existența interesului nu poate fi prezumată. Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar este îndreptățit, fără a aduce atingere dreptului său de a efectua o anchetă din proprie inițiativă pentru a investiga posibila încălcare a prevederilor Legii, să nu dea curs plângerii unui solicitant care nu poate demonstra interesul său legitim.(3)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate verifica, în orice etapă a procedurii, dacă este îndeplinită sau nu condiția prevăzută la alin. (1). +
Articolul 5Completarea formularului de plângere(1)Plângerile depuse la Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar trebuie să conțină toate informațiile minime solicitate prin formularul de plângere, al cărui model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. Reclamanții trebuie să furnizeze și copii ale documentelor relevante pentru a susține plângerea depusă.(2)Plângerea se depune la Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar în două exemplare, dintre care unul va fi în format electronic. În situația în care plângerea sau documentele care o însoțesc conțin secrete de afaceri ori alte informații confidențiale, reclamantul face o solicitare motivată pentru asigurarea confidențialității acestora și transmite, de asemenea, o versiune neconfidențială a plângerii, precum și a fiecărui document care o însoțește.(3)În cazul în care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar constată că informațiile, inclusiv documentele, conținute în formularul de plângere sunt incomplete, informează în scris reclamantul despre acest fapt și fixează un termen în cadrul căruia acesta să completeze plângerea.(4)După primirea tuturor informațiilor și documentelor necesare analizei, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar informează, în scris, reclamantul cu privire la data la care plângerea este considerată completă.(5)În eventualitatea în care reclamantul nu furnizează informațiile și documentele solicitate pentru a completa integral formularul de plângere, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar îl informează, în scris, asupra faptului că solicitarea depusă nu îndeplinește condițiile prevăzute de prezentul regulament pentru a fi calificată drept plângere. Informațiile furnizate în această situație pot fi considerate de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar doar o informare generală, ce poate fi utilizată la efectuarea unei anchete din proprie inițiativă pentru a investiga o posibilă încălcare a prevederilor Legii.(6)Termenul de 40 de zile prevăzut la art. 56 alin. (4) lit. b) din Lege, în care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar adoptă o decizie, începe să curgă de la data la care plângerea este considerată completă. +
Capitolul IIIProcedura de analiză a plângerilor +
Articolul 6Analiza faptelor(1)Examinarea unei plângeri implică două aspecte, și anume analiza faptelor care trebuie dovedite pentru a stabili că reclamantul a fost tratat inechitabil ori a fost discriminat sau nedreptățit cu privire la accesul la infrastructura feroviară și infrastructura de servicii, precum și la tarifarea utilizării acestora, conform prevederilor art. 56 alin. (2) și (3) din Lege, pe de o parte, și încadrarea legală a comportamentului care constituie obiectul plângerii, pe de altă parte.(2)În cadrul analizei plângerii, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate solicita informații și/sau documente ori poate iniția consultări cu părțile implicate, precum și cu orice altă entitate publică sau privată care poate oferi informații relevante despre aspectele reclamate, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii plângerii. Informațiile solicitate de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar se furnizează într-un termen rezonabil, care nu poate depăși 30 de zile. Mențiunile, justificările și concluziile din cadrul consultărilor vor fi consemnate într-un proces-verbal, care va face parte din dosarul cauzei. (3)În cadrul procedurii de analiză a plângerii, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate exercita, prin aparatul tehnic de care dispune, puterile de inspecție prevăzute de Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, potrivit prevederilor art. 56 alin. (14) din Lege. (4)În baza unei note înaintate de către Direcția de supraveghere feroviară, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar hotărăște declanșarea unei investigații privind posibila încălcare a prevederilor Legii, precum și efectuarea unei inspecții inopinate, dacă este cazul.(5)Odată cu declanșarea investigației, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar numește echipa de investigație, precum și inspectorul coordonator al acesteia, dintre inspectorii de concurență ai Direcției de supraveghere feroviară.(6)În situația în care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar hotărăște efectuarea unei inspecții inopinate, va fi transmisă o notă, care va conține indiciile cu privire la găsirea de documente și informații la sediile inspectate necesare investigației, către Direcția juridic-contencios, în vederea obținerii autorizării judiciare. În urma obținerii autorizării judiciare, președintele Consiliului Concurenței va emite ordinul/ordinele de inspecție.(7)În scopul îndeplinirii atribuțiilor legale, inspectorii de concurență abilitați cu puteri de inspecție pot să solicite/ridice copii ale documentelor pe care le consideră clarificatoare, să verifice veridicitatea informațiilor cu privire la existența și starea din teren a materialului rulant, a utilajelor, a instalațiilor și capacităților tehnice și a oricăror altor elemente și documente care au legătură cu cazul analizat. Exercitarea acestor atribuții se face în conformitate cu prevederile art. 38-40 din Legea nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(8)În cazul unei plângeri sau al unei anchete din proprie inițiativă pentru a investiga posibile încălcări ale Legii pe tema accesului la infrastructura feroviară și infrastructura de servicii, precum și a tarifării unei trase internaționale, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar consultă organismele de reglementare ale tuturor celorlalte state membre prin care trece trasa respectivă și Comisia Europeană, dacă este cazul, și solicită de la acestea toate informațiile necesare anterior luării unei decizii. +
Articolul 7Încadrarea juridică a faptelorÎncadrarea legală a faptelor este atributul Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar. Reclamanții nu sunt obligați să ofere o încadrare exactă a faptelor, ci doar opinia lor în această privință. +
Articolul 8Soluționarea plângerilor(1)În urma analizei efectuate de către echipa de investigație din cadrul Direcției de supraveghere feroviară, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar va hotărî, după caz:a)transmiterea unei înștiințări, în scris, reclamantului, în termen de 30 de zile de la înregistrarea plângerii, cu privire la faptul că plângerea nu intră sub incidența legii în ceea ce privește faptele reclamate și/sau cu privire la faptul că sesizarea nu îndeplinește condițiile prevăzute de prezentul regulament pentru a fi calificată drept plângere; … b)adoptarea unei decizii de respingere a plângerii:(i)atunci când nu sunt identificate elemente de natură să îngrădească sau să limiteze accesul reclamantului la infrastructura și/sau la serviciile feroviare furnizate în cadrul acesteia ori să discrimineze reclamantul în privința acestora sau a sistemului de tarifare, precum și a nivelului sau structurii tarifelor aferente; … (ii)atunci când confirmă ca hotărârea administratorului infrastructurii pronunțată cu privire la aspectele prevăzute la art. 56 alin. (3) din Lege rămâne neschimbată; … … c)adoptarea unei decizii, prin care:(i)impune măsuri care să asigure remedierea situației, în cazul în care se constată că reclamantul a fost tratat inechitabil, a fost discriminat sau nedreptățit cu privire la accesul la infrastructura feroviară și infrastructura de servicii, precum și la tarifarea utilizării acestora, conform prevederilor art. 56 alin. (2) și (3) din Lege, stabilind, în funcție de complexitatea situației, un termen în care acestea să fie respectate/implementate; … (ii)cere modificarea hotărârii administratorului infrastructurii pronunțate cu privire la aspectele prevăzute la art. 56 alin. (3) din Lege. … … (2)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate decide să transmită Consiliului Concurenței, în orice moment, dar nu mai târziu de expirarea termenului de 40 de zile de la data la care plângerea a devenit completă, datele și informațiile furnizate printr-o plângere privind posibila incidență a prevederilor Legii, atunci când acestea privesc și o eventuală încălcare a prevederilor art. 5, 6 sau 8 din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și/sau ale art. 101 sau 102 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene. (3)Decizia Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar de respingere a plângerii trebuie să arate motivele care au stat la baza acesteia, într-un mod care este adecvat actului în discuție și luând în considerare circumstanțele fiecărui caz în parte. Expunerea motivelor avute în vedere trebuie să se facă într-un mod clar și neechivoc, astfel încât să îi permită reclamantului să verifice motivele deciziei, iar instanței judecătorești competente să exercite controlul asupra deciziei respective. Cu toate acestea, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar nu este obligat să adopte o poziție asupra fiecărui argument invocat de reclamant în susținerea plângerii sale, fiind suficient să expună considerentele de fapt și de drept care justifică adoptarea deciziei.(4)Decizia va fi luată în ședința Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, cu respectarea cerințelor legale privind cvorumul și numărul necesar de voturi prevăzute la art. 55 alin. (6) și (7) din Lege.(5)Decizia de respingere a plângerii poate fi atacată la Curtea de Apel București, Secția de contencios administrativ și fiscal, în termen de 30 de zile de la comunicare. +
Articolul 9Confidențialitatea documentelor(1)În cadrul analizei unei plângeri, respondenții pot face, prin aceeași adresă prin care furnizează informațiile și documentele solicitate, o cerere motivată pentru asigurarea confidențialității informațiilor conținute și vor transmite o versiune neconfidențială a acestora. Motivele pentru care se solicită ca informațiile respective să fie tratate ca secrete de afaceri sau alte informații confidențiale trebuie fundamentate. Cererile de confidențialitate sunt formulate numai cu privire la informațiile obținute de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar de la aceeași întreprindere/entitate, iar nu cu privire la informațiile obținute din alte surse. În solicitare este necesar să se identifice părțile față de care informațiile respective puse la dispoziția Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar sunt considerate confidențiale. În funcție de motivele invocate, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate să accepte sau nu acordarea caracterului confidențial pentru informațiile și/sau documentele transmise.(2)Calificarea unei informații ca fiind confidențială nu constituie în sine o interdicție de a dezvălui o astfel de informație dacă aceasta este necesară pentru a dovedi un tratament inechitabil ori discriminatoriu cu privire la accesul la infrastructura feroviară și infrastructura de servicii, precum și la tarifarea utilizării acestora, conform prevederilor art. 56 alin. (2) și (3) din Lege, sau, dimpotrivă, dacă este necesară pentru disculparea unei părți. Aprecierea se realizează de la caz la caz, ținând cont de: măsura în care informația contribuie în mod determinant la stabilirea existenței sau inexistenței faptei care face obiectul plângerii și forța sa probantă, măsura în care informația este indispensabilă, gradul de sensibilitate a anumitor informații, în ce măsură dezvăluirea acestor informații poate vătăma interesele economice ale întreprinderii în cauză. +
Articolul 10Drepturi procedurale ale întreprinderii față de care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar impune măsuri(1)Accesul la dosarul cazului instrumentat de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar constituie una dintre garanțiile procedurale menite a contribui la respectarea principiului egalității de tratament și a dreptului la apărare față de concluziile și propunerile investigației efectuate.(2)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, înainte de adoptarea și emiterea unei decizii prin care se impun măsuri de remediere, poate decide, dacă consideră necesar, ca întreprinderea/întreprinderile implicată/implicate în comportamentul analizat să aibă posibilitatea de a cunoaște informațiile din dosarul cazului, astfel încât, pe baza acestora, să poată transmite punctul de vedere. În acest sens, întreprinderea respectivă va fi informată cu privire la concluziile analizei efectuate și la măsurile care urmează a fi propuse pentru remedierea situației constatate. La cerere și doar o singură dată, aceasta primește acces la documentele din dosarul cazului Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, cu excepția documentelor interne și a secretelor de afaceri ale altor întreprinderi/entități.(3)Documentele interne din dosarul cazului Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar nu au caracter incriminator sau dezincriminator și nu constituie parte a probelor pe care se întemeiază acesta în evaluarea unei plângeri. În înțelesul prezentului regulament reprezintă documente interne proiectele, opiniile, note ale Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, ale Direcției de supraveghere feroviară sau ale altor structuri din cadrul Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, corespondența cu alte autorități de reglementare în domeniul feroviar din statele membre ale Uniunii Europene, corespondența dintre Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar și Comisia Europeană, precum și altele asemenea.(4)Pentru informațiile și documentele care includ secrete de afaceri, accesul la dosar poate fi parțial sau total restricționat. Se acordă accesul la o versiune neconfidențială a informațiilor, astfel cum aceasta a fost transmisă de întreprinderea/entitatea care beneficiază de acordarea caracterului confidențial. De cele mai multe ori, documentele pot deveni neconfidențiale prin simpla ștergere a informațiilor considerate confidențiale. În situația în care confidențialitatea poate fi asigurată printr-un rezumat al informațiilor relevante, se acordă accesul la acest rezumat. Acesta va fi redactat de către întreprinderea/entitatea care beneficiază de acordarea caracterului confidențial, astfel încât să permită identificarea obiectului relevant al documentului al cărui rezumat se realizează.(5)În cazul consultărilor desfășurate pe parcursul analizării plângerii, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar redactează procese-verbale cu privire la cele exprimate în cadrul acestora, iar participanții la consultări își însușesc, prin semnătură, cele consemnate în acestea. Procesele-verbale constituie parte a dovezilor pe care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar le poate utiliza în vederea evaluării unei plângeri, iar acestea vor fi accesibile, după înlăturarea secretelor de afaceri sau a altor informații confidențiale din conținutul lor.(6)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar va permite accesul la dosar prin examinarea dosarului accesibil la sediul său și obținerea, în format electronic, de copii și/sau extrase ale documentelor, luându-se în considerare condițiile tehnice existente.(7)Documentele și informațiile confidențiale din dosarul cazului sunt accesibile pentru consultare ori obținere de copii și/sau extrase în format electronic numai în urma unei cereri motivate și doar dacă este aprobată de președintele Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar.(8)Accesul la dosar este acordat cu condiția ca informația, odată obținută, să fie folosită numai în cadrul procedurilor judiciare și administrative care privesc aplicarea prevederilor legii și doar în scopul pentru care a fost solicitată. +
Articolul 11Dispoziții finalePrezentul regulament este aprobat de Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, pus în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
ANEXĂla regulament
FORMULAR DE PLÂNGEREI.Informații privind reclamantul și întreprinderea/ întreprinderile/entitatea împotriva căreia/cărora se depune plângerea1.Furnizați informații complete cu privire la identitatea dumneavoastră, în calitate de reclamant. În cazul în care faceți parte dintr-un grup de întreprinderi, identificați grupul de întreprinderi respectiv și furnizați o prezentare succintă a activității acestuia. Furnizați numele unei persoane de contact (inclusiv număr de telefon, adresă poștală și electronică) de la care pot fi obținute explicații suplimentare. … 2.Identificați întreprinderea/întreprinderile/entitatea al cărei/căror comportament constituie obiectul plângerii. Furnizați toate informațiile disponibile dumneavoastră cu privire la grupul de întreprinderi din care aceasta/acestea face/fac parte și cu privire la domeniul concret de activitate al acesteia/acestora. … 3.Indicați poziția dumneavoastră, în calitate de reclamant, față de întreprinderea/întreprinderile/entitatea împotriva căreia/ cărora depuneți plângerea (client, furnizor etc.) … … II.Detalii privind presupusa încălcare a legii și informații și documente în susținerea acestora4.Prezentați cât mai în detaliu faptele din care rezultă, în opinia dumneavoastră, că ați fost tratat inechitabil, discriminat sau nedreptățit cu privire la accesul la infrastructura feroviară și infrastructura de servicii, precum și la tarifarea utilizării acestora, conform prevederilor art. 56 alin. (2) și (3) din Lege. Prezentați, în special, modul în care comportamentul reclamat vă afectează, precum și relațiile comerciale asupra cărora se răsfrânge comportamentul reclamat. … 5.Transmiteți toate documentele aflate în posesia dumneavoastră referitoare sau aflate în directă legătură cu faptele din plângere (de exemplu: contracte, minute ale întâlnirilor sau ale negocierilor, termeni ai tranzacțiilor, documente de afaceri, circulare, corespondență, note ale conversațiilor telefonice etc.). Transmiteți statistici sau alte date aflate în posesia dumneavoastră, dacă este cazul, referitoare la faptele susținute. … 6.Prezentați opinia dumneavoastră referitoare la serviciul afectat de comportamentul reclamat din punctul de vedere al dimensiunilor geografice, de exemplu ruta/secția/trasa x, localizarea infrastructurii de servicii, concurenți, dimensiune cerere și ofertă, tarife etc. … 7.Menționați dacă, din informațiile de care dispuneți, întreprinderea/întreprinderile/entitatea al cărei/căror comportament constituie obiectul plângerii are/au cunoștință de intenția dumneavoastră de a vă adresa Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar în legătură cu faptele prezentate în plângere. … … III.Soluționarea plângerii de către Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar și interesul legitim8.Explicați ce concluzii sau măsuri așteptați ca rezultat al procedurii întreprinse de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar. … 9.Prezentați motivele în temeiul cărora invocați un interes legitim ca reclamant și explicați modul în care, din punctul dumneavoastră de vedere, intervenția Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar va putea remedia situația reclamată. … 10.Specificați dacă v-ați adresat cu privire la aceleași probleme sau la probleme strâns legate de acestea unui organism de reglementare dintr-un alt stat membru, Consiliului Concurenței, altor autorități publice, Comisiei Europene și/sau dacă a fost intentat un proces în fața instanțelor judecătorești. În caz afirmativ, furnizați informații complete referitoare la autoritatea administrativă sau judecătorească în cauză și informațiile pe care le-ați prezentat. … 11.Prezentați o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că informațiile cuprinse în acest formular și în anexele la acesta sunt date cu bună-credință. … … Data și semnătura