Notă …
Pus în aplicare prin ORDINUL nr. 927 din 18 noiembrie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1222 din 23 decembrie 2021. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar este organizat și funcționează ca structură fără personalitate juridică în cadrul Consiliului Concurenței, în conformitate cu prevederile art. 55 alin. (1) din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare (denumită în continuare Legea nr. 202/2016).(2)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar este independent din punct de vedere organizatoric, juridic, decizional și în ceea ce privește deciziile de ordin financiar față de administratorul infrastructurii feroviare, organismele de tarifare a infrastructurii feroviare, organismele de alocare a capacităților de infrastructură feroviară, precum și față de operatorii de transport feroviar. Din punct de vedere funcțional, acest organism este independent față de orice autoritate competentă implicată în acordarea unui contract de servicii publice. +
Articolul 2(1)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar îndeplinește rolul organismului de reglementare național unic.(2)În exercitarea atribuțiilor sale, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar stabilește contacte și cooperează cu alte autorități și instituții publice naționale și europene, cu organismele similare din statele membre ale Uniunii Europene sau internaționale. +
Capitolul IIOrganizarea Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar +
Articolul 3(1)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar este format din 5 membri, selectați potrivit prevederilor Regulamentului privind procedura de selecție a membrilor Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, adoptat de Consiliul Concurenței, cu îndeplinirea condițiilor prevăzute de art. 4.(2)Membrii Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar sunt numiți și revocați prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței pentru o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului o singură dată. Președintele Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar este numit dintre membrii Plenului Consiliului Concurenței.(3)În situația în care mandatul de membru al Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar încetează înainte de termen, se numește un nou membru pentru durata rămasă din mandat, în funcția devenită vacantă. +
Articolul 4(1)Pe durata exercitării funcțiilor pe care le dețin în cadrul Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, membrilor acestuia le este interzis să solicite sau să primească instrucțiuni din partea oricărei entități publice ori private.(2)Membrii Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar nu pot deține nicio poziție sau responsabilitate profesională în cadrul operatorilor sau al entităților reglementate din sectorul feroviar timp de cel puțin un an după încheierea mandatului lor.(3)În exercitarea funcției de membru al Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, membrii numiți în condițiile legii, care în momentul numirii sau pe parcursul mandatului se află în una dintre situațiile de incompatibilitate prevăzute la art. 55 alin. (5) lit. b)-f) din Legea nr. 202/2016, au la dispoziție un termen de cel mult 15 zile pentru ieșirea din starea de incompatibilitate. În caz de nerespectare a acestui termen, mandatul celui aflat în această situație încetează, urmând a fi numit un alt membru. Conflictul de interese este definit la art. 55 alin. (11) din Legea nr. 202/2016. +
Articolul 5(1)Pentru activitatea depusă, membrii Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar au dreptul la o indemnizație lunară, stabilită prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței, care nu poate depăși 20% din indemnizația lunară a președintelui Consiliului Concurenței.(2)Cheltuielile necesare desfășurării activității Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar vor fi cuprinse în bugetul Consiliului Concurenței.(3)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate colabora cu specialiști în diverse domenii de activitate, prin încheierea de acorduri, protocoale, convenții civile sau contracte, după caz, în condițiile legii, în exercitarea atribuțiilor sale și poate solicita și primi sprijin din partea altor instituții specializate ale statului. +
Capitolul IIIAtribuțiile Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, ale președintelui și ale membrilor acestuia +
Articolul 6(1)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar acționează în domeniul transportului feroviar fără a aduce atingere competențelor Consiliului Concurenței de a aplica dispozițiile Legii concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare (denumită în continuare Legea nr. 21/1996).(2)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar exercită următoarele atribuții:a)analizează și se pronunță, prin decizie, într-un termen de maximum 40 de zile de la primirea tuturor informațiilor și/sau documentelor necesare analizei cu privire la plângerile formulate de orice solicitant care consideră că a fost tratat inechitabil, a fost discriminat sau nedreptățit în orice fel, în special prin deciziile adoptate de administratorul infrastructurii sau, după caz, de către operatorul de transport feroviar sau de către operatorul unei infrastructuri de servicii cu privire la:(i)documentul de referință al rețelei în versiunile provizorii și finale ale acestuia; … (ii)criteriile stabilite în documentul de referință al rețelei; … (iii)procedura de alocare a capacităților de infrastructură feroviară și rezultatul său; … (iv)sistemul de tarifare; … (v)nivelul sau structura tarifelor de infrastructură care i se cer sau i se pot cere a fi plătite; … (vi)măsuri privind accesul la infrastructura feroviară, în conformitate cu prevederile art. 10-13 din Legea nr. 202/2016; … (vii)accesul la servicii și tarifarea acestora, în conformitate cu prevederile art. 13 din Legea nr. 202/2016; … (viii)managementul traficului; … (ix)planificarea lucrărilor de reînnoire și operațiunile de mentenanță programate sau neprogramate; … (x)conformitatea cu cerințele privind conflictele de interese prevăzute la art. 7-7^4 din Legea nr. 202/2016; … … b)analizează și se pronunță, prin decizie, cu privire la plângerile formulate de orice solicitant împotriva refuzului de acordare de capacități de infrastructură sau contra termenilor unei oferte de capacitate de infrastructură; … c)stabilește, prin decizie, potrivit prevederilor art. 56 alin. (5) din Legea nr. 202/2016, dacă echilibrul economic al unui contract de servicii publice este compromis; … d)monitorizează situația concurenței de pe piețele de servicii feroviare și verifică din oficiu aspectele prevăzute la lit. a); … e)verifică dacă documentul de referință al rețelei conține clauze discriminatorii sau creează puteri discreționare ale administratorului infrastructurii; … f)impune, prin decizie, în îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 56 alin. (4) și (6) din Legea nr. 202/2016 măsurile necesare pentru remedierea situației constatate și formulează recomandări pentru adoptarea de măsuri care facilitează dezvoltarea transportului feroviar; … g)monitorizează negocierile dintre solicitanți și administratorul infrastructurii feroviare cu privire la nivelul tarifelor de utilizare a infrastructurii feroviare și intervine în cazul în care negocierile ar putea să contravină prevederilor legale în vigoare; … h)cooperează cu Autoritatea de Siguranță Feroviară Română și cu Organismul de Licențe Feroviare Român, în vederea prevenirii efectelor negative asupra concurenței sau a siguranței pe piața feroviară; … i)consultă cu regularitate reprezentanții utilizatorilor serviciilor de transport feroviar de mărfuri și călători, potrivit art. 56 alin. (10) din Legea nr. 202/2016; … j)se asigură că tarifele stabilite de administratorul infrastructurii feroviare sunt în conformitate cu prevederile legale în vigoare și au un caracter nediscriminatoriu, conform atribuțiilor sale; … k)desfășoară acțiuni de audit sau inițiază audituri externe, în condițiile Legii nr. 202/2016; … l)exercită puterile de inspecție prevăzute de Legea nr. 21/1996; … m)întocmește și publică anual raportul privind activitatea desfășurată; … n)aprobă prin hotărâre regulamente și instrucțiuni, puse în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței; … o)colaborează cu autoritățile publice în îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin; … p)efectuează schimburi de informații cu organisme de supraveghere similare din alte state membre ale Uniunii Europene cu privire la activitatea lor, la principiile și practicile lor decizionale, astfel încât principiile decizionale ale acestuia să fie armonizate cu cele ale organismelor de supraveghere din statele membre ale Uniunii Europene; … q)colaborează cu organismele de reglementare din statele membre, în ceea ce privește monitorizarea pieței feroviare, analiza plângerilor, derularea anchetelor și elaborarea de principii și practici comune pentru luarea deciziilor în temeiul Legii nr. 202/2016; … r)reprezintă România în relația cu Comisia Europeană, în ceea ce privește cooperarea cu organisme de reglementare similare din domeniul feroviar și participă în cadrul rețelei europene a organismelor de reglementare; … s)analizează periodic respectarea cadrului legal în domeniul său de activitate și face propuneri pentru îmbunătățire, în concordanță cu reglementările Uniunii Europene; … ș)formulează recomandări pentru adoptarea de măsuri care să asigure caracterul nediscriminatoriu al tarifelor, al accesului la infrastructura feroviară și care să faciliteze dezvoltarea pieței serviciilor de transport feroviar; … t)aprobă propunerea de buget propriu, care va fi parte a proiectului de buget al Consiliului Concurenței; … ț)îndeplinește orice alte atribuții specifice prevăzute de Legea nr. 202/2016. … +
Articolul 7Președintele Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar are următoarele atribuții:a)reprezintă Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar în fața autorităților publice, precum și a altor instituții din țară și străinătate, a organismelor și organizațiilor internaționale din domeniul feroviar; … b)convoacă și conduce ședințele Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar și supune la vot propunerile membrilor; … c)semnează corespondența, ca urmare a îndeplinirii atribuțiilor, potrivit prevederilor Legii nr. 202/2016; … d)semnează deciziile și hotărârile Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar prin care se dispun măsuri și se aplică sancțiuni; … e)exercită orice alte atribuții care îi revin potrivit Legii nr. 202/2016. … +
Articolul 8Membrii Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar au următoarele atribuții:a)participă la ședințele ordinare și extraordinare ale Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar; … b)participă la dezbaterile din cadrul ședințelor, deliberează și își exprimă votul în conformitate cu atribuțiile legale conferite; … c)semnează deciziile și hotărârile Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar prin care se dispun măsuri și se aplică sancțiuni; … d)pot propune activități de cercetare din oficiu a situațiilor care pot reprezenta încălcarea prevederilor Legii nr. 202/2016; … e)îndeplinesc orice alte atribuții conform delegării președintelui Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar. … +
Articolul 9(1)În exercitarea atribuțiilor care îi revin, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar este abilitat să solicite administratorului infrastructurii, operatorilor infrastructurilor de servicii, operatorilor de transport feroviar sau oricărei alte părți implicate furnizarea informațiilor și documentelor necesare.(2)Administratorul infrastructurii, operatorii infrastructurilor de servicii, operatorii de transport feroviar sau oricare alte părți implicate sunt obligați să prezinte fără întârziere informațiile prevăzute la alin (1). Nerespectarea acestei obligații constituie contravenție și se sancționează potrivit art. 61 alin. (3) lit. a) și art. 62 lit. b) din Legea nr. 202/2016. +
Articolul 10(1)În cadrul Consiliului Concurenței funcționează o structură organizatorică care asigură aparatul tehnic necesar în scopul desfășurării activității Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar. Aceasta este subordonată Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar în ceea ce privește exercitarea atribuțiilor prevăzute de Legea nr. 202/2016.(2)Structura organizatorică prevăzută la alin. (1) exercită atribuțiile prevăzute la art. 23 alin. (1) și (2) din Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Concurenței, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 985/2019, cu modificările ulterioare. În cadrul acesteia sunt încadrate aceleași categorii de personal ca și în restul direcțiilor Consiliului Concurenței. Funcția publică de specialitate este cea de inspector de concurență.(3)Inspectorii de concurență sunt abilitați cu puterile de inspecție prevăzute de Legea nr. 21/1996, fiind aplicabile, în mod corespunzător, art. 38-40 din acest act normativ. +
Capitolul IVFuncționarea Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar +
Secţiunea 1Convocarea ședințelor +
Articolul 11(1)Activitatea Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar se desfășoară în ședințe ordinare și extraordinare.(2)Ședințele ordinare se desfășoară lunar, iar ședințele extraordinare ori de câte ori este necesar pentru analizarea unor situații care nu suportă întârziere.(3)Ședințele Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar se pot desfășura și prin mijloace electronice care să întrunească condițiile tehnice necesare pentru identificarea participanților și care garantează securitatea și confidențialitatea comunicării. +
Articolul 12(1)Convocarea membrilor Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar se face în scris de către președinte.(2)Convocarea va cuprinde data, ora, locul și, după caz, modalitatea în care se va desfășura ședința, precum și ordinea de zi.(3)Convocarea Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar în ședință ordinară se va comunica, inclusiv prin e-mail, prin grija structurii organizatorice prevăzute la art. 10, cu cel puțin 5 zile înainte de desfășurarea ședinței.(4)Convocarea Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar în ședință extraordinară se va comunica prin grija structurii organizatorice prevăzute la art. 10, cu cel puțin două zile înainte de desfășurarea ședinței.(5)Convocarea va fi însoțită de materialele ce urmează să fie supuse dezbaterilor. +
Secţiunea a 2-aDesfășurarea ședințelor +
Articolul 13(1)Ședințele Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar sunt conduse de președinte sau, în absența acestuia, de un membru al Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar desemnat de președinte.(2)Președintele Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate delega puteri de reprezentare oricăruia dintre membri, mandatul trebuind să menționeze expres puterile delegate și durata exercitării lor.(3)Proiectele de pe ordinea de zi vor fi dezbătute în ordinea în care au fost înscrise. Ordinea de zi a ședințelor se aprobă la începutul fiecărei ședințe și poate fi completată sau modificată, la propunerea președintelui, cu votul a cel puțin 3 membri. +
Secţiunea a 3-aDeliberarea și decizia în cadrul ședințelor Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar +
Articolul 14(1)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar deliberează și decide valabil în cvorum de cel puțin 3 membri, dintre care unul trebuie să fie președintele sau reprezentantul său desemnat.(2)Deciziile Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar se adoptă cu majoritatea de voturi a membrilor prezenți. Fiecare membru dispune de un vot. În caz de paritate de voturi, prevalează soluția votată de președinte sau, după caz, de reprezentantul care îl înlocuiește.(3)Membrii Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar se retrag din procesul decizional în cazurile care privesc o societate cu care au avut legătură directă sau indirectă în anul precedent lansării unei proceduri. +
Articolul 15(1)Dezbaterile din cadrul ședințelor Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar au loc conform ordinii de zi, sunt înregistrate audio și video și se consemnează în procesul-verbal al ședinței.(2)Procesul-verbal al ședinței se redactează de către persoana desemnată din cadrul structurii de specialitate prevăzute la art. 10, pe baza înregistrării audiovideo și a consemnărilor din cadrul ședinței. Procesul-verbal va fi înregistrat în Registrul de procese-verbale al Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar. +
Articolul 16(1)În exercitarea atribuțiilor sale, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar emite decizii și hotărâri.(2)Deciziile și hotărârile Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar se iau prin vot deschis, cu majoritatea membrilor prezenți. Membrii Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, care s-au abținut sau au votat împotriva luării deciziei/hotărârii în forma adoptată, vor solicita menționarea opiniilor lor separate în procesul-verbal al ședinței.(3)Deliberările Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar nu sunt publice. Acestea se consemnează într-o minută care nu este un document public. +
Articolul 17(1)Membrii Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar au obligația de a se retrage din procesul decizional, motivând în scris retragerea dacă:a)se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 55 alin. (11) din Legea nr. 202/2016; … b)nu este asigurată independența decizională a membrilor atât în sfera relațională internă, față de relațiile ierarhice, funcționale sau de reprezentare, cât și în sfera relațională externă, față de administratorul infrastructurii feroviare publice din România, operatorii de transport feroviar ori autorități sau instituții publice din domeniul transportului feroviar; … c)în urma luării unei decizii, ar rezulta un folos material necuvenit, pentru sine, soț/soție sau rudele de gradul I; … d)nu îndeplinește, cumulativ, condițiile prevăzute la art. 55 alin. (5) din Legea nr. 202/2016. … (2)Încălcarea obligațiilor prevăzute la alin. (1) va atrage revocarea de către președintele Consiliului Concurenței a mandatului acordat, precum și răspunderea disciplinară, administrativă, civilă ori penală, după caz, potrivit legii. +
Secţiunea a 4-aComunicarea și contestarea deciziilor +
Articolul 18(1)Deciziile Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar sunt obligatorii pentru toate părțile implicate.(2)Deciziile se redactează prin grija structurii de specialitate prevăzute la art. 10, se semnează de membrii Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar și ulterior sunt comunicate părților implicate, cu respectarea termenelor legale. Exemplarul care se comunică părților este semnat doar de președintele Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar.(3)Deciziile Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar se publică pe pagina web proprie. La publicare se va ține seama de interesele legitime ale întreprinderilor în cauză. Deciziile vor fi confidențializate într-o formă care asigură protejarea secretelor de afaceri ale întreprinderilor.(4)Deciziile Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar pot fi contestate în contencios administrativ la Curtea de Apel București, în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 30 de zile de la comunicare. Instanța poate dispune, la cerere, suspendarea executării deciziei atacate, în condițiile legii. În cazul amenzilor, suspendarea se poate dispune cu condiția plății unei cauțiuni stabilite conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la creanțele bugetare. +
Secţiunea a 5-aCooperarea cu autorități și instituții europene și cu organisme de supraveghere similare +
Articolul 19(1)În exercitarea atribuțiilor sale de cooperare cu autorități și instituții europene și cu organisme de supraveghere similare, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar face schimb de informații în ceea ce privește activitatea desfășurată, procedurile specifice, principiile și practicile decizionale și aspecte de interpretare a legislației Uniunii Europene în domeniul feroviar, acordarea reciprocă a asistenței în atribuții privind monitorizarea pieței feroviare, analiza plângerilor și/sau derularea anchetelor pe trase internaționale.(2)În acest scop, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar participă la reuniunile periodice ale European Network of Rail Regulatory Bodies, organizate de Comisia Europeană, și la reuniunile Independent Regulators’ Group – Rail, rețeaua organismelor independente de reglementare feroviară, precum și la alte activități similare.(3)Participarea Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar la reuniunile prevăzute la alin. (2) se poate desfășura și prin mijloace electronice, care să întrunească condițiile tehnice necesare pentru identificarea participanților și care garantează securitatea și confidențialitatea comunicării.(4)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar participă, prin intermediul structurii de specialitate prevăzute la art. 10, la grupurile de lucru ale rețelei Independent Regulators’ Group – Rail.(5)Poziția/Votul Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar în cadrul cooperării cu aceste entități este exprimat(ă) de către președinte, după consultarea membrilor Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar. Consultarea membrilor Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar și exprimarea poziției/votului pot fi realizate și prin mijloace electronice.(6)În exercitarea atribuțiilor sale de cooperare potrivit alin. (1)-(5), președintele Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate delega puteri de reprezentare, prin mandat, oricăruia dintre membri, conducerii structurii de specialitate director/șef serviciu sau inspectorilor de concurență, în mandat fiind menționate expres puterile delegate și durata exercitării lor. +
Secţiunea a 6-aRegistrele Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar +
Articolul 20Registrele Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar sunt următoarele:a)Registrul general de intrare și de ieșire a corespondenței, comun cu Registrul general al Consiliului Concurenței; … b)Registrul de arhivă, comun cu Registrul de arhivă al Consiliului Concurenței; … c)Registrul de ședință, în care se consemnează convocatoarele, ordinea de zi și procesele-verbale ale ședințelor Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar; … d)Registrul de decizii și hotărâri, în care se înregistrează deciziile și hotărârile Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar; … e)alte registre necesare desfășurării activității Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar. … +
Capitolul VDispoziții finale +
Articolul 21(1)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar întocmește și publică anual, pe pagina web, raportul privind activitatea desfășurată.(2)Deciziile emise de către Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar se publică pe pagina web proprie. La publicarea deciziilor se va ține seama de interesele legitime ale întreprinderilor în cauză, astfel încât secretul de afaceri să nu fie divulgat.––