privind organizarea şi desfăşurarea examenului de promovare în clasă a funcţionarilor publici(actualizat până la data de 12 decembrie 2012*)
–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 12 decembrie 2012 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către ORDINUL nr. 4.763 din 19 noiembrie 2012.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor +
Secţiunea 1Dispoziţii generale +
Articolul 1(1) În cazul absolvirii unei forme de învăţământ superior în specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea sau considerată de autoritatea ori instituţia publică ca fiind utilă pentru desfăşurarea activităţii, funcţionarii publici încadraţi în funcţii publice cu nivel de studii inferior care doresc să promoveze în clasă prezintă compartimentelor de resurse umane, în vederea aprobării de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, o cerere de înscriere la examenul de promovare în clasă, însoţită de diploma de licenţă, respectiv diploma de absolvire sau, după caz, adeverinţa care să ateste absolvirea studiilor. … (2) După primirea documentelor prevăzute la alin. (1), la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice, prin compartimentele de resurse umane, se analizează dacă studiile de nivel superior absolvite de funcţionarii publici, atestate prin diplomă de licenţă sau echivalentă, sunt în specialitatea în care aceştia îşi desfăşoară activitatea sau sunt utile pentru desfăşurarea activităţii. … ––––Alin. (2) al art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 4.763 din 19 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 12 decembrie 2012.(3) Cererea de înscriere la examenul de promovare în clasă se aprobă de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, pe baza propunerii compartimentului de resurse umane, formulată ulterior analizei în condiţiile prevăzute la alin. (2). … +
Articolul 2(1) Abrogat. … ––––Alin. (1) al art. 2 a fost abrogat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 4.763 din 19 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 12 decembrie 2012.(2) La examenul de promovare în clasă a funcţionarilor publici pot participa funcţionarii publici încadraţi în funcţii publice cu nivel de studii inferior, care au absolvit o formă de învăţământ superior şi cărora le-au fost aprobate cererile de înscriere la examen. … (3) Examenul de promovare în clasă se organizează de către autoritatea sau instituţia publică în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarii publici, în condiţiile prezentului regulament. … (4) Cu cel puţin 15 zile înainte de data organizării examenului de promovare în clasă, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice are obligaţia de a emite un act administrativ prin care se stabilesc: … a) componenţa comisiei de examen, precum şi persoana care asigură secretariatul; … b) data susţinerii examenului; … c) bibliografia, pe baza propunerilor compartimentelor în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarii publici care participă la examen. … (5) Compartimentul de resurse umane are obligaţia să afişeze la sediul autorităţii sau instituţiei publice, cu 15 zile înainte de data organizării examenului de promovare în clasă, data, ora, locul desfăşurării şi bibliografia examenului. … (6) În cazul în care, din motive obiective, nu se pot respecta data şi ora desfăşurării examenului de promovare în clasă, compartimentul de resurse umane are obligaţia de a afişa la sediul autorităţii sau instituţiei publice modificările intervenite în desfăşurarea acestuia. … +
Secţiunea a 2-aAtribuţiile membrilor şi ale secretarului comisiei de examen +
Articolul 3(1) Examenul de promovare în clasă constă în 3 etape, după cum urmează: … a) verificarea existenţei cererii de înscriere la examenul de promovare în clasă aprobate de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (3); … b) proba scrisă; … c) interviul. … (2) Pot participa la probele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) funcţionarii publici admişi de comisia de examen, pe baza verificării în condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. a). … +
Articolul 4(1) Probele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi c) se notează cu puncte de la 1 la 100. … (2) Proba scrisă constă în redactarea unei lucrări în prezenţa comisiei de examen. … (3) Promovarea fiecărei probe se face ca urmare a obţinerii punctajului minim de 50 de puncte. Promovarea probei scrise este obligatorie pentru susţinerea interviului. … (4) Punctajul final necesar pentru promovarea examenului este de minimum 100 de puncte şi se obţine prin cumularea punctajului obţinut la fiecare dintre probele prevăzute. … +
Articolul 5(1) Comisia de examen este formată din 3 funcţionari publici, dintre care cel puţin unul deţine o funcţie publică de clasa I. … (2) Preşedintele comisiei de examen este desemnat din rândul membrilor acesteia prin actul administrativ de constituire a comisiei. … (3) Fiecare comisie de examen are un secretar de comisie, de regulă funcţionar public în cadrul compartimentului de resurse umane sau cu atribuţii în acest domeniu, prevăzute în fişa postului, desemnat prin actul administrativ de constituire a comisiei. … (4) Nu pot fi membri în comisia de examen persoanele care au calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţi. … (5) Situaţia de incompatibilitate poate fi sesizată de persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi, de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a examenului de promovare în clasă sau de orice altă persoană interesată. În acest caz, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, potrivit prevederilor prezentului regulament, va constata situaţia de incompatibilitate şi va lua măsuri de înlocuire, în termen de două zile de la data sesizării, a membrului respectiv cu o altă persoană care îndeplineşte condiţiile cerute. … +
Articolul 6Comisia de examen are următoarele atribuţii principale:a) verifică existenţa cererii de înscriere la examenul de promovare în clasă, aprobată de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, şi transmite spre afişare secretarului comisiei lista funcţionarilor publici care pot participa la examen, cu maximum 5 zile înainte de data organizării acestuia; … b) stabileşte subiectele pentru proba scrisă; … c) stabileşte planul interviului şi realizează interviul; … d) notează fiecare probă a examenului; … e) transmite compartimentelor de resurse umane, prin secretarul comisiei de examen, rezultatele examenului, pentru a fi comunicate candidaţilor. … +
Articolul 7Secretarul comisiei de examen are următoarele atribuţii principale:a) veghează la respectarea procedurii de organizare şi desfăşurare a examenului; … b) întocmeşte, redactează şi semnează alături de membrii comisiei de examen întreaga documentaţie privind activitatea specifică a acesteia; … c) asigură transmiterea rezultatelor examenului compartimentelor de resurse umane, pentru a fi comunicate candidaţilor; … d) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare pentru buna desfăşurare a examenului. … +
Secţiunea a 3-aProcedura de desfăşurare a examenului de promovare în clasă a funcţionarilor publici +
Articolul 8(1) Subiectele pentru proba scrisă se stabilesc pe baza bibliografiei afişate, astfel încât să reflecte capacitatea de analiză şi sinteză a candidatului. … (2) Comisia de examen stabileşte două seturi de subiecte pentru proba scrisă şi punctajele ce vor fi acordate pentru fiecare subiect, cu două ore înainte de începerea acestei probe. … (3) Seturile de subiecte se semnează de membrii şi de secretarul comisiei de examen. … (4) Durata probei scrise se stabileşte de comisia de examen, în funcţie de gradul de dificultate şi complexitate al subiectelor, dar nu poate depăşi 3 ore. … (5) Ieşirea din sală pe durata desfăşurării examenului atrage eliminarea din examen, cu excepţia situaţiilor de urgenţă, în care funcţionarii publici pot fi însoţiţi de unul dintre membrii comisiei de examen sau de secretarul comisiei. … (6) La ora stabilită pentru începerea probei scrise comisia de examen prezintă candidatului seturile de subiecte şi îl invită să extragă un plic cu subiectele de examen. … (7) În încăperea în care are loc examenul, pe toată perioada derulării acestuia, inclusiv a formalităţilor prealabile şi a celor ulterioare finalizării probei, candidaţilor nu le este permisă deţinerea sau folosirea vreunei surse de consultare ori a telefoanelor mobile sau a altor mijloace de comunicare la distanţă. Nerespectarea acestor dispoziţii atrage eliminarea candidatului din proba de examen. … +
Articolul 9(1) Interviul se susţine, de regulă, în aceeaşi zi, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de la data susţinerii probei scrise. … (2) Fiecare membru al comisiei de examen poate adresa întrebări candidatului. Nu se pot adresa întrebări referitoare la opiniile politice ale candidatului, activitatea sindicală, religie, etnie, sex, starea materială şi originea socială. … (3) Întrebările şi răspunsurile la interviu se consemnează în anexa la raportul final întocmit de secretarul comisiei de examen, semnată de membrii comisiei şi de candidat. … +
Articolul 10(1) La finalizarea examenului de promovare în clasă se întocmeşte un raport final care conţine modul de desfăşurare a probelor şi rezultatele obţinute de candidaţi, semnat de membrii şi de secretarul comisiei de examen. … (2) Candidatul are acces, la solicitarea sa, la lucrarea individuală redactată în cadrul probei scrise a examenului. … +
Secţiunea a 4-aNotarea probelor şi comunicarea rezultatelor +
Articolul 11(1) Notarea probei scrise şi a interviului se face, de regulă, în termen de 24 de ore, dar nu mai târziu de 3 zile de la data susţinerii probei. … (2) Acordarea punctajului pentru fiecare probă se face pe baza mediei aritmetice a punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei de examen. … (3) Se consideră admis la examenul de promovare în clasă funcţionarul public care a obţinut punctajul minim necesar promovării. … (4) Punctajele finale cu menţiunea "Admis" sau "Respins" se aduc la cunoştinţa candidaţilor prin afişare la sediul autorităţii sau instituţiei organizatoare a examenului de promovare în clasă, în termen de 3 zile de la susţinerea interviului. … +
Articolul 12Funcţionarul public nemulţumit de rezultatul examenului de promovare în clasă se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii. +
Articolul 13Funcţionarii publici declaraţi respinşi se pot prezenta la următorul examen de promovare în clasă organizat de autoritatea sau instituţia publică. +
Secţiunea a 5-aPromovarea în clasă a funcţionarilor publici +
Articolul 14(1) Promovarea funcţionarilor publici care au fost admişi la examenul de promovare în clasă se face prin transformarea postului pe care sunt încadraţi într-o funcţie publică de execuţie de grad profesional asistent din clasa corespunzătoare studiilor absolvite, cu stabilirea salariului în condiţiile prevăzute de Legea-cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice nr. 284/2010, cu modificările ulterioare. … (2) Transformarea postului în condiţiile prevăzute la alin. (1) nu se poate face într-o funcţie publică de auditor sau de consilier juridic. … (3) În aplicarea prevederilor alin. (1), autorităţile sau instituţiile publice au obligaţia de a înştiinţa Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, în condiţiile prevăzute de art. 107 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 188/1999 … , republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la modificările intervenite în structura de funcţii publice din cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice, ca urmare a promovării în clasă.(4) Înştiinţarea prevăzută la alin. (3) trebuie să fie însoţită de următoarele documente: … a) raportul final al examenului de promovare în clasă a funcţionarului public, în original; … b) o fotocopie a actului administrativ prin care funcţionarul public este numit într-o funcţie publică de grad profesional asistent, din clasa corespunzătoare studiilor absolvite. … (5) În termen de maximum 15 zile lucrătoare de la afişarea punctajelor finale potrivit art. 11 alin. (4), conducătorul autorităţii sau instituţiei publice are obligaţia de a emite, în condiţiile legii, actul administrativ de numire în funcţia publică pentru fiecare candidat declarat admis la examenul prevăzut de art. 68 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 … , republicată, cu modificările şi completările ulterioare.––––Art. 14 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 4.763 din 19 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 12 decembrie 2012. +
Secţiunea a 6-aDispoziţii finale +
Articolul 15Examenele de promovare în clasă pentru care a fost demarată procedura de organizare şi desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentului regulament se finalizează potrivit dispoziţiilor în vigoare la data demarării procedurii.__________