Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 2.667 din 17 octombrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.011 din 7 noiembrie 2023. +
Capitolul I Prevederi generale +
Articolul 1În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranța barajelor, republicată, cu modificările ulterioare, deținătorii de baraje au obligația certificării personalului de exploatare pentru activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor. +
Articolul 2Personalul de exploatare pentru activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor reprezintă personalul din cadrul instituțiilor/societăților deținătoare de baraje, care coordonează activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B, denumit în continuare personal UCC. +
Capitolul IIOrganizarea activității de certificare +
Articolul 3Certificarea personalului de exploatare pentru activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor se realizează de către o comisie de certificare a cărei componență nominală se aprobă prin decizie a Comisiei Naționale pentru Siguranța Barajelor și Lucrărilor Hidrotehnice – CONSIB – Biroul operativ CONSIB, la propunerea direcției tehnice de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor. +
Articolul 4(1)Comisia de certificare a personalului UCC, denumită în continuare comisia de certificare, are următoarea componență:a)președinte – secretarul de stat care coordonează activitatea din domeniul apelor; … b)vicepreședinte – reprezentantul conducerii direcției tehnice de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, care coordonează activitatea din domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice; … c)membri titulari:(i)doi reprezentanți ai direcției tehnice de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor; … (ii)doi reprezentanți ai compartimentelor de urmărire a comportării în timp și siguranței barajelor din cadrul unităților centrale ale principalilor deținători de baraje; … (iii)un reprezentant al Comitetului Național Român al Marilor Baraje, denumit în continuare CROMB; … … d)trei membri supleanți asigurând aceeași reprezentare ca cea menționată la lit. c); … e)un secretariat tehnic care este asigurat de personalul direcției tehnice de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor. … (2)Comisia de certificare este valabil constituită prin prezența președintelui sau a vicepreședintelui și a jumătate plus unu din numărul membrilor (minimum 3 membri).(3)Deciziile comisiei de certificare se iau cu majoritatea simplă a membrilor prezenți. +
Articolul 5(1)Certificarea personalului UCC se face pe bază de dosar de activitate și calificare profesională a solicitantului.(2)Pentru obținerea certificatului de exploatare pentru activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor, denumit în continuare certificat UCC, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să fie absolvent de studii superioare cu profil hidrotehnic/ hidroenergetic/îmbunătățiri funciare/mecanic/construcții; … b)să aibă o activitate în domeniul exploatării și urmăririi comportării în timp a lucrărilor hidrotehnice de cel puțin 5 ani. … +
Articolul 6(1)În vederea obținerii certificatului UCC, instituția/societatea de exploatare în cadrul căreia este angajat solicitantul prevăzut la art. 5 alin. (2) va depune un dosar ce va cuprinde următoarele documente: a)cerere-tip de solicitare a certificatului de coordonare, întocmită de deținătorul barajului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul regulament; … b)curriculum vitae; … c)memoriu de activitate; … d)copie de pe diploma de studii; … e)declarație pe propria răspundere a solicitantului că nu se află înscris în cazierul judiciar; … f)adeverință de la angajator care să ateste vechimea de minimum 5 ani în domeniul siguranței barajelor. … (2)În cazul în care unul dintre membrii titulari ai comisiei de certificare solicită certificatul UCC, pentru analiza dosarului de activitate și calificare profesională, acest membru va fi înlocuit în cadrul comisiei de certificare cu un membru supleant. +
Articolul 7Dosarele de activitate și calificare profesională ale candidaților se depun la direcția tehnică de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, după ce, în prealabil, au fost analizate în cadrul unităților centrale ale deținătorilor de baraje, după caz. +
Articolul 8(1)Programarea ședințelor comisiei de certificare cu prezență fizică, precum și stabilirea ordinii de zi a acestora se fac de către secretariatul tehnic al comisiei de certificare cu cel puțin 15 zile înainte de data desfășurării ședinței.(2)Ordinea de zi a ședinței comisiei de certificare desfășurate cu prezență fizică, referatele tehnice întocmite de secretariat, precum și dosarele de activitate și calificare profesională ale solicitanților, în format digital, sunt transmise membrilor comisiei de certificare de către secretariatul tehnic cu cel puțin 5 zile înainte de data ședinței. +
Articolul 9(1)În urma verificării dosarelor de activitate și calificare profesională ale solicitanților în cadrul ședințelor de certificare cu prezență fizică, comisia poate decide:a)admiterea dosarului și emiterea certificatului de exploatare și urmărire a comportării în timp a barajelor; … b)solicitarea de completări sau clarificări la dosar; … c)respingerea dosarului. … (2)Deciziile comisiei de certificare se consemnează într-un proces-verbal al ședinței, întocmit de secretariatul comisiei de certificare.(3)În cazul în care comisia de certificare solicită completări sau clarificări, acestea se vor comunica instituției/societății de exploatare în cadrul căreia este angajat solicitantul. (4)Nedepunerea documentelor solicitate, în termenul stabilit, conduce automat la respingerea dosarului.(5)În cazul respingerii dosarului de activitate și calificare profesională, decizia de respingere motivată va fi comunicată instituției/societății de exploatare în cadrul căreia este angajat solicitantul, în termen de 30 de zile de la data ședinței. +
Articolul 10(1)În cazul unor situații speciale justificate, ședințele de analiză ale comisiei de certificare se pot desfășura și în sistem online prin intermediul unor aplicații de comunicare specifice.(2)Programarea ședințelor comisiei de certificare online, precum și stabilirea ordinii de zi a acestora se fac de către secretariatul tehnic al comisiei de certificare cu cel puțin 10 zile înainte de data desfășurării ședinței.(3)Ordinea de zi a ședinței comisiei de certificare desfășurate online, referatele tehnice întocmite de secretariat, precum și dosarele de activitate și calificare profesională ale solicitanților, în format digital, sunt transmise membrilor comisiei de certificare de către secretariatul tehnic cu cel puțin 3 zile înainte de data ședinței.(4)În ziua ședinței comisiei de certificare desfășurate online, membrii comisiei de certificare și secretariatul tehnic participă la ședința de avizare utilizând aplicația web stabilită în prealabil de secretariatul tehnic, în baza invitațiilor primite prin e-mail. (5)În cazul ședințelor online, după analiza dosarelor de activitate și calificare profesională, membrii comisiei de certificare transmit calificative „admis“ sau „respins“ prin intermediul aplicației web utilizată pentru desfășurarea ședinței, iar acestea sunt consemnate de secretariatul tehnic în procesul-verbal de ședință. În cazul calificativelor „respins“ ale membrilor comisiei de certificare, aceștia transmit online motivele care au stat la baza acestor decizii, pentru a fi consemnate în procesul-verbal de ședință.(6)Modul în care se vor organiza și desfășura ședințele comisiei de certificare online se stabilește de către secretariatul comisiei de certificare, cu aprobarea președintelui/ vicepreședintelui comisiei.(7)Suportul tehnic pentru desfășurarea ședințelor comisiei de certificare în sistem online este asigurat de compartimentul IT din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor. +
Articolul 11(1)Decizia de respingere a dosarului de activitate și calificare profesională poate fi contestată în scris, în termen de 10 zile de la comunicare, la direcția tehnică de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor. (2)Contestațiile se analizează și soluționează în termen de 30 de zile de la data depunerii acesteia, de către o comisie de analiză și soluționare a contestațiilor, denumită în continuare comisie de contestații, formată din trei reprezentanți ai învățământului superior tehnic de specialitate și/sau ai unor asociații profesionale reprezentative pentru domeniu. Secretariatul comisiei de contestații este asigurat de direcția tehnică de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor.(3)Componența nominală a comisiei de contestații și a secretariatului acesteia se aprobă prin decizie a Biroului operativ al Comisiei Naționale pentru Siguranța Barajelor și Lucrărilor Hidrotehnice – CONSIB, la propunerea direcției tehnice de specialitate din cadrul acesteia.(4)Deciziile comisiei de contestații se comunică instituției/societății contestatare în termen de 10 zile de la emitere de către direcția tehnică de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, fiind definitive pentru contestatari. +
Articolul 12Solicitanților care în urma analizei dosarelor de către comisia de certificare primesc calificativul „admis“ li se emite certificatul UCC de către autoritatea publică centrală din domeniul apelor. +
Articolul 13(1)Certificatul UCC se emite în termen de 30 de zile de la data ședinței comisiei de certificare sau a comisiei de contestații, după caz, conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la prezentul regulament.(2)Înștiințarea privind emiterea certificatului UCC se transmite societății/instituției care a solicitat certificarea în termen de 10 zile de la emiterea acestuia, în vederea preluării certificatului pe bază de semnătură de primire.(3)Certificatul UCC are o valabilitate de 10 ani de la data eliberării, cu posibilitatea prelungirii valabilității acestuia. +
Articolul 14(1)Prelungirea valabilității certificatului de exploatare pentru activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor se face la solicitarea instituției/societății în cadrul căreia este angajat solicitantul, prin depunerea unui nou dosar de activitate și calificare profesională la direcția tehnică de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, cu 30 de zile înainte de data expirării termenului de valabilitate al certificatului UCC.(2)Dosarul de activitate și calificare profesională prevăzut la alin. (1) va conține următoarele documente:a)cerere de prelungire a certificatului; … b)memoriu de activitate pe perioada valabilității certificatului; … c)declarație pe propria răspundere a solicitantului că nu se află înscris în cazierul judiciar; … d)recomandare din partea conducătorului instituției/societății care solicită prelungirea certificatului, care să ateste desfășurarea în condiții optime a acestei activități. … +
Capitolul IIISuspendarea sau anularea certificatelor de exploatare și urmărire a comportării în timp a barajelor +
Articolul 15(1)În situația unei sesizări din partea organelor abilitate cu controlul în domeniul siguranței barajelor și/sau lucrărilor publice sau din partea altor autorități din domenii de specialitate conexe sau a solicitării angajatorului privind exercitarea necorespunzătoare a activității în domeniul urmăririi comportării în timp a barajelor, certificatul UCC poate fi suspendat sau anulat. (2)Sesizarea prevăzută la alin. (1) se depune la direcția tehnică de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor și se analizează de către comisia de certificare, care decide, după caz, suspendarea/anularea sau menținerea certificatului. +
Articolul 16(1)Suspendarea sau anularea certificatului UCC în situația prevăzută la art. 15 alin. (1) se face prin decizie a comisiei de certificare, pe o perioadă determinată, care nu poate fi mai mare de 3 ani.(2)Decizia de suspendare se emite în baza procesului-verbal al ședinței comisiei de certificare și se comunică instituției/societății în cadrul căreia este angajată persoana certificată, în termen de 10 zile de la data ședinței.(3)Decizia de suspendare a certificatului UCC poate fi contestată, în scris, la direcția tehnică de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, în termen de 5 zile de la comunicare.(4)Contestațiile se analizează și se soluționează de către Comisia Națională pentru Siguranța Barajelor și Lucrărilor Hidrotehnice – CONSIB, prin biroul operativ al acesteia, în termen de 30 de zile de la data depunerii, iar decizia luată este definitivă. +
Articolul 17(1)Certificatul UCC se anulează în următoarele condiții:a)dacă persoana certificată a fost condamnată prin sentință definitivă pentru fapte comise care au legătură cu exercitarea activității în domeniul comportării în timp a barajelor; … b)dacă pentru persoana certificată a fost efectuată o sesizare a organelor abilitate cu controlul în domeniul siguranței barajelor sau lucrărilor publice în legătură cu abateri grave în exercitarea activității în domeniul comportării în timp a barajelor, sesizare analizată și validată de comisia de certificare. … (2)Decizia de anulare se emite în baza procesului-verbal al ședinței comisiei de certificare și se comunică instituției/societății în cadrul căreia este angajată persoana certificată, în termen de 10 zile de la data ședinței.(3)Decizia de anulare a certificatului UCC poate fi contestată, în scris, la direcția tehnică de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, în termen de 10 zile de la comunicare.(4)Contestațiile se analizează și se soluționează de către Comisia Națională pentru Siguranța Barajelor și Lucrărilor Hidrotehnice – CONSIB, prin biroul operativ al acesteia, în termen de 30 de zile de la data depunerii, iar decizia luată este definitivă. +
Articolul 18În cazul producerii unor incidente sau accidente la baraje, la propunerea organelor abilitate cu controlul în domeniul siguranței barajelor și/sau lucrărilor publice, certificatele personalului găsit vinovat de producerea acestor evenimente se anulează prin decizie a Biroului operativ al Comisiei Naționale pentru Siguranța Barajelor și Lucrărilor Hidrotehnice – CONSIB. +
Articolul 19Persoanele ale căror certificate UCC au fost anulate pentru motivele prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. a) nu se mai pot înscrie pentru redobândirea certificatului de exploatare pentru activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor. +
Articolul 20În cazul în care persoanei certificate îi încetează raportul de serviciu cu instituția/societatea deținătoare de baraje, certificatul respectiv este anulat de drept. +
Capitolul IVDispoziții tranzitorii și finale +
Articolul 21Ședințele de certificare se organizează în situația în care există un număr de minimum 8 dosare care îndeplinesc condițiile specificate în prezentul regulament, depuse la secretariatul comisiei de certificare. +
Articolul 22Dosarele de activitate și calificare profesională depuse până la data intrării în vigoare a prezentului regulament la autoritatea publică centrală din domeniul apelor, în vederea obținerii certificatului UCC, vor fi actualizate în conformitate cu prevederile prezentului regulament. +
Articolul 23Certificatele UCC obținute în baza prevederilor Ordinului ministrului apelor și protecției mediului nr. 117/2002 pentru aprobarea Regulamentului privind certificarea personalului de coordonare a activității de urmărire în timp a barajelor – NTLH-031 își păstrează valabilitatea până la data expirării; la expirarea acestora, certificatele UCC vor fi prelungite conform prevederilor prezentului regulament. +
Articolul 24Instruirea periodică a personalului de exploatare pentru activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor se efectuează de către instituțiile/societățile deținătoare de baraje în cadrul cărora aceștia sunt angajați, pe baza programelor de activitate și de formare profesională existente la aceste instituții/societăți și în conformitate cu legislația specifică în vigoare. +
Articolul 25În termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, deținătorii cu orice titlu de baraje, care desfășoară activități de urmărire a comportării în timp a barajelor din administrare, sunt obligați să își certifice personalul UCC. +
Articolul 26Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. +
Anexa nr. 1la regulament
(model de cerere)Instituția/Societatea deținătoare de baraje Nr. ………./………….. CătreAUTORITATEA PUBLICĂ CENTRALĂ DIN DOMENIUL APELOR*1)*1) Se detaliază conform denumirii actuale.
CERERE
privind obținerea certificatului de exploatare pentru
activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor……..(denumirea instituției/societății deținătoare de baraje)……….., înmatriculată la registrul comerțului cu nr. ….., cod unic de înregistrare ………., cod fiscal ……………., str. …………. nr. …., bl. ……, sc. ….., ap. ….., județul/sectorul ………., tel. ……….., fax …………, e-mail ……………., reprezentată prin ……..(numele și prenumele)……, în calitate de*2) …………………, solicităm participarea dosarului de activitate și calificare profesională al domnului/doamnei ……….. la verificarea în vederea emiterii certificatului care îi conferă dreptul de exploatare pentru activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor – UCC, de către comisia de certificare din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor*1).*1) Se detaliază conform denumirii actuale.*2) Se va specifica funcția reprezentantului unității solicitante.Anexăm dosarul menționat, întocmit conform regulamentului aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.667/2023.Data …………..
L.S.
Reprezentant legal,
…………………………………..
(numele, prenumele, funcția) +
Anexa nr. 2la regulament
(model de certificat)AUTORITATEA PUBLICĂ CENTRALĂ DIN DOMENIUL APELOR*1)*1) Se detaliază conform denumirii actuale.
CERTIFICAT
de exploatare pentru activitatea de urmărire a
comportării în timp a barajelor (UCC)
Nr. ………… din ……….În baza prevederilor art. 4 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranța barajelor, republicată, cu modificările ulterioare, ale Ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.667/2023 pentru aprobarea Regulamentului privind certificarea personalului de exploatare pentru activitatea de urmărire a comportării în timp a barajelor, NTLH-031, ale Deciziei nr. ………/…….. a Comisiei Naționale pentru Siguranța Barajelor și Lucrărilor Hidrotehnice – CONSIB – Biroul operativ CONSIB pentru aprobarea componenței nominale a comisiei de certificare și ale Procesului-verbal nr. ……… din data ……. al comisiei de certificare se eliberează prezentul
CERTIFICAT.Domnul/Doamna …………, angajat/angajată la ……..(denumirea instituției/societății deținătoare de baraje)……., este certificat/certificată pentru desfășurarea activității de urmărire a comportării în timp a barajelor din administrarea*2) ………….., pentru o perioadă de 10 (zece) ani.*2) Se va specifica denumirea instituției/societății deținătoare de baraje.Prezentul certificat a fost emis la data de ……….. și este valabil până la data de ……………..
Președintele comisiei de certificare,
………………………………………………….
(numele, prenumele, funcția, semnătura și parafa
reprezentantului conducerii autorității
publice centrale din domeniul apelor)Certificatul a fost emis în două exemplare.
Exemplarul nr. 1 din 2NOTĂ:Exemplarul nr. 2 din 2 al certificatului se contrasemnează de vicepreședinte și secretarul comisiei de certificare. ––