REGULAMENT din 17 iulie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 559 din 4 august 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 90 23/01/2008
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 52REFERIRE LALEGE 180 11/04/2002
ART. 52REFERIRE INDIRECTA LAOG 61 29/08/2002 ART. 170
ART. 52REFERIRE INDIRECTA LAOUG 16 20/02/2002 ART. 4
ART. 52REFERIRE LAOG 2 12/07/2001
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 90 23/01/2008
ActulREFERIT DEORDIN 128 11/12/2008
ActulREFERIT DECOD TEHNIC 11/12/2008
ActulREFERIT DEORDIN 3 23/02/2007
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 23/02/2007
ActulREFERIT DEORDIN 24 20/07/2007
ActulREFERIT DEREGULAMENT 20/07/2007
ActulREFERIT DEORDIN 25 20/07/2007
ActulREFERIT DEREGULAMENT 20/07/2007
ActulREFERIT DEORDIN 38 12/10/2007
ActulREFERIT DEPROCEDURA 12/10/2007
ActulREFERIT DEORDIN 60 13/12/2007
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 13/12/2007
ActulREFERIT DEORDIN 32 06/07/2005
ActulREFERIT DEORDIN 16 09/07/2004
ActulREFERIT DEHG 1429 02/09/2004
ActulREFERIT DEREGULAMENT 02/09/2004
ActulAPROBAT DEHG 867 17/07/2003
ActulCONTINUT DEHG 867 17/07/2003
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 28/11/2003
ART. 2REFERIT DEMETODOLOGIE 28/11/2003
ART. 12REFERIT DEORDIN 9 10/05/2006
ART. 16REFERIT DEORDIN 38 19/12/2003
ART. 19REFERIT DEORDIN 45 21/12/2006
ART. 20REFERIT DEORDIN 45 21/12/2006
ART. 26REFERIT DEORDIN 37 02/09/2005
ART. 31REFERIT DEORDIN 18 23/07/2004
ART. 33REFERIT DEORDIN 29 28/11/2003
ART. 42REFERIT DEHG 1715 21/12/2005
ANEXA 2REFERIT DEORDIN 29 28/11/2003

privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prin prezentul regulament se reglementează etapele şi procedurile necesare pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la reţelele electrice de interes public pentru transportul şi distribuţia energiei electrice.
 + 
Articolul 2Prezentul regulament se aplică în relaţiile dintre operatorii de reţea şi:a) utilizatorii noi care solicită racordarea la reţeaua electrica;b) utilizatorii existenţi care solicită un nou racord/ bransament la reţeaua electrica sau modificarea unuia existent;c) utilizatorii existenţi la care s-au modificat elementele avute în vedere la racordarea la reţeaua electrica.
 + 
Articolul 3În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile utilizate se definesc potrivit anexei nr. 1.
 + 
Articolul 4(1) Utilizatorii permanenţi sau temporari ai reţelelor electrice pot fi:a) producători;b) distribuitori;c) furnizori;d) consumatori.(2) Consumatorii pot fi:a) mari consumatori;b) mici consumatori;c) consumatori casnici.
 + 
Capitolul IITipuri de solicitări privind racordarea la reţelele electrice + 
Articolul 5(1) Solicitanţii de racordari la reţelele electrice se adresează operatorului de reţea, în oricare dintre următoarele situaţii:a) apariţia unui utilizator nou, definitiv sau temporar;b) dezvoltarea unui utilizator existent;c) separarea unui subutilizator de instalaţiile unui utilizator, în vederea racordarii directe la reţeaua electrica;d) modificarea unor elemente de natura tehnica faţă de situaţia iniţială, cu sau fără depăşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru acel loc de consum/producere;e) modificarea unor elemente de natura administrativă faţă de situaţia iniţială, fără depăşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru acel loc de consum/producere.(2) Dezvoltarea unui utilizator existent implica oricare dintre următoarele situaţii:a) dezvoltarea activităţii unui producător prin montarea de grupuri noi, înlocuirea unor grupuri existente cu altele având putere instalata mai mare, modernizarea/retehnologizarea grupurilor existente, cu creşterea puterii instalate;b) dezvoltarea unui consumator, respectiv creşterea puterii solicitate din reţeaua electrica faţă de puterea aprobată anterior pentru locul de consum respectiv, determinata de extinderea activităţii proprii, modernizarea sau înlocuirea tehnologiei, dotarea suplimentară etc. sau de racordarea unui subconsumator la reţelele proprii;c) dezvoltarea unui distribuitor existent.(3) Modificarea unor elemente de natura tehnica faţă de situaţia iniţială, cu sau fără depăşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru acel loc de consum/producere, implica oricare dintre următoarele situaţii:a) modificarea naturii, structurii, caracteristicilor grupurilor generatoare/receptoarelor iniţiale şi/sau a cerinţelor privind siguranţa instalaţiilor de racordare;b) racordarea unui subutilizator;c) separarea unor consumatori racordati iniţial prin instalatie unica.(4) Modificarea unor elemente de natura administrativă faţă de situaţia iniţială, fără depăşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru acel loc de consum/producere, implica oricare dintre următoarele situaţii:a) schimbarea denumirii unui utilizator;b) preluarea obiectivului de la un loc de consum/producere prin cumpărare, moştenire etc.;c) modificarea tipului consumatorului.
 + 
Capitolul IIIAvizul tehnic de racordare + 
Articolul 6Obţinerea avizului tehnic de racordare de către un utilizator este obligatorie pentru fiecare loc de consum/producere, nou sau care se dezvolta, indiferent de perioada de timp solicitată şi de mărimea puterii absorbite/produse sau a sporului acesteia.
 + 
Articolul 7Utilizatorii reţelelor electrice au obligaţia obţinerii avizului tehnic de racordare înainte de a începe executarea sau modificarea instalaţiei de utilizare care urmează a fi racordata la reţeaua electrica.
 + 
Articolul 8Operatorii de reţea emit, la cerere, avize tehnice de racordare pentru obiectivele din zona în care deţin reţeaua conform licenţei.
 + 
Articolul 9(1) Avizul tehnic de racordare trebuie obţinut în toate situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1), cu excepţia situaţiei prevăzute la lit. e), când avizul se actualizează cu menţiunile de natura administrativă.(2) În cazul pierderii sau deteriorării de către utilizator a avizului tehnic de racordare, operatorul de reţea va emite un duplicat.
 + 
Articolul 10În cazul construcţiilor noi, modificărilor sau extinderilor, care, conform legii, necesita certificat de urbanism, avizul tehnic de racordare se va elibera după obţinerea acestui certificat pentru obiectivul utilizatorului care urmează a fi racordat la reţeaua electrica.
 + 
Articolul 11(1) Emiterea avizului tehnic de racordare se face contra cost, pe baza tarifelor de emitere a avizelor tehnice de racordare aprobate de autoritatea competentă.(2) Stabilirea tarifelor se va face cu respectarea principiilor prevăzute în anexa nr. 2 pct. I.(3) Achitarea tarifului de emitere a avizului tehnic de racordare se face conform opţiunii solicitantului: o dată cu depunerea cererii, la ridicarea avizului sau 50% la depunerea cererii şi 50% la ridicarea avizului.
 + 
Capitolul IVEtapele procesului de racordare la reţelele electrice + 
Articolul 12Pentru realizarea racordarii unui utilizator la reţeaua electrica se parcurg, după caz, următoarele etape:a) depunerea cererii de emitere a avizului tehnic de racordare de către viitorul utilizator;b) emiterea avizului tehnic de racordare;c) încheierea contractului de racordare;d) contractarea şi executarea lucrărilor de racordare la reţeaua electrica;e) punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare;f) punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare.
 + 
Secţiunea 1Depunerea cererii şi a documentaţiei pentru obţinerea avizului tehnic de racordare + 
Articolul 13În vederea obţinerii avizului tehnic de racordare la reţeaua electrica, solicitantul se poate adresa operatorului de reţea care deţine reţeaua electrica din zona:a) prin intermediul unui furnizor care deţine licenta de furnizare în zona;b) prin intermediul unui consultant de specialitate atestat;c) direct.
 + 
Articolul 14Cererea de emitere a avizului tehnic de racordare va cuprinde cel puţin următoarele informaţii:a) datele de identificare a utilizatorului şi, dacă este cazul, a consultantului de specialitate atestat/a furnizorului;b) obiectul solicitării de racordare: grupuri generatoare, instalaţii de distribuţie, instalaţii consumatoare etc., inclusiv amplasamentul;c) angajamentul solicitantului de a respecta normele în vigoare; pentru consumatorii mici şi consumatorii casnici acest angajament se face prin semnarea cererilor-tip care conţin cerinţele aplicabile categoriilor respective de utilizatori;d) opţiunea pentru una dintre variantele posibile de racordare la reţeaua electrica, prezentate în studiul de soluţie şi avizate de operatorul de reţea;e) lista documentelor anexate cererii.
 + 
Articolul 15(1) Documentaţia anexată cererii de emitere a avizului tehnic de racordare are o structura ce depinde de categoria de utilizator din care face parte solicitantul. În funcţie de categoria de utilizator, documentaţia va cuprinde, după caz:a) avizul de amplasament, în copie;b) studiul de soluţie pentru racordarea la reţeaua electrica, avizat de operatorul de reţea;c) datele tehnice şi energetice caracteristice utilizatorilor, conform reglementărilor aprobate de autoritatea competentă;d) certificatul de urbanism, în copie şi în original, care se restituie;e) plan de situaţie la scara, cu amplasarea în zona a locului de consum/producere, atât pentru construcţiile existente, cat şi pentru construcţiile noi sau extinderi; pentru construcţiile noi sau modificări la cele existente, planul va fi avizat de organismele competente potrivit legii. Pentru consumatorii casnici este suficienta schita de amplasament, cu coordonate din care să rezulte precis poziţia locului de consum;f) actele societăţii, după caz: certificat de înmatriculare, cod fiscal sau certificat de înregistrare;g) act de proprietate sau orice alt înscris care atesta dreptul de folosinţă asupra terenului/incintei/clădirii în care se constituie locul de consum/producere pentru care se solicita avizul tehnic de racordare, în copie şi în original, care se restituie. În cazul spaţiilor închiriate este necesar şi acordul proprietarului pentru executarea de lucrări în instalaţiile electrice;h) avizul tehnic de racordare obţinut anterior, în situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b)-d), în copie.(2) În situaţia corespunzătoare art. 5 alin. (1) lit. e), documentaţia anexată cererii va cuprinde:a) actele doveditoare ale încadrării în una dintre cele trei situaţii prevăzute de art. 5 alin. (4), în copie şi în original, care se restituie;b) ultimul aviz tehnic de racordare anterior, în copie;c) documentele prevăzute la alin. (1), după caz, în funcţie de tipul utilizatorului şi numai pentru cazurile în care se solicita şi spor de putere.(3) Pentru toate categoriile de instalaţii, în documentaţie se vor specifică cerinţele privind nivelul de siguranţă în punctul de delimitare pentru a fi avute în vedere la stabilirea soluţiei de racordare la reţeaua electrica.
 + 
Articolul 16Avizul de amplasament se emite pe baza unei metodologii aprobate de autoritatea competentă.
 + 
Articolul 17În cazuri justificate operatorul de reţea poate solicita date suplimentare dacă este necesar.
 + 
Articolul 18Documentaţia pentru obţinerea avizului tehnic de racordare va fi în mod obligatoriu semnată şi de utilizator, chiar dacă aceasta a fost întocmită de către un consultant de specialitate atestat.
 + 
Articolul 19(1) Soluţia de racordare la reţeaua electrica de transport se stabileşte pe baza unui studiu de soluţie.(2) Soluţia de racordare la reţeaua electrica de distribuţie pentru distribuitori sau grupuri generatoare, şi pentru consumatorii racordati la reţeaua electrica de 110 kV, se stabileşte pe baza unui studiu de soluţie.(3) Soluţia de racordare la reţeaua electrica de distribuţie de medie sau joasa tensiune a consumatorilor se stabileşte astfel:a) în cadrul unei fise de soluţie elaborate de operatorul de reţea; cheltuielile legate de elaborarea fisei de soluţie sunt incluse în tariful de emitere a avizului tehnic de racordare pe care îl plăteşte utilizatorul;b) prin excepţie, în cazuri justificate, în care se impune o analiza complexa pentru stabilirea soluţiei de racordare, printr-un studiu de soluţie; necesitatea elaborării unui studiu de soluţie este stabilită de către operatorul de distribuţie şi comunicată utilizatorului în termen de 7 zile calendaristice de la solicitarea avizului tehnic de racordare.
 + 
Articolul 20(1) Studiul de soluţie pentru racordarea la reţelele electrice se elaborează la comanda şi pe cheltuiala utilizatorilor de către operatorul de reţea sau de alţi proiectanţi atestaţi în condiţiile legii.(2) Studiul de soluţie se avizează de către Comisia tehnica de avizare a operatorului de reţea.(3) Avizul prevăzut la alin. (2) nu constituie aviz tehnic de racordare, acesta atestând numai calitatea documentaţiei tehnico-economice respective şi fiind avut în vedere la emiterea avizului tehnic de racordare.(4) Refuzul avizării studiului de soluţie de către Comisia tehnica de avizare a operatorului de reţea trebuie justificat.
 + 
Articolul 21(1) Operatorul de reţea va colabora cu utilizatorii pentru stabilirea celei mai avantajoase soluţii de racordare la reţeaua electrica din punct de vedere tehnic şi economic.(2) În cazul grupurilor dispecerizabile racordate la reţeaua electrica de distribuţie şi al utilizatorilor racordati la reţeaua electrica de distribuţie cu tensiunea de 110 kV, operatorul de distribuţie şi operatorul de transport şi de sistem vor colabora pentru avizarea studiului de soluţie şi pentru stabilirea celei mai avantajoase soluţii de racordare.
 + 
Secţiunea a 2-aEmiterea avizului tehnic de racordare + 
Articolul 22(1) În termen de 7 zile de la data înregistrării cererii pentru emiterea avizului tehnic de racordare, operatorul de reţea verifica documentaţia depusa.(2) În cazul în care constata ca documentaţia este incompleta, operatorul de reţea va comunică solicitantului în termenul prevăzut la alin. (1) necesitatea completării, indicând elementele şi piesele cu care aceasta trebuie facuta şi dând toate informaţiile necesare în acest scop.(3) Documentaţia este considerată incompleta şi în cazul în care a fost necorespunzător întocmită, conţinând date contradictorii, planuri de situaţie neconcludente şi altele.(4) Timpul necesar solicitantului pentru completarea documentaţiei se considera suplimentar duratei reglementate de emitere a avizului tehnic de racordare.
 + 
Articolul 23Pentru emiterea avizului tehnic de racordare, operatorul de reţea are în vedere, după caz, următoarele:a) capacitatea reţelei electrice;b) posibilităţile de racordare;c) soluţiile privind instalatia de racordare în amplasamentul obiectivului solicitat de utilizator, din punct de vedere tehnic şi economic;d) evaluarea modului de utilizare a capacităţii reţelelor electrice existente;e) selectarea soluţiei optime din punct de vedere al ansamblului reţelei electrice;f) identificarea unor necesitaţi de intarire a reţelei electrice;g) evaluarea costurilor în reţeaua electrica în urma racordarii instalaţiilor solicitanţilor;h) îndeplinirea condiţiilor de racordare;i) respectarea prevederilor normelor în vigoare.
 + 
Articolul 24(1) Emiterea avizului tehnic de racordare pentru utilizatorii ce se racordeaza la reţelele electrice cu tensiunea de 110 kV sau mai mare, precum şi pentru grupurile generatoare dispecerizabile se face în maximum 90 de zile calendaristice de la înregistrarea de către operatorul de reţea a documentaţiei complete depuse de utilizator.(2) Emiterea avizului tehnic de racordare la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasa tensiune se face în maximum 30 de zile calendaristice de la înregistrarea de către operatorul de distribuţie a documentaţiei complete depuse de utilizator.(3) În situaţiile în care emiterea avizului tehnic de racordare de către operatorul de distribuţie se face cu consultarea operatorului de transport şi de sistem, termenul reglementat pentru emiterea avizului tehnic de racordare de către operatorul de distribuţie se prelungeşte până la primirea punctului de vedere al acestuia, dar nu cu mai mult de 30 de zile.(4) Colaborarea dintre operatorul de distribuţie şi operatorul de transport şi de sistem se face în conformitate cu procedura întocmită de operatorul de distribuţie în colaborare cu operatorul de transport şi de sistem şi aprobată de autoritatea competentă.
 + 
Articolul 25Operatorul de reţea are obligaţia de a comunică în scris solicitantului, în termenele prevăzute la art. 24, imposibilitatea de a emite avizul tehnic de racordare şi motivele justificate ale refuzului, în următoarele situaţii:a) satisfacerea cererii utilizatorului ar conduce la încălcarea normelor în vigoare;b) nu a fost respectat avizul de amplasament.
 + 
Articolul 26(1) Pentru avizele tehnice de racordare operatorul de reţea este obligat sa întocmească un conţinut-cadru al acestora, în funcţie de categoria utilizatorilor.(2) Conţinutul-cadru al avizelor tehnice de racordare va fi aprobat de către autoritatea competentă.
 + 
Articolul 27Avizul tehnic de racordare emis de către operatorul de reţea va conţine, după caz, următoarele:a) puterea aprobată pentru racordare şi evoluţia acesteia;b) descrierea soluţiei de racordare, care include precizarea privind punctul de racordare, punctul de delimitare şi lucrările ce trebuie efectuate pentru extinderea sau întărirea reţelei electrice impuse de realizarea sau modificarea instalaţiei de racordare respective;c) condiţii specifice pentru racordare;d) cerinţele operatorului de reţea privind instalaţiile de racordare ale utilizatorilor reţelelor electrice;e) cerinţele de monitorizare şi reglaj, inclusiv interfata cu sistemele informatice de monitorizare, comanda şi achiziţie de date (SCADA) şi de telecomunicaţii;f) date înregistrate care necesita verificarea în timpul funcţionarii;g) evaluarea costurilor care vor fi suportate de solicitant pentru realizarea racordarii la reţeaua electrica;h) nivelul de siguranţă al reţelei electrice în punctul de delimitare;i) obligaţiile solicitantului legate de participarea sa la menţinerea siguranţei în funcţionare a Sistemului electroenergetic naţional (SEN) şi la restaurarea funcţionarii SEN după o cadere totală sau parţială a acestuia;j) cerinţe şi condiţii specifice pentru furnizarea de servicii tehnologice de sistem către operatorul de transport şi de sistem şi/sau operatorii de distribuţie;k) cerinţe privind protectiile şi automatizarile la interfata cu reţeaua electrica;l) condiţiile în care utilizatorul poate fi decuplat de la reţeaua electrica de către operatorul de reţea;m) cerinţe pentru echipamentele principale de măsurare, control, protecţie şi automatizare din instalaţiile utilizatorului;n) cerinţe privind structura şi locul de montare a echipamentelor de măsurare care servesc la stabilirea contravalorii serviciului de transport/distribuţie prestat de operatorul de reţea utilizatorului;o) alte condiţii, în funcţie de cerinţele specifice solicitantului, posibilităţile oferite de caracteristicile şi starea reţelelor existente sau impuse de normele în vigoare la data emiterii avizului;p) cerinţe pentru fazele de execuţie, recepţie, punere în funcţiune, precum şi pentru perioada de funcţionare a instalaţiei;q) nominalizarea altor avize şi acorduri, după caz;r) durata de valabilitate a avizului tehnic de racordare.
 + 
Articolul 28(1) Locul şi, după caz, numărul punctelor de delimitare se propun de către operatorul de reţea, se stabilesc de comun acord cu utilizatorul, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, şi se precizează în avizul tehnic de racordare.(2) La stabilirea punctului de delimitare se vor avea în vedere:a) tipul instalaţiei: de transport, de distribuţie, de utilizare şi altele;b) limita de proprietate asupra terenurilor; instalaţiile operatorului de reţea nu se vor amplasa pe proprietatea utilizatorului;c) probabilitatea de racordare a noi utilizatori la instalatia de racordare.(3) În cazul în care, din motive tehnice sau economice, delimitarea instalaţiilor nu poate fi facuta conform alin. (2) lit. b), la limita de proprietate, utilizatorul nu va emite pretenţii financiare legate de existenta unor instalaţii realizate exclusiv în beneficiul lui şi amplasate pe proprietatea sa, dar care aparţin operatorului de reţea.(4) În situaţia prevăzută la alin. (2) lit. c), primul utilizator va primi, din partea următorilor utilizatori racordati în primii 5 ani de la punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare, o compensaţie bănească. Valoarea acestei compensaţii va fi stabilită de operatorul de reţea, în baza unei metodologii aprobate de autoritatea competentă.(5) Elementul fizic la care se stabileşte punctul de delimitare (borne, cleme, cordoane şi altele) trebuie să permită realizarea separarii instalaţiilor care aparţin operatorului de reţea de cele ale utilizatorului.(6) Pentru blocurile de locuinţe nou-construite punctele de delimitare vor fi la bornele de ieşire din contoare, montate centralizat, la parter sau pe palier.(7) Punctul de delimitare va fi stabilit astfel încât instalaţiile pentru racordarea utilizatorilor permanenţi, amplasate pe domeniul public, să fie deţinute exclusiv de către operatorul de reţea.
 + 
Articolul 29(1) Pentru utilizatorii permanenţi perioada de valabilitate a avizului tehnic de racordare este de minimum 25 de ani de la data emiterii.(2) Pentru utilizatorii temporari perioada de valabilitate este perioada care a fost specificată în avizul tehnic de racordare.
 + 
Articolul 30Avizul tehnic de racordare emis îşi încetează valabilitatea în următoarele situaţii:a) expira perioada pentru care a fost emis;b) se modifica datele utilizatorului (energetice, de identitate sau de patrimoniu) care au stat la baza emiterii lui;c) avizele organelor abilitate, emise ulterior emiterii avizului tehnic de racordare, respectiv autorizaţia de construire pentru obiectivul utilizatorului, impun schimbarea soluţiei de racordare la reţeaua electrica;d) în termen de 18 luni de la emitere, pentru utilizatorii ce se racordeaza la reţelele electrice cu tensiunea de 110 kV sau mai mare şi pentru grupurile generatoare dispecerizabile, respectiv 12 luni de la emitere, pentru utilizatorii racordati la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasa tensiune, dacă nu a fost achitat tariful de racordare şi încheiat contractul de racordare sau formele de angajare a executării lucrărilor din aval de punctul de delimitare, necesare pentru racordarea la reţeaua electrica.
 + 
Articolul 31Eventualele contestaţii ale avizelor tehnice de racordare emise pentru puteri până la 100 kW inclusiv se rezolva de către organele ierarhice ale emitentului, iar cele ale avizelor tehnice de racordare emise pentru puteri mai mari de 100 kW se rezolva de către autoritatea competentă.
 + 
Secţiunea a 3-aÎncheierea contractului de racordare + 
Articolul 32(1) După primirea avizului tehnic de racordare, dacă accepta prevederile acestuia, utilizatorul solicita în scris operatorului de reţea încheierea contractului de racordare.(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), încheierea contractului de racordare nu este necesară în situaţia prevăzută la art. 5 alin. (1) lit. e).
 + 
Articolul 33(1) Pentru realizarea racordarii, utilizatorii achită operatorului de reţea, deţinător al reţelei electrice, tariful de racordare stabilit conform metodologiei emise de autoritatea competentă, pe baza propunerilor operatorilor de reţea.(2) Metodologia prevăzută la alineatul precedent va respecta principiile prevăzute în anexa nr. 2 pct. II.(3) Tariful de racordare se achită într-un interval de maximum 5 zile lucrătoare de la data încheierii contractului de racordare, într-o singura transa, dacă părţile nu convin alte modalităţi de plată, fără a se depăşi însă data punerii în funcţiune a instalaţiei de racordare.
 + 
Articolul 34După plata tarifului de racordare, operatorul de reţea rezerva utilizatorului o parte a capacităţii reţelei, corespunzătoare puterii aprobate, în condiţiile avizului tehnic de racordare.
 + 
Articolul 35(1) Pentru încheierea contractului de racordare, utilizatorul va anexa la cerere următoarele documente:a) copie a avizului tehnic de racordare;b) copie a certificatului de înregistrare la registrul comerţului, dacă este cazul;c) acordurile proprietarilor terenului, în original;d) celelalte avize şi acorduri prealabile nominalizate în avizul tehnic de racordare, în original;e) autorizaţia de construire a obiectivului sau, în cazul construcţiilor existente, actul de proprietate, respectiv contractul de închiriere, în copie şi în original, care se restituie;f) autorizaţia de construire a instalaţiilor de racordare la reţeaua electrica, în original;g) autorizaţia de înfiinţare sau de funcţionare emisă de autoritatea competentă pentru obiectivele energetice prevăzute în legislaţia în vigoare, dacă este cazul, în copie.(2) Pentru obţinerea de către utilizator a acordurilor şi avizelor prevăzute la alin. (1) lit. c), d) şi f), operatorul de reţea are obligaţia întocmirii documentaţiei tehnice necesare.(3) Autorizaţia prevăzută la alin. (1) lit. f) se obţine de către utilizator, o dată cu autorizaţia de construire a obiectivului.(4) Prin excepţie de la alin. (3), în situaţia în care utilizatorul nu poseda autorizaţia de construire a instalaţiilor de racordare la reţeaua electrica, operatorul de reţea are obligaţia efectuării demersurilor pentru obţinerea acesteia, iar termenele din contractul de racordare vor fi condiţionate şi decalate corespunzător.
 + 
Articolul 36În urma îndeplinirii cerinţelor prevăzute la art. 35, operatorul de reţea are obligaţia sa propună utilizatorului proiectul de contract de racordare, în termen de maximum 30 de zile.
 + 
Articolul 37(1) În cazul în care, pentru racordarea unui utilizator, sunt necesare lucrări de modificare sau deviere a instalaţiilor electrice existente ale operatorului de reţea, rezultate din avizul de amplasament, acestea se vor face de către operatorul de reţea ca titular, pe cheltuiala utilizatorului, anterior încheierii contractului de racordare.(2) În cazul în care lucrările de deviere sunt condiţionate de realizarea instalaţiei de racordare, cele două categorii de lucrări se vor corela prin etapizari corespunzătoare care vor fi prevăzute în contractul de racordare.
 + 
Articolul 38După încheierea contractului de racordare şi în condiţiile prevăzute în acesta, operatorul de reţea soluţionează toate problemele legate de realizarea racordarii la reţeaua electrica, respectiv: proiectarea, construirea şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare, inclusiv realizarea, în instalaţiile din amonte de punctul de racordare, a tuturor condiţiilor tehnice pentru asigurarea capacităţii necesare, în vederea preluării consumului suplimentar solicitat de utilizator la parametri calitativi corespunzatori normelor în vigoare.
 + 
Secţiunea a 4-aContractarea şi executarea lucrărilor + 
Articolul 39Pentru racordarea utilizatorilor la reţeaua electrica se executa, după caz, următoarele categorii de lucrări:a) lucrări de intarire a reţelei electrice, în amonte de punctul de racordare, pentru crearea condiţiilor tehnice necesare racordarii unui utilizator;b) lucrări pentru realizarea instalaţiilor cuprinse între punctul de racordare şi punctul de delimitare;c) lucrări pentru realizarea instalaţiilor din aval de punctul de delimitare.
 + 
Articolul 40(1) Operatorul de reţea executa cu forte proprii sau contractează, conform reglementărilor legale, cu terţi atestaţi în condiţiile legii, lucrările din categoriile prezentate la art. 39 lit. a) şi b).(2) Lucrările din categoria corespunzătoare art. 39 lit. a) şi b) se pot contracta de către operatorul de reţea şi direct cu un anumit proiectant/constructor atestat, dacă acesta a fost ales de către utilizator, care a cerut în scris în mod expres acest lucru operatorului de reţea, înainte de încheierea contractului de racordare.(3) În situaţia prevăzută la alin. (2), tariful de racordare perceput de către operatorul de reţea se va recalcula în mod corespunzător.
 + 
Articolul 41(1) Realizarea lucrărilor din categoria corespunzătoare art. 39 lit. c) este în responsabilitatea utilizatorului şi se face pe cheltuiala lui.(2) Costul lucrărilor prevăzute la alin. (1) nu este inclus în tariful de racordare, iar instalaţiile rezultate rămân în patrimoniul utilizatorului.
 + 
Secţiunea a 5-aReceptionarea şi punerea în funcţiune a instalaţiilor + 
Articolul 42(1) Receptionarea instalaţiilor rezultate în urma lucrărilor prevăzute la art. 39 lit. a) şi b) şi punerea lor în funcţiune se realizează în conformitate cu normele în vigoare pentru aceste operaţii, aferente lucrărilor proprii ale operatorului de reţea.(2) Aceste instalaţii rămân în patrimoniul operatorului de reţea şi vor putea fi folosite pentru racordarea altor utilizatori, cu respectarea prevederilor art. 28 alin. (4).
 + 
Articolul 43(1) Punerea sub tensiune a instalaţiilor electrice ale utilizatorilor se face după depunerea la operatorul de reţea a documentaţiei instalaţiei de utilizare, încheierea convenţiei de exploatare şi a contractului pentru transportul/distribuţia/furnizarea energiei electrice, cu respectarea normelor şi procedurilor în vigoare.(2) Documentaţia tehnica a instalaţiei de utilizare, întocmită în conformitate cu normele şi procedurile în vigoare, cuprinde, după caz, documente care atesta respectarea cerinţelor din avizul tehnic de racordare, finalizarea execuţiei lucrărilor conform proiectului, efectuarea recepţiei cu rezultate corespunzătoare la terminarea lucrărilor şi altele.(3) În cazul în care operatorul de reţea a solicitat expertizarea instalaţiei de utilizare, documentaţia tehnica va cuprinde şi rapoartele de expertiza elaborate de organisme de expertiza sau de experţi atestaţi în condiţiile legii.
 + 
Articolul 44(1) Utilizatorul răspunde pentru starea şi întreţinerea instalaţiilor din aval de punctul de delimitare.(2) Operatorul de reţea răspunde pentru starea şi întreţinerea instalaţiilor din amonte de punctul de delimitare.
 + 
Articolul 45Utilizatorul şi operatorul de reţea sunt obligaţi sa exploateze şi sa întreţină în buna stare, în conformitate cu normele în vigoare, instalaţiile pe care le deţin.
 + 
Capitolul VDispoziţii finale + 
Articolul 46Operatorii de reţea îşi vor organiza activitatea privind racordarea utilizatorilor la reţea pe baza unor proceduri proprii, conforme cu prezentul regulament, astfel încât aceasta să se desfăşoare operativ, cu minimum de deplasări din partea solicitanţilor, şi vor organiza un sistem de informare a acestora privind procesul de racordare.
 + 
Articolul 47(1) Operatorii de reţea vor oferi solicitanţilor sau imputernicitilor acestora, contra cost, date privind caracteristicile reţelei în punctul respectiv, în vederea alcătuirii documentaţiei pentru racordarea la reţeaua electrica, şi vor pune la dispoziţie solicitanţilor, spre consultare, documentaţia folosită la fundamentarea soluţiei de racordare.(2) Datele tehnice referitoare la reţeaua electrica, furnizate de operatorul de reţea conform alin. (1), au caracter de confidenţialitate.
 + 
Articolul 48Sumele provenite din perceperea tarifelor de racordare la reţelele electrice se vor constitui într-un cont special al fondului de investiţii, la nivelul fiecărui operator de reţea. Acest cont va fi folosit numai pentru lucrări de dezvoltare a reţelelor electrice.
 + 
Articolul 49Constituie contravenţii următoarele fapte:a) neobtinerea avizului tehnic de racordare sau nereactualizarea acestuia, după caz, de către un utilizator care se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute la art. 5;b) începerea executării instalaţiei de utilizare care urmează a fi racordata la reţeaua electrica sau modificarea acesteia fără obţinerea în prealabil a avizului tehnic de racordare;c) emiterea avizului tehnic de racordare, în cazul în care lipseşte documentaţia anexată cererii de emitere a avizului tehnic de racordare sau când aceasta este incompleta;d) emiterea avizului tehnic de racordare fără stabilirea unei soluţii de racordare, conform prezentului regulament;e) elaborarea studiului de soluţie de către proiectanţi care nu sunt atestaţi în condiţiile legii;f) realizarea instalaţiei de racordare pe baza unui aviz tehnic de racordare care şi-a încetat valabilitatea;g) încălcarea prevederilor art. 34, 47 şi 48;h) refuzul nejustificat al Comisiei tehnice de avizare a operatorului de reţea de a aviza studiul de soluţie;i) nerespectarea de către operatorul de reţea a prevederilor art. 25;j) nerespectarea de către operatorul de reţea a prevederilor art. 35 alin. (2);k) refuzul operatorului de reţea de a contracta direct cu un proiectant/constructor atestat, în condiţiile art. 40 alin. (2);l) punerea sub tensiune a instalaţiilor electrice ale utilizatorilor cu încălcarea prevederilor art. 43;m) nerespectarea de către operatorul de reţea a termenelor prevăzute la art. 22, 24 şi 36;n) practicarea de către operatorul de reţea a altor tarife decât cele aprobate de autoritatea competentă;o) încheierea de către un operator de reţea sau furnizor a unui contract cu un utilizator care se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute la art. 5, dacă acesta din urma nu a obţinut în prealabil un aviz tehnic de racordare.
 + 
Articolul 50(1) Contravenţiile prevăzute la art. 49 lit. a)-f) se sancţionează cu amendă de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv de la 100.000.000 lei la 150.000.000 lei, în cazul persoanelor juridice.(2) Contravenţiile prevăzute la art. 49 lit. g)-o) se sancţionează cu amendă de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv de la 150.000.000 lei la 200.000.000 lei, în cazul persoanelor juridice.(3) Contravenientul poate achită, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1) şi (2).
 + 
Articolul 51Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac prin reprezentanţi împuterniciţi de autoritatea competentă.
 + 
Articolul 52Contravenţiilor prevăzute la art. 49 şi 50 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
 + 
Articolul 53Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.
 + 
Articolul 54Până la intrarea în vigoare a prezentului regulament, autoritatea competentă aproba metodologiile şi procedurile prevăzute de art. 24 alin. (4), art. 28 alin. (4) şi art. 33 alin. (1).
 + 
Anexa 1────────la regulament─────────────DEFINIŢII

  Amonte, aval Noţiuni asociate sensului de parcurgere a instalaţiilor dinspre instalaţiile operatorului de reţea spre instalaţiile utilizatorului
  Autoritate competentă Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei – ANRE
  Aviz de amplasament Răspunsul scris al operatorului de reţea la cererea unui solicitant, în care se precizează punctul de vedere al acestuia faţă de propunerea de amplasament a obiectivului solicitantului
  Aviz tehnic de racordare Avis scris valabil numai pentru un anumit amplasament, care se emite de către operatorul de reţea, la cererea unui utilizator, asupra posibilităţilor şi condiţiilor de racordare la reţeaua electrică, pentru satisfacerea cerinţelor utilizatorului precizate la solicitarea avizului
  Branşament Instalaţie de racordare la joasă tensiune
  Capacitate (de transport/distribuţie) a reţelelor electrice Încărcarea maximă (A/kVA) în condiţii de dimensionare şi funcţionare date, cu satisfacerea parametrilor de calitate ai energiei electrice în punctele de delimitare
  Cerere de racordare Document prin care se solicită accesul la reţeaua electrică şi emiterea avizului tehnic de racordare
  Consultant de specialitate atestat Persoană fizică sau juridică ce obţine de la organele abilitate prin lege dreptul de a acorda asistenţă tehnică, de a proiecta, a executa şi/sau a conduce execuţia de instalaţii electrice, în limita unor competenţe.
  Consumator casnic Consumator care utilizează energie electrică în exclusivitate în scopuri casnice (pentru iluminat artificial în interiorul şi exteriorul locuinţei, precum şi pentru funcţionarea receptoarelor electrocasnice din propria locuinţă). Receptoarele electrocasnice cuprind totalitatea bunurilor de larg consum destinate uzului propriu şi alimentate cu energie electrică la tensiunea de 230/400 V
  Consumator temporar Consumator care utilizează energie electrică pentru o perioadă limitată, în scopul construirii, reparării, amenajării unor obiective, precum şi pentru organizarea sau desfăşurarea unor activităţi limitate în timp
  Convenţie de exploatare Act juridic încheiat între operatorul de reţea şi un utilizator, prin care se precizează aspecte legate de delimitarea instalaţiilor, realizarea conducerii operative prin dispecer, condiţiile de exploatare şi întreţinere reciprocă a instalaţiilor, reglajul protecţiilor, executarea manevrelor, intervenţii în caz de incidente etc.
  Distribuitor Similar, operator de distribuţie
  Distribuţie Transmiterea energiei electrice prin reţelele de distribuţie de la reţelele de transport sau de la producători către instalaţiile consumatorilor
  Fişă de soluţie Documentaţie tehnică în care se stabileşte şi se propune soluţia de racordare la reţea a unui utilizator, atunci când aceasta este unică şi evidentă, şi care conţine un minim de elemente şi date ale reţelei şi utilizatorului, prin care se justifică soluţia propusă
  Grup (generator) Ansamblu de maşini rotative destinat să transforme energia de altă formă în energie electrică
  Instalaţie de racordare Instalaţie electrică realizată între punctul de racordare la reţeaua electrică şi punctul de delimitare dintre operatorul de reţea şi utilizator
  Instalaţie de utilizare Instalaţie electrică a utilizatorului, în aval de punctul de delimitare
  Licenţă Act tehnic şi juridic emis de autoritatea competentă, prin care se acordă o permisiune unei persoane juridice, română sau străină: a) de exploatare comercială a instalaţiilor autorizate de producere, transport, dispecerizare, distribuţie şi măsurare a energiei electrice; b) de furnizare (comercializare) a energiei electrice
  Loc de consum Incintă sau zonă în care sunt amplasate instalaţiile de utilizare ale unui consumator, inclusiv ale subconsumatorilor săi, unde se consumă energie electrică furnizată prin una sau mai multe instalaţii de racordare. Un consumator poate avea mai multe locuri de consum
  Loc de producere Incintă în care sunt amplasate instalaţiile de producere a energiei electrice ale unui utilizator al reţelei electrice
  Mari consumatori Consumatori cu puteri contractate (pentru consumatori noi – puterile maxime simultan absorbite, solicitate prin cererea de aviz tehnic de racordare) de peste 100 kW pe loc de consum
  Mici consumatori Consumatori cu puteri contractate (pentru consumatorii noi – puterile maxime simultan absorbite, solicitate prin cererea de aviz tehnic de racordare) de 100 kW sau mai mici pe loc de consum, cu excepţia consumatorilor casnici
  Nivel de siguranţă Capacitate a reţelei electrice de a asigura continuitatea în alimentarea cu energie electrică a consumatorilor, caracterizată prin indicatori (medii sau maximi, corespunzători unui anumit nivel de risc) determinaţi în punctele de delimitare
  Norme Standarde, coduri, regulamente, reglementări, instrucţiuni, prescripţii energetice, hotărâri şi alte acte normative, precum şi contracte sau alte documente oficiale
  Obiectiv (energetic) Ansamblu al instalaţiilor, construcţiilor şi echipamentul aferent, care este proiectat să producă/să consume, să transporte şi/sau să distribuie energie electrică
  Operator de distribuţie (similar, distribuitor) Persoana juridică, titulară a unei licenţe de distribuţie, care deţine, exploatează, întreţine, modernizează şi dezvoltă reţeaua electrică de distribuţie
  Operator de transport şi de sistem Persoana juridică, titulară de licenţă pentru transportul energiei electrice şi servicii de sistem
  Operator de reţea După caz, operatorul de transport şi de sistem sau operatorul de distribuţie
  Producător de energie electrică Persoana fizică sau juridică, titulară de licenţă, având ca specific activitatea de producere a energiei electrice, inclusiv în cogenerare
  Punct de delimitare Loc în care instalaţiile utilizatorului se delimitează ca proprietate de instalaţiile operatorului de reţea
  Punct de măsurare Locul de racordare a transformatoarelor de măsurare sau la care este conectată aparatura şi ansamblul instalaţiilor care servesc la măsurarea puterii şi energiei electrice tranzacţionate
  Punct de racordare (la reţeaua electrică) Punct fizic din reţeaua electrică la care se racordează un utilizator
  Putere aprobată Putere activă (aparentă) maximă pe care utilizatorul o poate simultan absorbi sau evacua prin instalaţia de racordare la reţeaua electrică pentru care se emite avizul tehnic de racordare. Se trece în avizul tehnic de racordare şi este puterea luată în considerare la dimensionarea instalaţiei de racordare a utilizatorului respectiv şi la rezervarea de capacitate în reţeaua electrică
  Putere instalată Putere activă nominală indicată în documentaţia tehnică a fabricii constructoare, care este înscrisă pe plăcuţa indicatoare sau care este indicată de fabricant
  Putere instalată totală Sumă a puterilor instalate ale tuturor receptoarelor/grupurilor pentru un loc de consum/producere
  Racord Instalaţie de racordare la medie şi înaltă tensiune
  Reţea electrică de interes public Reţeaua electrică la care se pot racorda cel puţin doi utilizatori
  SCADA Sistem informatic de monitorizare, comandă şi achiziţie de date pentru un proces tehnologic/instalaţie
  Serviciu tehnologic de sistem Serviciu de sistem asigurat, de regulă, de către producători, la cererea operatorului de transport şi de sistem
  Serviciu de distribuţie Serviciu care constă în exploatarea, întreţinerea, dezvoltarea reţelei electrice de distribuţie în scopul transmiterii energiei electrice de la producători/operator de transport/alţi distribuitori la utilizatori, conform contractelor încheiate, în condiţii corespunzătoare de siguranţă şi calitate
  Sistem electroenergetic Ansamblul instalaţiilor electroenergetice interconectate prin care se realizează producerea, transportul, conducerea operativă, distribuţia, furnizarea şi utilizarea energiei electrice
  Solicitant Persoană fizică sau juridică, actual sau potenţial utilizator al reţelei electrice, care solicită un aviz tehnic de racordare la reţeaua electrică
  Studiu de soluţie Documentaţie tehnico-economică în care, pe baza datelor şi cerinţelor unui utilizator şi a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se analizează şi se propun variante raţionale, posibile tehnic şi fezabile economic, pentru soluţii de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului
  Subutilizator Producători, furnizori, distribuitori, consumatori, orice persoană fizică sau juridică ale cărei instalaţii electrice sunt racordate la instalaţiile electrice ale unui utilizator aflat în apropierea sa
  Tarif de emitere a avizului tehnic de racordare Tarif reglementat care reprezintă cheltuiala medie efectuată de un operator de reţea pentru emiterea unui aviz tehnic de racordare, stabilită pe bază de deviz.

 + 
Anexa 2────────la regulament──────────────I. Principii de stabilire a tarifelor de emitere a avizelor tehnice de racordareTarifele de emitere a avizelor tehnice de racordare se vor stabili pe baza cheltuielilor medii efectuate de operatorii de reţea, avându-se în vedere:1. Tipul solicitării privind racordarea la reţelele electrice, în conformitate cu cap. II din regulament2. Tensiunea reţelei la care se solicita racordarea3. Gradul de dificultate în stabilirea soluţiei de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului4. Durata şi complexitatea operaţiunilor şi acţiunilor desfăşurate pentru emiterea avizului tehnic de racordare.II. Principii de calcul pentru tariful de racordarePentru racordarea la reţeaua electrica deţinută şi exploatată de un operator de reţea, utilizatorii vor plati acestuia următoarele tarife:1. Utilizatorii racordati la o reţea electrica cu tensiunea de 110 kV sau mai mare, ori pe barele de medie tensiune ale statiilor de transformare vor plati un tarif care va fi egal cu valoarea lucrărilor din categoriile prezentate la art. 39 lit. a) şi b) din regulament, stabilită pe bază de deviz general.2. Utilizatorii racordati la reţelele de distribuţie de medie şi/sau joasa tensiune vor plati un tarif T, având trei componente: T=A+B+C.2.1. A = [a(l) x S] reprezintă componenta tarifului de racordare corespunzătoare capacităţii rezervate utilizatorului în reţeaua din amonte de punctul de racordare, determinata pe bază de costuri medii; a(l) sunt tarife reglementate, exprimate în lei/kVA, iar S este puterea/sporul de putere aprobat prin avizul tehnic de racordare la reţeaua electrica de distribuţie, în kVA.Tarifele "a(l)" vor avea valori diferenţiate în funcţie de tensiunea şi tipul reţelei de racordare, de punctul de delimitare, punctul de racordare şi distanta acestuia faţă de sursele de energie (post sau statie electrica de transformare).2.2. B reprezintă componenta tarifului de racordare corespunzătoare lucrărilor din categoria prezentată la art. 39 lit. b). Aceasta se stabileşte în funcţie de lungimea racordului (bransamentului), puterea aprobată, tensiune, tipul reţelei, zona, pe baza unor indici specifici reprezentând costuri medii pe unitatea de măsura (km, kVA, kW, buc. etc.).2.3. C reprezintă componenta tarifului de racordare corespunzătoare recepţiei lucrărilor şi punerii sub tensiune a instalaţiei utilizatorului.2.4. Tarifele reglementate "a(l)", "C" şi indicii specifici se propun de către operatorii de distribuţie şi se aproba de autoritatea competentă. Ele vor fi revazute anual.────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x