referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) Registrul Urbaniştilor din România, organ de specialitate aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, este autoritatea care administrează dreptul de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în condiţiile legii. … (2) Registrul Urbaniştilor din România este instituţie publică, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, finanţată din venituri proprii, care se organizează şi funcţionează potrivit art. 38 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul şi potrivit prezentului regulament. … (3) Registrul Urbaniştilor din România are sediul central în municipiul Bucureşti. … +
Articolul 2(1) Documentul pentru evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism are denumirea "Registrul urbaniştilor". … (2) În cuprinsul prezentului regulament, referirea la această evidenţă se va face prin folosirea termenului "registru". … (3) În registru sunt înscrişi specialiştii care au dobândit dreptul de semnătură, precum şi profesioniştii care participă la realizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în condiţiile legii. … +
Articolul 3(1) Registrul Urbaniştilor din România îndeplineşte, cu respectarea reglementărilor în vigoare, următoarele atribuţii: … 1. organizează examenele privind dobândirea dreptului de semnătură, conform Regulamentului privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism;2. asigură şi gestionează evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;3. stabileşte, în detaliu, modalităţile de exercitare a dreptului de semnătură;4. monitorizează aplicarea şi respectarea regulamentului privind dobândirea dreptului de semnătură;5. controlează exercitarea dreptului de semnătură, ca urmare a sesizării autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a altor instituţii, a persoanelor juridice şi fizice sau din oficiu şi stabileşte aplicarea sancţiunilor potrivit reglementărilor în vigoare;6. elaborează, împreună cu Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România şi în colaborare cu alte asociaţii ale profesioniştilor din domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului şi cu instituţiile de învăţământ superior de profil, Statutul şi Codul deontologic al profesiunii de urbanist, care se supun aprobării în conformitate cu legislaţia în vigoare;7. asigură publicitatea privind specialiştii înscrişi în registru;8. propune şi participă la elaborarea de reglementări în domeniul planificării teritoriale şi de urbanism şi în cel al proiectării urbane;9. avizează norme metodologice privind elaborarea, avizarea şi aprobarea, precum şi conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;10. organizează expoziţii de specialitate şi concursuri de urbanism, naţionale şi internaţionale;11. editează împreună cu Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România publicaţii de specialitate, având rol de informare şi promovare a bunelor practici şi de critică în domeniu;12. acordă premii pentru cele mai bune lucrări realizate;13. desfăşoară activităţi cu caracter economic, al căror profit va fi utilizat pentru îndeplinirea atribuţiilor;14. menţine o permanentă comunicare cu structurile sale şi cu specialiştii înscrişi în registru;15. îndeplineşte şi alte atribuţii, conform legislaţiei în vigoare.(2) Registrul Urbaniştilor din România contribuie la definirea locului şi rolului specialiştilor şi profesioniştilor în dezvoltarea teritorială şi urbană, promovează valorile profesionale şi interesul public în practica de amenajare a teritoriului şi urbanism. … +
Articolul 4În îndeplinirea atribuţiilor sale, în conformitate cu reglementările în vigoare, Registrul Urbaniştilor din România:1. conlucrează permanent cu Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România;2. cooperează cu ministerele, instituţiile centrale, prefecturile, precum şi cu autorităţile administraţiei publice locale – consilii locale, consilii judeţene, primării, precum şi cu Federaţia Autorităţilor Publice Locale;3. cooperează cu alte organizaţii profesionale în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului, precum şi cu asociaţiile profesioniştilor în amenajarea teritoriului şi urbanism din administraţia publică locală – Corpul arhitecţilor şefi de municipii, Asociaţia arhitecţilor şefi de judeţe – ori cu alte asociaţii similare;4. cooperează cu Universitatea de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti şi cu celelalte instituţii de învăţământ superior care desfăşoară programe de formare acreditate;5. se consultă cu Ordinul Arhitecţilor din România privind practica profesională în urbanism şi în amenajarea teritoriului;6. cooperează cu instituţiile care desfăşoară programe de formare continuă sau programe de asistenţă în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului din ţară şi din străinătate. +
Capitolul IIOrganizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România +
Articolul 5Registrul Urbaniştilor din România are următoarea structură organizatorică:1. Consiliul Superior;2. comisii de specialitate;3. secretariat. +
Articolul 6(1) Consiliul Superior este organul de conducere al Registrului Urbaniştilor din România. … (2) În cuprinsul prezentului regulament, pentru Consiliul Superior al Registrului Urbaniştilor din România va fi utilizat termenul "Consiliul". … (3) Consiliul are 9 membri titulari şi 6 supleanţi, desemnaţi după cum urmează: … – 3 membri titulari şi 1 supleant, de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;– 2 membri titulari şi 1 supleant, de către Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România;– 1 membru titular şi 1 supleant, de către Universitatea de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti;– 1 membru titular şi 1 supleant, de către Asociaţia arhitecţilor şefi de judeţe;– 1 membru titular şi 1 supleant, de către Corpul arhitecţilor şefi de municipii;– 1 membru titular şi 1 supleant, de către Ordinul arhitecţilor din România.(4) Pot fi desemnaţi pentru funcţia de membru al Consiliului specialiştii şi profesioniştii în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului, cu cel puţin 10 ani de activitate profesională în domeniu şi reputaţie profesională recunoscută, cu drept de semnătură pentru documentaţiile de urbanism şi amenajarea teritoriului, cu taxele plătite la zi şi care nu au suferit sancţiuni penale sau sancţiuni disciplinare ori administrative în exercitarea profesiunii. … (5) Membrii supleanţi ai Consiliului înlocuiesc de drept membrii titulari în situaţia în care aceştia se află în imposibilitatea exercitării mandatului pentru o durată mai mare de 4 luni sau a nerespectării condiţiilor prevăzute la alin. (4). … (6) Activitatea curentă a Registrului Urbaniştilor din România este asigurată de un secretariat subordonat Consiliului, condus de directorul executiv al acestuia. … +
Articolul 7(1) Consiliul are următoarele atribuţii în dobândirea exercitării dreptului de semnătură: … 1. stabileşte data şi locul de desfăşurare a atestării sau a examenului de dobândire a dreptului de semnătură;2. numeşte preşedintele Comisiei de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură;3. analizează şi soluţionează contestaţiile privind respectarea regulilor de desfăşurare a atestării sau a examenului privind dobândirea dreptului de semnătură;4. hotărăşte acordarea dreptului de semnătură specialiştilor care au promovat atestarea sau examenul şi emite certificatele de atestare;5. hotărăşte înscrierea în Registrul urbaniştilor;6. constată încetarea calităţii de specialist cu drept de semnătură;7. coordonează elaborarea şi aprobă procedurile privind acordarea dreptului de semnătură pentru capitole sau secţiuni ale documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;8. hotărăşte suspendarea şi/sau retragerea dreptului de semnătură, precum şi radierea din Registrul urbaniştilor, în condiţiile prezentului regulament;9. arbitrează, la cerere, litigii de natură profesională între specialiştii cu drept de semnătură înscrişi în Registrul urbaniştilor.(2) Consiliul îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, următoarele atribuţii în domeniul practicii profesiunii de urbanist: … 1. coordonează elaborarea, împreună cu Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România, a Statutului şi Codului deontologic al profesiunii de urbanist, care sunt supuse aprobării în condiţiile legii;2. avizează sau, după caz, recunoaşte programe academice de formare sau de specializare în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului.(3) Consiliul îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, următoarele atribuţii privind cooperarea cu alte organizaţii: … 1. încheie convenţii de cooperare cu instituţii publice sau cu alte persoane juridice române care îşi desfăşoară activitatea în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului;2. încheie convenţii de cooperare bilaterală sau multilaterală cu organizaţii similare de peste hotare.(4) Consiliul îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, următoarele atribuţii în activitatea curentă a Registrului Urbaniştilor din România: … 1. aprobă programe şi proiecte ce urmăresc îndeplinirea atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România, în raport cu resursele disponibile;2. înfiinţează comisii de lucru, altele decât cele prevăzute în prezentul regulament;3. validează componenţa comisiilor de specialitate şi de lucru;4. aprobă regulamentele de funcţionare ale comisiilor de lucru ale Registrului Urbaniştilor din România;5. aprobă, cu acordul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, bugetul de venituri şi cheltuieli al Registrului Urbaniştilor din România şi executarea acestuia, în condiţiile legii;6. aprobă numărul şi schema de personal angajat în secretariat, precum şi cuantumul salariilor acestuia;7. hotărăşte asupra patrimoniului Registrului Urbaniştilor din România;8. stabileşte sediul central al Registrului Urbaniştilor din România şi înfiinţează birourile sale teritoriale şi stabileşte sediile acestora, după caz;9. stabileşte taxa pe categorii de documentaţii;10. stabileşte taxele de examinare şi de înscriere în Registrul Urbaniştilor din România;11. aprobă desfăşurarea de activităţi cu caracter economic ce au drept scop creşterea resurselor financiare ale Registrului Urbaniştilor din România;12. decide asupra acceptării şi folosirii de donaţii, subvenţii, sponsorizări în vederea îndeplinirii atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România;13. aprobă raportul anual al directorului executiv;14. stabileşte calendarul organizării de expoziţii de specialitate şi a concursurilor de urbanism naţionale şi internaţionale;15. aprobă editarea publicaţiilor de specialitate;16. acordă premii şi aprobă cuantumul premiilor care se acordă celor mai bune lucrări de specialitate;17. aprobă, cu acordul Asociaţiei Profesionale a Urbaniştilor din România, înfiinţarea şi acordarea unor distincţii profesionale şi propune acordarea de ordine şi medalii ale României;18. aprobă cuantumul indemnizaţiei de şedinţă pentru membrii Consiliului şi comisiilor. +
Articolul 8Consiliul se întruneşte în şedinţe ordinare, o dată la 3 luni, la sediul Registrului Urbaniştilor din România, sau în şedinţe extraordinare, ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau a cel puţin 5 dintre membrii săi.1. Convocarea Consiliului se face în scris, cu o săptămână înainte de data şedinţei, cu specificarea datei, a orei şi a ordinii de zi a şedinţei.2. Materialele ce urmează a fi analizate în şedinţele ordinare vot fi transmise membrilor Consiliului o dată cu convocarea pentru şedinţă.3. La şedinţele Consiliului pot fi invitaţi specialişti cu drept de semnătură, alţi profesionişti din domeniu, în vederea analizării problemelor de pe ordinea de zi.4. În activitatea ce o desfăşoară, Consiliul adoptă hotărâri cu majoritate simplă de voturi.5. La număr egal de voturi, votul preşedintelui Consiliului este decisiv.6. Lucrările şedinţelor se consemnează într-un registru special, care poate fi consultat numai de către specialiştii cu drept de semnătură înscrişi în registru.7. La încheierea mandatului, Consiliul întocmeşte un raport de activitate ce se transmite organizaţiilor care desemnează membrii Consiliului, fiind accesibil specialiştilor cu drept de semnătură înscrişi în registru.8. Pentru participarea la şedinţele Consiliului, membrii acestuia primesc o indemnizaţie.9. Şedinţele Consiliului se desfăşoară pe bază de regulament propriu de funcţionare. +
Articolul 9(1) Preşedintele Consiliului este desemnat de către Consiliu dintre membrii acestuia, prin vot direct, cu majoritatea simplă a voturilor. … (2) Preşedintele reprezintă Registrul Urbaniştilor din România în relaţiile cu autorităţile publice, precum şi cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate. … (3) Preşedintele conduce lucrările Consiliului şi coordonează activitatea directorului executiv conducător al Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România. … (4) Preşedintele poate decide formarea de grupuri de lucru pentru problemele aflate pe agenda Consiliului şi se poate implica în medierea litigiilor, în conformitate cu prevederile regulamentelor aprobate de Consiliu. … (5) În situaţia imposibilităţii exercitării mandatului, pe perioade determinate, preşedintele poate delega exercitarea atribuţiilor unui alt membru al Consiliului. … (6) În activitatea pe care o desfăşoară preşedintele emite decizii. … +
Articolul 10(1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România, Consiliul înfiinţează comisii de specialitate. … (2) Comisiile Registrului Urbaniştilor din România sunt: … 1. Comisia profesională;2. Comisia de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură;3. Comisia de cenzori.(3) Comisiile au caracter permanent pe durata mandatului încredinţat de către Consiliu. … (4) Consiliul poate decide înfiinţarea unor comisii de lucru, altele decât cele prevăzute la alin. (2), cu caracter permanent sau pentru o durată limitată de timp. … (5) O persoană nu poate face parte din mai multe comisii. … (6) Membrii comisiilor trebuie să îndeplinească aceleaşi condiţii ca membrii Consiliului, potrivit art. 6 alin. (4). … (7) Din Comisia de cenzori va face parte un expert contabil. … (8) Consiliul poate solicita în mod justificat instituţiilor care desemnează membri în comisii reexaminarea nominalizării unor membri. … (9) Componenţa şi funcţionarea comisiilor se stabilesc prin regulament aprobat de către Consiliu. … (10) Secretariatul comisiilor este asigurat de către Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România. … (11) În activitatea desfăşurată comisiile adoptă decizii. … +
Articolul 11(1) Comisia profesională … 1. Comisia profesională are următoarele obiective principale:a) definirea statutului şi monitorizarea stării profesiunii, precum şi a locului şi rolului profesionistului în urbanism şi amenajarea teritoriului, în raport cu evoluţia aşezărilor umane şi a teritoriului; … b) evaluarea modului în care practicarea profesiunii şi exercitarea dreptului de semnătură răspunde problemelor din dezvoltarea urbană şi teritorială şi respectă reglementările tehnice în domeniu; … c) creşterea gradului de adecvare a programelor de formare de bază şi continuă la necesităţile impuse de dezvoltarea urbană şi teritorială. … 2. Comisia profesională are următoarele atribuţii, în conformitate cu reglementările în vigoare:a) participă la elaborarea Statutului profesiunii şi a Codului deontologic; … b) analizează şi evaluează propunerile de reglementări privind activităţile de urbanism şi de amenajarea teritoriului, precum şi cele referitoare la conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism; … c) întocmeşte rapoarte privind statutul profesiunii în alte ţări; … d) propune sau, după caz, evaluează programe şi proiecte de cooperare profesională – conferinţe, seminarii, ateliere; … e) analizează, la solicitarea Consiliului, precum şi pe baza audierii unor experţi, după caz, calitatea profesională a unor documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi propune suspendarea şi/sau retragerea dreptului de semnătură; … f) analizează modul în care se exercită dreptul de semnătură, iniţiind acţiuni de monitorizare; … g) coordonează monitorizarea şi întocmeşte rapoarte periodice privind calitatea formaţiei profesionale în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului; … h) structurează şi avizează conţinutul programelor de specializare şi perfecţionare continuă, desfăşurate de Registrul Urbaniştilor din România, împreună cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi în cooperare cu instituţii de învăţământ superior sau cu alte persoane juridice; … i) analizează şi propune avizarea sau, după caz, recunoaşterea programelor academice de formare sau de specializare, precum şi a programelor de perfecţionare continuă în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului. … (2) Comisia de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură Obiectivele, atribuţiile, componenţa şi modul de lucru ale Comisiei de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură sunt stabilite prin Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism. … (3) Comisia de cenzori … 1. Comisia de cenzori are ca principală atribuţie controlul privind modul în care sunt utilizate resursele Registrului Urbaniştilor din România, verificând:a) modul în care este gestionat patrimoniul Registrului Urbaniştilor din România; … b) dacă operaţiunile financiare se desfăşoară în condiţiile legii, sunt conforme cu hotărârile Consiliului şi dacă se înscriu în prevederile bugetului aprobat; … c) legalitatea bilanţului contabil al Registrului Urbaniştilor din România. … 2. Comisia de cenzori întocmeşte şi transmite Consiliului rapoarte. +
Articolul 12(1) Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România asigură desfăşurarea activităţii curente în baza hotărârilor Consiliului. … (2) Secretariatul se compune din directorul executiv şi din personalul angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată. … (3) Organigrama este aprobată de Consiliu. … (4) Salarizarea personalului Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România se face potrivit reglementărilor în vigoare, specifice instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii. … (5) Directorul executiv este numit de ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului, conform legislaţiei în vigoare. … (6) Directorul executiv are următoarele atribuţii principale: … 1. conduce activitatea curentă a Registrului Urbaniştilor din România;2. pune în aplicare hotărârile Consiliului şi deciziile preşedintelui;3. asigură toate condiţiile pentru desfăşurarea lucrărilor Consiliului şi ale comisiilor de lucru ale Registrului Urbaniştilor din România;4. asigură gestionarea curentă a patrimoniului Registrului Urbaniştilor din România;5. asigură întocmirea şi execuţia bugetului Registrului Urbaniştilor din România;6. coordonează activităţile cu caracter economic desfăşurate de Registrul Urbaniştilor din România, conform prevederilor art. 3 alin. (1).(7) Directorul executiv prezintă Consiliului, la fiecare reuniune a acestuia, rapoarte privind activitatea curentă, precum şi informări detaliate asupra unor subiecte, ca urmare a solicitării preşedintelui sau membrilor Consiliului. … (8) În activitatea sa directorul executiv emite decizii. … (9) Regulamentul de organizare şi funcţionare al Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România se aprobă de Consiliu. … +
Articolul 13(1) Resursele financiare ale Registrului Urbaniştilor din România se constituie din taxe, donaţii, subvenţii, sponsorizări şi venituri din activităţile cu caracter economic, inclusiv dobânzile bancare. … (2) Cuantumul taxelor se stabileşte în raport cu cheltuielile necesare de organizare şi funcţionare a Registrului Urbaniştilor din România. … (3) Taxele ce se achită Registrului Urbaniştilor din România sunt: … – taxa de atestare sau examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură;– taxa de înscriere în registru;– taxa privind exercitarea dreptului de semnătură aplicată pe categorii de documentaţii.(4) Taxa privind exercitarea dreptului de semnătură se stabileşte în mod diferenţiat, pentru categoriile de documentaţii semnate, precum şi pentru coordonarea elaborării întregii documentaţii sau, după caz, elaborarea unor secţiuni ale acestora. … (5) Cuantumul taxelor se stabileşte anual de către Consiliu. … (6) În situaţia susţinerii examenului care are drept scop verificarea doar a cunoştinţelor privind reglementările în domeniu, cuantumul taxei de examinare se reduce cu 50%. … (7) Înscrierea stagiarilor în registru se face fără taxă. … (8) Taxele pot fi achitate în contul deschis de Registrul Urbaniştilor din România în acest scop sau direct la sediul acestuia. … +
Articolul 14(1) Bugetul Registrului Urbaniştilor din România este elaborat de către secretariat şi este aprobat de Consiliu cu acordul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în conformitate cu reglementările în vigoare. … (2) Bugetul Registrului Urbaniştilor din România cuprinde următoarele capitole: … 1. bugetul Consiliului;2. bugetul comisiilor;3. bugetul secretariatului.(3) Bilanţul anual al Registrului Urbaniştilor din România este public, iar datele esenţiale se publică în buletinul informativ al Registrului Urbaniştilor din România. … +
Articolul 15(1) Pentru activitatea desfăşurată, membrii Consiliului, cei ai comisiilor sau, după caz, ai grupurilor de lucru primesc indemnizaţii care se acordă pentru prezenţa la întruniri, deplasări, cât şi pentru activitatea desfăşurată în afara acestora. … (2) Cuantumul indemnizaţiilor se stabileşte de către Consiliu. … +
Capitolul IIIEvidenţa şi înscrierea în Registrul urbaniştilor +
Articolul 16(1) Înregistrarea specialiştilor cu drept de semnătură în urbanism şi amenajarea teritoriului şi a specialiştilor stagiari, precum şi evidenţa altor categorii de profesionişti în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului se organizează distinct în cadrul registrului. … (2) Registrul cuprinde două părţi: … 1. specialişti cu drept de semnătură;2. stagiari.(3) Partea referitoare la specialiştii cu drept de semnătură cuprinde următoarele tipuri de documentaţii şi părţi ale acesteia, pentru care este acordat dreptul de semnătură: … 1. plan urbanistic de detaliu;2. plan urbanistic zonal cu secţiunea plan urbanistic zonal de lotizări locuinţe;3. plan urbanistic general;4. plan de amenajarea teritoriului metropolitan, plan de amenajarea teritoriului periurban, plan de amenajarea teritoriului intercomunal şi plan de amenajarea teritoriului frontalier;5. plan de amenajarea teritoriului judeţean, plan de amenajarea teritoriului interjudeţean şi plan de amenajarea teritoriului regional;6. plan de amenajarea teritoriului naţional.(4) Evidenţa privind alte categorii de profesionişti în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului are caracter informativ şi este organizată pe următoarele capitole: … 1. cercetători şi elaboratori de studii de specialitate;2. specialişti în administraţia publică;3. specialişti în managementul urban;4. specialişti în formare academică şi continuă;5. specialişti în dezvoltare economică urbană şi rurală;6. specialişti în dreptul urbanismului;7. specialişti în mediere şi participarea populaţiei;8. experţi tehnici extrajudiciari în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;9. alţi specialişti stabiliţi de Consiliu.(5) În cadrul capitolelor de la alin. (4) evidenţa se organizează pe domenii de specialitate. … (6) În registru şi în evidenţa privind alte categorii de profesionişti, înregistrarea se face în ordine alfabetică. … (7) Consiliul stabileşte dreptul de semnătură pentru părţi ale documentaţiilor, precum şi domenii de specialitate ale altor categorii de profesionişti, în raport cu conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism. … +
Articolul 17Documentaţia necesară la înscrierea în registru este următoarea:a) pentru specialişti cu drept de semnătură pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism: … – formular-tip de înscriere;– certificat de atestare a dreptului de semnătură eliberat de comisia de examinare;– dovada achitării taxei de înscriere.b) pentru stagiari: … – formular-tip de înscriere;– cerere de admitere la stagiu;– diploma sau licenţa şi cea de specializare, după caz – copie legalizată;– recomandarea a 2 specialişti cu drept de semnătură care sprijină cererea de primire în profesie ca stagiar, dintre care unul garantează îndrumarea profesională efectivă pe întreaga perioadă a stagiului, potrivit îndrumarului de stagiu aprobat de către Consiliu.c) pentru alte categorii de profesionişti din domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului: … – formular-tip de înscriere;– diploma sau licenţa – copie legalizată;– diplome postuniversitare, alte diplome ce atestă specializări – copie legalizată;– lista de articole, cărţi publicate, după caz;– curriculum vitae;– dovada achitării taxei de înscriere. +
Articolul 18(1) Datele înscrise în registru, pe baza formularelor-tip de înscriere, vor avea următoarea structură: … a) numele, domiciliul şi data naşterii; … b) denumirea actului de absolvire a instituţiei de învăţământ superior, anul eliberării, instituţia de învăţământ superior emitentă şi numărul acestuia; alte diplome sau acte care atestă studii postuniversitare ori specializări; … c) anul atestării dreptului de semnătură, după caz; … d) numărul de înregistrare în registru, în ordinea cronologică a înregistrării; … e) forma de exercitare a profesiei; … f) lista lucrărilor efectuate; … g) distincţii acordate de statul român, alte state, de instituţii sau autorităţi din ţară şi din străinătate; … h) diplome şi specializări, obţinute ulterior înscrierii în registru; … i) sancţiuni; … j) perioadele şi motivele de suspendare a dreptului de semnătură – când este cazul; … k) data şi motivele radierii din registru. … (2) Datele înscrise în registru, potrivit alin. (1), se vor adapta de Consiliu în funcţie de categoria de specialişti cu drept de semnătură şi stagiari stabilită la art. 16. … +
Capitolul IVAccesul la informaţiile din Registrul urbaniştilor +
Articolul 19(1) Registrul este public. Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România are obligaţia să furnizeze terţilor interesaţi informaţii privind datele înregistrate în evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură, care au fost publicate şi care nu au caracter confidenţial. … (2) Un exemplar din evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului va fi pus la dispoziţie consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pentru a fi consultat de către cei interesaţi. … +
Articolul 20Registrul cuprinzând evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 21Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România are obligaţia de a elibera, pe cheltuiala persoanei solicitante, certificate ce vor conţine datele înregistrate, care prin natura lor sunt publice, privitoare la un specialist cu drept de semnătură în domeniul urbanismului şi amenajarea teritoriului sau la un profesionist aflat în baza de date. Certificatele vor fi înseriate, vor fi semnate de către directorul executiv, vor conţine data eliberării, precum şi ştampila Registrului Urbaniştilor din România. Eliberarea lor va fi consemnată într-un registru de evidenţă. +
Capitolul VSuspendarea şi retragerea dreptului de semnătură +
Articolul 22(1) Suspendarea pe o perioadă de 6-12 luni a dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism se aplică în următoarele cazuri: … a) exercitarea dreptului de semnătură la altă categorie de documentaţii decât cea pentru care a dobândit dreptul de semnătură; … b) în cazul elaborării documentaţiilor fără respectarea prevederilor legale; … c) nerespectarea dreptului de autor şi/sau însuşirea, fără menţionarea autorului, a proprietăţii intelectuale a acestuia; … d) neplata repetată a taxelor aferente documentaţiilor elaborate; … e) alte fapte care prejudiciază grav onoarea şi prestigiul profesiei de urbanist, stabilite de Consiliu. … (2) Decizia de suspendare are forma scrisă, se semnează de preşedintele Consiliului şi se argumentează. … (3) Decizia de suspendare îşi produce efectele din momentul comunicării acesteia. … (4) Decizia de suspendare se comunică în termen de 15 zile celor interesaţi, se afişează la sediul central al Registrului Urbaniştilor din România, se înscrie în registru şi se publică cu ocazia republicării acestuia. … (5) În decizia de suspendare a dreptului de semnătură se precizează termenele şi procedura de contestare a acesteia. … +
Articolul 23(1) Hotărârea de retragere a dreptului de semnătură, urmată de radierea specialiştilor din registru, se aplică în următoarele cazuri: … a) invalidarea diplomei de licenţă, a diplomei de specializare sau a certificatului de stagiu; … b) dacă persoana înscrisă a fost condamnată definitiv pentru o faptă în legătură directă cu exercitarea dreptului de semnătură; … c) la cerere, prin renunţarea la exercitarea dreptului de semnătură; … d) ca urmare a unei sancţiuni de suspendare a dreptului de semnătură rămase definitive; … e) în caz de deces. … (2) Retragerea definitivă a dreptului de semnătură, respectiv radierea din registru, se face de către Consiliu, prin hotărâre în formă scrisă, semnată de preşedintele acestuia. … (3) Efectul hotărârii luate de Consiliu survine din momentul comunicării acesteia. … (4) Hotărârea de retragere/radiere se comunică în termen de 15 zile celor interesaţi şi se afişează la sediul central al Registrului Urbaniştilor din România. … (5) Hotărârea de retragere/radiere precizează termenele şi modalităţile de contestare a acesteia. … (6) Hotărârea de retragere/radiere, rămasă definitivă, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. … +
Articolul 24Împotriva deciziilor de neacordare, suspendare sau retragere a dreptului de semnătură, persoana care se consideră vătămată poate face contestaţie la Consiliu şi se poate adresa instanţelor judecătoreşti competente, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 25(1) Specialiştii înscrişi în registru răspund disciplinar, în condiţiile legii. … (2) Pentru specialiştii înscrişi în registru, care au calitatea de funcţionari publici conform art. 35 şi 36 din Legea nr. 350/2001, se poate constitui o comisie de disciplină. … +
Capitolul VIDispoziţii tranzitorii şi finale +
Articolul 26Consiliul va fi desemnat în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament şi va funcţiona până la data de 31 decembrie 2005. +
Articolul 27Comisiile de specialitate se înfiinţează potrivit prezentului regulament şi funcţionează în conformitate cu reglementările proprii aprobate de Consiliu în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament. +
Articolul 28Prezentul regulament poate fi modificat sau completat la propunerea Consiliului, aprobându-se în condiţiile legii. +
Articolul 29Calitatea de expert tehnic judiciar şi extrajudiciar în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului se dobândeşte potrivit prevederilor legale în vigoare.______________