de organizare şi functionare a Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor(actualizat până la data de 14 iulie 2004*)
–––––-*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 382 din 5 iunie 2002. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 14 iulie 2004 cu modificările şi completările aduse de: HOTĂRÂREA nr. 762 din 3 iulie 2003; HOTĂRÂREA nr. 1.078 din 8 iulie 2004. +
Capitolul 1Dispozitii generale +
Articolul 1(1) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor, denumit în continuare Oficiu, înfiinţat în baza Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sanctionarea spalarii banilor, denumita în continuare lege, se organizeaza şi funcţionează ca organ de specialitate, cu personalitate juridica, în subordinea Guvernului şi în coordonarea primului-ministru. … (2) Sediul Oficiului este în municipiul Bucureşti, Splaiul Independentei nr. 202A, et. 8, sectorul 6. … ––––-Alin. (1) al art. 1 a fost modificat prin pct. 1 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 762 din 3 iulie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 494 din 9 iulie 2003. +
Articolul 2Oficiul are ca obiect de activitate prevenirea şi combaterea spalarii banilor, scop în care primeste, analizeaza, prelucreaza informaţii şi sesizeaza autorităţile abilitate prin lege. +
Articolul 3(1) Oficiul este condus de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit de Guvern din randul membrilor Oficiului. Preşedintele Oficiului are şi calitatea de ordonator principal de credite. … (2) Oficiul este format din cate un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Justiţiei, Ministerului de Interne, Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie, Băncii Naţionale a României, Asociaţiei Române a Băncilor şi Curtii de Conturi, numiti în functii pe o perioadă de 5 ani, prin hotărâre a Guvernului. Membrii Oficiului indeplinesc functii de demnitate publică. … (3) Plenul Oficiului, constituit conform art. 19 alin. (6) din Legea nr. 21/1999*), cu modificările ulterioare, este structura deliberativa şi de decizie a Oficiului. … (4) Personalul angajat al Oficiului cuprinde personal de specialitate şi personal auxiliar de specialitate, format din analisti financiari şi asistenti analisti, precum şi personal contractual care ocupa functii specifice sectorului bugetar. … (5) Numărul maxim de posturi este de 84. … (6) Oficiul îşi constituie aparat propriu la nivel central. … ––––-Alin. (4) al art. 3 a fost modificat prin pct. 1 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.078 din 8 iulie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 636 din 14 iulie 2004.*) Legea nr. 21/1999 a fost abrogata de art. 31 din LEGEA nr. 656 din 7 decembrie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 904 din 12 decembrie 2002. +
Articolul 4(1) Structura organizatorica a Oficiului este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. În cadrul direcţiilor se pot organiza servicii, birouri şi compartimente, prin ordin al presedintelui Oficiului. … (2) Atribuţiile plenului Oficiului şi cele ale direcţiilor se stabilesc prin decizie a primului-ministru, la propunerea presedintelui Oficiului, iar în cazul celorlalte compartimente, prin ordin al presedintelui Oficiului, în condiţiile legii. … ––––-Art. 4 a fost modificat prin pct. 2 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.078 din 8 iulie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 636 din 14 iulie 2004. +
Capitolul 2Atribuţiile Oficiului +
Articolul 5Pentru indeplinirea obiectului sau de activitate Oficiul are urmatoarele atribuţii principale:a) primeste date şi informaţii de la persoanele fizice şi juridice prevăzute la art. 8 şi 17 din Legea nr. 21/1999*), cu modificările ulterioare, referitoare la operaţiuni şi tranzactii efectuate în lei şi/sau valuta; … b) analizeaza şi prelucreaza datele şi informaţiile primite; … c) examineaza din proprie iniţiativă cazurile care intră în sfera sa de competenţa; … d) solicita oricarei institutii competente furnizarea de date şi informaţii necesare în vederea indeplinirii obiectului sau de activitate; … e) colaboreaza cu Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Justiţiei, Parchetul de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie, Ministerul de Interne, Serviciul Roman de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Banca Naţionala a României, Curtea de Conturi, Asociaţia Română a Băncilor, Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor şi Camera de Comert şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti; … f) coopereaza şi promovează schimbul de informaţii şi experiente cu instituţiile straine care au functii asemanatoare şi cu instituţiile internationale europene şi regionale care au atribuţii în domeniul spalarii banilor; … g) emite, în condiţiile legii, decizii de suspendare a efectuării tranzactiilor asupra cărora exista suspiciunea ca ar avea drept scop spalarea banilor; … h) informeaza Parchetul de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie în cazurile prevăzute de lege; … i) întocmeşte şi actualizeaza liste cuprinzand persoane fizice şi juridice suspecte de savarsirea sau finantarea actelor de terorism, care se transmit Ministerului Finanţelor Publice conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea şi combaterea utilizarii sistemului financiar-bancar în scopul finantarii de acte de terorism; … j) constata contraventiile savarsite în domeniul sau de activitate şi aplica sanctiunile stabilite de lege, prin persoane desemnate în acest scop; … k) urmareste aplicarea unitara a dispoziţiilor legale din sfera sa de activitate, prin emitere de decizii; … l) urmareste aplicarea efectiva a deciziilor proprii; … m) face propuneri Guvernului şi organelor administraţiei publice centrale pentru adoptarea de măsuri în scopul prevenirii şi combaterii spalarii banilor, avizeaza proiectele de acte normative care au legătură cu domeniul sau de activitate; … n) organizeaza programe speciale de instruire a persoanelor fizice şi a reprezentantilor persoanelor juridice prevăzute la art. 8 din Legea nr. 21/1999*), cu modificările ulterioare, precum şi a personalului propriu; … o) întocmeşte raport de activitate, anual sau atunci când Guvernul hotaraste, şi realizează studii, analize şi sinteze privind domeniul sau de activitate; … p) stabileste forma rapoartelor pentru tranzactiile care pot fi legate de spalarea banilor; … r) elaboreaza, negociaza şi incheie conventii, protocoale, înţelegeri cu instituţiile similare din alte tari, în limita mandatului dat de Guvern. … –––––*) Legea nr. 21/1999 a fost abrogata de art. 31 din LEGEA nr. 656 din 7 decembrie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 904 din 12 decembrie 2002. +
Capitolul 3Organizarea şi functionarea Oficiului +
Articolul 6Organizarea, structura şi procedurile de functionare ale Oficiului trebuie să asigure realizarea atribuţiilor prevăzute de lege şi de prezentul regulament. +
Articolul 7(1) Preşedintele reprezinta Oficiul în relatiile cu autorităţile legislative, judiciare şi administrative, precum şi cu persoanele fizice şi juridice din tara şi din strainatate, inclusiv cu organismele şi organizaţiile internationale. … (2) Preşedintele reprezinta Oficiul ca persoana juridica şi îl angajează patrimonial, prin semnatura sa, în raporturile cu tertii. … (3) Preşedintele conduce sedintele Plenului Oficiului şi controlează aplicarea efectiva a deciziilor adoptate, dispunand măsuri adecvate. … (4) Preşedintele poate delega puteri de reprezentare şi altor membri ai Plenului Oficiului. … (5) Preşedintele emite ordine de angajare şi de incetare a raporturilor de muncă, aproba transferul şi aplica sanctiunile disciplinare prevăzute de lege pentru personalul angajat al Oficiului. … +
Articolul 8(1) Sedintele Plenului Oficiului se desfăşoară în prezenta a cel puţin 4 membri. Deciziile Plenului Oficiului se adoptă cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi. … (2) Membrii Oficiului asigura şi coordonează colaborarea cu instituţiile ai caror reprezentanti sunt. … (3) Abrogat. … ––––-Alin. (3) al art. 8 a fost abrogat prin pct. 3 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.078 din 8 iulie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 636 din 14 iulie 2004. +
Articolul 9Abrogat.––––-Art. 9 a fost modificat prin pct. 2 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 762 din 3 iulie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 494 din 9 iulie 2003.Art. 9 a fost abrogat prin pct. 3 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.078 din 8 iulie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 636 din 14 iulie 2004. +
Articolul 10Abrogat.––––-Alin. (4) al art. 10 a fost modificat prin pct. 3 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 762 din 3 iulie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 494 din 9 iulie 2003.Alin. (5) al art. 10 a fost modificat prin pct. 4 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 762 din 3 iulie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 494 din 9 iulie 2003.Art. 10 a fost abrogat prin pct. 3 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.078 din 8 iulie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 636 din 14 iulie 2004. +
Articolul 11Atribuţiile, sarcinile şi raspunderile individuale ale personalului Oficiului se stabilesc prin fisa postului, care se întocmeşte în baza Legii nr. 21/1999*), cu modificările ulterioare, şi a prezentului regulament şi se semneaza de către salariat şi seful ierarhic.––––-*) Legea nr. 21/1999 a fost abrogata de art. 31 din LEGEA nr. 656 din 7 decembrie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 904 din 12 decembrie 2002. +
Capitolul 4Condiţii de recrutare, de angajare şi de promovare a personalului +
Articolul 12Angajarea personalului în functii se face prin concurs, în condiţiile legii. +
Articolul 13În vederea participării la concursul de angajare în cadrul Oficiului, candidatii trebuie să indeplineasca cumulativ urmatoarele condiţii:a) să aibă numai cetatenie română; … b) să fie absolventi cu diploma de licenţă ai unei institutii de invatamant superior sau absolventi cu studii medii, după caz, în condiţiile legii; … c) să aibă exercitiul drepturilor civile şi politice; … d) să se bucure de o reputatie profesionala şi morala nestirbita; … e) sa nu fi fost condamnati pentru savarsirea vreunei infractiuni; … f) să fie declarati admisi la examenul medical şi la testul psihologic. … ––––-Lit. b) a art. 13 a fost modificata prin pct. 4 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.078 din 8 iulie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 636 din 14 iulie 2004. +
Articolul 14Dosarul de inscriere la concursul pentru angajarea în cadrul Oficiului va cuprinde:a) cererea candidatului; … b) diploma de licenţă, în cazul absolventilor învăţământului superior, iar pentru absolventii învăţământului liceal sau profesional, diploma de bacalaureat, respectiv diploma de absolvire a scolii profesionale, în original şi în copie; … c) copie de pe livretul militar, după caz; … d) curriculum vitae; … e) caracterizare-recomandare de la ultimul loc de muncă; … f) certificatul de cazier judiciar; … g) fisa medicală; … h) copie de pe carnetul de muncă; … i) declaratie pe propria răspundere că nu a fost judecat sau condamnat în cauze penale şi că nu se afla în curs de cercetare sau de judecată penala. … +
Articolul 15La angajare personalul Oficiului va semna un angajament privind obligaţia de a nu divulga informaţiile primite în timpul activităţii decat în cazul unei proceduri judiciare, inclusiv după încetarea functiei, pe o durată de 5 ani. +
Articolul 16Personalul angajat în cadrul Oficiului nu poate ocupa nici un post şi nu va îndeplini nici o functie în instituţiile prevăzute la art. 8 din Legea nr. 21/1999*), cu modificările ulterioare, concomitent cu calitatea de salariat al Oficiului.––––-*) Legea nr. 21/1999 a fost abrogata de art. 31 din LEGEA nr. 656 din 7 decembrie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 904 din 12 decembrie 2002. +
Capitolul 5Salarizarea şi alte drepturi ale personalului angajat în cadrul Oficiului +
Articolul 17(1) Salarizarea personalului de specialitate şi a personalului auxiliar de specialitate se realizează în acelasi mod ca şi salarizarea personalului din organele autorităţii judecătorești, potrivit anexei la Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 237/2000*). … (2) Personalul din cadrul Oficiului, altul decat cel de specialitate prevăzut la alin. (1), va fi salarizat conform actelor normative de salarizare aplicabile personalului din ministere şi din alte organe de specialitate din subordinea Guvernului. … (3) Indemnizatiile de încadrare şi salariile de baza se stabilesc pe functii, în raport cu structura din care face parte personalul angajat. … –––––*) Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 237/2000 a devenit caduca ca urmare a abrogarii Legii nr. 21/1999 de către art. 31 din LEGEA nr. 656 din 7 decembrie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 904 din 12 decembrie 2002. +
Articolul 18Personalul angajat al Oficiului are dreptul, în fiecare an calendaristic, la un concediu de odihnă şi la alte concedii stabilite pentru salariaţii din administratia publică, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihnă şi alte concedii ale salariatilor din administratia publică, din regiile autonome cu specific deosebit şi din unitatile bugetare, republicată, cu modificările ulterioare. +
Articolul 19(1) Membrii Plenului Oficiului, analistii financiari, care sunt detasati sau delegaţi, beneficiaza de o diurna de 2% din indemnizatia de încadrare, de decontarea cheltuielilor de cazare la structuri de primire turistice de categorie de până la 3 stele inclusiv, precum şi a transportului cu trenul clasa I, vagon de dormit clasa I, avion ori alte mijloace de transport, după caz. … (2) Pentru analistii financiari cheltuielile de deplasare în strainatate, diurna, cheltuielile de transport şi de cazare se acordă potrivit dispoziţiilor art. 49 alin. (3) din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autorităţii judecătorești, republicată. … (3) Celelalte categorii de personal beneficiaza de drepturile de deplasare în tara şi strainatate, precum şi de drepturile de detasare, potrivit reglementarilor aplicabile personalului instituţiilor publice. … +
Capitolul 6Dispozitii finale +
Articolul 20Oficiul are în dotare un parc auto de 8 autoturisme cu un consum maxim de 300 litri/luna/ autoturism. +
Anexă ────────la regulament────────────── Numărul maxim de posturi = 84 STRUCTURA ORGANIZATORICA a Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor ┌────────────┐ │ PRESEDINTE │ └──────┬─────┘ │ ┌─────────────────┐ ├───────────┤ Plenul Oficiului│ │ └─────────────────┘ │ │ ┌──────────────┐ │ │ Cabinetul │ ├────────┤ demnitarului │ │ └──────────────┘ │ │ ┌───────────────────┐ ├──────┤ Compartimentul │ │ │audit public intern│ │ └───────────────────┘ │ │ ┌─────────────────┬────────┴───────────┬────────────────────┐ │ │ │ │ │ │ │ │┌───────┴────────┐ ┌──────┴───────┐ ┌──────────┴─────────┐ ┌────────┴─────────┐│ │ │ │ │ │ │ ││ Directia │ │ Directia de │ │Directia juridica, │ │ Directia ││ evaluare │ │ implementare │ │ integrare │ │ managementul ││ preliminara │ │a legislaţiei │ │ euroatlantica, │ │ resurselor umane,││ şi managementul│ │ specifice │ │ cooperare │ │ materiale şi ││ bazelor de │ │ │ │interinstitutionala │ │ financiare ││ date │ │ │ │şi internationala şi│ │ │└────────────────┘ └──────────────┘ │ managementul │ └──────────────────┘ │ informaţiilor │ │ clasificate │ └────────────────────┘––––-Anexa nr. 1 la Regulament a fost modificata, fiind inlocuita cu Anexa la HOTĂRÂREA nr. 762 din 3 iulie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 494 din 9 iulie 2003.Anexa nr. 1 la Regulament a fost modificata, fiind inlocuita cu Anexa la HOTĂRÂREA nr. 1.078 din 8 iulie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 636 din 14 iulie 2004.──────────────────