Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 92 din 16 iunie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 657 din 2 iulie 2021. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)Direcția generală urgențe medicale, denumită în continuare direcția generală, este organizată și funcționează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situațiilor de urgență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aprobată prin Legea nr. 104/2014, cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică și efectivele Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Hotărârii Guvernului nr. 857/2011 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele din domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordinului ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne nr. 493/69/2014 privind condițiile de exercitare de către Ministerul Sănătății și Departamentul pentru situații de urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne a controlului operațional și a inspecției activității serviciilor de ambulanță și UPU/CPU și pentru aprobarea modalităților și procedurilor de monitorizare a serviciilor de ambulanță și UPU/CPU și ale prezentului regulament. (2)Direcția generală este unitatea centrală de specialitate a Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, fără personalitate juridică, cu competență la nivel național, pentru toate unitățile și instituțiile publice și private care își desfășoară activitatea în domeniul asistenței medicale de urgență și al primului ajutor calificat.(3)Direcția generală face parte din structura aparatului central al MAI, fiind integrată în structura Departamentului pentru Situații de Urgență, denumit în continuare Departament, și se află în subordinea directă a secretarului de stat, șef al Departamentului. +
Articolul 2(1)În îndeplinirea atribuțiilor care îi revin direcția generală desfășoară, potrivit legii și prezentului regulament, prin personal anume desemnat, următoarele activități:a)prevenirea situațiilor de urgență și eficientizarea capacității de intervenție a structurilor medicale de urgență, prin monitorizarea, coordonarea, controlul operațional, inspecția și/sau verificarea activității operative a serviciilor de ambulanță publice și private, a structurilor de primiri urgențe – unități de primiri urgențe, denumite în continuare UPU/compartimente de primiri urgențe, denumite în continuare CPU/compartimente de primiri urgențe de specialitate, denumite în continuare CPUs -, precum și gestionarea aspectelor organizatorice, operative și medicale din activitatea serviciilor mobile de urgență, reanimare și descarcerare, denumite în continuare SMURD; … b)gestionarea intervenției structurilor medicale aflate în coordonarea și/sau coordonarea operațională a Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), denumite în continuare structuri medicale, în situații de urgență, prin coordonarea resurselor umane, materiale, financiare și de altă natură necesare restabilirii stării de normalitate și prin coordonarea operațională a serviciilor de ambulanță, a structurilor care asigură primul ajutor calificat, precum și a UPU/CPU, inclusiv în ceea ce privește asistența medicală de urgență din cadrul serviciilor mobile de urgență, reanimare și descarcerare; … c)coordonarea metodologică și evaluarea unor activități de formare profesională în domeniul asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat; … d)colaborarea cu structurile specializate ale Ministerului Sănătății și ale celorlalte instituții sau structuri cu atribuții în domeniu pentru elaborarea, coordonarea și evaluarea metodologică a activității de formare profesională și de educație continuă în domeniul asistenței medicale de urgență și al primului ajutor calificat; … e)analiza și dezvoltarea unui cadru de referință procedural corespunzător aplicării într-un mod coerent și unitar la nivelul sistemului de asistență medicală de urgență și prim ajutor calificat. … (2)Activitățile prevăzute la alin. (1) se desfășoară în colaborare, după caz, cu Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, denumit în continuare IGSU, cu Inspectoratul General de Aviație al MAI, denumit în continuare IGAv, cu alte structuri ale ministerului sau din subordinea acestuia, cu structurile specializate ale Ministerului Sănătății, denumit în continuare MS, Ministerului Educației, denumit în continuare MEd, Ministerului Apărării Naționale, denumit în continuare MApN, și ale celorlalte instituții sau structuri cu atribuții în domeniul asistenței medicale de urgență, autoritățile administrației publice locale sau județene, precum și cu structurile operative ale acestora, sub coordonarea secretarului de stat, șef al Departamentului. +
Capitolul IIOrganizarea direcției generale +
Articolul 3(1)Direcția generală are în structura organizatorică următoarele componente:a)conducerea direcției generale; … b)Serviciul monitorizare și coordonare urgențe medicale, în cadrul căruia funcționează: (i)Compartimentul coordonare telemedicină; … (ii)Compartimentul management EMT (Emergency Medical Teams) și PMA (posturi medicale avansate); … … c)Serviciul control și inspecție medicină de urgență; … d)Serviciul formare în medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre, în cadrul căruia funcționează: (i)Biroul protocoale și proceduri medicale; … … e)Biroul analiză și dezvoltare strategică în domeniul medicinei de urgență. … (2)Organigrama direcției generale este prevăzută în anexa nr. 1. +
Articolul 4(1)În îndeplinirea atribuțiilor, direcția generală cooperează cu celelalte instituții și structuri ale ministerului și colaborează, pe probleme de interes comun, potrivit actelor normative incidente, cu instituții și organisme ale autorităților publice și societății civile.(2)Diagrama principalelor relații ale direcției generale este prevăzută în anexa nr. 2. +
Articolul 5(1)Personalul direcției generale se subordonează direct directorului general, respectiv directorului general adjunct, care coordonează activitatea structurilor din subordine, și nemijlocit șefilor serviciilor/birourilor din care face parte.(2)Personalul direcției generale răspunde pentru executarea sarcinilor de serviciu încredințate, potrivit fișelor posturilor. +
Capitolul IIIObiectivele și atribuțiile principale ale direcției generale +
Articolul 6(1)Principalele obiective ale direcției generale sunt:a)prevenirea situațiilor de urgență și asigurarea capacității corespunzătoare de intervenție a structurilor medicale în situații de urgență, în colaborare cu celelalte structuri cu atribuții de intervenție în situații de urgență; … b)gestionarea coerentă, concentrată și coordonată a intervențiilor structurilor medicale în situații de urgență, în colaborare cu celelalte structuri cu atribuții de intervenție în situații de urgență; … c)creșterea calității și eficienței intervențiilor specifice asistenței medicale de urgență și primului ajutor calificat, inclusiv prin diminuarea timpului de intervenție și optimizarea resurselor; … d)creșterea calității și eficienței procesului instructiv-formativ în domeniul asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat; … e)analiza și dezvoltarea unui cadru de referință procedural corespunzător aplicării într-un mod coerent și unitar la nivelul sistemului de asistență medicală de urgență și prim ajutor calificat. … (2)Direcția generală are următoarele atribuții principale:a)monitorizează și coordonează operațional activitatea serviciilor publice de ambulanță, activitatea SMURD și activitatea structurilor de primiri urgențe (UPU/CPU/CPUs); … b)monitorizează și coordonează activitățile de telemedicină prespitalicească și interspitalicească în domeniul asistenței medicale de urgență; … c)colectează, prelucrează și analizează datele referitoare la activitatea serviciilor de asistență medicală de urgență și le prezintă secretarului de stat, șeful Departamentului; … d)controlează operațional și inspectează activitățile operative ale serviciilor de ambulanță publice și private, ale serviciilor mobile de urgență, reanimare și descarcerare și ale structurilor UPU/CPU din cadrul unităților sanitare publice și private, inclusiv pe timpul transportului pacienților ori pe timpul desfășurării spectacolelor, festivalurilor, competițiilor/manifestărilor sportive și al altor evenimente culturale/sportive; … e)controlează operațional și inspectează activitățile de telemedicină prespitalicească și interspitalicească în domeniul asistenței medicale de urgență; … f)verifică respectarea aplicării reglementărilor legale referitoare la activitatea din domeniul asigurării asistenței medicale de urgență a structurilor/serviciilor de urgență, a pregătirii acestora pentru îndeplinirea responsabilităților legale în caz de calamități sau alte situații speciale, respectarea dispozițiilor conducerii Departamentului sau a direcției generale; … g)constată și aplică sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea normelor privind sistemul național de asistență medicală de urgență și de prim ajutor calificat; … h)verifică activitățile specifice care se desfășoară integrat, din punctul de vedere al intervențiilor și al asigurării asistenței medicale de urgență; … i)asigură coordonarea metodologică și evaluarea unor activități de formare profesională în domeniul asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat; … j)participă la elaborarea strategiei pentru dezvoltarea sistemului integrat de asistență medicală de urgență și prim ajutor calificat; … k)desfășoară activități specifice pe linia managementului stărilor excepționale. … +
Capitolul IVConducerea direcției generale +
Articolul 7(1)Conducerea direcției generale este asigurată de directorul general, ajutat de directorul general adjunct.(2)Directorul general se află în subordinea directă a ministrului afacerilor interne și în cea nemijlocită a secretarului de stat, șef al Departamentului.(3)Directorul general adjunct se află în subordinea directă a secretarului de stat, șef al Departamentului, și în subordinea nemijlocită a directorului general. +
Articolul 8(1)Directorul general conduce întreaga activitate a direcției generale și o reprezintă în relațiile cu celelalte instituții și structuri ale MAI, precum și cu structurile similare din cadrul instituțiilor și organismelor din afara MAI.(2)Directorul general poate delega, prin dispoziție, în condițiile legii, atribuții din competența sa directorului general adjunct sau altor persoane din subordine. (3)Directorul general adjunct se află în subordinea nemijlocită a directorului general și preia responsabilitățile directorului general, în lipsa acestuia.(4)Raporturile de coordonare și îndrumare a activităților structurilor direcției generale, de către directorul general adjunct, se stabilesc prin dispoziție a directorului general. +
Articolul 9În baza actelor normative, a ordinelor și instrucțiunilor ministrului, precum și a dispozițiilor secretarului de stat, șef al Departamentului, precum și pentru executarea prevederilor acestora, directorul general poate emite dispoziții cu caracter obligatoriu pentru personalul din subordine și pentru structurile pe care le coordonează operațional. +
Articolul 10(1)Directorul general răspunde în condițiile legii, potrivit fișei postului, de întreaga activitate pe care o desfășoară direcția generală.(2)Organizarea și modalitățile de planificare a activităților desfășurate de direcția generală, precum și de evaluare a activităților desfășurate de către structurile acesteia se stabilesc prin dispoziție a directorului general.(3)Directorul general răspunde de îndeplinirea obligațiilor referitoare la gestionarea informațiilor secrete de stat, cu sprijinul Structurii de securitate din cadrul Direcției suport decizional, conform art. 86 din Standardele naționale de protecție a informațiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 11(1)Directorul general adjunct răspunde în condițiile legii, potrivit fișei postului, de activitatea structurilor direcției generale care îi sunt încredințate spre coordonare și îndrumare, precum și de îndeplinirea atribuțiilor sau competențelor care îi sunt dispuse ori delegate de către directorul general ori de către secretarul de stat, șef al Departamentului.(2)Pe perioada absenței directorului general, directorul general adjunct preia responsabilitățile și prerogativele directorului general. +
Capitolul VAtribuțiile serviciilor, birourilor și compartimentelor direcției generale +
Secţiunea 1Serviciul monitorizare și coordonare urgențe medicale +
Articolul 12Serviciul monitorizare și coordonare urgențe medicale îndeplinește următoarele atribuții specifice:a)monitorizează și coordonează operativ activitatea structurilor de primiri urgențe – UPU/CPU/CPUs – din cadrul unităților sanitare din sectorul public; … b)monitorizează și coordonează operativ activitatea serviciilor mobile județene de urgență, reanimare și descarcerare și al municipiului București, din punct de vedere medical; … c)monitorizează și coordonează operativ activitatea serviciilor publice de ambulanță; … d)colaborează împreună cu Serviciul coordonare operațională a situațiilor de urgență, denumit în continuare SCOSU, din cadrul Direcției suport decizional, denumită în continuare DSD, pentru monitorizarea și coordonarea, pe linia de specialitate a direcției generale, a situațiilor de urgență cu caracter deosebit; … e)colaborează împreună cu SCOSU din cadrul DSD pentru monitorizarea fenomenelor meteo periculoase pe teritoriul României și a efectelor acestora; … f)colaborează împreună cu Centrul Operativ pentru Situații de Urgență, denumit în continuare COSU, din MS pentru monitorizarea și coordonarea operativă a relației dintre structurile de primiri urgențe (UPU/CPU/CPUs) și secțiile care asigură asistență de specialitate la nivel spitalicesc; … g)monitorizează și coordonează operativ modul de cooperare dintre structurile de primiri urgențe (UPU/CPU/CPUs) și serviciile de ambulanță, respectiv SMURD; … h)realizează controale operaționale și inspecții și/sau verificarea activității operative la structurile aflate în coordonarea și/sau coordonarea operațională a DSU, în special cu privire la activitățile specifice dispeceratelor; … i)participă la colectarea datelor referitoare la activitatea serviciilor de ambulanță, SMURD și structurile de primiri urgențe – UPU/CPU/CPUs; … j)identifică și monitorizează situațiile de urgență medicală și informează operativ conducerea direcției generale și/sau pe șeful Departamentului; … k)colaborează, la solicitarea COSU al MS, în ceea ce privește monitorizarea și raportarea cazurilor de infarct miocardic acut (IMA) care sunt comunicate de structurile de primiri urgențe – UPU/CPU/CPUs – și camerele de gardă din cadrul unităților spitalicești, precum și transferul acestora către unități sanitare specializate; … l)colaborează, la solicitarea COSU al MS, în ceea ce privește monitorizarea și raportarea cazurilor cu persoane care au suferit arsuri și sprijină unitățile sanitare să transporte acești pacienți la unități sanitare specializate; … m)colaborează, la solicitarea COSU al MS, în ceea ce privește monitorizarea și raportarea cazurilor de deces cauzate de hipotermie/hipertermie; … n)monitorizează operativ modul de aplicare a procedurilor specifice privind gestionarea situațiilor de urgență și a planurilor de intervenție și cooperare și raportează ierarhic situația; … o)centralizează operativ solicitările de resurse necesare pentru îndeplinirea funcțiilor de sprijin pe timpul situațiilor de urgență și formulează propuneri pentru asigurarea operativă a acestora; … p)participă la actualizarea bazelor de date și întocmește documente specifice de monitorizare și coordonare a activității medicale a structurilor din coordonarea operațională a direcției generale; … q)transmite solicitări scrise către IGAv al MAI, respectiv către MApN, după caz, pentru utilizarea aeronavelor din dotare în executarea unor misiuni de asistență medicală de urgență, la dispoziția/cu aprobarea șefului Departamentului; … r)transmite solicitări scrise către serviciile de ambulanță, respectiv SMURD, precum și resurselor medicale ale IGAv referitoare la repatrierea pacienților români din străinătate și transferul acestora la clinici din străinătate, la dispoziția/cu aprobarea șefului Departamentului; … s)prealertează sau alertează, după caz, personalul direcției generale, precum și structurile pe care le are în coordonare/ coordonare operațională Departamentul în situația unor dezastre, accidente colective sau exerciții, la dispoziția/cu aprobarea șefului Departamentului; … t)monitorizează riscurile potențiale care pot genera situații de urgență, dezastre sau catastrofe, generate de schimbările climatice, temperaturi extreme, epidemii, accidente cu impact mass-media, accidente cu victime multiple, și informează operativ/ierarhic șeful Departamentului și conducerea direcției generale; … u)monitorizează necesitățile speciale de medicamente/produse sangvine/echipamente/materiale sanitare în situații medicale de urgență și coordonează transferul acestora către unitățile sanitare care asigură asistența medicală a pacienților, în cooperare cu COSU al MS; … v)asigură sprijin în vederea efectuării transportului pacienților critici, la solicitarea structurilor responsabile, în colaborare cu COSU al MS, după caz; … w)colaborează cu structurile operative ale MS, precum și cu centrele operative pentru situații de urgență din celelalte ministere/instituții, în scopul prevenirii, monitorizării și intervenției în cazul unor situații de urgență, pentru asigurarea asistenței medicale de urgență, reducerea riscurilor și recuperarea după incident; … x)participă la diverse ședințe, întâlniri, grupuri de lucru, conferințe/videoconferințe, workshopuri, seminare, convocări, exerciții, schimburi de experiență, activități de informare, documentare și formare profesională, evenimente ș.a.m.d. în domeniul asistenței medicale de urgență/primului ajutor calificat, pe linia de specialitate a direcției generale și conexe, cu reprezentanții serviciilor de ambulanță, ai structurilor de primiri urgențe și ai altor structuri cu atribuții în acest domeniu, în domeniul situațiilor de urgență și conexe. … +
Articolul 13Compartimentul coordonare telemedicină din cadrul Serviciului monitorizare și coordonare urgențe medicale îndeplinește următoarele atribuții specifice:a)coordonează și monitorizează activitatea de telemedicină pre- și interspitalicească în domeniul asistenței medicale de urgență; … b)participă la implementarea proiectelor de telemedicină în domeniul asistenței medicale de urgență pre- și interspitalicești; … c)centralizează și evaluează anual necesarul de resurse pentru funcționarea și mentenanța sistemelor de telemedicină în domeniul asistenței medicale de urgență pre- și interspitalicești; … d)participă la actualizarea bazelor de date și întocmește documente specifice activității de telemedicină; … e)participă la colectarea, prelucrarea și analiza datelor/ informațiilor referitoare la transmisia de date prin sistemul de telemedicină; … f)formulează propuneri de modificare/completare a actelor normative care reglementează activitatea de telemedicină în domeniul asistenței medicale de urgență, pe care le înaintează Serviciului reglementări și avizări, denumit în continuare SRA din cadrul DSD. … +
Articolul 14Compartimentul Management EMT și PMA din cadrul Serviciului monitorizare și coordonare urgențe medicale îndeplinește următoarele atribuții specifice:a)propune, fundamentează și participă la implementarea proiectelor de dezvoltare a structurilor de tip EMT/PMA; … b)verifică pregătirea personalului ce încadrează funcții din cadrul structurilor de tip EMT/PMA în colaborare cu Serviciul formare în medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre; … c)documentează, propune, elaborează și/sau participă la actualizarea strategiilor, politicilor, metodologiilor, standardelor și reglementărilor specifice formării profesionale și/sau resurselor umane a personalului care încadrează structurile de tip EMT/PMA, pe acest palier de activitate în colaborare cu Serviciul formare în medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre; … d)verifică din punct de vedere logistic structurile de tip EMT/PMA, inclusiv cu privire la funcționarea echipamentelor medicale din componența acestora și/sau cu privire la asigurarea stocurilor medicale și a stocurilor alimentare pentru structurile EMT în colaborare cu Serviciul control și inspecție în medicină de urgență; … e)verifică și asigură suportul în vederea certificării structurilor de tip EMT, în colaborare cu Serviciul formare în medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre; … f)verifică și acordă sprijin în vederea asigurării bazei de personal ce poate încadra funcții în cadrul EMT; … g)asigură suportul de specialitate pentru Direcția generală pentru protecție civilă, denumită în continuare DGPC, în ceea ce privește participarea structurilor de tip EMT/PMA la misiuni și exerciții organizate la nivel național și internațional; … h)stabilește necesarul de pregătire prin exerciții al structurilor de tip EMT/PMA; … i)colaborează cu structurile de specialitate din cadrul IGSU în vederea planificării și organizării exercițiilor în care sunt implicate structuri de tip EMT/PMA și de asemenea pentru stabilirea obiectivelor de pregătire și a problemelor de urmărit; … j)întocmește și/sau prezintă conducerii direcției generale și a Departamentului rapoartele de analiză de specialitate elaborate în urma misiunilor sau a exercițiilor la care au participat structurile de tip EMT/PMA și participă în cadrul procesului de lecții învățate; … k)elaborează, propune și/sau avizează studii, informări, strategii, politici, metodologii, standarde, algoritmi și alte reglementări referitoare la protocoale și proceduri specifice activității structurilor EMT/PMA; … l)participă la diverse ședințe, întâlniri, grupuri de lucru, conferințe/videoconferințe, workshopuri, seminare, convocări, exerciții, schimburi de experiență, activități de informare, documentare și formare profesională, evenimente în domenii aplicabile activității structurilor de tip EMT/PMA, cu reprezentanții serviciilor de ambulanță, ai structurilor de primiri urgențe și ai altor structuri cu atribuții în domeniul situațiilor de urgență și conexe. … +
Secţiunea a 2-aServiciul control și inspecție medicină de urgență +
Articolul 15Serviciul control și inspecție medicină de urgență îndeplinește următoarele atribuții specifice:a)realizează controlul operațional, inspecția și/sau verificarea activității operative a structurilor de primiri urgențe (UPU/CPU/CPUs) din cadrul unităților sanitare publice și private; … b)realizează controlul operațional, inspecția și/sau verificarea activității structurilor SMURD, la nivel teritorial și național, din punctul de vedere al asigurării asistenței medicale de urgență/primului ajutor calificat; … c)realizează controlul operațional și inspecția activității operative a serviciilor de ambulanță publice și private; … d)realizează controlul operațional, inspecția și/sau verificarea activității de asigurare a asistenței medicale de urgență organizate la nivelul instituțiilor/ministerelor/autorităților cu rețele sanitare proprii, inclusiv ale unităților spitalicești publice și private; … e)verifică modul de acordare a asistenței medicale de urgență/primului ajutor calificat pe timpul transportului pacienților de către echipajele de intervenție prespitalicească; … f)verifică modul de acordare a asistenței medicale de urgență la spectacole, festivaluri, competiții/manifestări sportive și alte evenimente culturale/sportive; … g)propune, anual, calendarul comun cu MS al activităților de control operațional; … h)colaborează cu structurile specifice din cadrul sau din subordinea MAI și MS, în vederea realizării unor activități de control operațional și/sau inspecție programată ori inopinată a structurilor care desfășoară activități de asistență medicală de urgență/prim ajutor calificat; … i)evaluează relația dintre UPU/CPU și secțiile care asigură asistență de specialitate la nivel spitalicesc; … j)constată și sancționează contravențiile din domeniul asistenței medicale de urgență și prim ajutor calificat, la toate structurile care activează în acest domeniu; … k)participă în cadrul unor comisii de analiză a reclamațiilor și sesizărilor care privesc activitatea de asistență medicală de urgență la nivel teritorial și național, în colaborare cu structurile specifice din cadrul Departamentului/direcției generale sau din MAI, respectiv MS, și propune măsurile necesare; … l)participă la ședințe, întâlniri, grupuri de lucru, conferințe/ videoconferințe, workshopuri, seminare, convocări, exerciții, schimburi de experiență, activități de informare, documentare și formare profesională, evenimente în domeniul asistenței medicale de urgență/primului ajutor calificat, pe linia de specialitate a direcției generale și conexe, cu reprezentanții serviciilor de ambulanță, ai structurilor de primiri urgențe și ai altor structuri cu atribuții în acest domeniu, în domeniul situațiilor de urgență și conexe; … m)propune actualizarea cadrului normativ în domeniul asistenței medicale de urgență/primului ajutor calificat, pe linia de specialitate a direcției generale și conexe, și participă la elaborarea, modificarea, completarea actelor normative/reglementărilor care privesc acest domeniu; … n)propune proiecte de acte normative/actualizarea cadrului normativ referitor la activitățile de formare profesională a personalului operativ din domeniul asistenței medicale de urgență/primului ajutor calificat, pe linia de specialitate a direcției generale și conexe, pe care le înaintează SRA din cadrul DSD; … o)participă la elaborarea politicilor, strategiilor, planurilor operaționale, procedurilor, studiilor, analizelor și a altor documente în domeniul de competență al direcției generale; … p)formulează măsuri și/sau recomandări pentru remedierea neregulilor constatate și a încălcărilor legislației incidente, sesizate în activitățile de control operațional, inspecție, verificări, evaluări, pe care le înaintează ierarhic, și/sau transmite, când se impune, sesizări către organele de urmărire penală, către Curtea de Conturi sau orice alte instituții abilitate, pentru a continua verificările specifice/a stabili eventualele prejudicii și/sau răspunderea disciplinară, civilă sau penală, dacă este cazul; … q)stabilește relații de colaborare cu alte organizații de profil din țară și din străinătate. … +
Secţiunea a 3-aServiciul formare în medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre +
Articolul 16Serviciul formare în medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre îndeplinește următoarele atribuții specifice:a)elaborează, propune și/sau avizează măsuri/documente referitoare la integralitatea și complementaritatea pachetului instructiv-formativ în domeniul medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre, prin cooperare cu MS, MEd, alte autorități, instituții, structuri cu atribuții în domeniu; … b)asigură monitorizarea, coordonarea și controlul implementării strategiilor, politicilor și reglementărilor specifice formării profesionale a personalului din domeniul medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre, pe categorii de personal, inclusiv prin cooperare cu celelalte instituții cu atribuții în domeniu; … c)organizează și actualizează bazele de date privind formarea profesională a personalului din domeniul medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre, pe categorii de personal; … d)monitorizează procesul de management al carierei personalului din domeniul medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre; … e)monitorizează, coordonează, controlează procesul de recrutare, selecție, evaluare a performanțelor profesionale referitoare la personalul din domeniul medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre, prin cooperare cu MS, MEd, alte autorități, instituții, structuri cu atribuții în domeniu; … f)participă la analiza și elaborarea proiecției organigramelor și la întocmirea statelor de funcții din structurile care activează în domeniul medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre; … g)propune reglementări referitoare la activitatea de formare profesională a rezidenților în medicină de urgență, la evaluarea în ceea ce privește examenul de primariat în medicina de urgență, la programele formative pentru obținerea atestatului în medicina de urgență prespitalicească și spitalicească, precum și cele destinate personalului mediu sanitar și/sau operativ/auxiliar din domeniul medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre, în colaborare cu MS, MEd, alte autorități, instituții, structuri cu atribuții în domeniu, pe care le înaintează SRA din cadrul DSD; … h)participă în comisiile de concurs/examen pentru posturile de conducere din serviciile publice de ambulanță și structurile de primiri urgențe – UPU/CPU/CPUs – din cadrul unităților sanitare la nivel național, în colaborare cu MS; … i)prelucrează informațiile de interes privind pregătirea prin rezidențiat și a doua specialitate în medicină de urgență, programul de atestat pentru medicina de urgență prespitalicească, programul de atestat pentru asistența medicală de urgență în structurile pentru primire a urgențelor, pentru medici, informațiile privind atestatul de medicină de urgență al asistenților medicali, precum și pentru celelalte atestate/certificate/similare aferente sistemului de urgență, în colaborare cu MS; … j)participă, în colaborare cu Comisia de medicină de urgență și dezastre a MS, la activitatea de evaluare a personalului medical de specialitate și la examenele de medic specialist și medic primar în specialitatea medicină de urgență; … k)elaborează propuneri privind numărul de locuri, pe centre, pentru concursul național de rezidențiat în medicina de urgență, conform prevederilor legale, în colaborare cu MS; … l)elaborează propuneri privind componența comisiilor de examinare a candidaților înscriși la examenele de medic specialist și/sau medic primar în specialitatea medicină de urgență, în colaborare cu MS; … m)participă la revizuirea curriculum-urilor de pregătire prin rezidențiat în specialitatea medicină de urgență, a documentelor organizatorice aferente examenului de medic primar în medicina de urgență, la programele formative pentru obținerea atestatului în medicina de urgență prespitalicească și spitalicească, precum și cele destinate personalului mediu sanitar și/sau operativ/auxiliar din domeniul medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre, în colaborare cu MS, MEd, alte autorități, instituții, structuri cu atribuții în domeniu; … n)realizează activități de îndrumare și control în domeniul de responsabilitate al Departamentului/direcțiilor generale/direcției din cadrul Departamentului; … o)redactează ordinea de zi, întocmește procesul-verbal și transmite măsurile și dispozițiile stabilite în cadrul ședințelor Comisiei interministeriale de suport tehnic; … p)organizează și/sau participă, în colaborare cu celelalte structuri din Departament/direcția generală/direcția din cadrul Departamentului/alte instituții/entități publice sau private, conferințe, seminare, simpozioane, exerciții, competiții, ateliere de lucru și alte sesiuni formative în domeniul de responsabilitate al Departamentului/direcției generale; … q)gestionează activitățile specifice de formare profesională continuă a personalului direcției generale, potrivit reglementărilor în domeniu; … r)asigură la nivelul direcției generale activitatea specifică de resurse umane în relația cu Direcția generală management resurse umane; … s)elaborează documentele de organizare a formării profesionale continue a personalului direcției generale; … t)participă la activitățile de evaluare a formării profesionale a personalului direcției generale; … u)monitorizează activitățile de formare profesională continuă a personalului direcției generale; … v)participă la elaborarea propunerilor privind tematica și bibliografia aferente organizării concursurilor și examenelor din domeniul de competență al Departamentului/direcțiilor generale/ direcției din cadrul Departamentului, cu sprijinul Biroului protocoale și proceduri medicale; … w)participă la activități de informare și documentare în domeniul de competență al Departamentului/direcțiilor generale/ direcției din cadrul Departamentului și conexe; … x)facilitează participarea personalului Departamentului/ direcțiilor generale/direcției din cadrul Departamentului la programe de formare profesională în domeniul de activitate pe linia de specialitate a direcției generale ori în domenii conexe; … y)colaborează cu structurile specializate ale Ministerului Sănătății și ale celorlalte instituții sau structuri cu atribuții în domeniu la elaborarea, coordonarea și evaluarea metodologică a activității de formare profesională și de educație continuă în domeniul asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat; … z)monitorizează și coordonează modalitatea de organizare și desfășurare a concursului pe echipaje la nivel național a personalului profesionist operativ din cadrul serviciilor publice de ambulanță, împreună cu personalul din cadrul serviciilor mobile de urgență, reanimare și descarcerare; … aa)participă la controlul operațional, inspecția și/sau verificarea activității serviciilor de ambulanță, structurilor de primiri urgențe, SMURD, din perspectiva formării profesionale; … bb)verifică activitatea de pregătire a serviciilor de ambulanță publice și private, respectiv a structurilor de primiri urgențe – UPU/CPU/CPUs – din cadrul unităților sanitare publice și private, pentru îndeplinirea responsabilităților prevăzute de legislația în vigoare, în caz de calamități sau în alte situații speciale. … +
Articolul 17Biroul protocoale și proceduri medicale îndeplinește următoarele atribuții specifice: a)elaborează, propune și/sau avizează studii, informări, strategii, politici, metodologii, standarde, algoritmi și alte reglementări referitoare la protocoale și proceduri medicale specifice domeniului de competență al Departamentului/direcției generale; … b)organizează și/sau participă, în colaborare cu celelalte structuri din Departament/direcțiile generale/direcția din cadrul Departamentului/alte instituții/entități publice sau private, conferințe, seminare, simpozioane, exerciții, competiții, workshopuri, alte activități de informare și documentare în domeniul de responsabilitate al direcției generale; … c)documentează, propune, elaborează și/sau participă la actualizarea strategiilor, politicilor, metodologiilor, standardelor și reglementărilor specifice formării profesionale și/sau resurselor umane a/ale personalului din domeniul medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre, pe categorii de personal; … d)elaborează și propune norme în domeniul formării profesionale a personalului medico-sanitar și auxiliar din sistemul de urgență, în colaborare cu MS; … e)participă la elaborarea politicilor, strategiilor și planurilor operaționale în domeniul de competență al Departamentului/ direcțiilor generale/direcției din cadrul Departamentului. … +
Secţiunea a 4-aBiroul analiză și dezvoltare strategică în domeniul medicinei de urgență +
Articolul 18Biroul analiză și dezvoltare strategică în domeniul medicinei de urgență îndeplinește următoarele atribuții specifice:a)colectează, prelucrează și analizează datele referitoare la activitatea serviciilor de ambulanță, SMURD și structurile de primiri urgențe – UPU/CPU/CPUs – și întocmește studii, analize, rapoarte și alte documente specifice; … b)organizează și întreține bazele de date necesare pentru analizele specifice domeniului medicină de urgență și prim ajutor calificat și medicină la dezastre, actualizându-le împreună cu celelalte structuri din cadrul Departamentului/direcției generale; … c)gestionează baze de date și documente specifice referitoare la capabilitățile domeniului asistenței medicale de urgență, inclusiv prin raportare la sistemul sanitar național; … d)elaborează documentele specifice de planificare și dezvoltare strategică a Departamentului/direcției generale, colaborând cu structurile de specialitate ale MAI și ale MS; … e)propune, întocmește, centralizează, elaborează și actualizează elementele necesare stabilirii misiunii și viziunii instituției, prin sistematizarea și prezentarea informației, analiza factorilor interni și externi de influență, identificarea și prioritizarea problemelor, formularea obiectivelor strategice, elaborarea planului de activități, monitorizarea și evaluarea implementării Planului strategic de dezvoltare; … f)desfășoară activități de cercetare și dezvoltare în domeniul asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat, împreună cu Serviciul formare în medicină de urgență, prim ajutor calificat și medicină la dezastre; … g)identifică, adaptează și implementează noi instrumente necesare procesului de colectare/procesare/analiză a datelor furnizate de serviciile de ambulanță, SMURD, structurile de primiri urgențe și orice alte date necesare; … h)participă la activitățile de control operațional și/sau inspecție organizate la nivelul Departamentului/direcției generale, constată deficiențele privind utilizarea elementelor specifice în ceea ce privește monitorizarea activității operaționale și propune măsuri de remediere/îmbunătățire a procesului de colectare, centralizare și analiză a datelor; … i)propune actualizarea cadrului normativ și participă la elaborarea, modificarea, completarea actelor normative/ reglementărilor care privesc domeniul asistenței medicale de urgență/primului ajutor calificat, pe linia de specialitate a direcției generale și conexe, pe care le înaintează SRA din cadrul DSD; … j)colaborează cu personalul de specialitate din structuri similare ale altor organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale; … k)identifică ariile cu probleme și disfuncționalități din sistemul de asistență medicală de urgență și propune moduri alternative de soluționare a problemelor identificate; … l)utilizează informațiile și datele culese/centralizate/ prelucrate pe parcursul activității pentru întocmirea „Evaluării anuale a activității Direcției generale urgențe medicale“, în colaborare cu celelalte structuri din componența direcției generale. … +
Capitolul VIDispoziții finale +
Articolul 19(1)În vederea îndeplinirii obiectivelor și realizării atribuțiilor prevăzute în prezentul regulament, reprezentanții direcției generale pot solicita, în condițiile legii, după cum urmează:a)sprijinul altor entități din structura Departamentului/structurile din coordonare/coordonarea operațională a acestuia, MAI, MS, MApN, altor instituții sau structuri cu atribuții în domeniu sau conexe, precum și autorităților administrației publice locale sau județene; … b)documente, date, informații, puncte de vedere, rapoarte, note de relații, înregistrări audio/video, note de constatare, informări, de la persoane fizice și/sau juridice, în scopul valorificării acestora în activitățile de monitorizare, coordonare, control operațional, inspecție, verificare, evaluare, specifice domeniului de competență al Departamentului/direcției generale. … (2)Personalul împuternicit să constate și să sancționeze contravențiile pentru nerespectarea normelor privind sistemul național de asistență medicală de urgență și de prim ajutor calificat este îndreptățit să efectueze, în condițiile legii, controale operaționale, inspecții, verificări, evaluări, la sediul direcției generale, pe teren, la locul desfășurării diverselor activități care presupun inclusiv participarea/implicarea echipajelor de intervenție prespitalicească de urgență, la sedii și/sau în alte spații/în mijloacele de transport deținute sau folosite de serviciile de ambulanță, SMURD și/sau structurile de primiri urgențe, în ceea ce privește activitatea operativă a acestora, precum și în ceea ce privește utilizarea ambulanțelor pe teritoriul național, având dreptul să constate și să sancționeze, pe loc sau ulterior, contravențiile din domeniul asistenței medicale de urgență și prim ajutor calificat. +
Articolul 20(1)Direcția generală, prin structurile aflate în componența sa, coordonează procesul de activare și funcționare a Centrului Național de Coordonare și Conducere a Intervenției pe linie medicală și asigură completarea cu personal de specialitate a Centrului Național de Coordonare și Conducere a Intervenției, atunci când situația o impune.(2)Fiecare structură din componența direcției generale asigură îndeplinirea responsabilităților în domeniul managementului calității și participă cu personal în echipele de proiecte cu finanțare externă la care Departamentul sau structurile aflate în coordonarea Departamentului sunt parte, pe domeniul său de competență. +
Articolul 21(1)Activitatea pe linia secretariat și protecția informațiilor clasificate și componenta de securitate pentru tehnologia informației și comunicațiilor este asigurată de către DSD din cadrul Departamentului, care asigură scăderea, clasarea, îndosarierea și arhivarea corespondenței, precum și predarea dosarelor de arhivă, cu suportul personalului direcției generale.(2)Asistența juridică, primirea cetățenilor în audiență, comunicarea publică, securitatea și sănătatea în muncă, managementul proiectelor se asigură de DSD din cadrul Departamentului, cu suportul personalului direcției generale.(3)Activitățile referitoare la relațiile internaționale/afacerile europene se asigură de DGPC din cadrul Departamentului, cu suportul personalului direcției generale.(4)Fiecare componentă din structura organizatorică a direcției generale îndeplinește atribuțiile specifice prevăzute de Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 650/2005 privind organizarea și administrarea Fondului arhivistic al MAI^1).^1) Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 650/2005 privind organizarea și administrarea Fondului arhivistic al MAI nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece are ca obiect reglementări din sectorul național de apărare, ordine publică și siguranță națională. +
Articolul 22Activitățile, metodele, mijloacele, procedeele utilizate și sarcinile concrete ce revin personalului direcției generale se stabilesc prin dispoziții, proceduri și fișele posturilor. +
Articolul 23Personalul direcției generale este obligat să cunoască, în părțile ce îl privesc, și să aplice întocmai prevederile prezentului regulament, potrivit atribuțiilor specifice. +
Articolul 24Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. +
Anexa nr. 1^1)^1) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ORGANIGRAMA DIRECȚIEI GENERALE
+
Anexa nr. 2*)*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
DIAGRAMA PRINCIPALELOR RELAȚII ALE DIRECȚIEI GENERALE
––