Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 905 din 16 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 527 din 30 iulie 2009.Notă …
Conform punctului 1 al articolului I din ORDINUL nr. 2.144 din 14 octombrie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 988 din 15 octombrie 2021, în tot cuprinsul ordinului, precum și în titlul acestuia, sintagmele „unitățile de primire a urgențelor (UPU) sau compartimentele de primire a urgențelor (CPU)“, „UPU/CPU“ și „UPU sau CPU“ se înlocuiesc cu sintagma „toate unitățile de primire a urgențelor (UPU) sau compartimentele de primire a urgențelor (CPU) sau camerele de gardă“, sintagma „Serviciul de Ambulanță al Municipiului București“ se înlocuiește cu sintagma „Serviciul de Ambulanță București-Ilfov“, acronimul „SAMB“ se înlocuiește cu acronimul „SABIF“ și sintagma „SMURD București“ se înlocuiește cu sintagma „SMURD București-Ilfov“. +
Capitolul IOrganizare +
Articolul 1În sensul prezentului regulament, termenii de mai jos au următorul înțeles:1.platformă informatică – suportul tehnic și programele informatice prin care se realizează procesul de dispecerizare; … 2.coordonator – Centrul Operativ pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Sănătății, având rolul de coordonare operativă, supraveghere și control al procesului de dispecerizare. Accesul în cadrul platformei informatice de dispecerizare se face utilizându-se drept de administrator; … 3.administrator – Serviciul de Ambulanță București-Ilfov (SABIF) prin Dispeceratul SABIF, și Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD) București-Ilfov, prin Dispeceratul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Dealul Spirii“ – SMURD București, ambele din cadrul Centrului Municipal Integrat pentru Situații de Urgență București-Ilfov. Aceștia, în calitate de administratori ai platformei informatice, beneficiază de dreptul de administrare asupra platformei informatice, precum și de toate drepturile conferite de prezentul regulament, scopul principal fiind acela de a putea vizualiza locurile libere din toate unitățile sanitare publice din București, în scopul direcționării ambulanțelor cu medic către spitalele care au locuri libere; … 4.utilizator: a)toate unitățile sanitare publice care au în structură unități de primire a urgențelor (UPU) sau compartimente de primire a urgențelor (CPU) sau camere de gardă și care au acces în cadrul platformei informatice pentru a putea introduce numărul paturilor libere din cadrul fiecărei secții a spitalului și de a le elimina pe măsura ocupării lor; … b)dispeceratele integrate județene ISU-serviciile de ambulanță județene (SAJ) – scopul principal fiind acela de a putea vizualiza locurile libere din toate unitățile sanitare publice din județ, în scopul direcționării echipajelor medicale către spitalele care au locuri libere. … … +
Articolul 2(1)Toate UPU/CPU/camerele de gardă ale spitalelor care au fost dotate cu stații radio în rețeaua TETRA au obligația să mențină în stare de funcționare aceste stații, în UPU/CPU/camera de gardă (în „Grupul Spitale“, subgrupul „Spital Buc“), pentru a putea comunica cu cei care au acces în sistemul TETRA. Stația va fi montată în proximitatea operatoarei de la registratură sau triaj, care va avea sarcina să o supravegheze și să răspundă cu promptitudine.(2)În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, toate instituțiile participante la procedura de dispecerizare vor instala câte un terminal în rețeaua de cooperare „I. C.“ a Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) în UPU/CPU/camera de gardă, în proximitatea terminalului PC, pentru a putea avea o legătură operativă securizată cu toți utilizatorii și administratorii. +
Capitolul IIFuncționare +
Articolul 3(1)În UPU/CPU/camera de gardă a/al fiecărui utilizator se va înființa un registru de dispecerizare, care va fi înregistrat la registratura instituției, va avea toate filele numerotate și ștampilate cu ștampila UPU/CPU/camerei de gardă, iar pe ultima filă va avea inscripționat: „Acest registru conține un nr. de ………… file numerotate și ștampilate“, cuvinte urmate de semnătura și parafa medicului-șef al UPU/CPU/camerei de gardă.(2)În registrul prevăzut la alin. (1) se vor introduce zilnic următoarele date: data și ora la care au fost introduse locurile libere și orele la care au fost eliminate, precum și numele complet și funcția celui care a făcut aceste operații. De asemenea, vor fi consemnate eventualele disfuncționalități în operarea platformei informatice, ora la care a fost sesizată disfuncționalitatea, persoana sesizată și ora remedierii.(3)La începutul fiecărei gărzi/ture, medicul-șef al UPU/CPU/camerei de gardă sau medicul responsabil de gardă va nominaliza persoanele care vor avea dreptul de a opera în cadrul dispecerizării. +
Articolul 4Administratorii vor consemna datele legate de dispecerizarea locurilor libere în registrele proprii ale dispeceratelor SABIF și, respectiv, ale ISU – Serviciului Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD) București. +
Articolul 5Fiecare administrator și fiecare utilizator vor primi conturi și parole inițiale de acces în cadrul platformei informatice de dispecerizare. După activarea contului, fiecare administrator și fiecare utilizator își vor modifica parolele, introducând o parolă proprie pentru a nu permite intrări neautorizate în sistem. Periodic, la maximum 6 luni, aceste parole vor fi modificate din motive de securitate. +
Articolul 6(1)În fiecare zi, în intervalul orar 7,00-13,00, fiecare secție a unităților sanitare publice care au în structură unități de primire a urgențelor (UPU) sau compartimente de primire a urgențelor (CPU) sau cameră de gardă va elibera un număr de locuri pentru a putea fi folosite pentru internarea urgențelor, astfel încât la nivelul întregii unități sanitare acestea să reprezinte între 5% și 10% din totalul locurilor spitalului.(2)Locurile menționate la alin. (1) vor fi comunicate de către personalul desemnat de la nivelul secțiilor către UPU/CPU/camera de gardă până cel mai târziu la ora 13,00 a aceleiași zile, pentru a putea fi introduse în sistem până cel mai târziu la ora 13,30.(3)Vor fi comunicate ca locuri libere atât cele existente fizic libere la ora 13,00, cât și cele care urmează a fi eliberate în orele următoare (de exemplu: externări, transferuri intra- și interspitalicești etc.).(4)Locurile libere cu posibilitate de ventilație mecanică din secțiile de anestezie-terapie intensivă vor fi comunicate separat, din totalul locurilor libere din secțiile de anestezie-terapie intensivă.(5)Persoanele desemnate la art. 3 alin. (3) vor introduce în sistem datele transmise de secții și le vor consemna în registru.(6)Pe măsura ocupării locurilor, secțiile vor transmite datele către UPU/CPU/camera de gardă, iar cei responsabili vor face modificările în sistem și vor consemna în registru.(7)Sunt interzise internările programate pe locurile asigurate pentru urgență și raportate în sistem ca atare. +
Articolul 7Procedura de dispecerizare a locurilor libere se aplică pentru urgențele cotidiene. În cazul unor evenimente cu victime multiple sau de activare parțială ori totală a Planului roșu vor fi direcționați pacienți către spitale, indiferent dacă au sau nu locuri libere. +
Articolul 8(1)Dispeceratele integrate județene ISU- SAJ/SABIF-SMURD din cadrul Centrului Municipal Integrat pentru Situații de Urgență București vor direcționa ambulanțele cu medic, în funcție de locurile libere pe fiecare specialitate și de gravitatea cazului, către cel mai apropiat spital competent.(2)Dacă pacientul este stabil, ambulanțele cu medic pot fi direcționate și către un alt spital competent care are locuri libere, cu condiția ca ambulanța să poată reveni în timp util la stația/unitatea de bază.(3)În cazul pacienților critici, aceștia pot fi transportați la cel mai apropiat spital competent, chiar dacă nu are locuri libere, cu acordul dispeceratului serviciului public de urgență prespitalicesc, în vederea stabilizării lor. Ulterior, spitalul în cauză îi poate transfera la un alt spital care are locuri libere, cu sprijinul dispeceratelor integrate județene ISU-SAJ/SABIF-SMURD din cadrul Centrului Municipal Integrat pentru Situații de Urgență București, care îi va furniza date despre spitalele care au locuri libere, în vederea organizării transferului interclinic, conform Ordinului ministrului sănătății publice nr. 1.091/2006 privind aprobarea protocoalelor de transfer interclinic al pacientului critic.(4)Prevederile prezentului regulament nu se aplică echipajelor de prim ajutor ale SMURD sau ambulanțelor tip B2 cu asistent ale SAJ/SABIF, care vor transporta pacientul la cel mai apropiat spital competent.(5)Prin derogare de la prevederile alin. (4), pentru pacienții stabili, cu aprobarea medicului coordonator al dispeceratelor integrate județene ISU-SAJ/SABIF-SMURD din cadrul Centrului Municipal Integrat pentru Situații de Urgență București, ambulanțele tip B2 cu asistent ale SAJ/SABIF pot fi direcționate și către un alt spital competent care are locuri libere.(6)În cazul pacienților critici dispeceratele integrate județene ISU-SAJ/SABIF-SMURD din cadrul Centrului Municipal Integrat pentru Situații de Urgență București au obligația să anunțe prin radio (în rețeaua TETRA) sau telefonic (în rețeaua „I. C.“) UPU/CPU/camera de gardă de destinație despre momentul estimat al sosirii echipajului și o scurtă prezentare a cazului. +
Articolul 9În cazul unor disfuncționalități în utilizarea platformei informatice se va proceda astfel:a)utilizatorul va informa Dispeceratul SABIF despre disfuncționalitatea în cauză, în scopul remedierii acesteia, aspect care se va consemna în registrul propriu, cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (2); … b)Dispeceratul SABIF, ca administrator și responsabil al întreținerii platformei informatice a dispeceratului, va întreprinde toate măsurile pentru remedierea disfuncționalității; … c)Dispeceratul SABIF va comunica utilizatorului care a sesizat disfuncționalitatea momentul remedierii acesteia; … d)în cazul în care disfuncționalitatea este identificată ca fiind locală, a utilizatorului, în sensul unei disfuncționalități la terminalul PC sau la legătura internet, utilizatorul va fi informat și va remedia disfuncționalitatea în cel mai scurt timp; … e)în cazul în care Dispeceratul SABIF nu poate fi contactat, va fi informat despre disfuncționalitate al doilea administrator, Dispeceratul ISU-SMURD București, care va informa pe canale specifice Dispeceratul SABIF în scopul remedierii disfuncționalității. … +
Articolul 10În cazul în care platforma informatică a Dispeceratului unic pentru centralizarea paturilor libere care se asigură de către unitățile sanitare publice pentru internarea pacienților proveniți din toate unitățile de primire a urgențelor (UPU) sau compartimentele de primire a urgențelor (CPU) sau camere de gardă care nu poate fi accesată, utilizatorul în cauză va comunica telefonic (în rețeaua „I. C.“) dispeceratelor integrate județene ISU-SAJ/SABIF-SMURD din cadrul Centrului Municipal Integrat pentru Situații de Urgență București lista paturilor libere, pentru ca acestea să își desfășoare în bune condiții procesul de direcționare a cazurilor către spitale. +
Capitolul IIICoordonare și monitorizare +
Articolul 11Ministerul Sănătății, prin Centrul Operativ pentru Situații de Urgență, desfășoară activitatea de coordonare și monitorizare a activității de dispecerizare a paturilor libere raportate de toate unitățile sanitare publice care au în structură unități de primire a urgențelor (UPU), compartimente de primire a urgențelor (CPU) sau camere de gardă. +
Articolul 12(1)Centrul Operativ pentru Situații de Urgență dispune organizarea unor ședințe de analiză a activității de dispecerizare în scopul îmbunătățirii acesteia, cu participarea reprezentanților administratorilor și utilizatorilor.(2)Ședințele se vor organiza trimestrial, precum și ori de câte ori va fi nevoie. +
Articolul 13Centrul Operativ pentru Situații de Urgență poate solicita, în baza propriilor constatări sau la sesizarea unuia dintre administratori, efectuarea de controale la utilizatorii care nu comunică sau comunică eronat numărul locurilor libere. +
Capitolul IVDispoziții finale +
Articolul 14Toate unitățile sanitare au obligația anunțării administratorului platformei referitor la modificarea structurii unității și actualizarea informațiilor în aplicație. +
Articolul 15Raportarea eronată sau neraportarea locurilor libere atrage răspunderea administrativă, civilă sau penală, după caz.(la 15-10-2021,
Actul a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 2.144 din 14 octombrie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 988 din 15 octombrie 2021
)
––-