de organizare şi funcţionare al Dispeceratului unic pentru centralizarea paturilor libere care se asigură de către unităţile sanitare publice pentru internarea pacienţilor proveniţi din UPU sau CPU***)(actualizat până la data de 14 ianuarie 2010*)
–––-*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 527 din 30 iulie 2009. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ până la data de 14 ianuarie 2010, cu modificările şi completările aduse de ORDINUL nr. 5 din 7 ianuarie 2010.**) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamţ:Conform pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 5 din 7 ianuarie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 27 din 14 ianuarie 2010, în tot cuprinsul ordinului, precum şi în titlul acestuia sintagmele „spitalele de urgenţă din municipiul Bucureşti” şi „unităţi sanitare publice din municipiul Bucureşti” se înlocuiesc cu sintagma „unităţi sanitare publice”.***) Titlul Regulamentului a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 5 din 7 ianuarie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 27 din 14 ianuarie 2010, prin înlocuirea sintagmei „spitalele de urgenţă din municipiul Bucureşti” cu sintagma „unităţi sanitare publice”. +
Capitolul IOrganizare +
Articolul 1În sensul prezentului regulament, termenii de mai jos au următorul înţeles:1. platformă informatică – suportul tehnic şi programele informatice prin care se realizează procesul de dispecerizare;2. coordonator – Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Sănătăţii, având rolul de coordonare operativă, supraveghere şi control al procesului de dispecerizare. Accesul în cadrul platformei informatice de dispecerizare se face utilizându-se drept de administrator;3. administrator – Serviciul de Ambulanţă al Municipiului Bucureşti (SAMB) prin Dispeceratul SAMB, şi Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD) Bucureşti, prin Dispeceratul ISU-SMURD Bucureşti. Aceştia, în calitate de administratori ai platformei informatice, beneficiază de dreptul de administrare asupra platformei informatice, precum şi de toate drepturile conferite de prezentul regulament, scopul principal fiind acela de a putea vizualiza locurile libere din toate unităţile sanitare publice din Bucureşti, în scopul direcţionării ambulanţelor cu medic către spitalele care au locuri libere;4. utilizator – unitatea sanitară publică care are acces în cadrul platformei informatice pentru a putea introduce numărul paturilor libere din cadrul fiecărei secţii a spitalului şi de a le elimina pe măsura ocupării lor. +
Articolul 2(1) Toate UPU/CPU ale spitalelor care au fost dotate cu staţii radio în reţeaua TETRA au obligaţia să menţină în stare de funcţionare aceste staţii, în UPU/CPU (în "Grupul Spitale", subgrupul "Spital Buc"), pentru a putea comunică cu cei care au acces în sistemul TETRA. Staţia va fi montată în proximitatea operatoarei de la registratură sau triaj, care va avea sarcina să o supravegheze şi să răspundă cu promptitudine. … (2) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, toate instituţiile participante la procedura de dispecerizare vor instala câte un terminal în reţeaua de cooperare "I. C." a Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS) în UPU/CPU, în proximitatea terminalului PC, pentru a putea avea o legătură operativă securizată cu toţi utilizatorii şi administratorii. … +
Capitolul IIFuncţionare +
Articolul 3(1) În UPU/CPU al fiecărui utilizator se va înfiinţa un registru de dispecerizare, care va fi înregistrat la registratura instituţiei, va avea toate filele numerotate şi ştampilate cu ştampila UPU/CPU, iar pe ultima filă va avea inscripţionat: "Acest registru conţine un nr. de ……. file numerotate şi ştampilate", cuvinte urmate de semnătura şi parafa medicului şef al UPU/CPU. … (2) În registrul prevăzut la alin. (1) se vor trece zilnic următoarele: data şi ora la care au fost introduse locurile libere şi orele la care au fost eliminate, precum şi numele complet şi funcţia celui care a făcut aceste operaţii. De asemenea, vor fi consemnate eventualele disfuncţionalităţi în operarea platformei informatice, ora la care a fost sesizată problema, cui i-a fost sesizată şi ora remedierii. … (3) La începutul fiecărei gărzi/ture, medicul şef al UPU/CPU sau medicul responsabil de gardă va nominaliza persoanele care vor avea dreptul de a opera în cadrul dispecerizării. … +
Articolul 4Administratorii vor consemna datele legate de dispecerizarea locurilor libere în registrele proprii ale dispeceratelor SAMB şi, respectiv, ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă "Dealu Spirii" (ISU) – Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD) Bucureşti. +
Articolul 5Fiecare administrator şi fiecare utilizator vor primi conturi şi parole iniţiale de acces în cadrul platformei informatice de dispecerizare. După activarea contului, fiecare administrator şi fiecare utilizator îşi vor modifica parolele, introducând o parolă proprie pentru a nu permite intrări neautorizate în sistem. Periodic, la maximum 6 luni, aceste parole vor fi modificate din motive de securitate. +
Articolul 6(1) În cursul dimineţii, fiecare secţie a spitalelor nominalizate în anexa nr. 1 la ordin va elibera un număr de locuri pentru a putea fi folosite pentru internarea urgenţelor, astfel încât la nivelul întregului spital acestea să totalizeze între 5% şi 10% din totalul locurilor spitalului. … (2) Aceste locuri vor fi comunicate de asistentele şefe ale secţiilor către UPU/CPU până cel mai târziu la ora 13,00 a aceleiaşi zile, pentru a putea fi introduse în sistem până cel mai târziu la ora 13,30. … (3) Vor fi comunicate ca locuri libere cele existente fizic libere la ora 13,00 şi cele care vor fi eliberate în orele următoare (de exemplu: externări, transferuri intra- şi interspitaliceşti etc.). … (4) Locurile libere cu posibilitate de ventilaţie mecanică din secţiile de terapie intensivă (STI) vor fi comunicate separat, din totalul locurilor libere din STI. … (5) Persoanele desemnate la art. 3 alin. (3) vor introduce în sistem datele transmise de secţii şi le vor consemna în registru. … (6) Pe măsura ocupării locurilor, secţiile vor transmite datele către UPU/CPU, iar cei responsabili vor face modificările în sistem şi vor consemna în registru. … (7) Sunt interzise internările programate pe locurile asigurate pentru urgenţă şi raportate în sistem ca atare. … +
Articolul 7Procedura de dispecerizare a locurilor libere se aplică pentru urgenţele cotidiene. În cazul unor evenimente cu victime multiple sau de activare parţială ori totală a Planului Roşu vor fi direcţionaţi pacienţi către spitale, indiferent dacă au sau nu locuri libere. +
Articolul 8(1) Dispeceratele celor două servicii publice de urgenţă prespitaliceşti, SAMB şi SMURD Bucureşti vor direcţiona ambulanţele cu medic, în funcţie de locurile libere pe fiecare specialitate şi de gravitatea cazului, către cel mai apropiat spital competent. … (2) Dacă pacientul este stabil, ambulanţele cu medic pot fi direcţionate şi către un alt spital competent care are locuri libere, dacă prin aceasta ambulanţa nu este îndepărtată prea mult de la staţia/unitatea de bază. … (3) În cazul pacienţilor critici, aceştia pot fi transportaţi la cel mai apropiat spital competent, chiar dacă nu are locuri libere, cu acordul dispeceratului serviciului public de urgenţă prespitalicesc, în vederea stabilizării lor. Ulterior, spitalul în cauză îi poate transfera la un alt spital care are locuri libere, cu sprijinul Dispeceratului SAMB, care îi va furniza date despre spitalele care au locuri libere, în vederea organizării transferului interclinic, conform Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.091/2006 privind aprobarea protocoalelor de transfer interclinic al pacientului critic, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 775 din 13 septembrie 2006. … (4) Prevederile prezentului regulament nu se aplică echipajelor de prim ajutor ale SMURD sau ambulanţelor tip B2 cu asistent ale SAMB, care vor transporta pacientul la cel mai apropiat spital competent. … (5) Prin derogare de la prevederile alin. (4), pentru pacienţii stabili, cu aprobarea medicului coordonator al Dispeceratului SAMB, ambulanţele tip B2 cu asistent ale SAMB pot fi direcţionate şi către un alt spital competent care are locuri libere. … (6) În cazul pacienţilor critici dispeceratele SAMB şi ISU-SMURD Bucureşti au obligaţia să anunţe prin radio (în reţeaua TETRA) sau telefonic (în reţeaua "I. C.") UPU/CPU-ul de destinaţie despre momentul estimat al sosirii echipajului şi o scurtă prezentare a cazului. … +
Articolul 9În cazul unor dificultăţi de utilizare a platformei informatice se va proceda astfel:a) utilizatorul va informa Dispeceratul SAMB despre problema în cauză, în scopul remedierii ei, se va consemna în registrul propriu datele prevăzute la art. 3 alin. (2); … b) Dispeceratul SAMB, ca administrator şi responsabil al întreţinerii platformei informatice a Dispeceratului, va întreprinde toate măsurile pentru remedierea problemei; … c) Dispeceratul SAMB va comunică utilizatorului care a sesizat problema momentul remedierii ei; … d) în cazul în care problema este identificată ca fiind locală, a utilizatorului, în sensul unei probleme la terminalul PC sau la legătura internet, utilizatorul va fi informat şi va remedia problema în cel mai scurt timp; … e) în cazul în care Dispeceratul SAMB nu poate fi contactat, va fi informat despre problemă al doilea administrator, Dispeceratul ISU-SMURD Bucureşti, care va informa pe canale specifice Dispeceratul SAMB în scopul remedierii problemei. … +
Articolul 10În cazul în care platforma informatică a Dispeceratului nu poate fi accesată, utilizatorul în cauză va comunică telefonic (în reţeaua "I. C.") dispeceratelor SAMB şi ISU-SMURD Bucureşti lista paturilor libere, pentru ca acestea să îşi desfăşoare în bune condiţii procesul de direcţionare a cazurilor către spitale. +
Capitolul IIICoordonare şi monitorizare +
Articolul 11Ministerul Sănătăţii, prin Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă, desfăşoară activitatea de coordonare şi monitorizare a activităţii de dispecerizare a paturilor libere raportate de spitalele publice din municipiul Bucureşti. +
Articolul 12(1) Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă dispune organizarea unor şedinţe de analiză a activităţii de dispecerizare în scopul îmbunătăţirii acesteia, cu participarea reprezentanţilor administratorilor şi utilizatorilor. … (2) În primele 6 luni şedinţele se vor organiza lunar, iar ulterior se vor organiza trimestrial, precum şi ori de câte ori va fi nevoie. … +
Articolul 13Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă poate solicita, în baza propriilor constatări sau la sesizarea unuia dintre administratori, efectuarea de controale la utilizatorii care nu comunică sau comunică eronat numărul locurilor libere. +
Capitolul IVDispoziţii finale +
Articolul 14Lista utilizatorilor programului informatic se poate modifica periodic, în funcţie de numărul acestora sau de secţiile pe care un utilizator le are în structură la un moment dat, cu aprobarea coordonatorului şi informarea administratorilor. +
Articolul 15Raportarea eronată sau neraportarea locurilor libere atrage răspunderea administrativă, civilă sau penală, după caz.––-