privind forma, conţinutul şi alte detalii referitoare la cererile şi notificarile prevăzute în Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, privind practicile anticoncurentiale
În temeiul art. 28 alin.(1) şi (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament:Având în vedere urmatoarele:1. Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, denumita în continuare lege;2. Cererile pentru certificarea prealabila a neinterventiei Consiliului Concurentei că nu exista temei pentru interventia sa în baza art. 5 alin. (1) şi 6 din lege, precum şi notificarile pentru obtinerea beneficiului exceptarii individuale de la aplicarea art. 5 alin. (1) din lege au consecinte juridice importante, care sunt favorabile agentilor economici părţi ale unei înţelegeri, decizii sau practici concertate; pe de altă parte, furnizarea de informaţii incorecte sau inexacte prin intermediul unei asemenea notificari constituie contraventie şi se sancţionează cu amendă în suma de până la 1% din cifra de afaceri totala realizata de agentul economic contravenient în anul anterior sanctionarii;3. Este important să se identifice în mod precis persoanele indreptatite sa notifice, informaţiile pe care trebuie să le conţină aceste notificari şi momentul în care acestea devin efective;4. Părţilor care notifica le incumba obligaţia de a prezenta Consiliului Concurentei faptele şi circumstantele care sunt relevante pentru emiterea unei decizii referitoare la înţelegerile, deciziile sau practicile avute în vedere;5. Este necesară elaborarea unui formular care să poată fi utilizat de către părţile care notifica atât pentru certificarea prealabila că nu exista temei pentru interventia Consiliului Concurentei în baza art. 5 alin. (1) şi 6 din lege, cat şi pentru obtinerea beneficiului exceptarii de la prevederile art. 5 alin. (1) din lege, în baza art. 5 alin. (2) din lege;6. În anumite cazuri, Consiliul Concurentei, va acorda agentilor economici oportunitatea de a discuta în mod informal şi garantand confidentialitatea, un anumit acord, decizie sau practica, anterior incheierii acesteia; +
Articolul 1Persoanele indreptatite sa notifice(1) Pot notifica Consiliului Concurentei în vederea certificării prealabile că nu exista temei pentru interventia sa în baza art. 5 alin. (1) sau art. 6 din lege şi pentru obtinerea beneficiului exceptarii individuale de la aplicarea art. 5 alin. (1) din lege: … a) orice agent economic sau asociaţie de agenti economici parte la înţelegerea sau practica concertata şi … b) orice asociaţie de agenti economici care adopta decizii sau se angajează în savarsirea unor practici, … care pot intra sub incidenţa art. 5 alin. (1) din lege.Atunci când notificarea se inainteaza numai de către unii, nu de către toţi agentii economici părţi la înţelegerea sau practica concertata la care se face referire la lit.a), acestia din urma vor imputernici celelalte părţi sa actioneze în numele lor.(2) Orice agent economic care poate detine, singur sau împreună cu alti agenti economici, o pozitie dominantă pe piaţa sau pe o parte substantiala a acesteia, poate notifica în vederea obtinerii de la Consiliul Concurentei a certificării prealabile că nu exista temei pentru interventia sa în baza art. 6 din lege. … (3) Atunci când notificarea este semnata de către reprezentantii persoanelor fizice, agentilor economici sau asociaţiilor de agenti economici, acesti reprezentantilor depune la Consiliul Concurentei dovada scrisa în baza careia sunt autorizati sa actioneze. … (4) Atunci când se realizează o notificare în comun, părţile vor numi un reprezentant comun, care va fi autorizat sa transmita şi sa primeasca documente în numele şi pe seama tuturor părţilor implicate. … +
Articolul 2Transmiterea notificarilor(1) Cererile în vederea certificării prealabile că nu exista temei pentru interventia Consiliului Concurentei în baza art. 5 alin. (1) sau art. 6 din lege şi notificarile în vederea obtinerii beneficiului exceptarii individuale (dispensa) de la aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din lege, în baza art. 5 alin. (2) din lege vor fi transmise în forma prevăzută în Formularul A/B din Anexa la prezentul Regulament. … (2) Notificarea, însoţită de anexe, va fi transmisa în trei exemplare, dintre care unul poate fi în format electronic. … (3) Documentele anexate notificarii vor fi transmise fie în original, fie în copie, în acest ultim caz părţile care notifica având obligaţia de a confirma faptul ca sunt conforme cu originalul şi complete. … +
Articolul 3Conţinutul notificarilor(1) Notificarile vor contine informaţiile şi documentele cerute de Formularul A/B. … Informaţiile trebuie să fie corecte şi complete.(2) Notificarile realizate în vederea certificării prealabile de către Consiliul Concurentei că nu exista temei pentru interventia sa în baza art. 6 din lege vor contine o descriere detaliata a faptelor, specificand, în particular, practica concertata şi pozitia agentului sau agentilor economici pe piaţa relevanta a produsului sau serviciului sau pe o parte substantiala a acesteia. … (3) Consiliul Concurentei poate acorda o derogare de la regula completarii în intregime a informaţiilor sau documentelor solicitate prin Formularul A/B, atunci când considera ca aceste informaţii/documente nu sunt necesare pentru examinarea cazului. … +
Articolul 4Data efectiva a cererii/notificarii(1) Fără a aduce atingere alin. (2) – (5), cererile/notificarile pot deveni efective la data la care sunt primite de către Consiliul Concurentei. … (2) Atunci când Consiliul Concurentei constata ca informaţiile, inclusiv documentele continute în Formularul A/B sunt incomplete sub aspectul informaţiilor esentiale, va informa de îndată, în scris, părţile care au notificat despre acest fapt şi va fixa un termen în cadrul caruia notificarea să fie completata. În acest caz, notificarea va deveni efectiva la data la care informaţiile şi documentele solicitate pentru completarea notificarii vor fi primite de către Consiliul Concurentei. … (3) Modificările esentiale ale faptelor prezentate în notificare despre care părţile care notifica au cunoştinţa sau ar trebui să aibă cunoştinţa trebuie comunicate fără intarziere şi în mod voluntar Consiliului Concurentei. … (4) Informaţiile eronate sau inexacte vor fi considerate informaţii incomplete. … (5) În cazul în care, la implinirea a doua saptamani de la data la care a primit o cerere/notificare, Consiliul Concurentei nu a comunicat părţilor solicitante sau notificatoare informatia prevăzută la alin. (2), cererea sau notificarea va fi considerata efectiva la data la care a fost primita de către Consiliul Concurentei. … +
Articolul 5Intrarea în vigoarePrezentul Regulament va fi pus în aplicare prin ordin al Presedintelui Consiliului Concurentei şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea l. +
FORMULARUL A/B – INTRODUCEREFormularul A/B, inclusiv anexele acestuia, constituie parte integrantă a prezentului Regulament.Acesta permite agentilor economici şi asociaţiilor de agenti economici sa notifice la Consiliul Concurentei în vederea certificării prealabile că nu exista temei pentru interventia Consiliului Concurentei în baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege sau în vederea obtinerii beneficiului exceptarii de la interdictia prevăzută la art. 5 alin. (1) din lege, în baza art. 5 alin. (2) din lege.În scopul de a facilita utilizarea formularului A/B, în continuare se stabilesc urmatoarele:– în ce situaţii este necesară realizarea unei cereri/notificari (pct. A);– carei autorităţi i se adreseaza notificarea (pct. B);– scopul formularului de notificare (pct. C);– ce informaţii trebuie să conţină notificarea (pct. D, E şi F);– cine poate efectua o notificare (pct. G);– cum se realizează o notificare (pct. H);– cum se pot proteja secretele de afaceri ale agentilor economici (pct. l);– cum ar trebui interpretati anumiti termeni tehnici utilizati în cuprinsul Formularului A/B (pct. J) şi– procedura subsecventa realizării notificarii (pct. K).A. În ce situaţii este necesară realizarea unei notificari?l. Scopul regulilor de concurenta instituite în legeScopul instituirii regulilor de concurenta este acela de a împiedica denaturarea concurentei pe piaţa prin practicile anticoncurentiale sau prin abuzul de pozitie dominantă. Aceste reguli se aplică tuturor agentilor economici care acţionează direct sau indirect în România.Art. 5 alin. (1) din lege interzice înţelegerile anticoncurentiale, deciziile luate de către o asociaţie de agenti economici şi practicile concertate care pot afecta concurenta pe piaţa relevanta sau pe o parte substantiala a acesteia. Art. 5 alin. (2) din lege prevede că anumite înţelegeri, decizii sau practici concertate care au efecte benefice pot fi exceptate de la interdictia prevăzută la art.5 alin.(1), dacă acestea intrunesc anumite condiţii.Art. 6 din lege interzice folosirea în mod abuziv a unei pozitii dominante de către unul sau mai mulţi agenti economici/ prin recurgerea la fapte anticoncurentiale care au ca obiect sau pot avea ca efect afectarea comerţului sau prejudicierea consumatorilor.Aplicarea art. 5 şi a art. 6 din lege depinde de circumstantele fiecarui caz. Aceasta presupune ca înţelegerile sau practicile în cauza satisfac toate condiţiile legale pentru aplicarea art. 5 sau 6 din lege. Aspectul privind aplicabilitatea art. 5 sau a art. 6 din lege trebuie examinat în mod consecvent înainte de realizarea unei notificari în vederea certificării prealabile că nu exista temei pentru interventia Consiliului Concurentei în baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege sau în vederea obtinerii beneficiului exceptarii de la interdictia prevăzută la art. 5 alin. (1) din lege, în baza art. 5 alin. (2) din lege.1. Certificarea prealabila că nu exista temei pentru interventia Consiliului Concurentei în baza art. 5 alin. (l) sau a art. 6 din legeAceasta procedura permite agentilor economici să se lamureasca dacă Consiliul Concurentei considera ca o anumita înţelegere sau un anumit comportament este sau nu interzis de prevederile art. 5 alin. (1) sau de art. 6 din lege. Aceasta procedura este prevăzută de Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale. Certificarea neinterventiei ia forma unei decizii prin care Consiliul Concurentei certifica faptul ca, pe baza informaţiilor aflate în posesia sa, nu exista temei pentru interventia sa în baza art. 5 alin. (1) sau art. 6 din lege cu privire la o anumita înţelegere, decizie a unei asociaţii de agenti economici sau practica concertata sau la un anumit comportament concurential. Cu toate acestea, nu se justifica o asemenea notificare atunci când înţelegerea, decizia unei asociaţii de agenti economici sau practica concertata în cauza sunt în mod evident neinterzise prin prevederile art. 5 alin. (1) sau art. 6 din lege.Prin art. 8 alin. (1) din lege s-au stabilit anumite înţelegeri care, datorita naturii lor sau importantei lor minore, nu cad sub interdictia art. 5 alin. (1) din lege. Astfel, prevederile art. 5 din lege nu sunt incidente în privinta agentilor economici sau gruparilor de agenti economici a caror cifra de afaceri pentru exercitiul financiar precedent recurgerii la comportamente susceptibile a fi calificate practici anticoncurentiale nu depăşeşte un plafon stabilit anual de către Consiliul Concurentei şi– cota de piaţa totala a agentilor economici implicati în înţelegerea, decizia asociaţiei de agenti economici sau practica concertata nu depăşeşte 5%. pe nici una dintre pieţele relevante afectate, în cazul înţelegerilor, deciziilor luate de asociaţiile de agenti economici sau practicilor concertate dintre agentii economici concurenti sau– cota de piaţa a fiecarui agent economic implicat în înţelegerea, decizia asociaţiei de agenti economici sau practica concertata nu depăşeşte 10% pe nici una dintre pieţele relevante afectate, în cazul înţelegerilor, deciziilor luate de asociaţiile de agenti economici sau practicilor concertate dintre agentii economici care nu sunt concurenti.Aceste limite nu sunt însă aplicabile practicilor anticoncurentiale interzise potrivit prevederilor art. 5, atunci când acestea privesc preţuri, tarife, acorduri de partajare a pieţei sau licitatii, aceste practici anticoncurentiale, descoperite şi dovedite, fiind interzise şi sanctionate conform prevederilor legii.2. Exceptarea individuala (dispensa), în baza art. 5 alin. (2) din lege, de la interdictia stabilita în art. 5 alin. (l) din legeProcedura pentru exceptare, în baza art. 5 alin. (2) de la prevederile art. 5 alin. (1) permite agentilor economici sa incheie înţelegeri, sa ia decizii sau sa savarseasca practici care, în fapt, conferă avantaje economice dar care, în lipsa exceptarii, ar fi interzise de prevederile art. 5 alin. (1) din lege. Aceasta procedura este guvernata de Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale.Exceptarea individuala ia forma unei decizii prin care Consiliul Concurentei declara inaplicabil art. 5 alin. (1) din lege în ceea ce priveste practicile descrise în decizie. În decizia de acordare a exceptarii, Consiliul Concurentei va specifică perioada de valabilitate a exceptarii şi va putea impune condiţii şi obligaţii. Decizia adoptata de către Consiliul Concurentei va putea fi revocata sau modificata dacă ea s-a bazat pe informaţii incorecte sau inexacte sau dacă circumstantele de fapt s-au schimbat.Consiliul Concurentei a adoptat regulamente şi instrucţiuni privind exceptarea pe categorii, şi anume: Regulamentul pentru aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei în cazul înţelegerilor verticale; Regulamentul privind acordarea exceptarii acordurilor de cercetare dezvoltare de la interdictia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei; Regulamentul privind acordarea exceptarii acordurilor de specializare de la interdictia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei; Regulamentul privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 în cazul înţelegerilor verticale din sectorul autovehiculelor; Regulamentul privind regimul exceptarii acordurilor din domeniul asigurarilor de la interdictia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996; Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdictia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 a acordurilor pentru transfer de tehnologie şi /sau know how; Instrucţiuni privind aplicarea art. 5 din Legea concurentei în cazul acordurilor de cooperare pe orizontala; Instrucţiuni privind aplicarea art. 5 din Legea concurentei în cazul înţelegerilor verticale, înţelegerile, deciziile şi practicile acoperite de aceste regulamente beneficiaza de exceptare de la aplicarea art. 5 alin. (1) din lege în condiţiile specificate în regulamente.Decizia de acordare a exceptarii poate avea caracter retroactiv, dar- cu anumite excepţii – nu poate fi anterioara datei notificarii. Intrucat Consiliul Concurentei poate stabili, în urma analizei, ca înţelegerile notificate sunt interzise de prevederile art. 5 alin. (1) din lege şi nu pot fi exceptate, adoptand în acest caz o decizie prin care va sanctiona agentii economici participanti la înţelegerea, decizia sau practica concertata notificata, acestia nu vor fi protejati, în perioada cuprinsa între data notificarii şi data emiterii deciziei de sanctionare, împotriva sanctiunilor ce le vor fi aplicate pentru incalcarile legii descrise în cuprinsul notificarii.B. Carei autorităţi i se transmite cererea/ notificarea?Notificarile pentru certificarea prealabila că nu exista temei pentru interventie în baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege sau pentru obtinerea beneficiului exceptarii de la interdictia prevăzută la art. 5 alin. (1) din lege, în baza art. 5 alin. (2) din lege se vor transmite Consiliului Concurentei, singura autoritate competentă în materie.C. Scopul formularului de notificare – Formularul A/BFormularul A/B cuprinde intrebarile la care trebuie să se răspundă, precum şi informaţiile şi documentele care trebuie furnizate atunci când se notifica în vederea:– obtinerii unei certificări prealabile caa nu exista temei pentru interventia Consiliului Concurentei în baza art. 5 alin. (1) din lege;– obtinerii beneficiului exceptarii de la interdictia prevăzută la art. 5 alin. (1) din lege, în baza art. 5 alin. (2) din lege,pentru anumite înţelegeri, decizii ale asociaţiilor de agenti economici sau practici concertate ale agentilor economici.Acest Formular permite agentilor economici sa notifice pentru certificarea neinterventiei şi, în acelasi timp, pentru obtinerea unei exceptari individuale (dispensa), în eventualitatea în care Consiliul Concurentei ajunge la concluzia că nu poate acorda o certificare a neinterventiei.Formularul A/B nu este obligatoriu pentru agentii economici care notifica în vederea obtinerii unei certificari prealabile că nu exista temei pentru interventia Consiliului Concurentei în baza art. 6 din lege, dar poate fi utilizat şi de către acestia. Cu toate acestea, ei trebuie să furnizeze toate informaţiile necesare în scopul de a se asigura ca notificarea efectuata cuprinde o descriere completa a faptelor.D. Ce capitole ale formularului de notificare trebuie completate?Partea operationala a Formularului A/B este împărţită în 4 capitole. Agentii economici care notifica în vederea obtinerii unei certificari prealabile că nu exista temei pentru interventia Consiliului Concurentei în baza art. 5 alin. (1) din lege sau în vederea obtinerii unei exceptari individuale de la prevederile art. 5 alin. (1), în baza art. 5 alin. (2) din lege trebuie să completeze capitolele l,II şi IV. O excepţie de la aceasta regula este prevăzută pentru cazurile în care notificarea priveste o înţelegere referitoare la o operaţiune de asociere cooperativa cu caracter structural, dacă părţile doresc sa beneficieze de o procedură accelerata. În aceasta situaţie, trebuie completate doar capitolele l, III şi IV.În vederea solutionarii cu celeritate a cererilor inaintate Consiliului Concurentei (în cazul unei proceduri accelerate), este important ca acestuia sa i se puna la dispoziţie, prin notificare toate informaţiile relevante, care sunt în mod rezonabil disponibile părţilor şi care sunt necesare pentru a evalua impactul operaţiunii în cauza asupra concurentei. Formularul A/B contine deci o secţiune speciala (capitolul III), care trebuie completata doar de către părţile care notifica o operaţiune de asociere cooperativa cu caracter structural şi care doresc sa beneficieze de o procedură accelerata. Capitolul III contine o serie de intrebari detaliate necesare Consiliului Concurentei pentru a analiza pieţele relevante şi pozitia părţilor în asociere pe acele piete. Atunci când părţile nu doresc sa beneficieze de o procedură accelerata, ele vor completa capitolele l, II şi IV ale Formularului A/B. Capitolul II contine o gama mult mai limitata de intrebari privind pieţele relevante şi pozitia părţilor în asociere pe acele piete, dar aceste informaţii sunt suficiente pentru Consiliul Concurentei în vederea declanşării propriei examinari şi, eventual, a unei investigatii.E. Necesitatea unor informaţii completePrimirea unei notificari complete de către Consiliul Concurentei are doua importante consecinte: 1) conferă imunitate părţilor în ceea ce priveste amenzile de la data la care o notificare completa şi, deci, efectiva este primita de către Consiliul Concurentei; 2) înainte de primirea unei notificari complete, Consiliul Concurentei nu poate acorda beneficiul exceptarii individuale de la prevederile art.5 alin.(1) din lege, în baza art. 5 alin. (2) din lege; orice exceptare se poate acorda doar de la data primirii unei notificari complete de către Consiliu.Sunt necesare urmatoarele precizări:1) dacă informaţiile sau documentele solicitate de către Formularul A/B nu sunt, în tot sau în parte, în mod rezonabil disponibile părţilor, Consiliul Concurentei poate accepta sa considere notificarea completa şi, prin aceasta, efectiva chiar dacă nu s-au furnizat acele informaţii, dar părţile au motivat faptul ca informaţiile în cauza nu le-au fost disponibile şi au furnizat cele mai bune estimari pentru datele lipsa, inclusiv sursele estimarilor realizate. De asemenea, părţile notificatoare trebuie să furnizeze Consiliului Concurentei indicatii privind sursele din care acesta ar putea obtine informaţiile sau documentele solicitate prin formular, dar care nu au fost disponibile părţilor.2) Consiliul Concurentei solicita doar transmiterea informaţiilor care sunt relevante şi necesare pentru analiza operaţiunii notificate. În unele cazuri nu vor fi necesare toate informaţiile solicitate de către Formularul A/B. Consiliul Concurentei poate acorda o derogare de la regula completarii în intregime a formularului, de la caz la caz, astfel încât să fie furnizate doar informaţiile strict necesare pentru analiza intreprinsa. Acest aspect împiedica impunerea unor sarcini administrative inutile agentilor economici, în special celor mici şi mijlocii.Atunci când Consiliul Concurentei constata ca informaţiile din notificare sunt incomplete din punct de vedere al unor elemente esentiale, va informa în scris, în termen de maximum 2 saptamani de la data primirii notificarii, părţile notificatoare despre acest fapt şi despre natura informaţiilor lipsa. În aceste cazuri, notificarea va deveni efectiva la data la care informaţiile complete sunt primite de către Consiliul Concurentei. Dacă Consiliul Concurentei nu informeaza părţile notificatoare în termen de maximum 2 saptamani de la data primirii notificarii ca aceasta este incompleta, notificarea se prezuma a fi completa şi, deci, efectiva.De asemenea, este important ca agentii economici sa informeze Consiliul Concurentei despre schimbările importante în situaţia de fapt, inclusiv despre acelea care ridica dubii după transmiterea notificarii. Deci, Consiliul Concurentei trebuie informat imediat despre orice schimbare intervenita în ceea ce priveste o înţelegere, decizie sau practica care constituie subiectul unei notificari. Neinformarea Consiliului Concurentei cu privire ia orice schimbare relevanta intervenita ar putea atrage după sine revocarea certificării neinterventiei sau retragerea beneficiului exceptarii individuale acordate prin decizie pe baza informaţiilor din notificare.F. Necesitatea unor informaţii corecte şi exacteÎn plus faţă de cerinţa ca notificarea să fie completa, este important ca informaţiile furnizate să fie exacte. În acest scop, Consiliul Concurentei poate amenda agentii economici sau asociaţiile de agenti economici cu amendă de până la 1% din cifra de afaceri realizata în anul financiar anterior sanctionarii pentru furnizarea de informaţii inexacte sau incomplete prin notificarea facuta conform prevederilor art. 5 alin. (3) din lege.G. Cine poate depune o cerere/notificare?Orice agent economic parte la o înţelegere, decizie sau practica de tipul celor descrise în art. 5 alin. (1) sau în art. 6 din lege poate transmite o notificare pentru certificarea prealabila a neinterventiei în baza art. 5 alin. (1) sau 6 din lege sau pentru obtinerea beneficiului exceptarii individuale de la aplicarea art. 5 alin. (l) din lege. O asociaţie de agenti economici poate transmite o notificare în legătură cu deciziile adoptate sau cu practicile savarsite în operarea asociaţiei.În legătură cu înţelegerile sau practicile concertate dintre agentii economici, practica curenta este aceea ca toate părţile implicate sa transmita o notificare comuna. Desi Consiliul Concurentei recomanda aceasta modalitate pentru ca este util să aibă la dispoziţie, în acelasi timp, opiniile tuturor părţilor direct implicate, aceasta nu este obligatorie. Oricare dintre părţile unei înţelegeri poate transmite o notificare în mod individual, dar are obligaţia, în acest caz, de a informa toate celelalte părţi ale înţelegerii, deciziei sau practicii despre acest fapt De asemenea, trebuie să le furnizeze o copie a formularului completat, în care au fost sterse doar informaţiile confidentiale sau secretele de afaceri.Atunci când se transmite o notificare în comun, practica este aceea de a numi un reprezentant comun care să actioneze în numele şi pe seama agentilor economici implicati, atât la realizarea notificarii, cat şi în menţinerea contactelor ulterioare cu Consiliul Concurentei. Desi este util, dar nu şi obligatoriu, toţi agentii economici ce transmit în comun o notificare pot sa o semneze în mod individual.H. Cum se completeaza o cerere/notificareFormularul A/B nu este un formular tip. Agentii economici trebuie să furnizeze informaţiile solicitate în formular, respectand numărul secţiunilor şi al paragrafelor din formular, semnand în finalul formularului declaratia pe proprie raspundere şi anexand documentele solicitate.Documentele care se anexeaza pot fi transmise în original sau în copie şi vor fi traduse, acolo unde este cazul, în limba română.Toate informaţiile solicitate în formular se vor referi la anul anterior notificarii, cu excepţia cazului în care se prevede altfel. Atunci când informaţiile nu sunt în mod rezonabil disponibile (de ex. dacă perioadele contabile utilizate nu se bazeaza pe anul calendaristic sau datele pentru anul anterior nu sunt inca disponibile), trebuie furnizate cele mai recente informaţii disponibile şi trebuie motivat de ce datele bazate pe anul calendaristic precedent notificarii nu pot fi furnizate.Notificarea este trimisa Consiliului Concurentei prin posta sau este depusa la sediul acestuia în timpul zilelor de lucru şi în timpul programului normal de lucru.i. ConfidentialitateaConsiliul Concurentei este obligat, conform art. 65 din lege, sa protejeze informaţiile care au caracter de secret de afaceri. Pe de altă parte, art. 8 alin. (5) din Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale permite Consiliul Concurentei sa publice un rezumat al notificarii, atunci când intenţionează sa adopte o decizie favorabila. La publicare, Consiliul Concurentei va avea în vedere interesul legitim al agentilor economici în protejarea secretului de afaceri, (art. 8 alin. (5) din Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale). În legătură cu acest aspect, dacă un agent economic considera ca interesele sale ar putea fi prejudiciate prin publicarea sau aducerea la cunoştinţa altor agenti economici a oricareia dintre informaţiile pe care i s-a solicitat sa o furnizeze, acesta trebuie să transmita toate informaţiile în cauza intr-o anexa separata, marcand pe fiecare pagina „secret de afaceri”. De asemenea, agentul economic va trebui sa motiveze de ce informaţiile identificate ca fiind confidentiale sau secrete nu trebuie publicate sau aduse la cunoştinţa altora, (a se vedea mai jos, secţiunea 5 din Formularul A/B solicita un sumar neconfidential al notificarii).J. Procedura subsecventaNotificarea este înregistrată în Registrul Special al Consiliului Concurentei la data primirii acesteia.Numărul atribuit notificarii va fi utilizat de către Consiliul Concurentei în toata corespondenta ulterioară privind notificarea în cauza. După primirea notificarii şi inregistrarea acesteia, Consiliul Concurentei poate solicita informaţii părţilor implicate sau tertilor, poate face sugestii privind modificările care să fie facute înţelegerilor notificate în scopul de a le putea face acceptabile. Consiliul Concurentei poate publică un scurt rezumat preliminar al cazului, cuprinzand numele părţilor, grupul din care fac parte, sectoarele economice implicate şi natura înţelegerii, invitand tertii să îşi exprime punctul de vedere.Dacă, în urma examinarii cazului, Consiliul Concurentei intenţionează sa certifice neinterventia sa în baza art. 5 alin. (1) sau art. 6 din lege, atunci va publică în mod obligatoriu un rezumat al cazului şi va invita tertii să efectueze comentarii.Consiliul Concurentei poate inchide un anumit caz şi fără a emite o decizie formala, de exemplu în cazul în care acesta constata ca înţelegerile notificate sunt acoperite de o exceptare pe categorii, situaţie în care Consiliul Concurentei va raspunde părţilor printr-o adresa.K. Definitii utilizate în Formularul A/BÎnţelegere/acord: se referă la toate categoriile de înţelegeri, de exemplu înţelegeri între agenti economici, decizii ale asociaţiilor de agenti economici şi practici concertate.An: toate referirile la cuvantul "an" vor fi citite ca an calendaristic, cu excepţia situaţiei în care se prevede altfel.Grup: o relaţie de grup exista atunci când un agent economic:– detine mai mult de jumătate din capitalul social al altui agent economic sau– are puterea de a exercita mai mult de jumătate din drepturile de vot intrun alt agent economic sau– are puterea de a numi mai mult de jumătate din membrii consiliului de administratie sau din organele de reprezentare ale unui alt agent economic sau– are dreptul de a conduce afacerile altui agent economic.Un agent economic care este controlat în comun de către mai mulţi agenti economici (societate în comun) este parte a grupului fiecaruia dintre acesti agenti economici.Piaţa relevanta a produsului: pct. 6.1 şi pct. 11.1 din formularul A/B solicita agentilor economici care notifica sa defineasca piaţa/pieţele relevante ale produsului şi/sau ale serviciului care sunt afectate de înţelegerea notificata. Referirile la piaţa relevanta a produsului vor fi înţelese ca piaţa/piete relevante ale produsului şi/sau ale serviciului.Piaţa relevanta geografica: pct. 6.2 şi pct. 11.2 din formularul A/B solicita agentilor economici care notifica sa defineasca piaţa/pieţele relevante geografice care sunt afectate de înţelegerea notificata. Referirile la piaţa relevanta geografica vor fi înţelese ca piaţa/piete relevante geografice.Notificare: termenul "notificare" va fi înţeles ca cerere pentru certificarea prealabila a neinterventiei Consiliului Concurentei în baza art. 5 alin. (1) sau 6 din lege şi/sau notificare pentru obtinerea beneficiului exceptarii individuale de la prevederile art. 5 alin. (1) din lege, în baza art. 5 alin. (2) din lege.Parte sau părţi notificatoare: cuvantul "parte" se referă la toţi agentii economici care sunt părţi la o înţelegere notificata. De vreme ce o înţelegere poate fi notificata doar de către unii dintre agentii economici părţi ale înţelegerii, termenii "parte notificatoare" se referă doar la agentul/agentii economici care au notificat. +
FORMULARUL A/BAsigurati-va ca pe prima pagina a notificarii ati mentionat cerere pentru certificarea neinterventiei/notificare pentru exceptare individuala (dispensa) de la prevederile art. 5 alin. (1) din lege. +
Capitolul lPărţile la acord (se va completa pentru toate notificarile) +
Secţiunea 1Identitatea agentilor economici sau a persoanelor care inainteaza cererea1.1. Indicati agentii economici părţi la înţelegere sau deţinători ai unei pozitii dominante, cu menţionarea: denumirii; sediului principal; nr./datei înmatriculării la Oficiul Registrului Comerţului sau înregistrării echivalente; codului fiscal; nr. de telefon; nr. de fax;1.2. Dacă notificarea este realizata doar de către unii dintre agentii economici părţi ale înţelegerii notificate, confirmati faptul ca ceilalti agenti economici au fost informati despre efectuarea notificarii şi indicati dacă au primit o copie după notificare, cu informaţiile confidentiale sau secretele de afaceri sterse. În acest caz, o copie după notificarea furnizata celorlalţi agenti economici va fi anexata prezentei notificari.1.3. Dacă notificarea este realizata în comun, indicati dacă s-a numit un reprezentant comun; în caz afirmativ, precizati informaţiile de la pct.1.3.1. 1.3.3. de mai jos. În caz contrar, indicati numele reprezentantului care a fost autorizat sa actioneze pentru fiecare sau pentru unele dintre părţi, mentionand pe cine reprezinta.1.3.1. Numele reprezentantului1.3.2. Adresa reprezentantului1.3.3. Numărul de telefon şi cel de fax al reprezentantului1.4. În cazurile în care a fost numit un reprezentant, se va anexa notificarii şi imputernicirea în baza careia acesta acţionează în numele agentilor economici +
Secţiunea a 2-aInformaţii despre părţile la acord şi grupurile din care acestea fac parte2.1. Indicati denumirea şi sediul fiecareia dintre părţile la înţelegerea notificata şi tara de origine (naţionalitatea)2.2. Indicati obiectul de activitate şi precizati activitatea principala şi pe cele secundare pentru fiecare dintre agentii economici identificati la pct.1.1.2.3. Pentru fiecare dintre agentii economici identificati la pct.1.1., indicati numele persoanei care poate fi contactata, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi pozitia deţinută de către aceasta în cadrul agentului economic.2.4. Identificati grupul din care fac parte părţile înţelegerii notificate, mentionand domeniul de activitate al grupului şi cifra de afaceri mondiala realizata de către fiecare grup identificat. +
Secţiunea a 3-aMenţiuni privind notificarea3.1. Prezentati, pe scurt, motivele pentru care cazul ce face obiectul notificarii comporta urgenta în solutionare;3.2. Precizati dacă, în plus faţă de informaţiile cerute de formular, intentionati sa prezentati fapte sau documente suplimentare care nu sunt disponibile la data întocmirii notificarii, iar dacă da, la care punct. +
Secţiunea a 4-aDetaliile acordului care face obiectul notificarii4.1. Prezentati, pe scurt, natura, conţinutul şi obiectivele acordului.4.2. Prezentati detaliat fiecare dintre prevederile acordului care poate restrictiona libertatea părţilor de a lua în mod independent decizii comerciale, de exemplu privind:– stabilirea preturilor de vanzare sau de cumparare, a discounturilor sau a altor condiţii comerciale;– cantitatile de produse care se fabrica sau se distribuie sau numărul de servicii care se presteaza;– dezvoltarea tehnica şi investiţiile;– alegerea pietelor sau a surselor de aprovizionare;– aprovizionarea de la sau vanzarea către terti;– dacă să aplice condiţii echivalente pentru furnizarea de bunuri sau servicii echivalente;– dacă să ofere servicii diferite în mod separat sau împreună.4.3. Precizati dacă şi în ce mod prin acordul în cauza se afectează comertul în România. +
Secţiunea a 5-aRezumatul neconfidential al cazuluiLa scurt timp după primirea unei notificari, Consiliul Concurentei poate publică o scurta nota asupra cazului, invitand tertii să îşi exprime punctul de vedere în legătură cu înţelegerea notificata, intrucat obiectivul publicarii acestei note de către Consiliul Concurentei este acela de a primi observatiile tertilor într-un timp cat mai scurt posibil după primirea notificarii, aceasta nota este publicata fără a fi furnizata mai întâi părţilor notificatoare, pentru ca ele să îşi exprime opinia referitoare la conţinutul notei. În prezenta secţiune se stabilesc informaţiile care vor fi folosite intr-o nota informata preliminara, în cazul în care Consiliul Concurentei decide sa publice aceasta nota. Din acest motiv, este important ca informaţiile furnizate de dvs. în aceasta secţiune sa nu fie confidentiale sau sa conţină secrete de afaceri.5.1. Indicati numele părţilor la acord şi grupurile de agenti economici din care fac parte acestea;5.2. Realizati un scurt rezumat al naturii şi obiectivelor înţelegerii. Ca referinţa, acest rezumat nu trebuie să cuprindă mai mult de 100 de cuvinte.5.3. Identificati sectoarele de productie şi/sau distribuţie afectate de înţelegerea în cauza. +
Capitolul IIPiaţa relevanta (se va completa pentru toate notificarile, cu excepţia celor referitoare la operaţiunile de asociere cooperative cu caracter structural pentru care se solicita o procedură accelerata) +
Secţiunea a 6-aPiaţa relevantaSe vor utiliza Instrucţiunile emise de Consiliul Concurentei privind definirea pieţei relevante.Piaţa relevanta a produsului cuprinde toate acele produse/servicii care sunt considerate de consumatori ca interschimbabile sau inlocuibile, datorita caracteristicilor, preturilor şi utilitatii date acestora.Urmatorii factori sunt de regula considerati relevanti pentru determinarea pieţei relevante a produsului şi trebuie luati în considerare în aceasta analiza:– gradul de similitudine fizica între produsele/serviciile în cauza;– diferentele în ceea ce priveste utilitatea finala careia au fost destinate bunurile;– diferentele dintre preturile celor două produse;– costul implicat de inlocuirea unui produs cu un alt produs potenţial concurent;– stabilirea unor preferinte adanc inradacinate ale consumatorilor pentru un anumit tip sau categorie de produse;– clasificarea produselor realizata în industrie.Piaţa relevanta geografica cuprinde aria în care agentii economici în cauza vand produse sau presteaza servicii, pentru care condiţiile de concurenta sunt omogene şi care poate fi distinsa faţă de ariile invecinate, în special datorita condiţiilor de concurenta semnificativ diferite din acele arii. Factorii relevanti pentru evaluarea pieţei relevante geografice includ natura şi caracteristicile produselor şi serviciilor implicate, existenta barierelor la intrare sau a preferintelor consumatorilor, diferentele semnificative între cotele de piaţa deţinute de către agentii economici sau diferentele semnificative de pret dintre ariile invecinate, precum şi costurile de transport.6.1. Informaţii pentru definirea pieţei produsului/serviciului6.1.1. Explicati definirea pieţei/pietelor relevante ale produsului care, în opinia dvs., trebuie să constituie baza analizei notificarii de către Consiliul Concurentei. Motivati şi explicati cum ati luat în considerare la definirea pieţei factorii menţionaţi anterior.Identificati produsele/serviciile care, în opinia dvs., sunt direct sau indirect afectate de către înţelegerea notificata şi identificati categoriile de bunuri care sunt substituibile, în opinia dvs., cu acestea.Dacă au fost identificate mai multe piete ale produsului, pentru fiecare dintre acestea, afectate de înţelegerea notificata, se vor indica distinct produsele care constituie substitute, în acest caz fiind definite mai multe piete ale produsului.6.2. Informaţii pentru definirea pieţei relevante geografice6.2.1. Explicati definirea pieţei/pietelor relevante geografice care, în opinia dvs., trebuie să constituie baza analizei notificarii de către Consiliul Concurentei. Motivati şi explicati cum ati luat în considerare la definirea pieţei factorii menţionaţi anterior.Delimitati aria geografica în care activeaza părţile la acord, pentru produsele incluse în piaţa produsului/pieţele produsului. Aceasta poate fi intreg teritoriul României sau o parte a acestuia, care va fi delimitata, respectiv precizata.6.2.2. Identificati aria geografica în care sunt localizati agentii economici producători, care vand produsele incluse în piaţa produsului, care sunt sau pot fi luati în considerare de cumparatorii din aria geografica definita la pct. 6.2.1, atunci când acestia iau deciziile de cumparare.Aria geografica în care activeaza părţile înţelegerii notificate şi aria geografica în care sunt localizati agentii economici concurenti, identificati mai sus, formeaza piaţa geografica.6.2.3. Pentru produsele din import, incluse în piaţa relevanta, precizati numele producătorilor, tara de origine şi eventualele bariere la intrarea acestor produse pe piaţa românească (bariere tarifare – exemplu: taxe vamale; bariere netarifare – exemplu: condiţii impuse în reglementari interne, costuri de transport relativ mari, lipsa retelelor de distribuţie sau dificultati de acces la retelele de distribuţie existente). +
Secţiunea a 7-aMembrii ai grupului care acţionează pe aceleasi piete relevante cu părţile implicate7.1. Pentru fiecare dintre părţile acordului notificat, furnizati o lista a tuturor agentilor economici aparţinând aceluiasi grup care:7.1.1. activeaza pe piaţa/pieţele relevante ale produsului;7.1.2. activeaza pe piete invecinate pieţei/pietelor relevante ale produsului (de exemplu, activeaza pe piete ale produsului sau serviciului care reprezinta substitute partiale sau imperfecte pentru acelea incluse în definirea pieţei relevante a produsului).Acesti agenti economici trebuie identificati chiar dacă ei vand produsele sau presteaza serviciile în cauza în alte arii geografice decat acelea în care opereaza părţile acordului, înţelegerii notificate.Indicati numele, atributele de identificare, produsele fabricate şi aria geografica în care opereaza fiecare membru al grupului. +
Secţiunea a 8-aPozitia părţilor pe pieţele relevante ale produsului afectateInformaţiile din prezenta secţiune trebuie furnizate pentru grupurile din care fac parte părţile la acord, luate ca intreg. Nu este suficient să se furnizeze aceste informaţii doar în legătură cu agentii economici individuali direct implicati în acord.8.1. În legătură cu fiecare piaţa relevanta a produsului identificata la pct. 6.1, furnizati urmatoarele informaţii:8.1.1 cotele de piaţa ale părţilor la acord pe piaţa geografica în ultimii trei ani;Pentru aceasta secţiune, atunci când cotele de piaţa se situeaza sub 20%, indicati în mod simplu în care interval se încadrează: 0-5%, 5-10%, 10-15%, 15-20%.Pentru a raspunde acestei cerinţe, cota de piaţa poate fi calculată fie pe bază de valoare, fie pe bază de volum şi se va furniza justificarea cifrelor obtinute. În răspunsul la aceasta cerinţa se va preciza valoarea/volumul total al pieţei şi vanzarile/cifra de afaceri a fiecareia dintre părţile în cauza. De asemenea, se va preciza sursa/sursele informaţiilor (statistici oficiale, estimari etc) şi, atunci când este posibil, se vor furniza copii după documentele din care s-au extras informaţiile respective.Secţiunea a 9- aPozitia concurentilor şi a clientilor pe piaţa/pieţele relevante ale produsuluiInformaţiile din prezenta secţiune trebuie furnizate pentru grupurile din care fac parte părţile la acord, luate ca intreg, şi nu doar în legătură cu agentii economici individuali direct implicati în acord.Pentru piaţa/toate pieţele relevante ale produsului şi geografice în care părţile au o cota de piaţa însumată ce depăşeşte 15%, furnizati urmatoarele informaţii:9.1. Identificati principalii cinci concurenti ai părţilor. Indicati atributele de identificare ale acestora (sediu, numar de telefon, fax şi, atunci când este posibil, numele unei persoane de contact) şi estimati cota de piaţa deţinută de acestia pe piaţa/pieţele relevante geografice.9.2. Identificati principalii cinci clienti ai fiecareia dintre părţi. Indicati atributele de identificare ale acestora (sediu, numar de telefon, fax şi, atunci când este posibil, numele unei persoane de contact). +
Secţiunea a 10-aIntrarea pe piaţa şi concurenta potentiala pe piaţa produsului şi pe piaţa geograficaPentru piaţa/pieţele relevante ale produsului şi geografice în care părţile au o cota de piaţa însumată ce depăşeşte 15%, furnizati urmatoarele informaţii:10.1 Descrieti diferitii factori care influenţează intrarea, din punct de vedere al produsului, pe piaţa/pieţele relevante ale produsului definite în cauza (de exemplu ce bariere împiedica agentii economici care în prezent nu produc bunurile incluse în piaţa relevanta a produsului să între pe aceasta piaţa). În aceasta analiza, se va tine cont de urmatorii factori:– în ce măsura intrarea pe piaţa este influentata de necesitatea obtinerii unor autorizaţii sau de atingerea unor standarde stabilite sub orice formă? Exista un control juridic sau de reglementare privind intrarea pe acea piaţa?– în ce măsura intrarea pe piaţa este influentata de disponibilitatea materiilor prime?– în ce măsura intrarea pe piaţa este influentata de existenta contractelor pe termen lung dintre agentii economici şi furnizorii şi/sau clientii lor?– descrieti importanţa cercetării şi a dezvoltării şi, în particular, importanţa drepturilor de licenţă, know-how sau a altor drepturi pe aceasta piaţa.10.2. Descrieti diferitii factori care influenţează intrarea, din punct de vedere geografic, pe piaţa/pieţele relevante geografice definite în cauza; de exemplu ce bariere împiedica agentii economici care în prezent produc/comercializeaza bunurile incluse în piaţa relevanta a produsului, dar în alte arii geografice, să îşi extinda vanzarile şi în cadrul pieţei relevante geografice. Motivati răspunsul, explicand, acolo unde este cazul, importanţa urmatorilor factori:– barierele comerciale impuse prin lege, cum ar fi tarifele, cote etc;– cerinţe tehnice;– politici referitoare la achizitii;– existenta unor facilităţi adecvate şi disponibile de distribuţie şi de retail;– costuri de transport;– preferintele adanc inradacinate ale consumatorilor pentru produse sau marci locale.10.3. Au mai intrat pe piaţa relevanta a produsului şi geografica definita în cauza alti noi agenti economici în ultimii 3 ani? Furnizati aceasta informatie atât pentru nou intratii pe piaţa relevanta a produsului, cat şi pentru nou intratii pe piaţa relevanta geografica. În caz afirmativ, indicati atributele de identificare a acestor nou intrati (denumire, sediu, numar de telefon şi de fax şi, atunci când este posibil, numele unei persoane de contact) şi estimati cota deţinută pe piaţa/pieţele relevante ale produsului şi geografica. +
Capitolul IIIPiaţa relevanta (se va completa doar în cazul operaţiunilor de asociere cooperative pentru care se solicita o procedură accelerata) +
Secţiunea a 11-aPiaţa relevantaSe vor aplica Instrucţiunile emise de Consiliul Concurentei privind definirea pieţei relevante.Piaţa relevanta a produsului cuprinde toate acele produse/servicii care sunt considerate de consumatori ca interschimbabile sau inlocuibile, datorita caracteristicilor, preturilor şi utilitatii date acestora.Urmatorii factori sunt, de regula, considerati relevanti pentru determinarea pieţei relevante a produsului şi trebuie luati în considerare în aceasta analiza:– gradul de similitudine fizica între produsele/serviciile în cauza;– diferentele în ceea ce priveste utilitatea finala careia au fost destinate bunurile;– diferentele dintre preturile celor două produse;– costul implicat de inlocuirea unui produs cu un alt produs potenţial concurent;– stabilirea unor preferinte adanc inradacinate ale consumatorilor pentru un anumit tip sau categorie de produse;– clasificarea produselor realizata în industrie.Piaţa relevanta geografica cuprinde aria în care agentii economici vand produse sau presteaza servicii identice, similare, respectiv substituibile celor din acord, pentru care condiţiile de concurenta sunt omogene şi care poate fi distinsa faţă de ariile invecinate, în special datorita condiţiilor de concurenta semnificativ diferite din acele arii. Factorii relevanti pentru evaluarea pieţei relevante geografice includ natura şi caracteristicile produselor şi serviciilor implicate, existenta barierelor la intrare sau a preferintelor consumatorilor, diferentele semnificative între cotele de piaţa deţinute de către agentii economici sau diferentele semnificative de pret dintre ariile invecinate, precum şi costurile de transport.11.1. Analiza părţilor notificatoare asupra pieţei relevante11.1.1. Explicati definirea pieţei/pietelor relevante ale produsului care, în opinia dvs., trebuie să constituie baza analizei notificarii de către Consiliul Concurentei. Motivati şi explicati cum ati luat în considerare la definirea pieţei factorii menţionaţi anterior.11.1.2. Explicati definirea pieţei/pietelor relevante geografice care, în opinia dvs., trebuie să constituie baza analizei notificarii de către Consiliul Concurentei. Motivati şi explicati cum ati luat în considerare la definirea pieţei factorii menţionaţi anterior.11.2. Piaţa/pieţele relevante ale produsului şi geograficeDefinirea pieţei produsului11.2.1. Indicati categoriile de produse şi/sau servicii care sunt în mod direct sau indirect afectate de acordul notificat.11.2.2. Indicati categoriile de produse şi/sau servicii care sunt, în opinia părţilor notificatoare, substitute economice pentru acelea identificate la pct. 11.2.1.Produsele astfel identificate trebuie ordonate în functie de gradul lor de substituibilitate, începând cu cel mai apropiat substitut. Explicati în ce mod ati luat în considerare în efectuarea acestei liste de produse şi/sau servicii substituibile factorii relevanti pentru definirea pieţei relevante a produsului, precum şi ordonarea lor din punct de vedere al substituibilitatii.Definirea pieţei relevante geografice11.2.3. Indicati ariile geografice în care activeaza părţile acordului notificat.11.2.4. Explicati modul în care părţile produc şi vand produse şi/sau servicii în fiecare dintre ariile geografice identificate. De exemplu, produc local, vand prin intermediul retelelor de distribuţie exclusiva sau neexclusiva, sunt importatori?11.2.5. Pentru produsele din import, incluse în piaţa relevanta, precizati procentul total al vanzarilor acestora pe piaţa relevanta. +
Secţiunea a 12-aMembri ai grupului care acţionează pe aceleasi piete relevante cu părţile acordului notificat12.1. Pentru fiecare dintre părţile acordului notificat, furnizati o lista a tuturor agentilor economici aparţinând aceluiasi grup care:12.1.1 activeaza pe piaţa/pieţele relevante ale produsului;12.1.2. activeaza pe piete invecinate pieţei/pietelor relevante ale produsului (de exemplu, activeaza pe piete ale produsului sau serviciului care reprezinta substitute partiale sau imperfecte pentru acelea incluse în definirea pieţei relevante a produsului).12.1.3. activeaza pe pieţele din avalul sau din amontele pieţei relevante a produsului.Acesti agenti economici trebuie identificati chiar dacă ei vand produsele sau presteaza serviciile în cauza în alte arii geografice decat acelea în care opereaza părţile acordului, înţelegerii notificate.Indicati atributele de identificare, produsele fabricate şi aria geografica în care opereaza fiecare membru al grupului. +
Secţiunea a 13-aPozitia părţilor pe pieţele relevante ale produsului afectate Informaţiile din prezenta secţiune trebuie furnizate pentru grupurile din care fac parte părţile la acord, luate ca intreg, şi nu doar în legătură cu agentii economici individuali direct implicati în acord.13.1. În legătură cu fiecare piaţa relevanta a produsului identificata la pct. 11.1.2., furnizati urmatoarele informaţii:13.1.1. cotele de piaţa ale părţilor la acord pe piaţa geografica în ultimii trei ani;Pentru aceasta secţiune, atunci când cotele de piaţa se situeaza sub 20%, Indicati în mod simplu în care interval se încadrează: 6-5%, 5-10%, 10-15%, 15-20%.Pentru a raspunde acestei cerinţe, cota de piaţa poate fi calculată fie pe bază de valoare, fie pe bază de volum şi se va furniza justificarea cifrelor obtinute. În răspunsul la aceasta cerinţa se va preciza valoarea/volumul total al pieţei şi vanzarile/cifra de afaceri a fiecareia dintre părţile în cauza. De asemenea, se va preciza sursa/sursele informaţiilor (statistici oficiale, estimari etc) şi, atunci când este posibil, se vor furniza copii după documentele din care s-au extras informaţiile respective.13.2. În cazul în care, la calcularea cotelor de piaţa de la pct. 13.1. pe o alta baza decat aceea utilizata de către părţi, ar rezultă o diferenţa mai mare de 5% pe oricare dintre piete (de exemplu, dacă părţile şi-au calculat cotele de piaţa pe bază de volum, care ar fi cifra relevanta dacă erau calculate pe bază de valoare?), furnizati informaţiile cerute la pct. 13.1. atât pe bază de valoare, cat şi pe bază de volum.13.3. Estimati rata curenta a capacităţii utilizate de către părţi, precum şi în industrie în general, pe piaţa/pieţele relevante ale produsului şi geografica. +
Secţiunea a 14-aPozitia concurentilor şi a clientilor pe piaţa/pieţele relevante ale produsuluiInformaţiile din prezenta secţiune trebuie furnizate pentru grupurile din care fac parte părţile la acord, luate ca intreg, şi nu doar în legătură cu agentii economici individuali direct implicati în acord.Pentru piaţa/toate pieţele relevante ale produsului şi geografice în care părţile au o cota de piaţa însumată ce depăşeşte 10%, furnizati urmatoarele informaţii:14.1. Identificati concurentii părţilor care deţin o cota mai mare de 10% pe piaţa relevanta a produsului şi geografica. Indicati atributele de identificare aie acestora (sediu, numar de telefon, fax şi, atunci când este posibil, numele unei persoane de contact) şi estimati cota de piaţa deţinută de acestia pe piaţa/pieţele relevante geografice.14.2. Descrieti natura cererii pe piaţa/pieţele relevante ale produsului. De exemplu, exista doar cativa cumpărători sau mulţi cumpărători, exista categorii diferite de cumpărători, exista agenti economici cu capital de stat care fac achizitii publice importante?14.3. Identificati principalii cinci clienti ai fiecareia dintre părţi. Indicati atributele de identificare ale acestora (denumire, sediu, numar de telefon, fax şi, atunci când este posibil, numele unei persoane de contact). +
Secţiunea a 15-aIntrarea pe piaţa şi concurenta potentialaPentru piaţa/pieţele relevante ale produsului şi geografice în care părţile au o cota de piaţa însumată ce depăşeşte 10%, furnizati urmatoarele informaţii:15.1. Descrieti diferitii factori care influenţează intrarea, din punct de vedere al produsului, pe piaţa/pieţele relevante ale produsului definite în cauza (de exemplu ce bariere împiedica agentii economici care în prezent nu produc bunurile incluse în piaţa relevanta a produsului să între pe aceasta piaţa). În aceasta analiza, se va tine cont de urmatorii factori:– în ce măsura intrarea pe piaţa este influentata de necesitatea obtinerii unor autorizaţii sau de atingerea unor standarde stabilite sub orice formă? Exista un control juridic sau de reglementare privind intrarea pe acea piaţa?– în ce măsura intrarea pe piaţa este influentata de disponibilitatea materiilor prime?– în ce măsura intrarea pe piaţa este influentata de existenta contractelor pe termen lung dintre agentii economici şi furnizorii şi/sau clientii lor?– descrieti importanţa cercetării şi a dezvoltării şi, în particular, importanţa drepturilor de licenţă, know-how sau a altor drepturi pe aceasta piaţa.15.2. Au mai intrat pe piaţa relevanta a produsului şi geografica definita în cauza alti noi agenti economici în ultimii 3 ani? În caz afirmativ, indicati atributele de identificare a acestor nou intrati (denumire, sediu, numar de telefon şi fax şi, atunci când este posibil, numele unei persoane de contact) şi estimati cota deţinută pe piaţa/pieţele relevante ale produsului şi geografica.15.3. Estimati proportionalitatea scarii de eficienta cost/nivelul productiei.15.4. Exista bariere semnificative care împiedica agentii economici activi pe piaţa produsului să între şi pe piaţa relevanta geografica? Motivati răspunsul, explicand, atunci când este cazul, importanţa urmatorilor factori:– barierele comerciale impuse prin lege, cum ar fi tarifele, cote etc;– cerinţe tehnice;– politici referitoare la achizitii;– existenta unor facilităţi adecvate şi disponibile de distribuţie şi de retail;– costuri de transport;– preferintele adanc inradacinate ale consumatorilor pentru produse sau marci locale. +
Capitolul IVDispozitii finale(a se completa pentru toate notificarile) +
Secţiunea a 16-aMotivele cererii pentru certificarea prealabila a neinterventieiIndicati:16.1. Care prevederi sau efecte ale acordului sau ale comportamentului pe piaţa ar putea, în opinia dvs., ridica probleme de compatibilitate cu regulile de concurenta stabilite prin lege în România? Obiectivul acestei motivari este acela de a permite Consiliului Concurentei să se edifice în cel mai clar şi posibil mod asupra dubiilor pe care le aveti dvs. privind acordul sau comportamentul de piaţa pentru care ati solicitat certificarea neinterventiei.La urmatoarele doua puncte, prezentati faptele relevante şi motivele pentru care considerati ca prevederile art. 5 alin. (1) sau ale art. 6 din lege nu sunt aplicabile în cazul mentionat:16.2. de ce acordul sau comportamentul de piaţa nu are ca obiect sau ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei pe piaţa românească intr-o măsura apreciabila sau de ce agentii economici în cauza nu au sau comportamentul lor nu constituie un abuz de pozitie dominantă şi/sau16.3. de ce acordul sau comportamentul de piaţa nu poate afecta intr-o măsura apreciabila comertul din România? +
Secţiunea a 17-aMotivele notificarii pentru obtinerea dispenseiÎn cazul în care notificati un acord, fie chiar şi în scop preventiv, în scopul de obtine o exceptare individuala, în baza prevederilor art. 5 alin. (2) din lege, de la interdictia stabilita în art. 5 alin. (1) din lege, explicati:17.1. în ce mod acordul contribuie la îmbunătăţirea productiei sau a distributiei şi/sau la promovarea progresului tehnic sau economic. În particular, explicati motivele pentru care aceste beneficii sunt asteptate a rezultă din colaborare, de exemplu, deţin părţile la acord tehnologii complementare sau sisteme de distribuţie complementare care vor produce sinergii importante? (dacă da, menţionaţi care). Precizati, de asemenea, dacă părţile notificatoare au facut studii sau au elaborat documente atunci când au analizat fezabilitatea operaţiunii notificate şi beneficiile posibile care ar rezultă de pe urma acesteia şi dacă aceste studii sau documente au furnizat estimari privind economiile sau eficienta rezultata. Furnizati copii după acele documente sau studii.17.2. impartirea adecvata cu consumatorii a beneficiilor rezultate din îmbunătăţirea productiei sau a distributiei sau în urma progresului tehnic/economic;17.3. toate prevederile restrictive ale acordului sunt indispensabile pentru stabilirea obiectivelor stabilite ia pct. 17.1. În acest scop, explicati cum beneficiile rezultate din acordul notificat, identificate la pct. 17.1, nu ar putea fi obtinute, nu s-ar putea obtine atât de repede sau de eficient sau doar cu costuri mai mari sau ar fi incerte (i) în lipsa incheierii acordului ca intreg sau (îi) în lipsa acelor clauze şi prevederi din acord identificate la pct. 4.2.17.4. acordul nu elimina concurenta pe o parte substantiala a bunurilor sau serviciilor în cauza. +
Secţiunea a 18-aDocumentele în susţinerea cererii/notificariiCererea/notificarea completata trebuie transmisa în original. Ea va fi însoţită de:– ultima/ultimele versiuni ale acordului/acordurilor care constituie subiectul notificarii; acesta va cuprinde părţile semnatare, obiectul acordului, oblibaţiile părţilor, data intrarii în vigoare, termenul de valabilitate sau data expirarii;– rapoartele de gestiune şi bilanturile contabile ale părţilor la acord, pe ultimii trei ani;– rapoartele, studiile de piaţa şi analizele de piaţa cu privire la condiţiile de concurenta, concurenti (actuali sau potentiali) şi condiţiile de piaţa.Fiecare document va indica numele şi pozitia deţinută de autorul acestuia.– rapoartele şi analizele care au fost pregatite de către sau pentru orice oficial sau director în scopul evaluării sau analizarii acordului notificat.Atât notificarea, cat şi documentele anexate acesteia, se vor depune în trei exemplare., dintre care unul poate fi în format electronic. +
Secţiunea a 19-aDeclaratieNotificarea se va incheia cu urmatoarea declaratie, care trebuie semnata de către sau în numele tuturor părţilor la acord, mentionandu-se, în clar, numele şi calitatea persoanelor semnatare:"Subsemnatii declaram ca informaţiile date în prezenta notificare sunt corecte, după cunoştinţa şi convingerea noastra, ca documentele solicitate prin Formularul A/B au fost anexate în măsura în care acestea se afla în posesia grupului din care face parte agentul economic notificator, ca toate estimarile sunt identificate ca atare şi reprezinta cele mai bune estimari privind faptele relatate şi ca toate opiniile exprimate sunt sincere. Se cunoaste conţinutul prevederilor art. 55 lit.b) din Legea concurentei nr. 21/1996, modificata şi completata.Data şi loculSemnaturile"––––