de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap
+
Partea IOrganizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap +
Articolul 1(1) Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap, denumită în continuare Autoritatea, este organizată şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. … (2) Autoritatea coordonează la nivel central activităţile de protecţie specială şi de promovare a drepturilor persoanelor cu handicap, elaborând politicile, strategiile şi standardele în domeniul promovării drepturilor persoanelor cu handicap, asigurând urmărirea aplicării reglementărilor din domeniul propriu şi controlul activităţilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap. … +
Articolul 2Autoritatea este condusă de un preşedinte, ajutat de un vicepreşedinte, care sunt numiţi prin decizie a primului-ministru şi sunt asimilaţi din punct de vedere al salarizării şi al celorlalte drepturi cu funcţiile de secretar de stat şi subsecretar de stat. +
Articolul 3Cheltuielile curente şi de capital necesare desfăşurării activităţii Autorităţii sunt finanţate de la bugetul de stat. +
Articolul 4Autoritatea exercită controlul asupra modului în care sunt respectate şi promovate de instituţiile publice şi de celelalte persoane fizice şi juridice drepturile persoanelor cu handicap, în conformitate cu legislaţia în vigoare. +
Articolul 5În structura Autorităţii sunt cuprinse direcţii generale, direcţii, servicii, birouri şi Comisia superioară de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi, iar în subordinea Autorităţii se află Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap (INPCESPH). +
Articolul 6Încadrarea personalului din cadrul Autorităţii se face prin concurs sau prin examen, în condiţiile legii. +
Partea a II-aFuncţiile şi atribuţiile Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap +
Articolul 7Autoritatea îndeplineşte următoarele funcţii:a) funcţia de strategie, prin care asigură fundamentarea, elaborarea, supunerea spre aprobare Guvernului, precum şi aplicarea strategiei naţionale în domeniu şi a programelor de reformă în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap, cu respectarea tratatelor internaţionale la care România este parte; … b) funcţia de reglementare, prin care asigură elaborarea cadrului normativ necesar în vederea realizării obiectivelor Strategiei naţionale privind protecţia specială şi integrarea socială a persoanelor cu handicap şi armonizării legislaţiei interne cu principiile şi normele tratatelor internaţionale la care România este parte; … c) funcţia de administrare, prin care asigură gestionarea bunurilor din domeniul public şi privat al statului, pe care le are în administrare sau în folosinţă, după caz; … d) funcţia de autoritate de stat, prin care exercită controlul asupra modului în care sunt respectate şi promovate de instituţiile publice şi de celelalte persoane juridice drepturile persoanelor cu handicap, în conformitate cu legislaţia în vigoare; … e) funcţia de reprezentare, prin care asigură, în domeniul său de activitate, reprezentarea pe plan intern şi extern a statului român. … +
Articolul 8(1) În realizarea obiectivelor sale Autoritatea îndeplineşte următoarele atribuţii principale: … a) elaborează şi supune spre aprobare Guvernului, cu avizul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, Strategia naţională privind protecţia specială şi integrarea socială a persoanelor cu handicap, în conformitate cu principiile şi normele internaţionale; … b) organizează, coordonează şi controlează realizarea măsurilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap şi a strategiei naţionale în domeniul respectiv; … c) iniţiază, elaborează şi avizează actele normative din domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … d) acţionează pentru promovarea alternativelor de tip familial la protecţia instituţionalizată a persoanelor cu handicap, prin dezvoltarea şi diversificarea serviciilor de recuperare şi reintegrare ambulatorii; … e) analizează factorii carenţiali, generatori ai handicapului, şi stabileşte măsurile adecvate de prevenire a apariţiei acestora; … f) monitorizează respectarea drepturilor persoanelor cu handicap, realizarea accesibilităţilor, întocmeşte analize şi studii în domeniu şi elaborează metodologii de aplicare a măsurilor ce se impun pentru ameliorarea situaţiei în această materie; … g) întocmeşte studii în vederea propunerii unor măsuri de diversificare a resurselor economico-financiare, destinate susţinerii acţiunilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap şi creşterii eficienţei în gestionarea acestor resurse; … h) realizează îndrumarea şi controlul în aplicarea şi respectarea legislaţiei în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap, cu privire la aplicarea politicilor şi standardelor în activitatea instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, aflate în coordonarea sa; … i) organizează activitatea de selecţie a personalului pentru aparatul propriu şi pentru structurile subordonate, activitatea de evaluare periodică, precum şi de perfecţionare a pregătirii profesionale a acestuia; … j) organizează activitatea de instruire a personalului din cadrul instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, aflate în coordonare, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale; … k) iniţiază, cu avizul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, implementează şi evaluează proiectele cu finanţare externă în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … l) finanţează şi cofinanţează programe şi proiecte în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … m) colaborează cu ministerele şi cu celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului sau a ministerelor, cu autorităţile administraţiei publice locale, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale, în acţiuni sociale comune de educaţie şi protecţie specială a persoanelor cu handicap, în vederea atenuării, limitării sau eliminării consecinţelor handicapului, precum şi a reabilitării profesionale şi integrării lor în societate; … n) iniţiază, negociază şi încheie, prin împuternicirea Guvernului, documente de cooperare internaţională în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap; … o) dezvoltă un sistem de informare şi consultanţă accesibil persoanelor cu handicap şi familiilor acestora; … p) sprijină crearea unei reţele naţionale de unităţi protejate, ca parte a unei strategii globale de angajare în muncă a persoanelor cu handicap; … q) elaborează, coordonează şi monitorizează planurile de acţiune privind implementarea strategiilor în domeniu; … r) urmăreşte implementarea planului naţional de acţiune în acest domeniu; … s) asigură crearea şi dezvoltarea unei baze de date referitoare la persoanele cu handicap, compatibilă cu cea a sistemului naţional de asistenţă socială; … t) elaborează standarde privind calitatea serviciilor oferite persoanelor cu handicap; … u) evaluează necesarul şi calitatea serviciilor, stabileşte planuri noi de dezvoltare a serviciilor pe baza nevoilor reale din comunitate; … v) coordonează şi evaluează activitatea comisiilor de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi, informând despre aceasta autorităţile administraţiei publice locale; … w) autorizează persoanele juridice de drept public sau privat, cu avizul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, să desfăşoare activităţi în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … x) realizează inspecţii ale serviciilor prestate persoanelor cu handicap în cadrul instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap; … y) controlează modul de respectare a reglementărilor legale în vigoare în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … z) participă în calitate de partener la diverse proiecte şi programe, cu finanţare naţională şi internaţională, în domeniul său de activitate. … (2) În îndeplinirea atribuţiilor de control ce îi revin, Autoritatea are dreptul să solicite informaţii şi documente, în condiţiile legii, de la orice persoană juridică publică sau privată ori de la persoane fizice implicate în sfera sa de competenţă, acestea având obligaţia de a le pune la dispoziţie în termen de 15 zile calendaristice de la data solicitării. … (3) Autoritatea îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative în domeniul său de activitate. … +
Partea a III-aConducerea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap pe niveluri ierarhice +
Capitolul IPreşedintele +
Articolul 9(1) Preşedintele conduce întreaga activitate a Autorităţii şi o reprezintă în raporturile cu Guvernul, cu celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte instituţii publice şi private, precum şi cu persoane juridice şi fizice, române sau străine. … (2) Preşedintele este ordonator secundar de credite delegat, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei. … (3) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele emite ordine şi instrucţiuni. … (4) Preşedintele răspunde în faţa Guvernului şi a ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei pentru întreaga activitate a Autorităţii. … +
Articolul 10Preşedintele Autorităţii îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a) organizează, coordonează şi controlează aplicarea actelor normative emise potrivit legii în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … b) coordonează şi controlează aplicarea strategiei naţionale în domeniu şi a planului/planurilor naţional/ naţionale de acţiune; … c) fundamentează şi elaborează propuneri pentru bugetul Autorităţii şi răspunde, potrivit legii, de execuţia acestuia, fiind ordonator secundar de credite; … d) iniţiază, negociază şi încheie, prin împuternicirea Guvernului, documente de cooperare internaţională în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … e) urmăreşte şi controlează aplicarea convenţiilor şi a acordurilor internaţionale, la care România este parte, în domeniul de activitate al Autorităţii; … f) ia măsuri pentru comunicarea prin mediile potrivite (radio, TV, Internet, publicaţii de specialitate, tipărituri proprii etc.) a mesajelor ce contribuie la realizarea strategiei şi a planului naţional de acţiune în domeniu; … g) autorizează unităţile protejate din domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … h) avizează organizaţiile neguvernamentale din domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … i) aprobă fişele posturilor de conducere, stabilind atribuţiile, sarcinile şi limitele de competenţă ale acestora; … j) organizează şi coordonează activitatea de audit public intern. … +
Articolul 11Preşedintele Autorităţii îndeplineşte şi alte atribuţii specifice domeniului de activitate al Autorităţii, stabilite prin acte normative, prin decizie a primului-ministru sau prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei. +
Capitolul IICabinetul demnitarului +
Articolul 12Cabinetul demnitarului este un compartiment organizatoric distinct, format din: director de cabinet, asistent de cabinet, consilier personal, secretar personal şi curier personal. +
Articolul 13(1) Personalul din cadrul Cabinetului demnitarului este numit sau eliberat din funcţie prin ordin al preşedintelui Autorităţii. … (2) Personalul încadrat în Cabinetul demnitarului este angajat cu contract individual de muncă pe durată determinată. … (3) Atribuţiile membrilor Cabinetului demnitarului sunt prevăzute în fişele posturilor. … +
Articolul 14Activitatea Cabinetului demnitarului este coordonată de către directorul de cabinet, care răspunde în acest sens în faţa preşedintelui. Directorul de cabinet răspunde de buna organizare a acţiunilor de protocol şi de gestionarea acestuia. +
Capitolul IIIVicepreşedintele +
Articolul 15(1) Vicepreşedintele îl ajută pe preşedinte în îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Persoanelor cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare. … (2) Vicepreşedintele îndeplineşte următoarele atribuţii principale: … a) coordonează procesul de monitorizare a respectării drepturilor persoanelor cu handicap; … b) coordonează activitatea Comisiei superioare de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi; … c) coordonează activitatea Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap; … d) constituie colective de lucru pentru proiectele de acte normative, unde vor fi atraşi reprezentanţi ai societăţii civile naţionale şi internaţionale, precum şi reprezentanţi ai instituţiilor publice şi private, interne şi internaţionale; … e) urmăreşte şi asigură finalizarea actelor normative care au fost iniţiate de Autoritate; … f) avizează în mod curent corespondenţa referitoare la petiţii. … (3) Dacă preşedintele este absent mai mult de 48 de ore, vicepreşedintele poate exercita atribuţiile curente ale acestuia. … +
Articolul 16Vicepreşedintele Autorităţii îndeplineşte şi alte atribuţii specifice domeniului de activitate al Autorităţii, stabilite prin acte normative, prin decizie a primului-ministru sau prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei. +
Capitolul IVSecretarul general +
Articolul 17(1) Secretarul general este înalt funcţionar public, numit şi salarizat în condiţiile legii, subordonat preşedintelui şi vicepreşedintelui. … (2) Secretarul general asigură stabilitatea funcţionării Autorităţii şi realizarea legăturilor funcţionale dintre structurile Autorităţii. … (3) Secretarul general este coordonatorul colectivului de lucru care are drept obiectiv principal iniţierea proiectelor de acte normative. … +
Articolul 18Secretarul general coordonează activitatea curentă a tuturor compartimentelor din cadrul Autorităţii. +
Articolul 19Secretarul general îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a) stabileşte măsuri pentru buna organizare a compartimentelor şi activităţilor cu caracter funcţional din cadrul Autorităţii şi asigură legătura operativă dintre preşedinte şi conducătorii tuturor compartimentelor din Autoritate şi unităţile subordonate; … b) prezintă propuneri de măsuri necesare pentru iniţierea, aplicarea şi respectarea actelor normative în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap, în vederea asigurării bunului mers al Autorităţii; … c) primeşte, transmite şi urmăreşte avizarea de către ministere sau de către celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale a proiectelor de acte normative iniţiate de Autoritate şi asigură avizarea actelor normative primite de la alţi iniţiatori, în termenele prevăzute de lege; … d) urmăreşte realizarea corectă şi la termenele stabilite a tuturor activităţilor şi sarcinilor stabilite de preşedinte şi de vicepreşedinte; … e) semnează lucrările şi corespondenţa, răspunzând potrivit sarcinilor stabilite de preşedinte şi de vicepreşedinte; … f) colaborează cu compartimentele de specialitate din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, Secretariatului General al Guvernului, cu secretarii generali din celelalte ministere şi cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi cu secretarii judeţelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, cu personalul public cu funcţii de conducere din prefecturi şi cu directorii serviciilor publice de asistenţă socială din subordinea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti în probleme privind protecţia persoanelor cu handicap; … g) asigură cunoaşterea legislaţiei în domeniu de către personalul din cadrul Autorităţii şi din unităţile subordonate; … h) monitorizează şi controlează elaborarea raportărilor periodice prevăzute de reglementările în vigoare; … i) asigură modificarea şi completarea ordinelor preşedintelui Autorităţii în raport cu modificările legislaţiei în domeniu; … j) monitorizează organizarea bazei de date de la nivelul compartimentelor Autorităţii şi al instituţiilor din subordinea acesteia, astfel încât să fie accesibilă, utilă, completă şi compatibilă cu scopul pentru care a fost constituită şi cu alte baze de date la care se raportează; … k) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de lege sau repartizate de preşedinte ori de vicepreşedinte, conform raportului de subordonare. … +
Capitolul VConducătorii direcţiilor +
Articolul 20Conducătorii direcţiilor din cadrul Autorităţii îndeplinesc următoarele atribuţii:a) organizează sau, după caz, coordonează şi controlează realizarea corectă şi la termen de către personalul din subordine a activităţilor şi sarcinilor stabilite de preşedinte, vicepreşedinte şi secretarul general; … b) răspund de încărcarea echilibrată cu sarcini a salariaţilor şi elaborează fişa postului pentru fiecare salariat; … c) dispun şi urmăresc efectuarea orelor suplimentare; … d) se asigură că activitatea compartimentelor pe care le coordonează se desfăşoară organizat, pe baza unui program de activitate; … e) organizează şi urmăresc ca personalul din subordine să cunoască legislaţia aplicabilă domeniului lor de activitate şi acţionează pentru respectarea acesteia; … f) participă la elaborarea sau, după caz, realizează lucrări de complexitate ori de importanţă deosebită, corespunzătoare funcţiei de conducere în care sunt încadraţi; … g) repartizează spre rezolvare corespondenţa şi celelalte lucrări care intră în atribuţiile departamentului pe care îl conduc şi dau îndrumările corespunzătoare în vederea rezolvării acestora în termenul stabilit de conducerea Autorităţii; … h) semnează, potrivit competenţelor stabilite pe linie ierarhică, lucrările şi corespondenţa realizate în cadrul direcţiei respective; … i) urmăresc elaborarea în termen a studiilor, sintezelor, rapoartelor, metodologiilor, proiectelor de acte normative şi a tuturor celorlalte lucrări repartizate de preşedinte, vicepreşedinte sau de secretarul general; … j) stabilesc, în limita competenţelor acordate, relaţii de colaborare cu persoanele juridice fără scop patrimonial autorizate să desfăşoare activităţi în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … k) programează concediile de odihnă pentru salariaţii din subordine, urmăresc şi avizează efectuarea concediilor de odihnă conform programării; … l) asigură, în conformitate cu legislaţia în vigoare, respectarea normelor de disciplină de către funcţionarii publici din subordine, sancţionează şi sesizează comisia de disciplină pentru aplicarea de sancţiuni persoanelor care au săvârşit abateri; … m) asigură colaborarea cu celelalte compartimente; … n) răspund în faţa preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a secretarului general pentru activitatea desfăşurată, prezentând periodic sau ori de câte ori este nevoie un raport de activitate care relevă problemele din compartimentul pe care îl conduc; … o) asigură întocmirea şi actualizarea permanentă a bazei de date din domeniul specific de activitate; … p) realizează propuneri de măsuri şi acţiuni de realizare a strategiilor în domeniu; … q) asigură o relaţionare competentă şi corectă cu petiţionarii şi colaboratorii de orice fel cu care personalul Autorităţii intră în relaţii de serviciu; … r) realizează propuneri pentru îmbunătăţirea calităţii activităţilor din cadrul Autorităţii în vederea apărării drepturilor persoanelor cu handicap; … s) evaluează şi asigură evaluarea profesională a personalului din subordine; … t) desemnează persoana care gestionează registrul special de corespondenţă, precum şi persoanele care fac parte din grupuri de lucru; … u) îndeplinesc orice alte atribuţii prevăzute de lege sau repartizate de preşedinte, vicepreşedinte ori de secretarul general, conform raportului de subordonare. … +
Capitolul VIPersonalul cu funcţii de execuţie +
Articolul 21(1) Autoritatea are angajaţi funcţionari publici şi personal contractual, potrivit legii. … (2) Sarcinile specifice fiecărui angajat sunt stabilite în fişa postului. … +
Articolul 22Funcţionarii publici şi personalul contractual răspund în faţa conducătorilor ierarhici de îndeplinirea îndatoririlor de serviciu stabilite în fişa postului. +
Capitolul VIICircuitul documentelor în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap +
Articolul 23(1) Toate documentele care intră şi ies în/din Autoritate, inclusiv faxurile şi mesajele prin poştă electronică (e-mail), care au legătură în mod direct cu activitatea Autorităţii, se înregistrează de către persoana care are atribuţii în acest sens în registrul general al Autorităţii. … (2) După înregistrare, documentele prevăzute la alin. (1) se repartizează de către persoanele abilitate conform fişei postului din cadrul cabinetului, în funcţie de natura solicitării, preşedintelui, vicepreşedintelui sau secretarului general. … (3) Documentele vor fi repartizate spre soluţionare directorilor cu atribuţii în acest sens, care vor consemna în registrul general sau special, menţionând data. … (4) Direcţiile, prin persoane desemnate de conducătorii acestora, preiau documentele sub semnătură în registrul general, menţionând data. … (5) Conducătorii direcţiilor au obligaţia de a repartiza documentele astfel primite salariaţilor din subordine, în funcţie de competenţe, cu rezoluţii privind modalitatea optimă şi termenul de rezolvare, în conformitate cu prevederile legii şi cu dispoziţiile preşedintelui Autorităţii. … (6) Lucrările rezolvate, împreună cu documentul iniţial, semnate de persoana care le-a redactat, se prezintă spre semnare în vederea însuşirii pe cale ierarhică. … +
Articolul 24(1) Documentele şi corespondenţa privind reprezentarea Autorităţii în raporturile cu Preşedintele României, Parlamentul, Guvernul, ministerele, cu celelalte instituţii publice centrale şi locale, cu persoanele juridice sau fizice române ori străine se elaborează de compartimentele de specialitate, se avizează de secretarul general şi se semnează de preşedinte; în acest caz numai copiile lucrărilor se semnează în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (6); ştampila preşedintelui se aplică numai pe originalul lucrării. … (2) În situaţia absenţei preşedintelui din Autoritate pentru o perioadă mai mare de 48 de ore, documentele prevăzute la alin. (1) se semnează în aceleaşi condiţii de către vicepreşedinte. … +
Articolul 25(1) Lucrările originale se transmit, după semnarea de către preşedinte, vicepreşedinte, persoanelor desemnate să înregistreze în registrul general data expedierii. … (2) Răspunsurile se transmit prin poştă, poştă militară sau sub semnătură. … +
Articolul 26(1) Proiectele de ordine şi contractele se prezintă spre semnare preşedintelui Autorităţii numai după obţinerea avizelor de la compartimentele de specialitate. … (2) Proiectele de ordine se redactează de compartimentele de specialitate şi se avizează pentru legalitate de Serviciul juridic, contencios şi resurse umane. … (3) Proiectele de ordine şi contractele se redactează în 3 exemplare originale, dintre care un exemplar se arhivează la cabinetul preşedintelui, un exemplar se arhivează la Serviciul juridic, contencios şi resurse umane, iar cel de-al treilea exemplar se comunică persoanei la care se referă sau compartimentului de care a fost elaborat. … (4) Ordinele emise de preşedinte primesc număr într-un registru special, care se ţine la cabinetul preşedintelui. Responsabilitatea completării în registrul special revine directorului de cabinet. … (5) Protocoalele şi memorandumurile semnate de preşedinte se înregistrează în registrul general şi se arhivează la cabinetul preşedintelui. … +
Articolul 27Răspunsurile la întrebările adresate de petiţionari pe site-ul Autorităţii pot fi semnate de conducătorii compartimentelor de specialitate, în măsura în care nu angajează răspunderea patrimonială a Autorităţii. +
Articolul 28Prevederile prezentului regulament cu privire la circuitul documentelor vor fi coroborate cu prevederile regulamentului de organizare internă. +
Partea a IV-aAtribuţiile compartimentelor din structura organizatorică a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap +
Capitolul IDirecţia generală organizare internă şi comunicare +
Articolul 29(1) Direcţia generală organizare internă şi comunicare este condusă de un director general ajutat de un director general adjunct şi este formată din două servicii şi un birou: Serviciul juridic, contencios şi resurse umane, Serviciul administrativ şi contabilitate şi Biroul petiţii. … (2) Direcţia generală organizare internă şi comunicare are următoarele atribuţii principale: … I.1. În domeniul comunicării:a) colaborează cu instituţiile mediatice; … b) elaborează şi transmite comunicatele de presă (pe site-ul propriu, la agenţiile de presă) referitoare la evenimentele şi activităţile desfăşurate în cadrul Autorităţii şi semnalează în mass-media iniţiativele legislative din domeniul protecţiei persoanelor cu handicap; … c) sesizează situaţiile cu potenţial conflictual semnalate de mass-media, referitoare la persoanele cu handicap din familii sau din instituţii aflate în coordonarea metodologică a Autorităţii, cu redactarea şi transmiterea răspunsurilor, în virtutea dreptului la replică, acolo unde este cazul; … d) se implică în organizarea şi participarea la evenimente pentru promovarea imaginii Autorităţii şi a drepturilor persoanelor cu handicap; … e) elaborează şi implementează strategia de comunicare a Autorităţii cu organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale; … f) promovează activităţile şi mesajele Autorităţii în mediile de comunicare potrivite; … g) evaluează imaginea instituţiei şi stabileşte măsuri pentru îmbunătăţirea acesteia; … h) elaborează, împreună cu celelalte compartimente, raportul periodic de activitate, cel puţin o dată pe an, care urmează să fie publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a; … i) asigură realizarea abonamentelor la presă şi agenţiile de presă, în condiţiile legii; … j) coordonează sumarul paginii de Internet a Autorităţii şi verifică modul de transmitere a informaţiilor pe site-ul propriu de către direcţiile din cadrul Autorităţii; … k) furnizează informaţii centrelor de consiliere din cadrul consiliilor judeţene, respectiv locale, în domeniul protecţiei sociale; … I.2. Biroul petiţii îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a) asigură legătura dintre Autoritate şi comunitate, facilitând accesul petentului la informaţiile de interes din domeniul protecţiei persoanelor cu handicap prin intermediul audienţelor; … b) operează scăderea petiţiilor soluţionate în registrul de evidenţă a petiţiilor primite şi asigură expedierea acestora; … c) organizează şi coordonează comunicarea cu persoanele fizice şi juridice, cu instituţiile şi organismele din domeniu sau interesate de domeniu; … d) coordonează punctul de informare, documentare şi consiliere; … e) monitorizează problematica persoanelor cu handicap semnalată în corespondenţă şi la audienţe; … f) furnizează informaţii la solicitările verbale sau scrise ale reprezentanţilor mass-media, cu referire la aspecte ale protecţiei persoanelor cu handicap şi la respectarea standardelor de către instituţiile aflate în coordonarea Autorităţii, potrivit Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public; … g) asigură evidenţa actualizată a instituţiilor cu care colaborează Autoritatea. … I.3. Serviciul juridic, contencios şi resurse umane îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a) avizează documentele care pot angaja răspunderea patrimonială a Autorităţii, precum şi orice alte acte ce produc efecte juridice; … b) efectuează studii, analize şi documentaţii privind oportunitatea iniţierii sau modificării unor acte normative; … c) participă la elaborarea proiectelor de acte normative în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … d) face propuneri pentru soluţionarea unor probleme rezultate din aplicarea legislaţiei în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … e) avizează, din punct de vedere legislativ, al tehnicii legislative şi al corelării cu prevederile altor reglementări, toate proiectele de acte normative iniţiate de ministere şi organe centrale, care au ca obiect reglementarea unor aspecte legate de domeniul de activitate al serviciului, solicitând şi punctul de vedere al Direcţiei integrare europeană în problemele cu strictă referire la armonizarea legislaţiei cu acquis-ul comunitar; … f) avizează legalitatea contractelor civile şi comerciale prin care este angajată răspunderea patrimonială a Autorităţii; … g) asigură reprezentarea Autorităţii în raporturile cu instanţele judecătoreşti de drept comun şi de contencios administrativ; … h) participă la organizarea şi urmărirea acţiunilor de informare privind legislaţia în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap; … i) organizează şi urmăreşte activitatea de cunoaştere a legislaţiei în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap, prin organizarea de instruiri, simpozioane etc. cu personalul din cadrul Autorităţii şi din subordinea acesteia; … j) participă la pregătirea pentru ratificarea de convenţii internaţionale în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; … k) oferă consiliere juridică în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap persoanelor fizice şi juridice interesate şi rezolvă orice alte lucrări cu caracter juridic; … l) elaborează proiectele de hotărâri ale Guvernului privind recunoaşterea utilităţii publice a asociaţiilor, fundaţiilor sau federaţiilor care îşi desfăşoară activitatea în sfera de competenţă a Autorităţii; … m) verifică îndeplinirea de către persoanele juridice fără scop patrimonial a condiţiilor cerute de lege în vederea obţinerii personalităţii juridice, propunând preşedintelui eliberarea sau neeliberarea avizului necesar; … n) verifică documentaţia depusă de solicitanţi în vederea autorizării ca unităţi protejate şi avizează pentru legalitate autorizaţia de funcţionare; … o) asigură întocmirea ordinelor de încadrare, promovare sau încetare a activităţii şi difuzarea acestora către direcţiile şi persoanele interesate; … p) păstrează şi completează la zi registrul general de evidenţă a salariaţilor şi dosarele personale ale fiecărui salariat; … q) întocmeşte şi înaintează spre avizare ordonatorului principal de credite statul de funcţii al aparatului propriu; … r) verifică şi înaintează spre aprobare preşedintelui statul de funcţii al Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap; … s) întocmeşte necesarul de credite pentru cheltuielile de personal; … t) organizează, participă şi coordonează, implicând toţi factorii relevanţi, la activităţile legate de recrutarea şi selecţia personalului nou pentru aparatul propriu şi pentru structurile din subordinea/În coordonarea Autorităţii; … u) întocmeşte ordinele de încetare sau de modificare a raporturilor juridice de muncă ori de serviciu ale salariaţilor şi asigură comunicarea acestora direcţiilor şi persoanelor interesate; … v) se asigură de respectarea confidenţialităţii documentelor; … w) asigură evaluarea performanţelor profesionale individuale pentru personalul contractual nou-angajat şi promovat şi pentru funcţionarii publici; … x) organizează şi coordonează, în limitele competenţelor legale şi în relaţie cu Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, activităţile de evaluare a personalului Autorităţii şi al instituţiilor din subordinea acesteia, inclusiv la nivelul serviciilor specializate; … y) asigură înregistrarea în evidenţe şi înaintarea spre plată Serviciului administrativ şi contabilitate a drepturilor băneşti, în cazul concediilor medicale; … z) asigură stabilirea drepturilor de concediu de odihnă, precum şi a altor concedii prevăzute de legislaţia în vigoare şi ţine evidenţa efectuării acestora; … aa) asigură evidenţa declaraţiilor pe baza cărora se acordă deducerile personale suplimentare; … bb) întocmeşte dosarele de pensionare pentru limită de vârstă, pensionare pentru invaliditate sau pentru pensie de urmaş; … cc) întocmeşte fişa colectivă de prezenţă; … dd) păstrează evidenţa orelor prestate peste programul de lucru; … ee) întocmeşte statele de plată pentru personalul Autorităţii, precum şi toată documentaţia necesară pentru plata drepturilor salariale cuvenite personalului Autorităţii şi al Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap, inclusiv documentaţia pentru declaraţiile privind obligaţiile la bugetul asigurărilor sociale de stat, aferente salariilor; … ff) întocmeşte statul de funcţii al aparatului propriu, în vederea aprobării de către Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, precum şi lucrările pentru modificarea şi completarea lui; … gg) ţine evidenţa sancţiunilor disciplinare ale angajaţilor şi efectuează reţinerile din salarii, după caz; … hh) face demersurile necesare promovării angajaţilor şi eliberează, la cererea acestora, copii de pe actele aflate la dosarul personal; … îi) asigură condica de prezenţă la începutul şi la terminarea programului;jj) păstrează fişele postului, coordonează întocmirea şi actualizarea acestora pentru toţi angajaţii Autorităţii; … kk) întocmeşte şi ţine evidenţa fişelor fiscale pentru toţi salariaţii Autorităţii; … ll) se asigură că toţi angajaţii Autorităţii au semnat documentele de luare la cunoştinţă şi de instruire pentru protecţia muncii, conform prevederilor legale în vigoare, îndeplinind toate formalităţile necesare; … mm) asigură cunoaşterea şi respectarea Regulamentului de organizare şi funcţionare şi a Regulamentului de ordine interioară ale Autorităţii. Pentru aceasta se va îngriji de afişarea celor două documente la sediul instituţiei; … nn) propune şi coordonează diferite programe de formare, instruire şi specializare, în vederea creşterii gradului de profesionalism al personalului Autorităţii, inclusiv pentru personalul de la nivelul instituţiilor subordonate/coordonate şi al serviciilor specializate; … oo) informează personalul executiv şi conducerea instituţiei în legătură cu prevederile legislaţiei referitoare la resursele umane, la statutul funcţionarilor publici, precum şi ale altor legi din aria de activitate a serviciului; asigură cunoaşterea şi respectarea acestora la nivelul Autorităţii şi al instituţiilor din subordine. … I.4. Serviciul administrativ şi contabilitate îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a) asigură repartizarea fondurilor necesare pentru plata drepturilor cuvenite persoanelor cu handicap către consiliile judeţene sau consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, inclusiv pentru proiecte derulate în sensul sprijinirii persoanelor cu handicap; … b) organizează evidenţa contabilă a Autorităţii; … c) întocmeşte situaţii privind monitorizarea cheltuielilor de personal; … d) fundamentează şi elaborează propuneri de buget atât pentru proiectul anual, cât şi pentru cel rectificativ; … e) primeşte, analizează şi întocmeşte necesarul fizic şi valoric al activelor fixe achiziţionate din investiţii, în limita bugetului aprobat prin lege; … f) urmăreşte angajarea patrimonială a Autorităţii în baza aprobării conducerii acesteia, cu avizul Serviciului juridic, contencios şi resurse umane; … g) întocmeşte şi verifică situaţia financiară a Autorităţii, darea de seamă contabilă şi raportul explicativ; … h) asigură schimbul permanent de date şi informaţii cu direcţiile de resort din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei; … i) întocmeşte notele contabile pentru operaţiuni specifice; … j) întocmeşte fişele de conturi; … k) propune conducerii Autorităţii declanşarea inventarierii anuale a patrimoniului instituţiei; … l) recuperează eventualele pagube constatate conform procesului-verbal întocmit de comisia de inventariere a patrimoniului, stabilită prin ordin al preşedintelui; … m) analizează şi avizează propunerile privind scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe şi clasarea sau declasarea celorlalte dotări şi materiale, conform propunerilor făcute de cei în drept; … n) verifică şi centralizează trimestrial situaţiile financiare ale Autorităţii şi ale Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap; … o) urmăreşte încadrarea în creditele bugetare aprobate prin lege a cheltuielilor planificate; … p) acordă viza de control financiar preventiv; … q) întocmeşte şi transmite lunar ordonatorului principal de credite documentaţia necesară deschiderilor de credit (pentru cheltuieli materiale, transferuri şi subvenţii, în baza necesarului transmis de consiliile judeţene şi locale, Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap şi asociaţii, iar pentru cheltuieli de personal, în baza necesarului transmis de Serviciul juridic, contencios şi resurse umane); … r) asigură plata efectivă a drepturilor salariale ale personalului Autorităţii, în urma întocmirii şi verificării documentaţiei Serviciului juridic, contencios şi resurse umane; … s) în baza dispoziţiei Serviciului juridic, contencios şi resurse umane, propune decizii de imputare privind recuperarea eventualelor pagube aduse patrimoniului instituţiei; … t) emite ordine de plată privind achitarea facturilor furnizorilor de bunuri materiale şi servicii, beneficiarilor de subvenţii şi pentru achitarea obligaţiilor către buget, ce decurg din plata drepturilor salariale; … u) întocmeşte documentaţia în baza căreia se efectuează operaţiuni de încasări şi plăţi în numerar; … v) verifică şi centralizează lunar execuţia bugetară a Autorităţii, Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap şi direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului (drepturile persoanelor cu handicap); … w) prezintă preşedintelui lunar, până la data de 10 a fiecărei luni, necesarul de materiale pe direcţii, servicii, birouri şi cabinete, pentru luna următoare; … x) organizează şi supraveghează efectuarea curăţeniei în sediul Autorităţii şi pe căile de acces; … y) păstrează în stare bună de funcţionare toate bunurile materiale şi utilităţile aflate în proprietatea sau în folosinţa Autorităţii, face propuneri de înnoire, îmbunătăţire şi reparare a acestora; … z) organizează şi asigură respectarea normelor P.S.I.; … aa) întocmeşte notele de intrare-recepţie pentru achiziţiile Autorităţii şi asigură semnarea acestora de către cei în drept; … bb) înregistrează mijloacele fixe şi obiectele de inventar în registrul de inventar şi completează fişele de inventar pe locuri de folosinţă şi persoane; … cc) asigură protocolul pentru întâlniri de lucru cu invitaţi interni sau externi şi pentru cabinetul preşedintelui şi vicepreşedintelui, în condiţiile legii; … dd) urmăreşte şi verifică deconturile pentru cheltuielile angajate de personalul Autorităţii privind deplasările în ţară şi în străinătate şi plata achiziţiilor efectuate prin casierie; … ee) întocmeşte necesarul de credite pentru cheltuielile de personal; … ff) asigură administrarea tuturor resurselor Autorităţii pentru bunul mers al instituţiei; … gg) completează în baza de date a furnizorilor şi potenţialilor furnizori ofertanţi informaţiile solicitate de conducerea Autorităţii; … hh) ia măsurile necesare pentru paza sediului Autorităţii; … îi) coordonează activitatea şoferilor şi administrarea mijloacelor de transport ale Autorităţii;jj) întocmeşte ordonanţările de plată în urma verificării existenţei angajamentelor; … kk) întocmeşte repartizarea pe trimestre a cheltuielilor aprobate în buget; … ll) efectuează amortizarea lunară a activelor fixe corporale şi necorporale aflate în patrimoniu; … mm) verifică lunar cheltuielile efectuate de asociaţiile care primesc subvenţii de la Autoritate; … nn) monitorizează lunar cheltuielile de personal ale Autorităţii şi ale Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap, urmând a fi raportate Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei; … oo) asigură organizarea arhivei conform reglementărilor în vigoare; … pp) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege sau repartizate de preşedinte, vicepreşedinte ori de secretarul general, conform raportului de subordonare. … (3) Direcţia generală organizare internă şi comunicare îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii în legătură cu activitatea generală a instituţiei. … +
Capitolul IIAtribuţiile Direcţiei integrare europeană +
Articolul 30(1) Direcţia integrare europeană este condusă de un director şi este compusă din două compartimente: Biroul programe şi proiecte şi Serviciul metodologie, standardizare, acreditare. … (2) Direcţia integrare europeană îndeplineşte următoarele atribuţii principale: … a) elaborează şi propune strategia de protecţie specială (art. 50 din Constituţia României, republicată) a persoanelor cu handicap, în conformitate cu politicile naţionale, cu principiile şi normele internaţionale, precum şi cu planurile de implementare a acesteia; … b) elaborează, coordonează, evaluează şi implementează programele şi proiectele, cu finanţare naţională şi internaţională, ce se adresează persoanelor cu handicap; … c) coordonează, evaluează, implementează şi controlează realizarea măsurilor prioritare; … d) asigură armonizarea acţiunilor Autorităţii cu cele ale statelor Uniunii Europene în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap; … e) coordonează proiectele de accesibilizare; … f) coordonează proiectele de integrare profesională; … g) monitorizează modul în care sunt derulate activităţile de protecţie a persoanelor cu handicap; … h) reprezintă Autoritatea în relaţiile cu finanţatorii, cu organizaţiile neguvernamentale, cu grupurile de interese etc. în problemele legate de protecţia persoanelor cu handicap, cu mandat din partea preşedintelui Autorităţii; … i) găseşte şi mobilizează resurse în vederea implementării strategiei şi/sau pentru susţinerea acţiunilor de protecţie a persoanelor cu handicap şi/sau aparţinătorilor acestora; … j) reprezintă Autoritatea în diferite grupuri de lucru, în comisii interministeriale tetrapartite sau intersectoriale, înfiinţate la nivel naţional sau internaţional, cu avizul preşedintelui Autorităţii; … k) monitorizează modul de aplicare în legislaţia naţională a rezoluţiilor şi recomandărilor organismelor europene; … l) monitorizează stadiul de implementare a Strategiei naţionale privind protecţia specială şi integrarea socială a persoanelor cu handicap şi a planului naţional de acţiune; … m) elaborează fişe de monitorizare a stadiului de implementare a acquis-ului comunitar şi a tabelului de concordanţă. … (3) În vederea îndeplinirii atribuţiilor specifice conexe, Direcţia integrare europeană colaborează strâns cu Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap. … (4) Direcţia integrare europeană îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege sau repartizate de preşedinte, vicepreşedinte ori de secretarul general, conform raportului de subordonare. … I.1. Biroul programe şi proiecte îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a) coordonează elaborarea strategiei naţionale în domeniu, în conformitate cu politicile naţionale, cu rezoluţiile şi recomandările forurilor sau ale organismelor internaţionale la care România este parte semnatară ori pe care România le agreează; … b) elaborează, implementează, acolo unde este cazul, monitorizează şi evaluează programele şi proiectele finanţate de Autoritate sau de la bugetul de stat, în condiţiile legii; … c) elaborează, implementează, acolo unde este cazul, monitorizează şi evaluează programele şi proiectele cu finanţare externă, în condiţiile legii; … d) elaborează metodologii pentru implementarea, monitorizarea şi evaluarea programelor şi proiectelor cu finanţare internă; … e) elaborează proceduri şi instrumente pentru restructurarea instituţiilor rezidenţiale de protecţie a persoanelor cu handicap; propune preşedintelui Autorităţii emiterea avizului cu privire la acestea; … f) iniţiază, aprobă şi urmăreşte derularea programelor în condiţiile legii; … g) elaborează documente de poziţie şi documente de poziţie complementare; … h) participă la programarea PHARE anuală prin elaborarea de proiecte în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap şi a celorlalte programe externe; … i) identifică şi mobilizează surse de finanţare interne şi internaţionale pentru derularea unor proiecte în domeniu; … j) participă prin proiecte la programe lansate prin Comisia Europeană, focalizate pe priorităţi ce vizează persoanele cu handicap: FP6 (DG Research/Science and Society), Leonardo da Vinci, Socrates sau altele asemenea; … k) organizează cursuri de instruire pentru scrierea de proiecte; … l) asigură funcţionarea unităţii de implementare a proiectelor cu finanţare PHARE (UIP); … m) coordonează unităţile de management al proiectului (UMP), înfiinţate prin ordin al preşedintelui Autorităţii, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finanţate din împrumuturi externe; … n) administrează baza de date cu toţi partenerii de proiecte, autorităţi, finanţatori, organizaţii, furnizori de servicii, companii, persoane cu responsabilităţi în proiecte în domeniu, acorduri internaţionale în domeniu sau proiecte, fiind responsabil de actualizarea informaţiilor şi de transmiterea lor către Direcţia generală organizare internă şi comunicare; … o) realizează îndrumarea în aplicarea şi respectarea legislaţiei, politicilor şi standardelor în activitatea instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, urmărind implementarea normelor comunitare la momentul elaborării legislaţiei în domeniu. … I.2. Serviciul metodologie, standardizare şi acreditare îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a) monitorizează respectarea drepturilor persoanelor cu handicap; … b) monitorizează realizarea accesibilităţilor; … c) întocmeşte analize şi studii în domeniile monitorizate şi elaborează metodologii de aplicare a măsurilor ce se impun; … d) monitorizează implementarea standardelor de calitate pentru serviciile sociale specializate pentru persoanele cu handicap; … e) constituie o bază de date cu agenţii economici care doresc angajarea de persoane cu handicap; … f) realizează îndrumarea în vederea implementării standardelor de calitate, în colaborare cu Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap; … g) elaborează norme şi metodologii privind organizarea şi funcţionarea instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, în colaborare cu Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap şi cu alte departamente ale Autorităţii; … h) monitorizează alternativele la protecţia instituţionalizată a persoanelor cu handicap; … i) sprijină crearea unei reţele naţionale de unităţi protejate şi monitorizează activitatea unităţilor protejate; … j) monitorizează exemplele de bună practică din teritoriu şi acţionează pentru promovarea acestora; … k) elaborează metodologii pentru sprijinirea autorităţilor judeţene/locale în implementarea strategiei naţionale, a planului naţional de acţiune, precum şi a planurilor de acţiune privind implementarea strategiilor judeţene/planurilor de servicii, în colaborare cu Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap; … l) realizează, dezvoltă şi actualizează permanent baza de date referitoare la persoanele cu handicap, compatibilă cu cea a sistemului naţional de asistenţă socială; … m) elaborează sinteze şi rapoarte, statistici şi alte instrumente de lucru privind dinamica fenomenului de protecţie a persoanelor cu handicap şi eficienţa măsurilor de protecţie specială; … n) elaborează rapoarte statistice trimestriale în baza indicatorilor stabiliţi de Institutul Naţional de Statistică/Autoritate şi rapoarte statistice, la solicitarea conducerii Autorităţii; … o) asigură armonizarea metodologiilor privind protecţia persoanelor cu handicap cu metodologiile privind protecţia copiilor, persoanelor vârstnice şi a altor categorii de persoane de interes social, în colaborare cu Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap; … p) realizează îndrumarea în aplicarea şi respectarea legislaţiei, politicilor şi standardelor în activitatea instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, urmărind implementarea normelor comunitare la momentul elaborării legislaţiei în domeniu, împreună cu Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap; … q) colaborează cu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă în vederea constituirii unei baze de date comune pentru asigurarea integrării sociale şi profesionale a persoanelor cu handicap; … r) evaluează necesarul de servicii sociale specializate pentru persoanele cu handicap şi asigură baza de date referitoare la acestea; … s) colaborează cu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă în vederea organizării de cursuri de formare profesională, formare continuă şi reconversie profesională a persoanelor cu handicap; … t) colaborează cu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă în vederea creşterii numărului de persoane cu handicap încadrate în muncă; … u) colaborează, în vederea organizării târgurilor de locuri de muncă pentru persoanele cu handicap, cu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi cu alte instituţii şi autorităţi implicate în integrarea profesională a persoanelor cu handicap, precum şi cu consiliile judeţene/consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti; … v) asigură realizarea şi actualizarea bazei de date cu privire la organizaţiile neguvernamentale din domeniul protecţiei persoanelor cu handicap; … w) facilitează implicarea organizaţiilor neguvernamentale în activităţile care vizează creşterea calităţii vieţii persoanelor cu handicap; … x) propune sau avizează încheierea de parteneriate cu organizaţiile neguvernamentale; … y) analizează rapoartele organizaţiilor neguvernamentale şi alte sesizări referitoare la încălcarea drepturilor persoanelor cu handicap şi propune conducerii Autorităţii modalităţi de rezolvare/ameliorare; … z) elaborează un plan de acţiune în scopul atragerii societăţii civile şi al implicării acesteia atât în elaborarea, implementarea şi monitorizarea strategiilor în domeniu, cât şi în sesizarea nerespectării drepturilor persoanelor cu handicap; … aa) monitorizează activitatea Comisiei superioare de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi şi înaintează vicepreşedintelui Autorităţii şi preşedintelui acestei comisii propuneri de instrucţiuni metodologice; … bb) menţine legătura cu Direcţia generală de inspecţie şi control, în vederea asigurării coerenţei activităţilor derulate la nivel local; … cc) menţine legătura în plan metodologic cu Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap; … dd) sprijină realizarea de conferinţe/seminarii naţionale/regionale şi/sau judeţene, ale sectoarelor municipiului Bucureşti sau ale Primăriei Generale a Municipiului Bucureşti, pentru promovarea drepturilor persoanelor cu handicap şi prezentarea accesibilităţilor. … (5) Direcţia integrare europeană îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii, în legătură cu activitatea generală a instituţiei. … +
Capitolul IIIDirecţia generală de inspecţie şi control +
Articolul 31(1) Direcţia generală de inspecţie şi control este condusă de un director general ajutat de un director general adjunct şi îndeplineşte următoarele atribuţii principale: … a) coordonează activitatea inspectorilor judeţeni şi a personalului din subordine, monitorizează modul în care aceştia îşi duc la îndeplinire atribuţiile stabilite prin lege, prin prezentul regulament şi prin fişa postului; … b) asigură, prin personalul propriu, controlul asupra modului în care sunt respectate şi promovate drepturile persoanelor cu handicap de către toate instituţiile şi autorităţile publice, precum şi de către instituţiile de drept privat care activează în domeniu sau care au iniţiative în acest sens; informaţiile rezultate în urma acestei activităţi se pot comunică şi Serviciului metodologie, standardizare şi acreditare; … c) constată natura activităţilor care încalcă prevederile legale din domeniul de activitate al Autorităţii şi stabileşte sau, după caz, contribuie la stabilirea persoanelor responsabile de încălcarea prevederilor legale şi propune instituţiilor competente stabilirea răspunderii disciplinare, materiale, contravenţionale sau, după caz, penale a acestora. în acest scop îndeplineşte atribuţiile prevăzute de art. 214 din Codul de procedură penală; … d) exercită controlul în proiectele şi în programele Autorităţii, precum şi asupra terţilor implicaţi în proiectele şi în programele acesteia; … e) controlează prin personalul propriu modul în care sunt gestionate resursele alocate proiectelor derulate de Autoritate; … f) controlează activităţile de aplicare a Strategiei naţionale privind protecţia specială şi integrarea socială a persoanelor cu handicap; … g) pregăteşte acţiunile de control/inspecţie şi asigură conducerea şi/sau coordonarea echipelor de control constituite împreună cu lucrători din alte compartimente ale Autorităţii; … h) întocmeşte rapoarte scrise în urma fiecărei inspecţii şi asigură transmiterea acestora autorităţii publice sau organismului privat al cărui serviciu a fost inspectat; … i) întocmeşte note sau alte documente de control, pe care le prezintă spre avizare preşedintelui Autorităţii; … j) formulează propuneri şi recomandări, verbale sau scrise, după caz, cu privire la remedierea de urgenţă ori într-un termen stabilit a abaterilor constatate cu ocazia unei acţiuni de control sau de inspecţie şi le prezintă persoanelor responsabile cu ducerea lor la îndeplinire din cadrul unităţilor – servicii publice sau private – supuse controlului; … k) formulează propuneri de suspendare sau de încetare a activităţilor care pun în pericol sănătatea ori integritatea persoanei cu nevoi speciale, precum şi propuneri de retragere a autorizaţiei/acreditării de funcţionare a persoanelor juridice responsabile şi supune aceste propuneri spre aprobare preşedintelui Autorităţii; … l) elaborează metodologia de control, inspecţie şi de monitorizare a proiectelor finanţate de Autoritate, precum şi planul general de control, anexă la aceasta, pe care le supune spre aprobare preşedintelui Autorităţii; … m) inspectează calitatea serviciilor prestate persoanelor cu handicap, aflate în instituţiile de asistenţă socială pentru persoanele cu handicap, publice sau private, incluzând şi modul de aplicare a prevederilor standardelor în domeniu; … n) formulează propuneri privind revizuirea standardelor sau a regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciilor inspectate ori controlate, precum şi recomandări privind reglementarea unor disfuncţionalităţi sau, după caz, propuneri vizând suspendarea ori retragerea autorizaţiei/ acreditării serviciului în cauză; … o) soluţionează sesizările formulate de autorităţile publice sau de organizaţiile private având ca obiect nemulţumiri vizând recomandările formulate cu ocazia acţiunilor de inspecţie sau modul de desfăşurare a acestor acţiuni; … p) solicită informaţii şi documente, în condiţiile legii, de la orice persoane juridice de drept public ori de la persoane fizice implicate în sfera de activitate a Autorităţii; … q) centralizează rapoartele şi notele de control/inspecţie întocmite de personalul din subordine; … r) întocmeşte anual şi pune la dispoziţie preşedintelui Autorităţii un raport de activitate cu privire la toate acţiunile de control/inspecţie întreprinse. … (2) În activitatea desfăşurată de inspectorii judeţeni, aceştia vor îndeplini următoarele atribuţii: … a) întocmesc rapoartele privind activitatea proprie şi rapoartele de inspecţie/control, pe care le avizează Direcţia generală de inspecţie şi control; … b) transmit, lunar sau ori de câte ori este nevoie, rapoarte privind activitatea proprie; … c) monitorizează modul în care autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile publice şi private respectă dispoziţiile legale cu privire la realizarea adaptărilor în vederea accesului neÎngrădit al persoanei cu handicap şi fac propuneri de remediere/sancţionare; … d) monitorizează stadiul realizării accesibilităţilor şi transmit lunar informaţii privitoare la acestea; … e) controlează activitatea unităţilor protejate din judeţ/sector, autorizate de Autoritate, şi solicită conducerii acestora rapoarte trimestriale, anuale sau ori de câte ori este nevoie; … f) controlează modul de respectare a drepturilor persoanelor cu handicap încadrate în muncă, precum şi adaptarea locului de muncă la nevoile persoanelor cu handicap; sesizează autorităţile competente cu privire la neregulile constatate; … g) întocmesc analize, rapoarte şi informări privind modul în care instituţiile publice şi private implicate în protecţia persoanelor cu handicap îşi îndeplinesc atribuţiile; … h) cercetează reclamaţiile şi sesizările adresate Autorităţii, repartizate spre soluţionare; … i) sesizează de îndată, pe cale ierarhică, precum şi consiliului judeţean/local al sectorului municipiului Bucureşti aspectele grave constatate cu ocazia acţiunilor de control/inspecţie şi pentru a căror îndreptare sunt necesare diligenţe imediate. … (3) Inspectorii judeţeni îşi desfăşoară activitatea pe raza judeţului pentru care au primit numirea şi, în cazuri excepţionale, pe raza judeţului apropiat, în lipsa titularului. … (4) Direcţia generală de inspecţie şi control îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii în legătură cu activitatea generală a instituţiei. … +
Capitolul IVCompartimentul audit +
Articolul 32Compartimentul audit îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a) elaborează norme metodologice proprii Autorităţii, privind organizarea şi funcţionarea activităţii de audit intern, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, ce vor fi aprobate prin ordin al preşedintelui Autorităţii; … b) asigură certificarea trimestrială şi anuală, însoţită de raportul de audit, a bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetară ale Autorităţii, prin verificarea legalităţii, realităţii şi exactităţii evidenţelor contabile şi a actelor financiare şi de gestiune; certificarea se face înaintea aprobării de către preşedintele Autorităţii a bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetară; … c) asigură examinarea legalităţii, regularităţii şi conformităţii operaţiunilor, identificarea erorilor, risipei, gestiunii defectuoase şi fraudelor şi propune măsuri şi soluţii pentru recuperarea pagubelor şi sancţionarea celor vinovaţi, după caz; … d) supraveghează regularitatea sistemelor de fundamentare a deciziei, de planificare, programare, organizare, coordonare, urmărire şi control al îndeplinirii deciziilor; … e) elaborează planul anual de audit intern şi raportul anual al activităţii, pe care le supune spre aprobare preşedintelui Autorităţii; … f) efectuează activităţi de audit intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale Autorităţii sau programele/proiectele monitorizate de aceasta sunt transparente şi conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate; … g) identifică slăbiciunile sistemelor de conducere şi control ale Autorităţii, precum şi riscurile asociate unor astfel de sisteme sau unor programe/proiecte ori unor operaţiuni şi propune măsuri pentru corectarea acestora şi pentru diminuarea riscurilor, după caz; … h) efectuează analize şi verificări la nivelul direcţiilor de specialitate din structura sau din subordinea Autorităţii, Comisiei superioare de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi şi Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap; … i) întocmeşte referate de opinie care vor însoţi proiectele de buget aprobate de ordonatorul principal de credite; … j) aduce la cunoştinţă preşedintelui Autorităţii neregulile constatate cu ocazia acţiunilor de auditare; … k) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea Autorităţii. … +
Capitolul VComisia superioară de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi +
Articolul 33În structura Autorităţii funcţionează Comisia superioară de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi, denumită în continuare Comisia superioară, cu activitate decizională în soluţionarea contestaţiilor la certificatele de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap, emise de comisiile de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi din subordinea consiliilor judeţene şi a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. +
Articolul 34(1) Comisia superioară este numită prin ordin al preşedintelui Autorităţii şi are următoarea componenţă: … a) preşedinte, medic specialist în expertiză medicală şi recuperarea capacităţii de muncă, medicină generală sau medicină de familie, absolvent de cursuri de management în domeniul sociomedical cu durată de cel puţin un an; … b) un medic specialist în expertiză medicală şi recuperarea capacităţii de muncă, medicină generală, desemnat de preşedintele Autorităţii la propunerea Ministerului Sănătăţii; … c) un reprezentant desemnat de Consiliul Naţional al Dizabilităţii din România; … d) un asistent social şi un jurist, desemnaţi de preşedintele Autorităţii. … (2) Comisia superioară se află în coordonarea vicepreşedintelui Autorităţii. … +
Articolul 35Preşedintele Comisiei superioare este angajat prin concurs, în condiţiile legii. +
Articolul 36Ceilalţi membri ai Comisiei superioare au dreptul la o indemnizaţie de şedinţă. Cuantumul lunar brut al indemnizaţiilor de şedinţă, pentru fiecare membru al Comisiei superioare, nu poate depăşi 20% din indemnizaţia preşedintelui Autorităţii şi se acordă proporţional cu numărul de şedinţe la care a participat în luna respectivă. +
Articolul 37Comisia superioară are următoarele atribuţii:a) verifică şi rezolvă contestaţiile la certificatele de încadrare în grad de handicap şi comunică deciziile în termen legal; … b) coordonează şi monitorizează din punct de vedere metodologic activitatea comisiilor de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi din subordinea consiliilor judeţene şi a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti; … c) în exercitarea atribuţiilor de coordonare a comisiilor de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi din subordinea consiliilor judeţene şi a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, Comisia superioară poate emite precizări şi instrucţiuni cu caracter metodologic, care sunt obligatorii pentru aplicarea unitară a prevederilor legale; … d) prezintă conducerii Autorităţii, prin preşedintele Comisiei superioare, până la data de 5 a fiecărei luni, un raport privind activităţile desfăşurate în luna anterioară. … +
Articolul 38(1) Comisia superioară soluţionează contestaţiile la certificatele de încadrare în grad de handicap, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data înregistrării. … (2) Preşedintele Comisiei superioare primeşte contestaţia împreună cu dosarul persoanei şi dispune înregistrarea acesteia, verificând totodată dacă a fost depusă în termenul legal de 30 de zile. … (3) Contestaţia depusă la alte organe de stat va fi considerată contestaţie în termen şi soluţionată ca atare în măsura în care a fost depusă în termenul prevăzut de lege. … (4) În situaţia în care contestaţia s-a depus în afara termenului, preşedintele Comisiei superioare va dispune respingerea acesteia ca tardiv introdusă, comunicând în scris contestatarului soluţia adoptată şi motivarea acesteia, în termen de 15 zile de la data înregistrării. … (5) În situaţia în care contestaţia a fost introdusă în termen, preşedintele Comisiei superioare fixează data la care persoana va fi invitată în faţa comisiei, dată care nu poate depăşi 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării. Data prezentării se va aduce la cunoştinţă contestatarului prin poştă. … +
Articolul 39(1) La data fixată Comisia superioară va proceda la examinarea contestatarului şi a dosarului acestuia, pronunţându-se cu privire la contestaţia formulată, sens în care va emite o decizie care va fi adoptată cu votul majorităţii membrilor Comisiei superioare. … (2) Decizia Comisiei superioare se va aduce la cunoştinţă contestatarului prin poştă. … (3) În cazul în care persoana programată nu se prezintă la Comisia superioară la data fixată de preşedinte, soluţionarea contestaţiei se va face pe baza documentelor medicale aflate în dosar. … (4) În situaţia persoanelor nedeplasabile, pe baza certificatului emis de medicul de familie care atestă această împrejurare, Comisia superioară va examina numai documentele din dosar, fără a mai solicita deplasarea contestatarului la sediul acesteia. … (5) În soluţionarea contestaţiei, Comisia superioară se poate pronunţa cu una dintre următoarele soluţii: … a) admiterea contestaţiei şi încadrarea contestatarului într-un alt grad de handicap; … b) respingerea contestaţiei şi menţinerea gradului de handicap stabilit de comisia de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi din subordinea consiliilor judeţene şi a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. Respingerea contestaţiei se va pronunţa prin decizie şi va fi motivată; … c) solicitarea unui nou examen medical la Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, la centre medicale teritoriale, centre/clinici universitare sau trimiterea la medicul de familie în vederea efectuării unui referat medical şi/sau în vederea completării dosarului medical. … +
Articolul 40(1) Decizia Comisiei superioare atestă deficienţa funcţională şi gradul de handicap, restantul funcţional, precum şi faptul că persoana beneficiază sau nu beneficiază, după caz, de protecţie specială şi că beneficiază sau nu beneficiază de drepturile conferite de lege. Modelul deciziei de încadrare în grad de handicap este prevăzut în anexa la prezentul regulament. … (2) În situaţia încadrării în grad de handicap, drepturile de care beneficiază contestatarul vor fi înscrise nominal. … +
Articolul 41Deciziile emise de Comisia superioară pot fi atacate, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, la instanţa judecătorească competentă. +
Articolul 42(1) Comisia superioară are drept de control cu privire la activitatea comisiilor de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi din subordinea consiliilor judeţene şi a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, urmărind: … a) respectarea prevederilor legale privitoare la încadrarea în grad de handicap a unei persoane; … b) respectarea metodologiei de lucru; … c) corectitudinea stabilirii deficienţei funcţionale, a încadrării în grad de handicap, a datei dobândirii handicapului (pentru cazurile ce solicită pensionarea pentru limită de vârstă ca persoană cu handicap în condiţiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare); … d) valabilitatea certificatelor. … (2) Comisia superioară se poate sesiza din oficiu cu privire la corectitudinea încadrării unei persoane în grad de handicap, situaţie în care va emite o decizie cu valabilitate de la data soluţionării ei. … (3) În situaţia prevăzută la alin. (2) Comisia superioară va prezenta şi concluzii referitoare la persoanele vinovate, precum şi măsurile legale care se impun. … +
Articolul 43În rezolvarea contestaţiilor Comisia superioară va urmări respectarea prevederilor legale în vigoare privind criteriile pe baza cărora se stabileşte gradul de handicap pentru adulţi şi se aplică măsurile de protecţie specială a acestora. +
Partea a V-aDispoziţii finale +
Articolul 44Prezentul regulament va fi adus la cunoştinţă şi prin afişarea la sediul Autorităţii tuturor salariaţilor acesteia, prin grija secretarului general. Respectarea prevederilor prezentului regulament este obligatorie pentru toţi angajaţii Autorităţii şi ai instituţiilor din structura acesteia. +
Articolul 45Prevederile prezentului regulament se completează cu orice alte dispoziţii legale care privesc organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Autorităţii. +
Articolul 46Atribuţiile şi răspunderile specifice funcţiilor din cadrul Autorităţii se stabilesc prin fişa postului corespunzătoare fiecărei funcţii. +
Articolul 47Organizarea şi funcţionarea unităţilor aflate în subordinea sau în structura Autorităţii sunt descrise în regulamentele acestora, corelate cu prezentul regulament. +
Anexa la regulamentul de organizare şi funcţionare a ANPHMINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂŢII SOCIALE ŞI FAMILIEIAUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU PERSOANELE CU HANDICAPCOMISIA SUPERIOARĂ DE EVALUARE A PERSOANELOR CU HANDICAP PENTRU ADULŢINr. ……../…………DECIZIE DE ÎNCADRARE ÎN GRAD DE HANDICAPComisia superioară de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulţi, constituită în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, cu modificările şi completările ulterioare, soluţionând contestaţia formulată la Certificatul nr. …….. din …………, emis de …………… examinând pe domnul/doamna ……………….., CNP ………………, domiciliat/domiciliată în …………….., str. ………….. nr. ….., bl. …, sc. ……., et. …, ap. …., sectorul ……., statut social: 1. fără venit, 2. cu pensie de urmaş, 3. cu pensie de invaliditate, 4. cu pensie de limită de vârstă, 5. salariat, 6. altele …………., stabileşte următoarele:A. Cod boală ………………….., cod handicap ……………………B.*) Gradul de handicap:● uşor;● mediu;● accentuat;● grav:– cu asistent personal;– fără asistent personal;– cu indemnizaţie de însoţitor pentru nevăzători/handicap vizual grav (conform Hotărârii Guvernului nr. 610/1990 privind acordarea unor drepturi nevăzătorilor, cu modificările ulterioare)C. Motivarea respingerii cererii ………………………………………………D.**) Data dobândirii handicapului ………………., documentul ………………..E. Prezenta decizie atestă că domnul/doamna …………………… are gradul de handicap ………………, necesită protecţie specială şi beneficiază de următoarele drepturi ………………………………………………………………………………………………………..F. Programul individual de recuperare, readaptare şi integrare socială însoţeşte prezenta decizie.F.1. Capacitatea de muncă (procentual) ……………………………..G.*) Valabilitate:– 6 luni – 12 luni – permanent (conform Instrucţiunii metodologice nr. 4/2003 a Comisiei superioare)H.***) Termen de revizuire ……………….; Documentaţia cu care persoana se va prezenta la revizuire ………………………………………………..Prezenta decizie poate fi contestată potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.Titularul deciziei beneficiază de toate drepturile şi accesibilităţile prevăzute de lege, corespunzător gradului de handicap stabilit.Decizia obligă toate persoanele şi autorităţile la respectarea ei în concordanţă cu convenţiile internaţionale şi legislaţia internă.Preşedinte, Membri:…………. …………Secretar,…………..––-Notă …
*) Se anulează ceea ce nu corespunde.Notă …
**) Se completează numai pentru persoanele care solicită pensionarea în temeiul art. 47 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare.Notă …
***) Nu se completează în cazul certificatului cu caracter permanent.NOTĂ:Se va completa cu majuscule sau la maşina de scris.