REGULAMENT din 14 martie 2009 (*republicat*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 25 din 13 ianuarie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEREGULAMENT (R) 14/03/2009
 Nu exista acte care fac referire la acest act





*1) Republicat în temeiul art. III din Hotărârea Conferinței naționale nr. 09/64/2009 privind modificarea Regulamentului de organizare și funcționare a comisiilor de disciplină de pe lângă comisiile filialelor și Consiliul Superior al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, aprobat prin Hotărârea Conferinței naționale nr. 07/58/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 15 aprilie 2009, dându-se textelor o nouă numerotare.Regulamentul de organizare și funcționare a comisiilor de disciplină de pe lângă consiliile filialelor și Consiliul Superior al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România a fost aprobat prin Hotărârea Conferinței naționale nr. 07/58/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 305 din 8 mai 2007, și a mai fost modificat și completat prin Hotărârea Conferinței naționale nr. 08/61/2008 pentru modificarea și completarea Regulamentului de organizare și funcționare a comisiilor de disciplină de pe lângă consiliile filialelor și Consiliului Superior al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, aprobat prin Hotărârea Conferinței naționale nr. 07/58/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 660 din 19 septembrie 2008. + 
Capitolul IDispoziții generale1.Potrivit art. 36 din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și pct. 116 din Regulamentul de organizare și funcționare a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, republicat, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulament de organizare și funcționare, pe lângă consiliul fiecărei filiale a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (denumit în continuare Corpul) funcționează o comisie de disciplină, compusă din 5 membri titulari și 5 membri supleanți, astfel: președintele și 4 membri aleși de Adunarea generală pentru un mandat de 4 ani dintre membrii experți contabili care se bucură de autoritate profesională și morală deosebită.Membrii supleanți sunt aleși, respectiv desemnați, în aceleași condiții.Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani.2.Potrivit art. 33 din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe lângă Consiliul superior al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România funcționează Comisia superioară de disciplină, compusă din 5 membri titulari și 5 membri supleanți. Membrii Comisiei superioare de disciplină sunt aleși de Conferința națională pentru un mandat de 4 ani dintre experții contabili înscriși în evidența Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, care se bucură de autoritate profesională și morală deosebită.Membrii supleanți sunt aleși, respectiv desemnați, în aceleași condiții.Mandatul membrilor Comisiei superioare de disciplină este de 4 ani.3.În cazul vacantării unora dintre locurile membrilor titulari în cursul mandatului, din motive obiective, neimputabile acestora, înlocuitorii vor fi desemnați dintre membrii supleanți de către Consiliul superior sau de către consiliul filialei.În funcție de necesități, membrii supleanți pot fi desemnați de președintele comisiei de disciplină în soluționarea cauzelor supuse judecății, situație în care acestora le sunt aplicabile prevederile prezentului regulament.În situația vacantării unor locuri (demisie, deces, sancțiuni disciplinare etc.) sub numărul minim necesar constituirii completului de judecată, la propunerea consiliului filialei, Consiliul superior va putea aproba delegarea unui membru din cadrul altei comisii de disciplină de pe lângă consiliul unei filiale aflate în vecinătate.4.Comisiile de disciplină vor fi sprijinite în activitatea lor de către un secretar (referent de specialitate) pentru executarea lucrărilor de secretariat.Secretarul (referentul) comisiei de disciplină participă la dezbaterile în completul de judecată, fără drept de vot la adoptarea hotărârilor.Atribuțiile de secretariat pot fi îndeplinite de un salariat al filialei (Corpului) desemnat de președintele consiliului respectiv sau de un membru al comisiei de disciplină titular ori supleant, prin rotație, desemnat de președintele acelei comisii.În funcție de volumul de activitate a comisiei de disciplină, generat de numărul și de complexitatea cauzelor primite spre soluționare, la cererea președintelui comisiei de disciplină se poate angaja o persoană, cu program permanent, pe postul de secretar al comisiei de disciplină, care va asigura buna funcționare a activității administrative a comisiei de disciplină.5.Activitatea comisiilor de disciplină este o activitate internă aplicabilă exclusiv membrilor Corpului. Hotărârile comisiilor de disciplină nu pot fi invocate în cauzele aflate pe rol la instanțele de drept comun ale statului.
 + 
Capitolul IIAtribuțiile comisiilor de disciplinăA.Comisia de disciplină de pe lângă consiliul filialei6.Comisia de disciplină de pe lângă consiliul filialei este competentă să sancționeze abaterile disciplinare săvârșite de către experții contabili și contabilii autorizați, membri ai filialei, cu domiciliul în raza teritorială a acesteia, chiar dacă abaterile au fost săvârșite în raza teritorială a altei filiale (pct. 117 primul paragraf din Regulamentul de organizare și funcționare).Încetarea provizorie de a mai face parte din Corp, la cererea sa ori din inițiativa consiliului filialei, nu îl exonerează de răspundere disciplinară pe cel în cauză pentru abaterile săvârșite anterior (pct. 98-100 din Regulamentul de organizare și funcționare).7.Acțiunea disciplinară poate fi exercitată în termen de un an de la săvârșirea faptei (pct. 123 din Regulamentul de organizare și funcționare) și în același termen de un an de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești, în cazurile în care un membru al Corpului a fost condamnat pentru infracțiuni care sunt sancționabile și disciplinar, potrivit legii și Regulamentului de organizare și funcționare.În cazurile în care faptelor sancționabile disciplinar, incriminate de autorul reclamației, nu li se poate atribui o dată certă a săvârșirii lor de către profesionistul contabil (expert contabil sau contabil autorizat membru al Corpului), termenul de un an în care poate fi exercitată acțiunea disciplinară curge de la:– data predării raportului de expertiză către beneficiar, în cazul lucrărilor contabile extrajudiciare, executate pe bază de contract încheiat cu beneficiarul (clientul), precum și în cazul expertizelor judiciare solicitate de organele de cercetare;– data actului emis de instanță (încheiere, hotărâre etc.) prin care se constată depunerea raportului de expertiză, în cazul expertizelor efectuate în cauze care se găsesc în faze de judecată.8.În cazul în care în interiorul termenului în care acțiunea disciplinară poate fi exercitată a apărut o cauză de întrerupere dovedită cu înscrisuri oficiale, cel în drept va fi repus în termenul legal de un an, în momentul încetării cauzei de întrerupere. Repunerea în termen se va face la cererea părții interesate. Toate obligațiile privind dovada întreruperii termenului aparțin celui care solicită repunerea în termen. Din termenul de un an se va scădea perioada deja scursă care nu a fost afectată de o cauză de întrerupere.9.Potrivit prevederilor art. 33 alin. (5) lit. a) și b) din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994, republicată, cu modificările și completările ulterioare, nu sunt de competența de soluționare a comisiilor de disciplină de pe lângă consiliile filialelor:a)plângerile referitoare la abateri de la conduita etică și profesională ale membrilor Consiliului superior;b)plângerile referitoare la abaterile de la conduita etică și profesională ale președinților și membrilor consiliilor filialelor, ale președinților și membrilor comisiilor de disciplină de pe lângă consiliile filialelor, precum și ale persoanelor fizice străine cărora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat în România.În situațiile de mai sus, plângerile se depun la Comisia superioară de disciplină.10.În raport cu gravitatea abaterilor săvârșite și cu urmările acestora, comisia de disciplină de pe lângă consiliul filialei, potrivit art. 36 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994, republicată, cu modificările și completările ulterioare, aplică următoarele sancțiuni disciplinare:a)mustrare;b)avertisment scris;c)suspendarea dreptului de exercitare a profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat pe o perioadă de la 3 luni la un an.B.Comisia superioară de disciplină11.Comisia superioară de disciplină are următoarele competențe:a)analizează plângerile referitoare la abateri de la conduita etică și profesională ale membrilor Consiliului superior, făcând, dacă este cazul, propunere de sancționare Conferinței naționale, care hotărăște [art. 31 lit. i^1) din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994, republicată, cu modificările și completările ulterioare];b)soluționează plângerile referitoare la abaterile de la conduita etică și profesională ale președinților și membrilor consiliilor filialelor, ale președinților și membrilor comisiilor de disciplină de pe lângă consiliile filialelor, precum și ale persoanelor fizice străine cărora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat în România și aplică, după caz, sancțiunile prevăzute la art. 17 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994, republicată, cu modificările și completările ulterioare;c)aplică sancțiunea privind interzicerea dreptului de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat membrilor Corpului care au săvârșit abateri grave, atât în cauzele judecate de Comisia superioară de disciplină, cât și în cauzele judecate de comisiile de disciplină ale filialelor, dacă este cazul, la propunerea acestora [pct. 41 lit. c) din Regulamentul de organizare și funcționare];d)judecă și soluționează contestațiile formulate împotriva hotărârilor disciplinare pronunțate de comisiile de disciplină ale filialelor [pct. 41 lit. b) din Regulamentul de organizare și funcționare].12.Plângerile referitoare la abateri de la conduita etică și profesională ale membrilor și ale președintelui Comisiei superioare de disciplină se depun la Consiliul superior al Corpului, care le analizează și le prezintă Conferinței naționale.C.Atribuții comune Comisiei superioare și comisiilor de disciplină ale filialelor13.Comisiile de disciplină judecă abaterile disciplinare constând în fapte sau omisiuni săvârșite de membrii Corpului prin nerespectarea obligațiilor ce le revin și a normelor de conduită etică și profesională, prevăzute în Ordonanța Guvernului nr. 65/1994, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în Regulamentul de organizare și funcționare, în Codul etic național al profesioniștilor contabili și în hotărârile organelor de conducere ale Corpului.De asemenea, comisiile de disciplină pot judeca și sancționa disciplinar abaterile săvârșite de membrii Corpului prin încălcarea prevederilor altor acte normative a căror aplicare este gestionată de alte organe abilitate, în măsura în care abaterile respective aduc atingere conduitei etice și profesionale, prestigiului și credibilității profesiei contabile.14.Comisiile de disciplină, din punctul de vedere al profilului activității și al procedurii folosite, sunt asimilabile cu instanțele de judecată și, ca urmare, acestea judecă și hotărăsc pe baza probelor depuse de cei interesați sau abilitați ori administrate de comisiile de disciplină (documente, declarații ale martorilor și alte probe administrate pe parcursul elaborării raportului și al judecării cauzei).În cadrul activității lor, comisiile de disciplină nu sunt abilitate să efectueze lucrări contabile, de control sau expertiză contabilă care să constituie probe în soluționarea plângerilor ori sesizărilor primite. Nemulțumirile care vizează probleme de natură tehnico-contabilă în lucrările executate de membrii Corpului, a căror soluționare presupune completarea sau refacerea lucrărilor pentru stabilirea adevărului, sunt soluționabile de părți potrivit clauzelor prevăzute în contractele încheiate de profesioniștii contabili cu clienții, în cazul expertizelor contabile și al altor lucrări extrajudiciare, ori de către organele de cercetare sau de către instanțele de judecată care au dispus efectuarea expertizelor contabile judiciare, aceste organe putând dispune, dacă apreciază că este cazul, completarea expertizei sau efectuarea de contraexpertize în aceeași cauză.15.Dacă sunt sesizate cu reclamații vizând calitatea lucrărilor de expertiză contabilă, comisiile de disciplină de pe lângă consiliile filialelor trebuie să apeleze la serviciile auditorilor de calitate de la nivelul filialelor, iar Comisia superioară de disciplină, la serviciile Direcției de specialitate din cadrul Corpului.16.Abaterile sancționabile disciplinar, enumerate la pct. 121 și 122 din Regulamentul de organizare și funcționare, acoperă o mare parte din prevederile cu caracter dispozitiv sau restrictiv stipulate în prezentul regulament, precum și în actul normativ menționat la pct. 10 din prezentul regulament. Faptul că abaterile enumerate nu sunt exhaustive rezultă și din finalul textului de la lit. o) a celui de-al doilea paragraf al pct. 121 din Regulamentul de organizare și funcționare, având enunțul „orice alte încălcări ale normelor și hotărârilor luate de organele de conducere ale Corpului“.Astfel, încălcarea unor norme de conduită etică și profesională și nerespectarea unor cerințe prevăzute în Codul etic național al profesioniștilor contabili, care pot afecta calitatea lucrărilor, credibilitatea, reputația, prestigiul și onoarea profesioniștilor contabili și ale Corpului în general, sunt de natură a constitui abateri sancționabile disciplinar, ca de exemplu:– nerespectarea cerințelor referitoare la integritate și obiectivitate în profesia contabilă;– nerespectarea normelor de conduită și a cerințelor pentru asigurarea independenței în profesia contabilă;– nerespectarea unor obligații referitoare la relațiile cu colegii liber-profesioniști/organele de conducere ale Corpului, constând în respectul reciproc, abținerea de la orice cuvinte jignitoare, imputări răuvoitoare, manifestări dure și necuviincioase, precum și de la orice alte acțiuni susceptibile a aduce daune altor profesioniști contabili sau imaginii și prestigiului Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România.Enumerările de mai sus nu sunt limitative.Comisiile de disciplină, prin completele de judecată, trebuie să analizeze cu discernământ și obiectivitate abaterile reclamate, încadrarea lor în prevederile actelor normative care reglementează activitatea și conduita etică și profesională a profesioniștilor contabili menționate la pct. 13, să asigure o judecată dreaptă și să aplice, unde este cazul, sancțiunea disciplinară corespunzătoare, în raport cu natura și gravitatea abaterilor, cu consecințele acestora și cu gradul de vinovăție a făptuitorului. + 
Capitolul IIIPrimirea, analiza și punerea în lucru a reclamațiilor (plângerilor, sesizărilor)17.Se pot adresa comisiilor de disciplină cu reclamații (plângeri, sesizări) pentru abateri disciplinare săvârșite de membrii Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România:a)persoanele fizice și juridice interesate;b)Consiliul superior, consiliile filialelor și birourile permanente ale acestora;c)directorul general executiv al Corpului care este abilitat să îi propună Comisiei superioare de disciplină pe cei care se fac vinovați de încălcarea reglementărilor privind publicitatea [pct. 39 lit. g) din Regulamentul de organizare și funcționare];d)președinții consiliilor filialelor Corpului, pentru abaterile constatate în acțiunile efectuate potrivit Regulamentului privind controlul de calitate în profesia contabilă, în condițiile prevăzute în prezentul regulament, precum și în alte situații;e)ceilalți membri ai Corpului.Reclamațiile vor cuprinde:a)datele de identificare a părților, respectiv numele (denumirea), domiciliul sau reședința, numărul de telefon la care aceștia pot fi contactați și profesia reclamantului și pârâtului;b)obiectul reclamației și motivele de drept și de fapt pe care se întemeiază reclamația;c)dovezile, probele pe care se sprijină fiecare capăt de acuzare.În cazurile în care probele constau în înscrisuri, acestea vor fi nominalizate în reclamație și anexate la aceasta, iar pentru proba cu martori aceștia vor fi nominalizați, cu precizarea datelor de identificare menționate la lit. a).18.Reclamația îndreptată împotriva mai multor membri ai Corpului va forma obiectul unui singur dosar, dacă obiectul reclamației îl constituie o obligație comună ori dacă obligațiile au aceeași cauză.În cauzele ce au ca obiect rapoarte de expertiză contabilă judiciară întocmite de mai mulți experți contabili, competența teritorială a comisiei de disciplină se stabilește în funcție de domiciliul expertului numit de instanță.În situația în care în speță au fost numiți mai mulți experți contabili care au domiciliul în județe diferite, reclamația poate fi soluționată de oricare dintre comisiile de disciplină din raza teritorială a domiciliului acestora.19.Comisiile de disciplină se pot autosesiza pe baza materialelor apărute în mass-media sau pe baza oricăror alte informații sau documente în care se fac referiri la abateri disciplinare care ar fi fost săvârșite de profesioniștii contabili membri ai Corpului, procedând la analiza, instrumentarea și judecarea cazurilor respective potrivit prevederilor prezentului regulament, cu respectarea competențelor prevăzute la pct. 6, 9, 11 și 12.Dacă pe parcursul cercetării disciplinare se constată săvârșirea și a altor fapte care sunt sancționabile disciplinar, comisiile de disciplină pot extinde cercetarea disciplinară și cu privire la aceste fapte.În cazul autosesizărilor sau al extinderii cercetării disciplinare, președintele completului de judecată va întocmi un proces-verbal de autosesizare sau de extindere a cercetării disciplinare, în care vor fi menționate persoanele vizate, faptele, motivele de fapt și de drept pe care se întemeiază, precum și probele pe care se sprijină fiecare dintre acestea.20.Reclamațiile se înregistrează la filiala sau la aparatul central la care au fost primite și se transmit comisiei de disciplină pendinte în termen de 48 de ore.Asupra reclamațiilor primite președintele comisiei de disciplină îl înștiințează lunar pe președintele consiliului filialei, până la data de 5 a lunii următoare.21.Președintele comisiei de disciplină analizează reclamația, urmărind dacă:a)sunt menționate toate datele de identificare ale părților și martorilor, prevăzute la pct. 17;b)obiectul reclamației și motivele pe care aceasta se întemeiază sunt clare;c)persoanele reclamate intră în competența de judecată a comisiei de disciplină căreia i-a fost adresată reclamația; în caz contrar, reclamația se transmite în termen de 10 zile comisiei de disciplină competente să o soluționeze sau Comisiei superioare de disciplină.În situația în care în sesizare nu sunt prevăzute datele de identificare ale reclamantului, date absolut necesare pentru îndeplinirea procedurii de citare, președintele va clasa sesizarea.În situația în care sesizarea nu prevede obiectul reclamației și motivele pe care aceasta se întemeiază, președintele comisiei de disciplină poate solicita reclamantului ca în termen de cel mult 10 zile de la primirea comunicării să facă completările dispuse, sub sancțiunea clasării sesizării.22.În funcție de rezultatele analizei prevăzute la pct. 21, președintele comisiei de disciplină desemnează ca raportor pe unul dintre membrii aleși ai comisiei de disciplină.
 + 
Capitolul IVProcedura de judecată disciplinară23.Raportorul desemnat de președintele comisiei de disciplină analizează dosarul cauzei și, dacă este cazul, îi convoacă la sediul comisiei pe reclamant, pârât și martori pentru clarificarea tuturor aspectelor din reclamație și probe. Raportorul va proceda în așa fel încât să fie complet edificat asupra realității în cauza respectivă, fără a se pronunța asupra vinovăției/ nevinovăției pârâtului/pârâților.Raportul se întocmește și se depune la comisia de disciplină în termen de 30 de zile. Dacă este necesar, președintele comisiei de disciplină poate prelungi acest termen sau poate desemna un nou raportor din rândul membrilor aleși, titulari sau supleanți.24.După depunerea raportului, președintele comisiei de disciplină fixează termenul de judecată, dispune citarea părților și stabilește completul de judecată în vederea judecării cauzei.25.Completul de judecată este format din 3 membri ai comisiei de disciplină, alții decât raportorul cauzei.Unul dintre membrii completului de judecată este desemnat președintele acestuia.Membrii completului de judecată și raportorul sunt obligați să completeze o declarație de independență, pe propria răspundere, potrivit modelului prevăzut în anexa la prezentul regulament.26.Pentru judecarea cauzei se citează pârâtul, reclamantul și eventualii martori și avocați propuși de părți.Citația este comunicată celor în cauză cu cel puțin 5 zile înainte de termenul de judecată, iar dosarul cauzei, cuprinzând inclusiv raportul cauzei, este pus la dispoziția acestora, la secretariatul comisiei de disciplină, cu 5 zile înainte de același termen.De regulă, citarea se face prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.27.Dacă la primul termen de judecată procedura de citare a fost legal îndeplinită, iar pârâtul nu se prezintă ori nu este reprezentat legal (procurator sau avocat), completul de judecată va dispune amânarea judecării cauzei, cu repetarea procedurii de citare.Dacă pârâtul nu se prezintă nici la al doilea termen de judecată și nu face dovada imposibilității fizice de a fi prezent, prin certificat medical sau o altă probă relevantă, și nici nu și-a desemnat un reprezentant, judecata se va face în lipsa acestuia.Audierea părților și a martorilor nu este publică.În situația în care, deși părțile au fost citate conform prezentului regulament, procedura de citare nu a fost legal îndeplinită (la dosarul cauzei nu se regăsește dovada comunicării citației), completul de judecată poate dispune publicarea citației în ziar, precum și repetarea procedurii de citare a părților. Procedura se socotește îndeplinită în a 15-a zi de la publicarea citației în ziar.28.La primul termen de judecată părțile îi pot recuza pentru motive temeinice, prezentate în scris în următoarele 5 zile, pe președintele sau pe unii dintre membrii completului de judecată.De asemenea, dacă unul dintre membrii completului de judecată se află în una dintre situațiile care pot duce la recuzare, acesta se poate abține printr-o cerere scrisă, motivată, adresată președintelui comisiei de disciplină, în termen de 5 zile de la desemnare.Motivele temeinice care pot duce la recuzarea membrilor completului de judecată și, respectiv, la cererea de abținere a acestora sunt:a)există relații de rudenie, până la gradul al IV-lea inclusiv, între membrul completului de judecată vizat și una dintre părți;b)membrul completului de judecată vizat și-a manifestat anterior opiniile în legătură cu abaterile reclamate;c)alte situații care pot determina ca membrul completului de judecată să nu se poată exprima obiectiv în cauza supusă judecății.Dacă motivele de recuzare sau de abținere sunt temeinice, președintele comisiei de disciplină va dispune înlocuirea membrului completului de judecată vizat.Dacă cel vizat este președintele comisiei de disciplină, cererea de recuzare sau de abținere se soluționează de către Comisia superioară de disciplină sau de către Consiliul superior (în cazul președintelui Comisiei superioare de disciplină).29.Cauza se află în stare de judecată dacă părțile au fost legal citate conform prevederilor prezentului regulament, au fost soluționate cererile cu privire la recuzare sau abținere și părțile nu au solicitat administrarea altor probe decât cele prezentate anterior și administrate de raportor.În mod excepțional, la primul termen de judecată părțile pot solicita completarea probelor, situație în care, dacă această cerere va fi încuviințată, cauza se va întoarce la raportor pentru suplimentarea raportului în funcție de noile probe admise.Raportorul va proceda la completarea raportului în termen de 15 zile de la încuviințarea administrării de noi probe.30.Dezbaterile au loc fără publicitate, în prezența părților, și sunt conduse de președintele completului de judecată, după cum urmează:a)raportorul prezintă oral sinteza raportului;b)reclamantul, dacă este prezent, își susține oral faptele sesizate în reclamație, având totodată libertatea de a renunța, parțial sau total, la incriminările din reclamație și, respectiv, la depozițiile martorilor;c)pârâtul își prezintă apărările, personal sau prin reprezentant;d)pe parcursul dezbaterilor, în funcție de oportunitate, sunt chemați martorii pentru depoziții, dacă aceștia au fost propuși de părți.Cu încuviințarea președintelui, ceilalți membri ai completului de judecată, în virtutea rolului lor activ, pot interveni pe parcursul dezbaterilor pentru solicitarea unor lămuriri sau pentru clarificarea unor aspecte prezentate în cadrul dezbaterilor.31.În urma dezbaterilor, secretarul (referentul) comisiei de disciplină redactează o încheiere în care sunt consemnate prezența, depozițiile părților și, după caz, ale martorilor și intervențiile membrilor completului de judecată.32.După încheierea dezbaterilor, completul de judecată se va pronunța prin hotărâre asupra admiterii plângerii și aplicării de sancțiuni sau respingerii acesteia ca nefondată, prescrisă sau din alte motive.În cazuri justificate, dacă completul nu ia hotărârea de îndată, pronunțarea acesteia poate fi amânată, succesiv, în funcție de situație.Dacă, în timpul deliberării, comisia găsește că sunt necesare probe sau lămuriri noi, va dispune repunerea pe rol a cauzei, cu citarea părților.Membrii completului de judecată hotărăsc, fără publicitate, cu majoritate de voturi. Hotărârea se semnează de toți membrii completului de judecată și de secretarul (referentul) comisiei.În hotărâre se vor face referiri la identitatea reclamantului și a pârâtului, obiectul reclamației pe scurt, abaterile disciplinare confirmate sau neconfirmate, sancțiunea disciplinară aplicată ori neaplicarea de sancțiuni, mențiunea referitoare la dreptul și termenul de contestare a hotărârii și unde se adresează contestația.33.Hotărârile comisiilor de disciplină (adoptate de completele de judecată) se comunică în termen de 30 de zile de la data adoptării lor, prin scrisoare recomandată, persoanelor interesate (reclamant și pârât).Hotărârile comisiei de disciplină a filialei se comunică și președintelui consiliului filialei.În cazul hotărârii comisiei de disciplină a filialei prin care s-a concluzionat că în cauza supusă judecării este aplicabilă sancțiunea privind interzicerea dreptului de exercitare a profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat (pe care nu este competentă a o aplica), această hotărâre și dosarul cauzei vor fi înaintate în același termen Comisiei superioare de disciplină, care va hotărî și va comunica hotărârea luată reclamantului, pârâtului și comisiei de disciplină a filialei.34.Împotriva hotărârilor comisiilor de disciplină se pot face contestații astfel:a)hotărârile comisiei de disciplină a filialei pot fi contestate de cei interesați, precum și de consiliul filialei la Comisia superioară de disciplină, în termen de 30 de zile de la data comunicării (pct. 43 din Regulamentul de organizare și funcționare).În perioada de judecare a contestației se suspendă aplicarea prevederilor hotărârii de sancționare.În situația în care un membru al Corpului este sancționat cu suspendarea dreptului de exercitare a profesiei, perioada de suspendare va începe să curgă de la:– expirarea perioadei de contestare, în cazul în care hotărârea nu a fost contestată;– data pronunțării Comisiei superioare de disciplină pentru menținerea hotărârii de suspendare, în urma judecării contestației.Contestația se depune la comisia de disciplină a filialei, care o va trimite la Comisia superioară de disciplină, în termen de 15 zile de la înregistrare, împreună cu dosarul cauzei, care va conține și punctul de vedere documentat al comisiei de disciplină a filialei referitor la toate problemele care fac obiectul contestației.Comisia superioară de disciplină analizează contestația, punctul de vedere al comisiei de disciplină a filialei referitor la problemele contestate și celelalte documente din dosarul cauzei și hotărăște fie:– respingerea contestației și menținerea hotărârii comisiei de disciplină a filialei, dacă în contestație nu au fost aduse elemente noi față de cele existente la dosar și numai după ce, în urma analizei dosarului, s-a ajuns la concluzia că în primă instanță s-a ținut seama de toate elementele cuprinse în contestație; fie– admiterea contestației; în acest caz, se procedează la judecarea cauzei, respectându-se procedurile prevăzute la pct. 23-33. După judecare se poate hotărî modificarea hotărârii comisiei de disciplină a filialei sau anularea acestei hotărâri, urmată de restituirea cauzei pentru rejudecare de către comisia de disciplină a filialei, situație în care președintele comisiei de disciplină va numi un alt raportor al cauzei și un alt complet de judecată decât cel care s-a pronunțat anterior.Hotărârea Comisiei superioare de disciplină se comunică celui care a făcut contestația și comisiei de disciplină a filialei, în termen de 30 de zile de la data adoptării;b)hotărârile Comisiei superioare de disciplină sunt definitive.35.Toate actele care emană de la comisiile de disciplină sunt semnate de către președinții comisiilor respective sau de înlocuitorii desemnați de aceștia, iar hotărârile pronunțate se semnează de președintele completului de judecată și de ceilalți membri ai acestuia, precum și de secretarul (referentul) comisiei de disciplină.
 + 
Capitolul VDrepturile și obligațiile membrilor comisiilor de disciplină36.Președinții comisiilor de disciplină și membrii completelor de judecată au dreptul de acces la informațiile și datele necesare soluționării cauzelor ce le sunt adresate.37.Președinții comisiilor de disciplină, în cauzele mai complexe, cu consultarea președintelui consiliului filialei sau al Consiliului superior, după caz, pot antrena experți contabili și juriști care se bucură de autoritate profesională și morală pentru a sprijini raportorul în întocmirea raportului în astfel de cauze. Persoanele antrenate în acest scop pot fi retribuite în condițiile stabilite de Biroul permanent al Consiliului superior.38.Membrii comisiilor de disciplină antrenați în soluționarea cauzelor au dreptul la o indemnizație stabilită și revizuită periodic de Biroul permanent al Consiliului superior.39.Membrii comisiilor de disciplină au dreptul la o ținută adecvată (robă), care li se va asigura gratuit și care va fi folosită cu prilejul dezbaterilor în ședințele completului de judecată.40.Completele de judecată au dreptul să hotărască obligarea membrului Corpului sancționat la suportarea cheltuielilor de judecată, care se vor stabili în funcție de complexitatea cauzei.41.Membrii comisiilor de disciplină, precum și secretarul (referentul) acestora sunt răspunzători de păstrarea secretului profesional în exercitarea mandatului și atribuțiilor care le-au fost conferite.De asemenea, au obligația să respecte confidențialitatea informațiilor, documentelor și lucrărilor despre care iau cunoștință sau la care participă, personal, precum și de la alte persoane antrenate în diferitele etape ale soluționării cauzelor, potrivit prezentului regulament.42.Membrii comisiilor de disciplină care, în mod repetat, nu răspund sarcinilor repartizate de președinte sau nu dovedesc obiectivitate și imparțialitate în soluționarea cauzelor sunt considerați, de drept, demisionați din calitatea lor de membri ai comisiilor de disciplină și vor fi înlocuiți de către Consiliul superior, la propunerea președintelui Comisiei superioare de disciplină. În acest scop, pentru filiale, președinții comisiilor de disciplină vor înainta propunerile motivate la Comisia superioară de disciplină.De asemenea, sunt considerați demisionați membrii comisiilor de disciplină care au fost sancționați disciplinar.La proxima adunare generală de la filiale și, respectiv, la proxima conferință națională, membrii comisiilor de disciplină înlocuitori, numiți de Consiliul superior potrivit primului paragraf, vor fi supuși confirmării acestor organe ori vor fi aleși alți membri.43.Directorul executiv împreună cu președintele comisiei de disciplină vor întocmi anual proiectul bugetului propriu al comisiei de disciplină, care se înglobează în bugetul filialei, respectiv al Corpului, unde se conduce evidența executării acestuia.44.Pentru constituirea jurisprudenței disciplinare, Comisia superioară de disciplină va întocmi o culegere cu soluțiile proprii pronunțate, precum și cu cele pronunțate de comisiile de disciplină ale filialelor, care se va publica anual în revista Corpului.45.În vederea perfecționării activității comisiilor de disciplină, Comisia superioară de disciplină va organiza periodic întâlniri de lucru și de schimb de experiență cu președinții comisiilor de disciplină de la filiale, la sediul Consiliului superior sau pe zone teritoriale.
 + 
Capitolul VIDispoziții finale46.Consiliile filialelor și Consiliul superior al Corpului vor asigura spațiul și dotările necesare desfășurării activității comisiilor de disciplină și dezbaterilor în ședințele de judecată.47.Președinții comisiilor de disciplină vor organiza evidența și circuitul optim al documentelor legate de activitatea comisiei, înregistrarea într-un registru de intrare-ieșire a corespondenței primite și expediate (reclamații, contestații, comunicări ale hotărârilor completului de judecată și alte corespondențe), îndosarierea corespondenței și materialelor scrise adiacente în dosare ale fiecărei cauze primite pentru soluționare sau în dosare distincte pe naturi de probleme la care se referă, în cazul celorlalte corespondențe, și materiale interne care nu au legătură cu cauzele disciplinare.Registrul de intrare-ieșire al comisiei de disciplină va fi conceput și completat astfel încât să reflecte, pentru fiecare document înregistrat, numărul curent și data primirii-ieșirii la și de la comisie, numărul de referință și data de intrare sau de ieșire de la registratura filialei (sau a Corpului, după caz), expeditorul sau destinatarul, conținutul pe scurt, modul de soluționare, unde este cazul, și alte eventuale elemente considerate necesare.Materialele și documentele interne, produse în cadrul comisiei de disciplină, cum ar fi raportul raportorului, încheierile privind dezbaterile în completul de judecată, hotărârile completului de judecată și alte materiale interne, nu se înregistrează în registrul de intrare-ieșire cu numere de ordine distincte (acestea nefiind înregistrate nici la registratura generală a filialei sau a Corpului, după caz); astfel de materiale trebuie să fie datate și semnate de autori sau de cei obligați să le semneze și se îndosariază la dosarul fiecărei cauze la care se referă sau în dosare distincte, pe naturi de probleme, conform primului paragraf.Hotărârile completului de judecată se numerotează cronologic, anual, începând cu nr. 1 până la numărul ultimei hotărâri adoptate în anul respectiv, evidențiate într-un caiet-opis, indicându-se în dreptul fiecăreia cauza la care se referă.Arhiva comisiei de disciplină va fi păstrată ordonat, în fișete metalice și în deplină siguranță.48.Activitatea membrilor comisiilor de disciplină, inclusiv a președinților acestora, este analizată de Consiliul superior al Corpului, care ia măsuri administrative, organizatorice, inclusiv de natură disciplinară, care să asigure că acțiunile de investigare și de sancționare a abaterilor se efectuează potrivit regulamentelor, reglementărilor și normelor profesionale în vigoare.Măsuri de natură disciplinară ce pot fi luate de Consiliul superior sunt:a)recomandarea de abținere de a mai face parte din completele de judecată în următoarele 3-5 cauze;b)suspendarea activității până la următoarea adunare generală sau conferință națională.49.În toate cazurile în care în prezentul regulament este folosită sintagma „comisiile de disciplină“ fără a se preciza apartenența acestora, se înțelege atât comisia de disciplină de pe lângă consiliul filialei, cât și Comisia superioară de disciplină de pe lângă Consiliul superior al Corpului.50.Prezentul regulament se completează cu dispozițiile Codului de procedură civilă.51.Prezentul regulament a fost aprobat de Conferința națională a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România în ședința din 24 martie 2007. + 
ANEXĂla regulament
DECLARAȚIE
Subsemnatul, ……………………………………, președinte/membru al comisiei de disciplină/Comisiei superioare de disciplină în legătură cu cauza care face obiectul Dosarului nr. …../…… al………………….., declar următoarele:a)nu mă aflu în niciuna dintre situațiile de incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute de art. 12 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b)față de prevederile reglementărilor sus-menționate mă aflu în următoarele situații:– ………………………………………………………………– ………………………………………………………………– ………………………………………………………………Prezenta declarație este dată pe propria răspundere, fiind conformă cu realitatea, având în vedere prevederile legii privind falsul în înscrisuri și declarații.
Data
………………………….
Semnătura
………………………….
(la 26-04-2022,
Textul Regulamentului a fost modificat de Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 22/155 din 4 aprilie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 396 din 26 aprilie 2022
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x