de organizare şi funcţionare a Comisiei de autorizare a activităţii de schimb valutar(actualizat până la data de 28 ianuarie 2014*)
–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 28 ianuarie 2014 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către: ORDINUL nr. 1.330 din 9 octombrie 2012; ORDINUL nr. 1.659 din 7 decembrie 2012; ORDINUL nr. 86 din 23 ianuarie 2014.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilorI. Prevederi generale +
Articolul 1Autorizarea şi/sau înregistrarea entităţilor care desfăşoară activităţi de schimb valutar pe teritoriul României, denumite în continuare entităţi şi prevăzute la art. 2 din anexa nr. 2 la ordin, se realizează prin intermediul Comisiei de autorizare a activităţii de schimb valutar, denumită în continuare Comisie, structură interministerială care îşi desfăşoară activitatea la sediul Ministerului Finanţelor Publice. +
Articolul 2Activitatea curentă a Comisiei se realizează prin intermediul direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniul de reglementare specific din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, denumită în continuare direcţie de specialitate. +
Articolul 3(1) Comisia îşi desfăşoară activitatea şi poate lua hotărâri în prezenţa a cel puţin 5 dintre membrii săi. … (2) Deciziile Comisiei sunt obligatorii pentru toate entităţile care desfăşoară activităţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele decât cele care fac obiectul supravegherii Băncii Naţionale a României. … II. Organizarea şedinţelor de lucru ale Comisiei +
Articolul 4(1) Comisia se întruneşte, de regulă, de două ori pe lună pentru analiza situaţiilor care impun luarea unei decizii. … (2) Comisia va fi convocată de preşedintele sau vicepreşedintele acesteia, inclusiv la propunerea direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice. … +
Articolul 5(1) Direcţia de specialitate va pune la dispoziţia membrilor Comisiei, cu cel puţin două zile lucrătoare înaintea şedinţei, ordinea de zi, documentaţiile aferente şi nota de prezentare. … (2) Documentaţia constă, în principal, în: … a) solicitări în vederea autorizării şi/sau înregistrării, susţinute de actele necesare; … b) sesizările primite de la organele cu atribuţii de control; … c) sesizări din partea entităţilor sau de la alţi operatori economici etc. … +
Articolul 6(1) Întreaga documentaţie va fi prezentată în plenul Comisiei. … (2) Fiecare documentaţie va fi prezentată printr-o notă care va cuprinde propunerea de soluţionare formulată de direcţia de specialitate care asigură secretariatul Comisiei şi va fi semnată de către directorul acesteia sau de înlocuitorul său, după caz. … +
Articolul 7(1) Comisia va analiza fiecare documentaţie în baza notei menţionate la art. 6 alin. (2), cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a legislaţiei în vigoare. … (2) Direcţia de specialitate sau Comisia au dreptul de a solicita orice alte documente, declaraţii sau informaţii atât de la entităţi, cât şi de la alţi operatori economici sau instituţii ale statului. … (3) Comisia va respinge orice solicitare de autorizare şi/sau înregistrare în situaţia în care nu sunt întrunite elementele de admitere a acesteia. … +
Articolul 8(1) Deciziile vor fi luate de către Comisie cu votul majorităţii simple din numărul de membri prezenţi şi vor fi validate prin semnarea de către toţi membrii prezenţi a procesului-verbal în care sunt menţionate acestea. … (2) Deciziile se semnează de către preşedintele sau de către vicepreşedintele Comisiei. … (3) Membrii Comisiei nu răspund civil sau penal, după caz, dacă instanţele judecătoreşti constată îndeplinirea ori omisiunea îndeplinirii de către aceştia cu bună-credinţă şi fără neglijenţă a oricărui act sau fapt în legătură cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor ce revin Comisiei. … +
Articolul 9(1) Secretariatul Comisiei este asigurat prin direcţia de specialitate, care va consemna într-un registru de procese-verbale aspectele analizate şi toate deciziile adoptate în cadrul şedinţei. … (2) La lucrările Comisiei poate fi invitat, după caz, şi câte un reprezentant din partea Gărzii Financiare, a direcţiilor/direcţiilor generale din cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, a Ministerului Administraţiei şi Internelor, altor autorităţi ale statului, punctele de vedere exprimate de aceşti reprezentanţi în cadrul lucrărilor Comisiei având caracter consultativ. … (3) Reprezentanţii asociaţiilor profesionale sau patronatelor în domeniu pot fi invitaţi să participe la analiza cazurilor supuse dezbaterilor Comisiei, dar nu vor participa la luarea deciziei de către membrii Comisiei. … III. Deciziile Comisiei +
Articolul 10(1) Deciziile Comisiei sunt acte administrative emise numai în formă scrisă. … (2) Deciziile cuprind următoarele elemente: … a) denumirea Comisiei; … b) data la care a fost emisă decizia; … c) datele de identificare ale entităţii care face obiectul prezentului ordin; … d) obiectul actului administrativ; … e) motivele de fapt; … f) temeiul de drept; … g) numele şi semnătura preşedintelui sau vicepreşedintelui Comisiei, după caz; … h) ştampila Comisiei; … i) posibilitatea de a fi contestată, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitată; … j) data de la care produce efecte. … (3) Deciziile Comisiei pot fi sub formă de: autorizaţie, scrisoare de atribuire a codului statistic unic pentru fiecare punct de schimb valutar, decizie de anulare/revocare/respingere/suspendare, decizie de soluţionare a plângerii prealabile şi altele. … +
Articolul 11(1) Decizia trebuie comunicată entităţii căreia îi este destinată. … (2) Comunicarea deciziei se realizează prin una dintre următoarele modalităţi: … a) prin prezentarea reprezentantului legal al entităţii sau al persoanei împuternicite de către acesta, după caz, la sediul direcţiei de specialitate şi primirea actului administrativ de către acesta sub semnătură, data comunicării fiind data ridicării sub semnătură a actului; … b) prin remiterea, sub semnătură, a actului administrativ prin unităţile subordonate Ministerului Finanţelor Publice – Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, după caz, data comunicării fiind data remiterii sub semnătură a actului; … c) prin poştă, la domiciliul fiscal al entităţii sau al persoanei împuternicite de către aceasta, după caz, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, dacă se asigură transmiterea textului actului administrativ şi confirmarea primirii acestuia şi dacă entitatea a solicitat expres acest lucru, data comunicării fiind data confirmării primirii actului administrativ; … d) în cazul în care comunicarea deciziei nu a fost posibilă potrivit dispoziţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a-c), se va recurge la comunicarea prin publicitate, prin afişarea la sediul autorităţii fiscale aparţinând Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală responsabilă cu administrarea din punct de vedere fiscal a entităţii sau a persoanei împuternicite de către aceasta, după caz, a unei copii a deciziei emise pe numele acesteia. Decizia se consideră comunicată în termen de 15 de zile de la data afişării. … (3) În cazul în care comunicarea potrivit alin. (2) lit. a) şi b) se face de către structurile centrale sau teritoriale ale Gărzii Financiare, acestea privesc deciziile de anulare, revocare sau suspendare ale Comisiei. … +
Articolul 12Deciziile de anulare/revocare/respingere/suspendare produc efecte din momentul în care sunt comunicate entităţii sau persoanei împuternicite de către aceasta, după caz, sau de la o dată ulterioară expres menţionată în actul administrativ comunicat, potrivit legii. +
Articolul 13Lipsa unuia dintre elementele deciziei referitoare la calitatea persoanei care semnează actul administrativ, numele şi prenumele ori denumirea entităţii, a obiectului actului administrativ sau a semnăturii preşedintelui sau vicepreşedintelui Comisiei atrage nulitatea acesteia. Nulitatea se constată de instanţa judecătorească de contencios administrativ în condiţiile legii. +
Articolul 14Comisia poate îndrepta erorile materiale din decizie, din oficiu sau la cererea entităţii sau a persoanei împuternicite de către aceasta, după caz. Decizia corectată se comunică entităţii sau persoanei împuternicite de către aceasta, după caz, potrivit legii. +
Articolul 15(1) Împotriva deciziei Comisiei se poate formula plângere prealabilă în condiţiile art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. … (2) Plângerea prealabilă formulată împotriva deciziei Comisiei, în condiţiile prezentului ordin, este calea administrativă de atac prin care se solicită autorităţii publice emitente anularea/revocarea deciziei. … +
Articolul 16(1) Deciziile Comisiei sunt definitive şi produc efecte juridice de la datele prevăzute la art. 12 din prezentul regulament sau art. 4 alin. (2) din anexa nr. 2 la ordin, după caz. … (2) În situaţia în care entitatea căreia îi este adresată sau persoana împuternicită de către aceasta, după caz, contestă decizia de suspendare, revocare ori anulare a autorizaţiei sau orice altă decizie emisă de Comisie, efectul deciziei nu se suspendă de drept până la soluţionarea contestaţiei de către Comisie în cadrul procedurii prealabile prevăzute în legislaţia în domeniu. … +
Articolul 17(1) Plângerea prealabilă se formulează în scris şi va cuprinde: … a) datele de identificare ale contestatorului; … b) obiectul plângerii prealabile; … c) motivele de fapt şi de drept; … d) dovezile pe care se întemeiază; … e) semnătura contestatorului sau a împuternicitului acestuia, precum şi ştampila în cazul persoanelor juridice. Dovada calităţii de împuternicit al contestatorului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit legii. … (2) Plângerea prealabilă se depune la registratura generală a Ministerului Finanţelor Publice, în termenele prevăzute la art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. … +
Articolul 18Plângerea prealabilă poate fi retrasă de contestator până la soluţionarea acesteia. Comisia îi va comunică contestatorului decizia prin care se ia act de renunţarea la plângerea prealabilă. +
Articolul 19(1) În soluţionarea plângerii prealabile, Comisia se pronunţă prin decizie. … (2) Decizia emisă în soluţionarea plângerii prealabile este definitivă în sistemul căilor administrative de atac. … +
Articolul 20(1) Decizia de soluţionare a plângerii prealabile se emite în formă scrisă şi va cuprinde: preambulul, considerentele şi dispozitivul. … (2) Preambulul cuprinde: denumirea Comisiei, numele şi prenumele sau denumirea contestatorului, domiciliul fiscal al acestuia, numărul de înregistrare a plângerii prealabile la direcţia de specialitate şi obiectul cauzei. … (3) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de drept care au format convingerea Comisiei în emiterea deciziei. … (4) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţată, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitată. … (5) Decizia se semnează de către preşedintele sau vicepreşedintele Comisiei, după caz. … +
Articolul 21(1) În soluţionarea plângerii prealabile, Comisia va verifica motivele de fapt şi de drept care au stat la baza emiterii deciziei atacate. Analiza plângerii prealabile se face în raport cu susţinerile formulate de contestator, cu dispoziţiile legale invocate de acesta şi cu documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii prealabile se face în limitele sesizării. … (2) Comisia, pentru lămurirea cauzei, poate solicita punctul de vedere al direcţiilor de specialitate din Ministerul Finanţelor Publice sau al altor instituţii şi autorităţi. … (3) Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se poate crea o situaţie mai grea contestatorului în propria cale de atac. … (4) Contestatorul sau împuterniciţii acestuia pot să depună probe noi în susţinerea cauzei. … (5) Comisia se va pronunţa mai întâi asupra excepţiilor de procedură şi asupra celor de fond, iar, când se constată că acestea sunt întemeiate, nu se va mai proceda la analiza pe fond a cauzei. … +
Articolul 22(1) Prin decizie, plângerea prealabilă va putea fi admisă, în totalitate sau în parte, ori respinsă. … (2) În cazul admiterii plângerii prealabile se decide, după caz, anularea totală sau parţială a actului atacat. … (3) Dacă se constată neîndeplinirea unei condiţii procedurale la învestirea Comisiei cu soluţionarea plângerii prealabile, aceasta va fi respinsă fără a se proceda la analiza pe fond a cauzei. … (4) Plângerea prealabilă nu poate fi respinsă dacă poartă o denumire greşită. … +
Articolul 23(1) Decizia privind soluţionarea plângerii prealabile se comunică contestatorului în formă scrisă în condiţiile prevăzute la art. 11. … (2) Deciziile emise în soluţionarea plângerilor prealabile pot fi atacate la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă, conform art. 8 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. … –––