REGULAMENT din 14 mai 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 472 din 26 iunie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ANEXA 7MODIFICAT DEHOTARARE 23 19/12/2023
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUHOTARARE 180 24/07/2009
ActulACTUALIZEAZA PEREGULAMENT 14/05/2008
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHOTARARE 23 19/12/2023
ANEXA 7MODIFICAT DEHOTARARE 23 19/12/2023





Notă
*) Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 08/91/2008, publicată în Monitorul Oficial nr. 472 din 26 iunie 2008.
 + 
Capitolul IIntroducere + 
Articolul 1Auditul de calitate asupra serviciilor contabile prestate de membrii Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, denumit în continuare Corpul, se desfășoară în baza:1.Standardelor internaționale emise de Federația Internațională a Contabililor (IFAC):a)Standardului internațional de control al calității (ISQC) nr. 1;b)Declarației internaționale de practică profesională (IPPS) nr. 1, intitulată ”Asigurarea calității serviciilor profesionale”;c)Declarației privind îndeplinirea obligațiilor de membru (SMO) nr. 1, emisă de Consiliul IFAC în noiembrie 2004, aprobată prin Hotărârea Conferinței naționale a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România nr. 05/55 din 26 martie 2005;2.Recomandării CE din 15 noiembrie 2000 (nr. 2001/256/CE) privind exigențele minime în materie de control de calitate al serviciilor profesionale;3.Metodologiei CE, care prevede două abordări ale controlului de calitate:a)controlul prin persoane angajate de organismul profesional, de altă autoritate sau entitate;b)controlul prin membri activi cu pregătire corespunzătoare.4.Ordonanței Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, republicată:– art. 20: ”Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați are următoarele atribuții:………………………………………………………………..c)asigură buna desfășurare a activității experților contabili și a contabililor autorizați.”5.Regulamentului de organizare și funcționare al Corpului, aprobat prin Hotărârea Conferinței naționale a Corpului nr. 1/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 27 noiembrie 1995, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 28 martie 2001;– pct. 65: ”Consiliul filialei are următoarele atribuții:a)supraveghează modul de exercitare a profesiilor de expert contabil și de contabil autorizat în raza de activitate a filialei;”;– pct. 115: ”Adunarea generală are următoarele atribuții:……………………………………………………………..c)ia cunoștință de raportul consiliului filialei privind rezultatul analizei activității profesionale a experților individuali și a societăților comerciale controlate, în vederea asigurării bunei exercitări a profesiei de expert contabil și de contabil autorizat pe teritoriul filialei. Adunarea generală aprobă lista experților individuali și a societăților comerciale ce vor fi analizate în anul următor;”;– pct. 124: ”…Sunt abateri disciplinare următoarele fapte:……………………………………………………………..j)refuzul de a pune la dispoziția organelor de control și auditorilor de calitate ai Corpului documentele privind activitatea profesională;……………………………………………………………..l)înscrierea în rapoartele de expertiză contabilă sau în alte lucrări efectuate pentru terți de aprecieri la adresa altor membri ai Corpului fără consimțământul acestora sau fără să fi fost consultați;m)nerespectarea normelor și standardelor profesionale emise de Corp cu ocazia efectuării lucrărilor pentru terți;n)neîndeplinirea obligațiilor prevăzute în Regulamentul privind auditul calității serviciilor profesionale”.6.Codului etic național al Profesioniștilor contabili, aprobat prin Hotărârea a Consiliului superior al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România nr. 07/80/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 și 429 bis din 27 iunie 2007, secțiunea 100 ”Introducere și principii fundamentale. Abordarea cadrului conceptual”:– pct. 100.1 – ”Calitatea serviciilor. Este nevoie de asigurarea că toate serviciile obținute din partea profesionistului contabil sunt executate la standardul cel mai ridicat de performanță.” + 
Articolul 2În cuprinsul prezentului regulament, termenii de mai jos au următoarele semnificații:a)expresia audit de calitate desemnează un ansamblu de măsuri luate de Corp vizând analiza modalităților de organizare și funcționare a unui cabinet, aprecierea modului de aplicare în cadrul acestuia a fiecărei norme profesionale emise de Corp și verificarea modului de respectare a obligațiilor de membru. Auditul de calitate se exercită asupra cabinetului și fiecărui profesionist contabil înscris în Tabloul Corpului. El se exercită atât la sediul principal al cabinetului, cât și la sediile birourilor secundare, înscrise sau neînscrise în Tabloul Corpului. Auditul de calitate are drept scop asigurarea respectării de către toți membrii Corpului a normelor profesionale stabilite de acesta pentru fiecare activitate, serviciu contabil sau categorie de lucrări efectuate de aceștia;b)expresia cabinet desemnează fie un cabinet individual condus de un expert contabil sau de un contabil autorizat, membru al Corpului, fie o societate de expertiză contabilă și/sau de contabilitate, recunoscută de Corp;c)prin audit de calitate la un cabinet cu birouri secundare instalate pe teritoriul mai multor filiale ale Corpului se înțelege auditul efectuat atât la sediul cabinetului, cât și la sediile biroului sau ale birourilor sale secundare;d)auditorii de calitate sunt experți contabili cu experiență formați și instruiți de Corp în domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile.
 + 
Capitolul IIObiective, principii și metodologia auditului în domeniul calității serviciilor contabile + 
Articolul 3Auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile răspunde următoarelor obiective:a)oferirea posibilității ca publicul să aibă o bună percepție asupra calității serviciilor prestate și armonizarea comporta mentelor profesionale ale membrilor;b)contribuirea la buna organizare a cabinetelor și la perfecționarea metodelor de lucru;c)aprecierea modului de aplicare a regulilor și normelor profesionale și de respectare a obligațiilor de membru;d)dezvoltarea solidarității în rândul profesiei, prin favorizarea contactelor dintre colegi, apropierea și respectul profesioniștilor față de organele Corpului. + 
Articolul 4Auditul de calitate se întemeiază pe 5 principii fundamentale:a)universalitate: auditul se aplică tuturor cabinetelor definite ca atare și tuturor serviciilor profesionale realizate de acestea: contabilitate, audit, consultanță, expertiză etc.;b)confidențialitate: nicio informație privind un cabinet sau un membru al acestuia nu poate fi adusă la cunoștință terților;c)adaptarea auditului: este corespunzător naturii misiunilor exercitate și mărimii cabinetului;d)colegialitate: auditul este efectuat de către experții contabili membri ai Corpului, anume formați și instruiți, care au calitatea de angajați ai Corpului;e)armonizare: pe cât posibil, cabinetele care execută activități reglementate de mai multe organisme profesionale pot face obiectul unui audit cu obiective stabilite de comun acord cu aceste organisme.
 + 
Articolul 5Auditul de calitate cuprinde:a)cunoașterea modului de organizare a cabinetului, a sistemelor și procedurilor în vigoare în cadrul acestuia (auditul structural);b)aprecierea modului în care sunt aplicate normele profesionale, examinându-se prin sondaj dosarele de lucru corespunzătoare misiunilor selecționate pentru audit (audit tehnic);c)îndeplinirea obligațiilor de membru al Corpului în ceea ce privește educația, etica, plata cotizațiilor, depunerea raportului anual de activitate, participarea la activitățile organizate de Corp (auditul de conformitate).(la 10-12-2009,
Litera c) din Articolul 5 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 180 din 24 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 862 din 10 decembrie 2009
)
 + 
Articolul 6Auditul de calitate are drept referință standardele profesionale emise de Corp pentru fiecare natură de serviciu profesional prestat, regulile și normele profesionale în vigoare în momentul exercitării misiunilor și uzanțele profesionale. + 
Articolul 7Prezentul regulament se referă atât la misiunile normalizate de Corp, cât și la misiunile cerute de anumite reglementări în vigoare.
 + 
Capitolul IIIOrganizarea auditului de calitate + 
Articolul 8Departamentul pentru urmărirea aplicării normelor profesionale și auditului de calitate, denumit în continuare DUANPAC, are următoarele atribuții:a)elaborează programul anual al auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile, cuprinzând listele cabinetelor prevăzute a fi auditate pe baza propunerilor formulate de filiale;b)urmărește realizarea programului privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile pe baza graficelor de eșalonare lunară a cabinetelor transmise de filiale;c)pregătește și adaptează la condițiile conjuncturale metodologia auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile;d)analizează cazurile de recuzare a auditorilor de calitate și face propunerile care se impun;e)organizează testul-interviu în vederea angajării auditorilor de calitate, analizează și controlează activitatea acestora și propune măsuri de sancționare, după caz;f)formulează dispozițiile către filiale, cuprinzând măsurile ce trebuie luate ca urmare a auditărilor efectuate la cabinete;g)gestionează certificatele de atestare a auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile și prezintă propunerile de emitere a acestora cabinetelor auditate;h)în cazul unor încălcări ale reglementărilor privind exercitarea profesiei, ale Codului etic național al profesioniștilor contabili, precum și ale normelor profesionale emise de Corp, sesizează consiliul filialei;i)rezolvă problemele ivite în activitatea auditului de calitate ca urmare a investigațiilor proprii sau a sesizărilor primite de la terțe persoane în domeniul serviciilor contabile;j)elaborează semestrial sinteza auditului de calitate și o prezintă, prin directorul general executiv, președintelui Consiliului superior al Corpului;k)asigură instruirea auditorilor de calitate, organizează mese rotunde și întâlniri de lucru în domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile;l)elaborează bugetul anual de costuri (retribuții, cheltuieli de transport și cazare) privind auditul de calitate, pe care îl prezintă spre aprobare, prin directorul general executiv, Consiliului superior al Corpului. + 
Articolul 9Auditorii de calitate sunt angajați cu contract individual de muncă, făcând parte din structura DUANPAC. + 
Articolul 10Activitatea de audit asupra calității serviciilor contabile poate fi realizată și prin externalizare, pe bază de contracte de prestări de servicii, încheiate de DUANPAC cu persoane fizice și juridice membre ale Corpului, în condiții ce sunt aprobate de Biroul permanent al Consiliului superior. + 
Articolul 11Auditorii de calitate au următoarele drepturi:a)să își exercite misiunea de audit de calitate, în mod personal, la cabinetele prevăzute în programul auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile;b)să își organizeze misiunea și să își determine întinderea investigațiilor în timpul prevăzut în prezentul regulament;c)să efectueze vizite la cabinete pentru efectuarea auditului de calitate, având în vedere metodologia de analiză structurală, tehnică și de conformitate;d)să primească normele, ghidurile profesionale și reglementările Corpului și să beneficieze de instruirile profesionale organizate de acesta;e)să li se ramburseze cheltuielile efectuate pentru deplasări în vederea exercitării atribuțiilor.
 + 
Articolul 12Auditorii de calitate au următoarele obligații:a)să asigure îndeplinirea misiunii auditului de calitate la cabinetele cuprinse în graficele de eșalonare lunară a programului auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile;b)să efectueze auditul de calitate cu respectarea normelor profesionale și a ghidurilor profesionale emise de Corp;c)să întocmească dosarul de audit de calitate al cabinetului, conținând raportul, fișa centralizatoare cu rezultatele auditului, notele de sinteză și anexele prevăzute de ghid, precum și eventualele observații ale cabinetului;d)să sesizeze DUANPAC și, după caz, consiliul filialei în cazul unor încălcări ale reglementărilor privind exercitarea profesiei, ale Codului etic național al profesioniștilor contabili, precum și ale normelor profesionale emise de Corp;e)să analizeze problemele ivite în activitatea auditului de calitate ca urmare a investigațiilor proprii sau a sesizărilor primite de la terțe persoane în domeniul serviciilor contabile și să prezintă propuneri către DUANPAC;f)să facă propuneri pentru valorificarea constatărilor (sancțiuni, recomandări etc.);g)să facă propuneri pentru adaptarea la condițiile conjuncturale a metodologiei auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile.
 + 
Articolul 13Auditorii de calitate au dreptul și, în același timp, obligația să refuze o misiune de audit de calitate în situațiile în care independența ar fi periclitată.
 + 
Capitolul IVDerularea auditului de calitate + 
Articolul 14Până la data de 20 februarie a fiecărui an, directorii executivi ai filialelor transmit la DUANPAC:a)rapoartele anuale de activitate pe anul expirat, completate de toți membrii din raza de activitate, în conformitate cu normele privind evidența și gestionarea membrilor;b)o listă aprobată de adunarea generală, cuprinzând cabinetele pe care filiala apreciază că ar trebui să le auditeze în anul următor, cu precizarea cabinetelor care au cerut voluntar să beneficieze de un audit de calitate.(la 10-12-2009,
Articolul 14 din Capitolul IV a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 180 din 24 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 862 din 10 decembrie 2009
)
 + 
Articolul 15DUANPAC elaborează programul auditului de calitate pentru anul următor, care se supune aprobării până la data de 31 mai a fiecărui an, cu indicarea modalității de realizare a auditului calității: prin control pe bază de declarații, prin control în teren sau mixt. + 
Articolul 16Până la data de 30 iunie a fiecărui an DUANPAC trimite fiecărei filiale programul de audit al calității pentru anul viitor. + 
Articolul 17Etapele realizării auditului de calitate sunt următoarele:a)Pregătire. Timpul necesar pentru audit este în funcție de importanța cabinetului și se stabilește numai după completarea și analiza chestionarului pregătitor. Cabinetul ales pentru auditul de calitate este informat prin scrisoare, cu cel puțin 60 de zile înainte de data fixată pentru începerea auditului. Scrisoarea este însoțită de un chestionar care cuprinde un ansamblu de informații referitoare, pe de o parte, la organizarea generală a cabinetului, la misiunile pe care acesta le derulează, iar pe de altă parte, la respectarea obligațiilor de membru. Chestionarul completat trebuie retrimis filialei, în termen de 30 de zile de la data primirii lui. Odată cu returnarea chestionarului, cabinetul poate cere să beneficieze de dispozițiile prezentului regulament referitoare la recuzarea auditorului, caz în care auditul va fi realizat prin auditori din afara razei de activitate a filialei, prin grija DUANPAC.b)Modalități de audit. Fiecare misiune de audit de calitate cuprinde 3 faze complementare: audit structural, audit tehnic și audit de conformitate. Auditul de calitate se efectuează conform ghidului aprobat de Consiliul superior al Corpului:– auditul structural constă într-un diagnostic de organizare a cabinetului în scopul aprecierii dacă modul de organizare asigură îndeplinirea de misiuni conform normelor, regulilor și uzanțelor profesionale, emise sau recunoscute de Corp, evidențiind lipsurile în ceea ce privește metodele și procedurile existente în cabinet, existența logisticii și a standardelor și normelor profesionale specifice fiecărei misiuni, conform obiectului de activitate al cabinetului;– auditul tehnic constă în examinarea unui număr de dosare de lucru și permite aprecierea calității metodelor efectiv puse în lucru de cabinet. Alegerea dosarelor se face pe baza concluziilor și informațiilor rezultate din auditul structural. Auditul tehnic se face prin referire la standardele profesionale emise de Corp, la normele și regulile în vigoare, precum și la uzanțele profesionale;– auditul de conformitate constă în verificarea modului în care cabinetul își îndeplinește obligațiile de membru cu privire la formarea și dezvoltarea profesională, depunerea raportului anual de activitate, plata obligațiilor financiare, aspecte etice etc.(la 10-12-2009,
A treia liniuță din Litera b) , Articolul 17 , Capitolul IV a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 180 din 24 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 862 din 10 decembrie 2009
)
c)Evaluarea rezultatelor și măsuri1.La sfârșitul misiunii desfășurate pe baza ghidului de audit, auditorul completează "Fișa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul regulament.2.Numărul maxim de puncte calitative acordate cabinetului auditat, atât pe tota, cât și pe domenii ale auditului, este 100.3.Pentru stabilirea punctelor calitative pe fiecare dintre cele 3 domenii ale auditului (structural, tehnic și de conformitate) se au în vedere rezultatele din "Fișa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", care se evaluează astfel :– peste 95% răspunsuri corecte – 100 de puncte;– 80-95% răspunsuri corecte – 80 de puncte;– 50-79% răspunsuri corecte – 60 de puncte;– 25-49% răspunsuri corecte – 40 de puncte;– sub 25 % răspunsuri corecte – 20 de puncte.4.La stabilirea punctelor calitative totale ce se cuvin cabinetului auditat și, respectiv, a clasei de calitate se au în vedere următoarele ponderi pe domenii ale auditului:– auditul structural – 20%;– auditul tehnic – 50%;– auditul de conformitate – 30%.5.În funcție de rezultatele auditului de calitate, cabinetul auditat poate fi încadrat în una dintre următoarele clase de calitate:– clasa A: peste 95 de puncte calitative;– clasa B: 80-95 de puncte calitative;– clasa C: 50-79 de puncte calitative;– clasa D: 25-49 de puncte calitative;– clasa E: sub 25 de puncte calitative.6.În funcție de clasa de calitate în care a fost încadrat cabinetul, se pot lua următoarele măsuri:

Clasa Măsuri
A    – Recomandări și termene pentru remedierea punctelor slabe constatate în "Fișa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate"
B     – Recomandări și termene pentru remedierea deficiențelor – Participarea la cursuri pentru însușirea standardelor profesionale și/sau de etică
C      – Recomandări și termene pentru remedierea deficiențelor – Participarea la cursuri pentru însușirea standardelor profesionale și/sau de etică – Efectuarea unui nou control în maximum 2 ani
D        – Recomandări și termene pentru remedierea deficiențelor – Participarea la cursuri pentru însușirea standardelor profesionale și/sau de etică – Publicarea în revista Corpului – Efectuarea unui nou control în maximum un an – Sesizarea consiliului filialei
E        – Recomandări și termene pentru remedierea deficiențelor – Participarea la cursuri pentru însușirea standardelor profesionale și/sau de etică – Publicarea în revista Corpului – Instituirea unui sistem de supraveghere permanentă – Sesizarea consiliului filialei

Cabinetele care au obținut clasa A de calitate pot solicita DUANPAC acordarea unui atestat de calitate. Procedurile de emitere a atestatului de calitate, precum și drepturile și obligațiile cabinetelor deținătoare ale acestuia se stabilesc de Biroul permanent al Consiliului superior, în termen de 90 de zile de la aprobarea prezentului regulament.d)Raportare1.La sfârșitul unei misiuni de audit de calitate, auditorii întocmesc o notă de sinteză care se trimite cabinetului auditat. Cabinetul dispune de un termen de 30 de zile pentru a prezenta, în scris, auditorilor observațiile sale.2.Raportul auditorului de calitate, prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul regulament, este întocmit de auditori și are ca anexe nota de sinteză și eventualele observații ale cabinetului. Raportul scoate în evidență lipsurile descoperite în cursul auditului efectuat și abaterile grave și repetate de la reglementările profesionale. Raportul trebuie să cuprindă propuneri de clasificare a rezultatelor controlului și măsurile de remediere a deficiențelor.3.Raportul, "Fișa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", nota de sinteză și eventualele observații ale cabinetului se trimit la DUANPAC, în termen de 15 zile de la expirarea perioadei în care cabinetul avea posibilitatea să depună observații.4.După verificarea documentelor primite, DUANPAC formulează dispoziții către filială, inclusiv pentru valorificarea constatărilor și aplicarea de sancțiuni, iar după aprobarea acestora le trimite președintelui consiliului filialei.5.Președintele și directorul executiv ai filialei pot decide în legătură cu alte modalități de valorificare și comunicare a rezultatelor auditului de calitate, pe lângă cele cuprinse în dispoziții.6.Dosarul de audit, dispozițiile primite de la DUANPAC, precum și corespondența cu cabinetul până la remedierea deficiențelor sunt păstrate la dosarul cabinetului respectiv, existent la filială, până la data la care cabinetul va face obiectul unui nou audit de calitate.7.În cazul unor repetări ale abaterilor constatate, președintele consiliului filialei va sesiza comisia de disciplină a filialei Corpului. + 
Capitolul VPrevederi speciale cu privire la auditul lucrărilor de expertiză contabilă + 
Articolul 18Experții contabili, în efectuarea lucrărilor de expertiză contabilă judiciară au obligația să respecte și să aplice prevederile Standardului profesional nr. 35/2000, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România nr. 01/42 din 11 august 2001, cu modificările și completările ulterioare, și să prezinte rapoartele de expertiză, precum și opiniile separate ale experților-parte, pentru a fi supuse auditului de calitate potrivit prezentului regulament. + 
Articolul 19Auditorii de calitate au următoarele atribuții:a)auditarea lucrărilor de expertiză contabilă judiciară înainte de depunerea acestora la organele care le-au solicitat;b)întocmirea referatelor de verificare tehnico-profesională asupra lucrărilor de expertiză contabilă aflate pe rol la comisiile de disciplină ale Corpului, la cererea acestor comisii;c)elaborarea documentelor de evidență a activităților desfășurate și raportarea.
 + 
Articolul 20În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 19 lit. a), auditorii de calitate vor proceda astfel:1.studiază raportul de expertiză, urmărind dacă:– în elaborarea lucrării, experții contabili autori au respectat în totalitate prevederile Standardului profesional nr. 35/2000;– obiectivele stabilite au fost tratate corespunzător, iar răspunsurile date au fost susținute prin acte și documente care au legătură cu cauza;– autorii lucrării nu s-au îndepărtat de știința contabilității, procedând la încadrări juridice ale faptelor sau la efectuarea de lucrări și operațiuni care presupun alte cunoștințe decât cele contabile;– autorii lucrării au respectat prevederile Codului etic național al profesioniștilor contabili;2.analizează opiniile separate ale experților contabili – consilieri ai părților, urmărind aceleași obiective ca în cazul raportului de expertiză;3.verifică starea de independență a expertului contabil în raport cu cauza și mandatul primit pe baza declarației date pe propria răspundere și semnate de către expertul contabil; declarația se apostilează de către auditorul de calitate cu mențiunea ”dată în fața noastră”, prevăzută în anexa nr. 4 la prezentul regulament.
 + 
Articolul 21Constatările și observațiile auditorului de calitate se vor înscrie într-un referat privind auditarea modului de respectare a normelor profesionale, prevăzut în anexa nr. 5 la prezentul regulament, document ce se tipărește și se distribuie prin grija Secretariatului general al Corpului. + 
Articolul 22Folosind exclusiv legea, știința contabilității, standardele și normele profesionale, auditorul de calitate le solicită autorilor lucrărilor de expertiză contabilă să le revadă în funcție de observațiile făcute și va proceda astfel:a)dacă nu sunt observații sau dacă lucrările sunt refăcute, auditorul de calitate va aplica pe prima pagină a lucrărilor analizate ștampila dreptunghiulară de auditare, prevăzută în anexa nr. 6 la prezentul regulament, va semna și va aplica ștampila filialei;b)dacă lucrările nu sunt refăcute, auditorul de calitate va atașa la lucrarea analizată referatul (exemplarul original) cuprinzând observațiile sale pentru informare și o înaintează organului care a solicitat-o, pentru luarea unei decizii. + 
Articolul 23În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 19 lit. a), auditorul de calitate colaborează cu biroul de expertiză din cadrul tribunalului județean și cu organele beneficiare ale lucrărilor de expertiză efectuate de membrii Corpului. + 
Articolul 24În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 19 lit. b), auditorul de calitate colaborează cu compartimentul de etică și cu comisia de disciplină din cadrul filialei, precum și cu Direcția juridică din cadrul Corpului. + 
Articolul 25În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 19 lit. c), auditorul de calitate colaborează cu celelalte compartimente operative și administrative ale filialei, precum și cu cele din cadrul aparatului central al Corpului. + 
Articolul 26Pentru evidența activității desfășurate pe linia expertizelor contabile auditorul de calitate ține ”Registrul de evidență a lucrărilor de expertiză”, prevăzut în anexa nr. 7 la prezentul regulament, ce va fi tipărit prin grija Corpului. + 
Articolul 27Departamentul de specialitate organizează semestrial schimburi de experiență, analize, seminarii și reuniuni de lucru cu toți auditorii de calitate, la care sunt invitați să participe reprezentanți ai organismelor beneficiare ale lucrărilor de expertiză contabilă.
 + 
Capitolul VIStatutul auditorilor de calitate în domeniul serviciilor contabile și expertizelor contabile judiciare + 
Articolul 28Auditorul de calitate face parte din structura DUANPAC și este angajat de Corp la propunerea președintelui de filială, pe durată nedeterminată, cu contract de muncă full-time sau part-time, în funcție de volumul lucrărilor, potrivit specificului și condițiilor concrete din fiecare filială. Auditorul de calitate este expert contabil cu experiență, format și instruit de Corp în domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile și expertizelor contabile judiciare. + 
Articolul 29Misiunea de bază a auditorului de calitate constă în verificarea modului de respectare a normelor profesionale privind exercitarea profesiei de expert contabil și contabil autorizat, a Codului etic național al profesioniștilor contabili, precum și a reglementărilor interne ale Corpului. + 
Articolul 30Auditor de calitate poate fi persoana care îndeplinește următoarele condiții:a)este cetățean român și are domiciliul în România;b)are exercițiul drepturilor civile;c)are calitatea de expert contabil și experiență profesională de minimum 10 ani;d)beneficiază de pregătire profesională desăvârșită și face dovada pregătirii sale profesionale continue;e)a avut un comportament personal și profesional ireproșabil de la înscrierea în Corp până în prezent și corespunde cerințelor din punctul de vedere al independenței, al conflictului de interese și al celorlalte aspecte etice și deontologice;f)este apt din punct de vedere medical pentru exercitarea funcției de auditor de calitate; această condiție se dovedește cu certificat medical eliberat în condițiile legii. + 
Articolul 31Exercitarea misiunii de auditor de calitate nu este compatibilă cu:a)activitățile care lezează demnitatea și independența profesiei de expert contabil, prestigiul Corpului sau bunele moravuri;b)activitățile profesionale care îl pun pe auditorul de calitate în situații de conflict de interese;c)prestarea concomitentă a unor servicii sau participarea la activități organizate de alte organisme ori entități concurențiale.
 + 
Articolul 32Auditorul de calitate este subordonat din punct de vedere tehnic-profesional DUANPAC și din punct de vedere administrativ directorului executiv al filialei. + 
Articolul 33În relațiile de subordonare tehnic-profesionale ale auditorului de calitate cu DUANPAC se includ:a)transmiterea rapoartelor de activitate lunare, semestriale și anuale în domeniul serviciilor contabile și al expertizei contabile judiciare;b)înaintarea dosarelor de audit ale cabinetelor conform programului anual al auditului de calitate;c)semnalarea problemelor deosebite ivite în activitatea auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile și expertizei contabile judiciare;d)instruirea auditorilor de calitate pe probleme privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile și al expertizei contabile judiciare;e)analizarea și propunerea pentru decontare a cheltuielilor ocazionate de desfășurarea auditului de calitate;f)comunicarea lunară către DUANPAC a programului zilnic de lucru care a fost prezentat directorului executiv al filialei, precum și a propunerilor de programare a concediului de odihnă;g)evaluarea anuală a activității profesionale și a conduitei auditorilor de calitate, care se prezintă conducerii Corpului.
 + 
Articolul 34(1)Relațiile de subordonare administrativă ale auditorului de calitate constau în:a)prezentarea de către auditorul de calitate a programului zilnic de lucru și urmărirea modului de respectare a acestuia de către directorul executiv al filialei; învoirile în interes personal se aprobă de către directorul executiv al filialei;b)colaborarea cu directorii executivi la întocmirea graficelor de eșalonare lunară a cabinetelor programate pentru auditul de calitate, urmărirea execuției acestora, transmiterea și primirea de la membrii Corpului a rapoartelor anuale de activitate, verificarea îndeplinirii obligațiilor de membru al Corpului în ceea ce privește formarea și dezvoltarea profesională, achitarea cotizațiilor și respectarea obiectului de activitate autorizat;(la 10-12-2009,
Litera b) din Alineatul (1) , Articolul 34 , Capitolul VI a fost modificată de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 180 din 24 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 862 din 10 decembrie 2009
)
c)directorul executiv asigură auditorului de calitate condițiile necesare activității (spațiu, echipamente, consumabile și alte materiale).
(2)În relațiile de subordonare administrativă ale auditorului de calitate se va proceda astfel:a)auditorul de calitate întocmește programul zilnic de lucru, în care se menționează zilele și/sau orele în care își desfășoară activitatea la sediul filialei pentru verificarea expertizelor contabile judiciare și, respectiv, auditul de calitate al serviciilor contabile la cabinete (cu nominalizarea cabinetelor potrivit graficului de eșalonare lunară a acestora). Programul de lucru se întocmește la sfârșitul fiecărei luni pentru luna următoare și se prezintă lunar directorului executiv al filialei, precum și DUANPAC, odată cu "Fișa de activitate" pe luna precedentă. Directorul executiv asigură informarea experților contabili care se prezintă pentru verificarea lucrărilor de expertiză contabilă judiciară asupra programului de lucru al auditorului de calitate și urmărește respectarea acestuia;b)deplasarea în interes de serviciu, atât în localitatea de reședință a filialei, cât și în alte localități, pentru efectuarea auditului de calitate la cabinetele prevăzute în graficul de eșalonare se va efectua în baza "Ordinului de deplasare", care se aprobă de către directorul executiv. Deplasarea în interes de serviciu pentru auditarea unui cabinet se asigură în cadrul unei singure zile de lucru, fără acordarea diurnei de deplasare și decontarea cheltuielilor de cazare. Decontarea cheltuielilor de transport în alte localități decât aceea de reședință a filialei se face în baza documentelor emise de transportator (bilete, tichete etc.). Cheltuielile ocazionate de transportul cu autoturismul proprietate personală se decontează în limita unui consum de carburant stabilit prin norme ale Corpului. Ordinele de deplasare împreună cu documentele justificative, după caz, vor fi transmise la DUANPAC pentru analiză și decontare a cheltuielilor ocazionate de desfășurarea auditului de calitate, odată cu dosarul de audit de calitate;c)potrivit prevederilor art. 39 din Regulamentul intern al Corpului, învoirile pentru probleme de interes personal ale auditorului de calitate în timpul programului de lucru se aprobă de către directorul executiv al filialei pentru o durată de maximum 3 ore pe zi și de cel mult 3 ori pe trimestru. Învoirile se consemnează în registrul special existent la secretariatul filialei, vizat zilnic de directorul executiv, conform art. 39 din Regulamentul intern al Corpului. O copie a registrului special al învoirilor auditorului de calitate se transmite la sfârșitul fiecărei luni Direcției resurse umane din cadrul aparatului central al Corpului, odată cu "Foaia colectivă de prezență". Învoirile ce depășesc durata prevăzută mai sus necesită aprobarea directorului general executiv. În acest sens, auditorul de calitate va transmite cererea de învoire la DUANPAC pentru analiză și prezentarea spre aprobare;d)propunerile de programare a concediului de odihnă al auditorului de calitate se transmit la DUANPAC și se supun aprobării directorului general executiv, conform art. 49 din Regulamentul intern al Corpului. Auditorul de calitate va informa directorul executiv asupra concediului de odihnă programat, aprobat de conducerea Corpului;e)rechemarea auditorului de calitate din concediul de odihnă pentru nevoile de serviciu neprevăzute, care fac necesară prezența acestuia la sediul filialei, se face pe baza ordinului scris al directorului general executiv, la propunerea directorului executiv al filialei;f)în colaborare cu directorii executivi, la întocmirea graficelor de eșalonare lunară a cabinetelor programate pentru auditul de calitate se va asigura stabilirea cabinetelor ce urmează să fie cuprinse în grafic, în funcție de informațiile existente la filială în legătură cu natura, volumul de activitate și de sediile membrilor Corpului. Scrisoarea de informare a cabinetului împreună cu chestionarul pregătitor, prevăzute de Regulamentul privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, se vor întocmi și transmite prin grija directorului executiv, care va urmări și derularea graficului auditului de calitate;g)la termenul stabilit în prezentul regulament, directorul executiv al filialei va asigura transmiterea la DUANPAC a rapoartelor anuale de activitate pe anul expirat, completate de toți membrii din raza de activitate. Auditorul de calitate va colabora la centralizarea și sintetizarea unor informații cuprinse în ”Raportul anual de activitate”, referitoare la activitatea membrilor Corpului filialei;(la 10-12-2009,
Litera g) din Alineatul (2) , Articolul 34 , Capitolul VI a fost modificată de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 180 din 24 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 862 din 10 decembrie 2009
)
h)în ceea ce privește modul în care se achită cotizațiile de către membrii filialei, directorul executiv va pune la dispoziția auditorului de calitate ”Rapoartele anuale de activitate” pentru consultare și verificarea realității datelor raportate și, respectiv, achitarea obligațiilor față de Corp. Totodată, directorul executiv va înlesni cunoașterea de către auditorul de calitate a modului de realizare a programului de pregătirea profesională continuă de către membrii filialei;(la 10-12-2009,
Litera h) din Alineatul (2) , Articolul 34 , Capitolul VI a fost modificată de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 180 din 24 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 862 din 10 decembrie 2009
)
i)auditorul de calitate va aduce la cunoștință și va sesiza consiliul filialei asupra tuturor aspectelor rezultate din auditul de calitate al cabinetelor în legătură cu nerespectarea normelor privind: depunerea rapoartelor anuale de activitate, pregătirea și dezvoltarea profesională continuă, achitarea cotizațiilor profesionale, exercitarea profesiei de expert contabil sau contabil autorizat fără autorizație eliberată de Corp;(la 10-12-2009,
Litera i) din Alineatul (2) , Articolul 34 , Capitolul VI a fost modificată de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 180 din 24 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 862 din 10 decembrie 2009
)
j)directorul executiv asigură auditorului de calitate condițiile necesare desfășurării activității, respectiv spațiu și birou de lucru, calculator (includerea în programul de investiții în condițiile în care nu există în dotare), accesul la telefon, xerox și la serviciile de secretariat ale filialei, materiale consumabile și cărți tehnice, publicația ”Monitorul Oficial al României, Partea I” și alte publicații din biblioteca filialei. Totodată, se vor pune la dispoziția auditorului de calitate hotărârile, deciziile, reglementările și normele emise de organele de conducere ale Corpului.
 + 
Capitolul VIIDrepturile și obligațiile cabinetului auditat + 
Articolul 35Cabinetul programat pentru un audit de calitate este obligat să pună la dispoziția auditorilor, la sediul său social sau/și al biroului secundar, toate actele și documentele necesare în vederea efectuării auditului și să furnizeze orice explicație utilă. + 
Articolul 36Cabinetul informat despre un audit de calitate are dreptul de a recuza auditorul desemnat. Recuzarea poate fi cerută în termen de 30 de zile de la primirea scrisorii prin care a luat cunoștință despre audit, prin scrisoare adresată președintelui consiliului filialei. Cererea este trimisă DUANPAC, care va lua măsurile ce se impun. + 
Articolul 37Un cabinet nu poate fi auditat decât la expirarea unei perioade de 5 ani de la încheierea auditului precedent, de 3 ani dacă respectivul cabinet prestează servicii pentru entități de interes public sau la perioade mai scurte pentru a verifica modul de ducere la îndeplinire a măsurilor stabilite la controalele anterioare. + 
Articolul 38Durata auditului de calitate în teren se stabilește în funcție de mărimea cabinetului auditat, dar nu poate fi mai mare de 20 de ore.
 + 
Capitolul VIIIAuditarea cabinetelor instalate în mai multe filiale + 
Articolul 39Auditul de calitate la cabinetele instalate în mai multe filiale se caracterizează prin separarea auditului structural și a celui de conformitate, care se desfășoară la sediul cabinetului, de auditul tehnic, realizat la nivelul birourilor secundare, pornindu-se de la sinteza auditului structural.
 + 
Capitolul IXFinanțarea + 
Articolul 40Costurile auditului de calitate sunt cuprinse într-un buget separat integrat în bugetul aparatului central al Corpului. DUANPAC elaborează bugetul anual de costuri (retribuții, cheltuieli de transport și cazare), care este supus spre aprobare Consiliului superior al Corpului în vederea înglobării lui distincte în bugetul anual al Corpului.
 + 
Capitolul XInformarea Conferinței naționale + 
Articolul 41DUANPAC elaborează sinteza anuală a auditului de calitate și o prezintă, prin directorul general executiv, președintelui Consiliului superior al Corpului. După însușirea acesteia de către Consiliul superior al Corpului, sinteza este încorporată în raportul anual destinat dezbaterii și aprobării de către Conferința națională ordinară. + 
Articolul 42Nerespectarea de către structurile Corpului a prevederilor prezentului regulament constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a Corpului sau Regulamentului intern al Corpului, după caz. + 
Articolul 43La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Normele nr. 12.264/2002 privind activitatea de expertiză contabilă judiciară, aprobate prin Decizia Biroului permanent al Consiliului superior al Corpului nr. 02/90 din 12 decembrie 2002, cu modificările și completările ulterioare, precum și Statutul auditorilor de calitate în domeniul serviciilor contabile și expertizelor contabile judiciare, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului nr. 05/66 din 14 septembrie 2005. + 
Articolul 44În termen de 60 de zile de la aprobarea prezentului regulament se va emite un nou ghid cuprinzând îndrumările tehnice ale auditorului de calitate. + 
Articolul 45Prezentul regulament intră în vigoare în termen de 90 de zile de la data aprobării de către Consiliul superior al Corpului.
 + 
Anexa nr. 1Abrogată.(la 10-12-2009,
Anexa nr. 1 a fost abrogată de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 180 din 24 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 862 din 10 decembrie 2009
)
 + 
Anexa nr. 2la regulament
FIȘA CENTRALIZATOARE
a rezultatelor auditului de calitate
la cabinetul …………………..

I. Auditul structural 1. Ați efectuat o vizită la sediul cabinetului? 2. Independența: Ați constatat exercitarea de activitate în condiții de incompatibilitate sau de conflicte de interese? Daca DA, se va explica în anexe. Cabinetul efectuează misiuni pentru entități la care există interese financiare, familiare sau de afaceri? Care sunt serviciile pe care le prestează cabinetul? ? Servicii contabile – nr. clienți ……; ponderea în cifra de afaceri …….%? Servicii de audit statutar – nr. clienți ……; ponderea în cifra de afaceri …….%? Servicii de alte tipuri de audit – nr. clienți ……; ponderea în cifra de afaceri …….%? Servicii consultanta financiara și fiscala – nr. clienți ……; ponderea în cifra de afaceri …….%? Servicii de personal-salarizare – nr. clienți ……; ponderea în cifra de afaceri …….%Ați constatat că se consacră marea parte a activităților pentru o singură entitate sau un grup restrâns de entități? Cabinetul funcționează în conformitate cu reglementările în materie în ceea ce privește: • obiectul de activitate? • acționariat? • administrare? 3. Competența: Cabinetul folosește salariați? Daca da, câți? ………. Cabinetul folosește colaboratori pe bază de contracte civile? Daca da, câți? ………. Nivelul de competență al efectivului este în concordanță cu misiunile cabinetului? Există un program de dezvoltare profesională continuă în cadrul cabinetului? Există o evidență a acțiunilor de formare și dezvoltare profesională continuă la care participă efectivul cabinetului? Exista o continuitate a acțiunilor de formare și dezvoltare profesională? Se face periodic o evaluare a personalului? Exista proceduri scrise cu privire la evaluarea și promovarea personalului? Salariile personalului se înscriu în piață? Există diferențe între salariile din carnetele de munca și cele plătite efectiv? Salariile personalului se plătesc în funcție de onorariile încasate pentru prestația fiecăruia dintre salariați? Exista standardele profesionale emise de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România pentru fiecare tip de serviciu profesional prestat? 4. Calitatea muncii: Exista concordanță între efectivul de salariați ai cabinetului și volumul de activitate? Există o procedură de planificare a misiunilor și de programare a lucrărilor? Asigură planificarea cabinetului respectarea termenelor legale de depunere a declarațiilor? Ați constatat cazuri de delegare a demersurilor? • de acceptare sau refuz al misiunilor • de semnare a contractelor • de semnare a rapoartelor Supravegherea lucrărilor este corect efectuată? Există un sistem de control intern în cadrul cabinetului? Daca da, se va descrie în anexe. Cabinetul folosește lucrări ale altor profesioniști? Cabinetul întocmește dosarele de lucru pentru fiecare tip de misiune și pentru fiecare client? În documentele interne, în contractele individuale de munca și în contractele de prestări de servicii există prevederi referitoare la confidențialitate? Contractele cu clienții conțin clauzele și elementele prevăzute în reglementările Corpului? Există o formă de comunicare scrisă (raport, atestare) pentru fiecare lucrare predată și pentru fiecare client? II. Auditul tehnic 1. Lucrări de ținere a contabilității, de elaborare și examinare a situațiilor financiare (respectarea standardelor profesionale nr. 21 și 22) Există un dosar permanent? Este acesta corect organizat? Există contract? Este conform cu normele? Documentele din dosarul permanent permit cunoașterea clientului: ? în planul structurii umane, mai ales al conducătorilor? • pe plan juridic și fiscal (documente legale și contracte plurianuale importante)? • pe plan economic și financiar (activitate, situație economică și financiară)? • pe planul organizării economice și contabile? În ceea ce privește acceptarea și menținerea misiunii: • exista un chestionar în acest sens? • regulile de colegialitate vizavi de predecesor sunt respectate? În ceea ce privește independența: • misiunea este compatibilă cu regulile profesionale (normele profesionale și de deontologie)? Exista un dosar anual al clientului? În ceea ce privește programarea misiunilor: • s-a stabilit un program de lucru? • punctele sensibile sunt scoase în evidenta? Onorariile sunt la nivelul de a permite o rentabilitate normala a cabinetului? Onorariile sunt la nivelul de pâna la 10% din cifra de afaceri a cabinetului? Niciun element incompatibil cu secretul profesional n-a fost relevant în cadrul dosarului? Functionarea procedurilor a fost evaluata? • existenta procedurilor privind functiunea contabila • verificarea prin sondaj a unor dosare Urmatoarele documente figureaza în dosarul inventarierii? ? situația recapitulativa a stocurilor și a productiei în curs de executie • situația facturilor de incasat • actele de achizitie și de cesiune de imobilizări • contractele de împrumut Foile de lucru fac dovada ca au fost puse în lucru tehnici de control pentru a va asigura ca se respecta reglementările contabile privind: • capitalurile proprii • provizioanele pentru riscuri și cheltuieli • imprumuturile • imobilizările • stocurile • furnizorii și conturile asimilate • cumpararile și cheltuielile externe • clienții și veniturile • impozitele și taxele • fișa de personal • conturile financiare, cheltuielile și veniturile financiare • operațiunile excepționale În foile de lucru sunt corect prezentate: • numele clientului? • exercițiul? • numele colaboratorilor? • date privind activitatea? • referințe? Anexele din dosarul anual au fost stabilite de profesionistul contabil? Sunt în conformitate cu reglementările în domeniu? da []; nExistența și ținerea la zi a registrelor sunt menționate în dosar? • registrul jurnal • cartea mare • registrul inventar • registrul consiliului de administrație • registrul adunărilor generale Când înregistrările contabile sunt efectuate de către client, este asigurata: • existența pieselor justificative? • corecta înregistrare în conturi? • înregistrarea în perioada corectă? A avut loc o analiză critică a evoluției: • posturilor de bilanț și contului de rezultate pentru exercițiul în curs și cel precedent? • ratiourilor semnificative ale dosarului clientului și coerentei lor? • coerenței diferitelor elemente ale conturilor anuale? • o notă de sinteză asupra punctelor importante a fost pregătită în atenția expertului contabil? S-a stabilit un tablou al fluxurilor de trezorerie? S-a stabilit situația mișcării capitalurilor proprii? S-a efectuat o analiză a riscurilor legate de continuitatea activității? S-a întocmit o atestare sau un raport? Este în conformitate cu ansamblul dosarului? 2. Lucrări de audit statutar (respectarea standardului profesional nr. 24) Există o foaie de lucru care precizează: • natura și durata misiunii? • tipul de raport care trebuie emis? • controalele de efectuat? • onorariile prevăzute și modalitățile de facturare au fost prezentate clientului și acceptate de acesta? Cabinetul poate fi considerat totalmente independent asupra acestei misiuni? Misiunea este efectuată fără vreo restricție, indiferent de natura impusă sau nu de client? Timpul global consacrat misiunii permite realizarea tuturor obiectivelor? S-a stabilit o planificare în funcție de obiectivele misiunii și de competența celor care intervin? Există o planificare precisă a intervențiilor? Lucrările de planificare sunt corect documentate în dosarul de lucru? Organizarea misiunii este de natură a permite atingerea obiectivelor acesteia? Înaintea întocmirii unui program de muncă s-a efectuat o analiză a riscurilor în vederea identificării punctelor critice ale misiunii și s-a ținut cont de ea în cadrul programului de muncă? S-a avut în vedere: • cunoașterea întreprinderii? • cunoașterea sectorului? • riscurile inerente ale întreprinderii? • evaluarea controlului intern? S-a stabilit un prag de semnificație – dacă criteriile de bază sunt în concordanță cu volumul activității întreprinderii? S-a modificat programul de lucru în funcție de elementele noi apărute în cursul misiunii (concluzii asupra evaluării controlului intern etc.)? Programul de muncă a fost aprobat și parafat de un responsabil al cabinetului înainte de începerea controalelor? Programul de muncă a fost în întregime acoperit pe parcursul misiunii? Programul stabilit permite executarea în condiții rezonabile a misiunii? Un responsabil al cabinetului a revăzut și a vizat foile de lucru considerate de importanță pentru misiune? Aceasta supervizare s-a efectuat pe loc, la domiciliul clientului? S-a redactat o notă de sinteză generală asupra ansamblului misiunii? Supervizarea poate fi considerată reală și este ea adaptată misiunii? Raportul emis este conform misiunii și normelor de raport? Raportul reflectă concluziile înscrise în sinteza misiunii? Raportul menționează clar: • limitele în intervenția cabinetului? • aplicarea principiilor contabile? • impactul asupra situației financiare al modificărilor de metode contabile? După cum este redactat, raportul: • respectă normele de raportare (fond și formă)? • este suficient de clar pentru un cititor care nu are cunoștințe (particulare) despre întreprinderea clientului? • poate fi remis fără a expune cabinetul la riscuri importante? Situațiile financiare care fac obiectul unui raport sunt clar identificate sau anexate acestuia în așa fel încât pot fi disociate de opinia care a fost emisă de cabinet? Independent de raportul de audit, misiunea a făcut obiectul unui/unor raport/rapoarte intermediar/intermediare care se refera mai ales la calitatea organizării și funcționării sistemelor și procedurilor de control intern? Rapoartele sunt adaptate și redactate în mod judicios? Rapoartele emise de cabinet sunt remise clientului în proiect și discutate cu acesta înaintea definitivării? Există un sistem care să permită verificarea dacă dosarul este complet și bine întocmit (chestionarul de sfârșit de misiune spre exemplu)? Se ține un registru al timpilor realizați de diverșii profesioniști participanți la misiune pentru a fi comparați cu bugetul alocat? Diferențele mai semnificative dintre timpii prevăzuți în buget și cei realizați au fost explicate? S-a procedat la efectuarea unei aprecieri individuale a performantelor diverșilor profesioniști? Foile de lucru permit asigurarea că următoarele obiective sunt respectate: Imobilizări Exhaustivitatea • toate imobilizările intrate și ieșite sunt contabilizate? • toate amortismentele sunt contabilizate? • toate veniturile sau cheltuielile sunt contabilizate? Realitatea • imobilizările înregistrate există și aparțin întreprinderii? • nicio cheltuială curentă nu este trecută pe imobilizări? • restricțiile de proprietate sunt înregistrate (ipoteci, gajuri etc.)? Evaluarea corecta • înregistrarea imobilizărilor s-a efectuat la costul corect? • amortismentele sunt calculate conform principiilor general admise? Perioada corectă • înregistrarea în contabilitate se efectuează atunci când fenomenul economic se produce? Înregistrarea corectă • intrările și ieșirile sunt corect înregistrate? • operațiunile diverse sunt justificate și autorizate? Stocuri și producție în curs Exhaustivitatea • toate stocurile sunt inventariate? • toate stocurile inventariate sunt contabilizate? • toate mișcările de stocuri sunt contabilizate? Realitatea • stocurile contabilizate există și aparțin întreprinderii? Evaluarea corectă • costul stocurilor a fost corect stabilit? • stocurile supuse deprecierii sunt corect identificate? • provizioanele pentru deprecierea stocurilor sunt corect calculate și contabilizate? Perioada corecta ? înregistrarea stocurilor s-a efectuat la aceeași dată ca și înregistrările de la cumpărări-vânzări, darea în producție Imputarea (înregistrarea) corectă • stocurile inventariate sunt înregistrate în conturile corespunzătoare? • listele de inventar sunt corect totalizate? • suma stocurilor din bilanț corespunde cu inventarul? • operațiile diverse sunt corect justificate și autorizate? Ciclul de cumpărări/furnizori Exhaustivitatea • toate mărfurile primite sunt recepționate și facturate? • scăderile (stornările) s-au efectuat pentru toate mărfurile returnate și pentru litigiile cu furnizorii? • toate facturile primite (și anulările) sunt contabilizate? Realitatea • toate facturile primite corespund cu mărfurile efectiv primite? • toate scăderile (anulările) primite corespund cu retururile efective? Evaluarea corecta • facturile sunt primite cu preturile corecte și au fost corect evaluate? • devizele au fost corect convertite? Perioada corectă • facturile sunt contabilizate sau provizionate în perioada în care mărfurile au fost primite? • scăderile (anulările) sunt contabilizate îndată ce sunt cunoscuți factorii care le justifică? Imputarea (înregistrarea) corectă • facturile și anulările sunt înregistrate în conturile corespunzătoare (furnizori, cheltuieli, TVA)? • operațiile diverse sunt justificate și autorizate? • jurnalele sunt corect totalizate și centralizate? Ciclul de vânzări/clienți Exhaustivitatea • toate mărfurile expediate sunt facturate? • facturile sunt emise pentru toate mărfurile returnate de clienți? • toate facturile (anulările) sunt contabilizate? Realitatea • toate facturile emise corespund mărfurilor expediate? • toate anulările de facturi corespund cu returnările efective? Evaluarea corectă • facturile (anulările) sunt emise cu preturi corecte și sunt corect calculate? • facturile a căror plată este îndoielnică sunt rapid identificate? • destinatarul facturilor și cel al mărfurilor este același? Perioada corecta • facturile sunt contabilizate în perioada livrărilor? • anulările sunt contabilizate îndată ce faptele care le justifică sunt cunoscute? Imputarea (înregistrarea) corectă • facturile și anulările sunt înregistrate în conturile corespunzătoare? • operațiile diverse sunt justificate și autorizate? • jurnalele sunt corect totalizate și centralizate? Trezorerie/finanțare Încasări Exhaustivitate • toate sumele datorate întreprinderii au fost încasate? • toate sumele încasate sunt contabilizate? • diferențele încasate au fost corect înregistrate? Realitatea • toate descărcările clienților sau debitorilor corespund încasărilor efective? • toate efectele sunt efectiv încasate sau remise la încasare? Evaluarea corectă • încasările sunt contabilizate pentru suma reală? • efectele remise la încasare au fost corect contabilizate? Perioada corectă • încasările sunt înregistrate în perioada în care au fost efectiv primite? Imputarea (înregistrarea) corecta • încasările sunt înregistrate în conturile corespunzătoare (clienți, bănci, casă etc.)? • operațiile diverse sunt justificate și autorizate? • jurnalele sunt corect totalizate și centralizate? Plăți furnizori Exhaustivitatea • toate plățile efectuate sunt contabilizate? • reținerile sunt contabilizate la fiecare plată? • diferențele de plata sunt contabilizate? Realitatea • toate plățile înregistrate corespund unor documente justificative? • documentele care reflectă obligații nu sunt plătite decât o dată? Evaluarea corectă • plățile sunt înregistrate pentru suma reală? • avansurile sunt deduse din plăți? Perioada corectă • plățile sunt înregistrate în perioada în care au fost efectiv făcute? • scadentele raportate sunt înregistrate în momentul în care au fost cunoscute? Imputarea (înregistrarea) corecta • plățile sunt înregistrate în conturile corespunzătoare (furnizori, bănci, casă etc.)? • operațiile diverse sunt justificate și autorizate? • jurnalele sunt corect totalizate și centralizate? Plăți personal Exhaustivitatea • toate sumele plătite (prime etc.) sunt contabilizate? • toate statele sunt contabilizate? Realitatea • numai salariații reali ai întreprinderii primesc o remunerație? • remunerația șefului de întreprindere nu este excesivă? • salariile sunt corect înregistrate? Evaluarea corecta • salariile și asimilatele sunt corect evaluate? Perioada corecta • salariile și asimilatele sunt înregistrate în perioada corespunzătoare prestației reale a serviciului? Imputarea (înregistrarea) corecta • salariile și asimilatele s-au înregistrat în conturile corespunzătoare? • operațiile diverse sunt justificate și autorizate? • jurnalele sunt corect totalizate și centralizate? Grup și asociați Foile de lucru permit constatarea ca operațiunile înscrise în conturile de grup și asociați: • cuprind toate mișcările care le privesc și doar pe acestea? • sunt evaluate corect? • sunt înregistrate în conturile corespunzătoare? • au făcut obiectul autorizării necesare? Casa Foile de lucru permit asigurarea că: • pozițiile conturilor de casă corespund realității? • operațiunile se sprijină pe documente de trezorerie și ca acestea sunt corecte și contabilizate? • constrângerile legale privind încasările și plățile sunt respectate? Bănci, cecuri, valori de încasat Foile de lucru permit constatarea ca: • pozițiile conturilor de trezorerie corespund realității? • operațiile se sprijină pe documente de trezorerie și ca acestea sunt corect contabilizate? Cheltuieli și venituri financiare Foile de lucru permit asigurarea că cheltuielile și veniturile care figurează în conturi: • sunt evaluate în mod corect? • cuprind numai cheltuielile și veniturile aferente exercițiului încheiat? • sunt înregistrate și imputate în maniera corespunzătoare? Operațiuni excepționale Foile de lucru permit asigurarea ca conturile 67 și 77: • cuprind toate datoriile și toate rezultatele operațiunilor excepționale și doar pe acestea? • ca veniturile și cheltuielile sunt corect evaluate și înregistrate? 3. Respectarea standardelor profesionale privind misiuni speciale: aporturi la capital, fuziuni sau divizări, consultanță fiscală Sunt respectate normele de comportament profesional prevăzute în standardele profesionale? • independența • competența • calitatea lucrărilor • confidențialitate • respectarea standardelor profesionale Sunt respectate normele de lucru prevăzute în standardele profesionale? • programarea lucrărilor • delegarea și supravegherea • utilizarea lucrărilor altor profesioniști • documentarea lucrărilor Sunt respectate normele de raportare prevăzute în standardele profesionale?  da []; nu []; N/A []  da []; nu [];  da []; nu [];        da []; nu [];  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu [];  da []; nu [];  da []; nu []; da []; nu [];  da []; nu []; da []; nu []; da []; nu []; da []; nu []; da []; nu []; da []; nu [];  da []; nu [];  da []; nu [];  da []; nu []; da []; nu []; da []; nu [];  da []; nu []; da []; nu []; da []; nu []; da []; nu []; da []; nu [];  da []; nu []; rareori []da []; nu []; nu în toat da []; nu []; nu în toatda []; nu []; nu în toat da []; nu []    da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []    da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []    da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []   da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []    da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []

III.Auditul de conformitate

În legătură cu rapoartele anuale de activitate ale cabinetului: ● au fost depuse rapoartele anuale de activitate pe ultimii 3 ani? ● au fost completate corect? În legătură cu dezvoltarea profesională continuă: ● s-a participat la acțiunile organizate de Corp? ● s-au respectat cele 40 de ore de educație în ultimii 2 ani? Cabinetul a fost reprezentat la adunările generale în ultimii 3 ani? Au fost plătite cotizațiile pe ultimii 3 ani? ● fixe ● variabile  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []  da []; nu []; N/A [] da []; nu []; N/A []

(la 10-12-2009,
Punctul III din Anexa nr. 2 a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 180 din 24 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 862 din 10 decembrie 2009
)
 + 
Anexa nr. 3la regulament
RAPORTUL AUDITORULUI DE CALITATE
– model
    I. Cabinetul auditat    Numele și prenumele (denumirea sociala)    ………………………………………………………….    II. Timpul afectat auditului    – în teren: de la data ……. la data ……. nr. zile …..    – la sediul filialei: de la data ……. la data ……. nr. zile …..    III. Constatarile auditului de calitate    Auditul structural    1.    2.    3.    ●    ●    ●    Cabinetul are un numar de ….. salariati.    Auditul tehnic    Natura serviciului prestat Numar clienti Numar dosare verificate    ……………………… ……………. …………………..    ……………………… ……………. …………………..    Constatari:    1.    2.    3.    ●    ●    ●    Auditul de conformitate    1.    2.    3.    ●    ●    ●    IV. Evaluare    Pe baza fisei centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate a    rezultat un numar de ………. puncte calitative determinate astfel:                            Puncte calitative % Total puncte    Auditul structural …………….. 20 ………………    Auditul tehnic …………….. 50 ………………    Auditul de conformitate …………….. 30 ………………    Total __________________________________________________________________    Propunem incadrarea cabinetului în clasa … de calitate.                 Data Semnatura
 + 
Anexa nr. 4la regulament
DECLARAȚIE
Subsemnatul ………………………………………………………., expert contabil cu numărul matricol ………./………./………………, în legătură cu cauza ce face obiectul Dosarului nr. ………….. /………… al ………………………………………………….., declar următoarele:a)nu mă aflu în niciuna dintre situațiile de incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute de art. 12 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, republicată, și de art. 8 din Hotărârea Conferinței naționale a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România nr. 53/2005 emise în baza art. 20 lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994, republicată.b)față de prevederile reglementărilor sus-menționate mă aflu în următoarele situații:– ………………………………………………………………– ………………………………………………………………– ………………………………………………………………– ………………………………………………………………– ………………………………………………………………Prezenta declarație este dată pe propria răspundere, fiind conformă cu realitatea, având în vedere prevederile legii privind falsul în înscrisuri și declarații.Data      Semnătura……….. ……………….
 + 
Anexa nr. 5la regulamentC.E.C.C.A.R.Filiala ……………………..Dosar nr.:Beneficiar:Termen:Nr. înregistrare:
REFERAT
privind auditarea modului de respectare a normelor profesionale
    ______________________________________________________________________     I. Data primirii:    __________________________________________________________________________     II. Experti contabili: Numele și prenumele Calitatea                             1. ──────────────────────────────────────────────                             2. ──────────────────────────────────────────────                             3. ──────────────────────────────────────────────                             4. ──────────────────────────────────────────────                             5. ──────────────────────────────────────────────                             6. ──────────────────────────────────────────────                             7. ──────────────────────────────────────────────    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────     III. Observatii cu privire la:          a) Concordanta dintre obiective, constatari și concluzii         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         b) Respectarea Standardului profesional nr. 35/2000         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         c) Respectarea Codului etic național al profesionistilor contabili         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         d) Alte observatii         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────         ─────────────────────────────────────────────────────────────────────    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────Auditor de calitate,……………………(Semnătura) Stampila
 + 
Anexa nr. 6la regulamentC.E.C.C.A.R.┌─────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ CORPUL EXPERTILOR CONTABILI ││ ȘI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMÂNIA ││ ││ – Filiala …………………… – ││ ││ Auditat indeplinirea Standardului profesional nr. 35/2000 ││ ││ Dosar nr. ………../……… al ………… │└────────────────────────────────────────────────────────────────-┘                                                Auditor de calitate                                                Numele …………………                                                Prenumele ………………    L.S.
 + 
Anexa nr. 7la regulament
REGISTRUL
de evidență a lucrărilor de expertiză

Nr. crt.               Dosar       Experți    contabili, numele și  prenumele   Termen     Data  întrării   Data  ieșirii    Observații  
Nr. și data  Organul     beneficiar 
               
               
               
               
               
               
               

____________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x