REGULAMENT din 14 aprilie 1998 (*actualizat*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulINLOCUIESTE PEORDIN 1079 01/10/1992 ANEXA 1
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEREGULAMENT 14/04/1998
ActulINLOCUIESTE PEORDIN 1079 01/10/1992 ANEXA 1
ART. 5REFERIRE LAORDIN 817 14/04/1998
ART. 17ARE LEGATURA CUORDIN 811 18/06/2002 ART. 1
ART. 17REFERIRE LALEGE 188 08/12/1999
ART. 22REFERIRE LALEGE 30 22/03/1991 ART. 15
ART. 33REFERIRE LALEGE 105 24/06/1997
ART. 33REFERIRE LALEGE 30 22/03/1991
ART. 33REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
ART. 54REFERIRE LAORDIN 1079 01/10/1992
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind organizarea şi funcţionarea Gărzii financiare(actualizat până la data de 20 iunie 2002*)



–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 20 iunie 2002 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către ORDINUL nr. 811 din 18 iunie 2002.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilorI. Dispoziţii generale + 
Articolul 1Garda financiară este un corp de control financiar specializat al statului, militarizat, neincazarmat, care funcţionează, potrivit legii, în cadrul Ministerului Finanţelor.
 + 
Articolul 2(1) Garda financiară efectuează controale operative şi inopinate pentru constatarea încălcării legilor fiscale, a reglementărilor vamale, a normelor de comerţ şi de circulaţie a bunurilor şi serviciilor, urmărind identificarea şi sancţionarea, în condiţiile legii, a evaziunii fiscale, a activităţilor de contrabanda şi a altor fapte nepermise de lege, săvârşite în domeniile pentru care Garda financiară este imputernicita prin lege să execute control.(2) Constatările rezultate ca urmare a controalelor efectuate se consemnează în acte de control în care se descriu faptele, se menţionează prevederile legale incalcate, se stabilesc obligaţiile faţă de bugetul de stat, bugetele locale sau bugetele fondurilor speciale, se aplică sancţiuni şi se dispun măsurile prevăzute de lege.
 + 
Articolul 3(1) Personalul Gărzii financiare este constituit pe doua structuri: comisari şi personal auxiliar şi se subordonează ierarhic comisarului general.(2) Subordonarea ierarhica impune respectarea drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din relaţia şef – subordonat, care, pentru comisari, are următoarea ierarhie: comisar, comisar şef divizie, comisar adjunct şef de secţie, comisar şef secţie, comisar general adjunct şi comisar general.(3) Comisarii sunt funcţionari publici, cu studii superioare sau cu studii medii.(4) Comisarii cu studii superioare sunt încadraţi pe grade profesionale, având următoarea ierarhie: comisar debutant, comisar principal IV, comisar principal III, comisar principal II, comisar principal I, comisar principal I.A.(5) Comisarii cu studii medii au următoarea ierarhie pe trepte profesionale: comisar debutant, comisar IV, comisar III, comisar II, comisar I, comisar I.A.
 + 
Articolul 4Personalul aparatului central al Gărzii financiare, al secţiilor judeţene şi al municipiului Bucureşti răspunde ierarhic în faţa comisarului general sau a adjunctilor acestuia în ceea ce priveşte modul în care sunt îndeplinite atribuţiile functionale şi sarcinile de serviciu, precum şi pentru abateri ce decurg din deontologia profesiei.
 + 
Articolul 5În exercitarea atribuţiilor legale, comisarii sunt investiti cu exerciţiul autorităţii publice, beneficiind de protecţie potrivit legii.
 + 
Articolul 6(1) În calitate de funcţionari publici care lucrează în sistem militarizat, comisarilor le este interzis să fie membrii ai vreunui partid politic sau să facă parte din organizaţii politice.(2) Comisarii se por constitui în sau pot face parte din organizaţii profesionale, cu respectarea dispoziţiilor legale şi ale prezentului regulament.
II. Organizarea şi funcţionarea Gărzii financiare + 
Articolul 7(1) Garda financiară este pusă sub comanda unui comisar general şi dispune de un aparat central, abilitat sa acţioneze pe întreg teritoriul României, şi de un aparat teritorial, constituit în secţii judeţene şi a municipiului Bucureşti. Activitatea Gărzii financiare este coordonata de comandamentul gărzii, constituit în condiţiile legii.(2) Secţiile Gărzii financiare au competenţa de control pe teritoriul judeţului şi al municipiului Bucureşti, în care sunt organizate. Dacă se impune continuarea sau extinderea controlului pe raza teritorială a altor judeţe sau a municipiului Bucureşti, acesta se poate efectua numai cu aprobarea comisarului general sau a unuia dintre adjunctii acestuia.(3) Fiecare secţie a Gărzii financiare este condusă de un comisar şef secţie, care este subordonat comisarului general.(4) Operaţiunile financiar-contabile şi administrative, aferente secţiilor Gărzii financiare, sunt realizate prin direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat.
 + 
Articolul 8(1) Aparatul central şi cel al secţiilor Gărzii financiare se organizează în divizii de specialitate, conduse de către un comisar şef divizie, şi în alte compartimente, potrivit organigramei aprobate de ministrul finanţelor.(2) În activitatea de conducere, comisarul general şi comisarii şefi secţie sunt ajutaţi de un număr de comisari generali adjuncţi şi, respectiv, comisari adjuncţi şefi secţie, stabilit prin ordin al ministrului finanţelor.
 + 
Articolul 9(1) Comandamentul Gărzii financiare îşi desfăşoară activitatea în baza programului de activitate, se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar şi analizează, în principal:a) rapoartele de activitate periodice ale Gărzii financiare, stabilind măsurile ce se impun pentru îmbunătăţirea activităţii acesteia;b) colaborarea Gărzii financiare cu direcţiile din cadrul Ministerului Finanţelor;c) global şi pe etape, rezultatele obţinute de Garda financiară în cadrul acţiunilor organizate împreună cu diferite organisme guvernamentale;d) propunerile de măsuri privind îmbunătăţirea cadrului legislativ, în scopul eliminării suprapunerilor, lacunelor, şi a oricăror disfuncţionalităţi;e) completarea şi actualizarea programelor de activitate, în funcţie de necesităţile curente.(2) Despre problemele mai deosebite, cu propuneri de măsuri, după caz, Comandamentul Gărzii financiare va prezenta informări conducerii Ministerului Finanţelor.
 + 
Articolul 10Comisarul general răspunde în faţa ministrului finanţelor pentru întreaga activitate a Gărzii financiare şi are următoarele atribuţii principale:a) asigura, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, conducerea cu eficienta şi operativitate a aparatului Gărzii financiare;b) asigura ca fiecare persoana din aparatul Gărzii financiare să-şi îndeplinească şi să aplice dispoziţiile prevăzute de lege, regulamente şi ordine;c) asigura controlul propriu şi îndrumarea activităţii secţiilor teritoriale, urmărind ca intervalul dintre doua controale consecutive sa nu depăşească 2 ani;d) executa anchete şi inspecţii speciale, ordonate de ministrul finanţelor sau din proprie iniţiativă, în legătură cu activitatea şi cu comportamentul personalului Gărzii financiare, iar în cazul constatării de nereguli şi incorectitudini, dispune măsurile ce se impun, potrivit legii;e) primeşte şi asigura soluţionarea sesizarilor şi reclamatiilor, conform competentelor legale, în legătură cu faptele de evaziune fiscală, abaterile de la legile fiscale, de la reglementările vamale, precum şi de la normele de comerţ, cu consultarea, după caz, a direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor;f) stabileşte obiectivele de control pe anul în curs, asigura întocmirea proiectului programului de activitate trimestrial al întregului aparat şi urmăreşte îndeplinirea acestora;g) aproba programele de activitate trimestriale ale secţiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti;h) reprezintă Garda financiară în relaţiile cu terţii şi în faţa autorităţilor publice, pe care o angajează în limita competentelor;i) participa sau deleagă reprezentanţi la analiza bilanţurilor de activitate ale secţiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti;j) emite delegaţii subordonaţilor pentru misiuni sau însărcinări speciale şi analizează rapoartele acestora;k) supune, la timp, aprobării conducerii Ministerului Finanţelor necesarul de resurse pentru asigurarea condiţiilor de desfăşurare normală a activităţii;l) analizează dosarele candidaţilor la angajarea în aparatul central şi aproba înscrierea acestora la concurs;m) prin delegare de competenţa, emite decizii de angajare şi încetare a activităţii, aproba transferul şi aplica sancţiunile prevăzute de lege personalului Gărzii financiare, cu excepţia personalului menţionat la art. 19;n) stabileşte şi supune aprobării ministrului finanţelor atribuţiile specifice, precum şi pe cele aferente funcţiilor din aparatul central şi teritorial al Gărzii financiare, care nu au fost cuprinse în prezentul regulament;o) poate negocia, încheia şi semna protocoale sau convenţii de colaborare între Garda financiară şi instituţii similare din alte tari, în limita mandatului dat de ministrul finanţelor;p) întocmeşte raportul privind bilanţul activităţii anuale, pe care îl prezintă conducerii Ministerului Finanţelor;r) convoacă conducerea secţiilor teritoriale pentru prezentarea raportului privind bilanţul anual de activitate sau ori de câte ori se impune.
 + 
Articolul 11Comisarul general este împuternicit sa emita norme de lucru, metode şi procedee privind executarea controlului de către comisarii Gărzii financiare, raportarea rezultatelor, executarea serviciului de permanenta, utilizarea mijloacelor tehnice din dotare, folosirea echipamentului, pregătirea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a comisarilor, precum şi alte dispoziţii necesare îndeplinirii atribuţiilor functionale.
 + 
Articolul 12Comisarul şef secţie are următoarele atribuţii:a) organizează şi conduce activitatea secţiei pentru realizarea obiectivelor, sarcinilor, planurilor sau programelor tematice rezultate din legi, ordine şi instrucţiuni de linie sau din propriile programe de activitate;b) menţine ordinea şi disciplina în rândul personalului secţiei;c) colaborează în activitatea sa cu conducerea direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, a direcţiilor de specialitate din cadrul acesteia, precum şi cu organele vamale;d) răspunde de utilizarea cu eficienta a timpului de lucru, de încărcătura cu sarcini a fiecărui subordonat, urmăreşte respectarea normelor ce impun subordonarea şi executarea ordinelor sau a sarcinilor;e) analizează dosarele candidaţilor la angajare în secţia Gărzii financiare şi întocmeşte referatul privitor la cunoaşterea candidatului;f) reprezintă secţia în relaţiile cu autorităţile publice, în limita competentelor acordate;g) organizează şi controlează modul în care se executa serviciul de permanenta pe secţie, urmărind menţinerea stării operative şi posibilitatea de intervenţie imediata, indiferent de ora, loc sau starea vremii;h) urmăreşte modul de folosire a mijloacelor tehnice din dotare, luând măsurile ce se impun;i) urmăreşte realizarea optima a legăturilor radio sau telefonice între echipele de control cu celelalte secţii şi cu unitatea centrala;j) controlează modul de folosire a uniformei, insignelor de împuternicire, a însemnelor, potrivit funcţiilor ierarhice, a sigiliilor, a legitimatiilor etc.;k) asigura controlul periodic al armamentului din dotare, al celorlalte mijloace de protecţie şi autoaparare şi verifica gradul de cunoaştere a prevederilor legale în domeniu;l) organizează şi conduce şedinţele de verificare a cunoaşterii şi utilizării armamentului din dotare, de formare a deprinderilor de tragatori şi de executare a tragerilor cu munitie de război;m) urmăreşte respectarea programului stabilit pentru perfecţionarea pregătirii profesionale, de pregătire fizica şi militară;n) răspunde de acurateţea şi de realitatea raportarilor, de respectarea termenelor de executare a lucrărilor, de pregătirea şi desfăşurarea bilanţului anual privind activitatea secţiei.
III. Condiţiile de recrutare, de angajare şi de avansare a personalului + 
Articolul 13Angajarea personalului şi avansarea în funcţii, grade şi trepte profesionale se fac prin concurs, potrivit legii.
 + 
Articolul 14(1) În vederea participării la concursul de angajare în Garda financiară, pentru funcţia de comisar pot candida bărbaţi, care trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:a) să fie cetăţean român, cu domiciliul stabil în România;b) să aibă stagiul militar satisfăcut, să fie apt pentru serviciul operativ şi sa nu depăşească vârsta de 45 de ani. În cazuri bine justificate, ministrul finanţelor poate aproba participarea la concurs pentru angajare în funcţia de comisar şi peste aceasta limita de vârsta;c) să fie absolvent, cu diploma de licenţa, a unei instituţii de învăţământ superior economic sau juridic, forma lungă, cu recunoaşterea vechimii în specialitate. Por fi angajate şi persoane cu pregătire medie de specialitate economică, în limita a 20% din numărul de posturi de specialitate;d) sa nu fi fost condamnat pentru săvârşirea vreunei infracţiuni, să aibă un comportament demn şi civilizat în societate;e) să fie declarat admis la examenul medical şi la testul psihologic;f) sa nu fie membru al vreunui partid politic şi sa nu activeze în organizaţii politice.(2) Pentru funcţiile destinate personalului auxiliar pot participa la concurs şi femei, cu respectarea condiţiilor de studii şi de vechime cerute pentru fiecare funcţie în parte, precum şi a celor prevăzute la alin. (1), cu excepţia lit. b) şi c).
 + 
Articolul 15Candidaţii care solicită încadrarea în Garda financiară vor fi supuşi unei preselectii medicale şi psihologice, care este eliminatorie, ce se va organiza şi desfăşura prin unităţile medicale specializate ale Ministerului Apărării Naţionale sau ale Ministerului de Interne.
 + 
Articolul 16Candidaţii admişi la preselecţie se pot înscrie la concursurile organizate potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului finanţelor, prin depunerea dosarului de înscriere menţionat la art. 18.
 + 
Articolul 17Pentru ocuparea unei funcţii de conducere pot participa la concurs numai comisarii care, deosebit de celelalte condiţii, au o vechime minima de 2 ani în Garda financiară. Aceasta condiţie nu se aplică funcţiei de comisar general.În situaţii temeinic motivate de către comisarul general, prin ordin al ministrului finanţelor publice se poate acorda derogare de la condiţia de vechime prevăzută la alin. 1 în cazul persoanelor detaşate în conformitate cu prevederile Legii nr. 188/1999privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare, pe funcţii de conducere în aparatul central şi în secţiile Gărzii financiare.––––Art. 17 a fost modificat de art. 1 din ORDINUL nr. 811 din 18 iunie 2002 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 20 iunie 2002.
 + 
Articolul 18Dosarul de înscriere la concursul pentru ocuparea unui post de comisar în structura Gărzii financiare va cuprinde:a) cerere-tip de înscriere;b) copie legalizată de pe diploma de licenţa sau de pe diploma echivalenta, în cazul absolvenţilor învăţământului superior, respectiv de pe diploma de bacalaureat, în cazul absolvenţilor învăţământului liceal;c) copie de pe livretul militar;d) carnetul de muncă sau copie de pe acesta;e) curriculum vitae;f) recomandare de la ultimul loc de muncă sau de la instituţia de învăţământ, pentru debutanti care se angajează pentru prima data;g) declaraţie pe propria răspundere că nu este membru al nici unui partid politic sau organizaţie politica;h) certificat de cazier judiciar;i) aviz privind testul psihologic, în condiţiile prezentului regulament;j) fişa medicală tip Garda financiară;k) aviz de portarma;l) calificativul pe ultimii 2 ani de activitate (exclusiv pentru debutanti).
 + 
Articolul 19Numirea comisarului general, a comisarilor generali adjuncţi, a comisarilor şefi secţie şi a comisarilor adjuncţi şefi secţie se face prin ordin al ministrului finanţelor, în baza concursului organizat potrivit legii.
 + 
Articolul 20Metodologia de angajare, reangajare, delegare, detaşare, transferare, avansare în funcţie, grade sau trepte profesionale, sancţionare şi încetare a activităţii personalului Gărzii financiare din aparatul central şi din secţiile teritoriale se aproba prin ordin al ministrului finanţelor.
 + 
Articolul 21(1) La angajare, personalul Gărzii financiare este obligat să depună jurământul solemn prevăzut de lege, care se va consemna într-un act scris, semnat de persoana în cauza şi se va păstra la dosarul personal.(2) Personalul Gărzii financiare din aparatul central, precum şi comisarii şefi secţie vor depune jurământul solemn în faţa comisarului general.(3) Personalul secţiilor Gărzii financiare din cadrul judeţelor şi al municipiului Bucureşti vor depune jurământul în faţa comisarului şef secţie.
IV. Executarea serviciului, drepturile şi obligaţiile personalului Gărzii financiare în exercitarea atribuţiilor de serviciu + 
Articolul 22(1) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 15 din Legea nr. 30/1991 aparatul Gărzii financiare executa:a) serviciul curent;b) serviciul excepţional.(2) Serviciul curent se executa operativ şi inopinat, potrivit dispoziţiilor primite de către comisarii Gărzii financiare, pe baza legitimaţiei de control şi a insignei de împuternicire, fără a fi nevoie de un înscris special.(3) Serviciul excepţional se executa de către personalul Gărzii financiare numai în baza ordinelor sau delegaţiilor date de ministrul finanţelor sau de comisarul general, după caz, prin delegare de competenţa.(4) Persoana care dispune serviciul excepţional stabileşte obiectivele de verificat, contribuabilii supuşi controlului şi perioada cuprinsă în verificare.(5) La orice acţiune de control participa minimum doi comisari.
 + 
Articolul 23(1) În sensul prevederilor prezentului regulament, controlul exercitat de Garda financiară se caracterizează, în principal, prin:a) declanşarea acţiunilor de control se face ca urmare a planurilor şi a programelor tematice, a sesizarilor, a rapoartelor, a informaţiilor, a solicitărilor motivate din partea organelor abilitate, a ordinului ministrului finanţelor sau al conducerii Gărzii financiare;b) acţiunile se pot desfăşura în funcţie de locul unde se afla sursa impozabilă, respectiv la sediul agentului economic, la orice punct de lucru al acestuia, pe cai de comunicaţie, în orice loc în care se afla sau se identifica documente sau probe, inclusiv la sediul organului de control;c) controlul obiectivelor specifice pentru care s-a declansat acţiunea, inclusiv al faptelor ce decurg sau sunt direct corelate cu acesta, se va executa prin verificări ale documentelor justificative şi ale registrelor contabile, ale stocurilor faptice şi scriptice, incrucisate, supravegherea obiectivelor, perchezitii şi prin oricare alte procedee permise de lege;d) pentru corecta fundamentare a constatărilor înscrise în actele de control, în desfăşurarea verificărilor vor fi examinate documente primare, de gestiune, justificative, contabile, deconturi fiscale, documente bancare sau vamale, jurnale şi registre şi orice alte documente utile controlului.(2) În acţiunile de control se va urmări respectarea caracterului operativ şi inopinat; aparatul Gărzii financiare nu va fi antrenat în acţiuni de control fiscal curent, de natura celui executat periodic la contribuabili de către alte organe fiscale, exceptând acţiunile desfăşurate în acest sens din ordinul ministrului finanţelor.
 + 
Articolul 24În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, comisarii Gărzii financiare sunt în drept:a) să efectueze controale în localurile şi dependintele în care se produc, se depozitează, se comercializează bunuri sau se desfăşoară activităţi care fac obiectul impozitării;b) sa verifice existenta şi autenticitatea documentelor justificative pe timpul transportului, precum şi în locurile de desfăşurare a unor activităţi de producţie, prestări de servicii, acte şi fapte de comerţ, când exista indicii de sustragere de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale sau de utilizare a unor procedee interzise de lege;c) sa verifice evidenta primara şi contabila, registrele şi orice alte documente sau înscrisuri din care rezultă modul de îndeplinire a obligaţiilor fiscale, să constate fapte de evaziune fiscală şi sa stabilească, potrivit legii, obligaţiile de plată către bugetul de stat, bugetele locale sau bugetele fondurilor speciale;d) să efectueze, în condiţiile şi potrivit dispoziţiilor Codului de procedura penală, perchezitii în localuri publice sau particulare – case, curţi, dependinţe şi grădini -, dacă exista indicii ca în aceste locuri sunt ascunse mărfuri sau instalaţii cu care se fabrica produse fără îndeplinirea obligaţiilor fiscale sau dacă se comit alte fraude fiscale;e) sa confiste, în condiţiile legii, obiectele sau produsele – corpuri delicte -, sustrase de la plata impozitelor şi taxelor sau ale căror fabricaţie şi desfacere sunt interzise, precum şi sa ridice documentele care pot servi la dovedirea fraudelor sau a contravenţiilor descoperite;f) să constate contravenţii şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, potrivit competentei prevăzute de lege; sa ia măsura confiscării mărfurilor sau a produselor care au servit sau au fost destinate sa servească la săvârşirea vreuneia dintre faptele pentru care, prin lege, se prevede luarea unei astfel de măsuri;g) sa sesizeze organele de urmărire penală în legătură cu infracţiunile constatate cu ocazia exercitării atribuţiilor de serviciu;h) sa ceara informaţii şi explicaţii verbale şi în scris, după caz, în legătură cu problemele care formează obiectul controlului;i) sa poarte uniforma, sa păstreze, sa folosească şi să facă uz de armamentul şi mijloacele din dotare, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 25(1) Personalul Gărzii financiare are următoarele obligaţii principale:a) să respecte întocmai Constituţia, legile în vigoare şi jurământul solemn;b) să fie permanent la dispoziţia serviciului;c) sa încheie, cu obiectivitate şi fără partinire, acte scrise asupra constatărilor făcute şi asupra rezultatelor controlului;d) să fie devotat serviciului, să respecte ordinele date de şefii ierarhici, informand asupra modului de îndeplinire a acestora;e) sa păstreze cu stricteţe secretul de serviciu, al acţiunilor de control, al informaţiilor cu caracter confidenţial, deţinute ca urmare a exercitării atribuţiilor de serviciu, şi sa nu le facă publice, în afară cazului când îndatoririle funcţiei sau necesităţile justiţiei impun în mod absolut contrariul;f) sa nu pretindă şi sa nu primească nici un fel de bunuri în natura sau bani, nici să-şi creeze avantaje în legătură cu serviciul sau prin exercitarea funcţiei;g) sa păstreze în buna stare bunurile din dotare şi însemnele de legitimare;h) să respecte cerinţele statutului funcţionarului public;i) comisarilor Gărzii financiare le este interzisă calitatea de asociat sau de administrator la societăţi comerciale;j) să efectueze, conform programării, serviciul de permanenta la sediu, în regim militarizat (în uniforma, inarmat, cu durata de 24 ore), cu drept de recuperare şi odihnă. Pe timpul serviciului de permanenta poarta răspunderea asupra bunurilor, armamentului şi muniţiei din dotarea Gărzii financiare. În acest scop, comisarul general emite reguli interne privitoare la executarea serviciului de permanenta.(2) În exercitarea atribuţiilor, personalul Gărzii financiare este obligat să-şi facă cunoscută, în prealabil, calitatea, să prezinte legitimaţia de serviciu cu insigna de împuternicire. Este obligat să aibă o conduita demna, politicoasa, civilizata faţă de cetăţeni, ferma şi intransigenta faţă de cei care încalcă legile tarii.(3) Încălcarea oricărei obligaţii de serviciu atrage aplicarea de sancţiuni disciplinare, contravenţionale sau penale, după caz.
 + 
Articolul 26Garda financiară sprijină, prin mijloace şi procedee de control specifice, organele de control financiar şi celelalte servicii din cadrul Ministerului Finanţelor, la cererea scrisă a acestora şi cu acordul prealabil al comisarului şef secţie sau al comisarului general.
 + 
Articolul 27(1) Rezultatul controlului şi măsurile luate se consemnează în documente de control, iar evenimentele deosebite se raportează imediat şefului ierarhic.(2) Documentele de control care se întocmesc de comisarii Gărzii financiare sunt: procesul-verbal de control, nota de constatare, procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, semnate şi de persoanele împuternicite din cadrul agenţilor economici controlaţi, şi nota unilaterala, semnată numai de comisari.(3) Se pot întocmi şi alte documente ajutătoare efectuării controlului, cum sunt: invitaţii, proces-verbal de afişare, proces-verbal de ridicare înscrisuri, proces-verbal de sigilare-desigilare, proces-verbal de lasare în custodie etc.(4) Valorificarea constatărilor cuprinse în actele de control se efectuează potrivit legii şi metodologiilor elaborate de Ministerul Finanţelor. Documentele de control se depun şi se înregistrează la sediul Gărzii financiare, iar dacă, în urma controlului, au fost efectuate confiscari de bunuri, sume în lei sau în valută, acestea se depun sau se predau, după caz, potrivit prevederilor legale.
 + 
Articolul 28În situaţia în care, ca urmare a controlului inopinat sau operativ al Gărzii financiare, se considera necesară extinderea sau aprofundarea verificării, vor fi informate în scris, în acest scop, organele în competenţa cărora intra verificările respective.
 + 
Articolul 29(1) Comisarii Gărzii financiare pot efectua control numai în baza ordinului primit pe cale ierarhica. În situaţia în care comisarii deţin date sau indicii ca anumiţi agenţi economici practica evaziune fiscală sau încalcă legislaţia în vigoare, au obligaţia să raporteze de îndată şi sa procedeze potrivit ordinului primit.(2) Personalul aflat în serviciu este obligat să execute, în termenul fixat, ordinele şi dispoziţiile primite.
 + 
Articolul 30Acţiunile de control în porturi, aeroporturi, puncte de control vamal, asupra mijloacelor de transport, precum şi la depozite, locuri de producţie sau de comercializare se pot efectua la orice ora din zi sau din noapte, iar la agenţii economici, controlul se va face, de regula, în zilele când aceştia sunt în activitate, ţinând seama de prevederile legale în vigoare.
 + 
Articolul 31În cazuri deosebite, comisarii Gărzii financiare, aflaţi în acţiuni de control, dacă constata abateri de la dispoziţiile legale şi dacă la locul constatării nu sunt condiţii pentru clarificarea faptelor şi întocmirea documentelor, în acest scop pot lua măsura ca faptuitorii să fie condusi sau invitaţi la sediul Gărzii financiare ori la cea mai apropiată secţie a acesteia, unde se vor depune şi obiectele reţinute.
 + 
Articolul 32Personalul Gărzii financiare, în limitele atribuţiilor stabilite prin lege, colaborează cu alte organe specializate ale statului, care au atribuţii în domeniul fiscal şi al reglementărilor vamale, al respectării normelor de comerţ sau de protecţie a populaţiei, pentru împiedicarea oricăror sustrageri sau eschivari de la plata impozitelor şi taxelor, a activităţii de contrabanda şi a oricăror procedee interzise de lege în activitatea de comerţ.
V. Procedura de constatare a faptelor şi de contestare a actelor + 
Articolul 33(1) În activitatea sa, Garda financiară este obligată să aplice prevederile Legii nr. 30/1991, ale prezentului regulament, precum şi ale altor norme legale prin care i se stabilesc sarcini şi competente.(2) Documentele de control se întocmesc cu respectarea prevederilor legale, a normelor de lucru pentru personalul Gărzii financiare şi a metodologiilor elaborate de Ministerul Finanţelor.(3) Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor se întocmeşte atât pentru sancţionarea abaterilor de natura fiscală, cat şi pentru fapte de alta natura, prevăzute în legi speciale, prin care se dispune şi măsura complementara a confiscării.(4) Actele de control pot fi supuse căilor administrative de atac, prevăzute de Legea nr. 105/1997 sau de Legea nr. 32/1968.
 + 
Articolul 34În cazul obiectiilor, contestaţiilor sau plangerilor împotriva actelor de control întocmite de comisarii Gărzii financiare se va proceda conform legii şi normelor referitoare la soluţionarea acestora.
 + 
Articolul 35Documentele prin care s-au stabilit impozite, taxe şi alte sume de virat la bugetul de stat, ca urmare a controalelor efectuate, se transmit pentru urmărire-încasare la organul fiscal, respectându-se metodologia specifică elaborata de Ministerul Finanţelor.
 + 
Articolul 36La secţiile Gărzii financiare, precum şi în centrala va fi organizată şi condusă evidenta documentelor de control încheiate de comisarii Gărzii financiare şi a măsurilor dispuse pe termene şi responsabilităţi. Evidenta va fi condusă după un model unitar, stabilit de Garda financiară centrala. Pe baza acestei evidente secţiile vor raporta la centrala Gărzii financiare, la perioade prestabilite rezultatele activităţii de control.
VI. Răspunderea disciplinară şi materială + 
Articolul 37Constituie abateri disciplinare şi se sancţionează, potrivit legii, următoarele fapte:a) încălcarea îndatoririlor prevăzute în prezentul regulament;b) refuzul nejustificat de a îndeplini atribuţiile de serviciu;c) neglijenţa sau îndeplinirea necorespunzătoare a atribuţiilor de serviciu;d) absentarea nemotivată de la serviciu sau părăsirea nejustificată a serviciului;e) depăşirea atribuţiilor functionale.
 + 
Articolul 38Sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului Gărzii financiare sunt reglementate prin lege şi constau în:a) mustrare;b) avertisment;c) diminuarea salariului de baza sau, după caz, a indemnizaţiei de conducere cu 5%-10% pe o perioadă de 1-3 luni;d) retragerea unei gradatii sau unei trepte pe o perioadă de 1-3 luni;e) retrogradarea în funcţie pe o perioadă de 1-3 luni;f) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
 + 
Articolul 39(1) Sancţiunea disciplinară se aplică numai după cercetarea administrativă a faptei şi va fi în concordanta cu împrejurările şi consecinţele acesteia, respectându-se dispoziţiile Codului muncii. Cercetarea administrativă se efectuează de persoane desemnate de comisarul general sau, după caz, de ministrul finanţelor.(2) În cazul în care ministrul finanţelor dispune ca cercetarea administrativă să fie efectuată de alte organe din structura Ministerului Finanţelor, comisarul general poate propune ca, în astfel de acţiuni, sa participe şi persoane din Garda financiară.
 + 
Articolul 40Contractul individual de muncă se poate desface disciplinar în următoarele cazuri:a) săvârşirea unei abateri grave sau săvârşirea repetată a unor abateri;b) încălcarea cu vinovăţie a îndatoririlor de serviciu, care are consecinţe grave;c) absentarea nemotivată de la serviciu mai mult de 3 zile consecutive.
 + 
Articolul 41Sancţionarea disciplinară se aplică de către cel în drept sa ia această măsură, în cel mult 30 de zile de la luarea în cunoştinţa de săvârşirea abaterii, dar nu mai mult de 6 luni de la data comiterii acesteia, şi se comunică, în scris, celui în cauza.
 + 
Articolul 42Competenţa de aplicare a sancţiunilor disciplinare revine comisarului general, cu excepţia sancţiunilor care privesc personalul menţionat la art. 19.
 + 
Articolul 43Contestaţiile împotriva deciziei de sancţionare se soluţionează potrivit legii.
 + 
Articolul 44Ori de câte ori se produc pierderi, degradari, distrugeri sau alte pagube materiale în dăuna patrimoniului administrat de Garda financiară, se dispune constituirea unei comisii administrative de cercetare a evenimentului. Rezultatele cercetărilor se consemnează în rapoarte cu propuneri adresate comisarului general sau comisarului şef secţie, după caz, care va dispune sau va propune, motivat, măsurile legale.
VII. Utilizarea armamentului şi a echipamentului + 
Articolul 45Prin uz de arma se înţelege executarea tragerii cu arma de foc asupra persoanelor sau bunurilor.
 + 
Articolul 46Personalul Gărzii financiare, care este dotat cu arme de foc, poate face uz de arma, pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu sau a misiunilor ordonate, în următoarele situaţii:a) împotriva acelora care încearcă sa pătrundă în mod ilegal în incinta sediilor Gărzii financiare;b) împotriva persoanelor care riposteaza sau încearcă sa riposteze cu arma ori cu alte obiecte care pun în pericol viaţa ori integritatea corporală a comisarului;c) împotriva oricărui mijloc de transport folosit de persoanele prevăzute la lit. a) şi b).
 + 
Articolul 47Personalul Gărzii financiare, autorizat sa deţină, sa poarte şi sa folosească arme pentru autoaparare sau paza, poate face uz de arma, în legitima apărare sau în stare de necesitate, potrivit legii.
 + 
Articolul 48(1) Uzul de arma se poate face numai după ce s-a făcut somaţia legală.(2) Somaţia se face prin cuvântul "STAI". În caz de nesupunere, se someaza din nou prin cuvintele "STAI, CA TRAG". Dacă cel în cauza nu se supune nici de această dată, se someaza prin tragerea unui foc de arma în sus, în plan vertical.(3) În cazul în care, după executarea somaţiei legale, potrivit alin. (2), persoana în cauza nu se supune, se poate face uz de arma împotriva acesteia.(4) În cazuri deosebite, se poate face uz de arma, fără somaţie, dacă lipseşte timpul necesar pentru aceasta.(5) În cazul folosirii armelor împotriva autovehiculelor, se executa un foc în plan vertical, iar apoi de va trage în pneurile acestora, în scopul imobilizarii.
 + 
Articolul 49(1) Uzul de arma, în condiţiile şi în situaţiile prevăzute în prezentul capitol, se face în asa fel încât sa conducă la imobilizarea celor împotriva cărora se foloseşte arma, tragandu-se, pe cat posibil, la picioare, pentru a evita cauzarea morţii acestora.(2) Dacă uzul de arma şi-a atins scopul prevăzut la alin. (1), se încetează recurgerea la un asemenea mijloc.(3) Persoanei ranite trebuie să i se dea primul ajutor şi îngrijiri medicale.(4) Despre eveniment se va raporta imediat, pe cale ierarhica, comisarului general.
 + 
Articolul 50(1) Se va evita, pe cat posibil, uzul de arma împotriva minorilor, femeilor şi batranilor.(2) Se interzice uzul de arma:a) împotriva copiilor, femeilor vizibil gravide, cu excepţia cazurilor în care infaptuiesc un atac armat sau în grup, care pune în pericol viaţa sau integritatea corporală a unei persoane;b) în situaţiile în care s-ar primejdui viaţa altor persoane ori s-ar viola teritoriul, spaţiul aerian sau apele naţionale ale unui stat vecin.(3) În acţiunile întreprinse, comisarii Gărzii financiare pot solicita ajutorul organelor de poliţie, de grăniceri, de control pentru trecerea frontierei de stat, al oricărei alte autorităţi.
 + 
Articolul 51Echiparea şi dotarea Gărzii financiare se fac, potrivit normelor legale, în limita cheltuielilor aprobate de Ministerul Finanţelor.
 + 
Articolul 52(1) Personalul Gărzii financiare are în dotare uniforma de serviciu, cu însemne distincte, potrivit funcţiilor ierarhice, precum şi insigne de împuternicire, după modelul şi condiţiile stabilite de normele legale.(2) În timpul serviciului, personalul militarizat al Gărzii financiare va purta uniforma regulamentara.(3) În anumite situaţii, la ordinul comisarului general sau al comisarului şef secţie, după caz, se poate purta şi ţinuta civilă.(4) Pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu se vor folosi mijloace de transport, aparatura tehnica adecvată şi alte mijloace de lucru necesare pentru asigurarea operativitatii şi rapiditatii.
 + 
Articolul 53(1) Garda financiară şi secţiile teritoriale vor avea un program de pregătire profesională, militară şi fizica a personalului, cuprinzând studiul şi dezbaterea actelor normative, a regulamentelor şi ordinelor privitoare la atribuţiile acestuia, trageri cu armamentul din dotare etc.(2) Programul de pregătire şi tragere cu armamentul din dotare se realizează în poligoane amenajate ale unităţilor Ministerului Apărării Naţionale, ale Ministerului de Interne sau ale altor instituţii autorizate, pe baza convenţiilor încheiate cu comandamentul acestora.
VIII. Dispoziţii finale + 
Articolul 54(1) Prezentul regulament privind organizarea şi funcţionarea Gărzii financiare este aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 817/1998 şi înlocuieşte Regulamentul aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.079/1992, cu modificările ulterioare, şi intră în vigoare la data publicării lui în Monitorul Oficial al României.(2) Orice modificare sau completare a prevederilor prezentului regulament în alte condiţii decât prin ordin al ministrului finanţelor, cu publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României, este nulă de drept.––––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x