privind monitorizarea şi gestionarea riscurilor cauzate de căderile de grindină şi secetă severă
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Monitorizarea şi gestionarea riscurilor cauzate de căderile de grindină şi secetă severă sunt activităţi de interes naţional, având în vedere frecvenţa de producere şi dimensiunile efectelor acestor tipuri de riscuri. +
Articolul 2(1) Scopul prezentului regulament este acela de a monitoriza şi a gestiona riscurile cauzate de căderile de grindină şi secetă severă pe suprafeţele special amenajate, incluse în Sistemul naţional antigrindină şi de creştere a precipitaţiilor, denumit în continuare Sistem. … (2) Definiţiile termenilor folosiţi în cadrul regulamentului sunt prevăzute în anexa la prezentul regulament. … +
Articolul 3Domeniul de aplicare a prezentului regulament cuprinde reglementarea modului de efectuare a intervenţiilor active în atmosferă, denumite în continuare Activităţi, precum şi atribuţiile structurilor implicate în desfăşurarea Activităţilor. +
Capitolul IIModul de desfăşurare a Activităţilor şi structurile implicate +
Articolul 4Activităţile se desfăşoară prin implementarea şi exploatarea operaţională şi/sau de cercetare a Sistemului. +
Articolul 5(1) Implementarea Sistemului se face eşalonat, pe baza Programului de realizare a Sistemului naţional antigrindină şi de creştere a precipitaţiilor, denumit în continuare Program. … (2) Programul este naţional, strategic, pe termen lung, interdisciplinar, cu caracter bivalent: de cercetare ştiinţifică şi operaţional. … +
Articolul 6Activităţile se desfăşoară în exclusivitate în cadrul structurii Sistemului, sub controlul Direcţiei antigrindină din Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, care reprezintă autoritatea de coordonare a Activităţilor. +
Articolul 7Programul se realizează de către autoritatea de coordonare a Activităţilor, cu participarea proiectantului general al Sistemului şi a beneficiarilor Sistemului. +
Articolul 8Proiectantul general al Sistemului elaborează, împreună cu autoritatea de coordonare a Activităţilor, concepţia de realizare a acestuia şi avizează documentele necesare creării şi implementării Sistemului. +
Articolul 9Sistemul cuprinde:a) o structură formată din centre zonale de coordonare, unităţi operaţionale şi/sau de cercetare pentru desfăşurarea Activităţilor, zone de comparaţie pentru monitorizarea obiectivă a Activităţilor şi puncte de combatere a grindinei, precum şi orice alte structuri care desfăşoară activităţi de modificare artificială a vremii, cu infrastructură informatică, de comunicaţii şi logistică aferente; … b) unităţi colaboratoare din domeniul meteorologiei, navigaţiei aeriene şi cercetării ştiinţifice; … c) organe ale administraţiei publice centrale şi locale. … +
Articolul 10(1) Exploatarea Sistemului se realizează prin operatori selectaţi de autoritatea de coordonare a Activităţilor, care stabileşte caietele de sarcini privind exploatarea Sistemului pentru fiecare unitate componentă. … (2) Operatorii Sistemului sunt, de regulă, societăţi comerciale cu regim special de funcţionare, care corespund criteriilor de selecţie, monitorizare, atestare, garanţii şi patrimoniu, stabilite în caietele de sarcini. … +
Articolul 11Activitatea operatorilor pentru exploatarea unităţilor din structura Sistemului se desfăşoară pe bază de contract de centrele zonale de coordonare, aprobat de autoritatea de coordonare a Activităţilor. +
Articolul 12Activitatea operatorilor se evidenţiază prin documentele operaţionale stabilite de proiectantul general al Sistemului împreună cu autoritatea de coordonare a Activităţilor, pentru fiecare unitate. +
Articolul 13(1) După fiecare Activitate, operatorul trebuie să întocmească Raportul privind intervenţia activă în atmosferă, denumit în continuare Raport, care trebuie să conţină, în principal, următoarele date: … a) denumirea unităţii de intervenţie; … b) data intervenţiei; … c) natura intervenţiei; … d) ora alarmării; … e) numărul de lansări de rachete antigrindină; … f) tipul celulelor purtătoare de grindină; … g) ora încetării; … h) rezultatul intervenţiei. … (2) Raportul se transmite, în cel mult două ore, la inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţă şi la Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale. … +
Articolul 14Sarcinile privind coordonarea activităţii unităţilor operaţionale şi/sau de cercetare, precum şi urmărirea implementării Sistemului în aria teritorială de responsabilitate, conform etapelor de dezvoltare aprobate, revin centrelor zonale de coordonare. În prezent, sarcinile centrelor zonale de coordonare sunt asigurate de direcţiile judeţene pentru agricultură şi dezvoltare rurală. +
Articolul 15Centrele zonale de coordonare întocmesc, la cel mult 30 de zile de la data încheierii sezonului Activităţilor, Sinteza privind sezonul anual de intervenţii active în atmosferă, denumită în continuare Sinteza, care se transmite la Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, iar după avizarea acesteia de către autoritatea de coordonare a Activităţilor se transmite la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor. +
Articolul 16(1) Monitorizarea Activităţilor se efectuează de către organizaţii neguvernamentale care operează în zona de comparaţie şi în zona protejată (ţintă), organizată pe lângă fiecare unitate. … (2) Organizarea, dotarea şi exploatarea zonelor de comparaţie fac parte integrantă din activitatea de implementare a Sistemului şi se prevăd în Program, prin grija autorităţii de coordonare a Activităţilor. … +
Articolul 17Selecţia organizaţiei neguvernamentale care monitorizează Activităţile se face de către autoritatea de coordonare a Activităţilor, pe bază de criterii de selecţie stabilite prin caietele de sarcini. +
Articolul 18(1) Pentru activitatea de monitorizare, autoritatea de coordonare a Activităţilor alocă fonduri şi mijloace care se includ în obiectivele etapelor anuale, în limita obiectivelor prevăzute în Program. … (2) Mijloacele şi echipamentele necesare activităţii organizaţiei neguvernamentale care monitorizează Activităţile se predau şi se primesc de către autoritatea de coordonare a Activităţilor. … +
Capitolul IIIAtribuţiile structurilor implicate în Activităţile privind monitorizarea şi gestionarea riscurilor cauzate de căderile de grindină +
Articolul 19Asigurarea coordonării implementării Programului revine Direcţiei antigrindină din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, care are, în principal, următoarele atribuţii:a) elaborează Programul pe termen lung şi îl supune aprobării Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale; … b) coordonează activitatea de implementare a Programului; … c) elaborează strategia de dezvoltare în domeniul intervenţiilor active în atmosferă; … d) elaborează strategia de reducere a factorilor de risc la fenomenele meteorologice periculoase, colaborând în acest sens cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi cu Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale; … e) stabileşte structura generală de organizare a Sistemului şi etapele sale de dezvoltare, potrivit prevederilor Programului aprobat; … f) organizează activitatea de cooperare cu structurile implicate în Program; … g) elaborează etapele anuale de dezvoltare a Programului; … h) planifică şi solicită introducerea în proiectul de buget al Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale a fondurilor anuale necesare pentru fiecare etapă a Programului; … i) organizează, potrivit legii, activitatea de aprobare a investiţiilor prevăzute în Program; … j) organizează, potrivit legii, activitatea de omologare şi punere în funcţiune a unităţilor din componenţa Sistemului; … k) organizează, inspectează şi controlează activitatea de exploatare operaţională în domeniul intervenţiilor active în atmosferă, desfăşurate de unităţile din Sistem; … l) coordonează, urmăreşte şi controlează activitatea de investiţii în toate fazele, potrivit legii; … m) organizează recepţia lucrărilor de cercetare, exploatare, dezvoltare şi investiţii pentru toate fazele acestora, cu participarea direcţiilor judeţene pentru agricultură şi dezvoltare rurală; … n) organizează, împreună cu direcţiile judeţene pentru agricultură şi dezvoltare rurală, gestionarea patrimoniului realizat în cadrul Programului; … o) organizează, împreună cu toate structurile implicate, analize periodice ale implementării Programului şi întocmeşte rapoarte de informare pentru conducerea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale; … p) elaborează strategia de extindere a utilizării infrastructurii create în cadrul Programului şi pentru alte domenii de aplicaţii; … q) reprezintă Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale în relaţiile cu organismele internaţionale din domeniu şi propune programe specifice de colaborare internaţională; … r) elaborează şi urmăreşte promovarea actelor normative necesare implementării Sistemului. … +
Articolul 20Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor şi instituţiile din subordinea acestuia au următoarele atribuţii:a) stabilesc zonele cu potenţial ridicat de risc la căderile de grindină şi le comunică autorităţii de coordonare a Activităţilor; … b) asigură cu produse meteorologice specializate unităţile din structura Sistemului; … c) comunică autorităţii de coordonare a Activităţilor modificările majore aduse reţelei naţionale de meteorologie; … d) elaborează studii şi documentaţii de specialitate, la solicitarea autorităţii de coordonare a Activităţilor; … e) asigură avizele de mediu necesare Activităţilor; … f) participă, împreună cu autoritatea de coordonare a Activităţilor, la elaborarea rapoartelor internaţionale şi la stabilirea obiectivelor colaborării internaţionale în domeniu. … +
Articolul 21Ministerul Economiei şi Comerţului şi instituţiile din subordinea acestuia au următoarele atribuţii:a) participă la elaborarea programelor de cercetare-dezvoltare tehnologică în domeniu; … b) stabilesc, împreună cu autoritatea de coordonare a Activităţilor, strategia de dezvoltare a mijloacelor tehnice utilizate în Activităţi. … +
Articolul 22Ministerul Administraţiei şi Internelor şi instituţiile din subordinea acestuia au următoarele atribuţii:a) asigură managementul situaţiilor de criză corespunzând Activităţilor, potrivit legii; … b) participă la activitatea de protecţie civilă ocazionată de derularea Activităţilor; … c) la solicitarea autorităţii de coordonare a Activităţilor, stabilesc obiectivele speciale din zonele de acţiune ale unităţilor din structura Sistemului, precum şi măsurile speciale de protecţie pentru fiecare obiectiv; … d) participă la activităţi de pază şi investigaţii, potrivit legii; … e) la solicitarea autorităţii de coordonare a Activităţilor, asigură sprijin specific la acţiunile de monitorizare şi inspecţii. … +
Articolul 23Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi instituţiile de sub autoritatea acestuia au următoarele atribuţii:a) includ temele de cercetare specifice Activităţilor în programele proprii şi stabilesc nivelul şi modul de finanţare a acestora; … b) includ specialiştii autorităţii de coordonare a Activităţilor şi ai proiectantului Sistemului în organismele de selecţie a temelor de cercetare din acest domeniu; … c) avizează cursurile de pregătire a personalului specializat în derularea Activităţilor, întocmite şi susţinute de proiectantul Sistemului, la propunerea autorităţii de coordonare a Activităţilor. … +
Articolul 24Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei stabileşte procedurile necesare includerii în Codul ocupaţiilor din România a noilor profesii ale personalului specializat în activităţi de intervenţii active în atmosferă, potrivit legii. +
Articolul 25Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi instituţiile de sub autoritatea acestuia au următoarele atribuţii:a) elaborează, împreună cu autoritatea de coordonare a Activităţilor, protocoalele din domeniul siguranţei spaţiului aerian; … b) stabilesc zonele de desfăşurare a Activităţilor în porturi şi aeroporturi; … c) asigură accesul la bazele aeriene şi aeroporturi pentru desfăşurarea Activităţii, potrivit legii. … +
Articolul 26Ministerul Apărării şi instituţiile de sub autoritatea acestuia au următoarele atribuţii:a) elaborează, împreună cu autoritatea de coordonare a Activităţilor, protocoalele din domeniul siguranţei spaţiului aerian; … b) stabilesc zonele de desfăşurare a Activităţilor în porturi şi aeroporturi; … c) asigură accesul la bazele aeriene, poligoane şi aeroporturi pentru desfăşurarea Activităţii, potrivit legii; … d) pun la dispoziţia autorităţii de coordonare a Activităţilor depozite păzite pentru materialele pirotehnice utilizate la intervenţii, conform legii. … +
Articolul 27Autorităţile publice locale (comisiile judeţene şi consiliile locale, după caz) au următoarele atribuţii:a) asigură relaţia de cooperare cu autoritatea de coordonare a Activităţilor, unităţile şi operatorii din Sistem; … b) integrează Sistemul în Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă; … c) pun la dispoziţie terenurile necesare implementării Sistemului, în limita posibilităţilor; … d) participă, împreună cu organizaţiile neguvernamentale de monitorizare, la informarea populaţiei din zonele de protecţie şi de comparaţie referitor la activităţile din domeniu; … e) acordă prioritate întreţinerii căilor de acces la unităţile din zonă; … f) sprijină activitatea de selecţie a personalului de operare necesar în zonă; … g) participă cu fonduri la acţiunea de implementare şi funcţionare a Sistemului, potrivit legii. … +
Capitolul IVAsigurarea funcţionării Sistemului +
Articolul 28Administraţia Naţională de Meteorologie furnizează produsele meteorologice specializate necesare Activităţii, în mod gratuit, unităţilor operaţionale şi altor unităţi din Sistem, prin Centrul Naţional de Prognoză şi/sau prin centrele meteorologice regionale şi/sau prin unităţile din structura acestora. +
Articolul 29Furnizarea produselor meteorologice specializate se realizează gratuit, pe bază de protocoale de colaborare încheiate între Administraţia Naţională de Meteorologie şi autoritatea de coordonare a Activităţilor pentru fiecare unitate din structura Sistemului. +
Articolul 30Cheltuielile ocazionate de transmiterea produselor meteorologice specializate către unităţile din structura Sistemului, precum şi cheltuielile necesare realizării radiosondajelor se suportă din fondurile asigurate de autoritatea de coordonare a Activităţilor. +
Articolul 31Siguranţa spaţiului aerian pe timpul desfăşurării Activităţilor se asigură prin respectarea strictă de către toate părţile implicate a protocoalelor privind intervenţiile active în atmosferă, încheiate între autoritatea de coordonare a Activităţilor şi instituţiile responsabile cu siguranţa spaţiului aerian. +
Articolul 32(1) Protocoalele privind intervenţiile active în atmosferă se aprobă prin ordin comun al autorităţii de coordonare a Activităţilor şi al organelor centrale ale administraţiei publice implicate. … (2) Aceste protocoale se completează/se modifică cu acordul tuturor părţilor implicate pe măsura modificărilor legilor şi acordurilor în domeniu. … +
Articolul 33Transportul şi depozitarea rachetelor antigrindină şi ale altor mijloace pirotehnice utilizate în Activităţi, de la furnizor sau depozite, se asigură cu mijloace de transport special amenajate şi echipate, conform reglementărilor în vigoare, de către operatori atestaţi ai Sistemului, pentru fiecare unitate. +
Articolul 34Proiectele de amenajare specială a mijloacelor de transport se elaborează şi se efectuează de către proiectantul mijloacelor pirotehnice şi/sau rachetelor antigrindină utilizate în Activităţi şi se avizează de autoritatea de coordonare a Activităţilor. +
Articolul 35Atestarea şi reatestarea amenajărilor prevăzute la art. 34 revin proiectantului mijloacelor tehnice sau furnizorului acestora, după caz, ca activitate de asistenţă tehnică la exploatarea Sistemului, contractată cu autoritatea de coordonare a Activităţilor. +
Articolul 36Însoţirea transporturilor de rachete antigrindină şi/sau de mijloace pirotehnice se execută de militari din unităţile zonale ale jandarmeriei, în mod gratuit, la solicitarea autorităţii de coordonare a Activităţilor. +
Articolul 37Condiţiile de depozitare în depozitele proprii sau ale unităţilor din cadrul Ministerului Apărării sau ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, precum şi obţinerea avizului de funcţionare pentru depozitele proprii sunt cele prevăzute de reglementările în domeniu. +
Articolul 38Atestarea şi reatestarea personalului angrenat în manipularea rachetelor antigrindină şi/sau a mijloacelor pirotehnice utilizate în Activităţi se asigură de către proiectantul general al Sistemului şi/sau de fabricantul acestor mijloace, potrivit procedurii stabilite de proiectantul general şi avizate de autoritatea de coordonare a Activităţilor. +
Articolul 39(1) Asigurarea pazei obiectivelor din componenţa Sistemului se execută astfel: … a) pentru depozitele de rachete antigrindină sau mijloacele pirotehnice utilizate în Activităţi, de către fabricant sau de către unitatea militară din subordinea Ministerului Apărării sau Ministerului Administraţiei şi Internelor, pe teritoriul cărora acestea se construiesc sau sunt situate în localitatea de reşedinţă a acestor unităţi, în mod gratuit, pe bază de protocol încheiat între părţi; … b) cu personal propriu, atestat, al operatorului, cu firme de pază sau poliţia comunitară, pe bază de protocol şi/sau contract încheiat între părţi, contra cost, din bugetul autorităţii de coordonare a Activităţilor pentru celelalte obiective. … (2) Poliţia locală este obligată să se implice în asigurarea măsurilor specifice protecţiei acestor obiective, la solicitarea autorităţii de coordonare a Activităţilor sau a unităţilor din structură. … +
Articolul 40(1) Avizul de mediu pentru exploatarea Sistemului se acordă pentru fiecare unitate, la cererea autorităţii de coordonare a Activităţilor, potrivit prevederilor legale. … (2) Avizul de mediu se acordă de autoritatea competentă, în baza documentelor care atestă lipsa nocivităţii materialelor folosite şi/sau rezultate la acţiunea mijloacelor pirotehnice şi/sau rachetelor antigrindină ori a altor materiale utilizate la Activităţi. … +
Articolul 41Documentele de atestare se pun la dispoziţie autorităţii de coordonare a Activităţilor de către proiectantul şi/sau fabricantul rachetelor antigrindină sau al mijloacelor pirotehnice utilizate la Activităţi. +
Articolul 42(1) Asigurarea măsurilor privind protecţia muncii pentru desfăşurarea Activităţilor se face astfel: … a) de către autoritatea de coordonare a Activităţilor, pentru personalul propriu şi al unităţilor din structură; … b) de către operator, pentru personalul acestuia, pe timpul exploatării Sistemului. … (2) Cheltuielile necesare asigurării protecţiei muncii se asigură de către autoritatea de coordonare a Activităţilor, în limita normelor şi potrivit prevederilor de dotare a acestora. … +
Capitolul VControlul şi inspecţia Activităţilor +
Articolul 43Controlul şi inspecţia Activităţilor se exercită de către autoritatea de coordonare a Activităţilor. +
Articolul 44Controlul se exercită asupra tuturor activităţilor legate de exploatarea Sistemului şi asupra integrităţii patrimoniului. +
Articolul 45Activităţile se apreciază după eficienţa fizică a intervenţiei sau atingerea obiectivelor de cercetare ştiinţifică şi se evidenţiază în documentele operaţionale ale fiecărei unităţi. +
Articolul 46(1) Documentele operaţionale, stabilite conform prevederilor art. 12, se elaborează, se înregistrează, se evidenţiază, se păstrează şi se arhivează de autoritatea de coordonare a Activităţilor şi unităţile din structură, după caz. … (2) Documentele operaţionale constituie baza documentelor pentru recepţia serviciului operaţional şi pentru plata către operatorii Sistemului, alături de celelalte documente de plată întocmite potrivit legii. … +
Articolul 47Documentele operaţionale constituie documente juridice opozabile în acţiunile ce privesc Activităţile, alături de documentele constatative elaborate de organizaţiile care monitorizează exploatarea Sistemului. +
Articolul 48Inspecţia se exercită, în principal, pentru:a) constatarea integrităţii patrimoniului dat în folosinţă operatorilor Sistemului; … b) participarea în comisii de cercetare-constatare a unor evenimente ivite în timpul Activităţilor; … c) constatarea nerespectării normelor de protecţie a muncii; … d) participarea la constatarea eficienţei fizice şi economice a Activităţii; … e) controlul activităţii operaţionale desfăşurate de operatorii din Sistem; … f) participarea la recepţii de lucrări, atestări de tehnică şi persoane; … g) activităţi de arbitraj. … +
Capitolul VIAtestarea calităţii Activităţilor +
Articolul 49Atestarea calităţii Activităţilor revine autorităţii de coordonare a Activităţilor, organizaţiilor neguvernamentale de monitorizare prevăzute la art. 16 şi beneficiarilor Activităţilor, după caz. +
Articolul 50Atestarea calităţii Activităţilor de către autoritatea de coordonare a Activităţilor se efectuează în scopul:a) aprecierii calitative a activităţii operatorilor din Sistem; … b) elaborării, întocmirii, analizei şi arhivării documentelor de atestare a calităţii Activităţilor; … c) efectuării plăţilor către operatorii din Sistem şi către organizaţiile neguvernamentale de monitorizare; … d) aprecierii comparative a activităţii organizaţiilor de monitorizare; … e) opozabilităţii ştiinţifice faţă de acţiunile ce privesc activităţile de intervenţii active în atmosferă, în ţară şi străinătate; … f) constatării şi calificării dezastrelor naturale meteorologice de proporţii. … +
Articolul 51Atestarea calităţii Activităţilor de către organizaţiile neguvernamentale de monitorizare se efectuează în scopul obţinerii unei aprecieri calitative independente a Activităţii, credibilă şi opozabilă în acţiunile ce privesc Activităţile. +
Articolul 52Atestarea calităţii Activităţilor se poate efectua şi de către beneficiari, în folos propriu, pentru susţinerea cauzei în acţiuni care privesc Activitatea. +
Articolul 53Atestarea calităţii Activităţilor se referă în exclusivitate la eficienţa fizică a intervenţiilor active în atmosferă în zonele protejate. +
Articolul 54Documentele de atestare a calităţii sunt, în principal, următoarele:a) documentele operaţionale, rapoarte şi acte elaborate de autoritatea de coordonare a Activităţilor; … b) rapoarte de atestare a calităţii elaborate de organizaţiile neguvernamentale; … c) actele de atestare a calităţii, elaborate de beneficiari potrivit normelor proprii de funcţionare. … +
Capitolul VIIActivităţi experimentale şi de evaluare a efectelor şi riscurilor în domeniu +
Articolul 55Activităţile experimentale în domeniul intervenţiilor active în atmosferă sunt activităţi de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică şi se referă, în principal, la:a) combaterea căderilor de grindină în folosul economiei şi populaţiei, având în vedere protecţia principalelor bazine pomicole, viticole, serelor şi a culturilor din zona de responsabilitate a unităţilor din Sistem; … b) combaterea secetei severe, îndeosebi în Câmpia Română, Dobrogea şi sud-estul Moldovei; … c) uniformizarea precipitaţiilor, în principal în zonele colinare şi de munte; … d) combaterea ceţei dense, în porturi şi aeroporturi; … e) combaterea tornadelor locale, în principal în Câmpia Română şi Câmpia de Vest; … f) combaterea fulgerelor intense. … +
Articolul 56Activităţile experimentale de acest tip se prevăd obligatoriu în program. +
Articolul 57Activităţile experimentale ale autorităţii de coordonare a Activităţilor se desfăşoară obligatoriu pe bază de programe de experimentare, în baza unor teme de cercetare ştiinţifică elaborate de autoritatea de coordonare a Activităţilor, în colaborare cu instituţii române sau străine din domeniu, în scopul dezvoltării tehnologiilor, perfecţionării metodologiilor de evaluare a efectelor şi a riscurilor Activităţilor, precum şi ca activitate preliminară de exploatare. +
Articolul 58Introducerea în dotare a mijloacelor tehnice pentru intervenţii active, achiziţionate din producţia internă sau import, parcurge obligatoriu etapa de activitate experimentală pentru confirmarea calităţii acestora şi evaluarea efectelor şi a riscurilor generate de utilizarea lor. +
Articolul 59(1) Utilizarea agenţilor de tip nou în domeniu este permisă numai după prezentarea buletinelor de analize care să confirme ecologitatea şi compatibilitatea acestora, cu respectarea prevederilor legale în domeniu. … (2) Buletinele de analiză se emit de laboratoare autorizate internaţional sau de laboratoare naţionale acreditate metrologic pentru acest tip de agenţi. … +
Articolul 60(1) Activităţile experimentale se desfăşoară obligatoriu cu amploare graduală, în cadrul experimentelor ştiinţifice trebuind să se parcurgă etapele privind simularea în laborator, experiment local de mică amploare şi experiment ştiinţific cu obiectiv funcţional. … (2) Omologarea tehnologiei rezultate se face după procedura utilizată la omologarea unităţilor din Sistem, cu concluzii privind evaluarea efectelor şi a riscurilor acestor activităţi. … +
Capitolul VIIISancţiuni. Dispoziţii finale +
Articolul 61Încălcarea prevederilor prezentului regulament atrage răspunderea disciplinară, contravenţională, civilă sau penală, potrivit legii. +
Articolul 62Anexa face parte integrantă din prezentul regulament. +
Anexa ––la regulament––––-DEFINIŢII1. Intervenţiile active în atmosferă sunt acţiuni de modificare a stării microfizice şi macrofizice a atmosferei pentru înlăturarea sau atenuarea efectelor distructive ori dăunătoare ale fenomenelor meteorologice prognozate sau constatate cu mijloace tehnico-ştiinţifice ori pentru obţinerea de condiţii meteorologice favorabile.În sinteză, pot fi definite ca activităţi de modificare artificială a vremii.2. Sistemul naţional antigrindină şi de creştere a precipitaţiilor (Sistemul) este un ansamblu coerent organizatoric şi funcţional, conţinând mijloace tehnice şi personal specializat în acţiuni de intervenţii active în atmosferă.3. SIMIN este Sistemul naţional meteorologic integrat, din structura Administraţiei Naţionale de Meteorologie.4. Centrul zonal de coordonare este partea Sistemului care coordonează acţiuni de intervenţie activă în atmosferă la care participă mai multe unităţi de combatere a căderilor de grindină şi/sau unităţi de creştere a precipitaţiilor şi/sau în colaborare cu unităţi similiare din ţările vecine, într-o zonă geografică şi fizică a României.5. Unitatea de combatere a căderilor de grindină este partea operaţională a Sistemului, autonomă operaţional, care înlătură sau atenuează efectele distructive ale căderilor de grindină din zona sa de protecţie.6. Unitatea de creştere a precipitaţiilor este partea operaţională şi/sau de cercetare a Sistemului destinată să realizeze intervenţii active în atmosferă, singură sau împreună cu unităţi similare din ţară ori ţările vecine, în scopul modificării vremii în zona de interes, în cadrul unor programe experimentale sau operaţionale.7. Mijloacele tehnice de combatere a grindinei sunt ansambluri complexe mecanice, pirotehnice, chimice, utilizate în unităţile de combatere a căderilor de grindină, conform tehnologiei aplicate.8. Tehnologia de combatere a căderilor de grindină reprezintă totalitatea metodelor şi activităţilor din Sistem destinate să prevină sau să micşoreze pagubele produse de grindină, în zonele protejate.9. Produsele meteorologice specializate sunt produsele meteorologice elaborate potrivit normelor stabilite de Administraţia Naţională de Meteorologie şi autoritatea de coordonare a Activităţilor, utilizate în domeniul Activităţii.10. Racheta antigrindină este vectorul purtător al agentului activ utilizat în cadrul tehnologiei de combatere a căderilor de grindină.11. Punctul de comandă este centrul decizional al unei unităţi, din care se asigură conducerea întregii activităţi în conformitate cu tehnologia de intervenţii active în atmosferă.12. Punctul de lansare este componenta de execuţie a unităţii din care se asigură lansările rachetelor antigrindină la timp şi în condiţii de siguranţă.13. Zona protejată (ţintă) este o arie stabilită să fie protejată la căderile de grindină.14. Zona cu precipitaţii crescute şi/sau uniformizate este o arie geografică extinsă în care se execută acţiuni de intervenţie activă în atmosferă pentru creşterea şi/sau uniformizarea precipitaţiilor, numită şi zonă de interes.15. Zona de comparaţie este suprafaţa adiacentă zonei protejate, stabilită conform criteriilor din domeniu, în care se execută activitatea de monitorizare a Activităţilor.16. Eficienţa fizică a intervenţiei active în atmosferă reprezintă eficienţa acestei activităţi, comensurată numai prin elementele definitorii pentru succesul acesteia şi calculată ca atare.17. Eficienţa economică a intervenţiei active în atmosferă reprezintă protecţia asigurată operatorilor economici şi populaţiei din zona protejată/zona de intervenţie, calculată ca atare.18. Proiectantul general al Sistemului este persoana juridică română care elaborează concepţia pentru Sistem şi asigură avizele şi activităţile conform prezentului regulament.19. Organizaţia neguvernamentală de monitorizare este instituţia care se ocupă cu supravegherea şi evaluarea calităţii intervenţiilor active în atmosferă.20. Dezastre naturale meteorologice de proporţii, în sensul prezentului regulament, reprezintă căderea de precipitaţii în cantitate cel puţin triplă faţă de media multianuală considerată, pe bazin hidrografic, care s-a datorat Activităţilor şi care a condus la inundaţii de proporţii în bazinul respectiv.La combaterea grindinei se consideră dezastru natural meteorologic de proporţii atunci când, ca urmare a Activităţilor, se produce un strat de grindină de minimum 5 cm pe mai mult de 25% din suprafaţa zonei protejate.21. Forţa majoră la siguranţa spaţiului aerian este situaţia demonstrabilă prin probe înregistrate în momentul producerii, în care din motive tehnice, accidentale, cursul unui zbor nu poate fi scos în afara zonelor în care se execută acţiuni de combatere a grindinei.22. Mijloacele tehnice de intervenţii active (altele decât cele de combatere a grindinei) sunt mijloacele tehnice şi echipamentele folosite în intervenţii active în atmosferă.–-