de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional al elevilor
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Consiliul naţional al elevilor din România (CNE) este structură consultativă a Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) şi reprezintă, la nivel naţional, elevii din învăţământul preuniversitar. +
Articolul 2CNE este organizat şi funcţionează conform prezentului regulament. +
Articolul 3Activitatea CNE se desfăşoară pe principiul reprezentativităţii la nivel naţional şi are ca obiect coordonarea consiliilor judeţene ale elevilor (CJE). +
Articolul 4Prin activitatea desfăşurată, CNE contribuie la realizarea unui parteneriat educaţional viabil în sistemul educaţional preuniversitar românesc. +
Capitolul IIOrganizarea şi funcţionarea CNE +
Articolul 5(1) CNE este format din 45 de membri [preşedinţii CJE/al Consiliului Municipal al Elevilor Bucureşti (CMEB) şi cei 3 vicepreşedinţi ai CMEB, aleşi prin vot democratic la nivelul fiecărui judeţ/al municipiului Bucureşti], al căror mandat expiră odată cu încetarea calităţii de elev. … (2) Preşedinţii CJE/CMEB sunt înlocuiţi, în situaţii speciale, de vicepreşedinţii de la nivel judeţean, respectiv de preşedinţii de sector, în cazul municipiului Bucureşti. … (3) Încetarea calităţii de elev sau, după caz, demiterea din funcţia de preşedinte/vicepreşedinte al CJE atrage demiterea din CNE. … +
Articolul 6Activitatea CNE se desfăşoară prin adunări generale cu caracter ordinar şi extraordinar. Acestea sunt întruniri la care sunt convocaţi de către Biroul executiv al CNE toţi cei 45 de membri de drept ai CNE şi care sunt validate numai în condiţiile prezenţei a jumătate plus unu din numărul membrilor CNE.a) Adunările generale ordinare ale CNE se desfăşoară bianual. … b) Adunările generale extraordinare ale CNE se desfăşoară ocazional, la convocarea organismelor de specialitate din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) – Direcţia generală management învăţământ preuniversitar (DGMIP) sau a două treimi din numărul membrilor Biroului executiv al CNE ori a jumătate din numărul membrilor CNE. … +
Articolul 7(1) CNE emite hotărâri valabile cu votul a jumătate plus unu din numărul membrilor CNE prezenţi, care devin obligatorii pentru toate CJE şi pentru structurile subordonate acestora numai după validarea lor de către MECT – DGMIP. … (2) Orice hotărâre comunicată către CJE fără a fi validată de către MECT – DGMIP este nulă de drept. … +
Articolul 8CNE îşi desfăşoară activitatea într-un spaţiu special repartizat în incinta Palatului Copiilor. MECT va pune la dispoziţia CNE, din inventarul Palatului Copiilor, logistica necesară desfăşurării activităţii elevilor în condiţii optime (computere conectate la internet, copiator, scanner, fax etc.). +
Articolul 9Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, CNE colaborează cu departamentele educativ şi management educaţional de la nivelul inspectoratului şcolar judeţean, cu directorii şi cadrele didactice de la palatele şi cluburile elevilor, cu direcţiile judeţene pentru tineret, cu MECT, CJE, cu structurile asociative ale părinţilor, cu alte instituţii şi organisme de specialitate locale, regionale, naţionale sau internaţionale, guvernamentale ori neguvernamentale. +
Articolul 10Structura operativă a CNE este Biroul Executiv al CNE, ales prin vot democratic dintre membrii CNE şi format din 11 elevi care îndeplinesc următoarele funcţii:a) 1 preşedinte; … b) 8 vicepreşedinţi (corespunzător celor 8 regiuni de dezvoltare economică); … c) 2 secretari (executivi). … +
Articolul 11Atribuţiile şi responsabilităţile CNE sunt:a) asigură comunic area dintre elevi şi conducerea MECT, identificând, receptând şi propunând spre dezbatere acestuia problemele, ideile, soluţiile şi aspectele vieţii şcolare ale elevilor din întreaga ţară; … b) elaborează, împreună cu reprezentanţii MECT, proiectul-cadru al regulamentului de organizare şi funcţionare al consiliului elevilor de la nivelul judeţului/localităţii/unităţii de învăţământ şi monitorizează respectarea acestuia la nivel judeţean; … c) desemnează reprezentaţi în comisiile de lucru ale MECT, inspectoratul şcolar judeţean (ISJ) şi ale altor instituţii care solicită acest lucru; … d) formulează propuneri pentru îmbunătăţirea vieţii şcolare, a proiectelor şcolare şi extraşcolare; … e) organizează seminarii, întâlniri, conferinţe, schimburi de experienţă, competiţii, tabere sau cursuri pentru formarea elevilor; … f) prezintă trimestrial MECT raportul de activitate la nivel naţional şi local; … g) efectuează sondaje de opinie cu privire la diversele aspecte ale vieţii şcolare; … h) comunică permanent cu CJE; … i) oferă consiliere şi asistenţă CJE. … j) organizează acţiuni de caritate, campanii de strângere de fonduri destinate elevilor; … k) elaborează proiecte naţionale şi internaţionale proprii sau în colaborare cu diverse instituţii; … l) are rol consultativ şi de observator la activităţile desfăşurate de CJE. … +
Articolul 12Atribuţiile preşedintelui CNE sunt:a) intermediază legătura MECT cu CNE; … b) reprezintă CNE la diverse evenimente/manifestări naţionale sau internaţionale; … c) exprimă opinii, puncte de vedere, reacţii ale CNE; … d) convoacă şi susţine, împreună cu membrii Biroului executiv al CNE, conferinţe de presă. … e) elaborează sau aprobă comunicate de presă; … f) aprobă, promovează şi implementează politica de imagine a CNE, pe care o propune spre avizare MECT; … g) conduce întâlnirile Biroului executiv al CNE; … h) prezidează adunările generale ale CNE; … i) pregăteşte împreună cu secretarii şi vicepreşedinţii ordinea de zi a şedinţelor; … j) asigură respectarea prezentului regulament de către toţi membrii CNE; … k) asigură desfăşurarea discuţiilor într-un spirit de corectitudine, precum şi respectarea disciplinei şi a libertăţii de exprimare a tuturor membrilor CNE; … l) propune spre adoptare hotărârile CNE. … +
Articolul 13Atribuţiile vicepreşedinţilor CNE sunt:a) coordonează activitatea CJE din regiunea de responsabilitate; … b) asigură transpunerea în fapt a hotărârilor CNE; … c) oferă consiliere şi suport CJE din zonă, la solicitarea acestora; … d) moderează forumurile pe probleme specifice elevilor. … +
Articolul 14Atribuţiile secretarilor CNE sunt:a) pregătesc agenda şedinţelor CNE şi o fac cunoscută membrilor CNE cu o săptămână înainte; … b) pregătesc materialele necesare întâlnirilor şi logistica aferentă; … c) elaborează hotărârile şi le comunică, spre aprobare, MECT; … d) redactează procesele-verbale ale întâlnirilor, le postează pe site-ul CNE şi le transmit către toţi membrii CNE şi reprezentanţii MECT responsabili pentru CNE. … e) menţin activă comunicarea dintre membrii CNE, Biroul executiv, MECT, CJE etc. … f) înregistrează şi urmăresc fluxul unor documente ca: procesele-verbale, propunerile de proiecte şi alte documente ale CNE; … g) actualizează periodic informaţia de pe site-ul oficial al MECT, secţiunea "Elevi"; … h) actualizează periodic informaţia de pe site-ul oficial al CNE. … +
Articolul 15Mandatul membrilor Biroului executiv încetează în următoarele cazuri:a) demisie – trebuie anunţată Biroului executiv cu cel puţin două săptămâni înainte. … b) imposibilitate de exercitare a mandatului pe o perioadă mai mare de 6 luni; … c) transfer la o unitate de învăţământ din afara ţării; … d) conform deciziei CNE – pe baza evaluării activităţii desfăşurate; … e) conform deciziei CNE – la încetarea calităţii de elev. … +
Articolul 16Convocarea CNE se face cu două săptămâni înainte de adunarea generală ordinară şi cu cel puţin o săptămână înainte de adunarea generală extraordinară. În convocare se vor preciza data, ora, locul şi ordinea de zi ale întâlnirii. +
Articolul 17Adunarea generală a CNE este legal constituită dacă sunt prezenţi jumătate plus unu din numărul membrilor delegaţi. Dacă la prima convocare nu se întruneşte minimul necesar de membri, se va proceda la o convocare în cel mai scurt timp. +
Articolul 18Convocarea Biroului executiv se face cu cel puţin două săptămâni înainte de întâlnire, precizându-se data, ora, locul şi ordinea de zi. +
Articolul 19Întâlnirea Biroului executiv este legal constituită dacă sunt prezenţi jumătate plus unu din numărul membrilor. +
Articolul 20Ordinea de zi a întâlnirilor Biroului executiv se poate schimba doar prin votul majorităţii simple. +
Articolul 21În scopul organizării şi validării adunărilor generale ale CNE, se constituie la nivel naţional, în coordonarea MECT – DGMIP, Comisia naţională de validare. +
Articolul 22Comisia naţională de validare este formată din 8 inspectori responsabili cu activitatea educativă, câte unul pentru fiecare regiune de dezvoltare, 4 directori de la licee care s-au remarcat prin activitatea consiliului elevilor, membrii Biroului executiv al CNE. +
Articolul 23Candidaturile pentru Biroul executiv al CNE se depun la Comisia naţională de validare, după criterii şi în intervale de timp stabilite anual de către aceasta, în colaborare cu MECT. +
Articolul 24Candidaţii eligibili pentru Biroul executiv al CNE trebuie să aibă o experienţă de membru în consiliul elevilor din instituţia din care provin/au provenit de cel puţin un an, atestată printr-o adeverinţă semnată de directorii unităţilor şcolare respective, sau o experienţă de voluntar în organisme neguvernamentale de minimum un an, atestată de către ONG-ul respectiv, sunt preşedinţi, vicepreşedinţi sau secretari ai CJE şi nu sunt elevi în clasa a XII-a/a XIII-a. +
Articolul 25Dosarele de candidatură trebuie să conţină următoarele documente:– curriculum vitae;– proiect de plan de activităţi pentru CNE;– formular de candidatură, conform anexei nr. 1 care face parte integrantă din prezentul regulament;– adeverinţe doveditoare ale activităţii, conform art. 24.Documentele vor fi prezentate atât în format scris, cât şi electronic. +
Articolul 26Criteriile de evaluare a candidaturilor se regăsesc în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul regulament. +
Articolul 27(1) Candidaţii selectaţi de Comisia naţională de validare a candidaturilor pentru Biroul executiv îşi vor susţine candidatura în cadrul adunării generale, în două etape: … – etapa 1 – pe secţiuni structurate pe criteriul celor 8 regiuni de dezvoltare: vor fi susţinute candidaturile pentru cei 8 vicepreşedinţi. La fiecare secţiune va fi ales vicepreşedinte elevul cu numărul cel mai mare de voturi din regiunea respectivă;– etapa a 2-a în plenul adunării generale: vor fi susţinute candidaturile pentru preşedinte şi pentru cei 2 secretari executivi. Candidatul care va întruni cel mai mare număr de voturi va fi ales preşedinte, următorii doi clasaţi ca număr de voturi exprimate vor fi aleşi secretari executivi.(2) Fiecare judeţ, cu excepţia municipiului Bucureşti, are un singur drept de vot, exercitat de preşedintele CJE, respectiv de vicepreşedintele CJE, în cazul absenţei motivate a preşedintelui CJE. … (3) Municipiul Bucureşti are 4 drepturi de vot, exercitate de către preşedintele Consiliului Municipal al Elevilor Bucureşti, respectiv de cei 3 vicepreşedinţi. … (4) După prezentarea candidaturilor se votează. Timpul de prezentare a candidaturilor este de maximum 15 minute. … +
Articolul 28Mandatul membrilor Biroului executiv al CNE este de maximum 2 ani. +
Articolul 29Biroul executiv se întruneşte bisemestrial sau ocazional, la convocarea organismelor de specialitate din MECT -DGMIP ori la cererea a jumătate plus unu din numărul membrilor Biroului executiv. +
Articolul 30Schimbarea din funcţie a preşedintelui sau a unui membru al Biroului executiv se poate face la propunerea MECT sau a unei treimi din numărul membrilor CNE, prin hotărârea adoptată cu votul a două treimi din numărul membrilor Biroului executiv. +
Articolul 31La întâlnirile reprezentanţilor CNE, precum şi la şedinţele Biroului executiv pot participa şi reprezentanţi ai MECT şi ISJ. De asemenea, la aceste întâlniri pot participa şi reprezentanţi ai ONG-urilor sau ai altor instituţii care solicită acest lucru, cu acordul Biroului executiv al CNE. +
Articolul 32CNE va colabora îndeaproape cu CJE, pentru implicarea permanentă în viaţa şcolară şi a comunităţilor pe care le reprezintă. +
Articolul 33(1) Cheltuielile ocazionate de participarea membrilor CNE la adunările generale, conferinţe, seminarii, întâlniri de lucru, constând în transport, cazare şi masă, vor fi finanţate de MECT, prin inspectoratele şcolare judeţene. … (2) CNE va avea prioritate în utilizarea în scopuri ştiinţifice şi recreative a patrimoniului taberelor şcolare, actualmente centre de recreere şi divertisment, aflate în jurisdicţia Autorităţii Naţionale pentru Tineret (ANT). … Consiliul judeţean al elevilor +
Articolul 34CJE este structura judeţeană reprezentativă a elevilor, subordonată ierarhic CNE, care coordonează activitatea tuturor consiliilor elevilor de la nivelul unităţilor de învăţământ. +
Articolul 35Structurile subordonate CJE sunt consiliul local al elevilor, respectiv consiliul pe şcoală al elevilor. +
Articolul 36(1) Biroul executiv al CJE va avea următoarea componenţă obligatorie: … – un preşedinte;– 1-3 vicepreşedinţi, în funcţie de mărimea judeţului;– un secretar executiv.(2) Schimbarea din funcţie a preşedintelui CJE sau a unui membru al Biroului executiv se poate face la propunerea ISJ sau a unei treimi din numărul membrilor CJE, prin hotărârea adoptată cu votul a două treimi din numărul membrilor Biroului executiv. … +
Articolul 37Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare al CJE este elaborat de către CNE şi este avizat de MECT. +
Articolul 38CJE elaborează, împreună cu reprezentanţii ISJ, proiectul-cadru al Regulamentului de organizare şi funcţionare al consiliului elevilor de la nivelul unităţii de învăţământ şi îl supune aprobării Consiliului de administraţie al ISJ. +
Articolul 39CJE monitorizează la nivel judeţean respectarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al consiliului elevilor de la nivelul unităţii de învăţământ. +
Articolul 40Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, CJE colaborează cu departamentele educativ şi management educaţional de la nivelul inspectoratului şcolar judeţean, cu directorii şi cadrele didactice de la palatele şi cluburile elevilor, cu direcţiile judeţene pentru tineret, consiliile locale ale elevilor/consiliile pe şcoală ale elevilor, cu structurile asociative ale părinţilor, cu alte instituţii şi organisme de specialitate locale, regionale, naţionale sau internaţionale, guvernamentale sau neguvernamentale. +
Articolul 41CJE funcţionează în Palatul Copiilor din fiecare reşedinţă de judeţ. ISJ va pune la dispoziţia CJE, în inventarul Palatului Copiilor, logistica necesară desfăşurării activităţii elevilor în condiţii optime (computere conectate la internet, copiator, scanner, fax etc.). +
Articolul 42În localităţile cu peste 5 unităţi de învăţământ se pot constitui consilii locale ale elevilor (CLE), cu acordul CJE şi cu aprobarea ISJ. Acestea funcţionează după regulamentul elaborat de CJE. +
Articolul 43(1) În fiecare unitate de învăţământ de stat şi particular se constituie consiliul elevilor, denumit consiliul pe şcoală al elevilor (CŞE), format din liderii elevilor de la fiecare clasă. … (2) Consiliul pe şcoală al elevilor (CŞE) funcţionează în baza unui regulament propriu, elaborat de CJE, avizat de conducerea unităţii de învăţământ şi aprobat de Consiliul de administraţie al ISJ, anexă la regulamentul intern al unităţii de învăţământ. … (3) Consiliul pe şcoală al elevilor (CŞE) îşi desemnează reprezentanţii, elevi din clasele a IX-a – a XII-a/a XIII-a sau din învăţământul postliceal, pentru a participa la şedinţele consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ. … +
Capitolul IIIDispoziţii finale +
Articolul 44(1) Prezentul regulament intră în vigoare de la data aprobării lui prin ordin al MECT. … (2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, CNE va elabora şi aproba regulamentul CJE. … (3) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, CJE va elabora şi aproba regulamentul Consiliului pe şcoală al elevilor (CŞE). … +
Articolul 45Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii pentru toţi membrii CNE, respectiv CJE/CLE/Consiliului pe şcoală al elevilor (CŞE). +
Articolul 46Modificările prezentului regulament se fac cu avizul CNE şi cu aprobarea MECT, intrând în vigoare în termen de două săptămâni de la aprobare. +
Anexa 1────────la regulament─────────────[STEMA ROMÂNIAROMÂNIEI] MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUIDIRECŢIA GENERALĂ MANAGEMENT ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITARDIRECŢIA MANAGEMENT ŞI PROGRAME EDUCAŢIONALEFuncţia pentru care candidează (P, VP, S)*)…………………………………….FORMULAR DE CANDIDATURĂ1. Numele şi prenumele ……………………………..2. Clasa ………………………………………….3. Şcoala …………………………………………4. Judeţul ………………………………………..5. E-mail …………………………………………6. Telefon ………………………………………..7. Persoană de contact (referinţe) …………………..8. Activitate în consiliul elevilor/ONG ………………9. Scurt argument al intenţiei de candidatură …………10. Principiul managerial fundamental ………………..11. Slogan ……………………………………….._________Notă …
*) P, VP, S = preşedinte, vicepreşedinte, secretar. +
Anexa 2───────la regulament─────────────[STEMA ROMÂNIAROMÂNIEI] MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUIDIRECŢIA GENERALĂ MANAGEMENT ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITARDIRECŢIA MANAGEMENT ŞI PROGRAME EDUCAŢIONALEEVALUAREA ŞI PUNCTAREA DOCUMENTELOR DE CANDIDATURĂ● 40 puncte – Curriculum vitae1. minimum un an experienţă în consiliul elevilor/un an ONG – 5 puncte2. performanţe academice – 5 puncte3. performanţe coordonare activităţi educative, extraşcolare – 5 puncte4. competenţe de organizare de evenimente (la nivel local, judeţean, naţional) – 5 puncte5. participarea în programe, proiecte educaţionale naţionale şi internaţionale în zona de participare la viaţa şcolii şi a comunităţii – 10 puncte6. iniţiator/colaborator/participant la evenimente cu caracter civic – 10 puncte● 60 puncte – Plan de activităţi1. Planificare realistă – 20 puncte2. Creativitate – 10 puncte3. Aplicabilitate – 10 puncte4. Claritate – 10 puncte5. Adecvare la obiectivele/rolul CNE – 10 puncte____________