REGULAMENT din 12 decembrie 2002 (*actualizat*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 04/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN COMUNICATII
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEREGULAMENT 12/12/2002
ART. 2ARE LEGATURA CUDECIZIE 1124 17/08/2004 ART. 1
ART. 2ARE LEGATURA CUDECIZIE 174 13/05/2003
ART. 2REFERIRE LALEGE 591 29/10/2002
ART. 2REFERIRE LALEGE 527 17/07/2002
ART. 2REFERIRE LAOUG 79 13/06/2002
ART. 2REFERIRE LAOG 34 30/01/2002
ART. 21REFERIRE LALEGE 591 29/10/2002
ART. 21REFERIRE LAOUG 79 13/06/2002
ANEXA 1ARE LEGATURA CUDECIZIE 1124 17/08/2004 ART. 1
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 304 04/07/2003
ANEXA 1ARE LEGATURA CUDECIZIE 174 13/05/2003
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 527 17/07/2002
ANEXA 1REFERIRE LAOG 34 30/01/2002
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind identificarea pieţelor relevante din sectorul comunicaţiilor electronice(actualizat la data de 9 septembrie 2004*)



–––- + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1Prezentul regulament are ca scop stabilirea criteriilor şi a instrumentelor de identificare a pieţelor de produse şi servicii din sectorul comunicaţiilor electronice, ale căror caracteristici pot justifica impunerea de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii, denumita în continuare ANRC, a unor obligaţii specifice în sarcina furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice cu putere semnificativă pe piaţa, precum şi identificarea acestor pieţe, denumite în continuare pieţe relevante specifice.
 + 
Articolul 2În înţelesul prezentului regulament, următorii termeni se definesc astfel:a) produs – un produs sau serviciu din sectorul comunicaţiilor electronice;b) furnizor – un furnizor de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice, în înţelesul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 591/2002, sau un operator, în înţelesul Ordonanţei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002, care oferă un produs;c) piaţa relevanta a produsului – acea piaţa a produselor considerate de utilizatori ca interschimbabile sau substituibile datorită utilizării date acestora, caracteristicilor fizice şi funcţionale şi preţului;d) piaţa geografică relevanta – zona în care sunt localizaţi furnizorii produselor din piaţa relevanta a produsului, în care condiţiile de concurenta sunt suficient de omogene şi care poate fi delimitată de arii geografice vecine datorită unor condiţii concurenţiale diferite;e) piaţa relevanta – piaţa obţinută prin raportarea pieţei relevante a produsului la piaţa geografică relevanta;f) piaţa relevanta specifica – piaţa relevanta din sectorul comunicaţiilor electronice, ale carei caracteristici pot justifica impunerea de către ANRC a unor obligaţii specifice în sarcina furnizorilor cu putere semnificativă pe acea piaţa;g) concurenta efectivă – situaţia în care mecanismele concurenţiale ale pieţei conduc la alocarea eficienta a resurselor şi la un nivel ridicat al beneficiilor sociale;h) piaţa cu amănuntul – piaţa produselor destinate utilizatorilor finali;i) piaţa de gros – piaţa produselor destinate a fi utilizate în scopul revânzării de către alţi furnizori;j) reţea publică de telefonie fixa – reţeaua de comunicaţii electronice prin intermediul căreia se furnizează serviciul de telefonie destinat publicului la puncte fixe;k) reţea publică de telefonie mobila – reţeaua de comunicaţii electronice prin intermediul căreia se furnizează serviciul de telefonie destinat publicului la puncte mobile (nonfixe).l) serviciu de comunicaţii electronice în banda larga – un serviciu de comunicaţii electronice destinat publicului, care consta în transportul semnalelor la o capacitate de cel puţin 128 Kbps;–––-Lit. l) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.m) reţea de acces – porţiunea unei reţele de comunicaţii electronice aferentă buclei locale, incluzând toate sistemele de transmisie, echipamentele şi resursele dedicate furnizării individuale a accesului la reţea utilizatorilor finali;–––-Lit. m) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.n) reţea de transport – reţeaua de comunicaţii electronice, exclusiv reţeaua de acces. Reţeaua de transport cuprinde toate sistemele de transmisie, echipamentele şi resursele dedicate transportului şi comutării semnalelor;–––-Lit. n) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.o) reţea de transmisiuni – reţeaua de transport, exclusiv echipamentele de comutare. Reţeaua de transmisiuni cuprinde toate sistemele de transmisie, echipamentele şi resursele dedicate transportului semnalelor;–––-Lit. o) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.p) reţea de transmisiuni locală – porţiunea unei reţele de transmisiuni care asigura transportul semnalelor între reţelele de acces aflate în subordinea unui nod de transmisiuni aferent unui comutator digital local dintr-o reţea PSTN/ISDN sau a unui nod de transmisiuni echivalent dintr-o alta reţea publică de comunicaţii electronice, precum şi între aceste reţele de acces şi reţeaua de transmisiuni regională;–––-Lit. p) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.q) reţea de transmisiuni regională – porţiunea unei reţele de transmisiuni care asigura transportul semnalelor între reţelele de transmisiuni locale aflate în subordinea unui nod de transmisiuni aferent unui comutator de tranzit dintr-o reţea PSTN/ISDN sau a unui nod de transmisiuni echivalent dintr-o alta reţea publică de comunicaţii electronice, precum şi între aceste reţele de transmisiuni locale şi reţeaua de transmisiuni naţională;–––-Lit. q) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.r) reţea de transmisiuni naţională – porţiunea unei reţele de transmisiuni care asigura transportul semnalelor între reţelele de transmisiuni regionale aflate în subordinea unui nod de transmisiuni aferent unui comutator naţional/internaţional dintr-o reţea PSTN/ISDN sau a unui nod de transmisiuni echivalent dintr-o alta reţea publică de comunicaţii electronice, precum şi între aceste reţele de transmisiuni regionale şi reţelele internaţionale de comunicaţii electronice;–––-Lit. r) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.s) punct terminal – punctul fizic la care unui utilizator i se furnizează accesul la o reţea publică de comunicaţii electronice;–––-Lit. s) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.t) linie închiriată-circuit total – capacitatea de transmisie transparenta şi permanenta între doua puncte terminale aparţinând aceleiaşi reţele publice de comunicaţii electronice sau unor reţele publice de comunicaţii electronice diferite;–––-Lit. t) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.u) punct de interconectare pentru linii închiriate – punctul fizic unde se poate realiza interconectarea între segmentele unei linii închiriate-circuit total, furnizate de furnizori diferiţi şi care delimitează reţelele acestor furnizori;–––-Lit. u) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.v) linie închiriată-segment terminal, respectiv serviciu de linii închiriate-segmente terminale – segmentul de linie închiriată-circuit total delimitat de un punct de interconectare pentru linii închiriate, situat la nivelul reţelei de transmisiuni regionale, al reţelei de transmisiuni locale subordonate sau al reţelei de acces subordonate, potrivit arhitecturii reţelei, şi un punct terminal din zona deservită de nodul de transmisiuni, aferent comutatorului de tranzit dintr-o reţea PSTN/ISDN sau de nodul de transmisiuni echivalent dintr-o reţea publică de comunicaţii electronice în raport de care este determinata reţeaua de transmisiuni regională, respectiv serviciul de linii închiriate care oferă acest segment pe piaţa de gros;–––-Lit. v) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.w) linie închiriată-segment de trunchi, respectiv serviciu de linii închiriate-segmente de trunchi – segmentul de linie închiriată-circuit total, delimitat de doua puncte de interconectare pentru linii închiriate situate la nivelul reţelei de transmisiuni naţionale, al reţelei de transmisiuni regionale sau al reţelei de transmisiuni locale, respectiv serviciul de linii închiriate care oferă acest segment pe piaţa de gros;–––-Lit. w) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.x) acces total la bucla locală – utilizarea exclusiva de către un beneficiar a circuitului fizic care formează bucla locală sau subbucla locală, conform solicitării, echiparea şi configurarea legăturii de acces realizându-se de către beneficiar;–––-Lit. x) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.y) acces partajat la bucla locală – utilizarea de către unul sau mai mulţi beneficiari a capacităţii disponibile a circuitului fizic care formează bucla locală sau subbucla locală, conform solicitării, fără a fi perturbat serviciul oferit iniţial de către furnizorul acestei forme de acces;–––-Lit. y) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.z) acces de tip <> la bucla locală – utilizarea de către unul sau mai mulţi beneficiari a capacităţii disponibile a circuitului fizic care formează bucla locală sau subbucla locală, conform solicitării, prin exploatarea unei legături de acces echipate şi configurate de către furnizorul acestei forme de acces.–––-Lit. z) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.z^1 ) apel local la puncte fixe – apel originat şi terminat la puncte fixe, în România, în cadrul aceluiaşi judeţ, indiferent de tehnologia utilizată;–––-Lit. z^1) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.z^2 ) apel naţional la puncte fixe – apel originat şi terminat la puncte fixe, în România, în judeţe diferite, indiferent de tehnologia utilizată;–––-Lit. z^2) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.z^3 ) apel internaţional la puncte fixe – apel originat la puncte fixe, în România, şi terminat la puncte fixe sau mobile, în afara României, indiferent de tehnologia utilizată;–––-Lit. z^3) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.z^4 ) apel la puncte fixe către reţele publice de telefonie mobilă – apel originat la puncte fixe şi terminat la puncte mobile, în România, indiferent de tehnologia utilizată.–––-Lit. z^4) a art. 2 din regulament a fost introdusă de pct. 1 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.
 + 
Capitolul 2Identificarea pieţei relevante a produsului + 
Articolul 3(1) Analiza pieţei relevante a produsului porneşte de la segmentarea sectorului comunicaţiilor electronice în funcţie de următoarele distincţii:a) reţele publice de comunicaţii electronice şi servicii de comunicaţii electronice destinate publicului/reţele şi servicii de comunicaţii electronice furnizate pentru nevoi proprii;b) pieţe cu amănuntul/pieţe de gros;c) furnizare de reţele şi servicii de comunicaţii electronice/furnizare de infrastructura asociata;d) furnizare la puncte fixe/furnizare la puncte mobile;e) servicii de telefonie destinate publicului/alte servicii;f) servicii oferite consumatorilor/servicii oferite celorlalţi utilizatori finali.(2) În cadrul fiecărui segment al sectorului comunicaţiilor electronice, identificat potrivit alin. (1), ANRC va identifica pieţele relevante ale produsului pornind de la un produs sau un grup de produse, la care vor fi adăugate alte produse, utilizându-se criteriile prevăzute la art. 4. Ţinând seama de convergenta tehnologiilor în sectorul comunicaţiilor electronice, ANRC va determina situaţiile în care produse ce aparţin unor segmente diferite pot face parte din aceeaşi piaţa relevanta a produsului.
 + 
Articolul 4Identificarea pieţei relevante a produsului se realizează pe baza următoarelor criterii:a) substituibilitatea cererii;b) substituibilitatea ofertei.
 + 
Articolul 5(1) Criteriul substituibilitatii cererii este utilizat pentru determinarea produselor considerate de utilizatori ca interschimbabile sau substituibile datorită utilizării date acestora, caracteristicilor fizice şi funcţionale şi preţului.(2) Substituibilitatea cererii se determina pe baza comportamentului utilizatorilor în situaţia unei fluctuaţii a preţului în trecut şi a comportamentului probabil al utilizatorilor în cazul unei fluctuaţii ipotetice a preţului.(3) Evaluarea substituibilitatii cererii va tine seama de măsura în care consumatorii vor fi dispuşi să îşi asume costurile schimbării unui produs cu altul şi timpul necesar realizării acestui schimb.(4) Piaţa relevanta a produsului va cuprinde toate produsele care sunt substituibile din punct de vedere al cererii.
 + 
Articolul 6(1) Criteriul substituibilitatii ofertei este utilizat pentru determinarea produselor considerate sau care ar putea fi considerate de utilizatori ca interschimbabile sau substituibile datorită utilizării date acestora, caracteristicilor fizice şi funcţionale şi preţului, ce pot fi oferite de furnizori care pot intra pe piaţa relevanta în cauza, într-o perioada rezonabilă şi fără asumarea unor costuri sau riscuri considerabile.(2) Substituibilitatea ofertei va fi luată în considerare atunci când efectele sale asupra stabilirii preţului pe piaţa sunt echivalente cu cele ale substituibilitatii cererii.(3) În cazul în care oferirea unor produse substituibile necesita modificări semnificative ale reţelei sau infrastructurii asociate existente, investiţii suplimentare importante sau un timp îndelungat, aceste produse nu vor fi incluse în piaţa relevanta.(4) Piaţa relevanta a produsului va cuprinde toate produsele care sunt substituibile din punct de vedere al ofertei.
 + 
Capitolul 3Identificarea pieţei geografice relevante + 
Articolul 7(1) Identificarea pieţei geografice relevante se realizează pe baza următoarelor criterii:a) aria acoperită de reţea sau de elementele infrastructurii asociate;b) existenta unor limite geografice impuse prin lege sau prin acte administrative;c) analiza acordurilor de acces şi interconectare.(2) Aplicarea criteriilor prevăzute la alin. (1) se va completa, acolo unde este cazul, cu aplicarea următoarelor criterii:a) substituibilitatea cererii;b) substituibilitatea ofertei.
 + 
Articolul 8(1) Aria acoperită de reţea sau de elementele infrastructurii asociate, după caz, circumscrie, de regula, zona în care este oferit produsul a cărui furnizare depinde de suportul reţelei sau al infrastructurii asociate în cauza.(2) Aria acoperită de reţea sau de elementele infrastructurii asociate coincide, de regula, cu limitele geografice impuse prin lege sau prin acte administrative.(3) Analiza acordurilor de acces şi interconectare poate oferi indicii privind extinderea zonei în care este oferit produsul a cărui furnizare depinde de suportul unei anumite reţele sau infrastructuri asociate.
 + 
Articolul 9(1) Criteriul substituibilitatii cererii este utilizat pentru determinarea zonei în care sunt oferite produsele considerate de utilizatori ca interschimbabile sau substituibile datorită utilizării date acestora, caracteristicilor fizice şi funcţionale şi preţului.(2) Prevederile art. 5 alin. (2) şi (3) sunt aplicabile în mod corespunzător.(3) Piaţa geografică relevanta va cuprinde toate zonele în care sunt localizaţi furnizorii produselor care sunt substituibile din punct de vedere al cererii.
 + 
Articolul 10(1) Criteriul substituibilitatii ofertei este utilizat pentru determinarea zonei în care sunt localizaţi furnizorii care pot intra pe piaţa relevanta în cauza, într-o perioada rezonabilă şi fără asumarea unor costuri sau riscuri considerabile, cu produse considerate sau care ar putea fi considerate de utilizatori ca interschimbabile sau substituibile datorită utilizării date acestora, caracteristicilor fizice şi funcţionale şi preţului.(2) Prevederile art. 6 alin. (2) şi (3) sunt aplicabile în mod corespunzător.(3) Piaţa geografică relevanta va cuprinde toate zonele în care sunt localizaţi furnizorii produselor care sunt substituibile din punct de vedere al ofertei.
 + 
Capitolul 4Testul monopolistului ipotetic + 
Articolul 11(1) Evaluarea substituibilitatii cererii şi a ofertei se poate realiza pe baza testului monopolistului ipotetic.(2) Testul monopolistului ipotetic analizează dacă un ipotetic unic furnizor al unui produs poate aplica în mod profitabil o creştere mica, dar semnificativă şi de durata a preţului, în condiţiile în care preţurile tuturor celorlalte produse nu se modifica. Prin creştere mica, dar semnificativă a preţului se înţelege o creştere a preţului cu 5-10%. Dacă aceasta creştere de preţ nu ar fi profitabilă, datorită faptului ca produsul ar fi substituit din punct de vedere al cererii sau al ofertei cu alte produse, atunci aceste produse, precum şi zonele în care sunt localizaţi furnizorii lor vor fi incluse în piaţa relevanta. Procedeul este repetat pentru noul grup de produse şi noua arie geografică până când în cadrul pieţei relevante nu mai pot fi incluse alte produse sau alte zone.
 + 
Articolul 12(1) De regula, testul monopolistului ipotetic este relevant şi va fi aplicat în cazul produselor al căror preţ este determinat în mod liber, fiind stabilit pe baze concurenţiale şi nefiind supus unui regim de reglementare.(2) Astfel, dacă nivelul preţului este prea mare ca rezultat al exercitării puterii de piaţa de către un furnizor sau grup de furnizori, evaluarea substituibilitatii cererii sau a ofertei pornind de la acest nivel de preţ prin aplicarea testului monopolistului ipotetic poate conduce la introducerea în piaţa relevanta a unor produse care nu ar fi substituibile dacă preţul iniţial ar fi stabilit pe baze concurenţiale. Invers, dacă nivelul preţului pieţei este prea mic ca efect al reglementării sau al unor practici anticoncurenţiale, evaluarea substituibilitatii cererii sau a ofertei pornind de la acest nivel de preţ prin aplicarea testului monopolistului ipotetic poate conduce la excluderea din piaţa relevanta a unor produse care ar fi substituibile dacă preţul iniţial ar fi stabilit pe baze concurenţiale.(3) În situaţii de tipul celor prevăzute la alin. (2) ANRC va analiza dacă testul monopolistului ipotetic poate fi aplicat pentru definirea pieţei relevante.
 + 
Capitolul 5Identificarea pieţei relevante specifice + 
Articolul 13Pentru identificarea pieţelor relevante specifice se vor avea în vedere atât condiţiile concrete existente pe piaţa relevanta, cât şi estimarea globală a evoluţiilor viitoare în structura şi în funcţionarea pieţei, pornindu-se de la caracteristicile şi evoluţia pieţelor din ţările europene cu un cadru de reglementare bazat pe principii similare.
 + 
Articolul 14(1) Pornindu-se de la piaţa relevanta, identificarea pieţei relevante specifice se realizează în principal pe baza următoarelor criterii:a) barierele la intrarea pe piaţa;b) dinamica pieţei;c) eficienta dreptului concurentei.(2) Alegerea criteriilor va depinde de caracteristicile pieţei relevante.
 + 
Articolul 15(1) Existenta unor bariere ridicate la intrarea pe piaţa reprezintă un indiciu pentru identificarea pieţei relevante în cauza ca fiind o piaţa relevanta specifica. Prezenta unor asemenea bariere nu este însă suficienta pentru identificarea unei pieţe relevante specifice. Datorită caracterului dinamic al sectorului comunicaţiilor electronice va fi luată în considerare posibilitatea ca piaţa relevanta în cauza să tindă către o concurenta efectivă, în ciuda unor bariere ridicate la intrarea pe piaţa.(2) Barierele la intrarea pe piaţa sunt de doua tipuri:a) bariere structurale;b) bariere legale.
 + 
Articolul 16(1) Exista bariere structurale la intrarea pe piaţa atunci când nivelul tehnologiei, structura costurilor asociate acesteia şi nivelul cererii sunt în măsura să creeze condiţii neechilibrate între furnizorii existenţi şi concurenţii lor potenţiali, capabile să conducă la împiedicarea sau la întârzierea intrării pe piaţa relevanta a acestora din urma.(2) Barierele structurale pot consta în existenta pe piaţa a unor economii substanţiale de scara, scop şi densitate, precum şi în costurile fixe nerecuperabile ridicate pe care le presupune intrarea pe piaţa.(3) Economiile de scara apar atunci când costul total mediu pe unitatea de produs al unui furnizor scade o data cu creşterea vânzărilor, pentru un nivel al producţiei corelat cu nivelul cererii pe piaţa. Economiile de scara sunt influenţate de factori tehnologici şi manageriali şi rezulta din scăderea costurilor fixe pe unitatea de produs ca urmare a creşterii volumului vânzărilor.(4) Economiile de scop apar ca urmare a avantajului de cost pe care îl are un furnizor care realizează doua sau mai multe produse, utilizând aceleaşi mijloace, faţă de cei care realizează un singur produs. Economiile de scop pot exista separat sau împreună cu economiile de scara.(5) Economiile de densitate apar ca urmare a avantajului de cost pe care îl are un furnizor ce beneficiază de o densitate ridicată a utilizatorilor.(6) Costurile fixe nerecuperabile sunt acele costuri fixe care nu pot fi recuperate sau evitate, chiar în cazul încetării totale a producţiei.
 + 
Articolul 17(1) Barierele legale la intrarea pe piaţa rezulta din dispoziţiile legilor sau ale actelor administrative care au un efect direct asupra condiţiilor de intrare şi a poziţiei furnizorilor pe piaţa relevanta, nedepinzând de condiţiile economice.(2) O bariera legală semnificativă poate să existe atunci când intrarea pe o anumită piaţa devine neviabilă ca efect al unor măsuri impuse prin lege sau prin acte administrative, estimându-se totodată ca aceasta situaţie va persistă o anumită perioada.(3) Existenta în trecut a unor bariere legale, precum unele drepturi speciale sau exclusive, poate amplifică impactul unor bariere structurale, cum ar fi economiile de scara sau de scop, integrarea pe verticală, controlul asupra unei reţele sau infrastructuri asociate, greu de duplicat, controlul asupra unor standarde tehnice la care concurenţii trebuie să se adapteze, practicarea unor subvenţii încrucişate între servicii sau inerţia utilizatorilor.
 + 
Articolul 18(1) Criteriul dinamicii pieţei urmăreşte dacă piaţa relevanta prezintă sau nu caracteristici care să determine evoluţia acesteia către o concurenta efectivă, fără a fi necesară adoptarea unor reglementări ex-ante (cu caracter preventiv), chiar în condiţiile existenţei unor bariere ridicate la intrarea pe piaţa.(2) Impactul barierelor la intrarea pe piaţa poate deveni mai redus pe pieţele caracterizate de un progres tehnic rapid, întrucât pe aceste pieţe exista o presiune puternică din partea concurenţilor potenţiali.(3) Ca regula, nu vor fi identificate ca pieţe relevante specifice pieţele relevante nou-formate, în dezvoltare şi cu o dinamica accelerata. Identificarea unor asemenea pieţe ca fiind pieţe relevante specifice va avea loc atunci când exista indicii ca puterea de piaţa dobândită de primii furnizori intraţi pe piaţa poate împiedica dezvoltarea concurentei efective în viitor.
 + 
Articolul 19(1) În identificarea unei pieţe relevante specifice se va evalua măsura în care dreptul concurentei poate determina o concurenta efectivă în absenta reglementărilor ex-ante.(2) Reglementările ex-ante se vor aplica complementar legislaţiei generale a concurentei, în condiţiile în care experienţa acumulată pe piaţa naţională şi internaţională dovedeşte ca aceasta nu reuşeşte să asigure existenta unei concurente efective pe piaţa. Astfel reglementările ex-ante intervin atunci când este necesară impunerea unor măsuri complexe pe piaţa relevanta, care pot implica, de exemplu, realizarea unei evidente contabile separate, implementarea unui anumit sistem de contabilitate a costurilor sau monitorizarea unor parametri tehnici ori atunci când intervenţia frecventa sau promptă pe piaţa relevanta este indispensabilă.
 + 
Articolul 20Pieţele relevante specifice, identificate potrivit prevederilor prezentului regulament, vor corespunde, de regula, pieţelor relevante definite potrivit dreptului concurentei, datorită utilizării unei metodologii similare. Cu toate acestea, faptul că estimarea globală a evoluţiilor viitoare în structura şi în funcţionarea pieţei sta întotdeauna la baza identificării pieţelor relevante specifice poate conduce la unele deosebiri între aceste pieţe şi pieţele relevante definite potrivit dreptului concurentei. În toate cazurile însă, pieţele relevante specifice nu aduc atingere pieţelor definite prin aplicarea dreptului concurentei de către autorităţile competente.
 + 
Articolul 21Furnizorii au obligaţia de a pune la dispoziţie ANRC, la cererea motivată a acesteia, toate informaţiile necesare în vederea aplicării prezentului regulament, sub sancţiunea prevăzută la art. 56 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 591/2002.
 + 
Articolul 22(1) Pieţele relevante specifice, identificate de ANRC în conformitate cu dispoziţiile prezentului regulament, sunt prevăzute în anexa.(2) ANRC va revizui pieţele prevăzute în anexa pentru a tine seama de evoluţia sectorului comunicaţiilor electronice din România, în sensul modificării pieţelor identificate sau al adăugării unor noi pieţe ale căror caracteristici pot justifica impunerea unor obligaţii specifice furnizorilor cu putere semnificativă pe aceste pieţe.(3) Anexa face parte integrantă din prezentul regulament.
 + 
Anexa ────────la regulament──────────────PIEŢELE RELEVANTE SPECIFICE1. a) Piaţa relevanta a produsuluiPiaţa accesului la reţelele publice de telefonie fixa în vederea originării, terminării şi tranzitului apelurilor, care cuprinde accesul la reţelele publice de telefonie fixa în vederea originării la puncte fixe, terminării la puncte fixe şi tranzitului comutat al apelurilor pentru serviciile de telefonie destinate publicului şi pentru serviciile dial-up, ISDN şi fax.Piaţa identificată este o piaţa de gros, supusă prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002.b) Piaţa geografică relevantaPiaţa naţională determinata de teritoriul României2. a) Piaţa relevanta a produsuluiPiaţa accesului la reţeaua publică de telefonie mobila operata de Societatea Comercială "Cosmorom" – S.A. în vederea terminării apelurilor, care cuprinde accesul la aceasta reţea în vederea terminării la puncte mobile a apelurilor pentru serviciile de telefonie destinate publicului, care sunt originate în alte reţele.Piaţa identificată este o piaţa de gros, supusă prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002.b) Piaţa geografică relevantaPiaţa naţională determinata de teritoriul României3. a) Piaţa relevanta a produsuluiPiaţa accesului la reţeaua publică de telefonie mobila operata de Societatea Comercială "Mobifon" – S.A. în vederea terminării apelurilor, care cuprinde accesul la aceasta reţea în vederea terminării la puncte mobile a apelurilor pentru serviciile de telefonie destinate publicului, care sunt originate în alte reţele.Piaţa identificată este o piaţa de gros, supusă prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002.b) Piaţa geografică relevantaPiaţa naţională determinata de teritoriul României4. a) Piaţa relevanta a produsuluiPiaţa accesului la reţeaua publică de telefonie mobila operata de Societatea Comercială "Orange România" – S.A. în vederea terminării apelurilor, care cuprinde accesul la aceasta reţea în vederea terminării la puncte mobile a apelurilor pentru serviciile de telefonie destinate publicului, care sunt originate în alte reţele.Piaţa identificată este o piaţa de gros, supusă prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002.b) Piaţa geografică relevantaPiaţa naţională determinata de teritoriul României5. a) Piaţa relevanta a produsuluiPiaţa accesului la reţeaua publică de telefonie mobila operata de Societatea Comercială "Telemobil" – S.A. în vederea terminării apelurilor, care cuprinde accesul la aceasta reţea în vederea terminării la puncte mobile a apelurilor pentru serviciile de telefonie destinate publicului, care sunt originate în alte reţele.Piaţa identificată este o piaţa de gros, supusă prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002.b) Piaţa geografică relevantaPiaţa naţională determinata de teritoriul României.6. a) Piaţa relevanta a produsuluiPiaţa furnizării accesului necondiţionat, total sau partajat, la bucla locală constituită dintr-o pereche de fire metalice torsadate, în scopul furnizării de servicii de comunicaţii electronice în banda larga şi de servicii de telefonie destinate publicului la puncte fixePiaţa identificată este o piaţa de gros, supusă prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/2002privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002.b) Piaţa geografică relevantaPiaţa naţională determinata de teritoriul României–––-Pct. 6 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.7. a) Piaţa relevanta a produsuluiPiaţa furnizării accesului de tip <> la bucla locală constituită dintr-o pereche de fire metalice torsadate, fibra optica sau cablu coaxial şi la bucla locală radio, în scopul furnizării de servicii de comunicaţii electronice în banda largaPiaţa identificată este o piaţa de gros, supusă prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/2002privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002.b) Piaţa geografică relevantaPiaţa naţională determinata de teritoriul României–––-Pct. 7 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.8. a) Piaţa relevanta a produsuluiPiaţa furnizării serviciilor de linii închiriate-segmente terminalePiaţa identificată este o piaţa de gros, supusă prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/2002privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002.b) Piaţa geografică relevantaPiaţa naţională determinata de teritoriul României–––-Pct. 8 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.9. a) Piaţa relevanta a produsuluiPiaţa furnizării serviciilor de linii închiriate-segmente de trunchiPiaţa identificată este o piaţa de gros, supusă prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/2002privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002.b) Piaţa geografică relevantaPiaţa naţională determinata de teritoriul României.–––-Pct. 9 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. unic din DECIZIA nr. 174/EN din 13 mai 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 338 din 19 mai 2003.10. a) Piaţa relevantă a produsuluiPiaţa furnizării accesului la un punct fix la o reţea publică de telefonie pentru persoane fizicePiaţa identificată este o piaţă cu amănuntul, supusă prevederilor Legii nr. 304/2003pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice.b) Piaţa geografică relevantăPiaţa naţională determinată de teritoriul României–––-Pct. 10 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.11. a) Piaţa relevantă a produsuluiPiaţa furnizării accesului la un punct fix la o reţea publică de telefonie pentru persoane juridicePiaţa identificată este o piaţă cu amănuntul, supusă prevederilor Legii nr. 304/2003pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice.b) Piaţa geografică relevantăPiaţa naţională determinată de teritoriul României–––-Pct. 11 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.12. a) Piaţa relevantă a produsuluiPiaţa apelurilor locale la puncte fixe pentru persoane fizice, care cuprinde originarea apelurilor locale la puncte fixe pentru serviciile de telefonie destinate publicului, inclusiv servicii dial-up şi ISDN pentru acces la Internet şi servicii fax, pentru persoane fizice.Piaţa identificată este o piaţă cu amănuntul, supusă prevederilor Legii nr. 304/2003.b) Piaţa geografică relevantăPiaţa naţională determinată de teritoriul României–––-Pct. 12 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.13. a) Piaţa relevantă a produsuluiPiaţa apelurilor locale la puncte fixe pentru persoane juridice, care cuprinde originarea apelurilor locale la puncte fixe pentru serviciile de telefonie destinate publicului, inclusiv servicii dial-up şi ISDN pentru acces la Internet şi servicii fax, pentru persoane juridice.Piaţa identificată este o piaţă cu amănuntul, supusă prevederilor Legii nr. 304/2003.b) Piaţa geografică relevantăPiaţa naţională determinată de teritoriul României–––-Pct. 13 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.14. a) Piaţa relevantă a produsuluiPiaţa apelurilor naţionale la puncte fixe pentru persoane fizice, care cuprinde originarea apelurilor naţionale la puncte fixe pentru serviciile de telefonie destinate publicului, inclusiv servicii fax, pentru persoane fizice.Piaţa identificată este o piaţă cu amănuntul, supusă prevederilor Legii nr. 304/2003.b) Piaţa geografică relevantăPiaţa naţională determinată de teritoriul României–––-Pct. 14 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.15. a) Piaţa relevantă a produsuluiPiaţa apelurilor naţionale la puncte fixe pentru persoane juridice, care cuprinde originarea apelurilor naţionale la puncte fixe pentru serviciile de telefonie destinate publicului, inclusiv servicii fax, pentru persoane juridice.Piaţa identificată este o piaţă cu amănuntul, supusă prevederilor Legii nr. 304/2003.b) Piaţa geografică relevantăPiaţa naţională determinată de teritoriul României–––-Pct. 15 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.16. a) Piaţa relevantă a produsuluiPiaţa apelurilor internaţionale la puncte fixe pentru persoane fizice, care cuprinde originarea apelurilor internaţionale la puncte fixe pentru serviciile de telefonie destinate publicului, inclusiv servicii fax, pentru persoane fizice.Piaţa identificată este o piaţă cu amănuntul, supusă prevederilor Legii nr. 304/2003.b) Piaţa geografică relevantăPiaţa naţională determinată de teritoriul României–––-Pct. 16 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.17. a) Piaţa relevantă a produsuluiPiaţa apelurilor internaţionale la puncte fixe pentru persoane juridice, care cuprinde originarea apelurilor internaţionale la puncte fixe pentru serviciile de telefonie destinate publicului, inclusiv servicii fax, pentru persoane juridice.Piaţa identificată este o piaţă cu amănuntul, supusă prevederilor Legii nr. 304/2003.b) Piaţa geografică relevantăPiaţa naţională determinată de teritoriul României–––-Pct. 17 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.18. a) Piaţa relevantă a produsuluiPiaţa apelurilor la puncte fixe către reţele publice de telefonie mobilă pentru persoane fizice, care cuprinde originarea apelurilor la puncte fixe către reţele publice de telefonie mobilă pentru serviciile de telefonie destinate publicului, inclusiv servicii fax, pentru persoane fizice.Piaţa identificată este o piaţă cu amănuntul, supusă prevederilor Legii nr. 304/2003.b) Piaţa geografică relevantăPiaţa naţională determinată de teritoriul României–––-Pct. 18 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.19. a) Piaţa relevantă a produsuluiPiaţa apelurilor la puncte fixe către reţele publice de telefonie mobilă furnizate pentru persoane juridice, care cuprinde originarea apelurilor la puncte fixe către reţele publice de telefonie mobilă pentru serviciile de telefonie destinate publicului, inclusiv servicii fax, pentru persoane juridice.Piaţa identificată este o piaţă cu amănuntul, supusă prevederilor Legii nr. 304/2003.b) Piaţa geografică relevantăPiaţa naţională determinată de teritoriul României.–––-Pct. 19 din anexa la regulament a fost introdus de pct. 2 al art. I din DECIZIA nr. 1.124 din 17 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 6 septembrie 2004.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x