de organizare şi funcţionare a consiliilor şcolare organizate în cadrul judeţelor-pilot nominalizate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.942/2004
+
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Potrivit Legii nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în activitatea de conducere, directorul unităţii de învăţământ este ajutat, după caz, de directorul adjunct şi se bazează pe consiliul profesoral şi pe consiliul şcolar. +
Articolul 2Consiliul şcolar decide şi răspunde de realizarea politicii educaţionale la nivel local, cu respectarea politicii educaţionale elaborate la nivel naţional. +
Capitolul IINivel de relaţionare +
Articolul 3Consiliul şcolar se poate organiza pe grupuri de unităţi de învăţământ dintr-o localitate, pe localităţi sau pe grupe de localităţi/sectoare ale municipiului Bucureşti şi la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti. +
Articolul 4Consiliul şcolar se subordonează inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. +
Articolul 5Consiliul şcolar colaborează cu: consiliul reprezentativ al părinţilor, consiliile locale, primăriile, agenţii economici care sprijină şcoala, poliţia, biserica, ONG-urile care au educaţia ca domeniu de activitate, organizaţii sindicale reprezentative. +
Articolul 6Prin activitatea sa, consiliul şcolar nu afectează autonomia unităţilor de învăţământ în organizarea şi desfăşurarea activităţii. +
Capitolul IIIOrganizarea consiliului şcolar +
Articolul 7(1) Consiliul şcolar se constituie pe grupuri de unităţi şcolare. … (2) În municipii pot funcţiona consilii şcolare pentru şcoli generale, pentru licee, pentru grupuri şcolare etc. … +
Articolul 8Din consiliul şcolar fac parte: directorii unităţilor de învăţământ, cadre didactice, reprezentantul/reprezentanţii organizaţiei/organizaţiilor sindicale din unitatea/unităţile de învăţământ la nivelul căreia/cărora se constituie, părinţi, elevi de liceu, primari, reprezentanţi ai administraţiei publice, ai cultelor, ai agenţilor economici, ai organizaţiilor neguvernamentale etc. +
Articolul 9(1) Consiliul şcolar este format din 9 – 15 membri. Preşedintele consiliului şcolar este ales pe o perioadă de un an şcolar, dintre membrii consiliului. … (2) Consiliul şcolar este format din: preşedinte, vicepreşedinte, secretar şi membri. … (3) Anual directorii unităţilor de învăţământ solicită administraţiei locale, instituţiilor şi întreprinderilor, organizaţiilor neguvernamentale, propuneri pentru consiliul şcolar, pe care le transmit inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. … (4) Consiliul şcolar este numit prin decizia inspectorului şcolar general pe o perioadă de patru ani. Instituţiile care au reprezentanţi în consiliul şcolar pot solicita înlocuirea acestora în perioada de patru ani. … +
Articolul 10Consiliul şcolar se întruneşte la convocarea preşedintelui sau la cererea a 1/3 din membrii săi. +
Articolul 11Şedinţele consiliului şcolar se constituie legal în prezenţa a două treimi din numărul total al membrilor. +
Articolul 12(1) Hotărârile se iau prin vot deschis, cu cel puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor. După adoptare, ele devin obligatorii pentru toate unităţile de învăţământ care fac parte din consiliul şcolar. … (2) Hotărârile care se abat de la prevederile legale se anulează de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. … +
Capitolul IVAtribuţiile consiliului şcolar +
Articolul 13Consiliul şcolar are următoarele atribuţii:1) analizează dezvoltarea socială, economică, culturală şi piaţa muncii la nivelul localităţii şi a judeţului, iar informaţia obţinută o transmite unităţii de învăţământ pentru fundamentarea planului de şcolarizare;2) propune unităţilor de învăţământ discipline şi domenii care să se studieze prin curriculum-ul la decizia şcolii;3) sprijină unităţile de învăţământ în organizarea practicii în unităţile economice;4) urmăreşte şi sprijină încadrarea în muncă a absolvenţilor de liceu şi a şcolilor de arte şi meserii;5) pe baza propunerilor conducerilor unităţilor de învăţământ, mediază obţinerea resurselor financiare şi materiale necesare desfăşurării procesului de predare -învăţare;6) identifică surse de finanţare extrabugetare şi propune consiliului de administraţie al unităţii/unităţilor la nivelul căreia/cărora se constituie modul de folosire a acestora;7) sprijină parteneriatele educaţionale dintre unităţile de învăţământ şi instituţiile cu rol educativ în plan local;8) ajută unităţile de învăţământ în derularea programelor de prevenire şi combatere a abandonului şcolar;9) se preocupă de conservarea, promovarea şi cunoaşterea tradiţiilor culturale specifice minorităţilor, în plan local, de dezvoltarea multiculturalităţii şi a dialogului cultural;10) încurajează şi sprijină centrele de excelenţă, precum şi acţiunile care asigură pregătirea tinerilor cu potenţial în performanţele şcolare;11) se preocupă de asigurarea educaţiei pentru copii cu nevoi speciale;12) sprijină activităţile menite să contribuie la educaţia civică, la promovarea unei atitudini ecologice şi de protecţie a mediului;13) se preocupă de menţinerea unui climat de securitate în perimetrul unităţilor de învăţământ arondate;14) prin activităţile specifice, stimulează învăţarea continuă, sprijinind derularea programelor educaţionale pentru adulţi: "Şcoala părinţilor", Educăm aşa" etc.;15) în parteneriat cu inspectoratele şcolare şi cu C.J.A.P.P. sprijină orientarea şcolară a elevilor şi consilierea părinţilor cu privire la alegerea carierei celei mai potrivite pentru elevi;16) veghează asupra respectării legislaţiei în unităţile şcolare arondate;17) mediază cu primăria şi cu consiliul local, consiliul judeţean, după caz, pentru efectuarea reparaţiilor în şcoli şi pentru dotarea acestora cu mobilier, cu mijloace de învăţământ etc.;18) realizează studii de diagnoză şi de prognoză asupra stării învăţământului şi face propunerile necesare primăriei, consiliului local şi inspectoratului şcolar;19) contribuie la promovarea imaginii unităţilor de învăţământ prin acţiuni cu caracter specific: emisiuni Radio – TV, întâlniri cu părinţii, cu reprezentanţi ai autorităţilor locale şi centrale, cu personalităţi ale vieţii culturale şi ştiinţifice, editarea de articole, broşuri, pliante, monografii etc., care să surprindă aspecte semnificative ale procesului educaţional. +
Articolul 14Prezentul regulament se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării şi intră în vigoare la 3 (trei) zile de la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al României.––