REGULAMENT din 11 noiembrie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA PENTRU ÎNTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII SI COOPERATIE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.130 din 30 noiembrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 699 04/06/2014
ART. 3MODIFICAT DEORDIN 56 28/03/2005
ART. 3MODIFICAT DEORDIN 95 18/05/2005
ANEXA 3INLOCUIT DEORDIN 95 18/05/2005
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 699 04/06/2014
ActulREFERIT DELEGE 62 30/04/2014
ActulAPROBAT DEORDIN 240 11/11/2004
ActulCONTINUT DEORDIN 240 11/11/2004
ART. 3MODIFICAT DEORDIN 56 28/03/2005
ART. 3MODIFICAT DEORDIN 95 18/05/2005
ANEXA 3INLOCUIT DEORDIN 95 18/05/2005

de organizare şi funcţionare a Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii



 + 
Capitolul IOrganizarea Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii + 
Articolul 1Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, denumit în continuare GIL, se constituie ca organism de dialog interinstituţional fără personalitate juridică pe lângă Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
 + 
Articolul 2Evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii reprezintă un instrument destinat îmbunătăţirii calităţii şi coerenţei procesului de reglementare a întreprinderilor mici şi mijlocii din perspectiva dezvoltării durabile a României.
 + 
Articolul 3(1) GIL este un organism de dialog interinstituţional pentru dezbaterea impactului actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, în cadrul căruia organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, membrii desemnaţi ai: camerelor de comerţ şi industrie, patronatelor şi organizaţiilor neguvernamentale de reprezentare a întreprinderilor mici şi mijlocii – membre în Consiliul Economic şi Social -, cadre universitare, cercetători şi economişti emit un aviz consultativ cu privire la oportunitatea promovării actelor normative supuse analizei.(2) GIL contribuie, prin activitatea desfăşurată, la simplificarea procedurilor administrative şi la prevenirea creşterii nejustificate a costurilor legate de conformarea întreprinderilor mici şi mijlocii faţă de reglementările în vigoare şi/sau faţă de propunerile legislative prezentate spre analiză, oferind factorilor de decizie informaţiile necesare cu privire la impactul implementării politicilor în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii.(3) Misiunea GIL este:a) de a elimina tendinţele de suprareglementare şi efectele negative ale acestora asupra sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii;b) de a parcurge o etapă preliminară, de adaptare şi de transpunere efectivă şi eficientă a legislaţiei europene, prin analize ex-ante (în special elemente de cost-beneficiu);c) de dezvoltare a unui cadru de reglementare coerent;d) de a întări colaborarea interinstituţională şi de a spori transparenţa şi comunicarea în procesul decizional.(4) GIL are următoarea componenţă:a) preşedinte: preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie;b) membri: reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie, desemnaţi de conducerea agenţiei, respectiv din cadrul Direcţiei economice, juridice şi resurse umane şi al Direcţiei strategii şi politici pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi integrare europeană, şi reprezentanţi ai ministerelor, organizaţiilor şi instituţiilor prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul regulament, desemnaţi de conducerea acestora.(5) Ministerele, precum şi alte instituţii ale administraţiei centrale vor nominaliza în GIL experţi din cadrul direcţiilor de integrare europeană şi al direcţiilor juridice.(6) La şedinţele GIL mai pot participa, cu acordul preşedintelui GIL, şi invitaţi din mediul de afaceri sau din societatea civilă, interesaţi de subiectele ce urmează a fi dezbătute.(7) Membrii GIL vor putea fi contactaţi în legătură cu oportunitatea elaborării actelor normative de către ministerele iniţiatoare sau cu iniţiativele legislative propuse de asociaţiile de reprezentare a întreprinderilor mici şi mijlocii.(8) Secretariatul GIL este asigurat de către Direcţia economică şi juridică şi resurse umane din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie.(9) Lista membrilor GIL şi datele de contact ale acestora vor putea fi consultate pe site-ul Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie (www.animmc.ro).
 + 
Capitolul IIProcedura de evaluare a impactului actelor normative + 
Articolul 4Evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii se realizează în concordanţă cu principiul proporţionalităţii analizei, variind în funcţie de complexitatea implicaţiilor actului normativ iniţiat.
 + 
Articolul 5Procedura de evaluare se realizează în două etape:a) evaluarea preliminară, care are ca scop oferirea unei priviri de ansamblu asupra problemei identificate şi a posibilei opţiuni de ameliorare sau de înlăturare a consecinţelor negative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii. Fişa evaluării preliminare se realizează de ministerele iniţiatoare, ca parte componentă a notei de fundamentare/expunere de motive, şi se înaintează GIL o dată cu propunerea legislativă (anexa nr. 1 la prezentul regulament);b) evaluarea propriu-zisă care are ca scop realizarea unei analize detaliate a propunerii legislative privind impactul economic al acesteia şi consultarea tuturor părţilor implicate (anexa nr. 2 la prezentul regulament).
 + 
Articolul 6Actele normative supuse analizei sunt din sfera:a) impozitelor şi taxelor;b) ajutoarelor de stat;c) înregistrării şi autorizării persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice.
 + 
Capitolul IIIAtribuţiile GIL şi ale secretariatului + 
Articolul 7GIL are următoarele atribuţii:a) realizează evaluarea propriu-zisă a impactului economic asupra sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii în legătură cu iniţiativele legislative;b) efectuează, după caz, analize cost-beneficiu asupra actelor normative în vigoare, la implementarea cărora au fost identificate probleme majore, şi înaintează preşedintelui GIL propuneri în consecinţă;c) înaintează propuneri direcţiei de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie pentru realizarea de sondaje de opinie privind impactul unor acte normative;d) formulează propuneri de completare a actelor normative cu impact asupra sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, pe baza concluziilor sondajelor de opinie efectuate;e) întocmeşte un calendar de elaborare a sondajelor de opinie pe teme de interes pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi urmăreşte rezultatele acestora;f) adresează institutelor de specialitate solicitări de realizare a unor studii de impact major, în cazul în care rezultatele sondajelor reliefează necesitatea elaborării acestora;g) formulează opinii cu privire la implementarea rezultatelor studiilor de impact pe care le înaintează preşedintele GIL;h) înaintează preşedintelui GIL propuneri pentru facilitarea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la sursele de informare.
 + 
Articolul 8Secretariatul GIL îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a) pregăteşte şi asigură desfăşurarea în bune condiţii a lucrărilor GIL;b) primeşte propunerile membrilor GIL pentru problemele supuse dezbaterilor;c) întocmeşte, cu consultanţa membrilor GIL, proiectul ordinii de zi a şedinţelor şi îl supune aprobării preşedintelui GIL;d) asigură convocarea membrilor GIL;e) informează membrii GIL cu privire la lucrările acestuia şi le transmite ordinea de zi şi materialele referitoare la temele incluse pe ordinea de zi;f) asigură redactarea proceselor-verbale ale şedinţelor GIL şi transmiterea lor, prin poştă electronică şi/sau în formă tipărită, membrilor acestuia;g) monitorizează îndeplinirea angajamentelor asumate de membrii GIL şi derularea acţiunilor prevăzute de GIL;h) asigură arhivarea documentelor privind activitatea GIL;i) întocmeşte şi prezintă în plen raportul anual al activităţii GIL, care va cuprinde temele incluse pe ordinea de zi a şedinţelor, situaţia prezenţei şi participării membrilor la lucrările GIL, recomandările formulate, rezultatele monitorizării de către membrii GIL a valorificării de către instituţiile competente a recomandărilor elaborate de GIL;j) asigură publicarea pe site-ul Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie a ordinii de zi, a concluziilor şedinţelor GIL şi a raportului anual al activităţii GIL;k) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de preşedintele GIL pentru buna desfăşurare a activităţii acestuia.
 + 
Capitolul IVModul de funcţionare a GIL + 
Articolul 9GIL se întruneşte în şedinţe ordinare ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui GIL.
 + 
Articolul 10(1) Ordinea de zi a şedinţelor se întocmeşte de către Secretariatul GIL, pe baza propunerilor membrilor, se aprobă de preşedintele GIL şi se afişează pe site-ul Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie cu cel puţin 7 zile calendaristice înainte de data şedinţei.(2) Convocarea şedinţelor GIL se face cu cel puţin 7 zile calendaristice înainte de data şedinţei, de către Secretariatul GIL, care va transmite fiecărui membru invitaţia de participare, ordinea de zi şi/sau alte materiale referitoare la temele incluse pe ordinea de zi.
 + 
Articolul 11Şedinţele GIL sunt conduse de preşedinte sau de reprezentantul desemnat al acestuia.
 + 
Articolul 12(1) În realizarea atribuţiilor prevăzute la art. 4, GIL elaborează recomandări cu rol consultativ.(2) Recomandările GIL se înaintează, prin secretariat, preşedintelui GIL, care le va prezenta Guvernului şi celor două camere ale Parlamentului.(3) Secretariatul GIL va transmite în scris recomandările GIL autorităţilor sau instituţiilor publice competente să le analizeze şi să le valorifice pentru adaptarea legislaţiei în vigoare.(4) În cazul iniţierii unor propuneri de modificare a actelor normative în vigoare, la recomandarea GIL, cu acordul preşedintelui GIL, acestea vor fi supuse dezbaterilor publice.
 + 
Articolul 13(1) Secretariatul GIL va consemna dezbaterile şedinţei, punctele de vedere şi propunerile formulate de membrii GIL, precum şi recomandările elaborate în procesul-verbal al şedinţei.(2) La sfârşitul şedinţei toţi participanţii vor semna procesul-verbal încheiat.(3) Procesele-verbale împreună cu documentele informative se comunică membrilor GIL, prin intermediul secretariatului, în termen de maximum 7 zile de la data şedinţei.
 + 
Capitolul VDispoziţii finale + 
Articolul 14(1) Prezentul regulament poate fi modificat sau completat la cererea membrilor GIL.(2) Modificările sau completările prezentului regulament vor fi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 15Se aprobă componenţa Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, prevăzută în anexa nr. 3 la prezentul regulament.
 + 
Anexa 1––-la regulament––––-EVALUAREA PRELIMINARĂ1. Identificarea problemeiSe va descrie problema pe care politica/iniţiativa legislativă se presupunea că o rezolvă.Indicaţi trendurile economice, sociale şi de protecţie a mediului asociate acestei probleme.Indicaţi potenţialele inconsistenţe în legătură cu cele 3 aspecte menţionate – economic, social şi de protecţie a mediului – sau cu politicile sectoriale cu care interacţionează.2. Obiectivul propuneriiCare este politica de atingere a acestui obiectiv şi impactul aşteptat?3. Opţiunile politicii urmăriteCare este abordarea de bază propusă pentru a atinge obiectivul vizat?Care sunt instrumentele politice avute în vedere?Indicaţi cum opţiunile identificate respectă principiul subsidiarităţii şi pe cel al proporţionalităţii.Care opţiuni trebuie extinse încă din această fază preliminară?4. Impactul pozitiv şi negativIndicaţi impactul pozitiv sau negativ pentru opţiunile selectate din punct de vedere social, economic şi de protecţie a mediului.Indicaţi, de asemenea, ce grupuri sociale, sectoare economice sau regiuni sunt afectate de propunerea legislativă supusă dezbaterii (pe termen scurt, mediu şi lung).5. MonitorizareCe s-a întreprins până în prezent în acest scop (studii, consultări)?Este recomandată o extindere a evaluării? Da/NuEste planificată o consultare? Da/Nu
 + 
Anexa 2––-la regulament––––-PRINCIPALELE COMPONENTE ALE EVALUĂRII PROPRIU-ZISEEvaluarea propriu-zisă:1. ce se aşteaptă de la politica/iniţiativa legislativă şi care este valoarea adăugată ce se va crea;2. care este obiectivul principal al politicii/iniţiativei legislative care trebuie atins;3. care sunt opţiunile adecvate ale politicii întreprinse pentru atingerea obiectivului;4. care este impactul – pozitiv şi negativ – pentru diferite opţiuni identificate;5. cum pot fi monitorizate şi evaluate rezultatele şi impactul politicii/iniţiativei legislative propuse.1. Analiza problemeiPrima abordare în procesul evaluării propriu-zise este identificarea problemei în unul sau mai multe sectoare ale politicii dedicate dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii. Aceasta va trebui descrisă din punctul de vedere economic, social şi al protecţiei mediului. Se aşteaptă o estimare calitativă şi cantitativă din punctul de vedere al implicaţiilor financiare. De asemenea, vor fi identificate încă din faza iniţială acţiunile urgente şi riscurile asociate.2. Identificarea politicii obiectivuluiPe baza analizei efectuate vor fi stabilite, în funcţie de rezultatele aşteptate, termene de implementare.Dacă obiectivul iniţial este posibil să fie revizuit sau redefinit, va fi analizată expunerea la riscuri majore.3. Identificarea opţiunilor politicii şi instrumentele alternativeOpţiunile alternative, precum şi instrumentele trebuie identificate încă din faza iniţială.De asemenea, trebuie avut în vedere în procesul evaluării propriu-zise principiul proporţionalităţii.Trebuie avute în vedere următoarele etape:a) considerarea mai multor abordări în atingerea obiectivului propus;b) considerarea diferitelor instrumente de aplicare a politicii. Conlucrarea cu Consiliul Economic şi Social şi cu comisiile de dialog social, la nivelul tuturor ministerelor şi, în special, al celor implicate în circuitul de avizare;c) orientarea către opţiuni realiste.Vor fi realizate analize detaliate, bazate pe următoarele criterii, pentru a identifica opţiunile cele mai realiste:– relevanţă pentru problema identificată;– eficienţă în atingerea obiectivelor;– coerenţă cu obiectivele majore economice, sociale şi de protecţie a mediului;– costuri (resurse solicitate) şi aplicare efectivă.4. Evaluarea impactuluiOpţiunea politică trebuie examinată şi reţinută în analiza de impact, acordându-se o atenţie deosebită dimensiunilor economice, sociale şi de protecţie a mediului.Acest proces are două etape:a) identificarea impactului relevant;b) evaluarea impactului sub aspect cantitativ, calitativ şi/sau bugetar.4.1. Identificarea impactuluiEvaluarea propriu-zisă trebuie să identifice atât impactul direct, cât şi pe cel indirect.Va fi identificat impactul care va fi semnificativ în aplicarea Strategiei guvernamentale de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pe perioada 2004-2008.Impactul social, economic şi de mediu are în vedere:– impactul economic are în vedere evaluarea atât la nivel micro, cât şi la nivel macro, din punctul de vedere al creşterii economice şi al competitivităţii, costurile barierelor administrative rezultate ca efect al implementării legislaţiei la nivel central şi local de către autorităţile administraţiei centrale şi locale; impactul privind potenţialul inovării şi dezvoltarea tehnologică, schimbările în investiţii, nişele de piaţă şi trendul comerţului, precum şi creşterea sau descreşterea preţurilor de consum;– impactul social are în vedere impactul asupra capitalului uman, schimbările în forţa de muncă activă sau în calitatea forţei de muncă, schimbările ce pot afecta structura socială, prin excluziunea unor grupuri sociale dezavantajate, impactul asupra sănătăţii, siguranţa produselor şi protejarea drepturilor consumatorilor, precum şi aspectele distributive legate de grupuri de lucrători sau de consumatori;– impactul de mediu are în vedere impactul pozitiv şi negativ asociat cu: schimbarea climei, poluarea aerului, apei şi solului, pierderea biodiversităţii, schimbări în sectorul de sănătate publică; se vor avea în vedere regiuni dezavantajate sau grupuri sociale ori de consumatori.4.2. Evaluarea impactuluiImpactul economic, social şi de mediu, identificat pentru opţiunea propusă, trebuie analizat şi prezentat astfel încât să ofere o cât mai bună înţelegere asupra interferenţei dintre cele 3 impacturi.
 + 
Anexa 3––-la regulament––––-MINISTERELE, INSTITUŢIILE ŞI ORGANIZAŢIILEREPREZENTATE ÎN GIL1. Academia Română2. Academia de Studii Economice3. Institutul de Economie Mondială4. Institutul de Calitatea Vieţii5. Institutul European din România6. Ministerul Economiei şi Comerţului7. Ministerul Finanţelor Publice8. Ministerul Justiţiei9. Ministerul Integrării Europene10. Ministerul Afacerilor Externe11. Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei12. Ministerul Educaţiei şi Cercetării13. Ministerul Administraţiei şi Internelor14. Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor15. Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale16. Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei17. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului18. Ministerul Sănătăţii19. Ministerul Culturii şi Cultelor20. Autoritatea Naţională de Control21. Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor22. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor23. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului24. Asociaţia Română de Standardizare – ASRO25. Asociaţia Română de Acreditare – RENAR26. Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci27. Oficiul Român pentru Drepturile de Autor28. Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România29. Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti30. Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică31. Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare32. Banca Mondială––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x