REGULAMENT din 10 septembrie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 850 din 16 septembrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 300 21/12/2006
ActulABROGAT DEREGULAMENT 21/12/2006
ActulPUS IN APLICAREORDIN 219 10/09/2004
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 29ABROGA PEORDIN 129 27/05/2004
ART. 29ABROGA PEREGULAMENT 27/05/2004
ART. 29ABROGA PARTIAL PEORDIN 92 10/05/2002
ART. 29ABROGA PEREGULAMENT 10/05/2002
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 22
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 28
ART. 2REFERIRE LAORDIN 55 23/03/2004
ART. 2REFERIRE LAREGULAMENT 23/03/2004
ART. 2REFERIRE LAREGULAMENT 23/03/2004
ART. 2REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999
ART. 3REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 2
ART. 4REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 2
ART. 5REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999
ART. 7REFERIRE LAORDIN 27 06/03/2000
ART. 7REFERIRE LAREGULAMENT 06/03/2000 ANEXA 1
ART. 7REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 6
ART. 10REFERIRE LAORDIN 94 22/04/2004
ART. 10REFERIRE LAREGULAMENT 22/04/2004
ART. 11REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 6
ART. 13REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 2
ART. 27REFERIRE LAORDIN 27 06/03/2000
ART. 27REFERIRE LAREGULAMENT 06/03/2000
ART. 27REFERIRE LAREGULAMENT 06/03/2000
ART. 29ABROGA PEORDIN 129 27/05/2004
ART. 29ABROGA PEREGULAMENT 27/05/2004
ART. 29ABROGA PARTIAL PEORDIN 92 10/05/2002
ART. 29ABROGA PEREGULAMENT 10/05/2002
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 300 21/12/2006
ActulABROGAT DEREGULAMENT 21/12/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 219 10/09/2004
ActulPUS IN APLICAREORDIN 219 10/09/2004
ActulREFERIT DEORDIN 256 30/09/2004
ActulREFERIT DEREGULAMENT 30/09/2004
ActulREFERIT DEORDIN 528 31/12/2004
ActulREFERIT DEREGULAMENT 31/12/2004

privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare



În temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Concurenţei adoptă prezentul regulament.IntroducereElaborarea unui cadru legal de reglementare a materiei ajutoarelor de stat reprezintă continuarea procesului de armonizare a legislaţiei româneşti cu legislaţia europeană, care face parte din procesul de aderare a României la Uniunea Europeană.Scopul controlului asupra ajutoarelor de stat, pe care îl exercită autorităţile publice sau oricare alte organisme care administrează surse în numele statului, este acela de a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu un mediu concurenţial normal din cadrul unei economii de piaţă în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi ofertă. Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat ori de a modifica un ajutor de stat existent trebuie notificată Consiliului Concurenţei.Consiliul Concurenţei, prin prezentul regulament, stabileşte condiţiile în care ajutorul de stat poate fi considerat necesar pentru a asigura extinderea sau accelerarea activităţii de cercetare şi dezvoltare, fără a distorsiona mediul concurenţial normal şi creşterea economică. + 
Capitolul IAplicabilitatea regulilor privind ajutoarele de stat la ajutorul pentru cercetare şi dezvoltareAjutorul de stat incompatibil cu mediul concurenţial + 
Articolul 1(1) Orice sprijin, din surse de stat, acordat de autorităţi publice sau de alte organisme care le administrează în numele statului, în orice formă, care denaturează ori ameninţă să denatureze concurenţa prin favorizarea anumitor agenţi economici, producerea anumitor bunuri sau prestarea anumitor servicii, este incompatibil cu un mediu concurenţial, în măsura în care afectează aplicarea acordurilor internaţionale la care România este parte.(2) Cu cât activitatea de cercetare şi dezvoltare se situează mai aproape de piaţă, cu atât mai semnificativ poate fi efectul denaturant al ajutorului de stat. Pentru a stabili gradul de apropiere faţă de piaţă a ajutorului de stat pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurenţei face distincţia dintre activităţile de cercetare fundamentală, de cercetare aplicativă şi de cercetare-dezvoltare precompetitivă, denumită şi preconcurenţială.(3) Activitatea de cercetare fundamentală este orientată spre dobândirea de cunoştinţe ştiinţifice noi, precum şi spre formularea şi verificarea de noi ipoteze şi teorii, fără a avea însă scop industrial sau comercial.(4) Activitatea de cercetare aplicativă este orientată spre lărgirea cunoştinţelor, cu scopul de a utiliza aceste cunoştinţe pentru dezvoltarea de noi produse, procese sau servicii ori pentru a îmbunătăţi semnificativ produsele, procesele sau serviciile existente.(5) Activitatea de dezvoltare precompetitivă este orientată spre transformarea rezultatelor cercetării aplicative în planuri, scheme sau documentaţii pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau îmbunătăţite, chiar dacă acestea sunt destinate vânzării ori utilizării, incluzând şi fabricarea prototipului iniţial, care nu poate fi utilizat în scopuri comerciale. Aceasta poate include formularea conceptului şi a schiţelor pentru alte produse, procese sau servicii şi a proiectului demonstrativ ori a proiectelor-pilot, cu condiţia ca asemenea proiecte să nu fie utilizate pentru aplicaţii industriale sau în scopuri comerciale. Activitatea de dezvoltare precompetitivă nu include schimbările periodice ale produselor, liniilor de producţie, procesului de fabricaţie, serviciilor existente şi ale altor operaţii în derulare, chiar dacă aceste schimbări constituie îmbunătăţiri.Activităţile inovatoare care beneficiază de ajutor de stat
 + 
Articolul 2Inovaţia nu reprezintă o categorie distinctă a activităţii de cercetare şi dezvoltare. Activităţile care ar putea fi considerate inovatoare, dar care nu se încadrează în cele menţionate la art. 1 alin. (2), pot beneficia de ajutor de stat numai dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările şi completările ulterioare, de Regulamentul privind ajutorul de stat regional şi de Regulamentul privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 55/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie 2004.Activităţile de cercetare şi dezvoltare ale instituţiilor fără scop lucrativ
 + 
Articolul 3(1) Finanţarea publică a activităţilor de cercetare şi dezvoltare realizate de către instituţiile fără scop lucrativ de învăţământ superior sau de cercetare nu constituie ajutor de stat în sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care rezultatele proiectelor de cercetare şi dezvoltare finanţate din surse publice, realizate de aceste instituţii, sunt puse în mod nediscriminatoriu la dispoziţia industriei româneşti, ajutorul de stat nu este implicat.(2) Când activitatea de cercetare şi dezvoltare se efectuează de către instituţii fără scop lucrativ de învăţământ superior sau de cercetare, în numele sau în colaborare cu agenţii economici industriali, ajutorul de stat, în sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, nu este implicat în următoarele situaţii:a) dacă instituţiile fără scop lucrativ de învăţământ superior sau de cercetare contribuie la proiectele de cercetare aşa cum ar proceda o societate comercială, de pildă în schimbul achitării la preţul pieţei a serviciilor pe care le furnizează;b) dacă agenţii economici industriali care participă la cercetare suportă costul integral al proiectului;c) dacă rezultatele care nu generează drepturi de proprietate intelectuală pot fi diseminate pe scară largă;d) dacă drepturile de proprietate intelectuală asupra rezultatelor activităţii de cercetare şi dezvoltare sunt în întregime alocate instituţiilor publice fără scop lucrativ;e) dacă instituţiile publice nelucrative primesc de la agenţii economici industriali compensaţia echivalentă preţului de piaţă al drepturilor de proprietate intelectuală care derivă din proiectul de cercetare şi care sunt deţinute de către agenţii economici industriali respectivi.Contractarea activităţilor de cercetare şi dezvoltare sau a rezultatelor acestor activităţi
 + 
Articolul 4(1) Autorităţile publice pot angaja agenţi economici pentru activităţi de cercetare şi dezvoltare sau pot cumpăra rezultatele activităţii de cercetare şi dezvoltare direct de la aceştia. În aceste cazuri, dacă nu are loc o procedură de licitaţie, poate fi implicat ajutorul de stat, în sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare.(2) Dacă aceste contracte sunt încheiate în condiţiile pieţei, în special, în conformitate cu regulile aplicabile achiziţiilor publice, ele nu intră sub incidenţa art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Capitolul IICompatibilitatea ajutorului de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltareAutorizarea ajutorului de stat + 
Articolul 5Ajutorul de stat pentru activităţi de cercetare şi dezvoltare poate fi autorizat de către Consiliul Concurenţei, dacă îndeplineşte condiţiile prevăzute de Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, şi de prezentul regulament.Factorii care influenţează evaluarea compatibilităţii ajutorului de stat
 + 
Articolul 6La evaluarea compatibilităţii ajutorului de stat notificat cu mediul concurenţial, Consiliul Concurenţei va acorda o atenţie deosebită tipului de activitate de cercetare efectuată, beneficiarilor, intensităţii ajutorului de stat, accesibilităţii la rezultate şi altor factori relevanţi, potrivit prevederilor cap. IV şi V.
 + 
Capitolul IIINotificarea ajutorului de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltareNotificarea ajutorului de stat + 
Articolul 7(1) Ajutorul de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare trebuie notificat Consiliului Concurenţei în conformitate cu art. 6 din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare. Notificarea se va face prin completarea formularului de notificare a ajutorului de stat, prevăzut în anexa nr. 1 la Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificării unui ajutor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 27/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 24 martie 2000.(2) Chestionarul suplimentar privitor la ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, cuprins în anexa nr. 2, trebuie, de asemenea, completat de către furnizorii şi iniţiatorii ajutorului de stat şi înaintat Consiliului Concurenţei.Transparenţa schemelor de ajutor de stat
 + 
Articolul 8(1) În aplicarea schemelor de ajutor de stat Consiliul Concurenţei va urmări atingerea unui grad de transparenţă cât mai înalt, prin precizarea clară a obiectivelor de îndeplinit, a beneficiarilor şi a altor aspecte relevante în acest scop.(2) În notificare trebuie specificate diferitele categorii de costuri pe care ajutorul de stat este menit să le reducă, iar ajutorul de stat trebuie acordat astfel încât să se permită calcularea intensităţii acestuia în funcţie de aceste costuri, conform anexei nr. 1.Verificarea echivalentului ajutorului de stat
 + 
Articolul 9Dacă ajutorul de stat nu este acordat sub forma unui împrumut nerambursabil direct, furnizorul şi iniţiatorul acestuia trebuie să transmită informaţii suficiente pentru a permite Consiliului Concurenţei verificarea calculului echivalentului ajutorului de stat.Modificarea bugetului anual al schemei de ajutor de stat
 + 
Articolul 10(1) Notificarea creşterii bugetului anual al unei scheme de ajutor de stat autorizate nu este necesară dacă această creştere nu depăşeşte 100% (în termeni nominali) din valoarea anuală iniţială, cu condiţia ca schema să aibă durată nelimitată sau creşterea să aibă loc în perioada de valabilitate a schemei cu durată limitată.(2) Prelungirile termenului de aplicare a ajutorului de stat, cu sau fără creştere bugetară (până la limita menţionată de 100%), fără modificări ale condiţiilor de implementare a schemelor de ajutor autorizate anterior şi consecvente cu noul cadru, trebuie notificate numai dacă sunt realizate din al cincilea an de la expirarea valabilităţii schemei iniţiale.(3) Furnizorii şi iniţiatorii ajutorului de stat au obligaţia de a informa anticipat Consiliul Concurenţei cu privire la aceste refinanţări/prelungiri şi de a raporta ajutoarele de stat conform Regulamentului privind procedurile de raportare şi monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 94/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 18 mai 2004.Alocări specifice de ajutoare de stat. Notificarea ajutorului de stat individual
 + 
Articolul 11(1) Alocările specifice de ajutoare de stat acordate în cadrul unei scheme de cercetare şi dezvoltare, care a fost autorizată de către Consiliul Concurenţei, nu trebuie să fie notificate, cu excepţia cazului în care Consiliul Concurenţei a solicitat explicit acest lucru în decizia de autorizare a schemei de ajutor de stat.(2) Pentru a evalua alocările cu valori semnificative acordate în cadrul schemelor autorizate, precum şi compatibilitatea acestor alocări cu mediul concurenţial, Consiliul Concurenţei solicită notificarea prealabilă a tuturor proiectelor de cercetare individuale care costă mai mult decât echivalentul în lei a 25 milioane euro şi pentru care se propune acordarea ajutorului de stat al cărui echivalent brut în lei este mai mare de 5 milioane euro.(3) Ajutoarele de stat individuale pentru cercetare şi dezvoltare trebuie notificate conform art. 6 din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia cazului în care se situează sub pragul minim.
 + 
Capitolul IVIntensitatea ajutorului de statStabilirea intensităţii ajutorului de stat + 
Articolul 12(1) Intensitatea permisă a ajutorului de stat va fi stabilită de către Consiliul Concurenţei de la caz la caz.(2) Evaluarea făcută de Consiliul Concurenţei în fiecare caz va lua în considerare natura proiectului sau a programului, consideraţiile de politică generală referitoare la competitivitatea industriei, riscul denaturării concurenţei şi al încălcării prevederilor tratatelor la care România este parte.(3) Evaluarea generală a acestor riscuri poate îndreptăţi Consiliul Concurenţei să considere că pentru activităţile de cercetare fundamentală şi cercetare aplicativă se pot acorda niveluri mai mari de ajutoare de stat decât pentru activităţile de cercetare-dezvoltare precompetitivă, care sunt mai strâns legate de introducerea pe piaţă a rezultatelor activităţii de cercetare şi dezvoltare şi care, dacă beneficiază de ajutor de stat, ar putea determina mai uşor denaturări ale concurenţei şi comerţului.Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare fundamentală
 + 
Articolul 13(1) Finanţarea publică a cercetării fundamentale care, în mod normal, se efectuează în mod independent de către instituţiile fără scop lucrativ de învăţământ superior sau de cercetare nu constituie ajutor de stat, în sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare.(2) În cazurile excepţionale în care activitatea de cercetare fundamentală este efectuată de către sau pentru agenţi economici, finanţarea publică intră sub incidenţa art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, deoarece acest tip de cercetare este departe de piaţă, iar rezultatele sale sunt în principiu disponibile pe scară largă pentru exploatarea pe baze nediscriminatorii şi la ratele pieţei, ajutorul de stat pentru acest tip de activitate putând fi acordat la o intensitate brută de până la 100%.(3) Pentru a fi calificată drept cercetare fundamentală, activitatea nu trebuie să fie legată de obiectivele industriale sau comerciale ale unei anumite întreprinderi şi trebuie garantată o largă diseminare a rezultatelor cercetării.Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare aplicativă
 + 
Articolul 14(1) Ca regulă generală, intensitatea brută a ajutorului de stat pentru cercetarea aplicativă nu trebuie să depăşească 50% din costurile eligibile ale proiectului, conform definiţiei cuprinse în anexa nr. 1.(2) Pentru studiile tehnice de fezabilitate pregătitoare ale activităţilor de cercetare aplicativă se poate acorda un ajutor de stat de până la 75% din costurile studiului, în timp ce pentru studiile pregătitoare ale activităţilor de cercetare-dezvoltare preconcurenţială se poate acorda un ajutor de stat de până la 50% din costurile studiului. Aceste plafoane au fost stabilite avându-se în vedere impactul neglijabil al acestor ajutoare de stat asupra condiţiilor concurenţei şi a condiţiilor de desfăşurare a comerţului.Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare-dezvoltare precompetitivă
 + 
Articolul 15Activităţile de cercetare-dezvoltare precompetitivă se situează aproape de piaţă şi există un risc mai mare ca ajutorul de stat acordat să denatureze concurenţa şi să contravină prevederilor tratatelor internaţionale la care România este parte. Intensitatea brută permisă a ajutorului de stat pentru activităţile de cercetare-dezvoltare precompetitivă este de 25% din costurile eligibile ale proiectului, conform definiţiei cuprinse în anexa nr. 1.Intensitatea ajutorului de stat în cazul avansurilor rambursabile
 + 
Articolul 16(1) În cazul avansurilor rambursabile, numai în eventualitatea succesului activităţilor de cercetare, intensitatea permisă a ajutorului de stat, exprimată în echivalent brut, este cea prevăzută în prezentul regulament pentru diversele etape ale cercetării.(2) În eventualitatea eşecului cercetării respective, Consiliul Concurenţei poate autoriza un nivel mai ridicat al intensităţii ajutorului de stat, în măsura în care eşecul proiectului reduce riscul denaturării concurenţei şi comerţului, dar cu respectarea limitelor legale ale intensităţii.(3) La notificarea ajutorului de stat rambursabil, furnizorii ajutorului trebuie să informeze Consiliul Concurenţei asupra sumelor şi procedurilor exacte de rambursare, condiţiile propuse fiind analizate de către Consiliul Concurenţei de la caz la caz.Ajutorul de stat pentru aplicarea invenţiilor brevetate
 + 
Articolul 17În vederea încurajării diseminării rezultatelor cercetării, ajutoarele de stat pentru aplicarea invenţiilor brevetate şi a îmbunătăţirilor ulterioare de către întreprinderile mici şi mijlocii pot fi acordate până la acelaşi nivel ca şi pentru activităţile de cercetare care au condus la realizarea invenţiilor respective.Nivelul ajutorului de stat pentru un proiect de cercetare şi dezvoltare realizat prin colaborarea dintre instituţiile publice de cercetare şi agenţii economici
 + 
Articolul 18În cazul unui proiect de cercetare şi dezvoltare care se realizează prin colaborarea dintre instituţiile publice de cercetare şi agenţi economici, ajutorul de stat combinat, provenit din sprijin guvernamental direct pentru un proiect specific de cercetare şi contribuţiile din partea instituţiilor publice de cercetare la proiectul respectiv, dacă acestea din urmă constituie ajutor de stat în conformitate cu art. 3, nivelul ajutorului de stat combinat nu poate depăşi plafoanele de ajutor prevăzute pentru activitatea de cercetare în cauză.Intensitatea ajutorului de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare care acoperă atât cercetarea aplicativă, cât şi dezvoltarea precompetitivă
 + 
Articolul 19În cazul activităţii de cercetare şi dezvoltare care acoperă atât cercetarea aplicativă, cât şi activităţi de cercetare şi dezvoltare precompetitivă, intensitatea permisă a ajutorului de stat nu va depăşi media ponderată a intensităţilor permise pentru ajutoarele aplicabile celor două tipuri de cercetare.Modificarea intensităţii ajutorului de stat
 + 
Articolul 20(1) Fără a se aduce atingere analizei de la caz la caz, intensitatea ajutoarelor de stat, prevăzută la art. 14-18, poate creşte în situaţiile menţionate la alin. (2)-(6).(2) Dacă ajutorul de stat se acordă întreprinderilor mici şi mijlocii, intensitatea ajutorului poate creşte cu 10%.(3) Dacă proiectul de cercetare se efectuează într-o zonă asistată, intensitatea ajutorului de stat poate fi depăşită cu 10%. Toate regiunile din România sunt considerate regiuni asistate şi, în consecinţă, sunt eligibile pentru acest bonus.(4) Bonusul regional menţionat la alin. (3) poate fi depăşit ţinându-se seama de plafoanele aplicabile ajutorului de stat regional pentru investiţii şi de nevoia de a stimula investiţiile necorporale, fără a se depăşi însă limitele prevăzute la alin. (8).(5) Dacă proiectul de cercetare se conformează obiectivelor unui proiect sau program specific derulat ca parte a programului comunitar cadru de cercetare şi dezvoltare, acesta poate beneficia de un supliment de 15%. Această cifră creşte până la 25% dacă proiectul implică şi cooperare efectivă transfrontalieră între firme şi organismele publice de cercetare sau între cel puţin doi parteneri independenţi, unul din România şi unul din statele membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European sau din ţările care au încheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeană şi statele sale membre, pe de o parte, şi ţările respective, pe de altă parte, şi dacă rezultatele sunt diseminate şi publicate pe scară largă, respectându-se totodată drepturile de proprietate intelectuală şi industrială.(6) Dacă proiectul de cercetare nu este în concordanţă cu obiectivele unui proiect ori program specific derulat ca parte a programului cadru comunitar existent pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurenţei poate permite creşteri de până la 10%, cu respectarea a cel puţin uneia dintre următoarele condiţii:a) proiectul implică cooperarea transfrontalieră efectivă dintre cel puţin doi parteneri independenţi, unul din România şi unul dintr-un stat membru al Uniunii Europene şi al Spaţiului Economic European sau din ţările care au încheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeană şi statele sale membre, pe de o parte, şi ţările respective, pe de altă parte, în special în contextul coordonării politicilor naţionale de cercetare-dezvoltare;b) proiectul implică cooperarea efectivă dintre agenţi economici şi organisme publice de cercetare, în special în contextul coordonării politicilor naţionale de cercetaredezvoltare;c) rezultatele proiectului sunt diseminate şi publicate pe scară largă, se acordă brevete şi licenţe sau se iau alte măsuri în condiţii asemănătoare cu cele privind diseminarea rezultatelor cercetării-dezvoltării din Uniunea Europeană.(7) Furnizorii şi iniţiatorii ajutorului de stat trebuie să transmită Consiliului Concurenţei informaţii suficiente pentru a-i permite acestuia să analizeze îndeplinirea criteriilor de acordare a ajutorului de stat.(8) Cumularea creşterii prevăzute la alin. (2)-(6) cu procentele prevăzute la art. 14-18 nu poate depăşi o intensitate brută maximă de 75% pentru cercetarea aplicativă şi de 50% pentru activităţile de dezvoltare precompetitivă. Aceste limite trebuie respectate în toate cazurile.Factorii care influenţează evaluarea ajutorului de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare
 + 
Articolul 21La evaluarea ajutorului de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurenţei trebuie să ţină seama de efectul asupra concurenţei şi comerţului al ajutorului de stat cumulat cu alte surse de finanţare comunitară. Acolo unde finanţarea comunitară se cumulează cu ajutorul de stat, sprijinul total nu poate depăşi 75% în cazul cercetării aplicative şi 50% în cazul activităţilor de cercetare-dezvoltare precompetitivă.
 + 
Capitolul VEfectul stimulator al ajutorului de stat pentru cercetare şi dezvoltareEfectul stimulator al ajutorului de stat + 
Articolul 22Ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare trebuie să servească drept stimulent pentru ca agenţii economici să întreprindă activităţi de cercetare şi dezvoltare pe lângă activităţile normale curente. Acest ajutor poate încuraja agenţii economici care nu efectuează cercetare şi dezvoltare să realizeze astfel de activităţi. Dacă acest efect stimulator nu este evident, Consiliul Concurenţei poate evalua ajutorul respectiv într-o manieră mai puţin favorabilă decât în mod obişnuit.Factori care influenţează evaluarea efectului stimulator al ajutorului de stat
 + 
Articolul 23(1) Pentru a verifica dacă ajutorul de stat propus va impulsiona agenţii economici să efectueze activităţi de cercetare pe care altfel nu le-ar desfăşura, Consiliul Concurenţei trebuie să ţină seama în special de factorii cuantificabili, cum ar fi modificările legate de cheltuielile cu cercetarea şi dezvoltarea, de numărul de persoane cu sarcini de cercetare şi dezvoltare şi de cheltuielile cu cercetarea şi dezvoltarea ca procentaj din cifra totală de afaceri, precum şi de eşecurile de piaţă, costurile suplimentare legate de cooperarea transfrontalieră şi alţi factori relevanţi indicaţi de către furnizorul ajutorului de stat.(2) Ajutorul de stat poate fi autorizat şi în cazul în care contribuie la extinderea domeniului cercetării ori la accelerarea acesteia.Necesitatea demonstrării efectului stimulator al ajutorului de stat
 + 
Articolul 24(1) Cu ocazia notificării ajutorului de stat pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurenţei va cere furnizorului şi iniţiatorului de ajutor de stat să demonstreze faptul că ajutorul este necesar ca stimulent şi că nu este în nici un caz ajutor de exploatare (operare).(2) De asemenea, Consiliul Concurenţei va solicita furnizorului, în momentul depunerii rapoartelor anuale privind implementarea schemelor de ajutor de stat aprobate, să demonstreze faptul că ajutorul este necesar ca stimulent şi că nu este în nici un caz ajutor de exploatare (operare).Ajutorul de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii
 + 
Articolul 25Se consideră că ajutorul de stat oferă stimulentul necesar dacă beneficiarul este o întreprindere din categoria celor mici şi mijlocii.Prevederi suplimentare referitoare la art. 23 şi 24
 + 
Articolul 26Consiliul Concurenţei va acorda o importanţă deosebită condiţiilor prevăzute la art. 23 şi 24:a) în cazul proiectelor de cercetare individuale, situate aproape de piaţă, când acestea sunt realizate de către societăţile comerciale mari;b) în toate cazurile în care un procentaj semnificativ al cheltuielilor cu cercetarea şi dezvoltarea a fost efectuat anterior depunerii solicitării de ajutor de stat.
 + 
Capitolul VIDispoziţii finaleCondiţii care trebuie respectate în aplicarea prezentului regulament + 
Articolul 27Dispoziţiile prezentului regulament se aplică cu respectarea prevederilor Regulamentului privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificării unui ajutor de stat şi ale Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 27/2000.
 + 
Articolul 28Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.Intrarea în vigoare a prezentului regulament
 + 
Articolul 29(1) Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Prezentul regulament se aplică ajutoarelor de stat acordate pentru activităţile de cercetare-dezvoltare, notificate după intrarea sa în vigoare, precum şi celor care nu au fost notificate înainte de intrarea sa în vigoare, dar pentru care decizia Consiliului Concurenţei este ulterioară acestei date.(3) La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 92/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002, şi Regulamentul pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 129/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 9 iunie 2004.(4) Prezentul regulament transpune Cadrul comunitar privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, C 45 din 17 februarie 1996, precum şi Comunicarea Comisiei de modificare a Cadrului comunitar privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, C 48 din 13 februarie 1998.
 + 
Anexa 1la regulamentCOSTURILEde cercetare şi dezvoltare eligibile înscopul calculării intensităţii ajutoarelor de statCosturile prevăzute mai jos vor fi considerate eligibile pentru calcularea intensităţii ajutoarelor de stat pentru cercetare şi dezvoltare (dacă sunt generate şi de alte activităţi – în special alte activităţi de cercetare şi dezvoltare -, trebuie defalcate pe tipuri de activităţi):1. costurile de personal (cercetători, tehnicieni şi alt personal de sprijin angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare);2. costurile instrumentelor, echipamentelor, terenurilor şi incintelor utilizate exclusiv şi în mod continuu pentru activităţi de cercetare;3. costurile aferente consultanţei şi serviciilor echivalente utilizate exclusiv în activitatea de cercetare, inclusiv cercetare, cunoştinţe tehnice şi brevete etc. aduse din surse externe;4. cheltuielile de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activităţii de cercetare;5. alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale, aprovizionări şi alte produse similare, angajate direct ca rezultat al activităţii de cercetare.
 + 
Anexa 2la regulamentINFORMAŢII SUPLIMENTAREcare vor fi furnizate în notificarea prevăzută laart. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,cu modificările şi completările ulterioare, pentrucercetare şi dezvoltare (scheme, alocări specifice de ajutoareacordate în cadrul unei scheme aprobate şi ajutoare individuale)1. ObiectiveDescrierea detaliată a scopurilor măsurii şi a tipului/naturii activităţii de cercetare şi dezvoltare care va beneficia de asistenţă2. Descrierea etapelor activităţii de cercetare şi dezvoltare eligibile pentru ajutorul de stat2.1. Cercetarea fundamentală2.2. Definiţia studiilor de fezabilitate2.3. Cercetarea aplicativă2.4. Cercetarea-dezvoltarea precompetitivă2.5. Proiectele-pilot sau demonstrative3. Detalii cu privire la elementele de cost eligibile pentru ajutorul de stat3.1. Costurile de personal (cercetători, tehnicieni şi alt personal auxiliar angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare)3.2. Costurile instrumentelor, echipamentelor, terenului şi incintelor utilizate exclusiv şi în mod continuu (cu excepţia cheltuielilor ocazionate de comercializarea lor) pentru activitatea de cercetare3.3. Cheltuielile de consultanţă şi servicii echivalente utilizate exclusiv pentru activitatea de cercetare, inclusiv cercetarea, cunoştinţele tehnice şi brevetele etc. achiziţionate din surse externe3.4. Cheltuieli de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activităţii de cercetare3.5. Alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale, aprovizionări şi alte produse similare, angajate direct ca rezultat al activităţii de cercetare4. Tipul şi intensitatea ajutorului de stat4.1. Descrierea tipului şi intensităţii ajutorului de stat pentru fiecare etapă de cercetare şi dezvoltare care beneficiază de ajutor4.2. Descrierea detaliată a tuturor bonusurilor aplicabile, precum şi precizarea intensităţii maxime a ajutorului de stat5. Cercetarea prin cooperare5.1. Proiectele se desfăşoară prin cooperarea dintre o serie de agenţi economici eligibili pentru ajutorul de stat? Există condiţii/clauze speciale de cooperare? Dacă da, care sunt aceste condiţii/clauze?5.2. Propunerea de ajutor de stat prevede cooperarea dintre agenţi economici şi alte organisme, cum ar fi institutele de cercetare şi universităţile? Există condiţii/clauze speciale? Dacă da, a se descrie.5.3. Dacă institutele de cercetare primesc ajutor de stat pentru un proiect de cercetare specific, care sunt valoarea şi intensitatea acelui ajutor?6. Aspecte multinaţionalePropunerea (ajutor individual/schemă/program) are aspecte multinaţionale? Dacă da:6.1. Propunerea presupune cooperarea cu parteneri din alte ţări? Dacă da, precizaţi:a) care sunt state membre ale Uniunii Europene;b) care sunt state terţe;c) care sunt agenţi economici ori centre de cercetare din alte ţări.6.2. Care este costul total al propunerii (ajutor individual/schemă/program)?6.3. Prezentaţi defalcarea costurilor totale pe fiecare partener.7. Aplicarea rezultatelor7.1. Cine va fi proprietarul rezultatelor de cercetare şi dezvoltare?7.2. Există condiţii la acordarea licenţelor privitoare la rezultate?7.3. Există reguli care guvernează publicarea/ diseminarea generală a rezultatelor de cercetare şi dezvoltare?7.4. Precizaţi măsurile planificate pentru valorificarea/ dezvoltarea ulterioară a rezultatelor.8. Efectul stimulator al ajutoarelor de stat pentru cercetare şi dezvoltare8.1. În ceea ce priveşte schemele, ce măsuri sunt avute în vedere pentru a asigura faptul că ajutorul de stat are efect stimulator asupra cercetării şi dezvoltării (a se vedea cap. V din regulament)?8.2. În ceea ce priveşte ajutoarele individuale – în special cazurile la care se referă art. 26 din regulament – ce factori au fost luaţi în considerare pentru a asigura faptul că ajutorul are efect stimulator asupra cercetării şi dezvoltării?–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x