Notă …
*) Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 16 din 10 martie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 231 din 29 martie 2016. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Prezentul regulament stabilește modul de organizare și funcționare a aparatului executiv al Camerei Auditorilor Financiari din România (denumită în continuare Camera sau CAFR), atribuțiile și responsabilitățile structurilor executive, precum și raporturile dintre acestea. +
Articolul 2Atribuțiile generale ale Camerei sunt reglementate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările și completările ulterioare (OUG nr. 75/1999) și Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Conferinței Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 2/2018. +
Capitolul IIOrganizarea aparatului executiv al Camerei +
Secţiunea 1Aparatul executiv al Camerei +
Articolul 3Sub coordonarea, conducerea și controlul Biroului permanent al Consiliului Camerei și a președintelui Camerei, activitatea executivă a CAFR se realizează prin aparatul său executiv, coordonat de secretarul general, în condițiile prevăzute în prezentul regulament. +
Articolul 4Aparatul executiv al CAFR include următoarele structuri organizatorice:a)secretarul general; … b)șapte compartimente. … +
Secţiunea a 2-aSecretarul general +
Articolul 5(1)Secretarul general al Camerei este numit de Biroul permanent al Consiliului Camerei.(2)Secretarul general funcționează în subordinea președintelui Camerei și a Biroului permanent al Consiliului Camerei și are, în principal, următoarele atribuții:a)asigură punerea în executare a hotărârilor Consiliului Camerei, deciziilor Biroului permanent al Consiliului Camerei și ordinelor președintelui Camerei; … b)asigură execuția cheltuielilor curente și de capital conform bugetului de venituri și cheltuieli al CAFR, prezentând execuția lunară Biroului permanent; răspunde împreună cu contabilul-șef de organizarea și ținerea contabilității Camerei, potrivit legii; … c)prezintă Biroului permanent al Consiliului Camerei proiectul programului de activitate anual al Camerei și întocmește anual raportul activităților, pe care îl înaintează Biroului permanent al Consiliului Camerei până la data de 10 februarie; … d)asigură ordonanțarea cheltuielilor Camerei împreună cu contabilul-șef; … e)contrasemnează documentele financiare ale Camerei, semnate de contabilul-șef, pe care le supune spre aprobare președintelui Camerei; … f)angajează, promovează, sancționează și concediază personalul cu funcții de execuție din cadrul aparatului executiv al Camerei după aprobarea Biroului permanent al Consiliului Camerei; … g)sesizează Biroul permanent al Consiliului Camerei cu privire la activitatea necorespunzătoare a șefilor de compartimente, aflați în subordinea Biroului permanent; … h)participă fără drept de vot la ședințele Biroului permanent și ale Consiliului CAFR, luând cunoștință de deciziile și hotărârile adoptate; … i)asigură soluționarea activităților curente ale structurilor executive ale Camerei; … j)asigură desfășurarea Programului de evaluare a performanțelor personalului; … k)îndeplinește atribuțiile stabilite prin fișa postului; … l)îndeplinește alte atribuții stabilite de Biroul permanent și Consiliul Camerei. … (3)Secretarul general coordonează activitatea structurilor organizatorice din cadrul aparatului executiv:a)Compartimentul de etică, juridic și investigație (CEJI); … b)Compartimentul admitere, pregătire continuă și stagiari (CAPCS); … c)Compartimentul servicii și asistență membri (CSAM); … d)Compartimentul marketing, comunicare și relații internaționale (CMCRI); … e)Compartimentul contabilitate, resurse umane și servicii interne (CCRUSI); … f)Compartimentul IT (CIT). … (4)În executarea atribuțiilor sale, secretarul general emite dispoziții. +
Secţiunea a 3-aAudit intern +
Articolul 6(1)Funcția de audit intern în cadrul CAFR este independentă și se externalizează.(2)Obiectivul general al auditului intern este îmbunătățirea managementului structurilor auditate prin furnizarea, în principal, de activități de asigurare, care reprezintă examinări obiective ale elementelor probante, efectuate cu scopul de a furniza structurilor auditate o evaluare independentă și obiectivă a proceselor de management al riscurilor, de control și de guvernanță și/sau, după caz, activități de consultanță, menite să adauge valoare și să îmbunătățească procesele de guvernanță din cadrul structurilor auditate. +
Secţiunea a 4-aCompartimentul monitorizare, control, competență și cercetare profesională +
Articolul 7(1)CMCCCP are, în principal, următoarele atribuții:a)efectuează revizuirile pentru asigurarea calității activității de audit financiar, altul decât auditul statuar, și a altor activități desfășurate de auditorii financiari, membri ai CAFR, în condițiile legii; … b)monitorizează auditorii financiari pe o perioadă determinată în funcție de calificativul obținut, de factorii de risc identificați sau de alte criterii aprobate prin hotărâre a Consiliului Camerei, la propunerea CMCCCP; … c)asigură implementarea sistemului de control al calității activității desfășurate de membrii Camerei, pentru activitățile stabilite la art. 3 alin. (3) lit. b)-e) din OUG nr. 75/1999; … d)efectuează controlul activității desfășurate de membrii Camerei, prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b)-e) din OUG nr. 75/1999, în condițiile legii; … e)elaborează reglementările aplicabile în activitatea specifică a CMCCCP, cu asigurarea conformității acestora cu normele și reglementările interne și internaționale în domeniu, pe care le înaintează spre aprobare Consiliului Camerei; … f)urmărește respectarea de către membrii Camerei a normelor care reglementează exercitarea profesiei de auditor financiar, în condițiile legii; … g)sesizează Comisia de disciplină în cazul în care constată existența unor indicii privind posibila săvârșire a unor abateri disciplinare de către auditorii financiari inspectați, în condițiile legii; … h)acordă, cu aprobarea Consiliului Camerei, suport tehnic la investigarea aspectelor profesionale în cadrul procedurilor disciplinare privind membrii Camerei, efectuate de către Comisia de disciplină, în condițiile legii; … i)îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege sau stabilite de Consiliul Camerei, în condițiile legii. … (2)CMCCCP asigură activitatea de cercetare profesională pentru membrii Camerei în sprijinul profesiei de audit financiar printr-un inspector principal și un inspector, desemnați să efectueze astfel de activități.(3)CMCCCP se subordonează ierarhic și funcțional Consiliului Camerei.(4)Pentru asigurarea administrativă a activităților CMCCCP cooperează cu secretarul general. +
Secţiunea a 5-aCompartimentul de etică, juridic și investigații +
Articolul 8(1)CEJI are următoarele atribuții:a)acordă consultanță și asistență juridică în toate problemele de drept solicitate de Cameră; … b)avizează proiecte de contracte și/sau proiecte ale altor documente legale referitoare la activitatea Camerei, în acord cu legislația din domeniu și cu reglementările interne; … c)întocmește documentația în vederea obținerii diferitelor aprobări, avize și certificate necesare desfășurării activității Camerei, în condițiile legii; … d)verifică schimbările legislației în vigoare și semnalează necesitatea abrogării sau modificării unor acte cu caracter normativ ale CAFR pentru a se asigura conformitatea cu noile reglementări; … e)reprezintă Camera în justiție și redactează documente de apărare a intereselor CAFR în litigiile în care este implicată; … f)asigură convocarea ședințelor Consiliului Camerei și ale Biroului permanent, urmărind consemnarea dezbaterilor în procese-verbale și stenograme de către un stenograf extern; … g)păstrează evidența hotărârilor Consiliului Camerei, deciziilor Biroului permanent, ordinelor președintelui și a dispozițiilor secretarului general, monitorizează aplicarea acestora din punctul de vedere al legalității; … h)asigură publicarea hotărârilor și deciziilor organelor de conducere ale Camerei, potrivit reglementărilor și normelor în vigoare; … i)analizează proiectele de norme și reglementări elaborate la nivelul Camerei și formulează avize consultative, din punctul de vedere al aspectelor tehnice; … j)asigură secretariatul tehnic al Comisiei de disciplină din cadrul Camerei; … k)îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege sau reglementările Camerei, în condițiile legii. … (2)CEJI se subordonează ierarhic și funcțional secretarului general și Biroului permanent al Consiliului Camerei. +
Secţiunea a 6-aCompartimentul admitere, pregătire continuă și stagiari +
Articolul 9(1)CAPCS are următoarele atribuții:a)monitorizează și coordonează activitatea de acces la stagiu, în condițiile delegării de către ASPAAS, conform legii; … b)monitorizează și coordonează activitatea de acces în profesia de auditor financiar pentru persoanele fizice și juridice din România, din alte state membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene, precum și din terțe țări în condițiile delegării de către ASPAAS, conform legii; … c)monitorizează și coordonează perioada de stagiu în activitatea de audit financiar, în condițiile delegării de către ASPAAS, conform legii; … d)organizează și coordonează programul de pregătire profesională pentru auditorii financiari care efectuează activitățile stabilite la art. 3 alin. (3) lit. b)-e) din OUG nr. 75/1999, în condițiile legii; … e)elaborează reglementările aplicabile în activitatea specifică a CAPCS, cu asigurarea conformității acestora cu normele și reglementările interne și internaționale în domeniu, pe care le supune spre aprobare Consiliului Camerei; … f)urmărește îndeplinirea de către membrii Camerei a tuturor obligațiilor de pregătire profesională prevăzute de prevederile legale existente și informează secretarul general și Biroul permanent în cazul în care se constată nerespectarea acestora, în vederea luării măsurilor care se impun, conform legii; … g)îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege sau stabilite de conducerea Camerei, în condițiile legii. … (2)CAPCS se subordonează ierarhic și funcțional secretarului general și Biroului permanent. +
Secţiunea a 7-aCompartimentul servicii și asistență membri +
Articolul 10(1)CSAM are următoarele atribuții:a)întocmește, actualizează și publică Registrul membrilor Camerei; … b)întocmește documentația privind înscrierea ca membru al Camerei; … c)elaborează reglementările aplicabile în activitatea specifică a CSAM, cu asigurarea conformității acestora cu normele și reglementările interne și internaționale în domeniu, pe care le înaintează spre aprobare Consiliului Camerei; … d)urmărește îndeplinirea de către membrii Camerei a tuturor obligațiilor prevăzute de reglementările Camerei la termenele stabilite prin acestea și informează Biroul permanent al Consiliului Camerei în cazul în care se constată nerespectarea acestora, în vederea luării măsurilor care se impun, conform legii; … e)oferă consultanță membrilor Camerei privind activitatea de audit financiar și alte activități desfășurate de aceștia, în condițiile legii; … f)organizează activitatea de documentare, informare și asistență profesională pentru membrii Camerei; … g)participă la formularea răspunsurilor Camerei către terți, din punctul de vedere al reglementărilor legale; … h)îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege sau stabilite de conducerea Camerei, în condițiile legii. … (2)CSAM se subordonează ierarhic și funcțional secretarului general și Biroului permanent. +
Secţiunea a 8-aCompartimentul marketing, comunicare și relații internaționale +
Articolul 11(1)CMCRI are următoarele atribuții:a)asigură cunoașterea, sistematizarea, precum și prezentarea Consiliului Camerei, Biroului permanent și secretarului general a materialelor referitoare la organismele internaționale ale profesiei contabile și la organizațiile profesionale de profil din alte țări; … b)asigură realizarea măsurilor necesare în vederea aderării Camerei la organismele profesionale internaționale de profil și menținerea calității de membru al Camerei la aceste organisme; … c)asigură colaborarea și cooperarea cu instituțiile din alte țări care activează în domeniul auditului financiar; … d)asigură participarea reprezentanților Camerei la acțiuni de colaborare profesională cu organisme internaționale și instituții de profil din alte țări; … e)promovează imaginea Camerei pe plan intern și la nivel internațional; … f)asigură activitatea de traducere pentru organele de conducere, pentru materialele primite de la organismele internaționale sau care sunt transmise organismelor internaționale; … g)asigură serviciile de media, la solicitarea conducerii Camerei; … h)organizează și desfășoară activitatea de realizare, tipărire și distribuire a revistei „Audit financiar“, editată de Cameră, precum și a altor materiale/cărți tipărite sub egida Camerei; … i)elaborează anual și prezintă spre aprobare Biroului permanent strategia de promovare imagine și de marketing a Camerei pentru anul următor; … j)asigură comunicarea și mediatizarea activității și acțiunilor interne desfășurate de Cameră; … k)propune și elaborează acorduri de cooperare cu instituții omoloage de pe plan intern, pe care le înaintează spre aprobare Consiliului Camerei, în condițiile legii; … l)îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege sau stabilite de conducerea Camerei, în condițiile legii. … (2)CMCRI se subordonează ierarhic și funcțional secretarului general și Biroului permanent. +
Secţiunea a 9-aCompartimentul contabilitate, resurse umane și servicii interne +
Articolul 12(1)CCRUSI are următoarele atribuții:A.pentru activitățile de contabilitate:a)elaborează, sub coordonarea contabilului-șef, situațiile financiare anuale și proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Camerei și le înaintează secretarului general spre a fi supuse dezbaterii, avizării și aprobării, conform legii; … b)conduce și ține contabilitatea CAFR și gestionează patrimoniul și activitatea financiară a Camerei, conform legii; … c)urmărește, în colaborare cu alte compartimente ale CAFR, încasarea cotizațiilor, taxelor și a altor venituri ale Camerei și informează secretarul general în cazul nerespectării termenelor de plată, în vederea luării măsurilor care se impun, conform legii; … d)efectuează plata salariilor și a altor venituri de natură salarială, a onorariilor colaboratorilor, precum și a indemnizațiilor organelor alese; … e)întocmește rapoarte privind execuția bugetului de venituri și cheltuieli aprobat, în vederea supunerii lor spre dezbatere Biroului permanent, conform legii; … f)elaborează reglementările aplicabile în activitatea specifică a CCRUSI, cu asigurarea conformității acestora cu normele și reglementările în domeniu, pe care le înaintează spre aprobare Consiliului Camerei; … … B.pentru activitățile de resurse umane și administrativ:a)întocmește, verifică și înregistrează dosarele de personal; … b)întocmește și actualizează registrul de evidență a salariaților; … c)asigură coordonarea și desfășurarea procesului de recrutare a salariaților CAFR; … d)împreună cu șefii de compartimente întocmește și actualizează fișa postului pentru fiecare salariat, pe baza organigramei prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament; … e)redactează contractele individuale de muncă, actele de modificare, suspendare și încetare, asigură gestionarea acestora și punerea în aplicare a tuturor actelor normative privind drepturile de personal; … f)arhivează toate documentele ce rezultă din desfășurarea Programului de evaluare a performanțelor personalului în dosarele salariaților Camerei; … g)întocmește lunar foaia de prezență a salariaților; … h)păstrează registrul de sancțiuni disciplinare aplicate salariaților, la nivelul Camerei; … i)asigură implementarea măsurilor specifice de sănătate și securitate în muncă, de prevenire și stingere a incendiilor, conform legii; … j)asigură serviciile administrative și de protocol pentru activitățile curente ale Camerei și ori de câte ori se solicită din partea organelor de conducere ale Camerei; … k)desfășoară activități de curierat, comisionare și depunere/ridicare corespondență; … l)asigură serviciile de întreținere și curățenie a sediului Camerei; … … C.pentru activitățile de relații interne:a)primește, înregistrează în Registrul de intrări-ieșiri al CAFR și înaintează corespondența externă a Camerei conform circuitului documentului aprobat la nivelul Camerei (intrări ale documentelor); … b)organizează un sistem eficient de stocare și arhivare a documentelor Camerei; … c)asigură circuitul documentelor în scris și în format electronic, în cadrul Camerei, între structurile aparatului executiv și către organele de conducere ale Camerei; … d)îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege sau stabilite de conducerea Camerei, în condițiile legii. … … (2)CCRUSI se subordonează ierarhic și funcțional secretarului general și Biroului permanent al Consiliului Camerei. +
Articolul 13(1)CCRUSI este condus de un contabil-șef.(2)Contabilul-șef are următoarele atribuții:a)întocmește bugetul de venituri și cheltuieli al Camerei și îl prezintă spre aprobare secretarului general, conform legii, pentru a fi apoi înaintat Biroului permanent; … b)asigură și răspunde împreună cu secretarul general de conducerea și ținerea contabilității, conform legii; … c)contrasemnează împreună cu secretarul general documentele financiare ale Camerei, pe care le supune spre aprobare președintelui Camerei; … d)asigură, împreună cu secretarul general, ordonanțarea cheltuielilor Camerei, conform informațiilor furnizate de către CCRUSI; … e)întocmește și prezintă informări secretarului general și președintelui Camerei cu privire la situațiile financiare ale Camerei; … f)întocmește și prezintă trimestrial Biroului permanent execuția bugetului de venituri și cheltuieli; … g)asigură verificarea gradului de încasare a cotizațiilor și taxelor datorate Camerei, conform legii; … h)asigură achitarea la termenele stabilite a cotizațiilor Camerei în calitate de membru la organismele interne și internaționale; … i)participă fără drept de vot la ședințele Biroului permanent și ale Consiliului Camerei, luând cunoștință de deciziile și hotărârile adoptate; … j)îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege sau în fișa postului ori stabilite de directorul executiv, în condițiile legii. … +
Secţiunea a 10-aCompartimentul IT +
Articolul 14(1)CIT are următoarele atribuții:a)asigură mentenanța din punct de vedere tehnic a sistemului informatic al Camerei; … b)verifică periodic starea dotărilor logistice ale Camerei (calculatoare, imprimante, scanere etc.); … c)administrează baza de date și website-ul Camerei; … d)oferă suport tuturor compartimentelor din aparatul executiv; … e)ține legătura cu furnizorii externi de servicii IT; … f)propune măsuri de îmbunătățire a infrastructurii IT; … g)îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege sau stabilite de secretarul general, în condițiile legii. … (2)CIT se subordonează ierarhic și funcțional secretarului general și Biroului permanent al Consiliului Camerei. +
Secţiunea a 11-aActivitatea din reprezentanțele regionale ale Camerei +
Articolul 15Activitățile specifice care se desfășoară la nivel teritorial prin intermediul personalului angajat în cadrul CSAM și al CCRUSI, pentru membrii arondați reprezentanțelor Camerei:a)urmăresc pregătirea profesională a auditorilor financiari; … b)efectuează activități de evidență a membrilor CAFR, auditori financiari și firme de audit, în condițiile legii; … c)realizează activități de informare și oferire de suport tehnic; … d)realizează activități financiar-contabile (încasări, compensări, întocmirea și transmiterea documentelor financiar-contabile și alte lucrări financiar-contabile); … e)realizează activități de logistică și administrare, cum ar fi asigurarea contractării locațiilor pentru diverse evenimente, achiziții conform necesarului și bugetului, asigurarea normelor de PSI, a riscurilor la securitatea fizică, a serviciilor administrative, în condițiile legii; … f)efectuează activitățile necesare în legătură cu corespondența adresată/expediată de reprezentanțe, arhivarea documentelor la nivelul reprezentanței și gestionarea bazei de date la nivelul reprezentanței, în condițiile legii; … g)organizează întruniri sau alte activități cu caracter festiv destinate membrilor Camerei; … h)dialoghează cu reprezentanții entităților din regiune, cum ar fi autorități publice locale, societăți media sau din mediul de afaceri; … i)promovează publicațiile existente editate de către Cameră; … j)îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege sau stabilite de conducerea Camerei, în condițiile legii. … +
Capitolul IIIFuncționarea aparatului executiv al Camerei +
Articolul 16(1)Activitatea fiecărui compartiment care face parte din structura executivă a Camerei este coordonată de către un șef de compartiment.(2)Șefii de compartimente execută atribuțiile stabilite prin prezentul regulament, prin fișa postului și duc la îndeplinire sarcinile primite, stabilind responsabilități precise pentru fiecare persoană din cadrul compartimentului aflat în subordine.(3)Fiecare șef de compartiment planifică anual principalele activități ale compartimentului pe care îl coordonează.(4)La sfârșitul fiecărui an calendaristic, până la data de 10 februarie, fiecare șef de compartiment întocmește un raport de activitate, în cuprinsul căruia indică activitățile planificate în cadrul compartimentului pentru fiecare salariat aflat în subordinea sa, cu specificarea celor care au fost îndeplinite și a celor care nu au fost îndeplinite, dacă este cazul.(5)Raportul de activitate prevăzut la alin. (4) conține un capitol de măsuri și propuneri de îmbunătățire a activității compartimentului, de care se va ține cont la evaluarea performanțelor personalului angajat.(6)Raportul de activitate al compartimentului se supune aprobării Biroului permanent al Consiliului Camerei. +
Articolul 17Șeful de compartiment urmărește îndeplinirea atribuțiilor stabilite prin prezentul regulament și duce la îndeplinire sarcinile primite în termenele stabilite de conducerea Camerei. +
Capitolul IVDispoziții finale +
Articolul 18Prevederile prezentului regulament se aplică tuturor salariaților și se aduc la cunoștința salariaților prin grija CCRUSI. +
Articolul 19În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, șefii compartimentelor vor întocmi cu sprijinul CCRUSI, vor modifica sau vor completa fișa postului pentru fiecare salariat în parte. Fișa postului va cuprinde în mod detaliat și concret atribuțiile și responsabilitățile salariaților, reieșite din legislație și din prezentul regulament. Fișele posturilor se aprobă de către președintele Camerei și fac parte integrantă din prezentul regulament. +
ANEXĂla regulament
ORGANIGRAMA
(la 29-08-2018,
Regulamentul a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 71 din 20 august 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 746 din 29 august 2018
)
–-