privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare
În temeiul art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.IntroducereElaborarea unui cadru legal de reglementare a materiei ajutoarelor de stat reprezintă continuarea procesului de armonizare a legislaţiei româneşti cu legislaţia europeană, care face parte din procesul de aderare a României la Uniunea Europeană.Scopul controlului asupra ajutoarelor de stat, pe care îl exercita autorităţile publice sau oricare alte organisme care administrează surse în numele statului, este acela de a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu un mediu concurential normal din cadrul unei economii de piaţa în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi oferta.Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat ori de a modifica un ajutor existent trebuie notificată Consiliului Concurentei.Abordarea Consiliului Concurentei din prezentul regulament consta deci în stabilirea condiţiilor în care ajutorul de stat poate fi considerat necesar pentru a asigura extinderea sau accelerarea activităţii de cercetare şi dezvoltare, fără a avea ulterior efecte dăunătoare asupra concurentei şi creşterii economice. +
Capitolul 1Aplicabilitatea regulilor privind ajutoarele de stat la ajutorul pentru cercetare şi dezvoltareAjutorul de stat incompatibil cu mediul concurential +
Articolul 1(1) Orice sprijin, din surse de stat, acordat de autorităţi publice sau de alte organisme care le administrează în numele statului, în orice formă, care denatureaza semnificativ ori ameninta sa denatureze semnificativ concurenta prin favorizarea anumitor agenţi economici, producerea anumitor bunuri sau prestarea anumitor servicii este incompatibil cu un mediu concurential, în măsura în care afectează aplicarea acordurilor internaţionale la care România este parte. … (2) Cu cat activitatea de cercetare şi dezvoltare se situeaza mai aproape de piaţa, cu atât mai semnificativ poate fi efectul denaturant al ajutorului de stat. Pentru a stabili gradul de apropiere faţă de piaţa a ajutorului pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurentei face distincţia între activităţile de cercetare fundamentală, de cercetare aplicativa şi de cercetare precompetitiva, denumita şi preconcurentiala, definite la art. 14 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. … Activităţile inovatoare care beneficiază de ajutor de stat +
Articolul 2Inovatia nu reprezintă o categorie distinctă a activităţii de cercetare şi dezvoltare. Activităţile care ar putea fi considerate inovatoare, dar care nu se încadrează în cele menţionate la art. 1 alin. (2), pot beneficia de ajutor de stat numai dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat şi ale Regulamentului privind ajutorul de stat regional şi ajutorul pentru întreprinderile mici şi mijlocii.Activităţile de cercetare şi dezvoltare ale instituţiilor fără scop lucrativ +
Articolul 3(1) Finanţarea publică a activităţilor de cercetare şi dezvoltare realizate de către instituţiile facă scop lucrativ de învăţământ superior sau de cercetare nu constituie ajutor de stat în sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. În cazul în care rezultatele proiectelor de cercetare şi dezvoltare finanţate din surse publice, realizate de aceste instituţii, sunt puse în mod nediscriminator la dispoziţia industriei româneşti, ajutorul de stat nu este implicat. … (2) Când activitatea de cercetare şi dezvoltare se efectuează de către instituţii fără scop lucrativ de învăţământ superior sau de cercetare în numele sau în colaborare cu agenţii economici industriali, ajutorul de stat, în sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999, nu este implicat în urmatoa rele situaţii: … a) dacă instituţiile fără scop lucrativ de învăţământ superior sau de cercetare contribuie la proiectele de cercetare asa cum ar proceda o societate comercială, de pilda în schimbul achitării la preţul pieţei a serviciilor pe care le furnizează; … b) dacă agenţii economici industriali care participa la cercetare suporta costul integral al proiectului; … c) dacă rezultatele care nu generează drepturi de proprietate intelectuală pot fi diseminate pe scara larga; … d) dacă drepturile de proprietate intelectuală asupra rezultatelor activităţii de cercetare şi dezvoltare sunt în întregime alocate instituţiilor publice fără scop lucrativ; … e) dacă instituţiile publice nelucrative primesc de la agenţii economici industriali compensaţia echivalenta preţului de piaţa al drepturilor de proprietate intelectuală care deriva din proiectul de cercetare şi care sunt deţinute de către agenţii economici industriali respectivi. … Contractarea activităţilor de cercetare şi dezvoltare sau a rezultatelor acestor activităţi +
Articolul 4(1) Autorităţile publice pot angaja agenţi economici pentru activităţi de cercetare şi dezvoltare sau pot cumpara rezultatele activităţii de cercetare şi dezvoltare direct de la aceştia. În aceste cazuri, dacă nu are loc o procedură de licitaţie, poate fi implicat ajutorul de stat, în sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. … (2) Dacă aceste contracte sunt încheiate în condiţiile pieţei, atunci ajutorul de stat, în sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, nu este implicat. … +
Capitolul 2Compatibilitatea ajutorului de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltareAutorizarea ajutorului de stat +
Articolul 5Ajutorul de stat pentru activităţi de cercetare şi dezvoltare poate fi autorizat de către Consiliul Concurentei, dacă îndeplineşte condiţiile prevăzute de Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat şi de prezentul regulament.Factori care influenţează evaluarea compatibilitatii ajutorului de stat +
Articolul 6La evaluarea compatibilitatii ajutorului notificat cu mediul concurential, Consiliul Concurentei va acorda o atenţie deosebită tipului de activitate de cercetare efectuată, beneficiarilor, intensitatii ajutorului, accesibilitatii la rezultate şi altor factori relevanti, potrivit prevederilor cap. IV şi V. +
Capitolul 3Notificarea ajutorului de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltareNotificarea ajutorului de stat +
Articolul 7(1) Ajutorul de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare trebuie notificat Consiliului Concurentei în conformitate cu art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. Notificarea se va face prin completarea formularului de notificare a ajutorului de stat prevăzut în anexa nr. 1 a Regulamentului cu privire la forma, conţinutul şi alte detalii ale notificării unui ajutor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000. … (2) Chestionarul suplimentar privitor la ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, cuprins în anexa nr. 2, trebuie, de asemenea, completat de către furnizorii ajutorului şi înaintat Consiliului Concurentei. … Transparenta schemelor de ajutor de stat +
Articolul 8(1) În aplicarea schemelor de ajutor, Consiliul Concurentei va urmări atingerea unui grad de transparenta cat mai înalt, prin precizarea clara a obiectivelor de îndeplinit, a beneficiarilor şi a altor aspecte relevante în acest scop. … (2) În notificare trebuie specificate diferitele categorii de costuri pe care ajutorul de stat este menit să le reducă, iar ajutorul trebuie acordat astfel încât să permită calcularea intensitatii ajutorului în funcţie de aceste costuri, conform listei de la anexa nr. 1. … Verificarea echivalentului ajutorului de stat +
Articolul 9Dacă ajutorul de stat nu este acordat sub forma unui împrumut nerambursabil direct, furnizorul acestuia trebuie să transmită informaţii suficiente pentru a permite Consiliului Concurentei verificarea calculului echivalentului ajutorului.Modificarea bugetului anual al schemei de ajutor +
Articolul 10(1) Notificarea creşterii bugetului anual al unei scheme de ajutor de stat autorizate nu este necesară dacă aceasta creştere nu depăşeşte 100% (în termeni nominali) din valoarea anuală iniţială, cu condiţia ca schema să aibă durata nelimitată sau ca creşterea să aibă loc în perioada de valabilitate a schemei cu durata limitată. … (2) Prelungirile termenului de aplicare a ajutorului de stat, cu sau fără creştere bugetară (până la limita menţionată de 100%), fără modificări ale condiţiilor de implementare ale schemelor de ajutor autorizate anterior şi consecvente cu noul cadru, trebuie notificate numai dacă sunt realizate din al cincilea an de la expirarea valabilităţii schemei iniţiale. … (3) Furnizorii ajutorului au obligaţia de a informa anticipat Consiliul Concurentei cu privire la aceste refinantari/prelungiri şi de a raporta ajutoarele de stat conform Hotărârii Guvernului nr. 599/2000 pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare şi informare în aplicarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. … Alocari specifice de ajutoare; notificarea ajutorului de stat individual +
Articolul 11(1) Alocarile specifice de ajutoare acordate în cadrul unei scheme de cercetare şi dezvoltare, care a fost autorizata de către Consiliul Concurentei, nu trebuie să fie notificate, cu excepţia cazului în care Consiliul Concurentei a solicitat explicit acest lucru în decizia de autorizare a schemei de ajutor de stat. … (2) Pentru a evalua alocarile cu valori semnificative acordate în cadrul schemelor autorizate, precum şi compatibilitatea acestor alocari cu mediul concurential, Consiliul Concurentei solicita notificarea prealabilă a tuturor proiectelor de cercetare individuale care costa mai mult decât echivalentul în lei a 25 milioane euro şi pentru care se propune acordarea ajutorului al cărui echivalent brut în lei este mai mare de 5 milioane euro. … (3) Ajutoarele de stat individuale pentru cercetare şi dezvoltare trebuie notificate conform art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu excepţia cazului în care se situeaza sub pragul minim. … +
Capitolul 4Intensitatea ajutoruluiStabilirea intensitatii ajutorului de stat +
Articolul 12(1) Intensitatea permisă a ajutorului va fi stabilită de către Consiliul Concurentei de la caz la caz. … (2) Evaluarea facuta de Consiliul Concurentei în fiecare caz în parte va lua în considerare natura proiectului sau programului, consideratiile de politica generală referitoare la competitivitatea industriei, riscul denaturarii concurentei şi al încălcării prevederilor tratatelor la care România este parte. … (3) Evaluarea generală a acestor riscuri poate indreptati Consiliul Concurentei sa considere ca pentru activităţile de cercetare fundamentală şi cercetare aplicativa se pot acorda niveluri mai mari de ajutoare decât pentru activităţile de cercetare precompetitiva, care sunt mai strâns legate de introducerea pe piaţa a rezultatelor activităţii de cercetare şi dezvoltare şi care, dacă beneficiază de ajutor, ar putea determina mai uşor denaturari ale concurentei şi comerţului. … Intensitatea ajutorului pentru activitatea de cercetare fundamentală +
Articolul 13(1) Finanţarea publică a cercetării fundamentale care, în mod normal, se efectuează în mod independent de către instituţiile fără scop lucrativ de învăţământ superior sau de cercetare, nu constituie ajutor de stat, în sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. … (2) În cazurile excepţionale în care activitatea de cercetare fundamentală este efectuată de către sau pentru agenţi economici, deoarece acest tip de cercetare este departe de piaţa, iar rezultatele sale sunt în principiu disponibile pe scara larga pentru exploatarea pe baze nediscriminatorii şi la ratele pietii, ajutorul pentru acest tip de activitate poate fi acordat la o intensitate bruta a ajutorului de până la 100%. … (3) Pentru a fi calificată drept cercetare fundamentală, activitatea trebuie să nu fie legată de obiectivele industriale sau comerciale ale unei anumite întreprinderi şi trebuie garantată o larga diseminare a rezultatelor cercetării. … Intensitatea ajutorului pentru activitatea de cercetare aplicativa +
Articolul 14(1) Ca regula generală, intensitatea bruta a ajutorului pentru cercetarea aplicativa trebuie să nu depăşească 50% din costurile eligibile ale proiectului, conform definitiei cuprinse în anexa nr. 1. … (2) Pentru studiile tehnice de fezabilitate pregătitoare ale activităţilor de cercetare aplicativa se poate acorda un ajutor de stat de până la 75% din costurile studiului, în timp ce pentru studiile pregătitoare ale activităţilor de dezvoltare preconcurentiala se poate acorda un ajutor de până la 50% din costurile studiului. Aceste plafoane au fost stabilite având în vedere impactul neglijabil al acestor ajutoare asupra condiţiilor concurentei şi condiţiilor de desfăşurare a comerţului. … Intensitatea ajutorului pentru activitatea de cercetare precompetitiva +
Articolul 15Activităţile de cercetare precompetitiva se situeaza aproape de piaţa şi exista un risc mai mare ca ajutorul acordat sa denatureze concurenta şi tratatele internaţionale la care România este parte. Intensitatea bruta permisă a ajutorului pentru activităţile de cercetare precompetitiva este de 25% din costurile eligibile ale proiectului, conform definitiei cuprinse în anexa nr. 1.Ajutorul de stat rambursabil +
Articolul 16(1) În cazul avansurilor rambursabile numai în eventualitatea succesului activităţilor de cercetare, intensitatea permisă a ajutorului, exprimată în echivalent brut, este cea prevăzută în prezentul regulament pentru diversele etape ale cercetării. … (2) În eventualitatea esecului cercetării respective, Consiliul Concurentei poate autoriza un nivel mai ridicat al intensitatii ajutorului în măsura în care esecul proiectului reduce riscul denaturarii concurentei şi comerţului, dar cu respectarea limitelor legale de intensitate. … (3) La notificarea ajutorului rambursabil furnizorii ajutorului trebuie să informeze Consiliul Concurentei asupra sumelor şi procedurilor exacte de rambursare, condiţiile propuse fiind analizate de către Consiliul Concurentei de la caz la caz. … Ajutorul de stat pentru aplicarea inventiilor brevetate +
Articolul 17În vederea incurajarii diseminarii rezultatelor cercetării, ajutoarele de stat pentru aplicarea inventiilor brevetate şi a imbunatatirilor ulterioare de către întreprinderile mici şi mijlocii pot fi acordate până la acelaşi nivel ca şi pentru activităţile de cercetare care au condus la realizarea inventiilor respective.Nivelul ajutorului pentru un proiect de cercetare şi dezvoltare realizat prin colaborarea dintre instituţiile publice de cercetare şi agenţii economici +
Articolul 18În cazul unui proiect de cercetare şi dezvoltare care se realizează prin colaborarea dintre instituţiile publice de cercetare şi agenţi economici, ajutorul combinat provenit din sprijin guvernamental direct pentru un proiect specific de cercetare şi contribuţiile din partea instituţiilor publice de cercetare la proiectul respectiv, dacă acestea din urma constituie ajutor de stat în conformitate cu art. 3 din prezentul regulament, nivelul ajutorului de stat combinat nu poate depăşi plafoanele de ajutor prevăzute pentru activitatea de cercetare în cauza.Intensitatea ajutorului pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare care acoperă atât cercetarea aplicativa, cat şi cercetarea precompetitiva +
Articolul 19În cazul activităţii de cercetare şi dezvoltare care acoperă atât cercetarea aplicativa, cat şi activităţi de cercetare precompetitiva, intensitatea permisă a ajutorului nu va depăşi media ponderată a intensitatilor permise pentru ajutoarele aplicabile celor două tipuri de cercetare.Modificarea intensitatii ajutorului de stat +
Articolul 20(1) Fără a aduce atingere analizei de la caz la caz, intensitatea ajutoarelor de stat prevăzută la art. 14-18 din prezentul regulament poate creşte în situaţiile menţionate la alin. (2)-(6). … (2) Dacă ajutorul se acordă întreprinderilor mici şi mijlocii, intensitatea ajutorului poate creşte cu 10 puncte procentuale. … (3) Dacă proiectul de cercetare se efectuează într-o zona asistată, intensitatea ajutorului poate fi depăşită cu 10 puncte procentuale. Toate regiunile din România sunt considerate regiuni asistate şi, în consecinţa, sunt eligibile pentru acest bonus. … (4) Bonusul regional menţionat la alin. (3) poate fi depăşit ţinându-se seama de plafoanele aplicabile ajutorului de stat regional pentru investiţii şi de nevoia de a stimula investiţiile necorporale, fără a se depăşi însă limitele prevăzute la alin. (8). … (5) Dacă proiectul de cercetare se conformează obiectivelor unui proiect sau program specific derulat ca parte a programului comunitar cadru de cercetare şi dezvoltare, acesta poate beneficia de un supliment de 15 puncte procentuale. Aceasta cifra poate creşte până la 25 puncte procentuale dacă proiectul implica şi cooperare efectivă transfrontaliera între firme şi organismele publice de cercetare sau între cel puţin doi parteneri independenţi, unul din România şi unul din statele membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European sau din ţările care au încheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeană şi statele sale membre, pe de o parte, şi ţările respective, pe de altă parte, şi dacă rezultatele sunt diseminate şi publicate pe scara larga, respectându-se totodată drepturile de proprietate intelectuală şi industriala. … (6) Dacă proiectul de cercetare nu este în concordanta cu obiectivele unui proiect ori program specific derulat ca parte a programului cadru comunitar existent pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurentei poate permite cresteri de până la 10 puncte procentuale, cu respectarea a cel puţin uneia din următoarele condiţii: … a) proiectul implica cooperarea transfrontaliera efectivă dintre cel puţin doi parteneri independenţi, unul din România şi unul dintr-un stat membru al Uniunii Europene şi al Spaţiului Economic şi European sau din ţările care au încheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeană şi statele sale membre, pe de o parte, şi ţările respective, pe de altă parte, în special în contextul coordonării politicilor naţionale de cercetare-dezvoltare; … b) proiectul implica cooperarea efectivă dintre agenţi economici şi organisme publice de cercetare, în special în contextul coordonării politicilor naţionale de cercetare dezvoltare; … c) rezultatele proiectului sunt diseminate şi publicate pe scara larga, se acordă brevete şi licenţe sau se iau alte măsuri în condiţii asemănătoare cu cele privind diseminarea rezultatelor cercetării dezvoltării din Uniunea Europeană. … (7) Furnizorii ajutorului de stat trebuie să transmită Consiliului Concurentei informaţii suficiente pentru a-i permite acestuia sa analizeze îndeplinirea criteriilor de acordare a ajutorului de stat. … (8) Cumularea creşterii prevăzute la alin. (2)-(6) cu procentele prevăzute la art. 14 alin. (1) şi art. 18 nu poate depăşi o intensitate bruta maxima de 75% pentru cercetarea aplicativa şi de 50% pentru activităţile de cercetare precompetitiva. Aceste limite trebuie respectate în toate cazurile. … Factorii care influenţează evaluarea ajutorului de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare +
Articolul 21La evaluarea ajutorului de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurentei trebuie să ţină seama de efectul asupra concurentei şi comerţului al ajutorului de stat cumulat cu alte surse de finanţare comunitara. Acolo unde finanţarea comunitara se cumulează cu ajutorul de stat, sprijinul total nu poate depăşi 75% în cazul cercetării aplicative şi 50% în cazul activităţilor de cercetare precompetitiva.Intensitatea ajutorului de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare privind produsele din anexa nr. 1 a Regulamentului privind ajutorul de stat regional şi ajutorul pentru întreprinderi mici şi mijlocii +
Articolul 22(1) În ceea ce priveşte ajutorul de stat pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare referitoare la produsele din anexa nr. 1 a Regulamentului privind ajutorul de stat regional şi ajutorul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, sunt permise, prin derogare de la limitele intensitatii ajutoarelor sau bonusurilor prevăzute în prezentul regulament, intensitati brute ale ajutoarelor de până la 100% chiar şi în cazurile în care cercetarea şi dezvoltarea se derulează de către agenţii economici, cu condiţia îndeplinirii cumulative, în fiecare caz, a următoarelor cerinţe: … a) să fie de interes general pentru sectorul (ori subsectorul) în cauza, fără a se denatura în mod nepermis concurenta din celelalte sectoare (ori subsectoare). … b) informaţiile să fie publicate în jurnalele de specialitate care sunt cel puţin de circulaţie naţionala şi nu sunt limitate doar la membrii anumitor organizaţii, pentru a asigura faptul ca orice agent economic potenţial interesat de respectiva activitate are posibilitatea sa afle imediat despre desfăşurarea acelei activităţi sau ca rezultatele sunt sau vor fi puse, la cerere, la dispoziţia tuturor celor interesaţi. Aceste informaţii vor fi publicate nu mai târziu de momentul în care sunt puse la dispoziţia membrilor unei organizaţii sau alteia. … c) rezultatele activităţii să fie puse la dispoziţie pentru a fi exploatate de către toţi cei interesaţi în condiţii de egalitate din punctul de vedere al costurilor şi timpului. … (2) În cazul în care condiţiile prevăzute la alin. (1) nu sunt îndeplinite, intensitatea ajutoarelor de stat respective va fi stabilită între limitele ajutoarelor sau bonusurilor prevăzute în prezentul regulament. … +
Capitolul 5Efectul stimulator al ajutorului de stat pentru cercetare şi dezvoltareEfectul stimulator al ajutorului de stat +
Articolul 23Ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare trebuie să servească drept stimulent pentru ca agenţii economici sa întreprindă activităţi de cercetare şi dezvoltare pe lângă activităţile normale curente. Acest ajutor poate incuraja agenţii economici care nu efectuează cercetare şi dezvoltare sa realizeze astfel de activităţi. Dacă acest efect stimulator nu este evident, Consiliul Concurentei poate evalua ajutorul respectiv într-o maniera mai puţin favorabilă decât în mod obişnuit.Factori care influenţează evaluarea efectului stimulator al ajutorului de stat +
Articolul 24(1) Pentru a verifica dacă ajutorul propus va impulsiona agenţii economici să efectueze activităţi de cercetare pe care altfel nu le-ar desfăşura, Consiliul Concurentei trebuie să ţină seama în special de factorii cuantificabili, cum ar fi modificările legate de cheltuielile cu cercetarea şi dezvoltarea, de numărul de persoane cu sarcini de cercetare şi dezvoltare şi de cheltuielile cu cercetarea şi dezvoltarea ca procentaj din cifra totală de afaceri, precum şi de esecurile de piaţa, costurile suplimentare legate de cooperarea transfrontaliera şi alţi factori relevanti indicaţi de către furnizorul ajutorului. … (2) Ajutorul propus poate fi autorizat şi în cazul în care contribuie la extinderea domeniului cercetării ori la accelerarea acesteia. … Necesitatea demonstrării efectului stimulator al ajutorului de stat +
Articolul 25(1) Cu ocazia notificării ajutorului de stat pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurentei va cere furnizorului de ajutor sa demonstreze faptul ca ajutorul este necesar ca stimulent şi că nu este în nici un caz ajutor de exploatare (operare). … (2) De asemenea, Oficiul Concurentei va solicita furnizorului, în momentul depunerii rapoartelor anuale privind implementarea schemelor de ajutor aprobate, sa demonstreze faptul ca ajutorul este necesar ca stimulent şi că nu este în nici un caz ajutor de exploatare (operare). … Ajutorul de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii +
Articolul 26Se considera ca ajutorul oferă stimulentul necesar dacă beneficiarul este o întreprindere din categoria celor mici şi mijlocii.Prevederi suplimentare referitoare la art. 24 şi art. 25 +
Articolul 27Consiliul Concurentei va acorda o importanţa deosebită condiţiilor de la art. 24 şi art. 25:a) în cazul proiectelor de cercetare individuale, situate aproape de piaţa, când acestea sunt realizate de către societăţile comerciale mari; … b) în toate cazurile în care un procentaj semnificativ al cheltuielilor cu cercetarea şi dezvoltarea a fost efectuat anterior depunerii solicitării de ajutor. … +
Capitolul 6Dispoziţii finaleCondiţii care trebuie respectate în aplicarea prezentului regulament +
Articolul 28(1) Dispoziţiile prezentului regulament se aplică cu respectarea prevederilor Regulamentului privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificării unui ajutor de stat şi ale Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000. … (2) Anexele nr. 1 şi nr. 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. … Ajutoarele de stat care intra sub incidenţa prezentului regulament +
Articolul 29Prezentul regulament se aplică ajutoarelor de stat acordate pentru activităţile de cercetare-dezvoltare, notificate după intrarea sa în vigoare, precum şi atunci când ajutoarele de stat au fost notificare înainte de intrarea sa în vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioară acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis încă o decizie.Intrarea în vigoare a prezentului regulament +
Articolul 30Prezentul regulament intră în vigoare la 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei de punere în aplicare a acestuia. +
Anexa 1Costurile de cercetare şi dezvoltareeligibile în scopul calculării intensitatii ajutoarelorCosturile prevăzute mai jos vor fi considerate eligibile pentru calcularea intensitatii ajutoarelor de stat pentru cercetare şi dezvoltare (dacă sunt generate şi de alte activităţi– în special alte activităţi de cercetare şi dezvoltare trebuie defalcate pe tipuri de activităţi):1 – costurile de personal (cercetători, tehnicieni şi alt personal de sprijin angajat exclusiv pentru activitate de cercetare);2 – costurile instrumentelor, echipamentelor, terenurilor şi incintelor utilizate exclusiv şi în mod continuu pentru activităţi de cercetare;3 – costurile aferente consultantei şi serviciilor echivalente utilizate exclusiv în activitatea de cercetare, inclusiv cercetare, cunoştinţe tehnice şi brevete etc. aduse din surse externe;4 – cheltuielile de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activităţii de cercetare;5 – alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale, aprovizionari şi alte produse similare, angajate direct ca rezultat al activităţii de cercetare. +
Anexa 2Informaţii suplimentare care vor fi furnizate înnotificarea prevăzută la art. 6 din Legea nr. 143/1999privind ajutorul de stat pentru cercetare şidezvoltare (scheme, alocari specifice de ajutoare acordateîn cadrul unei scheme aprobate şi ajutoare individuale)1. ObiectiveDescrierea detaliată a scopurilor măsurii şi a tipului/naturii activităţii de cercetare şi dezvoltare care va beneficia de asistenţa.2. Descrierea activităţilor de cercetare şi dezvoltare eligibile pentru ajutor2.1. Cercetarea fundamentală.2.2. Definitia studiilor de fezabilitate.2.3. Cercetarea aplicativa.2.4. Cercetarea precompetitiva.2.5. Proiectele pilot sau demonstrative.3. Detalii cu privire la elementele de cost eligibile pentru ajutor3.1. Costurile de personal (cercetători, tehnicieni şi alt personal auxiliar angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare).3.2. Costurile instrumentelor, echipamentelor, terenului şi incintelor utilizate exclusiv şi în mod continuu (cu excepţia cheltuielilor ocazionate de comercializarea lor) pentru activitatea de cercetare.3.3. Cheltuielile de consultanţa şi servicii echivalente utilizate exclusiv pentru activitatea de cercetare, inclusiv cercetarea, cunoştinţele tehnice şi brevetele etc. achiziţionate din surse externe.3.4. Cheltuieli de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activităţii de cercetare.3.5. Alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale, aprovizionari şi alte produse similare angajate direct ca rezultat al activităţii de cercetare.4. Tipul şi intensitatea ajutorului4.1. Descrierea tipului şi intensitatii ajutorului pentru fiecare etapa de cercetare şi dezvoltare care beneficiază de ajutor.4.2. Descrierea detaliată a tuturor bonusurilor aplicabile, precum şi precizarea intensitatii şi a nivelului maxim al ajutorului.5. Cercetarea prin cooperare5.1. Proiectele se desfăşoară prin cooperarea dintre o serie de agenţi economici eligibili pentru ajutor? Exista condiţii/clauze speciale de cooperare? Dacă da, care sunt aceste condiţii/clauze?5.2. Propunerea de ajutor prevede cooperarea dintre agenţi economici şi alte organisme, cum ar fi institutele de cercetare şi universităţile? Exista condiţii/clauze speciale? Dacă da, a se descrie.5.3. Dacă institutele de cercetare primesc ajutor pentru un proiect de cercetare specific, care este valoarea şi intensitatea acelui ajutor?6. Aspecte multinationalePropunerea (ajutor individual/schema/program) are aspecte multinationale? Dacă da:6.1. Propunerea presupune cooperarea cu parteneri din alte tari? Dacă da, precizati:(a) care state membre ale Uniunii Europene(b) care state terţe(c) care agenţi economici ori centre de cercetare din alte tari6.2. Care este costul total al propunerii (ajutor individual/schema/program)?6.3. Prezentaţi defalcarea costurilor totale pe fiecare partener.7. Aplicarea rezultatelor7.1. Cine va fi proprietarul rezultatelor de cercetare şi dezvoltare?7.2. Exista condiţii la acordarea licenţelor privitoare la rezultate?7.3. Exista reguli care guvernează publicarea/diseminarea generală a rezultatelor de cercetare şi dezvoltare?7.4. Precizati măsurile planificate pentru valorificarea/dezvoltarea ulterioară a rezultatelor.8. Efectul stimulator al ajutoarelor pentru cercetare şi dezvoltare8.1. În ceea ce priveşte schemele, ce măsuri sunt avute în vedere pentru a asigura faptul ca ajutorul are efect stimulator asupra cercetării şi dezvoltării (a se vedea capitolul V din prezentul regulament).8.2. În ceea ce priveşte ajutoarele individuale – în special cazurile la care se referă art. 27 din prezentul regulament – ce factori au fost luati în considerare pentru a asigura faptul ca ajutorul are efect stimulator asupra cercetării şi dezvoltării.––––––