REGULAMENT din 10 mai 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 2 iulie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 48 18/03/2005
ActulABROGAT DEREGULAMENT 18/03/2005
ART. 2MODIFICAT DEORDIN 122 21/05/2004
ART. 2MODIFICAT DEREGULAMENT 21/05/2004
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 22
ART. 1REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 2
ART. 7REFERIRE LAORDIN 27 06/03/2000 ART. 7
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 48 18/03/2005
ActulABROGAT DEREGULAMENT 18/03/2005
ActulREFERIT DEORDIN 192 30/07/2004
ActulREFERIT DEREGULAMENT 30/07/2004
ActulREFERIT DEORDIN 256 30/09/2004
ActulREFERIT DEREGULAMENT 30/09/2004
ActulREFERIT DEORDIN 528 31/12/2004
ActulREFERIT DEREGULAMENT 31/12/2004
ActulAPROBAT DEORDIN 92 10/05/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 92 10/05/2002
ART. 2MODIFICAT DEORDIN 122 21/05/2004
ART. 2MODIFICAT DEREGULAMENT 21/05/2004

privind ajutorul de stat pentru instruirea angajaţilor



În temeiul dispoziţiilor art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.IntroducereElaborarea unui cadru juridic care reglementează materia ajutorului de stat reprezintă continuarea armonizării legislaţiei româneşti cu legislaţia europeană, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeană.Scopul notificării şi autorizării ajutoarelor de stat acordate de autorităţile publice sau de organismele care administrează surse ale statului este de a urmări măsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurential normal, într-o economie de piaţa în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi oferta.Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor existent trebuie să fie notificată Consiliului Concurentei. Fără autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.Procesul de instruire a angajaţilor produce, în mod obişnuit, efecte pozitive asupra societăţii în ansamblul sau deoarece măreşte ponderea personalului calificat la care pot apela ceilalţi agenţi economici, creşte competitivitatea industriei naţionale şi joaca un rol important în cadrul strategiei de ocupare a forţei de muncă. Având în vedere ca întreprinderile investesc în general mai puţin decât este necesar în scopul instruirii angajaţilor lor, ajutoarele de stat acordate în acest scop pot ajuta la corectarea acestei imperfectiuni a pieţei, putându-se deci considera ca, în anumite condiţii, sunt compatibile cu un mediu concurential normal. + 
Capitolul 1Dispoziţii generaleDomeniu de aplicare + 
Articolul 1(1) Prezentul regulament se aplică schemelor de ajutor de stat şi ajutoarelor individuale acordate pentru instruirea angajaţilor în toate sectoarele.(2) Prezentul regulament se aplică măsurilor de instruire a angajaţilor, măsuri care constituie ajutor de stat în sensul art. 2 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. Unele măsuri de instruire nu se încadrează în dispoziţiile art. 2 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, constituind măsuri cu caracter general deoarece sunt deschise întreprinderilor din toate sectoarele, fără discriminări şi fără a se acordă puteri discretionare autorităţilor care aplica măsurile, de exemplu schemele ce instituie stimulente fiscale deschise tuturor firmelor care investesc în instruirea angajaţilor. Alte măsuri de instruire nu se încadrează în domeniul de aplicare al art. 2 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, pentru ca de acestea beneficiază în mod direct orice persoană şi nu implica nici un avantaj pentru anumite întreprinderi ori sectoare, cum ar fi: şcolarizarea şi instruirea profesională iniţială; instruirea sau recalificarea şomerilor, inclusiv burse de formare în întreprinderi; măsuri care îi vizează direct pe lucrători sau chiar anumite categorii de lucrători, dându-le posibilitatea de a beneficia de instruire nelegata de firma sau industria în care lucrează.Definiţii
 + 
Articolul 2În sensul prezentului regulament, următorii termeni se definesc astfel:I. "întreprinderi mici şi mijlocii" înseamnă întreprinderile definite conform legislaţiei naţionale în vigoare;II. "întreprinderi mari" înseamnă întreprinderile care nu se încadrează în categoria întreprinderilor prevăzute la pct. I;III. "instruire specifică" înseamnă instruirea angajaţilor care implica achitarea de taxe de şcolarizare pentru instruirea care priveşte în principal poziţia prezenta sau viitoare a angajatului din firma sprijinita şi care presupune calificări care nu sunt, ori sunt în mica măsura, transferabile la alte firme sau în alte domenii de activitate;IV. "instruire generală" înseamnă instruirea angajaţilor care implica achitarea unei taxe de şcolarizare pentru instruirea care nu priveşte în principal sau exclusiv poziţia prezenta sau viitoare a angajatului din firma sprijinita, ci care oferă calificări transferabile pe scara larga la alte firme sau în alte domenii de activitate şi care, prin aceasta, imbunatateste substanţial potenţialul de ocupare în munca a angajatului. Instruirea va fi considerată a avea caracter general dacă, de exemplu, este organizată în comun de către diferite întreprinderi sau dacă angajaţii diferitelor întreprinderi se pot folosi ei înşişi de aceasta sau dacă este recunoscută, acreditata ori validată de către autorităţile sau organismele publice sau de către alte organisme sau instituţii cărora autorităţile abilitate le-au conferit împuternicirea necesară;V. "intensitatea ajutorului" înseamnă valoarea bruta a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile ale proiectului. Toate sumele utilizate vor fi luate în considerare înainte de deducerea oricăror impozite directe. Dacă ajutorul se acordă sub alta forma decât aceea a unor fonduri nerambursabile, valoarea ajutorului va fi echivalentul subventionarii acestuia. Ajutorul ce urmează să fie primit în viitor, într-o singura transa sau în mai multe, trebuie actualizat la valoarea prezenta a acestuia. Rata dobânzii utilizata pentru operaţiuni de actualizare şi pentru calcularea valorii ajutorului în cazul unui credit cu dobânda redusă va fi rata de referinţa aplicabilă în momentul acordării ajutorului;VI. "lucrator dezavantajat" înseamnă:a) orice persoană ce nu a împlinit vârsta de 25 de ani, neincadrata anterior într-o munca remunerată în mod regulat;b) orice persoană cu handicap grav rezultat al unor afecţiuni fizice şi/sau psihice, care poate totuşi sa pătrundă pe piaţa muncii;c) orice persoană care imigreaza în România sau care devine rezident în România în scopul de a munci şi care are nevoie de instruire;d) orice persoană care şi-a găsit un loc de muncă după o pauza de cel puţin trei ani, în special cei care au renunţat la serviciu datorită dificultatii de a concilia activitatea profesională cu viaţa de familie, în primele şase luni după angajare;e) orice persoană peste vârsta de 45 de ani care nu a frecventat o formă de învăţământ secundar ori echivalentul acestuia;f) orice persoană care nu a avut loc de muncă timp de 12 luni consecutiv, aflată în primele şase luni după angajare.
 + 
Capitolul 2Reguli aplicabile ajutorului de stat pentru instruirea angajaţilorCondiţiile care trebuie îndeplinite pentru autorizarea ajutorului de stat pentru instruirea angajaţilor + 
Articolul 3În conformitate cu prezentul regulament, Consiliul Concurentei poate autoriza orice ajutor individual sau orice schema de ajutor care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 4-6.Intensitatea ajutorului
 + 
Articolul 4(1) Plafonul intensitatii ajutorului acordat pentru instruire specifică nu trebuie să depăşească 35% în cazul întreprinderilor mari şi 45% în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii.(2) Plafonul intensitatii ajutorului acordat pentru instruire generală nu trebuie să depăşească 60% în cazul întreprinderilor mari şi 80% în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii.(3) Plafoanele intensitatilor maxime prevăzute la alin. (1) şi (2) vor fi mai mari cu 10 puncte procentuale, în cazul în care de instruire beneficiază lucrători dezavantajati.(4) În cazul în care proiectul de ajutor cuprinde atât componenta de instruire specifică cat şi pe cea de instruire generală, care nu pot fi separate la calcularea intensitatii ajutorului, precum şi în cazul în care nu poate fi stabilit caracterul specific ori general al instruirii, se vor aplica plafoanele intensitatilor stabilite în cazul instruirii specifice, conform alin. (1).(5) Dacă ajutorul se acordă în sectorul transporturi maritime, acesta poate ajunge la o intensitate de 100%, indiferent dacă proiectul priveşte instruirea specifică sau instruirea generală, în măsura în care sunt îndeplinite următoarele condiţii:a) cursantul nu este un membru activ al echipajului, ci excede personalul obişnuit la bordul navei; şib) instruirea trebuie să se desfăşoare la bordul navelor înscrise în registrele maritime ale României.Costuri eligibile
 + 
Articolul 5(1) Costurile eligibile ale proiectului de ajutor pentru instruirea angajaţilor sunt următoarele:a) costurile de personal aferente experţilor care asigura instruirea;b) cheltuielile cu deplasarea experţilor şi a personalului care este instruit;c) alte cheltuieli curente cum ar fi cele referitoare la rechizite şi alte materiale;d) cheltuielile cu amortizarea echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate exclusiv în scopul instruirii angajaţilor;e) cheltuielile aferente serviciilor de consultanţa şi îndrumare legate de proiectul de instruire;f) costurile de personal aferente cursanţilor, cu condiţia ca acestea sa nu depăşească totalul celorlalte costuri eligibile la care se referă lit. a)-e). Se vor lua în considerare numai orele în care cursantul participa efectiv la instruire, după deducerea tuturor orelor productive sau a echivalentului acestora.(2) Costurile eligibile vor fi probate cu documente justificative.Cumularea ajutoarelor
 + 
Articolul 6(1) Plafoanele intensitatii ajutorului fixate la art. 4 se aplică indiferent dacă proiectul este finanţat integral sau parţial din surse ale statului.(2) Ajutorul pentru instruirea angajaţilor nu se cumulează cu nici un alt ajutor de stat sau cu alte fonduri comunitare raportate la aceleaşi costuri eligibile, dacă aceasta cumulare conduce la o intensitate a ajutorului ce depăşeşte valoarea fixată prin prezentul regulament.
 + 
Capitolul 3Dispoziţii finale + 
Articolul 7(1) Prezentul regulament se adoptă prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei de punere în aplicare a acestuia şi intră în vigoare după 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României.(2) Dispoziţiile prezentului regulament se vor aplica în conformitate cu Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificării unui ajutor de stat şi cu Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000.(3) Prezentul regulament se aplică ajutoarelor de stat acordate pentru instruirea angajaţilor, notificate după intrarea în vigoare a acestui regulament, precum şi atunci când ajutoarele de stat au fost notificate înainte de intrarea sa în vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioară acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis încă o decizie.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x