privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate
În temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, precum şi al art. 14 alin. (1) lit. e) şi art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament. +
Capitolul 1Dispoziţii generaleIntroducere +
Articolul 1(1) Elaborarea unui cadru juridic de reglementare a disciplinei ajutorului de stat reprezintă continuarea procesului de armonizare a legislaţiei româneşti cu legislaţia europeană, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeană. … (2) Scopul controlului ajutoarelor de stat acordate de autorităţile publice sau de organismele care administrează surse ale statului este de a urmări măsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurential normal, într-o economie de piaţa în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt determinate de cerere şi oferta. … Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor existent trebuie să fie notificată Consiliului Concurentei.(3) Ajutorul de stat pentru salvarea firmelor aflate în dificultate de la faliment şi sprijinirea lor în vederea restructurării poate fi privit ca fiind legitim doar în anumite condiţii. Acest ajutor poate fi justificat, de exemplu, de considerente de politica regionala şi/sau socială, de nevoia de a tine seama de rolul benefic pe care îl au întreprinderile mici şi mijlocii (I.M.M.) în economie sau, în mod excepţional, de dorinţa de a menţine o structura de piaţa competitivă în cazul în care dispariţia anumitor firme ar putea sa conducă la o situaţie de monopol sau de oligopol. … Conceptul de "firma în dificultate" +
Articolul 2(1) Consiliul Concurentei considera ca o firma este în dificultate atunci când nu este capabilă, fie prin resurse financiare proprii, fie prin resursele pe care poate să le obţină de la proprietari/acţionari sau creditori, sa acopere pierderile care, în absenta unei intervenţii din exterior din partea autorităţilor publice, o vor condamna aproape sigur la ieşirea pe termen scurt sau mediu din circuitul economic. … (2) O firma este considerată ca fiind în dificultate, în orice condiţii şi indiferent de mărimea ei, în sensul prezentului regulament, în special: … a) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, când se constata pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social şi, în plus, când mai mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12 luni; sau … b) în cazul unei societăţi pe acţiuni, când se constata pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social, asa cum apare în evidentele contabile ale societăţii, şi, în plus, când mai mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12 luni; sau … c) indiferent de forma societăţii respective, când aceasta îndeplineşte criteriile prevăzute în legislaţia privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, pentru a fi supusă procedurilor colective de faliment. … (3) Semnele după care se poate considera ca o firma este în dificultate sunt creşterea pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creşterea volumului stocurilor, supracapacitate de producţie, scăderea fluxului de numerar, creşterea datoriilor, creşterea spezelor financiare şi scăderea şi dispariţia valorii activului net. În cazuri grave, societatea poate să fi devenit deja insolvabilă sau poate să fi făcut obiectul unor proceduri colective de faliment în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei în vigoare referitoare la procedura reorganizării judiciare şi a falimentului. În ultimul caz, prezentul regulament se aplică oricărui ajutor acordat în contextul unor astfel de proceduri, care au ca finalitate continuarea activităţii societăţii. În orice caz, o firma în dificultate este eligibilă numai dacă nu poate să se redreseze prin resursele proprii sau fondurile pe care le obţine de la proprietarii/actionarii sau creditorii săi. … (4) În sensul prezentului regulament o firma nou-constituită nu este eligibilă pentru acordarea ajutorului pentru salvare sau restructurare, chiar dacă poziţia sa financiară iniţială este precara. Acesta este cazul, de exemplu, al unei firme care rezultă din lichidarea unei firme anterioare sau care preia activele unei astfel de firme. Crearea de către o companie a unei filiale tocmai ca un vehicul pentru preluarea activelor şi, posibil, a pierderilor sale nu este considerată creare de firma noua. … (5) O societate aparţinând unui grup nu este în mod normal eligibilă pentru acordarea ajutorului pentru salvare şi restructurare, cu excepţia cazului în care se poate demonstra ca dificultăţile societăţii sunt proprii şi nu rezultă dintr-o alocare arbitrară a costurilor în cadrul grupului şi ca dificultăţile sunt prea serioase pentru a fi rezolvate de grup. … Definirea ajutorului pentru salvare şi a ajutorului pentru restructurare +
Articolul 3(1) Ajutorul pentru salvare şi ajutorul pentru restructurare sunt reglementate de acelaşi regulament deoarece în ambele cazuri autorităţile publice se confrunta cu o firma care se afla în dificultate, iar salvarea şi restructurarea sunt adeseori doua faze ale aceleiaşi operaţiuni, chiar dacă ele presupun mecanisme diferite. … (2) Ajutorul pentru salvare este, prin natura lui, temporar. Acest lucru ar trebui să facă posibila menţinerea societăţii în circuitul economic pentru o perioadă în care să se elaboreze un plan de restructurare sau lichidare şi/sau pe o durată necesară Consiliului Concurentei sa ia o decizie referitoare la acest plan. … (3) Restructurarea, pe de altă parte, se va baza pe un studiu de fezabilitate coerent şi pe termen lung pentru revigorarea societăţii pe termen lung. Restructurarea implica de obicei unul sau mai multe din următoarele elemente: restructurarea şi rationalizarea activităţilor societăţii pe o baza cat mai eficienta, presupunand, în special, retragerea societăţii din activităţile generatoare de pierderi, restructurarea activităţilor existente care pot deveni din nou competitive şi eventual diversificarea lor în direcţia unor activităţi noi şi viabile. Restructurarea industriala trebuie să fie însoţită, de regula, de restructurarea financiară, cum ar fi infuzia de capital, reducerea creanţelor etc. … Totuşi, operaţiunile de restructurare, în sensul prezentului regulament, nu se pot limita la ajutorul financiar destinat compensării pierderilor fără a interveni asupra cauzelor care au dus la aceste pierderi.Domeniul de aplicare a prezentului regulament +
Articolul 4Prezentul regulament se aplică agenţilor economici din toate sectoarele economiei, cu excepţia sectorului otelului şi carbunelui.Caracterul excepţional al ajutorului de salvare şi al ajutorului de restructurare +
Articolul 5(1) Ajutorul de stat pentru salvarea sau restructurarea firmelor aflate în dificultate reprezintă măsuri excepţionale, întrucât, prin natura lor, acestea tind sa denatureze concurenta. … (2) Ajutorul de stat pentru restructurare poate să ia forme diferite, cum ar fi infuzii de capital, anularea datoriilor, împrumuturi, scutiri de taxe sau de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat sau garanţii de stat pentru împrumuturi. … (3) Ajutorul de stat pentru salvare trebuie să se limiteze la împrumuturi sau garanţii pentru împrumuturi, dacă nu se stipulează altfel în alte reglementări cu privire la ajutorul de stat (art. 8). … (4) Furnizorul ajutorului se poate situa la orice nivel al administraţiei, respectiv central, regional şi local şi orice "întreprindere publică". Astfel, de exemplu, ajutorul pentru salvare şi restructurare poate proveni de la holding-uri publice sau de la societăţi de investiţii publice. … (5) Pentru determinarea cazului în care o noua infuzie de capital, efectuată de autorităţile publice în societăţile pe care acestea le deţin, constituie ajutor de stat, criteriul care se aplică este principiul "investitorului privat în economia de piaţa". Acest principiu prevede că, în condiţiile în care un investitor privat, care îşi desfăşoară activitatea într-o economie de piaţa, ar fi pus la dispoziţia societăţii fondurile sau ar fi garantat finanţarea societăţii respective, acest sprijin nu este considerat ajutor de stat. … (6) Totuşi, în cazul în care statul asigura sau garantează finanţarea unei întreprinderi care are dificultăţi financiare, este posibil ca transferurile financiare sa reprezinte un ajutor de stat. Prin urmare, astfel de tranzacţii financiare trebuie comunicate Consiliului Concurentei în prealabil, dacă este cazul, prin notificarea unei scheme generale, în conformitate cu art. 6 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. Prezumţia existenţei ajutorului este mai puternica în cazurile în care exista supracapacitate de producţie structurală pe piaţa în care societatea care primeşte ajutorul este activa sau în cazul în care industria respectiva, în ansamblul sau, se afla în dificultate. … (7) Evaluarea ajutorului pentru salvare sau a ajutorului pentru restructurare nu trebuie să fie afectate de modificările în structura proprietăţii societăţii care beneficiază de ajutor. … Compatibilitatea cu Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat +
Articolul 6(1) Consiliul Concurentei poate autoriza ajutorul de salvare şi ajutorul de restructurare, conform art. 14 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat şi în conformitate cu prevederile prezentului regulament. … (2) Consiliul Concurentei considera ca ajutorul pentru salvare şi restructurare poate contribui la dezvoltarea activităţilor economice, fără sa afecteze concurenta şi aplicarea corespunzătoare a acordurilor internaţionale la care România este parte într-o măsura contrară Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, dacă sunt îndeplinite condiţiile stabilite în prezentul regulament. În cazul în care firmele care urmează să fie salvate sau restructurate se situeaza în zone asistate, în sensul prevederilor art. 20, Consiliul Concurentei va ţine seama de considerentele regionale. … +
Capitolul 2Condiţii generale de autorizare a ajutoarelor pentru salvare şi/sau restructurare notificate individual Consiliului ConcurenteiAjutoare individuale +
Articolul 7Acest capitol se referă în exclusivitate la ajutoarele notificate individual Consiliului Concurentei. În condiţiile legii, Consiliul Concurentei poate autoriza scheme de acordare a ajutorului pentru salvare sau restructurare. Condiţiile de autorizare a acestor scheme sunt stabilite în capitolul 3.A. Ajutorul de stat pentru salvare +
Articolul 8(1) Pentru a fi autorizat de către Consiliul Concurentei, ajutorul pentru salvare, asa cum a fost definit la art. 3, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: … a) sa reprezinte un sprijin acordat lichidităţii firmei sub forma de garanţii pentru împrumuturi sau împrumuturi. În ambele cazuri, împrumutul trebuie să fie acordat la o rata a dobânzii cel puţin comparabila cu rata de referinţa care reprezintă dobânda medie la creditele acordate de băncile comerciale; … b) să fie în legătură cu împrumuturi care urmează să fie rambursate într-un termen de maximum 12 luni de la plata ultimei transe către firma; … c) să fie justificat de motive sociale grave; … d) să fie însoţit la notificare de un angajament din partea furnizorului prin care se obliga sa comunice Consiliului Concurentei, în termen de maximum şase luni de la autorizarea măsurii ajutorului pentru salvare, un plan de restructurare sau de lichidare sau să facă dovada ca împrumutul a fost rambursat integral şi/sau ca garanţia a expirat; … e) să se limiteze la suma necesară pentru a menţine societatea în circuitul economic pe durata pentru care a fost autorizat ajutorul (suma necesară, de exemplu, pentru acoperirea costurilor cu salariile sau aprovizionarile curente. … (2) Ajutorul pentru salvare poate fi autorizat iniţial pentru o perioadă de maximum şase luni sau, dacă furnizorul în cauza a prezentat un plan de restructurare în această perioadă, până când Consiliul Concurentei ia o decizie în legătură cu acest plan. În condiţii excepţionale şi la cererea furnizorului în cauza, Consiliul Concurentei poate prelungi perioada iniţială de şase luni, prelungire ce nu va putea fi mai lungă decât perioada iniţială. … (3) Ajutorul pentru salvare este o măsura excepţionala care are drept scop menţinerea societăţii în circuitul economic pentru o perioadă limitată, timp în care se poate evalua viitorul acesteia. Pe de altă parte, nu pot fi autorizate ajutoare repetate care nu ar face altceva decât sa menţină situaţia grea existenta, sa amâne inevitabilul şi între timp sa transfere problemele economice şi sociale existente către alţi producători mai performanti. … (4) Dacă furnizorul nu comunică datele menţionate la alin. (1) lit. d) înainte de expirarea termenului limita de şase luni şi nu face o cerere intemeiata de prelungire a termenului limita, Consiliul Concurentei va aplica prevederile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. … (5) Autorizarea ajutorului pentru salvare nu atrage după sine, în mod obligatoriu, autorizarea ajutorului de stat pentru restructurare, având la baza planul de restructurare solicitat; ajutorul pentru restructurare trebuie să fie evaluat pe baza caracteristicilor proprii. … B. Ajutorul de stat pentru restructurareI. Principiul de baza +
Articolul 9Ajutorul de stat pentru restructurare ridica anumite probleme de concurenta întrucât poate să transfere o parte inechitabila a poverii ajustarii structurale şi problemelor sociale şi economice care decurg din aceasta asupra altor producători care nu beneficiază de ajutor şi asupra altor furnizori de ajutor. Principiul general trebuie, prin urmare, să permită acordarea ajutorului pentru restructurare numai în condiţiile în care se poate demonstra că nu contravine mediului concurential normal şi aplicării corespunzătoare a acordurilor internaţionale la care România este parte. Acest lucru este posibil numai cu îndeplinirea stricta a criteriilor şi dacă este sigur ca avantajele care rezultă din supravietuirea agentului economic vor compensa orice distorsionare a concurentei, în special, în cazul în care este clar ca efectul net al disponibilizarilor ca urmare a falimentului societăţii, combinat cu efectele pe care le poate avea asupra furnizorilor, ar exacerba problemele somajului la nivel naţional, regional sau local, sau în mod excepţional, când dispariţia societăţii ar conduce la apariţia unei situaţii de monopol sau de oligopol, cu luarea, dacă este cazul, a unor măsuri compensatorii adecvate în favoarea concurenţilor.II. Condiţii pentru autorizarea ajutorului +
Articolul 10Sub rezerva dispoziţiilor speciale pentru zonele asistate şi întreprinderile mici şi mijlocii, Consiliul Concurentei va autoriza ajutorul notificat numai dacă sunt îndeplinite cumulativ condiţiile prevăzute în art. 11-17.Eligibilitatea societăţii +
Articolul 11Societatea trebuie să fie considerată firma în dificultate, în sensul prevederilor art. 2 din prezentul regulament.Restaurarea viabilitatii societăţii +
Articolul 12(1) Acordarea ajutorului este condiţionată de aplicarea planului de restructurare, care sta la baza autorizării Consiliului Concurentei, în cazul tuturor măsurilor de ajutor individual. … (2) Planul de restructurare, a cărui durata trebuie să fie cat mai scurta posibil, trebuie să revigoreze societatea pe termen lung, într-o perioadă rezonabila şi pe baza unor evaluări realiste cu privire la condiţiile de funcţionare viitoare. Prin urmare, ajutorul pentru restructurare trebuie să fie corelat cu un plan de restructurare la care furnizorul în cauza se angajează. Planul trebuie prezentat Consiliului Concurentei, trebuie să conţină toate detaliile relevante şi sa includă, în special, un studiu de piaţa. Restaurarea viabilitatii trebuie să derive în principal din măsurile interne cuprinse în planul de restructurare şi poate să se bazeze şi pe factori externi, cum ar fi: fluctuatiile de preţuri şi ale cererii asupra cărora societatea nu are o influenţa mare, dar numai dacă ipotezele cu privire la evoluţia pieţei sunt general recunoscute. Restructurarea trebuie să cuprindă abandonarea activităţilor care ar rămâne producătoare de pierderi chiar şi după restructurare. … (3) Planul de restructurare trebuie să descrie circumstanţele care au condus la apariţia dificultăţilor societăţii, prin aceasta asigurându-se o baza pentru evaluarea faptului ca măsurile sunt cele adecvate. Trebuie să se aibă în vedere, între altele, situaţia prezenta şi de perspectiva a cererii şi ofertei pe piaţa relevanta a produsului, cu scenarii care să reflecte ipotezele optimiste, pesimiste şi intermediare şi punctele slabe şi tari ale societăţii. Planul de restructurare trebuie să permită societăţii sa progreseze către o noua structura, care să îi ofere viabilitate pe termen lung şi sa îi permită sa funcţioneze cu resurse proprii. … (4) Planul de restructurare trebuie să asigure o schimbare radicala care să permită societăţii, după finalizarea restructurării, să îşi acopere costurile integral, inclusiv amortizarea şi cheltuielile financiare. Rentabilitatea estimată a capitalului trebuie să fie suficienta pentru a permite societăţii restructurate sa concureze pe piaţa prin forte proprii. … Evitarea denaturarii semnificative a mediului concurential +
Articolul 13(1) Consiliul Concurentei trebuie să ia măsuri pentru a atenua cat mai mult posibil efectele nefavorabile ale ajutorului asupra concurenţilor. În caz contrar, ajutorul nu trebuie autorizat. … (2) Aceasta condiţie ia, de regula, forma unei limitări a prezentei de care societatea se bucura pe o piaţa sau pe mai multe pieţe după terminarea perioadei de restructurare. Când mărimea pieţei (pieţelor) relevante este neglijabila la nivelul tarii, sau segmentul deţinut de firma pe piaţa/pieţele relevante este neglijabil, trebuie să se considere că nu exista nici o denaturare semnificativă a concurentei. Aceasta condiţie trebuie considerată ca fiind în mod normal inaplicabila întreprinderilor mici şi mijlocii, cu excepţia cazului în care exista dispoziţii contrare. … (3) Limitarea sau reducerea obligatorie a prezentei societăţii pe piaţa sau pieţele relevante reprezintă un factor compensator în favoarea concurenţilor societăţii. Trebuie sa existe un echilibru între factorii compensatori şi efectele denaturante ale ajutorului şi, în special, între aceştia şi importanţa relativă a societăţii pe piaţa sau pe pieţele sale. Consiliul Concurentei va determina dimensiunea acestei limitări sau reduceri a prezentei societăţii pe piaţa, pe baza unui studiu de piaţa anexat la planul de restructurare, iar atunci când a fost deja initiata procedura, pe baza informaţiilor furnizate de către părţile interesate. Reducerea prezentei societăţii pe piaţa sau pieţele relevante trebuie să se realizeze prin planul de restructurare şi condiţiile anexate la acesta. … (4) Se poate avea în vedere o diminuare a nevoii de măsuri compensatorii, dacă o astfel de reducere sau limitare a prezentei societăţii pe piaţa sau pieţele relevante poate cauza o deteriorare vizibila a structurii pieţei, de exemplu, prin crearea în mod indirect a unei situaţii de monopol sau de oligopol. … (5) Măsurile compensatorii pot lua forme diferite, în funcţie de faptul dacă societatea operează sau nu pe o piaţa unde exista supracapacitate de producţie. Pentru a determina existenta sau absenta supracapacitatii de producţie pe o piaţa data, Consiliul Concurentei tine seama de toate datele relevante pe care le deţine, după cum urmează: … a) în cazul în care exista supracapacitate de producţie structurală în toată ţara pe o anumită piaţa care este deservita de către beneficiarul ajutorului, planul de restructurare trebuie să contribuie proporţional cu suma primită ca ajutor şi cu impactul pe care îl are pe piaţa, la îmbunătăţirea condiţiilor de piaţa prin reducerea ireversibila a capacităţii de producţie. O reducere a capacităţii de producţie este considerată ca fiind ireversibila atunci când activele relevante se afla într-o permanenta incapacitate de a atinge un nivel de producţie anterior sau li se acordă în permanenta o alta utilizare. Vânzarea capacităţii de producţie către concurenţi nu este în acest caz suficienta, excepţie făcând cazul în care instalaţiile sunt vândute pentru utilizare într-o zona geografică în care sunt folosite în continuare, dar fără a avea efecte semnificative asupra concurentei pe piaţa naţionala. Cerinţele de reducere a capacităţii trebuie să conducă la reducerea prezentei firmelor beneficiarului pe piaţa sau pieţele sale; … b) în cazul în care nu exista supracapacitate de producţie structurală la nivelul tarii pe o piaţa deservita de beneficiarul ajutorului, Consiliul Concurentei trebuie să examineze dacă este necesară solicitarea de măsuri compensatorii. În cazul în care orice astfel de măsura compensatorie implica o reducere a capacităţii de producţie a societăţii în cauza, aceasta reducere necesară se poate efectua printr-o vânzare a activelor sau filialelor societăţii. Consiliul Concurentei trebuie să analizeze măsurile compensatorii propuse de furnizorii de ajutor în cauza, sub orice formă, şi sa determine dacă sfera lor este suficient de cuprinzatoare pentru a atenua posibilele efecte denaturante ale ajutorului asupra concurentei. În examinarea măsurilor compensatorii necesare, Consiliul Concurentei va ţine seama de situaţia pieţei şi în special de nivelul ei de extindere, precum şi de măsura în care sunt onorate cererile. … Ajutor limitat la minimum +
Articolul 14(1) Cuantumul şi intensitatea ajutorului trebuie limitate la minimul strict necesar, pentru a permite restructurarea în funcţie de resursele financiare existente ale societăţii, ale acţionarilor sau ale grupului de afaceri din care face parte societatea. Beneficiarii ajutorului trebuie să contribuie semnificativ la planul de restructurare, prin resurse financiare proprii, inclusiv prin vânzarea activelor care nu sunt esenţiale pentru supravietuirea societăţii sau din finanţări externe obţinute în condiţiile pieţei. Pentru a limita denaturarea concurentei, trebuie să se evite acordarea ajutorului într-un cuantum sau sub o formă care să ducă la un surplus de lichiditati în firma, surplus care ar putea fi folosit în activităţi agresive de denaturare a pieţei şi care nu au legătură cu procesul de restructurare. Consiliul Concurentei va examina în mod corespunzător nivelul pasivului societăţii după restructurare, inclusiv situaţia existenta după amânarea sau reducerea creanţelor, în special, în contextul continuării activităţii acesteia după procedurile de faliment potrivit prevederilor legale în vigoare privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului. Ajutorul nu trebuie să servească la finanţarea unei noi investiţii, care nu este esenţială pentru restaurarea viabilitatii societăţii. … (2) În orice caz, trebuie să se demonstreze Consiliului Concurentei ca ajutorul va fi utilizat numai în scopul restaurarii viabilitatii societăţii şi ca acest ajutor nu îi permite beneficiarului, în timpul aplicării planului de restructurare, să îşi extindă capacitatea de producţie, exceptând cazul în care acest lucru este esenţial pentru revigorare, dar fără a cauza o denaturare a concurentei. … Condiţii specifice aplicabile în cazul autorizării ajutorului +
Articolul 15(1) Pe lângă măsurile compensatorii descrise la art. 13 şi în cazul în care astfel de măsuri nu au fost luate de către furnizorul în cauza, Consiliul Concurentei poate impune orice condiţii şi obligaţii pe care le considera necesare pentru a se asigura ca ajutorul nu denatureaza concurenta într-o măsura care contravine Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. … (2) În acest sens, Consiliul Concurentei poate solicita autorităţilor competente următoarele: … a) sa ia anumite măsuri (de exemplu, sa deschidă anumite pieţe pentru ceilalţi agenţi economici); … b) sa impună anumite obligaţii societăţii beneficiare (de exemplu, sa nu acţioneze ca lider de preţ pe anumite pieţe); … c) sa nu acorde alte tipuri de ajutor societăţii beneficiare în timpul perioadei de restructurare. … Aplicarea integrală a planului de restructurare şi respectarea condiţiilor +
Articolul 16(1) Societatea trebuie să aplice integral planul de restructurare care a fost acceptat de către Consiliul Concurentei. Consiliul Concurentei va considera orice nerespectare a planului sau neîndeplinire a altor obligaţii ca reprezentând o utilizare abuzivă a ajutorului. … (2) În cazul în care restructurarea se întinde pe cativa ani şi implica sume substanţiale acordate ca ajutor, Consiliul Concurentei poate solicita împărţirea ajutorului pentru restructurare în mai multe transe care pot fi plătite, pe baza: … a) confirmării aplicării satisfăcătoare a fiecărei etape a planului de restructurare, înainte de fiecare plata, în conformitate cu termenele prevăzute; sau … b) aprobării lor, înainte de fiecare plata, după ce se verifica dacă planul este pus în aplicare în mod corespunzător. … Monitorizarea şi raportul anual +
Articolul 17(1) Consiliul Concurentei şi Oficiul Concurentei trebuie să fie în măsura să se asigure ca planul de restructurare este corect implementat, prin primirea unor rapoarte periodice detaliate, comunicate de furnizorul de ajutor de stat în cauza. … (2) În cazul acordării de ajutor firmelor mari, primul din aceste rapoarte trebuie să fie transmis în mod normal Consiliului Concurentei nu mai târziu de şase luni de la autorizarea ajutorului. Ulterior, rapoartele vor fi transmise Consiliului Concurentei cel puţin o dată pe an, la o dată fixa, până când se va considera ca au fost îndeplinite obiectivele planului de restructurare. Aceste rapoarte trebuie să conţină toate informaţiile necesare Consiliului Concurentei pentru monitorizarea aplicării planului de restructurare, eşalonarea plăţilor către firma şi poziţia financiară a acesteia, precum şi pentru urmărirea respectării condiţiilor sau obligaţiilor prevăzute în decizia de autorizare a ajutorului. Rapoartele trebuie să conţină toate informaţiile relevante cu privire la orice tip de ajutor pe care l-a primit societatea, fie individual, fie în cadrul unei scheme, în timpul perioadei de restructurare (art. 30). În cazurile în care Consiliul Concurentei are nevoie în timp util de confirmări ale anumitor informaţii importante, cum ar fi închiderea sau reducerea capacităţii de producţie, acesta poate solicita rapoarte mai frecvente. … (3) În cazul ajutoarelor pentru întreprinderi mici şi mijlocii, este suficienta în mod normal transmiterea anuală a unei copii a bilanţului contabil al societăţii beneficiare şi a contului de profit şi pierderi, exceptând cazul în care în decizia de autorizare a ajutorului sunt prevăzute condiţii mai stricte. … (4) Furnizorii şi beneficiarii ajutorului de stat au obligaţia de a raporta ajutoarele de stat conform Hotărârii Guvernului nr. 599/2000 pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare şi informare în aplicarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. … III. Principiul "prima şi ultima data" +
Articolul 18(1) Pentru a nu se permite ca firmele să fie asistate într-o proporţie necorespunzătoare, ajutorul de restructurare trebuie să fie acordat o singură dată. În notificarea ajutorului pentru restructurare transmisă Consiliului Concurentei, furnizorul de ajutor trebuie să specifice dacă societatea în cauza a mai primit în trecut ajutor pentru restructurare, precum şi orice ajutor nenotificat. În acest caz şi în situaţia în care au trecut mai puţin de zece ani de la încheierea perioadei de restructurare sau de la stoparea implementarii planului, Consiliul Concurentei va autoriza ajutorul pentru restructurare numai în prezenta unor condiţii excepţionale şi neprevăzute, condiţii de care societatea nu este răspunzătoare. O condiţie neprevăzută este o condiţie care nu ar fi putut fi în nici un caz anticipata în perioada în care a fost întocmit planul de restructurare. … (2) Aplicarea acestei reguli nu va fi în nici un caz influentata de schimbarea proprietăţii asupra societăţii beneficiare în urma acordării ajutorului sau în urma oricărei proceduri judiciare sau administrative care are ca efect îmbunătăţirea situaţiei financiare prezentate în bilanţ, reducerea creanţelor sau anularea datoriilor anterioare, în cazul în care este aceeaşi societate cea care îşi continua activitatea. … (3) În cazul în care un agent economic preia activele altei firme şi, în special, ale unui agent economic care a făcut obiectul uneia din procedurile enumerate la art. 18 alin. (2) sau obiectul unei proceduri colective de faliment în conformitate cu legislaţia naţionala privind procedura reorganizării şi lichidării judiciare şi care a primit deja ajutor pentru salvare sau restructurare, principiul "prima şi ultima data" nu se aplică societăţii cumparatoare, dacă sunt îndeplinite următoarele trei condiţii: … a) societatea cumparatoare se distinge net de societatea anterioară; … b) societatea cumparatoare a achiziţionat activele societăţii anterioare la preţul pieţei (prin aceasta evitandu-se ca ajutorul acordat în trecut să fie directionat către noua societate); … c) lichidarea sau restructurarea judiciară şi cumpărarea societăţii anterioare nu sunt simple formule care să aibă drept scop evitarea aplicării principiului "prima şi ultima data". Consiliul Concurentei poate stabili, după caz, dacă dificultăţile intalnite de către societatea cumparatoare erau previzibile când aceasta a preluat activele societăţii anterioare. … (4) Trebuie totuşi subliniat ca ajutoarele pentru cumpărarea activelor unei societăţi fiind considerate ajutoare pentru investiţia iniţială nu pot fi autorizate în conformitate cu dispoziţiile prezentului regulament (art. 2 alin. 4), neintrând sub incidenţa acestuia. … IV. Modificarea planului de restructurare +
Articolul 19(1) În cazul în care a fost autorizat un ajutor pentru restructurare, furnizorul de ajutor poate solicita Consiliului Concurentei, în perioada de restructurare, sa autorizeze modificările intervenite în planul de restructurare şi în cuantumul ajutorului. … (2) Consiliul Concurentei poate permite astfel de modificări, în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiţii: … a) planul revizuit trebuie să demonstreze o restaurare a viabilitatii societăţii într-un termen rezonabil; … b) dacă a crescut cuantumul ajutorului, măsurile compensatorii necesare trebuie să fie mai extinse decât cele impuse iniţial; … c) dacă măsurile compensatorii propuse sunt mai restrânse decât cele planificate iniţial, atunci cuantumul ajutorului acordat trebuie să fie redus corespunzător; … d) noul calendar de aplicare a măsurilor compensatorii poate fi amânat faţă de calendarul adoptat iniţial numai din motive care nu ţin de societatea în cauza sau de controlul exercitat de furnizorul de ajutor. În caz contrar, cuantumul ajutorului trebuie să fie redus corespunzător. … V. Ajutorul pentru restructurare în zonele asistate +
Articolul 20(1) Consiliul Concurentei trebuie să ţină seama de necesitatea dezvoltării regionale în evaluarea ajutorului pentru restructurare. România este considerată în întregime o zona identică cu acele zone ale Comunităţii vizate de prevederile art. 87(3)(a) din Tratat, conform Deciziei nr. 2/2000 a Consiliului de Asociere România-Uniunea Europeană. Faptul ca o firma în dificultate are sediul într-o zona asistată nu justifica o abordare permisiva cu privire la ajutorul pentru restructurare: pe termen mediu şi lung, susţinerea artificiala a societăţilor nu este în folosul regiunii. Mai mult, ţinând seama de cuantumul limitat al resurselor disponibile pentru promovarea dezvoltării regionale, este în interesul regiunii ca aceste resurse limitate să fie utilizate pentru dezvoltarea cat mai curând posibil a unor activităţi alternative care să fie viabile şi durabile. Denaturarea concurentei trebuie să fie redusă la minimum, chiar şi în cazul ajutorului acordat firmelor din zonele asistate. … (2) Prin urmare, criteriile prevăzute la art. 10-19 se aplică şi în cazul în care se iau în considerare nevoile de dezvoltarea regionala. Când se are în vedere dezvoltarea regionala şi în absenta unor dispoziţii contrare, în normele sectoriale cu privire la ajutorul de stat, condiţiile pentru autorizarea acestuia pot fi mai puţin stricte în ceea ce priveşte aplicarea măsurilor compensatorii, în special în ceea ce priveşte reducerea capacităţii de producţie. … VI. Ajutorul pentru restructurarea întreprinderilor mici şi mijlocii +
Articolul 21Ajutorul acordat agenţilor economici care fac parte din categoria întreprinderilor mici şi mijlocii tinde sa afecteze concurenta mai puţin decât ajutorul acordat agenţilor economici mari. Acest lucru este valabil şi pentru ajutorul pentru restructurare, astfel încât condiţiile prevăzute la art. 10-17 trebuie să fie aplicate mai puţin strict: acordarea ajutorului pentru restructurarea întreprinderilor mici şi mijlocii nu va fi legat, de regula, de măsuri compensatorii conform prevederilor art. 13, dacă nu exista dispoziţii contrare în normele privind ajutorul de stat pentru un anumit sector, iar cerinţele privind conţinutul rapoartelor vor fi mai puţin stricte conform prevederilor art. 17. Pe de altă parte, principiul "prima şi ultima data" conform prevederilor art. 18 se aplică pe deplin şi în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii.VII. Ajutorul pentru acoperirea costurilor sociale ale restructurării +
Articolul 22(1) Planurile de restructurare determina, de obicei, reduceri sau abandonari ale activităţilor afectate (în dificultate). Astfel de reduceri ale cheltuielilor sunt deseori necesare în sensul rationalizarii şi eficientizarii, independent de orice reducere de capacitate care ar putea fi impusa ca o condiţie pentru acordarea ajutorului (în special în cazurile în care exista supracapacitate de producţie structurală la nivel naţional conform prevederilor art. 13). Oricare ar fi cauzele, aceste măsuri conduc în general la reduceri ale numărului de personal al firmei respective. … (2) Legislaţia muncii poate cuprinde programe generale de asigurări sociale conform cărora angajaţii disponibilizaţi beneficiază de plati compensatorii şi pensii anticipate. Astfel de scheme nu trebuie considerate ajutoare de stat conform Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, în cazul în care statul negociaza direct cu angajaţii iar societatea nu este implicata. … (3) Pe lângă acordarea de plati compensatorii directe şi pensii anticipate, programele generale de ajutor social prevăd acoperirea de către Guvern a costurilor plăţilor compensatorii pe care societatea le acorda lucrătorilor disponibilizaţi dincolo de obligaţiile sale legale sau contractuale. În cazul în care astfel de programe sunt disponibile, în general, fără limitări sectoriale pentru orice lucrator care întruneşte condiţiile de eligibilitate stabilite în prealabil şi care prevăd acordarea acestor avantaje automat, acestea nu sunt considerate ca reprezentând un ajutor de stat conform Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. Pe de altă parte, dacă programele sunt utilizate pentru susţinerea restructurării anumitor sectoare industriale, acestea pot sa implice elemente de ajutor de stat datorită modului selectiv în care sunt folosite. … (4) Obligaţiile pe care firma şi le asuma în conformitate cu legislaţia muncii sau contractele colective încheiate cu sindicatele în ceea ce priveşte plăţile compensatorii şi/sau pensiile anticipate sunt parte a costurilor normale pe care o întreprindere trebuie să le acopere din resurse proprii. În aceasta situaţie, orice contribuţie a statului la aceste costuri trebuie considerată ca fiind un ajutor. Acest fapt rămâne valabil indiferent dacă plăţile sunt făcute direct către firma sau sunt administrate printr-o agenţie guvernamentală şi plăţile sunt făcute direct către angajaţi. … (5) Consiliul Concurentei are o abordare pozitiva faţă de un astfel de ajutor, deoarece aduce avantaje economice şi indiferent de interesele societăţii în cauza înlesneşte schimbările structurale şi reducerea dificultăţilor şi deseori serveşte la atenuarea diferenţelor cu privire la obligaţiile impuse societăţilor de legislaţia naţionala. … (6) Pe lângă suportarea costului plăţilor compensatorii şi ale pensionării anticipate, ajutorul se acordă, în mod normal, într-un anumit caz de restructurare, pentru formare, consiliere profesională şi sprijin practic în găsirea unor locuri de muncă alternative, asistenţa pentru reinstalare şi formare profesională şi asistenţa pentru angajaţii care doresc sa înceapă afaceri noi. Consiliul Concurentei priveşte favorabil astfel de ajutoare. … (7) Tipul de ajutor prevăzut la art. 22 alin. (1)-(6) trebuie să fie clar precizat în planul de restructurare, întrucât ajutorul pentru măsurile sociale exclusiv în beneficiul angajaţilor disponibilizaţi este ignorat atunci când se stabileşte dimensiunea măsurilor compensatorii prevăzute la art. 13. … (8) Consiliul Concurentei se va asigura, în contextul planului de restructurare, ca efectele sociale ale restructurării sunt menţinute la un nivel minim. … +
Capitolul 3Condiţii generale de autorizare a schemelor de ajutor de stat pentru întreprinderi mici şi mijlociiPrincipii generale +
Articolul 23Consiliul Concurentei va autoriza scheme de ajutor pentru salvarea şi/sau restructurarea întreprinderilor mici şi mijlocii în dificultate numai în cazul în care firmele în cauza se încadrează în definitia privind întreprinderile mici şi mijlocii din legislaţia naţionala în vigoare. Sub rezerva dispoziţiilor specifice cuprinse în acest capitol, compatibilitatea unor astfel de scheme este evaluată în temeiul condiţiilor prevăzute în cap. 1 şi 2.Eligibilitatea +
Articolul 24Dacă nu se stipulează altfel în reglementările privind ajutorul de stat pentru un anumit sector, alocarile specifice de ajutoare de stat în cadrul unor scheme autorizate de acum înainte vor fi notificate individual, dacă în decizia sa privind schema de ajutor Consiliul Concurentei a solicitat în mod expres acest lucru conform art. 3 alin. (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.Condiţii pentru autorizarea schemelor de ajutor pentru salvare +
Articolul 25(1) Pentru a fi autorizate de către Consiliul Concurentei, schemele de ajutor pentru salvare trebuie să satisfacă cumulativ condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a), b), c) şi e) din prezentul regulament şi alin. (2) din prezentul articol. … (2) Ajutorul pentru salvare poate fi acordat pentru o perioadă de maximum şase luni, timp în care trebuie efectuată o analiza a situaţiei societăţii. Înainte de sfârşitul perioadei, furnizorul de ajutor trebuie fie sa aprobe un plan de restructurare sau de lichidare, fie să solicite beneficiarului rambursarea împrumutului şi a ajutorului corespunzător primei de risc asociate beneficiarului. Orice ajutor pentru salvare acordat pentru o perioadă mai mare de şase luni trebuie notificat individual Consiliului Concurentei. … Condiţii pentru autorizarea schemelor de ajutoare pentru restructurare +
Articolul 26(1) Consiliul Concurentei va autoriza schemele de ajutor pentru restructurare numai dacă acordarea acestuia este condiţionată de aplicarea integrală de către beneficiar a planului de restructurare care a fost aprobat de furnizorul de ajutor în cauza şi dacă îndeplineşte următoarele condiţii: … a) Restaurarea viabilitatii: se aplică criteriile stabilite la art. 11 şi 12. … b) Evitarea unor denaturari nepotrivite ale concurentei: întrucât ajutoarele pentru întreprinderi mici şi mijlocii tind sa denatureze concurenta în mai mica măsura, principiul prevăzut la art. 13, şi anume reducerea prezentei societăţii beneficiare pe piaţa sau pieţele relevante, nu se aplică decât dacă se stipulează altfel în normele privind ajutorul de stat pentru un anumit sector. Schemele trebuie să prevadă obligaţia firmelor beneficiare de a nu efectua o marire a capacităţii de producţie în timpul planului de restructurare. … c) Ajutorul limitat la minimul necesar: se aplică principiile prevăzute de art. 14. … d) Principiul "prima şi ultima data": se aplică regula prevăzută la art. 18. … e) Modificarea planului de restructurare: orice schimbare adusă planului de restructurare trebuie să fie în conformitate cu normele prevăzute la art. 19. … (2) Furnizorul de ajutor trebuie să notifice individual măsurile de ajutor la Consiliul Concurentei, atunci când se face excepţie de la principiul "prima şi ultima data", astfel: … a) în condiţii excepţionale şi neprevăzute, pentru care societatea nu este răspunzătoare; … b) în cazul în care o firma preia activele unei alte firme care a primit deja un ajutor pentru salvare şi restructurare. … Condiţia comuna de autorizare a schemelor de ajutoare pentru salvare şi/sau restructurare +
Articolul 27Schemele de ajutor trebuie să specifice cuantumul maxim al ajutorului care poate fi acordat oricărei firme ca parte a operaţiunii de salvare şi/sau restructurare, inclusiv când planul este modificat. Orice ajutor care depăşeşte acest cuantum trebuie notificat individual la Consiliul Concurentei. Cuantumul maxim al ajutorului nu trebuie să depăşească 10 milioane euro, inclusiv orice alt ajutor acordat din alte surse sau în cadrul altor scheme.Monitorizarea şi rapoartele anuale +
Articolul 28(1) Prevederile art. 17 nu se aplică schemelor de ajutor. O condiţie pentru autorizare este aceea de a se prezenta rapoarte cu privire la aplicarea schemelor, în mod normal rapoarte anuale. … (2) Rapoartele trebuie, de asemenea, sa conţină o lista a tuturor firmelor beneficiare, care să cuprindă pentru fiecare dintre ele: … a) numele societăţii; … b) codul activităţii; … c) numărul de angajaţi; … d) cifra de afaceri anuală şi bilanţul contabil; … e) cuantumul ajutorului acordat; … f) dacă este cazul, orice ajutor pentru restructurare sau alta forma similară de asistenţa primită în trecut; … g) dacă societatea beneficiara a fost sau nu lichidată şi dacă a fost supusă unor proceduri colective de faliment înainte de încheierea perioadei de restructurare. … +
Capitolul 4Dispoziţii finaleNotificarea individuală a oricărui ajutor pentru o investiţie în imobilizari corporale în perioada de restructurare +
Articolul 29(1) În cazul în care o întreprindere mare primeşte un ajutor pentru restructurare, conform prezentului regulament, acordarea unui alt ajutor pentru investiţii în timpul perioadei de restructurare, chiar şi în conformitate cu o schema care a fost deja autorizata, poate influenţa evaluarea Consiliului Concurentei cu privire la nivelul măsurilor compensatorii necesare. … (2) În timpul perioadei de restructurare a unei întreprinderi, orice ajutor pentru încurajarea investiţiilor în imobilizari corporale (indiferent dacă aceste ajutoare au ca obiectiv promovarea dezvoltării regionale, protecţia mediului sau alte obiective) trebuie notificat individual, dacă nu intra sub incidenţa Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare. … Necesitatea informării Consiliului Concurentei şi Oficiului Concurentei cu privire la orice ajutor acordat societăţii beneficiare +
Articolul 30(1) Când o întreprindere mare primeşte ajutor conform prezentului regulament, monitorizarea aplicării corespunzătoare a deciziilor Consiliului Concurentei privind un astfel de ajutor necesita un grad înalt de transparenta cu privire la orice alt ajutor pe care societatea l-ar putea primi în viitor, chiar dacă va fi acordat în conformitate cu o schema care a fost deja autorizata şi chiar dacă un astfel de ajutor nu presupune o notificare individuală conform dispoziţiilor art. 29. … (2) Notificările ajutoarelor pentru restructurarea unei întreprinderi mari trebuie să precizeze, cu titlu informativ, toate celelalte ajutoare de orice fel, care sunt planificate să fie acordate beneficiarului în perioada de restructurare, dacă nu intra sub incidenţa Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare. … (3) În mod similar, rapoartele care urmează să fie prezentate, conform art. 17 din prezentul regulament, trebuie să indice orice alt ajutor acordat societăţii beneficiare în perioada de acordare a ajutorului şi orice alt ajutor care este planificat a fi acordat societăţii beneficiare în perioada de restructurare, dacă nu intra sub incidenţa Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare. … (4) Consiliul Concurentei îşi rezerva dreptul de a iniţia procedura prevăzută în art. 12 alin. (3) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat împotriva tuturor ajutoarelor acordate unei firme, dacă exista suspiciunea ca acordarea ajutorului în conformitate cu schemele autorizate eludeaza cerinţele prezentului regulament. … (5) Oficiul Concurentei va monitoriza modul de implementare a deciziilor Consiliului Concurentei, iar furnizorii şi beneficiarii ajutorului de stat au obligaţia de a raporta ajutoarele de stat conform Hotărârii Guvernului nr. 599/2000 pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare şi informare în aplicarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. … +
Articolul 31Prezentul regulament intră în vigoare după 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României a ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei de punere în aplicare a acestuia. +
Anexa IFormular de notificare a ajutorului individual pentru restructurareI. Informaţii privind societatea– numele societăţii;– forma juridică;– domeniul de activitate;– numele principalilor acţionari şi cota de participare a fiecărui acţionar la capitalul social;– lista acordurilor dintre acţionari (crearea unui nucleu al acţionarilor, dreptul de preemptiune etc.);– dacă societatea face parte dintr-un grup, copia organigramei complete şi actualizate a grupului, cu legăturile dintre membri (capital şi drepturi de vot);– dacă societatea a fost creata prin achiziţionarea de active în urma unei proceduri de lichidare sau restructurare judiciară, trebuie de asemenea prezentate detaliile menţionate mai sus cu privire la societatea sau societăţile în cauza;– localizarea principalelor capacităţi de producţie cu precizarea numărului personalului angajat;– dacă societatea este asimilată unei întreprinderi mici şi mijlocii, furnizorul ajutorului trebuie să prezinte dovada ca aceasta îndeplineşte toate criteriile cuprinse în definitia privind întreprinderile mici şi mijlocii din legislaţia naţionala în vigoare. În acest caz, furnizorul de ajutor trebuie să explice de ce societatea nu poate beneficia de un ajutor în cadrul unei scheme pentru întreprinderi mici şi mijlocii (fie nu exista o asemenea schema, fie societatea nu îndeplineşte criteriile de eligibilitate);– copia contului de profit şi pierderi pe ultimii trei ani (dacă este posibil) sau cel puţin pe ultimul an;– copia oricărei hotărâri judecătoreşti care desemnează un administrator sau deschide o procedură judiciară cu privire la firma.II. Studii de piaţaBeneficiarul trebuie să furnizeze o copie a studiului de piaţa (pieţe) pe care este prezenta societatea care se afla în dificultate, precizând numele organizaţiei care l-a elaborat. Studiul de piaţa trebuie să prezinte în special:– definirea precisa a pieţei care face obiectul studiului;– numele principalilor concurenţi ai societăţii, cu segmentele pe care le deţin pe piaţa naţionala;– evoluţia segmentului de piaţa pe care a activat societatea în ultimii ani;– evaluarea capacităţii totale de producţie şi a cererii la nivel naţional, stabilindu-se dacă exista sau nu supracapacitate de producţie pe piaţa;– previziunile la nivel naţional pentru următorii cinci ani cu privire la evoluţia cererii, evoluţia capacităţii de producţie agregate a pieţei şi evoluţia preţurilor pe aceasta piaţa.III. Descrierea ajutorului– să se demonstreze ca dificultăţile societăţii îi sunt proprii şi nu sunt rezultatul unor alocari arbitrare de costuri în cadrul grupului;– să se precizeze dacă societatea a primit deja un ajutor pentru salvare şi, dacă da, să se precizeze data aprobării acestuia şi să se ataseze angajamentul furnizorului de ajutor privind întocmirea unui plan de restructurare sau de lichidare;– să se precizeze dacă societatea sau filialele sale la care deţine o cota de participare la capitalul social de cel puţin 25% au primit în trecut ajutor pentru restructurare sau alt ajutor similar. Dacă da, trebuie să se facă referire la deciziile anterioare ale Consiliului Concurentei;– să se indice forma ajutorului şi cuantumul total al avantajului financiar implicat;– să se descrie măsurile compensatorii propuse în vederea atenuarii denaturarii concurentei la nivel naţional;– să se specifice toate ajutoarele de orice gen pe care societatea ar putea să le primească înainte de terminarea perioadei de restructurare, dacă nu intra sub incidenţa Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare.IV. Planul de restructurareFurnizorul de ajutor trebuie să transmită un plan de restructurare întocmit în conformitate cu prevederile art. 10-17 şi care să conţină cel puţin următoarele informaţii:– prezentarea diferitelor ipoteze de evoluţie a pieţei rezultate din studiul de piaţa;– analiza motivului pentru care societatea are probleme;– prezentarea strategiei viitoare propuse pentru firma;– descrierea diferitelor măsuri de restructurare planificate şi costurile pe care le presupun;– evaluarea comparativa a consecinţelor economice şi sociale, la nivel regional şi/sau naţional, ale dispariţiei societăţii respective şi ale aplicării planului de restructurare;– calendarul de aplicare a diferitelor măsuri şi termenul limita de aplicare în întregime a planului pentru restructurare;– descrierea foarte precisa a acordurilor financiare pentru restructurare;– utilizarea capitalului încă disponibil;– vânzarea activelor sau filialelor pentru a ajuta la finanţarea restructurării;– angajamentul financiar din partea diferiţilor acţionari particulari şi a principalelor bănci creditoare;– cuantumul asistenţei publice şi demonstrarea necesităţii acestui cuantum;– dacă este cazul, acordarea de împrumuturi rambursabile sau inserarea unei clauze de rambursare în momentul îmbunătăţirii situaţiei financiare a întreprinderii pentru a se asigura rambursarea împrumutului;– previziunea contului de profit şi pierderi pentru următorii cinci ani cu estimarea rentabilitatii capitalului propriu şi analizarea capacităţii economico-financiare a societăţii;– înregistrarea discuţiei privind restructurarea avută în vedere cu sindicatele care reprezintă angajaţii societăţii;– numele autorului/autorilor planului de restructurare şi data la care a fost întocmit.V. Angajamentul furnizorului de ajutorFurnizorul de ajutor trebuie să se angajeze sa furnizeze, în rapoartele privind ajutorul pentru restructurare care a fost autorizat, toate informaţiile relevante referitoare la ajutoare de orice tip acordate societăţii care primeşte ajutorul pentru restructurare, indiferent dacă este cuprins sau nu într-o schema, până la încheierea perioadei de restructurare. +
Anexa IIFormular de notificare a ajutorului pentru salvareI. Informaţii esenţiale privind societateaNumele societăţii:Forma juridică:Domeniul de activitate:Numărul angajaţilor (consolidat dacă este cazul):Cheltuielile de operare şi cele financiare pe ultimele 12 luni:Suma maxima a împrumutului:Numele creditorului:II. Documente justificative indispensabile:– ultimul cont de profit şi pierderi împreună cu bilanţul contabil sau hotărârile judecătoreşti privind deschiderea unei proceduri privind societatea conform Legii nr. 31/1990;– angajamentul furnizorului de a depune la Consiliul Concurentei, în cel mult şase luni de la data autorizării ajutorului pentru salvare, fie un plan de restructurare, fie un plan de lichidare, sau dovada ca atât împrumutul cat şi ajutorul au fost rambursate integral;– planul fluxului de numerar pentru următoarele şase luni, indicând sumele care urmează să fie împrumutate pe termen scurt;– copia ofertei împrumutului (corelat cu ajutorul pentru salvare) pentru societatea în dificultate, specificand condiţiile de plată a sumelor împrumutate şi modalitatea de rambursare;– copia contractului de garanţie pentru împrumutul în cauza, atunci când este prevăzută o astfel de garanţie.––––