Notă …
Aprobat prin Ordinul nr. 49 din 10 ianuarie 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 122 din 8 februarie 2018. +
Articolul 1(1)În înțelesul prezentului regulament, programul „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 462/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, asigură cofinanțarea proiectelor promovate de autoritățile administrației publice locale pentru reabilitarea sistemului centralizat de alimentare cu energie termică.(2)În înțelesul prezentului regulament:a)prin proiect de finanțare se înțelege documentația care cuprinde descrierea tuturor investițiilor ce urmează a fi realizate de o unitate administrativ-teritorială, prin cofinanțare anuală de la bugetul de stat, în cadrul programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“; … b)prin solicitare de finanțare se înțelege cererea prin care beneficiarul solicită anual alocări de la bugetul de stat pentru finanțarea unor lucrări în cadrul proiectului. … (3)Implementarea și monitorizarea pe plan local a programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, precum și coordonarea activităților privind derularea investițiilor intră în responsabilitatea autorităților administrației publice locale din unitățile administrativ-teritoriale beneficiare. +
Articolul 2Proiectele care beneficiază de cofinanțare de la bugetul de stat prin intermediul programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ trebuie să dovedească tehnic eficientizarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică, raportat la consumul de resurse energetice primare aferent anului 2004, potrivit anexei nr. 1, pct. I din Hotărârea Guvernului nr. 462/2006 pentru aprobarea programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ și înființarea Unității de management al proiectului, republicată, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 3(1)Beneficiarii programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ sunt unitățile administrativ-teritoriale care dețin în proprietate sisteme centralizate de alimentare cu energie termică sau părți ale acestora.(2)Beneficiarii programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ gestionează direct, prin bugetele de venituri și cheltuieli, sumele alocate de la bugetul de stat pentru realizarea proiectelor de retehnologizare, modernizare și dezvoltare a sistemului centralizat de producere și distribuție a energiei termice.(3)Beneficiarii programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ sunt direct responsabili de pregătirea, managementul și implementarea proiectului și nu vor acționa ca intermediari. +
Articolul 4(1)Cheltuielile eligibile ale proiectelor depuse în cadrul programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, pentru componenta de reabilitare a sistemului centralizat de alimentare cu energie termică, sunt cofinanțate în proporție de maximum 70% din fonduri provenite de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene.(2)Cofinanțarea proiectelor de investiții aprobate în cadrul programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ se realizează prin acordarea de transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, în limita fondurilor alocate anual cu această destinație.(3)Cuantumul sumelor repartizate anual de la bugetul de stat pentru cofinanțarea unui proiect în cadrul programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ se aprobă de către Comisia interministerială de coordonare a programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ în limita a maximum 70% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului pentru care se solicită finanțare, prevăzute în Ghidul pentru accesarea fondurilor destinate realizării programului, prezentat în anexa nr. 1 la regulament. Procentul de cofinanțare reprezintă raportul: sume alocate de la bugetul de stat/total sume alocate proiectului (de la bugetul de stat + de la bugetul local) x 100.(4)Solicitarea de finanțare se completează conform modelului standard prevăzut în anexa nr. 2 la regulament și se depune la sediul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene.(5)Pentru a beneficia de cofinanțare în cadrul programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, autoritățile administrației publice locale depun la Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurile Europene solicitarea de finanțare și documentația tehnico-economică aferentă, anual, până cel mai târziu la data de 15 martie. Dacă sumele repartizate potrivit prevederilor art. 11 alin. (2) din prezentul regulament sunt mai mici decât cele alocate programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ prin legea anuală privind aprobarea bugetului de stat, se va realiza o nouă sesiune de evaluare.(6)Diferența dintre cofinanțarea aprobată de Comisia interministerială de coordonare a programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ și valoarea totală a proiectului reprezintă contribuție proprie a beneficiarului și se suportă din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale beneficiare. +
Articolul 5În temeiul ordinului de alocare a sumelor de la bugetul de stat, aprobate în condițiile art. 4 alin. (2), Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene încheie anual contracte de finanțare cu fiecare unitate administrativ-teritorială beneficiară, cu respectarea prevederilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3 la regulament. +
Articolul 6(1)Conformitatea administrativă și eligibilitatea proiectelor sunt verificate de reprezentanții Unității de management al proiectului – Termoficare 2006-2020 căldură, denumit în continuare UMP – Termoficare 2006-2020 căldură.(2)Conformitatea administrativă este asumată de către reprezentanții UMP – Termoficare 2006-2020 căldură, după verificarea documentelor care dovedesc îndeplinirea de către solicitant a următoarelor condiții:a)este proprietarul sistemului de termoficare sau al unei părți a acestuia, … b)solicitarea de finanțare este completată și însoțită de documentele prevăzute în Ghidul pentru accesarea fondurilor destinate realizării programului. … (3)Eligibilitatea proiectelor este asumată de către reprezentanții UMP – Termoficare 2006-2020 căldură, după verificarea documentelor care dovedesc îndeplinirea de către beneficiar a următoarelor condiții:a)pentru obiectivele de investiții aferente proiectului a fost emis avizul tehnic de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei; … b)se finanțează lucrări de reabilitare și modernizare a sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică; … c)beneficiarul dovedește, prin hotărâre a consiliului local, contribuția proprie la costurile totale ale proiectului; … d)din proiect rezultă că, prin investițiile realizate, sistemul de alimentare cu energie termică atinge condițiile tehnice prevăzute la pct. III din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 462/2006 pentru aprobarea programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ și înființarea Unității de management al proiectului, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … e)proiectul are la bază Strategia locală de alimentare cu energie termică și Studiul de fezabilitate; … f)implementarea proiectului se finalizează nu mai târziu de luna decembrie 2020. … (4)Dacă documentația este incompletă sau, după caz, nu conține date/informații suficiente pentru stabilirea conformității administrative și eligibilității proiectului, UMP – Termoficare 2006-2020 căldură va solicita, în scris, documente suplimentare, sau după caz, clarificări. +
Articolul 7(1)Pentru fiecare solicitare de finanțare, reprezentanții UMP – Termoficare 2006-2020 căldură completează un raport de verificare din care să reiasă că proiectul îndeplinește sau nu condițiile de conformitate și eligibilitate prevăzute la art. 6.(2)Întreaga responsabilitate privind verificarea îndeplinirii condițiilor de conformitate și eligibilitate ale proiectului aparține reprezentanților UMP – Termoficare 2006-2020 căldură. +
Articolul 8(1)Analiza Comisiei interministeriale de coordonare a programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ se realizează pe baza raportului-sinteză de aprobare sau respingere a finanțării, în care este prezentată situația conformității și eligibilității pentru fiecare cerere de finanțare depusă în anul respectiv, întocmit de reprezentanții UMP – Termoficare 2006-2020 căldură.(2)Raportul-sinteză de aprobare sau respingere a finanțării are în anexă următoarele documente:a)rapoartele de verificare prevăzute la art. 7; … b)avizele tehnice emise de autoritatea de reglementare competentă – Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei. … +
Articolul 9(1)Sumele repartizate anual de la bugetul de stat sunt stabilite de Comisia interministerială de coordonare a programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, în baza următoarelor criterii:a)între 0 și 50 de puncte, raportat la economia de resurse energetice primare (tep/an); … b)între 0 și 20 de puncte, raportat la gradul de implementare al proiectului (raportul dintre sumele efectiv utilizate și sumele repartizate în cadrul programului); … c)între 0 și 20 de puncte, corespunzătoare ratei de branșare la sistemul centralizat de termoficare (numărul actual de apartamente branșate/numărul de apartamente branșate inițial); … d)între 0 și 10 de puncte, în funcție de durata de implementare a proiectului și durata de recuperare a investiției. … (2)UMP – Termoficare 2006-2020 căldură va întocmi o fișă de evaluare pentru fiecare proiect admis la verificarea condițiilor de conformitate și eligibilitate, prin acordarea unui punctaj stabilit în funcție de gradul de îndeplinire a criteriilor necesare atingerii obiectivelor programului, prezentate mai sus.(3)Selecția și prioritizarea proiectelor cofinanțate cu sume de la bugetul de stat se fac de către Comisia interministerială de coordonare a programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, a cărei decizie se consemnează într-un proces-verbal de ședință.(4)Comisia interministerială de coordonare a programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ poate elimina proiectele ai căror beneficiari nu și-au respectat obligațiile prevăzute în contractele de finanțare încheiate în anii precedenți. +
Articolul 10În urma analizării raportului-sinteză de aprobare sau respingere a finanțării, Comisia interministerială de coordonare a programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ hotărăște asupra aprobării solicitării de finanțare pentru proiectele propuse. +
Articolul 11(1)Decizia Comisiei interministeriale de coordonare a programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ cu privire la aprobarea sau respingerea solicitărilor de finanțare și cuantumul sumelor propuse pentru a fi repartizate de la bugetul de stat sunt consemnate într-un proces-verbal de ședință.(2)Repartizarea sumelor prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene. +
Articolul 12Prin UMP – Termoficare 2006-2020 căldură, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene asigură comunicarea către beneficiari a deciziei cu privire la aprobarea solicitării de finanțare și sumele repartizate unității administrativ-teritoriale în vederea includerii în bugetul local de venituri și cheltuieli. +
Articolul 13(1)Investițiile finanțate în condițiile prezentului regulament se înscriu în patrimoniul unității administrativ-teritoriale care are în proprietate sistemul centralizat de alimentare cu energie termică sau părți din acesta.(2)Contractarea lucrărilor de investiții finanțate în cadrul programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ se face cu respectarea de către reprezentanții unităților administrativ-teritoriale a prevederilor legale privind achizițiile publice. +
Articolul 14Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament. +
Anexa nr. 1la regulament
GHIDUL
pentru accesarea fondurilor destinate realizării programuluiI.Depunerea solicitării de finanțarePrezentul ghid de finanțare cuprinde regulile de pregătire și depunere a solicitărilor de finanțare, precum și condițiile de finanțare în cadrul programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, componenta de reabilitare a sistemului centralizat de alimentare cu energie termică.Pentru a obține finanțare în condițiile Regulamentului privind implementarea programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, componenta de reabilitare a sistemului centralizat de alimentare cu energie termică, denumit în continuare regulament, reprezentanții legali ai unităților administrativ-teritoriale completează Solicitarea de finanțare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la regulament.Solicitarea de finanțare se depune la sediul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, însoțită de documentele prevăzute în prezentul ghid de finanțare. … II.Condiții pentru finanțarea proiectelorRepartizarea fondurilor de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, în vederea finanțării obiectivelor de investiții realizate în cadrul programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, se face numai pentru cofinanțarea proiectelor de investiții care îndeplinesc condițiile de conformitate și eligibilitate prevăzute în regulament. +
Conformitate și eligibilitatePentru a dovedi îndeplinirea condițiilor de conformitate și eligibilitate, autoritățile administrației publice locale anexează solicitării de finanțare următoarele documente:1.copie de pe hotărârea consiliului local de aprobare a Strategiei de alimentare cu energie termică și de aprobare a proiectului depus pentru finanțare; … 2.copie de pe Strategia de alimentare cu energie termică; … 3.Studiu de fezabilitate a proiectului, însoțit de hotărârea consiliului local de aprobare; … 4.avizul tehnic acordat de autoritatea de reglementare competentă în domeniu – Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei; … 5.copie a Listei obiectivelor de investiții (anexa la hotărârea consiliului local de aprobare a bugetului de venituri și cheltuieli). … Unitatea de management al programului „Termoficare 2006-2020 căldură“, denumită în continuare UMP – Termoficare 2006-2020 căldură, poate solicita autorității administrației publice locale completarea sau, după caz, refacerea acestor documentații. +
Eligibilitatea proiectelorPentru a fi considerat eligibil, un proiect de modernizare a sistemului centralizat de producere, transport și distribuție a energiei termice trebuie să întrunească următoarele cerințe:1.proiectul va avea ca temă modernizarea componentelor eligibile ale sistemului de alimentare centralizată cu energie termică, cu respectarea performanțelor minime obligatorii prevăzute în pct. III din Programul „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, aprobat prin anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 462/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare:a)unitatea (unitățile) de producție a agentului termic; … b)rețeaua de transport al agentului termic primar (apă fierbinte); … c)stațiile termice sau modulele termice la nivel de imobil, acolo unde se justifică economic; … d)rețeaua de distribuție a apei calde și a agentului termic de încălzire; … … 2.proiectul trebuie să prezinte o soluție care să corespundă principiilor și conținutului Strategiei naționale privind alimentarea cu energie termică a localităților prin sisteme de producere și distribuție centralizate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 882/2004, Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007, Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.535/2003, Strategiei naționale în domeniul eficienței energetice, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 163/2004, precum și prevederilor Legii nr. 121/2014 privind eficiența energetică, cu modificările și completările ulterioare; … 3.proiectul trebuie să respecte Hotărârea Guvernului nr. 349/2005 privind depozitarea deșeurilor, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 278/2013 privind emisiile industriale, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu modificările și completările ulterioare, și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor Publice, de a scoate la licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările și completările ulterioare; … 4.fundamentarea investiției se face printr-un studiu de fezabilitate, corelat cu strategia locală de alimentare cu energie termică a localității și cu programul propriu de îmbunătățire a eficienței energetice; … 5.proiectele se pot executa într-o perioadă cuprinsă în intervalul 2008-2020 și vor avea anexat un calendar de eșalonare anuală a lucrărilor de investiții; … 6.pentru elaborarea sau reactualizarea, acolo unde este cazul, a strategiilor locale și a studiilor de fezabilitate se vor respecta cerințele cuprinse în Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/ proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare; … 7.executarea lucrărilor de modernizare a sistemului de alimentare centralizată cu energie termică va fi de la consumator spre sursă. … +
Eligibilitatea cheltuielilorUrmătoarele categorii de cheltuieli sunt considerate eligibile pentru cofinanțare de la bugetul de stat în condițiile regulamentului:1.cheltuieli pentru amenajarea terenului (precum: demolări; demontări; dezafectări; defrișări; evacuări ale materialelor rezultate; devieri ale rețelelor de utilități din amplasament; sistematizări pe verticală; drenaje; epuizmente etc., numai cele aferente realizării lucrărilor pentru investiția de bază); … 2.cheltuieli pentru amenajarea terenului privind protecția mediului (lucrări și acțiuni de protecție a mediului; refacerea cadrului natural și aducerea la starea inițială după terminarea lucrărilor, precum: plantarea de copaci, reamenajarea de spații verzi și altele de aceeași natură); … 3.cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului investiției, precum: alimentare cu apă; canalizare; alimentare cu gaze naturale; agent termic; energie electrică; rețele de comunicații (telefonie, radio-tv, internet); drumuri de acces și căi ferate industriale; branșare la rețele de utilități – care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparținând obiectivului investiției; … 4.cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică (eligibile în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului); … 5.studii de teren (studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice și de stabilitate a terenului); … 6.proiectare și inginerie (studiu de fezabilitate, proiect de execuție, verificarea tehnică a proiectării); … 7.expertize tehnice pentru lucrări de modernizare sau consolidare a construcțiilor existente; … 8.asistență tehnică (asistență tehnică din partea proiectantului, dacă nu intră în costurile proiectării; asigurarea supravegherii execuției prin inspectori de șantier desemnați de beneficiar); … 9.cheltuieli legate de investiția de bază – pentru construcții și instalații legate de construcții (execuție de clădiri; consolidări, modernizări, reparații ale clădirilor; construcții speciale; instalații aferente construcțiilor, precum: instalații electrice, sanitare, instalații interioare de alimentare cu gaze naturale, instalații de încălzire, ventilare, climatizare, PSI, rețele de comunicații electronice și alte tipuri de instalații impuse de destinația obiectivului investiției); … 10.cheltuieli pentru achiziția de utilaje și echipamente (utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu montaj, utilaje fără montaj, montaj utilaje tehnologice); … 11.cheltuieli legate de investiția de bază pentru achiziția de bunuri din categoria mijloacelor fixe corporale; … 12.taxa pe valoarea adăugată, în condițiile în care, potrivit prevederilor legale în vigoare, aceasta nu este recuperabilă, rambursabilă sau compensată prin orice mijloace; … 13.cheltuieli pentru achiziția de active fixe necorporale (aplicații informatice, licențe, brevete, know-how și alte drepturi de utilizare similare). … Valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente proiectului este înscrisă în solicitarea de finanțare. … III.Transferul sumelor aprobateVirarea către bugetele locale a sumelor alocate de la bugetul de stat aprobate potrivit regulamentului se face numai după încheierea contractelor de finanțare între beneficiari și Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, potrivit modelului-cadru prevăzut în anexa nr. 3 la regulament.Autoritățile administrației publice locale vor solicita Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, până la data de 6 a fiecărei luni, sumele necesare de la bugetul de stat în vederea decontării lucrărilor/serviciilor și a altor cheltuieli eligibile pentru realizarea proiectului conform contractului de finanțare, pentru fiecare obiectiv de investiții, însoțit de documente justificative de plată (copii ale facturilor fiscale cu mențiunea „Bun de plată“ și „Conform cu originalul“ și ale ordinelor de plată reprezentând finanțarea de la bugetul local cu mențiunea „Conform cu originalul“) și prezentarea următoarelor date:– valoarea contractului de finanțare (total, din care de la bugetul de stat, respectiv de la bugetul local – lei -, inclusiv TVA); … – valoarea decontată din contractul de finanțare până la data solicitării (total, din care de la bugetul de stat, respectiv de la bugetul local – lei -, inclusiv TVA); … – lucrări/servicii/alte cheltuieli eligibile solicitate la plată (scurtă descriere, nr./dată, valoare – lei -, inclusiv TVA); … – factură fiscală (emitent, nr./dată, valoare – lei -, inclusiv TVA); … – ordin de plată a contribuției de la bugetul local (nr./dată, valoare – lei -, inclusiv TVA); … – stadiul fizic realizat până la data solicitării; … – sume solicitate de la bugetul de stat, în limita contractului de finanțare cu respectarea procentului de cofinanțare (- lei -, inclusiv TVA). … Justificarea sumelor virate de la bugetul de stat se va face prin transmiterea la Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene a documentelor de plată (ordin de plată nr./dată, valoare – lei -, inclusiv TVA), în maximum 30 de zile de la data primirii ei. … IV.Monitorizare și raportareMonitorizarea modului de îndeplinire a clauzelor contractului de finanțare și de respectare a prevederilor regulamentului de către autoritățile administrației publice locale beneficiare a finanțării se realizează de către UMP Termoficare 2006-2020 căldură prin desfășurarea următoarelor activități:1 – verificarea situației sumelor repartizate de la bugetul de stat;2 – verificarea situației sumelor alocate de la bugetul local;3 – verificarea contractării lucrărilor de execuție pentru obiectivele de investiții finanțate în cadrul programului, valoarea sumelor contractate; termene de execuție;4 – verificarea sumelor decontate pentru realizarea proiectului și a documentelor justificative de plată (facturi fiscale, ordine de plată);5 – verificarea respectării procentului de cofinanțare stabilit conform contractului de finanțare.Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene va solicita, anual, autorităților administrației publice locale, în calitate de reprezentanți ai unităților administrativ-teritoriale beneficiare ale cofinanțării, raportări privind utilizarea sumelor alocate și stadiul execuției lucrărilor la data de 30 iunie și 31 octombrie. După analizarea și centralizarea datelor raportate, UMP – Termoficare 2006-2020 căldură va propune viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, măsurile ce se impun a fi luate pentru eliminarea neconformităților semnalate.Pentru verificarea modului de utilizare a sumelor alocate prin program, urmărirea comportării în exploatare și cuantificarea rezultatelor obținute în urma punerii în funcțiune a obiectivelor de investiții realizate în anii precedenți, precum și pentru estimarea stadiului fizic al lucrărilor se pot constitui echipe de verificare pe teren care, în afara activităților descrise mai sus, vor analiza la sediul unității administrativ-teritoriale:– documentele care atestă recepția și punerea în funcțiune a obiectivelor de investiții finanțate; … – înregistrarea în contabilitate a lucrărilor de investiții efectuate; … – comportarea în exploatare a lucrărilor de investiții realizate; … – economia de energie obținută (tep/an) și/sau reducerea cheltuielilor. … Cu ocazia deplasării, echipele vor verifica prin vizite pe teren realizarea obiectivelor de investiții și vor estima stadiul fizic al lucrărilor.Rezultatele acțiunii de verificare vor fi consemnate într-un proces-verbal încheiat la sediul unității administrativ-teritoriale și va fi semnat de reprezentantul autorității administrației publice locale și membrii echipei de verificare.Beneficiarii care au încheiat contractele de finanțare prevăzute la art. 5 din regulament raportează, până cel mai târziu la data de 15 ianuarie a anului următor primirii cofinanțării de la bugetul de stat, stadiul privind execuția și recepția lucrărilor și situația utilizării fondurilor alocate și economia de energie în tone echivalent petrol (tep) realizată în anul anterior, ca urmare a implementării acestor lucrări, potrivit specificațiilor transmise de UMP – Termoficare 2006-2020 căldură.Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene poate solicita beneficiarilor transmiterea oricăror informații sau documente relevante referitoare la obiectivul de investiții finanțat prin programul „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“. … +
Anexa nr. 2la regulament

+
Anexa nr. 3la regulament
CONTRACT DE FINANȚARE
încheiat astăzi, ……………………,întreMinisterul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, cu sediul în municipiul București, sectorul 1, Bulevardul Libertății nr. 16, reprezentat legal prin …………………………………………………….., în calitate de organ de specialitate al administrației publice centrale în subordinea Guvernului, responsabil cu coordonarea programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, denumit în continuare M.D.R.A.P.F.E., șimunicipiul/orașul/județul ………………………………………………………… din județul …………………………………….., cu sediul în ……………………………………………………, cod SIRUTA ……………………, reprezentat legal prin primar, ……………………………………………, în calitate de unitate administrativ-teritorială beneficiară, denumită în continuare beneficiar.În baza prevederilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, a intervenit următorul contract: +
Articolul 1Obiectul contractului(1)M.D.R.A.P.F.E. asigură cofinanțarea proiectului ………..(titlul proiectului de investiții)………../ promovat de beneficiar în scopul retehnologizării, modernizării și dezvoltării sistemului centralizat de producere și distribuție a energiei termice din localitatea …………………………………………, denumit în continuare proiect.(2)Sumele necesare asigurării cofinanțării prevăzute la alin. (1) se aprobă prin legea bugetară anuală și reprezintă transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, prin bugetul M.D.R.A.P.F.E., pentru realizarea proiectelor aprobate în cadrul programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“.(3)Repartizarea pe unități administrativ-teritoriale a sumelor pentru retehnologizarea, modernizarea și dezvoltarea sistemelor centralizate de producere și distribuție a energiei termice se aprobă prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, conform procedurii instituite prin Regulamentul privind implementarea programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, componenta de reabilitare a sistemului centralizat de alimentare cu energie termică. +
Articolul 2Valoarea contractului(1)Valoarea contractului este de ……………… lei, potrivit anexei la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. ……….. privind alocarea unor sume pentru cofinanțarea lucrărilor de investiții în vederea reabilitării sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică a localităților conform programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“.(2)Valoarea contribuției proprii a beneficiarului este de ……………………………. lei, conform Hotărârii Consiliului Local nr. ………/………….. pentru aprobarea bugetului local al municipiului/orașului …………………………………………………. și anexei cuprinzând Lista obiectivelor de investiții pe anul ………. cu finanțare din bugetul local și din alte fonduri, actualizată.(3)Valoarea totală actualizată a proiectului menționat la art. 1 alin. (1), valoarea rămasă de executat la data de 31.12. ………., precum și estimarea alocărilor de la bugetul local și respectiv bugetul de stat pentru finanțarea în continuare a proiectului în perioada ………… – …………. sunt prezentate în anexă (are o singură anexă, care nu se numerotează). +
Articolul 3Durata contractului(1)Prezentul contract intră în vigoare la data semnării lui de către ambele părți și încetează la data de 31.12. ………(2)Sumele neutilizate de beneficiar până la data de 31.12. ………. se restituie bugetului M.D.R.A.P.F.E., respectiv bugetului de stat. +
Articolul 4Plăți în cadrul contractului(1)M.D.R.A.P.F.E. virează sumele prevăzute în prezentul contract în contul ………………..(denumire beneficiar/numele titularului contului)………………, deschis la trezoreria: ……………..(denumirea, inclusiv filiala și adresa)……………., cod IBAN: ………………………….., cod fiscal: ………………………… .(2)Prin acceptarea cofinanțării prevăzute la alin. (1), beneficiarul se angajează pe propria răspundere să o utilizeze integral și numai pentru finanțarea următoarelor categorii de cheltuieli eligibile:a)cheltuieli pentru amenajarea terenului (precum: demolări; demontări; dezafectări; defrișări; evacuări ale materialelor rezultate; devieri ale rețelelor de utilități din amplasament; sistematizări pe verticală; drenaje; epuizmente etc. – numai cele aferente realizării lucrărilor pentru investiția de bază); … b)cheltuieli pentru amenajarea terenului privind protecția mediului (lucrări și acțiuni de protecție a mediului; refacerea cadrului natural și aducerea la starea inițială după terminarea lucrărilor, precum: plantarea de copaci, reamenajarea de spații verzi și altele de aceeași natură); … c)cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului investiției, precum: alimentare cu apă; canalizare; alimentare cu gaze naturale; agent termic; energie electrică; rețele de comunicații (telefonie, radio-tv, internet); drumuri de acces și căi ferate industriale; branșare la rețele de utilități – care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparținând obiectivului investiției; … d)cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică (eligibile în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului); … e)studii de teren (studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice și de stabilitate a terenului); … f)proiectare și inginerie (studiu de fezabilitate, proiect de execuție, verificarea tehnică a proiectării); … g)expertize tehnice pentru lucrări de modernizare sau consolidare a construcțiilor existente; … h)asistență tehnică (asistență tehnică din partea proiectantului, dacă nu intră în costurile proiectării; asigurarea supravegherii execuției prin inspectori de șantier desemnați de beneficiar); … i)cheltuieli legate de investiția de bază – pentru construcții și instalații legate de construcții (execuție de clădiri; consolidări, modernizări, reparații ale clădirilor; construcții speciale; instalații aferente construcțiilor, precum: instalații electrice, sanitare, instalații interioare de alimentare cu gaze naturale, instalații de încălzire, ventilare, climatizare, PSI, rețele de comunicații electronice și alte tipuri de instalații impuse de destinația obiectivului investiției); … j)cheltuieli pentru achiziția de utilaje și echipamente (utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu montaj, utilaje fără montaj, montaj utilaje tehnologice); … k)taxa pe valoarea adăugată, în condițiile în care, potrivit prevederilor legale în vigoare, aceasta nu este recuperabilă, rambursabilă sau compensată prin orice mijloace; … l)cheltuieli pentru achiziția de active fixe necorporale (aplicații informatice, licențe, brevete, know-how și alte drepturi de utilizare similare). … (3)Sumele acordate de la bugetul de stat, prin bugetul M.D.R.A.P.F.E., în baza prezentului contract nu constituie ajutor de stat.Beneficiarul are obligația să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a)investițiile să fie realizate de unitatea administrativ-teritorială, în calitate de proprietar al sistemului centralizat de alimentare cu energie termică, și nu de operatorul delegat pentru prestarea serviciului public, chiar dacă operatorul are ca acționar autoritatea administrativă locală/unitatea administrativ-teritorială; … b)sumele alocate să fie gestionate direct de unitatea administrativ-teritorială pentru realizarea unor obiective de investiții aflate în totalitate în proprietatea acesteia; … c)sumele alocate se vor derula exclusiv prin bugetele de venituri și cheltuieli ale unităților administrativ-teritoriale; … d)la contractarea lucrărilor de investiții se vor respecta prevederile legale privind achizițiile publice. … +
Articolul 5Obligațiile părților(1)Beneficiarul are următoarele obligații:a)să asigure din bugetul local contribuția proprie pentru finanțarea proiectului, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2); … b)să folosească finanțarea numai în scopul și în condițiile în care a fost acordată; … c)să respecte condițiile prevăzute la art. 4 alin. (2); … d)să asigure executarea proiectului cu diligența necesară și cu eficiență, în conformitate cu prezentul contract, precum și cu legislația în vigoare și standardele de mediu aplicabile; … e)să asigure punerea în funcțiune a obiectivului de investiții cu finanțare multianuală, în maximum 3 ani de la semnarea prezentului contract; … f)să asigure înregistrarea în evidența contabilă a tuturor documentelor privind operațiunile aferente prezentului contract, precum și arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare; … g)să respecte prevederile legislației în vigoare privind achizițiile publice; … h)să furnizeze, la solicitarea M.D.R.A.P.F.E., orice informație sau documente relevante referitoare la implementarea proiectului de investiții; … i)să permită personalului M.D.R.A.P.F.E. să controleze modul în care îndeplinește obiectivele proiectului; … j)să afișeze pe pagina web a unității administrativ-teritoriale informații relevante referitoare la derularea proiectului; … k)să notifice M.D.R.A.P.F.E. orice problemă intervenită în execuția obiectivului de investiții, în termen de maximum 10 zile de la apariția acesteia; … l)să asigure implementarea și monitorizarea pe plan local a programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“ și să răspundă pentru coordonarea lucrărilor de investiții aferente proiectelor finanțate; … m)să fie singurul răspunzător în fața M.D.R.A.P.F.E. pentru implementarea proiectului; … n)să suporte toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale și orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare și terminarea prezentului contract și a tuturor documentelor și activităților aferente. … (2)M.D.R.A.P.F.E. are următoarele obligații:a)să asigure cofinanțarea proiectului și să efectueze transferul sumelor aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. ………… privind alocarea unor sume pentru cofinanțarea lucrărilor de investiții în vederea reabilitării sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică a localităților conform Programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație; … b)să asigure îndeplinirea atribuțiilor și obligațiilor care rezultă din prezentul contract; … c)să pună la dispoziția beneficiarului informațiile legate de finanțarea proiectului; … d)să analizeze și să aprobe, dacă este cazul, propunerile de modificare, prin act adițional, a prevederilor prezentului contract, transmise de beneficiar. … +
Articolul 6Cazuri de culpă(1)Nerespectarea de către beneficiar a oricăreia dintre obligațiile sale, asumate prin prezentul contract, constituie caz de culpă.(2)Constituie caz de culpă și următoarele fapte ale beneficiarului:a)emiterea de declarații false sau incomplete pentru a obține finanțarea prevăzută în prezentul contract; … b)săvârșirea de nereguli de ordin financiar sau acte de corupție în legătură cu proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă. … (3)M.D.R.A.P.F.E. va notifica beneficiarul în maximum 5 zile de la constatarea unui caz de culpă.(4)Beneficiarul are obligația să înlăture deficiențele constatate în cel mult 20 de zile de la data notificării prevăzute la alin. (3).(5)În cazul nerespectării de către beneficiar a prevederilor alin. (4), M.D.R.A.P.F.E. are dreptul, fără nicio altă formalitate prealabilă, să ia următoarele măsuri:a)să sisteze temporar utilizarea cofinanțării, până la remedierea cauzelor care au dus la sistare; … b)să sisteze definitiv și să rezilieze unilateral contractul, cu recuperarea sumelor virate către beneficiar, în condițiile Codului de procedură fiscală. … +
Articolul 7Modificarea și încetarea contractului(1)Pentru încadrarea în limitele de cheltuieli aprobate anual prin legea bugetului de stat și în influențele rectificărilor bugetare ulterioare, M.D.R.A.P.F.E. își rezervă dreptul de a modifica prevederile prezentului contract.(2)Prezentul contract de finanțare poate înceta în următoarele condiții:a)prin acordul scris al părților; … b)prin denunțare unilaterală de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene cu o notificare prealabilă de 30 de zile, dacă beneficiarul nu își îndeplinește obligațiile asumate prin contract. În această situație, beneficiarul trebuie să restituie în întregime sumele deja primite în cadrul contractului; … c)în situația intervenirii unuia dintre cazurile de culpă prevăzute la art. 6 alin. (2), Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene îl notifică pe beneficiar cu privire la prevederile încălcate și îi aduce la cunoștință intervenția sancțiunii rezilierii cu consecința restituirii în termen de 30 de zile calendaristice a sumelor transferate. … (3)Prezentul contract încetează de drept:a)la data prevăzută la art. 3; … b)prin renunțare, cu un preaviz scris de maximum 30 de zile, în cazul imposibilității obiective a beneficiarului de a realiza proiectul; … c)la data intervenției unui act de autoritate; … d)la apariția unor circumstanțe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii acestuia și care pot conduce la modificarea clauzelor contractuale în așa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară instituției și interesului public. … (4)Părțile contractante vor face toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe, orice neînțelegere sau conflict care se poate ivi pe perioada derulării contractului.(5)În situația în care neînțelegerea sau conflictul nu au putut fi rezolvate pe cale amiabilă, fiecare parte poate solicita ca disputa să se soluționeze de către instanțele judecătorești competente.(6)Prezentul contract, inclusiv anexele acestuia, poate fi modificat și/sau completat numai cu acordul părților, consemnat într-un act adițional.(7)În situația în care, prin legea de rectificare a bugetului de stat, finanțarea se diminuează/elimină, contractul poate fi modificat sau poate înceta, după caz.(8)În cazul în care realizarea proiectului generează costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala beneficiarului.(9)Beneficiarul este direct răspunzător pentru toate consecințele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa sau la inițiativa sa. +
Articolul 8Forța majoră și cazul fortuit(1)Prin forța majoră se înțelege un eveniment independent de voința părților, imprevizibil și insurmontabil, intervenit după încheierea contractului și care împiedică părțile să își execute, total sau parțial, obligațiile contractuale.(2)Partea care invocă forța majoră are următoarele obligații:a)să o notifice celeilalte părți în termen de 5 zile de la data apariției; … b)să transmită în termen de cel mult 30 de zile de la data producerii evenimentului considerat a fi caz de forță majoră certificatul de forță majoră emis de autoritatea competentă; … c)să comunice data încetării în termen de 5 zile de la încetare; … d)să ia orice măsuri care îi stau la dispoziție în vederea limitării consecințelor. … (3)Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acțiune a forței majore, fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părților până la apariția acesteia.(4)Forța majoră, comunicată și dovedită în condițiile alin. (2), exonerează de răspundere partea care o invocă.(5)Dacă forța majoră și/sau consecințele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3 luni, părțile se obligă să negocieze cu bună-credință în vederea identificării celei mai bune soluții:a)încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părți să poată pretinde celeilalte daune-interese; … b)modificarea contractului. … (6)Cazul fortuit nu este exonerator de răspundere contractuală. +
Articolul 9Alte clauze(1)Beneficiarul își asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terților din culpa sa pe parcursul derulării proiectului, M.D.R.A.P.F.E. fiind degrevat integral de orice responsabilitate.(2)În nicio circumstanță și din niciun motiv Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene nu poate fi tras la răspundere și obligat la plata de daune-interese pe durata desfășurării proiectului. În consecință, M.D.R.A.P.F.E. nu va accepta nicio cerere de despăgubire sau plăți suplimentare. +
Articolul 10Dispoziții finale(1)Beneficiarul este de acord ca M.D.R.A.P.F.E. să dea publicității date privind rezultatele implementării proiectului.(2)Beneficiarul se obligă ca în orice notă, raport, material publicat, conferință și seminar cu privire la proiect să specifice că acesta a beneficiat de finanțare de la bugetul de stat, prin bugetul M.D.R.A.P.F.E., în cadrul programului „Termoficare 2006-2020 căldură și confort“.(3)Raportările, documentele justificative și toate celelalte comunicări între cele două părți se vor transmite la următoarele adrese, cu condiția confirmării în scris a primirii comunicării:a)pentru M.D.R.A.P.F.E.: UMP – Termoficare 2006-2020 căldură – telefon: 021.316.13.60, fax: 021.314.81.99, e-mail: dscuppi.ump@gmail.com; … b)pentru beneficiar (denumirea compartimentului de specialitate): ………………………… – telefon: ………………………., fax: ……………………………, e-mail: …………………… . … (4)Orice comunicare referitoare la îndeplinirea prezentului contract de finanțare trebuie să fie transmisă în scris.(5)Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cât și în momentul primirii.(6)Prezentul contract cuprinde în anexă hotărârea consiliului local privind aprobarea contribuției proprii, care face parte integrantă din prezentul contract.Prezentul contract s-a încheiat în două exemplare, ambele având valoare de original, din care un exemplar pentru Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene și un exemplar pentru municipiul/ orașul …………………………., județul ……………………….….. .
Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene
……………………………..……
Viceprim-ministru,
ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene
……………………………………….
Municipiul/Orașul
…………………………..
Primar,
…………………..………