REGULAMENT din 10 aprilie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR PERSOANELOR CU DIZABILITATI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 374 din 3 mai 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 360 10/04/2023
ART. 1REFERIRE LALEGE 7 04/01/2023
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 1543 19/12/2022
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 490 06/04/2022
ART. 1REFERIRE LASTRATEGIE 06/04/2022
ART. 1REFERIRE LASTRATEGIE 19/12/2022
ART. 1REFERIRE LALEGE 221 11/11/2010
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 26/09/2007
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 448 06/12/2006
ART. 4REFERIRE LALEGE 8 18/01/2016
ART. 7REFERIRE LALEGE 197 01/11/2012 ART. 5
ART. 7REFERIRE LALEGE 221 11/11/2010
ART. 7REFERIRE LACONVENTIE 26/09/2007
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 360 10/04/2023
ActulCONTINUT DEORDIN 360 10/04/2023
ActulREFERIT DEORDIN 360 10/04/2023





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 360 din 10 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 3 mai 2023.
 + 
Articolul 1Prezentul regulament are în vedere următoarele reglementări din legislația națională:a)Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b)Legea nr. 7/2023 privind susținerea procesului de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități și aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia și de prevenire a instituționalizării, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative;c)Legea nr. 221/2010 pentru ratificarea Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități, adoptată la New York de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisă spre semnare la 30 martie 2007 și semnată de România la 26 septembrie 2007, cu modificările ulterioare;d)Hotărârea Guvernului nr. 490/2022 pentru aprobarea Strategiei naționale privind drepturile persoanelor cu dizabilități „O Românie echitabilă“ 2022-2027;e)Hotărârea Guvernului nr. 1.543/2022 pentru aprobarea Strategiei naționale privind prevenirea instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități și accelerarea procesului de dezinstituționalizare, pentru perioada 2022-2030.
 + 
Articolul 2Termenii și expresiile folosite în prezentul regulament au următoarele semnificații:a)dezinstituționalizarea este un proces politic și social care prevede trecerea de la îngrijirea instituțională la viața independentă. Dezinstituționalizarea efectivă are loc atunci când unei persoane plasate într-o instituție i se oferă posibilitatea de a deveni cetățean cu drepturi depline și de a prelua controlul asupra vieții sale (dacă este necesar, cu sprijin). Esențiale pentru procesul de dezinstituționalizare sunt furnizarea de locuințe la prețuri accesibile și accesibile în comunitate, accesul la servicii publice, asistența personală și sprijinul de la egal la egal. Dezinstituționalizarea înseamnă și prevenirea instituționalizării în viitor, asigurarea faptului că persoanele cu dizabilități pot crește împreună cu familiile lor și alături de vecini și prieteni din comunitate;b)procesul de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități este un proces planificat prin care se asigură persoanelor adulte cu dizabilități servicii corespunzătoare nevoilor specifice, accesibile și de calitate în comunitate, pentru a facilita tranziția acestor persoane din instituții rezidențiale și incluziunea lor în comunitate. Procesul de dezinstituționalizare este corelat cu măsurile de prevenire a instituționalizării sau a reinstituționalizării realizate la nivel local;c)guvernanța în sistemul de protecție a persoanelor cu dizabilități reprezintă o coordonare eficace și eficientă a procesului prin care este realizată, implementată, monitorizată, evaluată sau controlată protecția drepturilor persoanelor cu dizabilități, în scopul asigurării respectării intereselor acestora.
 + 
Articolul 3Prezentul regulament stabilește modul de organizare și funcționare a Comitetului național pentru accelerarea procesului de dezinstituționalizare și de prevenire a instituționalizării la nivelul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, denumit în continuare Comitetul, cu rol consultativ și a cărui activitate este neremunerată. + 
Articolul 4(1)Comitetul se constituie din reprezentanți ai Ministerului Muncii și Solidarității Sociale la nivel de secretar de stat, reprezentanți ai direcțiilor de specialitate din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, ai instituțiilor care funcționează în subordinea, respectiv sub autoritatea acestuia, reprezentanți ai punctelor de contact înființate în conformitate cu Legea nr. 8/2016 privind înființarea mecanismelor prevăzute de Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilități, cu modificările și completările ulterioare, ai structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale, precum și reprezentanți ai organizațiilor de autoreprezentanți, ai organizațiilor persoanelor cu dizabilități.(2)Membrii Comitetului sunt desemnați pentru o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire, prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, la propunerea conducerii instituțiilor care i-a nominalizat.(3)Comitetul este alcătuit din:a)președinte;b)membri titulari și membri supleanți.(4)Președintele Comitetului este secretarul de stat coordonator al domeniului asistenței sociale.(5)Calitatea de membru în Comitet încetează anterior împlinirii termenului prevăzut la alin. (2) doar în următoarele condiții:a)prin demisie;b)la propunerea motivată a conducerii instituției care l-a nominalizat, cu aprobarea președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități;c)la propunerea motivată a președintelui Comitetului, cu aprobarea președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.(6)În cazurile prevăzute la alin. (5), conducerea instituției al cărei membru își încetează activitatea în cadrul Comitetului are obligația desemnării unui nou membru în termen de 5 zile de la producerea evenimentului.(7)Secretariatul Comitetului este asigurat de personal al Direcției drepturi persoane cu dizabilități din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.
 + 
Articolul 5(1)Membrii Comitetului se reunesc trimestrial în ședințe de lucru, la convocarea președintelui acestuia.(2)În situația identificării unor probleme deosebite, Comitetul se poate reuni în ședințe de lucru extraordinare, la inițiativa președintelui, care decide data convocării ședinței.(3)Ședințele de lucru ale Comitetului sunt conduse de președinte.(4)Transmiterea invitațiilor privind convocarea ședințelor de lucru și a agendei preliminare către toți membrii Comitetului se realizează, prin secretarul Comitetului, cu cel puțin 10 zile înaintea datei reuniunii, prin e-mail.(5)Ședințele de lucru extraordinare se convoacă într-o perioadă mai scurtă, cu 5 zile înaintea datei reuniunii.(6)Propunerile de completare/modificare a agendei preliminare se transmit secretariatului Comitetului cel târziu cu 3 zile lucrătoare înainte de data ședinței; agenda finală împreună cu documentele-suport se transmite membrilor cu cel puțin 1 zi lucrătoare înainte de data reuniunii.(7)La începutul fiecărei reuniuni se adoptă agenda de lucru și se aprobă minuta precedentei reuniuni.(8)La sfârșitul fiecărei reuniuni se întocmește minuta, care se transmite prin e-mail tuturor membrilor, în vederea formulării observațiilor.(9)Comitetul se întrunește dacă la reuniune participă jumătate plus unu dintre membri; secretariatul Comitetului este responsabil cu pregătirea listelor de prezență; prezența la ședințele Comitetului se asigură fie prin membrii titulari, fie prin supleanții acestora.(10)Ședințele de lucru ale Comitetului nu au caracter public, iar măsurile adoptate în cadrul acestora sunt rezumate într-un document care se elaborează de secretarul Comitetului și se publică pe site-ul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, cu semnătura președintelui Comitetului.(11)Ședințele de lucru ale Comitetului se desfășoară în limba română; secretariatul acestuia se asigură că sunt disponibile servicii de traducere a documentelor și de interpretare în și din limba română, atunci când este necesar.(12)Procesul-verbal al reuniunii și documentele elaborate în cadrul ședințelor sunt semnate de președintele Comitetului și sunt arhivate de către secretariatul acestuia.(13)La propunerea președintelui Comitetului ședințele de lucru se pot realiza în format fizic, la sediul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, sau utilizând mijloace electronice. + 
Articolul 6(1)În cadrul activităților din ședințele de lucru, Comitetul analizează stadiul realizării scopului, obiectivelor, măsurilor și indicatorilor-cheie de performanță aferenți procesului de dezinstituționalizare și de prevenire a instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități.(2)Prin activitatea desfășurată în cadrul ședințelor de lucru, membrii Comitetului contribuie, împreună cu Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, la:a)întărirea coordonării procesului de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități, prin asigurarea unui cadru unitar și eficient al aplicării reglementărilor din domeniu, precum și pentru eliminarea barierelor care pot împiedica buna desfășurare a procesului dezinstituționalizării;b)asigurarea transparenței activității de raportare privind: realizarea procesului de dezinstituționalizare și prevenire a instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități, stadiul implementării Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități, precum și implementarea prevederilor strategiilor naționale și a altor obligații asumate în domeniu;c)consolidarea colaborării interinstituționale la nivel central, precum și între instituțiile și autoritățile de la nivel central și cele de la nivel județean/local;d)creșterea gradului de conștientizare a instituțiilor și autorităților cu privire la necesitatea integrării persoanelor cu dizabilități în societate, precum și cu privire la obligația de a accesibiliza mediul fizic, informațional și de comunicare.(3)În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. a), membrii Comitetului asigură realizarea principalelor responsabilități privind:a)sprijinirea intersectorială a implementării măsurilor necesare dezinstituționalizării și prevenirii instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități;b)oferirea de suport operațional comitetelor județene de accelerare a procesului de dezinstituționalizare și de prevenire a instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități.(4)În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. b), în baza analizei raportărilor privind progresul realizării măsurilor în vederea urmăririi țintelor stabilite la nivel național și județean, membrii Comitetului, împreună cu Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități și cu Grupul consultativ independent al societății civile cu privire la dezinstituționalizare și integrare în comunitate, dezvoltă, cu implicarea organizațiilor persoanelor cu dizabilități și a societății civile:a)un sistem de monitorizare a strategiei naționale de prevenire a instituționalizării și accelerare a procesului de dezinstituționalizare, inclusiv a indicatorilor-cheie de performanță, prin:(i)elaborarea planului de monitorizare a progresului la nivel național;(ii)integrarea unui modul pentru monitorizarea progresului în raportul-cadru privind atingerea țintelor;(iii)integrarea unei componente de monitorizare în planurile de dezinstituționalizare;b)un mecanism de progres al implementării strategiei naționale de prevenire a instituționalizării și accelerare a procesului de dezinstituționalizare la nivel național, județean și de centru rezidențial, în vederea:(i)atingerii țintelor fixate la nivel național și județean;(ii)corectării decalajelor de timp și între județe;(iii)stabilirii nevoilor de suport operațional ale coordonatorilor strategiei și ale profesioniștilor implicați în implementarea acesteia;(iv)accelerării procesului de dezinstituționalizare.(5)În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. c), membrii Comitetului contribuie, în cadrul autorităților publice centrale implicate în procesul de dezinstituționalizare și de prevenire a instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități, la realizarea principalelor responsabilități privind:a)acordarea de sprijin, în domeniul lor specific de activitate, autorităților și instituțiilor publice locale, la solicitarea acestora;b)asigurarea pregătirii, instruirii sau informării personalului din subordine, în baza tematicilor stabilite și a materialelor utilizate în procesul de formare, elaborate de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.(6)În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. d), membrii Comitetului contribuie la elaborarea și implementarea planului-cadru de comunicare la nivel național și oferă suport operațional autorităților și instituțiilor publice locale în elaborarea și implementarea planurilor de comunicare la nivel județean și local, care să cuprindă cel puțin următoarele elemente, identificate și testate prin cercetare calitativă și prin implicarea persoanelor cu dizabilități și a organizațiilor reprezentative ale acestora: audiențe-țintă, mesaje-cheie și mesaje de interes public, forme și canale de comunicare și responsabili cu diseminarea fiecărui tip de mesaj, pentru atingerea următoarelor scopuri:a)creșterea gradului de conștientizare a furnizorilor publici și privați de servicii cu privire la obligația de a accesibiliza mediul fizic, informațional și de comunicare pentru a asigura integrarea persoanelor cu dizabilități în societate;b)creșterea nivelului de conștientizare a comunităților de destinație cu privire la dreptul persoanelor adulte cu dizabilități de a se integra pe deplin în comunitate și de a participa la viața acesteia, prin organizarea de evenimente în colaborare cu persoane cu dizabilități care trăiesc în comunitate și cu organizații neguvernamentale cu activitate în domeniul protecției drepturilor persoanelor cu dizabilități;c)informarea și conștientizarea angajatorilor la nivel local cu privire la potențialul de angajare a persoanelor cu dizabilități, în scopul activării acestora pe piața muncii.
 + 
Articolul 7(1)Se înființează, pe lângă Comitet, Grupul consultativ independent al societății civile cu privire la dezinstituționalizare și integrare în comunitate, din care fac parte, în mod voluntar și în urma unei selecții transparente, reprezentanți ai organizațiilor de drepturile omului, de autoreprezentanți, ale persoanelor cu dizabilități sau care lucrează cu și pentru persoane cu dizabilități, ai furnizorilor de servicii sociale, acreditați potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) și (2) din Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare, și ai căror membri desfășoară activitate neremunerată.(2)Comitetul solicită puncte de vedere și recomandări din partea Grupului consultativ independent al societății civile cu privire la dezinstituționalizare și integrare în comunitate referitor la conformitatea planurilor de dezinstituționalizare la nivel de centre rezidențiale cu prevederile Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități, aprobată prin Legea nr. 221/2010, cu modificările ulterioare.
 + 
Articolul 8Comitetul poate organiza o serie de dezbateri publice la nivel național pe tema dezinstituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități, a transferului în comunitate a acestora și a dezvoltării rezilienței comunității, la care să participe inclusiv persoane instituționalizate; dezbaterile pot să aibă la bază analize ale factorilor/cauzelor care conduc la instituționalizare și ale celor care creează riscul reinstituționalizării la nivel național. + 
Articolul 9În vederea îmbunătățirii coordonării și oferirii de suport operațional pentru procesul de dezinstituționalizare, membrii Comitetului, ai comitetelor județene/ale sectoarelor municipiului București pentru accelerarea procesului de dezinstituționalizare și de prevenire a instituționalizării, reprezentanți ai direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale/ale sectoarelor municipiului București, precum și ai Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități organizează periodic sesiuni de informare și consultare. + 
Articolul 10Prezentul regulament de organizare și funcționare a Comitetului național pentru accelerarea procesului de dezinstituționalizare și de prevenire a instituționalizării poate fi modificat ori de câte ori este nevoie, prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități. + 
Articolul 11Prezentul regulament se aplică tuturor structurilor din cadrul Comitetului național pentru accelerarea procesului de dezinstituționalizare și de prevenire a instituționalizării.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x