privind procedurile de pregătire şi desfăşurare a avizării lucrărilor publice de interes naţional şi a locuinţelor
+
Capitolul 1Prevederi generale +
Articolul 1Consiliul Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe, denumit în continuare Consiliul interministerial, înfiinţat în temeiul dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 906/2001, asigura prin activitatea sa o conceptie unitară a aplicării politicii statului de echipare cu construcţii, instalaţii, echipamente edilitare şi locuinţe a teritoriului naţional. +
Articolul 2Consiliul interministerial este un organism consultativ al Guvernului, fără personalitate juridică, alcătuit din reprezentanţi ai ministerelor, ai organismelor centrale din subordinea Guvernului, interesate în procesul de promovare a lucrărilor publice de interes naţional şi a locuinţelor. +
Articolul 3Consiliul interministerial analizează şi avizează documentaţii tehnico-economice la stadiul de:a) studii de prefezabilitate care stau la baza deciziei ordonatorului principal de credite de a realiza investiţii care, potrivit prevederilor legale, intră în competenţa de aprobare a Guvernului; … b) studii de fezabilitate a lucrărilor publice finanţate integral sau în completare de la bugetul de stat, bugetele locale, surse proprii şi care, potrivit prevederilor legale, sunt în competenţa de aprobare a Guvernului; … c) studii de fezabilitate pentru obiective de investiţii care utilizează credite externe garantate de Guvern sau de autorităţile locale; … d) studii de fezabilitate pentru lucrări publice finanţate din surse proprii ale agenţilor economici, ale căror valori sunt mai mari decât plafonul stabilit prin legea bugetului de stat pentru investiţii noi aflate în competenţa de aprobare a Guvernului; … e) programe care privesc activitatea de investiţii şi care se supun spre aprobare Guvernului. … +
Capitolul 2Organizarea şi funcţionarea Consiliului interministerial +
Articolul 4Consiliul interministerial are componenta prevăzută în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 906/2001. Ordonatorul principal de credite bugetare care supune spre avizare documentaţia îşi nominalizeaza şi reprezentantul în Consiliul interministerial, o dată cu cererea de avizare. +
Articolul 5Conducerea Consiliului interministerial este formată dintr-un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi. +
Articolul 6Consiliul interministerial îşi desfăşoară activitatea în plen sau în comisii de specialitate, în funcţie de natura şi de complexitatea obiectivelor de investiţii supuse aprobării. +
Articolul 7Şedinţele în plen se convoacă, de regula, lunar sau ori de câte ori este necesar. +
Articolul 8Convocarea membrilor Consiliului interministerial se face prin grija Secretariatului Consiliului interministerial. Cu 5 zile înainte de data şedinţei Consiliului interministerial i se va preda fiecărui membru o mapa cu documente, care va conţine: invitaţia de participare, ordinea de zi şi rapoartele aferente fiecărei lucrări incluse pe ordinea de zi.Reprezentantul ordonatorului principal de credite bugetare va primi mapa cu documente în ziua prezentării la şedinţa. Confirmarea participării se poate face telefonic sau prin fax. +
Articolul 9Şedinţele în plen sunt regulamentar constituite când participa două treimi din numărul membrilor Consiliului interministerial. Şedinţele sunt conduse de preşedintele Consiliului interministerial, iar în lipsa acestuia, de unul dintre cei 2 vicepreşedinţi.Hotărârile privind avizarea lucrărilor trebuie să întrunească votul majorităţii simple a membrilor Consiliului interministerial prezenţi. În cazul în care un membru al Consiliului interministerial lipseşte va fi delegat un înlocuitor cu mandat şi drept de vot. Din voturile "pentru" trebuie să facă parte voturile preşedintelui şi ordonatorului principal de credite care supune spre avizare documentaţia tehnico-economică.Membrii Consiliului interministerial sunt solidar răspunzători conform prevederilor art. 6 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 906/2001. +
Articolul 10La lucrările Consiliului interministerial, pe lângă membri, pot participa în calitate de invitaţi:a) reprezentanţi ai administraţiei publice centrale sau locale implicate în realizarea investiţiei; … b) reprezentanţi ai unor instituţii de învăţământ superior; … c) reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale; … d) experţi şi specialişti angajaţi pe bază de contract. … +
Articolul 11Înfiinţarea comisiilor de specialitate se solicita de către Secretariatul Consiliului interministerial în funcţie de natura şi de complexitatea obiectivului de investiţii analizat. Aceste comisii se organizează şi funcţionează conform instrucţiunilor prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul regulament. +
Articolul 12Membrii comisiilor de specialitate sunt specialişti desemnaţi de către ordonatorii principali de credite şi numiţi prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei.Dintre aceştia vor fi nominalizaţi de Secretariatul Consiliului interministerial acei specialişti care vor analiza documentele supuse avizării. Ei vor fi angajaţi pe bază de contract de către beneficiarul investiţiei. +
Articolul 13Hotărârile luate în comisiile de specialitate se supun spre aprobare Consiliului interministerial în vederea emiterii avizului. +
Capitolul 3Secretariatul Consiliului interministerial +
Articolul 14Secretariatul Consiliului interministerial, denumit în continuare Secretariat, este organizat în cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei. +
Articolul 15Secretariatul primeşte, verifica şi înregistrează documentaţiile propuse spre analiza şi avizare. Acestea trebuie să fie întocmite conform metodologiei şi conţinutului-cadru stabilite de reglementările în vigoare. În situaţia depunerii unei documentaţii incomplete, aceasta se restituie solicitantului. +
Articolul 16Pentru fiecare lucrare supusă spre avizare Secretariatul asigura cu personal propriu sau cu specialişti numiţi prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei analiza de fond. În acest scop este numit un responsabil de lucrare, care răspunde de întocmirea raportului de analiza prezentat în şedinţa de lucru a Consiliului interministerial. Termenul pentru analiza şi întocmirea raportului este de până la 30 de zile lucrătoare, în funcţie de complexitatea documentaţiei. +
Articolul 17În activitatea de analiza a documentaţiilor Secretariatul poate apela la sprijinul unor specialişti constituiţi în comisii de specialitate, în funcţie de complexitatea obiectivelor de investiţii. +
Articolul 18Cheltuielile legate de analiza în cadrul comisiilor de specialitate a lucrărilor publice de interes naţional se suporta de beneficiarii investiţiilor din cheltuielile de proiectare, pe bază de pontaj vizat de Secretariat. +
Articolul 19Secretariatul informează Consiliul interministerial asupra cererilor de avizare şi întocmeşte programul lunar de avizare pe care îl prezintă spre aprobare preşedintelui Consiliului interministerial. În baza acestui program aprobat se face convocarea şedinţelor în plen sau a comisiilor de specialitate, după caz. +
Articolul 20Membrii Consiliului interministerial pot sa consulte la cerere documentaţiile complete într-un spaţiu amenajat în cadrul Secretariatului. +
Articolul 21În şedinţele Consiliului interministerial Secretariatul asigura întocmirea proceselor-verbale pentru fiecare obiectiv de investiţii, care se dau spre semnare tuturor membrilor prezenţi. +
Articolul 22În baza procesului-verbal al şedinţei de avizare Secretariatul întocmeşte avizul Consiliului interministerial şi îl prezintă spre semnare preşedintelui comisiei de specialitate. +
Articolul 23Secretariatul întocmeşte şi păstrează registrul unic al evidentei documentaţiilor avizate în Consiliul interministerial, precum şi al avizelor emise. De asemenea, Secretariatul gestionează banca de date şi arhiva Consiliului interministerial. +
Capitolul 4Procedura de avizare +
Articolul 24În deschiderea şedinţei preşedintele Consiliului interministerial sau, în lipsa acestuia, unul dintre vicepreşedinţii acestuia propune spre aprobare ordinea de zi. +
Articolul 25Pentru fiecare lucrare reprezentantul ordonatorului principal de credite prezintă documentaţia. +
Articolul 26Opiniile, observaţiile şi propunerile rezultate în urma discuţiilor sunt consemnate într-un registru. Concluziile, precum şi termenele pentru introducerea în documentaţie a observaţiilor şi recomandărilor vor fi formulate de conducătorul şedinţei de avizare şi, după aprobarea lor de către membrii Consiliului interministerial, vor fi trecute în procesul-verbal al şedinţei de avizare.Procesul-verbal va fi semnat de membrii prezenţi.Macheta-model a procesului-verbal al şedinţei de avizare este prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul regulament. +
Articolul 27Aprobarea sau respingerea documentaţiei se va face prin votul majorităţii simple a membrilor prezenţi. +
Articolul 28Prin grija Secretariatului, pe baza procesului-verbal al şedinţei de avizare, se întocmeşte avizul Consiliului interministerial, conform modelului din anexa nr. 3 la prezentul regulament, şi se prezintă spre semnare preşedintelui. În aviz vor fi trecute observaţiile şi recomandările făcute în şedinţa Consiliului interministerial. +
Articolul 29În situaţia respingerii documentaţiei, prin grija Secretariatului, aceasta va fi înapoiată investitorului.Pentru documentaţiile neavizate, înapoiate investitorului, raportul de analiza şi copia de pe procesul-verbal al şedinţei de avizare a fiecărei documentaţii se păstrează în arhiva Secretariatului. +
Articolul 30Pentru fiecare lucrare avizată se va deschide un dosar cuprinzând:a) nota de prezentare a lucrării; … b) raportul comisiilor de specialitate, când este cazul; … c) raportul de analiza; … d) procesul-verbal al şedinţei de avizare a lucrării; … e) avizul Consiliului interministerial. … Secretariatul va păstra documentaţia primită spre analiza şi avizare. +
Capitolul 5Avizul +
Articolul 31Consiliul interministerial emite avizul care certifica necesitatea şi oportunitatea investiţiei, compatibilitatea documentaţiei cu avizele şi acordurile prealabile, potrivit legii. Avizul conţine caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii. +
Articolul 32Avizul se semnează de preşedintele Consiliului interministerial. +
Articolul 33Avizele se numeroteaza şi se înregistrează într-un registru special care se păstrează la Secretariat. +
Capitolul 6Dispoziţii finale +
Articolul 34Consiliul interministerial va analiza anual situaţia lucrărilor supuse spre avizare, avizate sau respinse, pe baza raportului întocmit de Secretariat. +
Articolul 35Secretariatul va face propuneri de modificare a prezentului regulament, ţinând seama de evoluţia legislaţiei în materie. +
Anexa 1––-la regulament––––-INSTRUCŢIUNI DE LUCRUale comisiilor de specialitate +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Obiectul prezentelor instrucţiuni îl constituie modul de organizare şi funcţionare, componenta şi atribuţiile comisiilor de specialitate pentru analizarea documentaţiilor privind lucrările publice de interes naţional şi locuinţe. +
Articolul 2Comisiile de specialitate pentru analizarea documentaţiilor privind lucrările publice de interes naţional şi locuinţe, denumite în continuare comisii, elaborează, în urma analizei documentaţiilor, raportul de specialitate care reprezintă baza de informaţii necesare pentru întocmirea sintezei de către Secretariat în vederea avizării documentaţiei de către Consiliul interministerial. +
Capitolul 2Componenta şi organizarea +
Articolul 3Comisiile au în componenta specialişti propuşi de către Secretariat dintre membrii numiţi prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei.În cazul în care un specialist nu îşi mai poate desfăşura atribuţiile, prin grija Secretariatului se va solicita înlocuirea acestuia. +
Articolul 4Fiecare comisie va fi alcătuită, în funcţie de complexitatea lucrării, de către Secretariat şi îşi va desfăşura activitatea pe baza prezentelor instrucţiuni într-un spaţiu special amenajat în cadrul Secretariatului. +
Articolul 5Secretariatul va nominaliza un membru al comisiei, a cărui specialitate este preponderenta în cadrul lucrării propuse spre analiza, care va reprezenta comisia. +
Articolul 6Raportul de specialitate rezultat în urma analizei documentaţiei se va transmite la Secretariat în termen de 5-10 zile lucrătoare de la data punerii la dispoziţie a documentaţiei, în funcţie de complexitatea lucrării. +
Articolul 7Acest raport va cuprinde observaţiile membrilor comisiei şi propunerile privind avizarea documentaţiei, sub semnatura. +
Articolul 8Membrii comisiei sunt răspunzători solidar pentru propunerile făcute în raportul de specialitate. +
Capitolul 3Atribuţii +
Articolul 9Comisia are următoarele atribuţii:a) analizarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare; … b) armonizarea structurii studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate cu prevederile legislaţiei europene, pentru investiţiile finanţate din credite externe; … c) formularea de propuneri concrete privind promovarea sau respingerea documentaţiei analizate şi argumentele de ordin tehnico-economic care stau la baza acestora. … +
Capitolul 4Dispoziţii finale +
Articolul 10Membrii comisiei vor presta activitatea pe bază de contract încheiat cu beneficiarii de investiţii.În termen de 3 zile de la nominalizarea membrilor comisiei de către Secretariat beneficiarul de investiţie este obligat sa încheie contract cu aceştia. +
Articolul 11Revocarea membrilor comisiei se face prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei, la propunerea Secretariatului. +
Anexa 2–––la regulament––––-CONSILIUL INTERMINISTERIAL DE AVIZARELUCRĂRI PUBLICE DE INTERES NAŢIONAL ŞI LOCUINŢEPROCES-VERBAL Nr. …….al şedinţei de avizare din ………..1. Date generaleObiectiv de investiţii: ………………………………………….Ordonator principal de credite: …………………………………..Beneficiar: …………………………………………………….Proiectant: …………………………………………………….Proiect: ……………………………………………………….2. Conţinutul documentaţiei2.1. Descrierea investiţiei………………………………………………………………..………………………………………………………………..………………………………………………………………..………………………………………………………………..2.2. Avize şi acorduriAvizele şi acordurile care însoţesc documentaţia sunt menţionate în raportul de analiza.3. Concluzii rezultate din raportul de analizaStudiul de fezabilitate argumenteaza necesitatea şi oportunitatea investiţiei.Soluţia tehnica prezentată respecta cerinţele temei de proiectare şi prevederile normelor şi normativelor în vigoare.Se propune avizarea documentaţiei tehnico-economice cu valoarea totală a lucrărilor de …….. mii lei, din care C+M ……… mii lei (în preţurile lunii ………).4. Concluzii şi propuneri ale şedinţei de avizare………………………………………………………………….………………………………………………………………….………………………………………………………………….………………………………………………………………….………………………………………………………………….………………………………………………………………….………………………………………………………………….………………………………………………………………….………………………………………………………………….………………………………………………………………….5. Participanţi la şedinţa de avizare5.1. Membri permanenţi:1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.5.2. Invitaţi:1.2.3....Responsabil de lucrare, +
Anexa 3––-la regulament––––-CONSILIUL INTERMINISTERIAL DE AVIZARELUCRĂRI PUBLICE DE INTERES NAŢIONAL ŞI LOCUINŢEAVIZnr. …….. din ………Temeiul legal …………………………………………………….…………………………………………………….…………………………………………………….CONSILIUL INTERMINISTERIAL DE AVIZARELUCRĂRI PUBLICE DE INTERES NAŢIONAL ŞI LOCUINŢEAVIZEAZĂ FAVORABILfără/cu observaţiiDenumirea obiectivului de investiţii ………………………………Faza …………………………………………………………..Ordonator principal de credite ……………………………………Observaţii la documentaţia avizată ………………………………..……………………………………………………………….……………………………………………………………….……………………………………………………………….PreşedinteleConsiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publicede Interes Naţional şi Locuinţe,Anexa la Avizul nr. ……….Caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economiciai obiectivului de investiţiiDenumirea …………………………………………………….Ordonatorul principal de credite ………………………………..Beneficiar ……………………………………………………Amplasament …………………………………………………..Indicatorii tehnico-economiciValoarea totală a investiţiei …………………………………*),din care C+M …………………………………………………..Suprafaţa totală desfăşurată …………………………………….Durata de realizare a investiţiei ………………………………..Secretariatul Consiliului Interministerialde Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe–––––––Notă …
*) Valoarea este confidenţială şi se va actualiza potrivit evoluţiei ulterioare a preţurilor.–––