a Regiei Autonome "Aeroportul International Bucureşti-Baneasa"
I. Dispozitii generale +
Articolul 1Regia Autonoma "Aeroportul International Bucureşti-Baneasa", regie de interes naţional cu specific deosebit, cu personalitate juridica, funcţionează pe bază de gestiune economica şi autonomie financiară, beneficiaza de transferuri de la bugetul de stat, în condiţiile art. 4 din hotărâre, se organizeaza şi funcţionează în condiţiile legii şi potrivit prevederilor prezentului regulament. +
Articolul 2Sediul Regiei Autonome "Aeroportul International Bucureşti-Baneasa" este în Bucureşti, sos. Bucureşti-Ploiesti nr. 40, sectorul 1.II. Obiectul de activitate +
Articolul 3Regia Autonoma "Aeroportul International Bucureşti-Baneasa" are ca obiect de activitate:a) administrarea şi exploatarea bazei aeroportuare proprii; … b) dirijarea şi deservirea la sol a aeronavelor româneşti şi straine şi a pasagerilor; … c) organizarea şi efectuarea serviciilor de handling pe aeroport pentru aeronave româneşti şi straine; … d) asigurarea securitatii tuturor activităţilor aeroportuare şi a mijloacelor tehnice din dotare; … e) coordonarea unitara a activităţilor şi serviciilor aeroportuare necesare deservirii, la sol, a traficului de pasageri şi marfuri, precum şi a activităţilor de aviatie generală şi militara; … f) realizarea coordonarii intregii activităţi de la sol pe aeroport şi în zonele acestuia, asigurind securitatea aeronavelor, instalaţiilor, cladirilor, pasagerilor şi bunurilor transportate sau în tranzit, în conformitate cu prevederile reglementarilor naţionale şi internationale în domeniu; … g) dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea pistelor, cailor de rulare şi platformelor, echipamentelor, instalaţiilor şi construcţiilor, a celorlalte mijloace din dotare, precum şi introducerea tehnologiilor moderne de deservire aeroportuara; … h) realizarea cooperarii în domeniul propriu de activitate, potrivit competentelor, cu institutii similare din alte state şi cu organizaţiile internationale de profil; … i) efectuarea directa de operaţiuni de comert exterior prin compartimentele proprii şi realizarea importului de echipamente şi piese de schimb. … +
Articolul 4Pentru realizarea obiectului de activitate, Regia Autonoma "Aeroportul International Bucureşti-Baneasa" are urmatoarele atribuţii principale:a) În domeniul tehnic … 1. asigura administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea intregii infrastructuri aeroportuare: piste, cai de rulare, platforme, drumuri de acces, parchinguri, aerogara, hangare şi alte constructii sau dotari care concura la buna desfăşurare a activităţii aeroportuare în concordanta cu standardele internationale;2. asigura administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea echipamentelor şi instalaţiilor aeroportuare în sectoarele mecano-energetic, telecomunicatii, de transport şi de deservire aeroportuara;3. elaboreaza, aproba şi aplica norme tehnice proprii adaptate la specificul dotarii pentru administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea bazei aeroportuare proprii;4. elaboreaza studii şi executa programe prin asociere sau prin alte forme şi modalităţi cu parteneri din tara sau din strainatate, pentru administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea bazei aeroportuare;5. organizeaza şi tine evidenta de cadastru la bazei aeroportuare;6. analizeaza şi se pronunţă asupra proiectelor de constructii-montaj elaborate pentru zonele cu servituti aeronautice ale regiei autonome, în vederea avizarii acestora de către autoritatea aeronautica română;7. asigura semnalizarea şi balizarea tuturor construcţiilor existente în perimetrul aeroportuar, potrivit reglementarilor internationale recunoscute în România;8. organizeaza activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor în conformitate cu reglementarile aeronautice, concomitent cu instruirea şi atestarea pe posturi a pompierilor civili;9. asigura controlul desfăşurării proceselor şi operaţiunilor aeroportuare în vederea respectarii normelor şi regulamentelor de exploatare aeroportuara, de protecţie umana şi a mediului înconjurător;10. întocmeşte studii şi cercetari referitoare la dezvoltarea, modernizarea activităţii aeroportuare, precum şi la impactul aeroportului în zona de influenţa;11. prin posibilitati proprii sau în colaborare cu parteneri din tara sau din strainatate realizează, în condiţiile legii, activităţi de import pentru activitatea proprie şi de aprovizionare tehnico-materiala a aeroportului;12. ia măsuri pentru perfectionarea pregatirii de specialitate, cu aport intern şi extern, a personalului regiei autonome, atesta calificarea acestuia pentru meserii specifice activităţii aeroportuare, cu excepţia acelor meserii pentru care normele interne sau internationale în vigoare prevad alte condiţii de atestare.b) În domeniul operational … 1. asigura aplicarea reglementarilor Organizaţiei Aviaţiei Civile Internationale potrivit anexelor la Convenţia de la Chicago privind aviatia civila internationala, precum şi a celorlalte reglementari interne şi internationale în domeniul activităţii aeroportuare;2. asigura facilitatile de infrastructura, mecano-energetic, de mijloace tehnice aeroportuare şi de servicii, necesare desfăşurării în bune condiţii calitative şi de siguranţă a transporturilor aeriene de pasageri şi marfuri executate de transportatorii interni şi externi;3. asigura datele de informare operativa interna şi internationala cu privire la starea şi functionarea sectoarelor şi a mijloacelor proprii care concura la activitatea aeroportului;4. asigura şi coordonează la nivelul aeroportului, prin personal propriu specializat, securitatea activităţii de aviatie civila în colaborare cu fortele militare şi civile destinate acestui scop;5. organizeaza şi coordonează elaborarea documentelor de organizare şi mobilizare la locul de muncă, metodologia de instiintare a personalului şi stabileste mijloacele de alarmare în situaţii deosebite;6. coordonează şi participa prin personal propriu la activitatea de alarmare, cautare şi salvare a aeronavelor aflate în dificultate în zona de responsabilitate a aeroportului;7. asigura spatiile necesare pentru buna desfăşurare a activităţilor de aeroport, acordind prioritate celor destinate confortului pasagerilor şi fluidizarii traficului;8. organizeaza şi executa controlul tehnic periodic pentru solicitarea omologării terenurilor şi instalaţiilor aeronautice proprii în vederea emiterii certificatelor de exploatare sau a prelungirii duratei lor de valabilitate;9. asigura efectuarea controlului medical curent al personalului aeroportuar, iar, la cerere, pe bază de contract, şi al personalului aeronautic ce aparţine companiilor aeriene care opereaza pe aeroport, al personalului celorlalţi agenti economici din zona; asigura, ocazional, asistenţa medicală la cerere şi cea de urgenta pentru public în aerogara şi aeroport, cit şi servicii pentru respectarea normelor igienico-sanitare;10. asigura respectarea disciplinei muncii, atribuţiilor de serviciu şi a celorlalte prevederi legale, de către intregul personal propriu, în desfăşurarea activităţii aeroportuare;11. asigura coordonarea intregii activităţi desfăşurate pe platformele aeroportuare, în calitate de autoritate aeroportuara, conform normelor şi instructiunilor în vigoare. Totodata, stabileste norme, reglementari specifice activităţii şi conduitei din perimetrul aeroportuar propriu, obligatorii pentru agentii economici şi persoane fizice;12. organizeaza activitatea de management din structura regiei autonome, inclusiv dezvoltarea aplicarii informaticii, în vederea asigurarii rapide computerizate a informaţiilor necesare luării deciziilor tehnico-economice şi organizatorice;13. în conformitate cu cerinţele cresterii calităţii serviciilor oferite transportatorilor aerieni, pasagerilor, precum şi altor parteneri în traficul aerian, regiile îşi pot diversifica prestaţiile în scopul cresterii veniturilor proprii şi al dezvoltării bazei aeroportuare;14. asigura, contra cost, transportul personalului propriu la şi de la locul de muncă, cu autobuze din parcul propriu.c) În domeniul economico-financiar … 1. realizează programarea şi executarea activităţii economico-financiare a regiei autonome;2. fundamentează politica de credite şi a altor surse de finanţare a regiei autonome;3. elaboreaza programul propriu de dezvoltare şi face propuneri de finanţare pentru realizarea obiectivelor cuprinse în program, urmarind elaborarea şi avizarea legala a documentatiei tehnice;4. efectueaza direct operaţiuni de comert exterior prin compartimente proprii şi realizează importul de echipamente şi piese de schimb;5. identifica şi exploateaza toate sursele de venituri pentru rentabilizarea activităţii pe care o desfăşoară prin operaţiuni specifice;6. autorizeaza şi aproba desfăşurarea unor activităţi pe platforma aeroportuara, în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu regulamentele specifice proprii emise în acest scop. Autorizatiile sunt emise în scopul asigurarii functionalitatii aeroportului, respectind condiţiile de securitate şi numai cu condiţia obtinerii de venituri;7. se poate afilia la organe şi organisme internationale din domeniile obiectului sau de activitate.III. Patrimoniul regiei autonome +
Articolul 5Patrimoniul Regiei Autonome "Aeroportul International Bucureşti-Baneasa" este cel determinat conform datelor din bilantul contabil la data de 30 septembrie 1995, reevaluat conform prevederilor hotărârilor Guvernului nr. 945/1990, nr. 26/1992 şi nr. 500/1994.IV. Structura organizatorica a regiei autonome +
Articolul 6Structura organizatorica şi functionarea regiei autonome, relatiile în cadrul acesteia şi cu tertii în domeniile sale de activitate se stabilesc de către consiliul de administratie, în conformitate cu normele legale în vigoare.V. Organele de conducere ale regiei autonome +
Articolul 7Conducerea regiei autonome se asigura de către consiliul de administratie şi de manager, în condiţiile legii. +
Articolul 8Consiliul de administratie îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi functionare, având, în principal, urmatoarele atribuţii, raspunderi şi competente:– aproba programele de servicii aeroportuare;– aproba, potrivit competentelor stabilite prin lege, investiţiile ce urmeaza a fi realizate de regia autonoma şi propune realizarea unor investitii de amploare, cu respectarea normelor legale în vigoare;– aproba bugetul de venituri şi cheltuieli al regiei autonome;– aproba înstrăinarea bunurilor imobile apartinind regiei autonome, în condiţiile stabilite de legislatia în vigoare;– raspunde de administrarea legala şi eficienta a intregului patrimoniu;– aproba elementele de fundamentare a cheltuielilor de administrare şi exploatare aeroportuara, în vederea stabilirii, potrivit legii, a taxelor şi tarifelor prestatiilor efectuate;– elaboreaza şi aproba statutul personalului regiei autonome;– aproba, potrivit legii, statul de functii şi structura de personal, corespunzător necesitatilor activităţii;– aproba şi alte măsuri, cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenţa altor organe. +
Articolul 9Consiliul de administratie este numit prin ordin al ministrului transporturilor şi este alcătuit din 7-15 persoane, din a cărui componenta fac parte obligatoriu;– managerul, care este directorul general al regiei autonome şi presedinte al consiliului de administratie;– reprezentantul Ministerului Transporturilor;– reprezentantul Ministerului Finanţelor;– reprezentantul Ministerului Apararii Naţionale;– alte persoane numite dintre ingineri, juristi, economisti, tehnicieni şi specialisti în domeniul de activitate a regiei autonome.La lucrarile consiliului de administratie pot participa, ca invitati, şi reprezentanti ai unor institutii publice, pentru consultare. Consiliul de administratie îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi functionare şi hotaraste în problemele privind activitatea regiei autonome, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa managerului sau a altor organe. +
Articolul 10Membrii consiliului de administratie sunt numiti pe o perioadă de 4 ani, iar jumătate dintre ei poate fi inlocuita la fiecare 2 ani. Consiliul de administratie poate propune Ministerului Transporturilor inlocuirea unui membru necorespunzator, precum şi completarea locurilor devenite vacante din diferite motive în cursul perioadei de 4 ani. Membrul nou-numit va functiona numai până la incheierea acestei perioade. Membrii consiliului de administratie nu pot participa la conducerea societatilor comerciale şi a regiilor autonome cu care Regia Autonoma "Aeroportul International Bucureşti-Baneasa" intretine relatii de afaceri sau faţă de care are interese contrare. +
Articolul 11Membrii consiliului de administratie îşi păstrează calitatea de angajaţi la unitatea sau la institutia de la care provin, cu toate drepturile şi oblibaţiile derivind din aceasta calitate. Pentru activitatea depusa în consiliul de administratie acestia primesc o indemnizatie lunara al carei cuantum se stabileste prin hotărâre a consiliului de administratie, conform prevederilor legale în vigoare. +
Articolul 12Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cite ori este nevoie, la cererea presedintelui ori a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi. +
Articolul 13Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanti din diferite sectoare, potrivit legii. +
Articolul 14Managerul sau directorul general al regiei autonome reprezinta interesele acesteia în raport cu tertii şi în faţa organelor şi organizaţiilor din tara şi din strainatate.VI. Relatiile comerciale, financiare şi controlul activităţii +
Articolul 15Partea de cheltuieli care depăşeşte nivelul veniturilor realizate se acopera de la bugetul de stat, în condiţiile legii. Statul asigură, în condiţiile legii, alocatii bugetare în completarea surselor proprii şi a creditelor pentru realizarea obiectivelor de investitii de interes public, în principal pentru dezvoltarea şi modernizarea platformei aeroportuare. +
Articolul 16Operaţiunile de încasări şi plati ale regiei autonome se efectueaza prin conturi în lei şi în valută ale acesteia, deschise, în condiţiile legii, la institutii bancare din tara şi din strainatate. +
Articolul 17Potrivit art. 6 din hotărâre, tarifele şi redeventele în lei şi în valută, percepute de regia autonoma de la beneficiari interni sau din strainatate, se stabilesc în conformitate cu legislatia interna şi internationala de aviatie civila. +
Articolul 18Efectuarea prestarilor de servicii şi asigurarea facilitatilor aeroportuare se stabilesc pe bază de contracte cu beneficiarii. +
Articolul 19Regia autonoma poate, în conformitate cu legea, sa realizeze lucrari de investitii, pe bază de licitaţie publică, cu parteneri din tara sau din strainatate. +
Articolul 20Gestiunea regiei autonome este controlata de organele de specialitate proprii, cit şi de cele stabilite prin lege.VII. Dispozitii referitoare la personal +
Articolul 21Personalul regiei autonome de orice categorie sau specialitate este supus prevederilor statutului personalului din aviatia civila. +
Articolul 22Statutul va cuprinde, potrivit reglementarilor în vigoare, norme obligatorii privind condiţiile de angajare, promovare şi autorizare pe functii, precum şi indatoririle salariatilor, regimul sanctiunilor, alte norme specifice referitoare la protectia sociala a personalului. +
Articolul 23Personalul propriu care executa activităţi în strainatate în baza unor contracte de asistenţa tehnica sau asigurări de sericii, incheiate între regia autonoma şi partenerii externi, beneficiaza de toate drepturile legale în domeniu. +
Articolul 24Personalul de reprezentare, întreţinere şi exploatare, care în desfăşurarea activităţii intră în relatii directe cu publicul, sau cel din activitatea tehnica aeroportuara este obligat sa poarte echipament vestimentar tipizat.Locurile de muncă în care se poarta echipamentul vestimentar tipizat, costul şi modul de plată a contravalorii acestuia, modelele şi insemnele caracteristice vor fi stabilite de către consiliul de administratie, în conformitate cu reglementarile legale în domeniul respectiv, precum şi cu cele financiar-contabile.VIII. Dispozitii finale +
Articolul 25Regia Autonoma "Aeroportul International Bucureşti-Baneasa" respecta şi raspunde de aplicarea prevederilor din legislatia interna, precum şi de reglementarile aeronautice interne şi internationale. +
Articolul 26Prezentul regulament se completeaza cu orice alte reglementari legale.––––––––